[A009] Omlegging Badhoevedorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

sanderl
verkeersader

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door sanderl » ma 16 jan 2017, 9:05

Ik zou verwachten dat de file zich zou verplaatsen naar Badhoedorp-Aalsmeer. Vooralsnog zie ik daar op Google Maps echter niet veel van. Dat zou goed nieuws zijn als dat zo blijft :) .

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 16 jan 2017, 9:06

^^ Denk dat het voordeel is dat je bij Badhoevedorp al een hele sloot verkeer kwijt bent die richting de A10 wilt rijden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 16 jan 2017, 9:09

Er gaat natuurlijk een bak verkeer af richting A4 Amsterdam. En (uiteraard) komt er ook weer een bak verkeer bij vanaf de A4 Schiphol, maar blijkbaar niet teveel om het daar dan weer te doen vastlopen. Overigens zit het stuk langs Amstelveen in de ochtendspits wel aardig tegen zijn limiet aan, dus bij het eerste de beste regenbuitje zal het ofwel al bij Aalsmeer of ietsje verderop zeer zeker vast komen te staan. Gelukkig is dat over een jaar of zes/acht :( met de verbreding van de A9 bij Amstelveen verholpen.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 16 jan 2017, 9:17

Wat nog wel anders kan is dat de blokmarkering op de A4 richting Amsterdam te lang doorloopt op de meest rechter strook nadat de A9 heeft ingevoegd. Wat mij betreft kan de blokmarkering nadat de taper weg is gewoon weg en vervangen worden door normale strepen. Wat je nu ziet is dat daar veel mensen onnodig naar links gaan omdat ze denken dat die rijstrook ook ophoudt.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 jan 2017, 9:32

^^ Dat was voorheen een invoeger. De vluchtstrook van de A4 is daar rijstrook geworden niet lang geleden. Dus er zit nog bij mensen die daar dagelijks rijden nog in het systeem.

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 16 jan 2017, 9:52

Dat weet ik. Maar de markering geeft nu dus ook niet aan dat het nu een rijstrook is en dat helpt bepaald niet mee.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 16 jan 2017, 10:30

Hopelijk blijft de situatie wel bestaan dat de hoofdrijbaan van de A4 vanaf daar 4 rijstroken heeft. Volgens tekeningen zou de linkerrijstrook daar nog af moeten vallen en komt er daarna rechts vanaf de A9 vanuit Amstelveen weer een rijstrook bij.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » do 19 jan 2017, 22:29

Het is me opgevallen dat na Tomtom nu ook op de Here We Go Desktop routeplanner de omleiding van de A9 nu ook op de kaarten staat.
Ze zijn zelfs zo rigoureus bezig geweest dat de oude A9 door Badhoevedorp compleet is verdwenen en de hele A9 er in zijn definitieve vorm in staat.
Zal me benieuwen hoe lang het gaat duren alvorens de navigatiesystemen deze update ook binnen krijgen.
Here (beter bekend als NAVTEQ) staat nou niet echt bekend om zijn snelheid van updaten als op nieuwe wegsituaties aankomt.
Daar kunnen rustig twee kaartupdates tussen zitten.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

JGB07
dorpsstraat

Bericht door JGB07 » ma 23 jan 2017, 9:08

Vanochtend dan toch echt (voor mij dan) de eerste file op de omlegging.
De oorzaak leek (zoals ik het kon zien) te zitten in de al eerder genoemde veel te korte invoeger vanaf de A4 de A9 op.
Het aanbod verkeer vanaf de A4 was teveel om op dat ene baantje geperst te worden.

Ik voeg aan voorgaande wel toe dat de mist ook zeker een bijdrage zal hebben geleverd.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 23 jan 2017, 9:33

Op de A10-zuid was iets gebeurd, op de A5 en nog wat andere dingen. Waardoor de hele regio zo'n beetje vaststaat. Ook op de A9 later nog een ongeval.

Ik weet niet of de oorzaak dan op de A9 ligt of bij de diverse incidenten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 23 jan 2017, 9:55

Het zal wel een combinatie van oorzaken zijn. Ik zelf besloot op basis van de info op de DRIP bij Badhoevedorp verder te blijven rijden op de A9, waar ik normaal gesproken de A10 zou hebben gepakt. Als veel meer mensen dit hebben gedaan, dan wordt het automatisch drukker op de A9.

En wellicht hebben velen op de A4 hetzelfde gehad waardoor er ook veel extra verkeer op de invoeger bijde A9 kwam.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 26 jan 2017, 11:59

Wethouder Haarlemmermeer op Twitter schreef:17/12 ging nieuwe #A9 richting Amstelveen open. Vandaag met raad over nog gesloten deel #A9 gereden. 1ste kwart. 2017 gehele omlegging feit.
:?: Weet hij meer dan al openbaar bekend is of weet hij het juist allemaal niet precies? Vooralsnog is alleen week 17 als openstellingsmoment genoemd en dat ligt toch echt in Q2 en niet in Q1. Mocht de wethouder meer weten (en feitelijk zijn mond voorbij hebben getwitterd) dan is de (volledige) openstelling van de omgelegde A9 nog dichterbij dan waar we vanuit gingen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 26 jan 2017, 12:23

Februari is een maand die gemakkelijk winterse vertraging op kan leveren voor bouwprojecten.
Logisch dat er dan geen keiharde data worden gecommuniceerd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Michel_A
zandpaadje

Bericht door Michel_A » vr 27 jan 2017, 16:37

Michel_A
zandpaadje

Bericht door Michel_A » di 21 feb 2017, 13:53

Nieuwste foto's omlegging A9 online (duurde even voordat ze beschikbaar waren) :top: :top:

https://beeldbank.rws.nl/Search?collectionId=61

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 21 feb 2017, 14:00

Het is trouwens echt fantastisch wat voor effecten de nieuwe situatie oplevert. Vanochtend half 9 vertrokken uit regio Zuid-Kennemerland, rond 9 uur aanwezig in Hoofddorp.
Door de omlegging is de A5 nu vrijwel altijd filevrij bereikbaar, echt top!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JGB07
dorpsstraat

Bericht door JGB07 » di 21 feb 2017, 14:13

^^ 'S ochtends vanuit Haarlem is de omlegging inderdaad geweldig, al zal dit met de groei van extra verkeer niet heel lang zo zijn.

Ik vrees daarnaast dat het 's middags richting Haarlem niet veel op gaat leveren.
Er staat nu vaak file tussen Amstelveen en Badhoevedorp, omdat het verkeer vanaf de A9 (drie rijstroken) en Aalsmeer (2 rijstroken) op drie rijstroken geperst moeten worden. twee stroken naar Haarlem en één naar naar Amsterdam / A4 zuid.
Straks moet al dat verkeer op drie stroken geperst worden voor Haarlem en A4 zuid.
Alleen het verkeer naar Amsterdam krijgt dan een eigen strook.

Ik vraag mij daarom af of die drie stroken wel genoeg zijn om al het verkeer dat niet naar Amsterdam wil op te vangen. Gevoelsmatig is de stroom van Aalsmeer naar Amsterdam en Amstelveen naar Amsterdam niet heel groot. Maar misschien zie ik dat over het hoofd.

Ik besef mij overigens dat ik in het voorgaande refereer aan de huidige situatie die ook gekenmerkt wordt door weg werkzaamheden die de doorstroom negatief beïnvloeden.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » di 21 feb 2017, 15:11

Binnenkort gaat het deel Holendrecht - Amstelveen overhoop gehaald worden. Dit zal ook wel zijn weerslag hebben op het verkeersbeeld van het nieuwe deel rond Badhoevedorp.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 16 mar 2017, 19:07

Op 3 juni wordt een festival onder de naam NOWAY A-9 georganiseerd op het tracé van de oude A9.

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » do 16 mar 2017, 19:10

^^
Het is voorlopig nog maar een vergunningsaanvraag.
Als er bezwaar tegen gemaakt wordt gaat letterlijk en figuurlijk het hele feest niet door.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 16 mar 2017, 19:11

Dat is waar, maar normaal gesproken worden dit soort vergunningen wel verleend.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 mar 2017, 19:18

Het wordt overal al gecommuniceerd. Kleine kans dat het niet doorgaat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 29 mar 2017, 19:02

Het was feitelijk al bekend, maar vandaag is door RWS bevestigd dat het nieuwe A9 deel in de richting van Alkmaar op maandag 10 april om 5 uur open gaat. In de avonden en weekenden daarvoor zijn er grootschalige werkzaamheden om het nieuwe deel op het bestaande deel (bij oprit Aalsmeer en bij KP Raasdorp) aan te sluiten.

In het persbericht wordt gesuggereerd dat de A9 in de richting Alkmaar tussen 31 maart en 10 april volledig dicht is. Ik vermoed dat er twee lange weekendafsluitingen zijn plus wellicht ook nog in de doordeweekse nachten, maar dat er doordeweeks overdag nog wel over het oude tracé gereden kan worden. In dat geval is de oude A9 is op vrijdag 7 april tot ca 23 uur te berijden. Daarna wordt het rustig in Badhoevedorp.
rws.nl schreef:31 maart - 10 april 2017: hinder op A4, A9 en A10 door werkzaamheden Omlegging A9 Badhoevedorp

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 29 maart 2017- Laatste update: 29 maart 2017 15:20 uur

Rijkswaterstaat en aannemer Combinatie Badhoeverbogen werken aan de omlegging en verbreding van de A9 tussen de knooppunten Raasdorp en Badhoevedorp. Tussen vrijdagavond 31 maart 23.00 uur en maandagochtend 10 april 05.00 uur werken we aan het aansluiten van de bestaande A9 uit de richting Amstelveen op het nieuwe, omgelegde deel van de A9 in de richting van Haarlem.

Verkeer wordt in deze periode ter plekke omgeleid. Dit geeft tussen de 5 en 20 minuten extra reistijd. Om de verkeersdrukte te spreiden zijn er meerdere omleidingsroutes. Op dit moment ondervinden weggebruikers hinder van de deels afgesloten Schipholtunnel richting Den Haag. Er wordt hard gewerkt om de Schipholtunnel zo snel mogelijk te kunnen openen. De werkzaamheden aan de A9 gaan door, zodat de wegcapaciteit daar zo snel mogelijk beschikbaar komt. De beide werkzaamheden worden op elkaar afgestemd zodat er geen extra hinder ontstaat. De aannemer sluit de bestaande A9 bij de knooppunten Badhoevedorp en Raasdorp in de richting Haarlem aan op de omgelegde A9. De werkzaamheden bestaan onder andere uit asfalteren en het aanbrengen van vangrails, verlichting en wegmarkeringen. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers hun reis voor te bereiden met behulp van de website VanAnaarBeter.

Opening

Op 10 april 05.00 uur zijn de werkzaamheden gereed (mits het weer meewerkt) en wordt de nieuwe A9 richting Haarlem in gebruik genomen. De oude A9 wordt gesloopt. Dat moet in februari 2019 gereed zijn.

Omlegging A9 Badhoevedorp

Het verkeer uit Haarlem richting Amstelveen rijdt al sinds december over de omgelegde A9. Op 10 april gaat ook de andere richting open. Vanaf die dag rijdt het verkeer tussen de knooppunten Raasdorp en Badhoevedorp niet meer dwars door Badhoevedorp, maar ten zuiden om het dorp heen. Met de omlegging van de A9 zorgen Rijkswaterstaat en de regionale overheden voor een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid in Badhoevedorp en een betere doorstroming op de A9 waardoor Schiphol en de regio Amsterdam beter bereikbaar worden.

Rijkswaterstaat is opdrachtgever van de omlegging A9 Badhoevedorp. Het ontwerp van de omlegging is ontwikkeld met en medegefinancierd door provincie Noord-Holland, gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam en Schiphol Group. Aannemer Combinatie BadhoeverBogen (CBB) voert de werkzaamheden uit.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 29 mar 2017, 19:06

Rein schreef:Ik vermoed dat er twee lange weekendafsluitingen zijn plus wellicht ook nog in de doordeweekse nachten, maar dat er doordeweeks overdag nog wel over het oude tracé gereden kan worden. In dat geval is de oude A9 is op vrijdag 7 april tot ca 23 uur te berijden. Daarna wordt het rustig in Badhoevedorp.
Dit vermoeden wordt bevestigd in onderstaand bericht van de gemeente. Geïnteresseerden worden op 7 april uitgenodigd voor een laatste ritje over het tracé.
Gemeente Haarlemmermeer schreef:Op maandag 10 april wordt het nieuwe traject van de A9 officieel geopend. Wat een mijlpaal! En vanaf vrijdagavond 7 april is de oude A9 gesloten. Dat willen de partners van de omlegging graag samen met de Badhoevedorpers vieren.

Daarom nodigen we u graag uit om als aller-, allerlaatste over de A9 te rijden. Met een bus vol Badhoevedorpers rijden we als laatste voertuigen over de A9. Rijdt u mee?

Rond 23.20 uur vertrekken we naar de oprit van de A9. Daar worden blikken vastgemaakt aan de bus en rijden we met veel lawaai van toeters en blikken als laatste over de A9. Tot slot worden de blikken weer verwijderd en rijdt de bus in alle rust terug naar de opstapplaats.

Wanneer: vrijdag 7 april
Hoe laat: 23.00 uur verzamelen, einde om 24.00 uur
Waar: AH Badhoevedorp, Zeemanlaan 2 (centrum)

U kunt zich aanmelden voor de laatste busrit door een e-mail te sturen met uw naam en telefoonnummer naar badhoevedorp@haarlemmermeer.nl, onder vermelding van ‘Busrit 7 april’. U mag iemand meenemen, meld deze persoon dan direct aan in de e-mail. Er is beperkt plaats; wie het eerst komt, wie het eerst maalt en Badhoevedorpers hebben voorrang.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » wo 29 mar 2017, 19:49

Hoe ziet na de opening het stuk tussen Amstelveen en knp Badhoevedorp eruit? Is daar de bottleneck dan verleden tijd? Heb ik weer een goed alternatief voor de A10 :p

Michel_A
zandpaadje

Bericht door Michel_A » vr 31 mar 2017, 9:18

Aanvullend van de gemeente Haarlemmermeer:

https://haarlemmermeergemeente.nl/badho ... dhoevedorp

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 31 mar 2017, 10:29

Interessant.

Vandaag kan je dus voor het allerlaatst door het boogje A9 - A4 (Amstelveen --> Schiphol) heen.

Vanaf 7 april 23:00 uur zal er geen verkeer meer over de oude corridor door Badhoevedorp heenrijden.

Vanaf 8 april 21:00 uur rijdt het verkeer met bestemming Schiphol/Den Haag al over een deel van de nieuwe A9.

Op 10 april om 5 uur gaat (zoals al eerder gecommuniceerd) de hele nieuwe verbinding om Badhoevedorp heen open.

Het is mij onduidelijk wanneer de laatste oude KP Badhoevedorp boog A4 - A9 (Amsterdam --> Amstelveen) uit dienst gaat. Deze ligt er dit weekend uit, maar mij is niet duidelijk of deze na dit weekend nog een midweek in gebruik is of na dit weekend al is vervangen door de nieuwe boog die een stuk ruimer is aangelegd (en dus eigenlijk om de oude boog heen is aangelegd).

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 31 mar 2017, 10:42

Het 3/4 boogje Amstelveen -> Denhaag was de afgelopen dagen al dicht ivm schipholtunnel gedoe. Ik weet niet of hij dan vandaag wel open is?

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 31 mar 2017, 10:59

^^ Dat is natuurlijk waar ook. Maar goed, de reden dat die boog dicht was had alleen te maken met de tunnel en dat is natuurlijk een andere 'project' dan de omlegging Badhoevedorp. Het lijkt me dan ook logisch dat nu de hoofdbuis van de tunnel weer volledig beschikbaar is, deze boog ook weer (even) in gebruik is genomen.

Robonus
verkeersader

Bericht door Robonus » vr 31 mar 2017, 11:18

Dat beeld was trouwens van gistermiddag.

Maar als ik nu op maps kijk met file info, is de boog niet gekleurd. Dat betekend meestal dat er geen verkeer overheen rijdt. Op basis daarvan zou ik zeggen dat hij gewoon dicht blijft. Misschien heeft de aannemer slim gebruik gemaakt van de tunnelproblemen door werkzaamheden naar voren te halen? ;)

Afbeelding