[A010] Zuidasdok / Ondertunneling Ring Zuid

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [A010] Ring Amsterdam Zuid: ondergronds 1+4+4+1

Bericht door mavas » do 04 jul 2013, 19:12

Rene schreef:Weet je wat ook zo leuk is, de werktijdentabel. Leuk joh, als je als alternatief voor het afsluiten van een 4-strooksbaan slechts een enkelstrooks muizenholletje hebt...
Die zal vast van 23.00 tot 05.00 zijn. Of nog korter?

En wat te denken van pechgevallen of incidenten in de hoofdbuis... En ook andersom, als er een pechgeval of incident is in de enkelstrooksbuis, dan is gelijk de afrit niet meer bereikbaar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 04 jul 2013, 19:13

^^ Wacht even, die enkele rijstrook in de parallelbuis vind ik al onzin, maar zeg je nu dat er niet eens een vluchtstrook o.i.d. aanwezig is? :nuts:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 04 jul 2013, 19:45

Iedereen snapt dat je nooit de S108 en S109 op een enkelstrooks parallelbaan kunt aansluiten, dat zijn zulke forse verkeersstromen dat je inderdaad heel snel filevorming krijgt in de tunnel die terugslaat tot op knp. Amstel en knp. Nieuwe Meer. Gevolg: A10 zuid, A10 west, A10 oost, A4, A2 allemaal in meer of mindere mate muurvast.

Mijn 'gezond verstand' zegt me dat je hier 2+3+3+2 zou moeten neerleggen, met dan tussen de S108 en S109 in beide richtingen 2 weefstroken. Vergelijkbaar met wat er nu op de A2 tussen de N230 en lage weide ligt. Dan heb je alternatieven bij incidenten of werkzaamheden en is er voldoende capaciteit voor opstoppingen als het de stad in vast aan het lopen is.

Eigenlijk begrijp ik het ook niet, bedoel: bij RWS hebben ze volgens mij best gestudeerd voor dit soort dingen...
Iemand die dichter bij het vuur zit een idee wat voor argumentatie men hiervoor bedacht heeft? Zijn wij nou zo slim of...? 8-)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 04 jul 2013, 20:11

keokiracer schreef:^^ Wacht even, die enkele rijstrook in de parallelbuis vind ik al onzin, maar zeg je nu dat er niet eens een vluchtstrook o.i.d. aanwezig is? :nuts:
Dat lijkt me niet, gezien dit citaat:
Voorts heeft ZuidasDok vanwege de omvangrijke infrastructurele opgave geen mogelijkheid na de uitbreiding van de A10 nog meer rijstroken in te kunnen passen. Dat betekent dat i.v.m. de verwachte groei ook na de planperiode de meeste capaciteit wordt toegekend aan het doorgaande verkeer. Daarmee ontstaat de configuratie (van Noord naar Zuid): 1+weefstrook-4-4-1+weefstrook
http://amsterdam.nl/publish/pages/52998 ... i_2012.pdf
TOEVOEGING
En in de plan-MER op blad 13: http://amsterdam.nl/publish/pages/52998 ... i_2012.pdf zie je een plaatje waar in de tunnel geen vluchtstroken ingetekend zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 04 jul 2013, 20:35

Volstrekt belachelijk dit. Is het mogelijk om hier bezwaar tegen in te dienen? Wellicht zou een Vereniging Wegenforum daar succesvol in kunnen zijn ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 04 jul 2013, 20:41

Rene schreef:^^
Ja, dan kun je tikkertje spelen in de buizen van de hoofdrijbanen. Want die zijn dan nagenoeg leeg, omdat het verkeer al stroomopwaarts van de knooppunten Amstel en de Nieuwe Meer finaal is vastgelopen.
Ik voorzie een nieuwe locatie voor de jaarlijkse Autoloze Zondag! :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 04 jul 2013, 20:45

Die vierstrooks hoofdrijbaan kan op rustige dagen wellicht dienen als extra parkeergarage :twisted:

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 04 jul 2013, 20:59

Volgens mij is er ook geen ruimte voor vluchtstroken in de hoofdtunnel als ik het zo bekijk...

