[A067] Eindhoven - Venlo: verbreding 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Kaaiman » za 05 jun 2010, 11:05

Tussen Eindhoven en Venlo lijkt verbreding me het nodigst. Bij Eindhoven komt er een aardige bulk vrachtwagens bij van de A58 en A2, terwijl je bij Venlo weer een hoop verliest aan de A74. Dit in ogenschouw nemend is een grote ruit om Eindhoven en/of Helmond zeker geen gek idee. Het zou de A67 tussen Eindhoven en Ommel aardig kunnen ontlasten. Bovendien wordt met een nieuwe weg dan ook de rest van de regio beter bediend, waarmee je in totaal een groter voordeel kunt behalen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Chris » za 05 jun 2010, 14:45

vynkce schreef:Een eventuele verbreding naar 2x3 zal toch niet verder komen dan de grens. ... Niet meteen iets voor de eerste 5 jaar dus...
Ik denk dat een verbreding ten westen van Eindhoven ook nog niet aan de orde is voorlopig. Het aandeel vrachtverkeer is hier op de grens bijzonder hoog (ik meen 40 - 50%), maar de intensiteiten zijn laag, en dan moet je toch vooral naar de absolute aantallen kijken en dan zie je dat, afgezien van de Randweg Eindhoven, de problemen het grootst zijn op Eindhoven - Venlo. Vergis je overigens niet in het gebied ertussen, weliswaar weinig grote plaatsen, maar veel land- en tuinbouw die veel vrachtverkeer trekt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door waldo79 » za 05 jun 2010, 17:54

Die enkele keer dat ik de A67 Eindhoven-Venlo heb bereden (vanuit Tiel is het een onlogische route) vond ik de weg irritanter dan de 2x2 op de A15. Met een auto, motor of autobus zit je voortdurend op de linkerrijstrook.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door GrandmasterE » za 05 jun 2010, 18:26

Ik denk dat het stuk vanaf de Belgische grens tot EIndhoven in Nederland ook niet verbreed wordt, enkel Eindhoven - Venlo, en misschien Venlo - Duitse grens.
Maar er is natuurlijk niets op tegen om ook Belgische grens- Eindhoven in het onderzoek mee te nemen.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Sophie » za 05 jun 2010, 18:58

Op Zaarderheiken-Grens lijkt mij 2x3 overbodig....
Er gaat daar (vanaf 2012) veel verkeer op de A73 -> A74 -> BAB 61...
Maar alleen Zaarderheiken tot Lierop/Asten verbreden en dan een A50/A58 als oostelijke Randweg Eindhoven heeft toch echt mijn voorkeur...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door jeroent » zo 06 jun 2010, 13:21

Ik denk dat voorlopig een verbreding tot aan Asten wel voldoende is vanuit Eindhoven. Daarna worden de intensiteiten toch fors lager (Chris?).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Chris » zo 06 jun 2010, 13:24

jeroent schreef:Ik denk dat voorlopig een verbreding tot aan Asten wel voldoende is vanuit Eindhoven. Daarna worden de intensiteiten toch fors lager (Chris?).
Asten - Liessel is het rustigste punt met 47.000 mvt/etmaal in 2006. De overige wegvakken tussen Eindhoven en Venlo zitten boven 55.000 mvt/etmaal. Niet heel erg hoog, maar het verkeer groeit hier wel stevig (4-5% per jaar!) en het aandeel vrachtverkeer ligt rond 35%, wat heel fors is. Dat zijn 20.000 vrachtwagens per etmaal, en zeker reden om te verbreden naar 2x3. (aantal vrachtwagens is hier vergelijkbaar met de A1 Apeldoorn - Hengelo).

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door jeroent » zo 06 jun 2010, 13:54

Ik denk dat dat bij het bekijken van de noodzaak voor 2x3 inderdaad het vrachtwagenpercentage bijna nog belangrijker is dan het aantal mvt/etmaal. Bij een hoog percentage vrachtverkeer gaan mensen niet meer naar rechts, ook als er wel ruimte is, waardoor je effectief 2x1 overhoudt. Dan nog een paar vrachtwagens die illegaal inhalen en je hebt de poppen aan het dansen. Daar hoeft het totale aantal mvt/etmaal niet eens zo hoog voor te zijn.
Is er een soort richtlijn of ervaring bij welk percentage vrachtverkeer 2x3 zinvol is?

