[A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door martien » ma 09 apr 2018, 18:01

Vinny schreef: ma 09 apr 2018, 17:28 Ik wil wel nog mijn complimenten geven voor de led-lichtjes boven de reflectorpaaltjes. Die geven in het knooppunt 's avonds laat het wegverloop echt super aan :)
Knooppunt Zuidbroek heeft ze ook. Ik vind ze aangenamer dan lataarnpalen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » za 14 apr 2018, 10:33

De afrit Joure vanuit Heerenveen rijdt nu onder het Haskerveldwegviaduct door.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » za 14 apr 2018, 16:33

Lange afrit wordt dat zo.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Basjuh1981 » za 14 apr 2018, 17:25

Dan kun je tenminste op snelheid komen om in te voegen :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Vinny » za 14 apr 2018, 17:57

Misschien heeft het iets met zichtlijnen te maken? Een afritstrook onder een viaduct in een bocht wordt wellicht als onveilig betiteld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » za 14 apr 2018, 23:59

Het is ook qua verkanting en verschil in verticaal alignement makkelijker om de afrit al voor de bocht in de hoofdrijbaan is ingezet af te splitsen. De A7 (genummerd als A6) zal hier een aardige banking krijgen, je vermijdt zo dat afslaand verkeer tijdens het afbuigen te maken krijgt met een negatieve verkanting. En vanwege de aanwezige parallelweg moest het viaduct sowieso weer een extra veld krijgen aan deze kant.

Die gefaseerde omzetting duurt wel weer tergend lang zeg.
Moet daar echt steeds een hele week tussen zitten?

Ik ben benieuwd of gelijk de definitieve rijbanen worden opengesteld tot aan het knooppunt.
Afgaand op het palmares van de aannemer in dit project tot nu toe heb ik hier geen hoge verwachtingen van.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door IIVQ » zo 15 apr 2018, 9:34

Chris schreef: za 14 apr 2018, 10:33 De afrit Joure vanuit Heerenveen rijdt nu onder het Haskerveldwegviaduct door.

Afbeelding
Is die afrit ook al helemaal definitief (aansluitend op de rotonde Geert Knolweg/Jousterweg)?
Of sluit 'ie nog aan op dat kleine tijdelijke rotondetje ten oosten van het tijdelijke busstation (zeg maar parallel aan de Polderbosdyk)?

Korot
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 17:22
Locatie: Groningen

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Korot » zo 15 apr 2018, 11:04

De afrit sluit nog aan op die kleine rotonde bij het tijdelijke busstation. Geen idee wanneer dat wordt omgezet, maar dat zal nog wel even duren. Laatste keer dat ik er was, was de afrit (en de nieuwe oprit) nog niet op de hoogte van de Geert Knolweg.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » zo 15 apr 2018, 11:06

^^ Via die tijdelijke rotonde.
Vorige week toen ik daar was voor de fotoserie hierboven was men volgens mij bezig met begin van aanleg van de taluds voor de definitieve af- en toerit. En ook de rotonde met de Geert Knolweg moet nog aangelegd worden en daar was vorige week nog geen begin van aanleg van te zien.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » do 19 apr 2018, 10:30

Als het goed is, wordt eind deze week \ in weekend de definitieve rijbaan in de richting van Lemmer vrijgegeven en volgt de andere rijbaan 1,5 week later. Over 2 weken kan uiteindelijk de tijdelijke omlegging verwijderd worden en kan de Haskerveldweg afgebouwd worden. Begin maart gaf men aan dat deze weg afgelopen week al open had moeten zijn.

Ik weet niet wat in het contract staat, maar volgens mij heeft de aannemer totaal geen prikkel om het laatste werk vlot op te leveren. Over 2 maanden moet alles klaar zijn en ik moet dat nog zien of dat gaat lukken, gezien de zeer trage voortgang van het werk.
Het sloopwerk ligt stil i.v.m. scheurvorming in de omliggende woningen. Dit kun je de aannemer niet meteen kwalijk nemen.
Echter de trage voortgang van de andere werkzaamheden lijkt nergens op. Gelukkig is men uiteindelijk wel met de afwerking van de fly-overs begonnen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 apr 2018, 11:12

De communicatie blijft ook vrij wazig. Summiere informatie, regelmatig worden ineens kort van te voren kaartjes met omleidingen de sociale media opgeslingerd en webcams liggen er al sinds het begin van het project om de haverklap uit.

Er is mij ook nog steeds niet duidelijk of "de definitieve rijbaan in de richting van Lemmer" betekent dat dit tot aan het knooppunt is, of alleen door het Haskerveldviaduct.

Het afgelopen jaar zijn heel veel projecten vertraagd, onder andere door de grote hoeveelheid neerslag die vanaf de zomer is gevallen. Dat is althans waarachter men zich in veel gevallen heeft kunnen verschuilen. Ik proef ook bij andere projecten (zoals N31 Harlingen en Drachtsterweg Leeuwarden, maar ook in de woning- en utiliteitsbouw) nog steeds een sfeer van nonchalance. In plaats van dat men keihard doorpakt om de opgelopen achterstand wat in te lopen, leidt nog steeds zelfs de kleinste tegenslag zo tot drie weken extra vertraging. Je zou bijna denken dat dit komt doordat aannemers voor lopende -vertraagde- projecten het grootste deel van de aanneemsom al op zak hebben en in tijden van drukte meer prioriteit geven aan nieuwe klussen die voor meer cashflow zorgen... Veel afrondend werk moet ook worden gedaan door onderaannemers, waarbij het ook niet helpt dat hoofdaannemers daar niet al te hard achteraan zitten.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Hajo » do 19 apr 2018, 12:38

Is er niet een hoofdaannemer aan het werk die weinig of geen ervaring heeft met zo'n groot project? Misschien heeft men het die aannemer, afgezien van de prijs, ook gegund zodat die ervaring kan opdoen. Dat dan niet alles zo goed als vlekkeloos verloopt, is logisch. Dat zou m.i. een verklaring kunnen zijn waarom het een rommeltje is en het langer duurt dan gepland.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door captain007 » do 19 apr 2018, 12:55

^^ De aannemer is inderdaad niet een bekende naam qua projecten van deze omvang. Vooral meer lokaal en regionaal actief in gemeenten en provincies.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » do 19 apr 2018, 14:38


Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » do 19 apr 2018, 15:07

Hajo schreef: do 19 apr 2018, 12:38 Is er niet een hoofdaannemer aan het werk die weinig of geen ervaring heeft met zo'n groot project? Misschien heeft men het die aannemer, afgezien van de prijs, ook gegund zodat die ervaring kan opdoen. Dat dan niet alles zo goed als vlekkeloos verloopt, is logisch. Dat zou m.i. een verklaring kunnen zijn waarom het een rommeltje is en het langer duurt dan gepland.
Dit is inderdaad waar, maar inmiddels zit het project in een fase dat de meest complexe zaken afgerond zijn (viaducten klaar).
Het is puur het afwerkenn van de boel.

Mijn grootste kritiek is dat men bepaalde openingsdata communiceert, welke achteraf vaak totaal niet kloppen. Begin maart (na het plaatsen van de rijdekken) gaf men aan dat naar verwachting de Haskerveldweg met 6 weken weer opengesteld zal zijn. Inmiddels zijn we bijna 7 weken verder en is men zelfs nog niet begonnen om de rijbaanomlegging op te ruimen. In dat geval kan men beter aangeven dat het werk langer gaat duren. In de zomer was het weer niet altijd even goed, maar dat kan onmogelijk de vertraging van 3 - 4 maanden verklaren. Oorspronkelijk had gehele project (inclusief) afrondende werkzaamheden begin maart klaar moeten zijn. Ik verwacht dat het project uiteindelijk pas in september afgerond zal zijn. Een vertraging van rond de 6 maanden en een verlening van de bouwtijd van 25% - 30%.

Ik snap bijvoorbeeld niet waarom het werk aan de fly-overs pas begon 2017 opgestart is. Dit werk had (gedeeltelijk) al vanaf de start van het werk opgestart kunnen worden. Het ophogen \ aanleggen van de zandlichamen hoeft niet afgerond te zijn om de pijlers en de rijdekken tussen de pijlers te kunnen bouwen. Dan had het werk aan deze fly-overs voor een belangrijk deel al begin 2017 afgerond kunnen zijn, zodat er meer tijd overblijft om de andere betonwerkzaamheden af te ronden. Nu moest men in september enorm veel haasten om het werk in oktober klaar te krijgen.
Al met al voor mij een reden om deze aannemer voorlopig niet meer bij dit soort aanbestedingen uit te nodigen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Lekkere Kwal » do 19 apr 2018, 15:37

^^ open deur: is het eigenlijk mogelijk om een aannemer te weigeren of op een manier te verhinderen om een aanbesteding binnen te hengelen?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door waldo79 » do 19 apr 2018, 17:20

Je kunt ervaring mee laten tellen als criterium bij je aanbesteding.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Boerenkool » do 19 apr 2018, 19:58

Wat ook vaak gebeurt is vertraging onaantrekkelijk te maken door boetes/latere beschikbaarheidsvergoedingen.
Je ziet bij projecten waarbij partijen ook zelf financieren en waarbij de vergoedingen eerder komen bij vroegere oplevering vaak dat ze te vroeg klaar zijn. Dat zag je vroeger maar zelden.

Wat hier mogelijk speelt is dat de aannemer ook strak gepland heeft en gelijktijdig al begonnen is met klussen die voor na deze stonden ingeboekt. Mogelijk omdat die uitstellen duurder is.
Ik kan me voorstellen dat voor Rijkswaterstaat de hoofdweg boetes geeft maar dat t voor dit soort " nawerk" minderngeregeld is ofzo?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Lekkere Kwal » do 19 apr 2018, 20:47

^^ je hebt nog altijd een economische motivering nodig waarom een boete op z'n plaats zou zijn. Ik snap dat er hier gemopperd wordt omdat veel andere projecten sneller gaan, maar het is mij eerlijk gezegd niet duidelijk wie/welke partij er nu krom ligt omdat men later klaar is met aansl. Joure... Zeker aangezien de dagelijkse files verdwenen zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » do 19 apr 2018, 20:52

Die beschikbaarheidsvergoedingen zijn alleen bij bepaalde contractvormen aan de orde, doorgaans een DBFM, waarbij de aannemer het project financiert en dan via die beschikbaarheidsvergoedingen de kosten terugbetaald krijgt. Eerdere oplevering betekent daarbij eerdere vergoedingen, dus dat is dan de incentive om het project eerder dan de planning gereed te krijgen. Bij het knooppunt Joure is volgens mij een reguliere design-construct contract gegund. Men sprak bij de gunning er over dat het project eind 2017 klaar zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » do 19 apr 2018, 21:54

Men is flink aan het asfalteren vanavond, vannacht en morgen:

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 apr 2018, 22:15

Je zou bijna denken dat ze hier meelezen :mrgreen:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » vr 20 apr 2018, 10:24

^^

Waarschijnlijk wel. Echter ik denk dat de rijbaan richting Lemmer aankomende nacht opengaat en dat het ZOAB op dit wegvak deze nacht al volledig klaar zal zijn. Dit verklaart ook waarom het omzetten 2 - 3 weken gaat duren. Men wil waarschijnlijk in de komende 2 weken het ZOAB op de andere rijbaan gaan aanbrengen, voordat men de omlegging gaat opbreken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 apr 2018, 13:40

Maanden naar uitgekeken, eindelijk wordt er flink gewerkt aan de noordelijke rijbaan van de A7 (of westelijke rijbaan van de A6, zoals je wilt):

AfbeeldingJDR_4698 by Fotosite Knooppunt Joure, on Flickr

In de bijschriften blijft men het consequent over A6 hebben. Ik blijf dat een aparte ervaring vinden voor verkeer dat de A7 volgt tussen Heerenveen en Sneek en andersom. Ach, met deze onderbreking van de A7 is er -na het verdwijnen van de snelwegrotonde- straks toch nog iets bijzonders aan het passeren van Knooppunt Joure.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » di 24 apr 2018, 13:39

Knooppunt Joure Facebook:

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 apr 2018, 13:52

Uit dezelfde serie:

Afbeelding

Afbeelding

Dit impliceert dat op de volledige A7/A6 tussen het Haskerveldviaduct en het knooppunt een nieuwe rijbaan wordt opengesteld. Dat valt me niks tegen. Voor de definitieve deklaag en inrichting van de rijbaan die nu in gebruik is voor beide richtingen zal nog wel een tijdelijke verkeersomzetting nodig zijn.

De op- en afritten aan de kant van Joure liggen nog niet op hun definitieve plaats. Zodra het Haskerveldviaduct wordt opengesteld zal de weg tussen de ovonde en het viaduct van de aansluiting nog wel worden afgesloten om ook hier een rotonde aan te leggen waar de op- en afrit op zullen aantakken.

drawed08
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 10:02

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door drawed08 » wo 25 apr 2018, 10:22

Ik kwam een column tegen uit de Noorderkrant waarbij de omgevingsmanager van de aannemer een toelichting geeft op het project en planning.

Bron: https://noorderkrant.nl/fzh/2018/04/25/ ... r-nog-niet

Column Knooppunt Joure | Het einde komt in zicht, maar we zijn er nog niet!
Door redacteur. Laatste update: 25 april 2018 om 08.43 uur.
Knooppunt Joure werkt hard aan het verbeteren van de verkeersdoorstroming in Joure en haar wijde omgeving. Duizenden mensen zien dagelijks de werkzaamheden. Om meer uitleg te kunnen geven en een kijkje in de keuken te bieden, schrijft iemand van het Knooppunt iedere maand een column in de Jouster Courant.
Deel 18: Het einde komt in zicht, maar we zijn er nog niet!

Veel mensen hebben het idee dat het werk al grotendeels gereed is, maar er gebeurt nog veel in korte tijd. Zo zijn we volop bezig met het afronden van het Haskerveldviaduct. Inmiddels rijdt het eerste verkeer vanuit Heerenveen richting Joure onder het nieuwe viaduct door. Wanneer al het verkeer onder het nieuwe viaduct rijdt, kan de tijdelijke lus van de A7 verwijderd worden. Als het verkeer over het Haskerveldviaduct rijdt, kunnen we verder met de afrondende werkzaamheden aan het viaduct verlengde Geert Knolweg.
Laatst gewijzigd door Ds79m op wo 25 apr 2018, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve geen krantenartikelen geheel over te nemen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door harry » wo 25 apr 2018, 13:12

Ik zag op de knooppuntboog vanuit Drachten naar Sneek definitieve hm-bordjes staan met daarop A6 (met nog een letter). Terwijl je daar feitelijk van A7 naar A7 rijdt en er normaal gesproken A7(+letter) zou moeten staan.
Het lijkt er dus op dat een stukje A7 definitief behectometerd wordt als A6.
Misschien een pragmatische oplossing, omdat de bestaande A7-hm-waarden geen ruimte lieten voor de nieuwe langere A7, maar het blijft toch raar dat er nu een stukje A6 in de A7 zit.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » wo 25 apr 2018, 21:16

Het hele stuk tussen de aansluiting Joure en het knooppunt is als A6 behectometerd. Op zich nog niet eens raar, aangezien de aansluiting op de plek van de rotonde ligt en de rijbaan tussen de aansluiting het nieuwe knooppunt voorheen ook A6 was.
Die boog is van A6 naar A7 dus dan klopt het ook dat daar nog A6 hectometerbordjes staan.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 232
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door SilentScreamer » wo 25 apr 2018, 21:25

Ik denk dat het vreemde is dat er geen dubbelnummering is, dat zou het kunnen oplossen.

Plaats reactie