Mag dit allemaal wel met de tunnelwet? De A10-zuid is tenslotte onderdeel van de E19 en daar gelden allemaal regeltjes voor. Onbegrijpelijk dat de Leidsche Rijn-tunnel super veilig moest worden en deze route een veredelde Mont-Blanc tunnel mag worden? :facepalm:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 jul 2013, 21:06

Ik heb ooit eens een voorstel gedaan om de afrittenstructuur vervangen door een expressweg (frontageroad) over de Strawinskylaan en de Gustav-Mahlerlaan. Het Zuid-as bestemmingsverkeer zou dan in een soort ei-vormige rotonde worden gecirculeerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 04 jul 2013, 21:27

hoevenpe schreef:Volgens mij is er ook geen ruimte voor vluchtstroken in de hoofdtunnel als ik het zo bekijk...

Mag dit allemaal wel met de tunnelwet? De A10-zuid is tenslotte onderdeel van de E19 en daar gelden allemaal regeltjes voor. Onbegrijpelijk dat de Leidsche Rijn-tunnel super veilig moest worden en deze route een veredelde Mont-Blanc tunnel mag worden? :facepalm:
De Schipholtunnel even verderop is ook E19 en heeft ook geen vluchtstroken (en de net nieuwe westbuis van de tweede Coentunnel, ook gelegen in een E-weg, ook niet). En als het niet zou mogen in de nieuwe Doktunnel, dan laat men de E19 gewoon bij KP De Nieuwe Meer eindigen.

Op dit moment heeft de A10 binnenring vier rijstroken (incl spitsstrook die altijd open is) en een weefstrook en de buitenring vier rijstroken (incl spitsstrook) en geen weefstrook. In die zin is 4 rijstroken + 1 gewone strook + 1 weefstrook in ieder geval qua stroken een verbetering met de huidige situatie. Het is alleen de vraag of die ene rijstrook als er even geen weefstrook is niet te weinig is op die plek zonder uitwijkmogelijkheden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 04 jul 2013, 22:07

^ De huidige configuratie is beter dan 4+1+weefstrook. Als die ene strook namelijk geblokkeerd is, is meteen álles geblokkeerd richting het centrum en zuidas. Dat is voor twee zeer belangrijke afritten simpelweg onaanvaardbaar. Beter zou men gewoon de weg verbreden naar 5 rijstroken + weefstrook en deze weg overkappen.Niet geheel overkappen, want dan wordt het een tunnel volgens de wet, maar enkele zeer brede promenade-achtige loopbruggen met wellicht wat begroeiing en kisok-achtige winkeltjes, of kunst of wat de gemeente A'dam maar wil. Zo wordt Zuidas meer één met de stad zonder al te hoge kosten :top:

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » do 04 jul 2013, 22:12

sirdanilot schreef:Beter zou men gewoon de weg verbreden naar 5 rijstroken + weefstrook en deze weg overkappen.
Als je het in 1 buis zou doen ipv 2 buizen dan heb je volgens mij zelfs voldoende ruimte om er 5 + 2 weefstroken van te maken + vluchtstrook.
Lijkt me een veel robuustere oplossing dan dit gedrocht... :nothanks:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 05 jul 2013, 7:38

Eerst zien of deze plannen doorgaan. Amsterdam moet ook een bijdrage leveren en Amstelveen was al genoodzaakt om de handdoek in de ring te gooien.
De financiele wereld heeft inmiddel 25% van haar personeel ontslagen, waardoor de leegstand op de Zuid-As redelijk hoog is.
Ik moet eerst zien of men in de komende 10 - 15 jaar de huidige plekken gevuld krijgt.

