[A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord - Halsteren - Bergen op Zoom

Bericht door captain007 » za 29 okt 2011, 16:45

Hierbij dan nog de door mij gemaakte foto's van gisteren. Het was nogal een doodse boel op het trace. Het trace moet grotendeels nog bouwrijp gemaakt worden en men is nog volop bezig met het slopen van kassen en huizen die op het trace staan. De hele fotoserie staat hier en nog enkele in de spoiler.
SPOILER: TOON

Het bekende plaatje wat we hier wel vaker hebben gezien. Er lijkt nadat er onderlagen asfalt is aangebracht voor beide rijbanen nog niet echt veel haast te worden gemaakt om dit te gaan afronden:
Afbeelding
DSC_0500 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De onderlagen bestaan uit drie verschillende lagen. De markering voor de spreidmachine is nog duidelijk zichtbaar. Hier zal dan nog een toplaag ZOAB op moeten komen. Mogelijk dat deze pas wordt aangebracht als het trace verderop ook klaar is, zodat men in een keer de hele rijbanen kan asfalteren:
Afbeelding
DSC_0479 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Halverwege het geasfalteerde deel zit een onderbreking, omdat een lokale verbindingsweg nog niet is opgeruimd. Ik verwacht dat er dan dus ook geen ZOAB zal worden aangebracht, voordat deze onderbrekingen zijn weggewerkt:
Afbeelding
DSC_0480 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Langs de oostelijke rijbaan lagen al paaltjes klaar voor de afrastering langs de toekomstige A4:
Afbeelding
DSC_0486 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Wat we aan de piketpaaltjes konden zien zal er hier nog rechtdoor een nieuwe parallelweg gerealiseerd worden om de weg die nu nog bij het groene lint loopt te kunnen aansluiten, daarna zal die weg ook wel snel opgeruimd gaan worden:
Afbeelding
DSC_0494 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Een gasleiding steekt het toekomstige trace schuin over net na het tot nu toe geasfalteerde deel:
Afbeelding
DSC_0497 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Het geasfalteerde deel stopt nu bij wat hopen puin wat als ondergrond voor het asfalt dient. Links zijn nog wat containers en de keet van de firma MNO Vervat te zien die de A4 Halsteren - Dinteloord bouwt:
Afbeelding
DSC_0499 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 29 okt 2011, 17:20

Kunnen ze niet beter eerst alle grondwerken doen van het gehele trace en dan pas asfalteren?

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 29 okt 2011, 18:40

Wat moeten die groene linten eigenlijk voorstellen? Ik zag ze ook al op de foto's van Keokiracer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 29 okt 2011, 18:49

Heb je de vorige pagina gelezen?
:arrow: door Peter » Vr 28 Okt 2011, 16:27

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 29 okt 2011, 18:50

^^Ik vergeet ook nog wel eens een post. ;) Ik heb ze trouwens nog nooit eerder gezien.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 29 okt 2011, 19:37

Snelwegenkenner schreef:Kunnen ze niet beter eerst alle grondwerken doen van het gehele trace en dan pas asfalteren?
Het gedeelte dat niet geasfalteerd is, hoort bij het TB van Steenbergen wat nog niet is goedgekeurd
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 29 okt 2011, 19:38

^^ Oh, vandaar.

Ik dacht dat ze dat ook al goedgekeurd hadden, maar blijkbaar was dat niet zo. :|

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 29 okt 2011, 21:32

^^ Ergens in de volgende maand (november dus) komt de uitspraak over het stuk rond Steenbergen, tenminste dat dacht ik. Het zal iig niet lang meer duren :)
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 29 okt 2011, 23:56

captain007 schreef:Wat we aan de piketpaaltjes konden zien zal er hier nog rechtdoor een nieuwe parallelweg gerealiseerd worden om de weg die nu nog bij het groene lint loopt te kunnen aansluiten, daarna zal die weg ook wel snel opgeruimd gaan worden:
Afbeelding
DSC_0494 by jeroenvanlieshout, on Flickr
Beetje late reactie (mijn pc laat nu pas toe om alle foto's te zien zonder dat de hele boel vast loopt... B(. Hij laadde de foto's niet eens :facepalm:);

