[A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Boerenkool » zo 14 mei 2017, 21:09

Maar van de andere kant, een deel van de plotsw groei op de Brabantse Oost-westwegen komt juist voort uit het vermijden van de Belgische en Duitse vrachtwagentol.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Chris » zo 14 mei 2017, 21:41

Dit is een mythe.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Widejo » zo 14 mei 2017, 23:07

Dat zullen inderdaad hoogstens enkele per dag zijn uit omgeving Zelzate/Gent die misschien de Liefkenshoek-A12/A58 kiezen. Het noordelijke gedeelte van de Antwerpse haven kiest al voor de A12/A58 of E19/A58 als ze richting Noord-Rührgebiet moeten. Wat wellicht eerder een (mogelijke) stijging laat zien is de Westerscheldetunnel, aangezien vrachtverkeer Eeklo/Zelzate/Gent eerder op Nederlandse wegen wilt zijn richting Rotterdam dan via Antwerpen te rijden.

Onderhandelen met België is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als het gaat om infrastructuur waarbij Nederland iets heeft van "hier zijn ook Belgische belangen". Je kunt de A67 daar onder schalen. Maar zodra Nederland roept "denk aan de Haven van Antwerpen" beroept België zich natuurlijk op de kwestie Westerschelde. Die een veel grotere (directe) impact heeft op de bereikbaarheid van de Haven. Tegenover de indirecte impact van de vertragingen op de A67.
Hamburg, meine Perle

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Boerenkool » ma 15 mei 2017, 8:53

Nou ik vind t geen mythe.
Ze stellen dat er geen toename is omdat de vrachtwagenintensiteiten op grensovergangen op HWN en OWN niet zijn veranderd. Maar als verkeer dat vroeger door Z-Limburg gaat voortaan door Brabant gaat heb je nog steeds 2 grenspassages. De weggevallen vrachtwagens daar worden weer opgevangen door verkeer dat anders de E40 naar Luik had gereden naar nu via Z-Limburg naar Aken/keulen/bonn gaat
En de toename op de A16 valt dan niet op omdat er daar verkeer naar de A4 is gegaan.
Dan zou jr dus alleen toename op de A4 en bijv A58zien. En die zien ze dus ook.
Maar bij de A4 wijten ze t aan t gereedkomen van de weg en op de A58 aan economische groei.

Maar ik had het ook over de Duitse tol. Die lijkt ook tot routekeuzes te leiden die maximaal via NL gaan, bijv dooripv bij Arnhem-Nijmegen pas bij Venlo of Kerkrade de grens over te gaan richting Roergebied. En daar kan een A67 ook duidelijk last van hebben, dat verkeer had misschien anders deels op A12 of A15 gereden.

Maar goed onderzoek is ook moeilijk, Belgische nummerborden tellen heeft geen zin want de vrachtwagens op die route komen uit half Europa of kunnen ool Venlose bedrijven zijn met Oost-Europese chauffeurs ofzo.


Op t stuk van Widejo:
Tja een extra scheldekruising (oosterweel) krijgen ze al nauwelijks rond, financieel en besluitvormingstechnisch. Dan is dit echt een ver van hun bedshow. Bovendien die Belgen hebben ook weer hun visies. Die denken zelf ook dat de ring van Antwerpen minstens voor de helft vol zit met Nederlandse vakantiegangers en vrachtwagens tusse Rotterdam en Frankrijk.
Vandaar ook dat tol er een zo gedragen maatregel is.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Widejo » ma 15 mei 2017, 13:22

^^
Nederland heeft het geluk dat het geen "doorgang"-functie heeft. Het verkeer wat Nederland binnen komt en/of uit gaat is voor het grote deel bestemmingsverkeer, als eindpunt of als beginpunt. Maar dit zorgt er wel voor dat concepten als een brede tol hier landelijk niet in te voeren zijn. Je raakt de economie hier meer mee dan dat het wat oplevert.