Autorun
stadsweg

Bericht door Autorun » vr 05 jul 2013, 13:23

Wat een stemmingmakerij zeg :geenlach:, bij een project van deze omvang wordt heus wel nagedacht. Het wegontwerp gaat uit van 4+2 rijstroken per rijrichting en is gebaseerd op de verkeersvoorspellingen voor de komende 30 jaar. Dat er geen vluchtstroken zijn opgenomen is in lijn met het landelijke beleid en dus ook met de landelijke tunnelstandaard - er zijn ruimschoots voldoende veiligheidsmaatregelen om een vluchtstrook overbodig te maken. Bovendien moet je je realiseren dat er bij dit project met name aan de noordzijde dusdanig moet worden gewoekerd met de ruimte, dat het toevoegen van vluchtstroken in de tunnelbuizen meer dan 100 miljoen euro zou kosten. Beetje zonde van het geld voor een voorziening die eigenlijk niet nodig is, nietwaar?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » vr 05 jul 2013, 20:21

Beetje zonde van het geld voor een project wat eigenlijk niet nodig is, nietwaar?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 06 jul 2013, 22:17

Autorun schreef:Wat een stemmingmakerij zeg :geenlach:, bij een project van deze omvang wordt heus wel nagedacht. Het wegontwerp gaat uit van 4+2 rijstroken per rijrichting en is gebaseerd op de verkeersvoorspellingen voor de komende 30 jaar. Dat er geen vluchtstroken zijn opgenomen is in lijn met het landelijke beleid en dus ook met de landelijke tunnelstandaard - er zijn ruimschoots voldoende veiligheidsmaatregelen om een vluchtstrook overbodig te maken. Bovendien moet je je realiseren dat er bij dit project met name aan de noordzijde dusdanig moet worden gewoekerd met de ruimte, dat het toevoegen van vluchtstroken in de tunnelbuizen meer dan 100 miljoen euro zou kosten. Beetje zonde van het geld voor een voorziening die eigenlijk niet nodig is, nietwaar?
Nee, is geen stemmingmakerij. Er is echt NIET goed over nagedacht.
Het gaat ook niet om vluchtstroken wel of niet, maar om de configuratie. Een w1-4-4-1w is dramatisch voor het verkeer.

Vanuit de regionale dienst wordt al ruim 2 jaar lang elke keer de w2-3-3-2w als meest gewenst naar voren gebracht door de mensen van de modellen en de verschillende adviseurs (kan er zo een vijftal bij naam noemen), maar de projectorganisatie van de Zuidas is hoegenaamd ziende blind en horende doof. Er is trouwens voor wat betreft de wegconfiguratie maar één variant voor de MER meegenomen (alternatieven zitten alleen in spoorconfiguratie). Dat geeft al te denken of men, met de Tracéwet in het achterhoofd, echt voldoende heeft nagedacht... :roll: :roll:

Iedereen weet dat ik meestal pro-weguitbreidingen ben.
Maar dit project heeft het met haar halsstarrigheid voor elkaar gekregen dat ik een tegenstander ben van de uitbreiding in de gekozen vorm.
Zelfs de huidige spitsstrooksituatie voor alle verkeer is naar de mening van deskundigen vanuit de regionale dienst te prefereren boven een w1-4-4-1w cat.C/D tunnel. Dus laat maar lekker voor wat het is. Scheelt de maatschappij ook een sloot nodeloos uitgegeven belastinggeld.
Inderdaad, een beetje zonde van het geld...

Zuidastunnel ? Prima, maar dan wel als w2-3-3-2w, en dan ook nog bij voorkeur als cat. A tunnel.
(Categorie A is constructief ook amper duurder dan C/D; verschil zit vooral in hoeverre men tot pal tegen de tunnel aan gebouwen kan neerplempen).
Wat nu voorzien is, gaat alleen maar heel veel problemen opleveren.

Ik vraag me trouwens af of we met een geactualiseerde, eerlijke businesscase überhaupt nog geld zouden moeten steken in het geheel.
Dus niet een businesscase op basis van plons-tot-plons, maar eentje inclusief de knooppunten Nieuwe Meer en Amstel, en op basis van een actuele, realistische kantorenmarktverwachting voor de komende 15 jaar.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 06 jul 2013, 22:34

Bovendien is de Zuidas toch op haar retour met deze crisis.

Maar ja, Zuidas mensen hebben meer invloed dan jan met de pet uit Twente, dus logisch dat ze in dit project meer geld pompen. Die VriMiBo's op de zuidas schijnen bijna hetzelfde te zijn als borrels bij corps-verenigingen. Dan weet je hoe laat het is; zat invloed in Den Haag hebben die lui.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 06 jul 2013, 23:19

Wat zit hier eigenlijk achter? Bedoel: Ik ken RWS toch als een organisatie die wel verstand heeft van verkeersmodellen. Niet de mensen die dit soort potentiële blunders maken.

Wie bedenkt dat een van de hoofd verbindingen van Nederland een categorie C/D tunnel zonder vluchtstroken kan worden? Waarom gaat niemand opstaan die zegt dat het er zo niet gaat komen, is die projectorganisatie zo .machtig dan?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 jul 2013, 1:02

^^
Nogmaals, het gaat niet om vluchtstroken. Elke tunnel van een beetje lengte wordt normalitair zonder vluchtstroken gebouwd, omwille van de kosten.
Waar het wel om gaat is gebrek aan capaciteit op de rangeerbanen, en de gevolgen die dat heeft op de wegvakken stroomopwaarts van de knooppunten.

Je kunt de Zuidas overigens niet rechtstreeks vergelijken met Leidsche Rijn. Bij Utrecht kon je de tunnel gewoon bouwen op een stuk land, terwijl het verkeer eromheen reed over het oude tracé.
Bij de Zuidas moet de tunnel worden gebouwd op de plek waar nu de rijbanen liggen. Dat maakt het faseringstechnisch een lastig, en daarmee ook kostbaar verhaal.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 07 jul 2013, 1:16

^^ Je kan me gewoon bellen hoor. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » zo 07 jul 2013, 11:05

Ik begrijp dat vluchtstroken niet verplicht zijn maar bij de nieuwe tunnels (A2, A4 md) zie je die vaak wel. Komt bij dat ze de vluchtstroken op de A73 hebben wegbezuinigd en de afhankelijkheid van techniek neemt navenant toe met alle ellende van dien.

Maar dat is idd niet het grootste probleem: hoe zit het met de tunnelwet? Ik dacht dat er geen afritten en weefbewegingen meer in tunnels toegestaan zijn? Zeker de parallelrijbaan wordt straks een heel smal, druk en onoverzichtelijk geheel zonder enige uitwijkmogelijkheid. Of gaan ze daar dan een N10 van maken met een vMax van 80 en geldt dan de tunnelwet niet meer?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 jul 2013, 11:12

Tunnelwettechnisch klopt het (ongeacht de configuratie). Divergentiepunt en convergentiepunt (samenvoeging/splitsing) bij de tunnelmondingen voldoen qua afstand. In de tunnel zelf zit geen puntstuk. Voorsorteren in tunnels mag wel (zoals ook in de nieuwe brede Coentunnel-koker).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 jul 2013, 11:23

Vluchtstroken in tunnels zorgen gemiddeld voor meerkosten van 17,5%. Meestal worden ze alleen als ruimtereservering voor een extra rijstrook toegepast.

jef
polderweggetje

Bericht door jef » zo 07 jul 2013, 13:22

hoevenpe schreef:Maar dat is idd niet het grootste probleem: hoe zit het met de tunnelwet? Ik dacht dat er geen afritten en weefbewegingen meer in tunnels toegestaan zijn? Zeker de parallelrijbaan wordt straks een heel smal, druk en onoverzichtelijk geheel zonder enige uitwijkmogelijkheid. Of gaan ze daar dan een N10 van maken met een vMax van 80 en geldt dan de tunnelwet niet meer?
Hoe is die beperking m.b.t. toeritten in tunnels eigenlijk ontstaan? Die zijn buiten NL toch behoorlijk courant, bv. de Leopold II-tunnel in Brussel, de nieuwe Blanka tunnel in Praag, meerdere tunnels in Zwitserland, de Big Dig tunnel in Boston. Zijn die echt zo onveilig? Is dat cijfermatig vastgesteld? En waarom is een toerit-weefbeweging gevaarlijker dan een inhaal-weegbeweging (want die mag nog wel)? Of hebben we in de smiezen gekregen dat het ontwerp veel goedkoper wordt als we met dit soort risico's minder rekening hoeven te houden?