De parallelweg zal worden doorgetrokken om de zuidkant van Steenbergen te ontsluiten. Het Laageinde zal aansluiten op de huidige N259, die zal worden onderbroken door de A4. De privéweg naar de huizen in de bossen zal ook op deze parallelweg aansluiten, maar de parallelweg loopt dus wel door tot aan de Steenbergseweg. Dit was een van de eisen van Steenbergen nadat bekend was geworden dat de N259 zal worden onderbroken. Deze eis is om 2 redenen ontstaan:

- Om ervoor te zorgen dat Steenbergen niet afhankelijk is van een aansluiting op de A4, maar ook via deze parallelweg naar de afrit Halsteren kan en daar dus ook de snelweg op kan rijden
- Om de N257 door Steenbergen te ontlasten, waar nu op dit moment al een hoop vrachtverkeer rijdt dat naar het ind.-terrein moet. Omdat de enige aansluiting van de A4 aan de N257 komt te zitten, verdwijnt wel een groot deel van het vrachtverkeer, maar zou er een hoop lokaal verkeer over de weg komen om de snelweg te bereiken. De parallelweg zal de N257 door Steenbergen ontlasten door een alternatief aan te bieden voor vooral het zuidelijke en oostelijke deel van Steenbergen. Het oostelijke deel eigenlijk alleen als het ongelijkvloerse deel van de huidige N259 blijft behouden, anders is het ook voor het oostelijke deel van Steenbergen te ver omrijden.

Jouw foto's zijn trouwens veel beter dan de mijne, maar dat komt ook gedeeltelijk doordat mijn camera vooral bedoeld is om te filmen en jij een echt fototoestel hebt ;). Een erg mooi fototoestel trouwens :yes:

peejay
autoweg

Bericht door peejay » zo 30 okt 2011, 1:17

keokiracer schreef:^^ Nu ik de precieze locatie heb zal ik binnenkort nog eens gaan kijken. Ik heb namelijk alleen maar naar de tuinen recht aan de wegkant gekeken, omdat ik dacht dat die daar stond.
Bespaar je de moeite, dat hectometerpaaltje staat er al een paar maanden niet meer.

Dat groene lint voor vleermuizen is een leuk nieuw weetje. Te zijner tijd zal er een hop-over voor vleermuizen worden gerealiseerd in het verlengde van de Laagweg, nabij de fietsersbrug bij Klutsdorp (zie het Tracébesluit).
Rij met je hart

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 30 okt 2011, 8:58

Komt er ook een VRI-geregelde VOP?

Vleermuizen oversteekplaats
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2011, 9:41

De VOP fopt je...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » do 03 nov 2011, 10:09

De VOP in de krant:
[url=http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/9799084/Groen-zebrapad-voor-vleermuizen.ece]BN/De Stem[/url] (03-11-2011) schreef: Groen zebrapad voor vleermuizen

KLUTSDORP - Op tekening leek het maar een klein puntje dat landgoed Dassenberg opoffert aan de nieuwe A4.

Maar wie komende van Halsteren bij Klutsdorp naar rechts kijkt ontwaart een enorme hap uit de bossen rondom het landgoed. En, ook zo merkwaardig, zijn de grote groene doeken die langs het voormalige laantje Laageinde hangen. Het lijkt wel of aan de gekapte bosrand een brede startlijn getrokken is voor een motorcross. Symbolisch kunnen de groene spandoeken ook het startsein van de verdere A4 aanduiden, die nu al wel Halsteren omzeilt, maar de grote lus rondom Steenbergen nog moet maken.

Woordvoerder Ivo van der Wegen van Rijkswaterstaat legt uit dat de langwerpige doeken wel degelijk een functie hebben. "Ze vormen het referentiekader voor vleermuizen. Die hebben tussen Klutsdorp en Lepelstraat hun nesten en zijn gewend te foerageren in de bossen van Dassenberg. Vleermuizen vliegen op oriëntatiepunten en moeten hier in de toekomst de weg oversteken. Als de A4 er ligt, is de voetgangersbrug hun signaal. Tot die tijd zijn het de doeken. En nee, een motorcross organiseren we niet."

