[A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

[A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door CborG » wo 17 dec 2008, 4:04

Een apart topic voor dit tot nog toe buiten de plannen gelaten wegvak.
Blik op Nieuws schreef:
Gemeentelijke lobby voor verbreding A2 tussen Weert en Kelpen

Weert - De gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Nederweert en Weert vragen aandacht in Den Haag voor de veiligheid en de leefbaarheid in hun kernen en hun economische positie in de economische driehoek Eindhoven – Leuven – Aken (ELAt). Zij pleiten ervoor om de verkenning van de verbreding van de A2 van 2 x 2 naar 2 x 3 rijbanen voor het traject Eindhoven en Weert-Kelpen-N280 in het MIRT (Meerjaren Investeringsprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport) op te nemen als versnellingsproject en voor 2015 uit te laten voeren.

In het kader van de Mobiliteitsaanpak is door de ministerraad in het MIRT 2009 een verkenning van de verbreding A2 van het knooppunt Leenderheide - Kelpen verschoven voor uitvoering na 2020.

De kwaliteit van de verkeersafwikkeling op de A2 tussen Eindhoven en Weert-Kelpen staat onder druk. Nu al is de intensiteit – capaciteit (IC) verhouding zorgwekkend en zijn er vrijwel dagelijks fileproblemen in de richting Eindhoven (’s ochtends) en richting Weert (’s avonds). Duidelijk is geworden, dat deze problematiek los staat van de problemen op de randwegen Eindhoven. Het oplossen van de knelpunten rondom Eindhoven draagt niet bij aan een oplossing maar zal de directe basis vormen voor een nieuwe en ook acute problematiek op de A2 ten zuiden van Eindhoven. Ten behoeve van een goede afwikkeling van het verkeer is kortsluiting van de N 266 met de A 2 een absolute voorwaarde.

De vier gemeenten willen de veiligheid en de leefbaarheid in hun gebied en hun economische positie in het ELAt gebied gewaarborgd zien door een verkenning van de verbreding van de A2 van 2 x 2 naar 2 x 3 rijbanen voor het traject Eindhoven en Weert-Kelpen-N280 en pleiten er voor de verkenning in het MIRT op te nemen als versnellingsproject en voor 2015 uit te laten voeren.
(Misschien kan dit topic samengevoegd worden met het topic over de 3de rijstrook bij Valkenswaard?)
Zo kraait den boer z'n haantje

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Koesj » wo 17 dec 2008, 12:37

Kijk dat is nou eens een mooie regionale lobby, eentje die zich inzet voor een wegverbreding in plaats van dwars te gaan liggen. En ook nog eens om de juiste redenen, chapeau!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Via » wo 17 dec 2008, 14:55

Ja, dat stuk is ook behoorlijk druk nog. Een verbreding zou helemaal geen kwaad kunnen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » wo 17 dec 2008, 20:38

Maar dan toch alleen de gedeeltes Eindhoven<->Budel en Kelpen<->Maasbracht. Tussen Budel/Weert Noord en Kelpen kun je in de spits prima doorrijden, dat heeft echt een lage verkeersintensiteit. Het is een typisch grenstraject, zoals je ze ook in België bij de taalgrens ziet. Het ijzeren gordijn blijkt toch behoorlijk ondoordringbaar ;-)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door kees » wo 17 dec 2008, 22:46

jeroent schreef:Maar dan toch alleen de gedeeltes Eindhoven<->Budel en Kelpen<->Maasbracht. Tussen Budel/Weert Noord en Kelpen kun je in de spits prima doorrijden, dat heeft echt een lage verkeersintensiteit. Het is een typisch grenstraject, zoals je ze ook in België bij de taalgrens ziet. Het ijzeren gordijn blijkt toch behoorlijk ondoordringbaar ;-)
Ik ben niet zo'n voorstander van her en der wat lapjes verbreding. Dat kan je beter integraal aanpakken, omdat je anders geheid vroeger of later files krijgt bij versmallingen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » do 18 dec 2008, 21:41

kees schreef: Ik ben niet zo'n voorstander van her en der wat lapjes verbreding. Dat kan je beter integraal aanpakken, omdat je anders geheid vroeger of later files krijgt bij versmallingen.
Ik denk het niet. Je moet niet blind gaan lopen verbreden, maar kijken wat je doet en vooral: voor wie je het doet. Je doet dat verbreden niet om een perfect 2x3 wegensysteem te krijgen, maar je doet het voor Piet de automobilist die filevrij van zijn werk in Eindhoven naar zijn huis in Maarheeze wil, of Sjeng de motorrijder die van Weert naar Echt wil. Als je de mobiliteit van die mensen goed bestudeert, dan kom je erachter dat zo'n beetje alle plaatsen tussen Budel en Leende op Eindhoven gericht zijn en alles rondom Weert meer op de rest van Limburg is gericht. Vervolgens zie je dat de handigste route van Weert naar de rest van Limburg via de aansluiting Kelpen-Oler gaat en voila, je weet waarom je tussen Budel en Kelpen eigenlijk niet hoeft te verbreden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » do 18 dec 2008, 22:16

Je moet natuurlijk de weginfrastructuur aanpassen aan Sjef uuuùt Leveroy :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » vr 19 dec 2008, 18:11

oeoeoet Vinny, je moet je LImburgs nog een beetje oppoetsen..

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door harry » vr 19 dec 2008, 18:50

^^ Er is hier ooit een forummer geweest die erop stond dat het "uut" moest zijn. Maar hij bleek uit Tiel te komen...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » vr 19 dec 2008, 18:58

Ik vermoed dat beide vormen in Limburg voorkomen.. In Kerkrade heb ik ook wel eens "oes" gehoord.
Wat dat betreft lijkt Kirchröadsj net zoveel op bijv. Wieërts als Fries op Chinees lijkt.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Ties » vr 19 dec 2008, 22:30

Mijn vader komt uit Limburg en hij zegt altijd oet. Ik heb in lokalere dialecten inderdaad ook wel eens uut en ook oes gehoord ;)
:offtopic:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Rene » vr 19 dec 2008, 22:42

jeroent schreef:Wat dat betreft lijkt Kirchröadsj net zoveel op bijv. Wieërts als Fries op Chinees lijkt.
Er loopt een Germaanse 'taalgrens' door Limburg.
In het oostelijk deel van Zuid-Limburg wordt een Rijnlands dialect gesproken, net als in Keulen en Aken.
In de rest van Limburg een dialect wat verwant is aan het Brabants.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Queue » za 20 dec 2008, 0:06

De grens tussen "uut" en "oet" loopt in ieder geval tussen Horst en Venray.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » za 20 dec 2008, 11:00

Rene schreef:
jeroent schreef:Wat dat betreft lijkt Kirchröadsj net zoveel op bijv. Wieërts als Fries op Chinees lijkt.
Er loopt een Germaanse 'taalgrens' door Limburg.
In het oostelijk deel van Zuid-Limburg wordt een Rijnlands dialect gesproken, net als in Keulen en Aken.
In de rest van Limburg een dialect wat verwant is aan het Brabants.
Da's wel heel oostelijk, want dat geldt alleen voor Kerkrade, Simpelveld, Bocholtz en Vaals (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkraads)
Maar inderdaaad: :offtopic:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Alain » zo 21 dec 2008, 13:49

Nou, dan gaan we maar wachten op de eerste OET-borden langs de A2 in Limburg! :hahaHAHA:

Marillio
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: di 01 jan 2008, 22:04

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Marillio » ma 12 jan 2009, 22:34

Om even op het onderwerp terug te komen: Een stuk niet verbreden geeft juist files. Er gaat enorm veel verkeer vanuit weert naar Eindhoven. Ik denk dat Weert meer gericht is op Eindhoven dan de rest van Limburg en dan met name woon-werk verkeer natuurlijk.
Maar voor het stuk Weert-Eindhoven zou verbreding Valkenswaard/Leende-Leenderheide en spitstroken van Weert/Budel tot Leende/Valkenswaard voorlopig wel voldoende zijn.

A58
woonerf
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 apr 2008, 17:16

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door A58 » vr 16 jan 2009, 20:49

^^
Mooi gezegd: spitsstroken zijn voorlopig wel voldoende. Leg die derde rijbaan dan maar meteen aan tot aan Weert of wat mij part tot Maastricht voor zover hij er nog niet ligt. Dan hoeft hij niet over 10 a 20 jaar alsnog aangelegd te worden.

Waarom eigenlijk niet meteen de hele A2 minimaal 2x4 :twisted:

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door praatpaal » zo 01 feb 2009, 14:02

Uitbreiding naar 2x3 lijkt me niet erg slim als je vervolgens moet samenvoegen met het noord-zuidverkeer van de A73. Laat ze juist dat stuk maar eerst verbreden, want dat lijkt me eerder die 2x3 waard. Bij Eindhoven kan een spitsstrook tot Maarheeze als tijdelijke oplossing dienen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door duikgek89 » zo 01 feb 2009, 14:41

Mijn inziens moet de hele A2 minimaal 2*3 worden uitgevoerd. Tussen st-Joost en Maastricht misschien wel 2*4 in de toekomst.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 feb 2009, 14:52

^^
Eens. Als Eindhoven - St. Joost ooit tot 2x3 wordt verbreed, dan moet zeker St. Joost - Kerensheide naar 2x4 (of misschien nog beter: 4x2)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Kaaiman » ma 02 feb 2009, 13:26

Doe mij maar eerst 3+3 KP Leenderheide - Weert (i.c.m. verdubbeling N280?) en 3+3 KP Het Vonderen - KP Kerensheide.

Daarnaast voor KP Kerensheide een semi-rechtstreekse verbindingsboog A2n > A76o.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Seat Ibiza » ma 02 feb 2009, 14:16

Kaaiman schreef:Daarnaast voor KP Kerensheide een semi-rechtstreekse verbindingsboog A2n > A76o.
Zeer hard nodig inderdaad, maar zonder een verbreding naar 2x3 van Kerensheide tot minimaal Geleen (liever tot Ten Esschen), heeft dat geen enkele zin. De files op de huidige verbindingsboog worden niet veroorzaakt door een capaciteitstekort van die boog, maar door de bottleneck op de A76o direct achter Kerensheide.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Kaaiman » ma 02 feb 2009, 15:55

Ik beschouwde even alleen de A2, maar zoals je zegt: 3+3 op KP Kerensheide - KP Ten Esschen lijkt me voorlopig wel voldoende.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Robbert
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 10:54

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Robbert » do 05 feb 2009, 11:22

De verbreding van de A2 aan de zuidkant van eindhoven hoeft mijn inziens niet doorgetrokken te worden tot maarheeze , of zelfs nog verder. De problemen naar eindhoven toe ontstaan bij maarheeze-budel doordat het viaduct bij leende een moeilijk te nemen hindernis blijkt te zijn. Er is direct na het viaduct invoegend verkeer vanuit leende, dit veroorzaakt overbelasting van de weg. Het viaduct er net voor is ook nog eens in een bocht gelegen en daardoor lastig te nemen is; mensen remmen daarvoor af met als gevolg file.
De weg vanaf leende richting eindhoven verbreden (inclusief viaduct), en je zult zien dat het verkeer bij maarheeze-budel ook vlotter doorstroomt

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » do 05 feb 2009, 11:49

Dat is iets te kort door de bocht. De oprit Maarheeze zorgt ook voor problemen door invoegend verkeer, alsmede het spoorwegviaduct wat er iets voor ligt waardoor mensen ook afremmen omdat het een verhoging is en je geen overzicht hebt. Vaak zie je dat het tussen Maarheeze en Leende even weer doorrijdt, dus je zult wel degelijk ook bij Maarheeze wat moeten oplossen, al was het maar toeritdosering (wat bij Leende/Valkenswaard naar mijn mening tot grote problemen op het OWN leidt).

Marillio
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: di 01 jan 2008, 22:04

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Marillio » do 23 apr 2009, 22:30

Ik weet zeker dat verbreden van de snelweg van Leende tot leenderheide naar 3 rijbanen het probleem al grotendeels zal oplossen. Bij het stuk vóór afslag Leende blijven dan nog steeds de problemen van (te) veel invoegend verkeer en plekken waar het zicht beperkt is (bochten / verhogingen in de weg). Voor dit stuk weg heb ik hier al eerder gemeld dat wellicht spitsstroken voorlopig voldoende zijn. Maar voor slecht zicht situaties helpen portalen vanaf Weert (of gewoon hele A2) misschien ook al. Je zou met dit laatste in ieder geval kunnen beginnen op korte termijn (als je spitsstroken aanlegt moeten die er toch komen). Dan wel meteen rekening houden met extra rijbanen natuurlijk :)

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Feder » di 18 aug 2009, 13:41

Ik zie op Google Earth dat er tussen de afritten 37/Budel en 38/Weert-noord nog een afrit richting Weert en een oprit richting Eindhoven zijn. Deze bevinden zich iets ten zuiden van de plaats waar de A2 de spoorlijn Eindhoven-Weert kruist. Maar ik kom nergens een naam of nummer voor deze aansluiting tegen. Als ik kijk naar de omgeving dan lijkt deze aansluiting geen belangrijke rol te vervullen. Weet iemand iets meer over deze aansluiting? Waarom heeft ie geen naam/nummer? Is ie nog in gebruik?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Palance » di 18 aug 2009, 13:44

Die gaat naar een hotel/restaurant toe. Ik heb daar ooit foto's van gepost (afrit, omgeving én oprit). Bij interesse haal ik ze wel weer tevoorschijn maar moet ze ergens even uit opdiepen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Palance » di 18 aug 2009, 17:53

Vooruit dan maar ;)

De afrit, komende vanuit Eindhoven
Afbeelding
Afbeelding

Linksaf de parallelweg op
Afbeelding

Die voert langs De Wildenberg (en de A2)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil terug naar Eindhoven, dat gaat via het viaduct. Hier rechtsaf.
Afbeelding
Afbeelding

Het viaduct op
Afbeelding
Afbeelding

Aan het einde van het viaduct over de A2 linksaf, de andere parallelweg op.
Afbeelding
Afbeelding

En via een korte oprit de A2 weer op richting Eindhoven.
Afbeelding
Afbeelding


Foto's zijn van 30 mei 2006
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Feder » di 18 aug 2009, 18:55

^^ Bedankt voor je informatie en foto's. Ik blijf het wel een opmerkelijke situatie vinden. Het lijkt zo wel dat de op- en afrit er nog alleen vanwege het restaurant zijn. 4 af- en toeritten op een afstand van 6 km is wel vrij veel voor een landelijk gebied. Gelet op het ontbreken van een afritnaam en -nummer zou het me niet verbazen als deze aansluiting genomineerd staat/stond om te verdwijnen.

Plaats reactie