Aan de andere kant, die enkele snelwegverbindingen die wel als doorgaande snelweg duidelijk gebruikt worden (A67, A76) moeten daarmee leven. En ook voldoende capaciteit bieden. Daarom denk ik dat Den Haag gewoon over de brug moet komen. Misschien zelfs 2×4 moet overwegen om toekomstvast te bouwen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Hajo » ma 15 mei 2017, 21:25

Eerst maar eens 2x3 aanleggen, met een ruimte reservering voor 2x4. Dat zal het ergste leed wel verzachten, neem ik aan.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Snelwegenkenner » ma 15 mei 2017, 22:16

Mij lijkt een 2x4 A67 zwaar overdreven. :neenee:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door sven_engelen » ma 15 mei 2017, 22:17

^^ Mij ook, de intensiteiten zijn eigenlijk zelfs te weinig voor 2x3, maar de vrachtwagens maken het erger.
Svenlo

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Naturist » di 16 mei 2017, 0:18

^^ 2x3 zou het vrachtverkeer voor het overig verkeer wel draaglijk maken.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door duikgek89 » di 16 mei 2017, 6:21

Widejo schreef:^^
Nederland heeft het geluk dat het geen "doorgang"-functie heeft. Het verkeer wat Nederland binnen komt en/of uit gaat is voor het grote deel bestemmingsverkeer, als eindpunt of als beginpunt.
Ik neem aan dat je puur wegverkeer bedoelt?

sven_engelen schreef:^^ Mij ook, de intensiteiten zijn eigenlijk zelfs te weinig voor 2x3, maar de vrachtwagens maken het erger.
De intensiteiten zijn helemaal niet te laag voor 2x3. Tenminste niet in landen met normale wegen. Alleen in Nederland en België wacht men het liefst tot 100.000mvt zich over 2x2 proppen voordat men aan een verbreding gaat denken.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Egbert » di 16 mei 2017, 8:39

Snelwegenkenner schreef:Mij lijkt een 2x4 A67 zwaar overdreven. :neenee:
Een 2x4 Martinus Nijhoffbrug leek ook zwaar overdreven. Een 2x3 Zuiderbrug bij Venlo leek ook zwaar overdreven.
We hebben het over ruimtereservering, niet over bouwen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Boerenkool » di 16 mei 2017, 10:30

Het kettingeffect is ook nog een ding. Een verbreding hier is niet extreem duur, alleeb de substandaardelen zijn duurder. Edoch als de A67 vlot wordt getrokken komen Venlo en de Randweg Eindhoven als dure knelpunten vanzelf boven drijven.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Snelwegenkenner » di 16 mei 2017, 12:55

^^ De A2 bij Eindhoven is dus niet voldoende toekomstvast gebouwd.
De A67 moet gewoon tussen Leenderheide en Zaarderheiken 2x3 worden met goede vrachtwagenrustvoorzieningen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Naturist » di 16 mei 2017, 13:03

^^ Noch Eindhoven(Leenderheide) noch Venlo (Zaarderheiken) zijn duurder in aanleg, beide zijn redelijk toekomstvast gebouwd.
Een verbreding zoals uitgevoerd opde A2 tussen Vught en Eindhoven is goed te doen, hooguit zal de brug over het kanaal ook aan de noordzijde met een of twee rijstroken verbreed moeten worden. De rest kan met enkele insnoeringen snel omgebouwd.
De aansluiting Heeze Geldrop zal alleen oostelijker verschoven morten worden.
Heb overigens de indruk dat ze daar nu al mee bezig waren, er is reeds fink gekapt rond die aansluiting.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Widejo » di 16 mei 2017, 13:15

duikgek89 schreef:Ik neem aan dat je puur wegverkeer bedoelt?
Natuurlijk. Dat ladingen vrachtverkeer eerst op een schip zijn aangekomen, per trein of ook mogelijk via de weg is logisch. Maar uit overslag haalt men economisch voordeel. Nederland haalt geen voordeel uit een kleine vrachtwagen die van Antwerpen naar Duisburg moet.
Snelwegenkenner schreef:Mij lijkt een 2x4 A67 zwaar overdreven. :neenee:
Mij ook eerlijk gezegd. Maar we hebben het hier over de haven van Antwerpen verbonden met Brainport, distributieland Venlo-Venray en de grootste binnenhaven van Europa in Duisburg. En bovenal de toekomstige eindhalte van de nieuwe "Zijderoute" vanuit China. Allemaal redenen tot groei in vrachtverkeer. En dan is de groei in personenverkeer door bevolkingsgroei in de Brabantse Stedenrij enerzijds en Rührgebiet anderzijds ook nog in het vooruitzicht.
Snelwegenkenner schreef:met goede vrachtwagenrustvoorzieningen.
Hier mag in heel Nederland wat aan gedaan worden.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
carman6
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 10:15

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door carman6 » do 09 nov 2017, 13:06

Is er iets bekend van wat ze naast afslag Geldrop aan het bouwen zijn?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Naturist » do 09 nov 2017, 13:28

^^ Ja, daar wordt een kunstwerk voor het waterschap gebouwd.
Helaas niet een verlengde of verlegde aansluiting op de A67.
TOEVOEGING
Werk in uitvoering
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

StefanR88
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:05
Locatie: Someren

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door StefanR88 » do 04 jan 2018, 21:06

ik weet niet of dit al voorbij is gekomen...

MIRT onderzoek A67
diverse documenten

Daaruit blijkt dat verbreding waarschijnlijk van Leenderheide tot maximaal aan Asten komt. ook is dit niet geheel zeker.
Ze lijken te hopen op Smart mobility, maar hier is zelfs ook niet veel van bekend. ik wacht nog even af.
Laatst gewijzigd door StefanR88 op do 04 jan 2018, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Chris » do 04 jan 2018, 21:14

Oorspronkelijk was de verbreding alleen tot Geldrop gepland.

Voor een complete verbreding tot Venlo is echt veel geld nodig, de snelweg is in de jaren '60 ontworpen, heeft veelal geen ruimtereservering en veel kunstwerken moeten vervangen worden. Al is dat laatste sowieso een issue gezien de leeftijd van veel bruggen. Tegen 2030 is bijna alles tussen 60 en 70 jaar oud. De verbreding zal daarom een stuk duurder uitvallen dan bijvoorbeeld de A1 Deventer - Hengelo, dat een vergelijkbaar aantal kilometers en vergelijkbare problematiek heeft.

StefanR88
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:05
Locatie: Someren

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door StefanR88 » do 04 jan 2018, 21:22

Chris schreef: do 04 jan 2018, 21:14 ^^
Dit verklaart dus al veel, daarom is advies om tot aan 'Asten' te verbreden. Ten oosten van Asten is het inderdaad merkbaar rustiger.
zelfs zie ik heel erg vaak een korte file staan tot aan Someren (!) het wordt namelijk daar alleen maar erger en erger.

Bij Geldrop moet er echt iets gaan gebeuren, is 2x4 niet een goede oplossing? (inclusief weefvak)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door verfmeer95 » do 04 jan 2018, 21:26

^^ Waar wil je die extra stroken dan naartoe laten lopen? Zolang je het stuk tussen De Hogt en Leenderheide niet verbreedt heeft 2x4 tot Geldrop weinig zin, aangezien er toch maar drie stroken stroom op/afwaards zijn.

StefanR88
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:05
Locatie: Someren

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door StefanR88 » do 04 jan 2018, 21:34

^^ *leert weer iets bij*
Ik bedoelde eigenlijk dat vanaf Geldrop 2x4 tot aan Leenderheide/de Hogt laten lopen. van Geldrop tot Someren/Asten 2x3 (dat is ook groot genoeg)
Maar inderdaad wat je zegt, weinig ruimtes in voorhanden gezien natuurgebied. Verdiept aanleggen kan sowieso al helemaal niet.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door verfmeer95 » do 04 jan 2018, 21:57

^^ Ik heb het helemaal niet over een natuurgebied of gebrek van ruimte gehad.

Maar als je 2x4 tussen Leenderheide en Geldrop is nutteloos zonder verbreding van Leenderheide-De Hogt. Stel er is genoeg verkeer om die 4 rijstroken te vullen. Meer dan 50% van het verkeer op de A67 vanuit Venlo gaat richting de Hogt, dus de twee rijstroken die er nu liggen totaan de samenvoeging met de A2 zijn dan te weinig. Maar als drie rijstroken nodig gaat hebben, kan daar echt geen verkeer van twee rijstroken A2 meer bij, waardoor je zeker tot aan de De Hogt moet gaan verbreden. Dat wordt dan heel snel heel duur.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Jeroen » do 04 jan 2018, 22:11

verfmeer95 schreef: do 04 jan 2018, 21:26 ^^ Waar wil je die extra stroken dan naartoe laten lopen? Zolang je het stuk tussen De Hogt en Leenderheide niet verbreedt heeft 2x4 tot Geldrop weinig zin, aangezien er toch maar drie stroken stroom op/afwaards zijn.
Correctie, er liggen daar eigenlijk 5 rijstroken per richting, al is de parallelbaan helaas niet ongelijkvloers geïntegreerd in Leenderheide. De hoofdrijbaan tussen de Hogt en Batadorp lijkt me in de toekomst een groter probleem te vormen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Steyn_E » vr 05 jan 2018, 12:42

^^
De parallelbaan bij Eindhoven is totaal ongeschikt voor doorgaand verkeer. Ten eerste is ie op sommige plaatsen drukker dan de hoofdrijbaan maar met name het alignment maakt het een draak van een weg, met bovendien veel in- en uitvoegend verkeer. Het komt maar heel zelden voor dat ik de parallelbaan pak vanwege file op de hoofdrijbaan (en dan kom ik vooral op het stuk Batadorp-De Hogt die nog veel vaker vast staat dan de zuidkant). Daar staat eigenlijk de hele dag tussen 7:00 en 20:00 wel een (beetje) file voor de afstreping vanuit het noorden. Ik denk dat rond Eindhoven meer op te lossen valt door de hoofdrijbaan naar volledig 2x3 te verbreden dan het aanpassen van de parallelbaan. Uitzondering daarop is een directe boog van de N2 naar de A2-zuid omdat die makkelijk aan te leggen is. Verder is het weefvak tussen Batadorp en de Hogt wel aardig verzadigd in de richting west-oost, die staat ook veel vaker vast dan de andere kant op die gedeeltelijk ontvlochten is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Chris » vr 05 jan 2018, 21:34

Ik vond dit wel een interessante. Je ziet dat het aantal incidenten zich duidelijk concentreert op het traject dat ze willen verbreden: Leenderheide - Asten, met een piek rond de aansluiting Geldrop.

Afbeelding
A67 Leenderheide - Zaarderheiken by European Roads, on Flickr

StefanR88
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:05
Locatie: Someren

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door StefanR88 » vr 05 jan 2018, 22:19

^^

Dat viel mij ook op. en het valt mij de laatste tijd ook op, dat N266 vanaf rotonde Someren tot aan op en afrit 35 steeds drukker wordt. Ook vanuit Nederweert.
Evenals op N612 van Rochadeweg tot aan op en afrit 35 is dit ook geval. (gezien vanuit mijn auto tijdens ochtend- en avondspitsuren)

Hoe kunnen wij dit verklaren?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door sven_engelen » za 06 jan 2018, 0:58

Chris schreef: vr 05 jan 2018, 21:34 Ik vond dit wel een interessante. Je ziet dat het aantal incidenten zich duidelijk concentreert op het traject dat ze willen verbreden: Leenderheide - Asten, met een piek rond de aansluiting Geldrop.
Rond Geldrop zitten ook een aantal verradelijke bochten in de weg/in de afritten en vooral 's avonds is het er behoorlijk donker vanwege de bebossing die zo dicht op de weg staat waardoor de weg zeer smal oogt. Het allignement loopt daar niet vloeiend vandaar dat het al 120 is (tenminste ik ga er vanuit dat dat de reden is)
Svenlo

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door captain007 » za 06 jan 2018, 10:37

^^ De 130 zal er wel niet zijn vanwege de natuurgebieden daar zoals de Strabrechtse Heide.
Ik vind het alignment daar overigens nog meevallen. Ben er afgelopen dinsdag nog in beide richtingen overheen gereden en dat viel me niet in negatief opzicht speciaal op. De weg zit gewoon vol met veel vrachtverkeer en dan is iedere oprit er een teveel in de spits. Nu kan je nog van geluk spreken dat er niet zoveel aansluitingen op dat deel van de A67 zitten, anders was de ellende nog groter geweest.

Dat men maar tot Asten kan verbreden verbaast me niks met het beschikbare geld. De grap is wel dat het stuk tussen Asten en de provinciegrens een ruimtereservering heeft in de middenberm. Het Limburgse deel is weer krap met de bekende betonnen barrier.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Bericht door Kaaiman » za 06 jan 2018, 11:46

^^ Het Limburgse deel tot :KP: Zaarderheiken heeft de ruimtereservering in de buitenberm. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie