[A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

[A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bericht door Vinny » di 23 dec 2008, 18:15

René schreef:Het moge duidelijk zijn dat het binnenring-alternatief wel een flink aantal miljoenen scheelt met het bogen-alternatief.
Ervan uitgaande overigens, dat voor het boogje A4 -> A5 geen rare aanpassingen nodig zijn i.v.m. ILS/vliegtrog van de Zwanenburgbaan.
Dat zou dan nader uitgezocht moeten worden. Ik nam aan dat dat technisch mogelijk was (gegeven het kaartje). Ik denk zelf dat - gegeven het feit dat de infrastructuurpotjes helaas niet oneindig zijn - je met die miljoenen euro in de regio dingen kan doen die de weggebruiker wél wat oplevert: een robuustere aansluiting van de A 4 op de N 201. Of als je toch de relatie Haarlem - Schiphol wilt verbeteren, de nare weefvakken op het Rottepolderplein en knp. Raasdorp aanpakken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Re: Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bericht door Rene » di 23 dec 2008, 19:32

Rottepolderplein - Raasdorp is geen probleem, zodra de afstroom geregeld is. (spitsstrook Rottepolderplein-Velsen, omlegging Badhoevedorp)
Daar geld in investeren, is echt weggegooid geld.

Verder wordt de A4-N201 aansluiting al heel veel verbeterd. Het wordt (op de nieuwe, verschoven locatie) een "Amerikaanse" aansluiting met dubbele toeritten, zodat er op de kruisingsvlakken geen 3 maar 2 conflicterende stromen zijn. Daarbovenop komt er een nieuwe aansluiting Hoofddorp-Zuid, die ook het nodige verkeer zal wegnemen. Kortom: ook daar is geen verdere investering meer nodig.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 23 dec 2008, 21:32

Wat moet ik me bij een Amerikaanse aansluiting voorstellen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 23 dec 2008, 22:25

Zoiets als dit.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » di 23 dec 2008, 23:03

Rene schreef: ....
Verder wordt de A4-N201 aansluiting al heel veel verbeterd. Het wordt (op de nieuwe, verschoven locatie) een "Amerikaanse" aansluiting met dubbele toeritten, zodat er op de kruisingsvlakken geen 3 maar 2 conflicterende stromen zijn. Daarbovenop komt er een nieuwe aansluiting Hoofddorp-Zuid, die ook het nodige verkeer zal wegnemen. Kortom: ook daar is geen verdere investering meer nodig.
Maar hoe de verdere ontsluiting in Hoofddorp zelf gaat worden? Daar is nog weinig over bekend. En ik vrees dat bij de snelweg komen vanuit Hoofddorp een minder groot plezier gaat worden dan nu. De N201 wordt losgekoppeld (is juist met een verbreding naar 3 stroken gegroeid in capaciteit, maar gaat binnen een aantal jaren aanzienlijk minder verkeer te verwerken krijgen :hm: ) zodat er nu alternatieven gezocht moet worden om het verkeer naar de op/afrit te krijgen. Dat kan haast niet anders dan via een route met veel bochten door een kantoorwijk.

Maar nu terug naar de A9. Om eerst naar het zuiden geleid te worden via de A5 terug te rijden lijkt mij nu niet iets wat logisch overkomt. Dan liever investeren in een volledig knooppunt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 24 dec 2008, 7:41

Rene schreef:Zoiets als dit.
Als je al zo ver bent, kun je er toch net zo goed een compleet klaverblad van maken?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 dec 2008, 11:55

Bij de omgelegde N201 blijft de Zuidtangentbaan ertussen liggen. Helemaal conflictvrij is dus onmogelijk.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 24 dec 2008, 13:52

Het is in ieder geval al iets meer dan de plannen zoals die op de website van de provincie staan:
http://www.noord-holland.nl/Images/65_116875.pdf

Ik voor mij had liever een dubbele trompet gezien, waarbij de bovenste trompet op de A 5 wordt gesitueerd voor verkeer richting Hoofddorp. Verkeer richting het kantorenpark Beukenhorst en station Hoofddorp kan dan op de zuidelijke afrit (Hoofddorp Zuid). Zo haal je het verkeer maximaal uit elkaar.
Voor onderling verkeer Hoofddorp - Aalsmeer blijft de huidige N 201 in mijn voorstel bestaan, maar wel smaller.
Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 dec 2008, 14:12