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 07 jul 2013, 14:00

Volgens mij is het enige dat niet in een tunnel mag puntstukken en invoegers; ook een invoeger vlak voor een tunnel mag niet. Een uitvoeger in de tunnel is niet zo'n probleem (mits het puntstuk verderop ligt). Een weefvak is ook een invoeger, dus ik vraag me af hoe ze dat gaan doen.

En ik neem aan dat rotondes/gelijkvloerse kruispunten in tunnels uit den boze zijn. In Scandinavië denkt men daar anders over :twisted:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 07 jul 2013, 16:50

Rene schreef:Ik vraag me trouwens af of we met een geactualiseerde, eerlijke businesscase überhaupt nog geld zouden moeten steken in het geheel. Dus niet een businesscase op basis van plons-tot-plons, maar eentje inclusief de knooppunten Nieuwe Meer en Amstel, en op basis van een actuele, realistische kantorenmarktverwachting voor de komende 15 jaar.
Ik zie voorlopig nog steeds geen dusdanige groei in de markt voor hoogwaardige kantoorruimte ontstaan dat de overheid de vrij te maken ruimte voor grote bedragen te gelde zou kunnen maken. Het zal een zeer substantiële investering blijven en je moet maar zien wat er terug komt. De enige reden voor aanleg zou moeten bestaan uit een wens om de capaciteit van dit stuk A10 te vergroten. Maar dan moet je het uiteraard wel goed doen.

Overigens: hoewel ik vijf dagen per week doorbreng aan de Zuidas heb ik niet het idee dat de tunnel of verdere ontwikkeling van het gebied ook maar enigszins leeft. Het blijft een projectje voor sommigen. En degenen die het hardste pushen zijn maar zelden mensen die op de Zuidas kantoor houden. Da's maar goed ook, want op onze mini-Bilderbergconferenties tijdens de VrijMiBo waar Sirdanilot van heeft gehoord hebben we het al druk genoeg met het op andere manieren naaien van Jan met de Pet. :dyn_hyp:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 jul 2013, 19:30

Pino schreef:De enige reden voor aanleg zou moeten bestaan uit een wens om de capaciteit van dit stuk A10 te vergroten. Maar dan moet je het uiteraard wel goed doen.
Maar dat kan dus ook heel goed bovengronds. De enige reden van die tunnel is nu juist de vastgoedontwikkeling...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 07 jul 2013, 19:41

Ten koste van het spoor in het midden? Ik ben helemaal niet technisch onderlegd, maar denk wel met enige zekerheid te kunnen zeggen dat ruimte voor extra stroken aan de buitenkant ontbreekt. Met name aan de noordkant zit de A10 nu al zeer dicht tegen gebouwen als het WTC aan. En om voor dat soort gebouwen maar aan het onteigenen te slaan ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 jul 2013, 19:50

Er passen probleemloos 2 rijstroken ter weerszijden bij. Aan de zuidzijde wel 3. Met een keermuur als talud, met daarbovenop een glazen geluidswal.
En dan nog heb je een respectabele straatbreedte tussen de weg en het aanpalende gebouw.

Daarmee kun je naar een 2x5 met weefstroken en vluchtstroken, of naar 2x6 met weefstroken, maar zonder vluchtstroken.
Zonder dure tunnel.

Nee, een tunnel op niveau -1 is slechts nodig voor de ruimtelijke ontwikkelingen.
Extra capaciteit kan qua kosten het beste op niveau 1, zoals nu.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 jul 2013, 20:51

Voor de uitbouw van station Amsterdam-Zuid met metro-, tram- en busstation is meer ruimte nodig dan in de huidige situatie voorzien is. Momenteel is die uitbreiding voorzien boven de zuidelijke rijbaan van de A10.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.