[A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » zo 07 jan 2018, 14:11

Dat inderdaad. En de benodigde faseringen (met de nodige afhankelijkheden) en de beschikbare capaciteit bij de aannemer laten het amper toe om extra zeilen bij te zetten.

Het eerste zie je bijvoorbeeld ook aan de tijdelijke route van de Hollandiastraat, waar de oude tunnel gebruikt moet worden zo lang de nieuwe aansluiting Joure nog niet geopend is voor verkeer Joure -> Lemmer/Sneek.

Het tweede zie je o.a. aan het feit dat aan het knooppunt zelf sinds de openstelling amper nog is gewerkt.

Er zijn zeker tegenslagen geweest, zoals het weer, maar bij dit project werkt dat wel heel erg lang door...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door DjIdee » zo 07 jan 2018, 14:19

Tsja, is het al helemaal af, nee, nog niet. Mag het allemaal wel wat sneller (al zag ik afgelopen weken wel in aardig tempo de 2e rijbaan verschijnen), dat zeker....

Is het al een forse verbetering tov de rotonde, dat helemaal. Nee, de cruisecontrol kan nog niet op 130 (of daarboven) blijven staan thv Joure, dat duurt nog wel even. Maar dat zal ergens dit jaar wel volgen. Ik vind het prima zoals het nu gaat, zal vast een valide reden voor zijn. Naast het weer in de winterperiode, draait de aannemer volgens mij ook mee in de strooiploegen van Friesland, zal ongetwijfeld ook vaak personeel kosten / maakt het werk wat lastiger te plannen als er zand/asfalt transport nodig is. Aanname dat dat hetzelfde personeel is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » zo 07 jan 2018, 14:30

Ritje van gisteren over de nog wat chaotisch uitziende aansluiting.
Link

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Attietattie » zo 07 jan 2018, 16:48

DjIdee schreef: zo 07 jan 2018, 14:19Naast het weer in de winterperiode, draait de aannemer volgens mij ook mee in de strooiploegen van Friesland, zal ongetwijfeld ook vaak personeel kosten / maakt het werk wat lastiger te plannen als er zand/asfalt transport nodig is. Aanname dat dat hetzelfde personeel is.
En nog een aantal onderhoudscontracten ook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » zo 07 jan 2018, 17:31

^^ Dat zal allemaal zeker meespelen. Echter aannemer en opdrachtgever wisten daarvan toen de klus werd gegund. De mate waarin zaken hier uitlopen en er geïmproviseerd moet worden met faseringen en planningen wekt de indruk dat de initiële planning wellicht wat te optimistisch was.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 jan 2018, 13:49

Sinds vandaag rijdt het autoverkeer op de A7 niet meer onder het Haskerveldviaduct door, maar er met een lus omheen. Het Haskerveldviaduct is afgesloten zodat het kan worden gesloopt. Al het verkeer maakt nu gebruik van het nieuwe viaduct bij de verlengde Geert Knolweg. Gelijk na de sloop zullen de heiwerkzaamheden voor het nieuwe viaduct naar verwachting ook deze week (week 2) beginnen.

Bron en meer: http://www.knooppuntjoure.nl/nieuws/278 ... p-en-bouw/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » di 09 jan 2018, 17:04

Ik vraag me af hoe lang die lus in gebruik blijft en of de bouw van het viaduct met geprefabriceerde liggers niet sneller zou zijn. Ik kan me behalve de Zandhazenbrug (A1) zo geen ander geval bedenken waarbij een viaduct in delen naast de weg is aangelegd en daarna is verschoven naar zijn definitieve plek. Normaal zie je dat alleen bij onderdoorgangen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 jan 2018, 17:30

De situatie was al niet ideaal qua breedte en doorstroming daar, dus ik stel me zo voor dat ze die slinger niet te lang in gebruik willen hebben.

Het blijft bijzonder die prefabdekken ja. Als men dit eerder had zien aankomen was er hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' voor liggers gekozen neem ik aan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Vinny » di 09 jan 2018, 19:29

Schelpenpaadje schreef:Als men dit eerder had zien aankomen was er hoogstwaarschijnlijk 'gewoon' voor liggers gekozen neem ik aan.
Ik neem aan dat iedereen wist dat het bijzonder krap gepland was?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » di 09 jan 2018, 21:54

^^ De beslissing de dekken vast ter plaatse te maken is genomen na de vertraging die in de periode rond de openstelling is opgelopen (o.a. door slecht weer). Wat ik bedoelde te zeggen was dat als men eerder had ingezien dat het zinvol/nodig was de dekken te prefabriceren, men mogelijk toch voor liggers had gekozen. Liggers betekent (naar ik aanneem) dat je deze bij een externe partij moet bestellen, wat bij het storten niet nodig is?

Ik ben het trouwens wel gewoon met je eens dat het verstandiger was geweest om al in het ontwerp uit te gaan van een viaduct uit liggers. Men had vast veel vertrouwen in de oorspronkelijke planning dat hiervoor niet is gekozen, maar je ziet nu dat onvoorziene omstandigheden er voor zorgen dat alles doorschuift. Al meteen uitgaan van liggers had voor net wat extra ruimte voor uitloop in de eerste planning kunnen zorgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » di 09 jan 2018, 22:00

De levertijd van die geprefabriceerde liggers schijnt ook wel behoorlijk te zijn. Ik heb wel eens gelezen over 6+ maanden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » wo 10 jan 2018, 6:51

^^

De liggers zijn inmiddels al geleverd en worden voor de prefabdekken ook gebruikt.
Men hoeft alleen de druklaag op beide dekken aan te brengen.
Voordeel van de huidige methode is dat men de bouwploegen aan de gang houdt, terwijl in de tussentijd het bestaande viaduct gesloopt kan worden (en het heiwerk uitgevoerd kan worden). De bouwploegen kunnen met de pijlers en de landhoofden beginnen, zodra de prefabdekken gereed zijn.
Nadeel van de huidige methode, is dat dit volgens mij amper tijdwinst oplevert. Het vlechten van beide dekken duurt doorgaans 1 - 2 weken, maar als aannemer heb je dan niet de kosten van een noodconstructie en het inhuren van de mammoetwagens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Chris » wo 10 jan 2018, 12:55

De sloop van het viaduct is begonnen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Jackbauer1350 » do 11 jan 2018, 20:26

Ik had ook nog wat beeldmateriaal van de Hollandiastraat van afgelopen zaterdag.
Link

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 jan 2018, 10:02

De Leeuwarder Courant bericht vandaag dat de deadline van eind maart niet wordt gehaald:

Video: Ook na deadline nog werk aan knooppunt Joure
http://www.lc.nl/friesland/Video-Ook-na ... 13973.html

Werk aan knooppunt Joure maanden vertraagd door de regen
http://www.lc.nl/friesland/Werk-aan-kno ... 13583.html

Het project heeft drie maanden vertraging opgelopen, de oplevering staat nu voor eind juni gepland. Hierover zijn intussen nieuwe afspraken gemaakt met de aannemer.

In de video legt de omgevingsmanager uit met welke problemen het project kampt. Vooral het asfalteerwerk ligt achter op schema door de vele regenval en doordat er vanwege vorst enkele keren is gestrooid. Volgens hem zal het project in maart waarschijnlijk wel worden afgerond voor het verkeer, maar moet er daarna nog de nodige afwerking gebeuren. De omgevingsmanager (in dienst van Van der Lee) vindt niet dat de aannemer iets valt te verwijten. Ook zou het verkeer geen last hebben van de werkzaamheden.

Opvallend dat men tegen de krant eigenlijk alleen spreekt over het ontbreken van een toplaag en belijning en het 'aanharken van bermen'. Wie van Heerenveen naar Lemmer of Sneek of v.v. rijdt komt wel meer tegen dan dat. Tussen Haskerveld en het knooppunt ontbreekt één definitieve rijbaan nog geheel waardoor het verkeer al geruime tijd kampt met hinder door versmalde rijstroken en provisorische in- en uitvoegers. Bij de inrichting van de nieuwe entree van Joure moet ook nog wel wat meer gebeuren dan het aanharken van bermen.

Benieuwd of we in de LC (of andere media) ook nog interviews met dagelijkse gebruikers en met de gemeente, provincie of Rijkswaterstaat kunnen verwachten. Het is mooi dat de aannemer vol vertrouwen doorpakt met dit project, maar het is wel een wat eenzijdig mooiweerpraatje wat de LC heeft afgedrukt.

Een paar dagen geleden plaatste de krant trouwens een artikel met dronebeelden van de sloop van het Haskerveldviaduct en de tijdelijke slinger in de A7:
http://www.lc.nl/friesland/Dronebeelden ... 06022.html

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door NSDaniel » za 13 jan 2018, 22:59

Regen? Zoveel regen is er hier nou ook weer niet gevallen...
Ach, mij verbaast het me al niet meer. :geenlach:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Snelwegfreak » za 13 jan 2018, 23:07

Tjoh, wát een verrassing. Dit voorspelden wij al op de open dag. Een paar maanden terug :geeuw:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Lekkere Kwal » za 13 jan 2018, 23:33

NSDaniel schreef: za 13 jan 2018, 22:59 Regen? Zoveel regen is er hier nou ook weer niet gevallen...
Ach, mij verbaast het me al niet meer. :geenlach:
Volgens weergegevens.nl is er 30 mm meer gevallen dan normaal, al waren er tussen 1 november en de kerstweek maar weinig droge dagen, waar men waarschijnlijk op doelt. Neemt niet weg dat je met zulke dingen rekening kunt houden in je planning. Voor hetzelfde geld had het een paar weken veel gevroren en had men nog minder kunnen doen.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door ibodejoode » zo 14 jan 2018, 13:38

Het ligt er natuurlijk aan waar je in Friesland kijkt, de verschillen zijn plaatselijk erg groot. Hier in Franeker, augustus t/m december ca. 550 mm, wat ca. 150 mm meer is dan normaal. Als ik de cijfers van Grou bekijk, tussen Leeuwarden en Joure kom ik zelfs op 7 zeer natte maanden uit. Juni-december ca. 815 mm! Dat is bijna het jaargemiddelde. In veen/klei grond is het over zo'n periode wel heel lastig werken. Laat staan asfalteren wat juist in die laatste maanden (koud / geen verdamping) moet gebeuren. Daar hadden ze in Harlingen N31 ook veel last van terwijl daar al een betonnen bak lag.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 jan 2018, 11:55

Aan de inzet van het aantal machines bij de sloop van het Haskerveldviaduct zal het in elk geval niet liggen:

Afbeelding

Afbeelding

Bron: FB-pagina van de onderaannemer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » ma 15 jan 2018, 11:59

Afgelopen zaterdag nog langs gereden en het viaduct is inmiddels volledig gesloopt en de hei-installatie is inmiddels begonnen.
Verder zijn de rijdekken afgestort (op schampranden na) en hoeven deze alleen nog ingereden te worden.
Ik verwacht binnenkort dat het verkeer richting Lemmer \ Sneek binnenkort over de nieuwe rijbaan (t.h.v. de rotonde) gaat rijden. Het asfalt is inmiddels hier al aangebracht en de (tijdelijke) markering is ook al aangebracht. Afgelopen zaterdag was men ook met grondwerk bezig.

Aan het knooppunt zelf is in de afgelopen maanden niks \ weinig gebeurd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 jan 2018, 12:28

In het onderzoek van RTL Nieuws waar het Keizer Karelplein als gevaarlijkse plek van Nederland naar voren kwam, bleek Joure de gevaarlijkste plaats van Friesland.

Het verkeersplein bij Joure was met zeker 143 ongelukken in drie jaar tijd de meest verkeersonveilige plek van Friesland. Hierbij vielen 11 slachtoffers (doden en zwaargewonden).

Bron en meer: http://www.lc.nl/friesland/Joure-gevaar ... 20684.html

De 27 ongelukken op de A7 bij Oudehaske hebben vermoedelijk te maken met de dagelijkse files voor de rotonde. Zodra het nieuwe knooppunt en omgeving helemaal klaar is wordt het vast een stuk verkeersveiliger in Friesland.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Beetle » ma 15 jan 2018, 21:50

Die vrachtwagen die in de file kleunde in 2016 was natuurlijk meteen een strike....

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door T-hijs » ma 15 jan 2018, 22:03

^^
Sorry, maar vind je dit nou nodig? Het was een noodlottig ongeval en waarschijnlijk te voorkomen geweest, maar ik vind het eigenlijk nogal respectloos om dat als een strike te omschrijven.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door sven_engelen » di 16 jan 2018, 11:43

^^ Inderdaad. Ongelukken als deze kunnen overal voorkomen.
Svenlo

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Schelpenpaadje » wo 31 jan 2018, 8:40

Op de FB-pagina van het project zijn weer wat luchtfoto's geplaatst.

Deze geeft een mooi beeld van de stand van zaken bij de voormalige rotonde cq. de nieuwe aansluiting. Oud en nieuw over elkaar heen:

Afbeelding

Zodra de laatste delen zijn opgeruimd en dit voorjaar het groen weer uit de grond schiet zal weinig meer herinneren aan de laatste volledig gelijkvloerse snelwegrotonde van ons land.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 31 jan 2018, 8:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Peter » wo 31 jan 2018, 8:52

De laatste enkele rotonde. We hebben nog de A9xA200, A12xA348 en wellicht zie ik er nog een over het hoofd (waar je van snelweg naar snelweg ergens over een rotonde moet)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door keokiracer » wo 31 jan 2018, 8:55

^^ A2xA67
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Rogier » za 10 feb 2018, 17:07

Ik ben vandaag maar eens langs gegaan en om eerlijk te zeggen vind ik het werk totaal niet opschieten.
In de afgelopen 2 weken is amper voortgang geboekt, want de 2 pijlers zijn nog niet eens afgestort.
De snelheid zal in de komende weken flink omhoog moeten, wil men eind maart de nieuwe viaduct open hebben.
Dan zal de A7 op zijn laatste over 3 weken weer teruggelegd moeten zijn, want het verwijderen van de noodwegen en het opwerpen van het nieuwe talud (en aanleg weg) kost zo 3 - 4 weken.

Om die reden denk ik dat men tot april - mei aan dit viaduct werkt, want op de website van Arriva staat aangegeven dat de bushaltes tot eind juni buiten gebruik zijn. Het weer zou het werk zeker wat opgehouden hebben, maar dat kan onmogelijk de vertraging van 3 - 6 maanden verklaren.

Oorspronkelijk had het gehele werk eind 2017 klaar moeten zijn (inclusief afwerking). Naar mijn mening heeft men in het begin van het werk te weinig voortgang gemaakt. Vooral het laat opstarten van de werkzaamheden aan beide fly-overs is volgens mij een belangrijke reden voor de vertraging. Dit werk begon pas begin 2017.

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: [A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bericht door Beetle » wo 14 feb 2018, 1:49

keokiracer schreef: wo 31 jan 2018, 8:55^^ A2xA67
Voor dat de Waterlinieweg werd gedegradeerd tot provinciale weg en de opening van de A27 was dit de snelweg naar het noorden dus knooppunt Lunetten was er ook een. Maar goed, die telt nu dus niet mee maar deze bestaat nog wel.

Andere grote snelwegrotondes uit het verleden zijn bijvoorbeeld kooppunten Oudenrijn, Heerenveen en Prins Clausplein.

Plaats reactie