Ik verwacht dat de aansluiting Hoofddorp Zuid veel verkeer weg haalt bij de (nieuwe) gewone afrit Hoofddorp. In zowel de ochtendspits als de avondspits is het bij de aansluiting van de N201 op de A4 twee kanten op (Hoofddorp in en Hoofddorp uit) zeer druk bij de stoplichten bij de McDonalds. Daaronder veel verkeer van/naar Hoofddorp Zuid en Nieuw Vennep. Dit levert normaal gesproken minimaal 10 minuten vertraging op. De nieuwe aansluiting Hoofddorp Zuid haalt dit verkeer al weg. Daarnaast zal de verlegging van de afrit Hoofddorp naar mijn idee ook minder conflicten en dus een betere doorstoming geven.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » wo 24 dec 2008, 16:30

Rene schreef:Bij de omgelegde N201 blijft de Zuidtangentbaan ertussen liggen. Helemaal conflictvrij is dus onmogelijk.
Dat bedoel ik. Tenzij men het stuk tussen de haltes de Hoek en Beukenhorst ook boven maaiveld niveau brengt met een viadukt. Anders is de nieuwe aansluiting op de A4 voor mensen uit Hoofddorp centrum/Noord een achteruitgang. Zeker nu de aansluiting van de weg om de noord op de A5/A4 is geschrapt.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » wo 24 dec 2008, 16:32

Rein schreef:Ik verwacht dat de aansluiting Hoofddorp Zuid veel verkeer weg haalt bij de (nieuwe) gewone afrit Hoofddorp. In zowel de ochtendspits als de avondspits is het bij de aansluiting van de N201 op de A4 twee kanten op (Hoofddorp in en Hoofddorp uit) zeer druk bij de stoplichten bij de McDonalds. Daaronder veel verkeer van/naar Hoofddorp Zuid en Nieuw Vennep. Dit levert normaal gesproken minimaal 10 minuten vertraging op. De nieuwe aansluiting Hoofddorp Zuid haalt dit verkeer al weg. Daarnaast zal de verlegging van de afrit Hoofddorp naar mijn idee ook minder conflicten en dus een betere doorstoming geven.
ten aanzien van Hoofddorp zuid ja. Maar centrum en noord hebben te maken met extra bochten kruispunten en de Zuidtangent (zie eerdere post). Nu heb je via N201 een vloeiende aanvoer richting de A4. Dat moet nu via "lokale" wegen door een kantorenwijk heen.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 25 dec 2008, 9:57

Wat tegenwoordig misschien wel het belangrijkste is wanneer een plan is afgeschoten in dit land: het is nog steeds mogelijk om de weg om de noord uiteindelijk wél op de A5 aan te sluiten. Er zijn geen stappen genomen om dit onmogelijk te maken dus als de nood écht aan de man is blijft het een mogelijkheid...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 26 mei 2009, 8:23

Cobouw (20-5-2009) schreef:Drie dwarsliggers bij aanbesteding A4/N201

De provincie Noord-Holland kampt bij de aanbesteding van de aansluitingen van de N201 op snelweg A4 met drie dwarsliggers. Grondeigenaren vertikken vooralsnog hun percelen ter beschikking te stellen van het project dat met veertien rijstroken moet leiden tot de breedste snelweg van Nederland. "Uitvoeringstechnisch komen we niet in de problemen", verzekert de coördinator van fasering en logistiek Jan Lubbersen. "Mocht onteigening nodig zijn dan komen de locaties op 1 januari 2011 beschikbaar. Dan hebben we nog anderhalf jaar om de werkzaamheden af te ronden." De presentatie van deelplan Aansluitingen A4 trok gisteren zo'n veertig man uit de aannemerij. De aanbesteding is gepland medio september. "Het masterplan N201+ is voor de provincie Noord-Holland een echte doorbraak", verzekert projectdirecteur Jos Dekker. "Al veertig jaar wordt erover gesproken. De noodzakelijke investering van 630 miljoen euro is voor de provincie ongekend groot."
Van de zeven deelprojecten komen na de zomer drie stuks op de markt: de aansluiting op de A9, de omlegging Amstelhoek en de verbreding van de Fokkerweg. De aanbesteding van Omlegging Schiphol-Rijk laat nog minstens een half jaar op zich wachten.
Het gisteren gepresenteerde deelplan Aansluitingen A4 heeft tal van bijzondere trekjes. De pergolaconstructie voor de busbaan bijvoorbeeld, de hydrotect-tegels die elke regenbui de graffity laat wegspoelen, de aanleg van een rijksweg door de provincie. Voor de oplevering van project Aansluitingen A4 is de datum 1 juli 2012 in de agenda geprikt.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » ma 02 nov 2009, 15:32

Waarom niet gewoon een knooppunt, zoals iemand hier eerder heeft gemeld. Ermee rekening houdend, dat ze van de N201 een 2x2 autoweg maken met ongelijkvloerse kruisingen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 02 nov 2009, 17:38

^^
Er ligt zoiets als een Zuidtangent hopeloos in de weg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 02 nov 2009, 19:15

Nou daar heb ik het 'Vinny' plan voor ontwikkeld:
Afbeelding

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 03 nov 2009, 14:07

Kun je dan niet beter de afrit volledig maken voor de richting N201 zoals in de schets hieronder?
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 03 nov 2009, 16:11

Autoverkeer richting Hoofddorp moet afrit Hoofddorp Zuid nemen, dat ligt ten zuiden van deze afrit. In het roze heb ik busafrit gemaakt. Die is niet nodig in noordelijke richting. En jouw plan kun je wel uit het noorden richting naar Hoofddorp maar niet van Hoofddorp naar het noorden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 03 nov 2009, 17:01

Ah, dat dat een busbaan was had ik niet door.

Die ontbrekende relatie weet ik; daarvoor zou een nog ingewikkeldere verknoping nodig zijn met een extra kuntwerk, en dat vond ik 'm niet waard. Dan had je nog goedkoper een klaverblad kunnen realiseren. Maar goed, dat is dus niet aan de orde omdat het om een busbaan gaat. ;)

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » di 03 nov 2009, 17:05

Al het verkeer Hoofddorp - Amsterdam via Hoofddorp-Zuid is voor de meesten een hele grote omweg en zal een complete verbouwing van de verkeersstructuur van Hoofddorp eisen. Ik zie meer in dit:
Afbeelding
Waarbij het verkeer uit Amsterdam op de oude N201 terecht komt, die blijft er immers liggen en blijft zelfs 2x3. De Oosttak van de Zuidtangent kan dan zuidelijk van de weg over de Geniedijk lopen. De 370 kan gebruik maken van de op- en afrit van het overige verkeer.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 03 nov 2009, 18:46

Al die afritten in afritten kunnen wel potentiele filevormers worden. Er zijn op die manier veel uit- en invoegende verkeersstromen op een korte afstand.

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 03 nov 2009, 20:27

Hensepens schreef:
Rein schreef:Ik verwacht dat de aansluiting Hoofddorp Zuid veel verkeer weg haalt bij de (nieuwe) gewone afrit Hoofddorp.
ten aanzien van Hoofddorp zuid ja.
Wel in de richting Den Haag, maar ik denk dat het effect op de zware verkeersstroom Hoofddorp-Schiphol v.v. beperkt zal zijn. Het verkeer in deze relatie zal voornamelijk van Floriande-Zuid/Sportdorp en Toolenburg-Zuid komen. Ikzelf woon aan de zuidelijke rand van Toolenburg-Oost, en de aansluiting Hoofddorp-Zuid lijkt voor mij aantrekkelijk, maar het is in de richting Amsterdam toch wel ca. 2 km om.

@RoelZ1: het grote nadeel van jouw oplossing is, dat de zware verkeersstromen Hoofddorp-Schiphol en Schiphol-Hoofddorp elkaar blijven kruisen. In elk bruikbaar plan zal deze kruising moeten verdwijnen. De nieuwe (noordelijke) afrit zal toch op de een of andere manier vanuit Hoofddorp bereikbaar moeten zijn.

Een verlenging van de (zuidelijke) Van Heuven Goedhartlaan zou een mooie oplossing zijn (en de N201-plaatjes hebben wat vage pijlen in die richting), maar helaas lijkt bij de bouw van het nieuwe station Hoofddorp, de Zuidtangent en de Spoorlaan met zo'n verlenging totaal geen rekening gehouden te zijn.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 nov 2009, 21:00

Helaas Vinny, de busbaan Zuidtangent ligt NIET bij de Geniedijk, het busbaanviaduct ligt er al, en wel precies op de plek van de nieuwe N201-aansluiting.
Verder is deze aansluiting wel degelijk van belang voor autoverkeer naar Hoofddorp, want de bestaande aansluiting op de Kruisweg gaat eruit.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 03 nov 2009, 21:03

evos schreef:
Hensepens schreef:
Rein schreef:Ik verwacht dat de aansluiting Hoofddorp Zuid veel verkeer weg haalt bij de (nieuwe) gewone afrit Hoofddorp.
ten aanzien van Hoofddorp zuid ja.
Wel in de richting Den Haag, maar ik denk dat het effect op de zware verkeersstroom Hoofddorp-Schiphol v.v. beperkt zal zijn. Het verkeer in deze relatie zal voornamelijk van Floriande-Zuid/Sportdorp en Toolenburg-Zuid komen. Ikzelf woon aan de zuidelijke rand van Toolenburg-Oost, en de aansluiting Hoofddorp-Zuid lijkt voor mij aantrekkelijk, maar het is in de richting Amsterdam toch wel ca. 2 km om.
Buiten de Hoofddorpse wijk Floriande Zuid (13.000 woningen) zal de 'rest' van Hoofddorp inderdaad niet zo snel van de afrit Hoofddorp Zuid gebruik maken.

Maar van deze aansluiting zullen niet alleen bewoners van Floriande Zuid gebruik maken, maar ook een heel groot deel van Nieuw Vennep. Voor het grootste deel van Nieuw Vennep is de aansluiting via de N207 een behoorlijk stuk om als je naar Amsterdam of Schiphol wilt. En die mensen rijden nu in grote getalen via de aansluiting vam de A4 met de N201. Ik weet niet of je er vaak komt in de spits, maar als je ziet hoeveel verkeer er naar/vanaf de A4/N201 via de Rijnlanderweg, Bennebroekerweg en de Spoorlaan gaat van/naar Nieuw Vennep. Door de aansluiting Hoofddorp Zuid zal de aansluiting A4/N201 toch wel wat worden ontlast lijkt me zo. En daarbij zal het verkeer uit die hoek de komende jaren sowieso al behoorlijk toenemen als gevolg van verschillende bouwplannen (Toolenburg Zuid, Megasauna, Huis van de Sport, Park21 en de grootschalige nieuwbouwplannen in de Westflank van de Haarlemmermeer). De aansluiting Hoofddorp Zuid is dus sowieso behoorlijk nodig.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » do 03 dec 2009, 21:33

Heb net voor het eerst (definitieve?) tekeningen gezien van Hoofddorp Noord richting de Kruisweg. Ziet er gelukkig minder dramatisch uit dan door mij gevreesd. Het is iets omrijden, maar gelukkig niet via Beukenhorts Oost.

Uit de folder op n201.info:
De nieuwe noordelijke aansluiting wordt gebouwd net ten zuiden van de huidige aansluiting A4 – Kruisweg N201. Hij komt in de plaats van de bestaande aansluiting bij De Hoek. Voor deze aansluiting is een nieuw viaduct over de A4 nodig; dit komt naast het bestaande busviaduct.

De noordelijke aansluiting is bedoeld voor verkeer van en naar Hoofddorp, Heemstede, Haarlem, Aalsmeer, Rijsenhout, Schiphol-Rijk en de toekomstige bedrijventerreinen. Voor het verkeer van en naar Hoofddorp komt in de toekomst nog een extra aansluiting op de Kruisweg, de huidige N201. Deze aansluiting ligt naast de baan van de Zuidtangent. Het verkeer van en naar Aalsmeer kan gebruikmaken van deze aansluiting. De gemeente Haarlemmermeer zorgt daarnaast voor de aanleg van een extra weg tussen de noordelijke aansluiting en het station van Hoofddorp.

evos
verkeersader

Bericht door evos » do 03 dec 2009, 21:47

De gemeente Haarlemmermeer zorgt daarnaast voor de aanleg van een extra weg tussen de noordelijke aansluiting en het station van Hoofddorp.
Enig idee waar deze weg Hoofddorp binnenkomt? Via het bestaande spoorviaduct in de Polarisavenue, of komt er een nieuw viaduct zuidelijker?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 03 dec 2009, 23:05

^^ Ik dacht altijd dat deze zou aansluiten in het verlengde van de V. H. Goedhartlaan, maar zeker weten doe ik dat niet.

Bovendien zijn er meer slimmigheden in de nieuwe aansluiting. Het wordt bijna een Amerikaanse aansluiting, een SPUI ofzo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » wo 16 dec 2009, 19:56

mavas schreef:^^ Ik dacht altijd dat deze zou aansluiten in het verlengde van de V. H. Goedhartlaan, maar zeker weten doe ik dat niet.

Bovendien zijn er meer slimmigheden in de nieuwe aansluiting. Het wordt bijna een Amerikaanse aansluiting, een SPUI ofzo.
^^ Correct. Bij het Station (http://maps.google.nl/?ie=UTF8&hq=&hnea ... 7&t=h&z=17)

Wordt een leuk druk kruispunt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 16 dec 2009, 20:02

De hoofdverbinding tussen de N201 en de aansluiting zal zijn via de verdubbelde Rijnlanderweg.
Daar komt ook een vrij kostbare pergolaconstructie voor het ongelijkvloers kruisen van de Zuidtangent.
De rest van het verkeer krijgt geen ongelijkvloerse situatie, Ik zou het andersom hebben gedaan *zucht*.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 18 feb 2010, 21:47

Provincie Noord-Holland schreef: Wat gebeurt er in 2010 op de N201?

Op donderdag 4 maart organiseert de provincie Noord-Holland een informatiemarkt over de vernieuwing van de provinciale weg N201 door de Haarlemmermeer.

Hier is gedetailleerde informatie te zien over de deelprojecten die in 2010 starten. De informatiemarkt is van 18.30 uur tot 20.30 uur op het Ketenpark Aansluitingen A4 aan de Rijnlanderweg in Hoofddorp.

De omlegging van de N201 in het gebied tussen de A4, de A9 en Amstelhoek omvat in totaal zeven deelprojecten. Twee daarvan zijn al in uitvoering. In 2010 gaan de overige vijf in uitvoering:

• Aansluitingen A4
• Fokkerweg 2x2
• Omlegging Amstelhoek
• Aansluiting A9
• Omlegging Schiphol-Rijk

Meer informatie over de N201+ en de deelprojecten is beschikbaar op internet. Gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Noord-Holland, Elisabeth Post, geeft op 4 maart ’s middags het officiële startsein voor de projecten die dit jaar het eerst starten: ‘Aansluitingen A4’ en ‘Fokkerweg 2x2’.

Aansluitingen A4
De nieuwe noordelijke aansluiting van de nieuwe N201 op de A4 ligt iets ten zuiden van de huidige aansluiting A4 – Kruisweg N201 (“De Hoek”). Verkeer vanuit Den Haag of Amsterdam (A4) kan straks gebruik maken van deze aansluiting om naar Hoofddorp, Heemstede, Haarlem, Aalsmeer, Rijsenhout, Schiphol-Rijk en de toekomstige bedrijventerreinen te gaan en vice versa.
De nieuwe zuidelijke aansluiting komt circa 700 meter ten noorden van de huidige Bennebroekerweg, tussen het bestaande viaduct over de A4 en de Geniedijk. Deze aansluiting is bestemd voor verkeer van en naar Nieuw-Vennep, Hoofddorp-zuid, Rijsenhout en het nog te ontwikkelen bedrijventerrein A4-zone west.
Beide aansluitingen worden met elkaar verbonden door parallelbanen voor het regionale verkeer. Als de nieuwe aansluitingen in gebruik zijn, vervalt de bestaande aansluiting bij “De Hoek”. De weg is naar verwachting medio 2012 gereed.

Fokkerweg 2x2
De Fokkerweg wordt tussen Oude Meer en het bedrijventerrein Anthony Fokker Business Park verbreed naar twee keer twee rijstroken. Er komt een parallelweg ter ontsluiting van de bedrijven aan de oostkant van de Fokkerweg. Deze parallelweg verbetert de veiligheid voor zowel het bestemmingsverkeer als het doorgaande verkeer op de Fokkerweg. Halverwege 2011 is het gehele project klaar.

N201+
De provincie Noord-Holland realiseert de vernieuwing van de N201 in het gebied tussen Hoofddorp en Amstelhoek. In het project wordt samengewerkt met de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, De Ronde Venen, Haarlemmermeer en Uithoorn. De nieuwe weg verbetert de leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersveiligheid in het gebied en levert een bijdrage aan het versterken van de economische kracht van de regio.
Bron: http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... e-N201.htm

Zie ook: http://www.noord-holland.nl/web/Project ... 1Nieuw.htm