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door GrandmasterE » di 08 jun 2010, 2:45

Het vrachtwagenpercentage is idd erg belangrijk.
Ik heb op Google Streetview een mooi voorbeeld gevonden van het probleem bij het voegen in een vrachtwagencolonne: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.42 ... 91.74,,0,5, gevolgd door dit: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&t=h&laye ... 08234&z=18.
Zoals je kunt zien is het invoegen hier moeilijk, mede doordat de invoeger hier (en op andere plekken in de A67) zeer kort is, en een vluchtstrook verderop ontbreekt. Het is hier dus snijden, of stilstaan :schrikreactie:. Een vrachtwagen of een bus zou in deze situatie niet ingevoegd kunnen hebben. Dit voorbeeld laat ook zien dat veel kunstwerken bij een eventuele verbreding aangepast of vervangen dienen te worden, dus een sobere verbreding is niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Jeroen » di 08 jun 2010, 11:50

Timmetje schreef:Op Zaarderheiken-Grens lijkt mij 2x3 overbodig....
Dat is volgens mij juist het drukste deel, alleen de grensovergang zelf is wat rustiger. De twee afritten die daartussen liggen zijn nog behoorlijk druk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Coen Tunnel » di 08 jun 2010, 12:04

Dat zal ook afnemen als de A74 er ligt. Nu moet verkeer voor de Duitse A61 er namelijk nog bij afrit 41 (Venlo) af om naar de Klagenfurtlaan te rijden.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door GrandmasterE » di 08 jun 2010, 14:44

Volgens de verkeersprognose die zich in het OTB van de A74 bevindt, wordt het stukje Zaaderheiken - grens inderdaad rustiger, maar tussen EIndhoven en Zaaderheiken wordt het flink drukker +10%. Ook komt er een grote toename van het verkeer op de A16 (Rotterdam - Breda) en de A58 (Breda - Eindhoven). De aanleg van de A74 maakt het dus duidelijker dat deze achterlandverbinding problematisch is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door boe! » di 08 jun 2010, 21:07

GrandmasterE schreef:Zoals je kunt zien is het invoegen hier moeilijk, mede doordat de invoeger hier (en op andere plekken in de A67) zeer kort is, en een vluchtstrook verderop ontbreekt.
Die Google auto voegt ook wel uiterst beroerd in. Als je uit die bocht bent, moet je vol gas geven om met een redelijke snelheid in te voegen. In dit geval is die snelheid 80 km/u en het is belachelijk dat die auto dat niet haalt. Ik ben het met je eens dat voor vrachtwagens en bussen de situatie anders ligt. Een soortgelijke situatie hebben wij op de A28 bij Leusden-Zuid. Daar staat niet voor niets zowel in de ochtend- als avondspits file omdat vrachtwagens met amper 60 km/u invoegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Chris » di 08 jun 2010, 21:14

In dit geval is die snelheid 80 km/u en het is belachelijk dat die auto dat niet haalt.
Dat valt toch wel tegen hoor... je moet toch wel tegen de 100 km/uur op de teller hebben voordat je echt op een vrachtwagen uitloopt bij het invoegen. De meesten rijden 87 echte kilometers, wat rond 92 op een autoteller is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door boe! » di 08 jun 2010, 21:19

80 of 87 zal het verschil niet maken. Een normale auto moet zeker 100 km/u kunnen halen op een invoeger als deze.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door jeroent » di 08 jun 2010, 22:43

Toevallig ken ik deze invoeger verdomd goed, de brug over "de Kanaal" zorgt voor problemen. Ik kan je verzekeren, zo'n 10 jaar geleden met een peugeot 205 1.1 was het echt niet mogelijk 100 km/u te halen. En auto's van hetzelfde kaliber rijden ook nu nog rond. Maar op zich zouden de meeste auto's er geen problemen mee moeten hebben...
...er vanuit gaande dat de betreffende invoegende automobilist op tijd ziet dat hij snelheid moet maken... En daar gaat het volgens mij het vaakst mis. Ik rijd regelmatig met een aanhanger (en dan ga ik dus niet aan de kant of inhouden als iemand wil invoegen) en dan zie je pas hoe vaak het voorkomt dat mensen er pas op het laatste moment achter komen dat ze hem er echt niet voor kunnen prakken. Vervolgens volgt een noodremming en met 60 km/u wordt er achter je ingevoegd. Terwijl ze met op tijd accelereren er makkelijk voor hadden gekund.
Daarom zijn lange invoegstroken dus broodnodig in Nederland...
Laatst gewijzigd door jeroent op di 08 jun 2010, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Vinny » di 08 jun 2010, 22:47

Invoegen is een vak apart. Ik kan het nog steeds niet goed... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door GrandmasterE » wo 09 jun 2010, 0:13

Google kent vele slechte chauffeurs, dat moet ik toegeven. Het lijkt er vaak ook wel op dat ze zo lang mogelijk op de invoeger willen blijven rijden.
Maar veel voertuigen hebben hier toch problemen mee, ook auto's zoals sommigen hierboven al aangegeven hebben. Ik maak vaak van deze aansluiting gebruik, als mede die van Geldrop/Heeze. Die laatste aansluiting is ook problematisch.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Jeroen » wo 09 jun 2010, 0:22

boe! schreef:80 of 87 zal het verschil niet maken. Een normale auto moet zeker 100 km/u kunnen halen op een invoeger als deze.
Je komt net uit een verdomd scherpe bocht (40km/h), en hebt amper een goede 100 - 150 meter om door te kunnen accelereren (en volgens mij loopt het ook nog wat omhoog) en ook de vluchtstrook eindigt direct na de invoeger. Ingredienten genoeg voor wat minder vloeiend verlopende invoegacties...
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 09 jun 2010, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door GrandmasterE » wo 09 jun 2010, 1:12

Het feit dat het puntstuk zo kort en smal is, helpt ook niet echt. Als je de scherpe bocht toch wat sneller neemt dan kom je met de neus van de auto over de markering, met een mogelijk ongeval als gevolg. Dit is me ooit bijna overkomen in Duitsland, waar een scherpe bocht gevolgd werd door een invoeger zonder puntstuk; met een bijna-boem als gevolg :schrikreactie:.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Wouter N14 » wo 09 jun 2010, 10:05

Ik ben ooit eens achterstevoren de A44 opgegleden toen de auto in de boog van de oprit in overstuur kwam. Dat was ook wel even angstig :shock:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door waldo79 » wo 09 jun 2010, 21:44

^^De A76/A2 Heerlen-Het Vonderen is trouwens ook wel een traject waar veel vrachtwagens rijden. Midden op de dag ben ik dus hooguit 5 km op de rechterrijstrook geweest :shock:

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door GrandmasterE » wo 09 jun 2010, 22:40

Dat hebben veel trajecten in Nederland. Op de A58, tussen Eindhoven en Tilburg, rijd ik overdag vrijwel nooit op de rechterbaan. Op de A67 wisselt het, dit heeft dus te maken met het aantal vrachtwagens. Soms zijn er gek genoeg even geen vrachtwagens, en dan kun je wel lang rechts rijden.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door jeroent » vr 18 jun 2010, 22:21

GrandmasterE schreef: Zoals je kunt zien is het invoegen hier moeilijk, mede doordat de invoeger hier (en op andere plekken in de A67) zeer kort is, en een vluchtstrook verderop ontbreekt. Het is hier dus snijden, of stilstaan :schrikreactie:. Een vrachtwagen of een bus zou in deze situatie niet ingevoegd kunnen hebben. Dit voorbeeld laat ook zien dat veel kunstwerken bij een eventuele verbreding aangepast of vervangen dienen te worden, dus een sobere verbreding is niet mogelijk.
Dit kan geen toeval meer zijn:
Eindhovens Dagblad schreef: Op- en afrit A67 bij Lierop aangepakt

SOMEREN - Rijkswaterstaat gaat zijn tanden zetten in de aanpassing van de oprit naar de snelweg A67 richting Venlo bij Lierop.
Die is nu veel te kort en wordt door automobilisten als onveilig ervaren. De oprit krijgt een grotere lus, waardoor het verkeer meer tijd heeft om op snelheid te komen en soepeler in te voegen.
Die aanpassing heeft ook een ander effect: de afrit Lierop-Helmond-Someren moet ervoor verlegd worden.
Ik vind het wel nogal zwak, dat dit niet bij eerdere werkzaamheden is gedaan. Rond die afrit zijn al twee grote bouwprojecten uitgevoerd: de turborotondes en de aanleg van de vaste oeververbinding bij Sluis 10. Nu gaat het daar dus wéér op de schop!

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door GrandmasterE » vr 18 jun 2010, 23:34

Mooi nieuws. Dit had inderdaad veel eerder kunnen gebeuren.
Rijkswaterstaat voelt natuurlijk de hete adem van de provincie en regio in haar nek. Eerst wat lapmiddelen, en dan een volledige ombouw, maar dat gaat nog wel eventjes duren.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 aug 2010, 0:16

Waardoor is die gehele A67 tussen Eindhoven en Venlo zo druk, terwijl het eigenlijk een transportader tussen Eindhoven en Venlo door leeg gebied is?
De A2 tussen Eindhoven en St Joost is weer minder druk, terwijl dat ook een transportader door leeg gebied is.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Sophie » di 24 aug 2010, 0:38

Hij verbindt de Belgische Havens en die Vlaams indutrie met het roergebied. De meeste vrachtverkeesroutes in de Benelux gaan west-oost, verbinden de Kust met Duitsland en Oosteuropa.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 aug 2010, 0:41

Maar dan zou de BAB40 tussen Moers en Venlo ook druk moeten zijn. Waarom is die dan weer rustiger?

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Sophie » di 24 aug 2010, 0:46

Al eens over het feit nagedacht, dat...
- dat misschien optisch bedrog is, omdat je ook forensenverkeer Eindhoven-Venlo en het daarom vastloopt (niet altijd zijn vrachtauto's schuld)?
- Je ook binnenlands vervoer hebt, en aan de Nederlandse kant met Venlo een grote stad hebt, wat je aan de Duits kant niet hebt?
- bij Venlo de BAB 61 aftakt, die ook wel Verkeer richting Zuid-Duitsland en Tsjechië opneemt?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: A67: verbreding of vrachtwagenstrook?

Bericht door Snelwegenkenner » di 24 aug 2010, 12:34

Ok, dan lijkt het me nuttig dat de A67 tussen Leenderheide en Zaarderheiken wordt verbreed.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op do 12 apr 2012, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie