[A009] Omlegging Badhoevedorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Robonus » di 11 apr 2017, 7:17

Hier bij ook nog mijn weergave (misschien ten overvloede) maar deze is op een rustig tijdstip waardoor er iets meer zicht is op de omgeving in plaats dat het beeld door busjes etc geblokkeerd wordt. ;)
Link

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Jackbauer1350 » di 11 apr 2017, 7:18

Ook een rondje knooppunt Badhoevedorp gedaan. Een video met de verbindingswegen van het knooppunt:
Link
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op wo 12 apr 2017, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Koen66
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:08

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Koen66 » di 11 apr 2017, 8:34

Rein schreef:
Koen66 schreef:Wat gebeurt er met het oude A4 viaduct over de A9? Loos breed viaduct zonder weg of zijn er plannen mee?
Welk loos viaduct? Alle viaducten over de A9 worden (straks) gewoon gebruikt hoor. Van west naar oost:
- rijbaan van de A4 (vanaf Amsterdam) naar de A9 en Schiphol
- hoofdrijbaan van de A4 richting Den Haag
[spoorlijn]
- hoofdrijbaan van de A4 richting Amsterdam
- rijbaan van de A4 vanaf Schiphol / Den Haag richting de A9 naar Haarlem / Alkmaar. Dit viaduct wordt nu even niet gebruikt, omdat de verbindingslus in KP Badhoevedorp nog niet klaar is. Dat zal komende maanden wel gebeuren.

Onder deze viaducten is (uiteraard) wel wat ruimte over. Nu ligt er alleen de lus van Amsterdam (A4) naar Amstelveen (A9). In de toekomst wordt er nog een fietspad aangelegd van Badhoevedorp richting Amsterdamse Bos. En de overige velden zullen vermoedelijk niet meer gebruikt gaan worden.
Ik bedoelde dus ook de ruimte onder de viaducten, niet de viaducten zelf, was niet echt duidelijk.
Maar dat wordt dus een hoop loze ruimte onder dat brede viaduct.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door mavas » di 11 apr 2017, 9:54

Boerenkool schreef:@ mavas
Was dat niet omdat men bang was voor het vastlopen van het knooppunt? Dat werd destijds wel gecommuniceerd.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... p-raasdorp
Ja, dat was destijds gecommuniceerd. Maar dat was niet de echte reden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » di 11 apr 2017, 10:09

De echte reden zullen de meesten van ons vermoedelijk nooit weten.
Wel weet ik dat vanuit de regionaal verkeersmanager nog vraagtekens zijn gezet bij de richting van de spitsstrook en over de uitlegbaarheid van de spoedwet om de richting alsnog om te draaien richting HRL. Heeft helaas niet mogen baten. Het laten vallen van de spitsstrook op de HRL vind ik persoonlijk een gotspé, en ik weet ook precies wie daarvoor persoonlijk verantwoordelijk is. Maar ik ga geen naam noemen. Niet hier, niet in een PB, nergens.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door JGB07 » di 11 apr 2017, 12:23

Rein schreef:Het was vanmiddag nog behoorlijk druk op de A9 in de richting Haarlem. Niet, zoals gewoonlijk, één lange file vanaf Holendrecht tot aan Badhoevedorp, maar wel een paar kortere files. In/op KP Badhoevedorp liep de nieuwe hoofdrijbaan helemaal vast, vermoedelijk vanwege invoegend verkeer vanaf de A4. Ik besloot uit te voegen met als doel op parallel te gaan rijden en dan zo weer de A9 op te gaan, maar het leek daar zodanig muurvast te staan dat ik maar besloot richting Schiphol te gaan. Te hopen is dat het vooral een kwestie van wennen aan de nieuwe situatie is. Op zich zouden drie rijstroken op de A9 denk ik net aan voldoende moeten zijn mits invoegend verkeer goed van de lange invoegstrook gebruik maakt. Wat vervelender is voor verkeer vanaf de A4 is dat het terug moet naar één rijstrook en dat is gewoonweg onvoldoende in de spits (want dat was het voorheen immers ook al).
De Files gister hadden ook te maken met het feit dat A7 verkeer (defecte spitsstrook aldaar) werd omgeleid naar A9.
Waarom ze dat altijd doen, vraag ik me af. Want gister was er uiteindelijk op de A7 (volgens ANWB) geen file, terwijl de hele A9 volstond.

Ben met je eens dat drie stroken voor A9 richting Haarlem voldoende moet zijn.
Meer stroken heeft alleen zin als die door gelegd worden tot de aansluiting Haarlem zuid / Haarlem.
Probleem zit hem in de Bottleneck die er (onbedoeld?) ingebleven is. Verkeer vanaf A9 en vanaf Aalsmeer moeten eerst op drie stroken, voordat het verkeer voor A4 Rotterdam/Den Haag kan uitvoegen (voorheen was dit 4 (2 rechtdoor A9 en 2 als parallelbaan voor uitvoegers voor A4 Adam en A4 Rotterdam).
Logischer was het geweest om op zijn minst vier stroken te hanteren op het stukje Aalsmeer tot de uitvoeger A4 Rotterdam.
Daarmee had het knelpunt bij Badhoevedorp (vanuit A9 gezien) opgelost kunnen worden, maar is nu niet gedaan of slechts voor zeer korte termijn gedaan.
Al beseft iedereen dat dit slechts verplaatsen van het probleem is naar verderop gelegen plekken op de A9.
Feitelijk is de A9 in de spits (gezien de spitsstrook) dan ook niet verbreed of verbeterd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Piles » di 11 apr 2017, 13:20

JGB07 schreef:De Files gister hadden ook te maken met het feit dat A7 verkeer (defecte spitsstrook aldaar) werd omgeleid naar A9.
Waarom ze dat altijd doen, vraag ik me af. Want gister was er uiteindelijk op de A7 (volgens ANWB) geen file, terwijl de hele A9 volstond.
Heb je ook de vertraging op de A8 en A10 gezien? Op de ring stond kilometers file gisteren.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door JGB07 » di 11 apr 2017, 14:30

^^ ja ik ben bekend met die files / wist dat het in heel Amsterdam "raak" was.
Probeerde meer aan te geven dat na de A8 de A7 gewoon "vrij was", zodat aansluiten en normale route vervolgen waarschijnlijk sneller was geweest voor menigeen.
Ik verwonder mij in die zin altijd over het feit dat al het verkeer omgeleid wordt over bijvoorbeeld de A9, terwijl iedereen weet dat daar ook file is / dan zeker ontstaat.
Met andere woorden: wat heeft het voor zin om mensen een omleidingsroute te geven waarmee ze alsnog in de file staan en later thuis zijn dan wanneer ze in de rij aansluiten? Te meer, omdat door dergelijke omleidingen ook anderen (normaal verkeer A9, maar ook A4, soms uiteindelijk zelfs A2, etc.) gedupeerd raken die anders minder overlast gehad zouden hebben. (ik spreek bewust over minder, omdat ik natuurlijk besef dat er altijd mensen zijn die omrijden / een alternatief zoeken).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » di 11 apr 2017, 17:53

Vanmiddag (rond 17:30) reed het prima door bij het nieuwe KP Badhoevedorp. Houden zo! :top:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » di 11 apr 2017, 18:12

Jackbauer1350 schreef:De video van het nieuwe deel richting Haarlem waar de stills van vanochtend uit komen:
Link
Tussen 2:09 en 2:12 zag ik een fout in het alignement. Vandaag zelf ook even het wegvak gereden, en inderdaad.
Jammer dat zoiets toch optreedt.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rogier » di 11 apr 2017, 18:50

Buigt de verkanting te laat terug?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door sven_engelen » di 11 apr 2017, 23:07

^^ Lijkt er wel op ja. Misschien krijg ik mijn stiefpa van het weekend wel zo gek om samen met hem er ook even heen te rijden. Gelijk heel SAA bekijken :p
Svenlo

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Robonus » wo 12 apr 2017, 6:17

Verkanting is niet visueel gecheckt waardoor je kanstreep tijdelijk "verdwijnt". Had inderdaad voorkomen kunnen worden door een langere verkantingsovergang te kiezen. Maar misschien dat het werkvak wat in het weekendafsluiting aangesloten moest worden dan te groot geworden zou zijn en het weer niet in die tijd uitvoerbaar zou zijn... Keuzes...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Snelwegfreak » wo 12 apr 2017, 6:38

Zonde...
Enne gojje mins blieft altied leave.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door sanderl » wo 12 apr 2017, 9:04

De omlegging rijdt over het algemeen heerlijk. Toch heb ik ook twee kleine puntjes wat ik niet zo lekker vind gaan. Ten eerste is het weefvak tussen Sloten en knp Badhoevedorp eigenlijk té druk geworden. Het verkeer naar Schiphol moet daar nu ook gebruik van maken en het rijdt niet echt lekker meer. Ten tweede moet je als je van Amsterdam naar Schiphol rijdt tegenwoordig drie keer weven over een korte afstand (voorheen was dit één keer), ik vind dit niet wenselijk voor een drukke en belangrijk aansluiting als Schiphol. Een extra viaduct voor een vlechtwerk kort voor de tunnel had er gezien het belang van Schiphol wmb best afgekund.

Koen66
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:08

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Koen66 » wo 12 apr 2017, 12:44

Vind de Schiphol route vanuit Amsterdam inderdaad nogal ongelukkig nu. Was het niet beter geweest deze gewoon te laten zoals het was voor de verbouwingen?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rogier » wo 12 apr 2017, 12:55

sanderl schreef:De omlegging rijdt over het algemeen heerlijk. Toch heb ik ook twee kleine puntjes wat ik niet zo lekker vind gaan. Ten eerste is het weefvak tussen Sloten en knp Badhoevedorp eigenlijk té druk geworden. Het verkeer naar Schiphol moet daar nu ook gebruik van maken en het rijdt niet echt lekker meer. Ten tweede moet je als je van Amsterdam naar Schiphol rijdt tegenwoordig drie keer weven over een korte afstand (voorheen was dit één keer), ik vind dit niet wenselijk voor een drukke en belangrijk aansluiting als Schiphol. Een extra viaduct voor een vlechtwerk kort voor de tunnel had er gezien het belang van Schiphol wmb best afgekund.
Vlechtwerk is volgens mij niet mogelijk i.v.m. de landingsbanen direct naast de A4.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Seat Ibiza » wo 12 apr 2017, 13:46

^^
Omhoog is dus geen optie. Maar kan / kon omlaag dan niet?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » wo 12 apr 2017, 14:01

Wellicht was dit wel (te) duur. Dwars door het knooppunt loopt bijvoorbeeld ook nog de N232 die over de A4, maar onder de (omgelegde) A9 doorgaat. Hier zou de alternatieve verbinding naar Schiphol dus weer onderdoor moeten gaan wat vast lastig en duur zou zijn.

H2O-s
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: di 02 aug 2016, 10:25

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door H2O-s » wo 12 apr 2017, 16:34

Koen66 schreef:Vind de Schiphol route vanuit Amsterdam inderdaad nogal ongelukkig nu. Was het niet beter geweest deze gewoon te laten zoals het was voor de verbouwingen?
Misschien moet je je ook afvragen hoeveel mensen vanuit Amsterdam met de auto naar Schiphol komen. Zou zomaar kunnen dat een heel groot deel dit via openbaar vervoer doet en van voorbij Amsterdam wil men natuurlijk het eigenlijk laten lopen via de A9.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door sanderl » wo 12 apr 2017, 16:57

Rogier schreef: Vlechtwerk is volgens mij niet mogelijk i.v.m. de landingsbanen direct naast de A4.
Dat lijkt mij gek, want op P3 is afgelopen jaar een parkeergarage gebouwd die hoger is dan een viaduct hoeft te zijn.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door chriskrusz » wo 12 apr 2017, 17:06

H2O-s schreef: Misschien moet je je ook afvragen hoeveel mensen vanuit Amsterdam met de auto naar Schiphol komen. Zou zomaar kunnen dat een heel groot deel dit via openbaar vervoer doet en van voorbij Amsterdam wil men natuurlijk het eigenlijk laten lopen via de A9.
Er rijdt altijd een enorme hoop verkeer naar Schiphol via die afrit, veel mensen komen met de auto, of laten zicht door vrienden of familie brengen. Of worden afgehaald. En natuurlijk rijden daar ook een hoop taxi's.

Ik kan me wel voorstellen dat ze ook niet wilden hebben dat al dat verkeer van de A4 naar Schiphol dwars door het verkeer van de A9 naar de A4 zou moeten kruisen. Zo'n soort geintje had je tot recent nog bij kp Prins Clausplein met kruisend verkeer A4->A12 en A13->A4.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 900
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door IIVQ » wo 12 apr 2017, 18:21

sanderl schreef:
Rogier schreef: Vlechtwerk is volgens mij niet mogelijk i.v.m. de landingsbanen direct naast de A4.
Dat lijkt mij gek, want op P3 is afgelopen jaar een parkeergarage gebouwd die hoger is dan een viaduct hoeft te zijn.
Maar die ligt niet pal in het verlengde van een landingsbaan!

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door sanderl » wo 12 apr 2017, 18:29

Dan mag jij me vertellen in het verlengde van welke baan het viaduct zou moeten komen?

Edit: Juist in het verlengde van de Alsmeerbaan is voor het nieuwe knooppunt een viaduct gebouwd!

Koen66
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:08

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Koen66 » wo 12 apr 2017, 21:12

Zag vanavond een taxi de A4 afrijden naar Schiphol via de oprit vanuit Badhoevedorp/A9/A4. Situatie is dus nog niet echt duidelijk bij iedereen

Koen66
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:08

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Koen66 » wo 12 apr 2017, 21:23

chriskrusz schreef:
H2O-s schreef: Misschien moet je je ook afvragen hoeveel mensen vanuit Amsterdam met de auto naar Schiphol komen. Zou zomaar kunnen dat een heel groot deel dit via openbaar vervoer doet en van voorbij Amsterdam wil men natuurlijk het eigenlijk laten lopen via de A9.
Er rijdt altijd een enorme hoop verkeer naar Schiphol via die afrit, veel mensen komen met de auto, of laten zicht door vrienden of familie brengen. Of worden afgehaald. En natuurlijk rijden daar ook een hoop taxi's.

Ik kan me wel voorstellen dat ze ook niet wilden hebben dat al dat verkeer van de A4 naar Schiphol dwars door het verkeer van de A9 naar de A4 zou moeten kruisen. Zo'n soort geintje had je tot recent nog bij kp Prins Clausplein met kruisend verkeer A4->A12 en A13->A4.
Oftewel de huidige situatie is slecht doordacht, het is en een stukje omrijden en meer kans op files voor het verkeer van Amsterdam naar Schiphol

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » wo 12 apr 2017, 22:31

Situatie is doorgerekend. De verbinding van Amstelveen naar A4-Re moest ook een plekje krijgen en samenvoegen met verbinding vanaf Haarlem. Daar kan simpelweg op die plek geen extra verbindingsweg vanaf de hoofdbaan komende meer bij.
Weefvakje in het knooppunt kent in principe alleen linkswevend verkeer naar Schiphol, dus capaciteitsbeperking is er vrijwel niet.

John8219
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:38

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door John8219 » zo 16 apr 2017, 14:04

Hierbij mijn video opnamen van de A9, sommige dateren nog van vorig jaar sommige zijn vrij recent:

De Oude A9: https://youtu.be/22WUJ0Xnm-A Dit was mijn laatste keer over dit wegdeel.

De Nieuwe A9: https://youtu.be/O840FPM5LSA Dit was mijn eerste ritje over het nieuwe wegdeel.
Eerste keer Badhoevedorp Alkmaar ----> Diemen https://youtu.be/D2eeHDJpsBM

Hieronder nog enkele ritjes: Van Nieuw naar Oud:

https://youtu.be/V00t2AIFNpI
https://youtu.be/6CnSOt7EZws
https://youtu.be/-TDCTwN76sY
https://youtu.be/n--3wc0kQY8
https://youtu.be/U4zfGk-S4vU

Misschien vinden jullie deze ook leuk om te bekijken.

whoever
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 20:45

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door whoever » vr 21 apr 2017, 14:16

Weet iemand wanneer de verbindingsboog van de A4 vanuit Den Haag/Schiphol naar de A9 richting Haarlem opengaat?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » vr 21 apr 2017, 14:39

Volgens mij is hierover tot nu toe helemaal niets gecommuniceerd. Gezien de hoeveelheid werk dat hiervoor nog moet worden verricht (en mijn indruk dat er niet echt hard aan gewerkt wordt) kan dit nog wel een paar maanden duren lijkt me.

Grappig detail is dat het afsluiten van de oude boog feitelijk het eerste stukje werk van het hele project was en dat het openen van de nieuwe boog zo'n beetje het laatste onderdeel (op de opbreking van de oude rijbanen door Badhoevedorp na dan).

Plaats reactie