Afbeelding
Anderhalve hectare bos is gekapt nabij Klutsdorp om de vierbaans A4 straks uit te rollen. De groene spandoeken zijn bedoeld om de vleermuizen 'over te laten steken', maar zo lijkt het eerder op de startlijn voor een flinke motorcross
Fotograaf: foto Edmund Messerschmidt/het fotoburo
Rij met je hart

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » do 03 nov 2011, 14:10

^^Jammer dat mijn cliëntèle elders woont, anders had er een spandoek van ons bedrijf onder gehangen. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 06 nov 2011, 0:31

Hier wat tabelletjes en plaatjes over hoe de nieuwe A4 de intensiteiten (= hoeveelheid voertuigen op een wegvak per dag) op omliggende wegen zal veranderen:
Kaartjes zijn gesplitst in personenauto's, vrachtwagens en de verkeersafwikkeling
Situatie in 2020, als men niets zou doen. Dit is dus niet het geval

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met de A4, wat dus het geval zal zijn. Ook in 2020:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verkeerseffecten van de A4 in 2020. Toe/afname van het verkeer in percentages t.o.v. 2007 (uit dat jaar komen de andere gegevens)

Afbeelding
Om files te kunnen voorkomen zullen dus zowel de A4 bij BoZ als de A58 Roosendaal - BoZ verbreed moeten worden. Aangezien er op beide trajecten tegen de 100.000 mvt verwacht worden, en dat is zonder de vrachtwagencorrectie. En als men dan alles gaat verbreden, dan ook svp even knp. Zoomland aanpassen en die Philip Morris bocht weghalen...

Alles komt uit deze PDF: http://www.centrumpp.nl/Images/P%20NRM% ... 301150.pdf

EDIT:
Overigens staat ook in diezelfde PDF dat de N259 langs Steenbergen 60 km/h wordt... Dat zal dus waarschijnlijk niet ongelijkvloers blijven :cry: :cry:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 nov 2011, 12:32

En als men dan alles gaat verbreden, dan ook svp even knp. Zoomland aanpassen en die Philip Morris bocht weghalen...
En afrit 28. Wat een draak van een afrit is dat...
En de afbraak van afrit B.o.Z Centrum. :yes:
Dat zal dus waarschijnlijk niet ongelijkvloers blijven
Gewoon lekker laten liggen. Weer die zinderende Nederlandse degradatie drang. :heygrr:

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » zo 06 nov 2011, 13:44

Snelwegenkenner schreef:
En als men dan alles gaat verbreden, dan ook svp even knp. Zoomland aanpassen en die Philip Morris bocht weghalen...
En afrit 28. Wat een draak van een afrit is dat...
En de afbraak van afrit B.o.Z Centrum. :yes:
Dat zal dus waarschijnlijk niet ongelijkvloers blijven
Gewoon lekker laten liggen. Weer die zinderende Nederlandse degradatie drang. :heygrr:
Hoezo afrit 28 is een draak van een afrit? Ik vind hem bijzonder nuttig. Ik kan mijn wegligging testen als ik binnendoor (via witte pomp) naar Zeeland wil rijden. Lekker laten liggen. Mogelijk alleen de bochten iets aanpassen.

En afrit 27 (boz-centrum) van de A58 zou ik juist niet slopen. Dit biedt lokaal verkeer (boz-roosendaal/breda/moerdijk) een mooie mogelijkheid om de A58 te nemen, zonder dat de A4 (inclusief het dubbelgenummerde gedeelte) genomen hoeft te worden. Dit verminderd de verkeersdrukte op knooppunt Zoomland. Met een (grote) zak met geld zou ik:
- verbindingsboog A58 Roosendaal richting A4 Steenbergen iets zuidelijker laten aanvangen (positie: ongeveer rechterrijbaan van de huidige A58)
- de afrit boz-centrum zou ik verwisselen met de verbindingsboog A58 Roosendaal richting A4/A58 Antwerpen/Vlissingen.

Misschien moet ik maar een schetsje maken om het geheel te verduidelijken. Ik denk dat het minimale inspanningen en kosten zijn om de doorstroming in de toekomst te verbeteren... Misschien dat een civiel ingenieur hier een betere oplossing voor weet.

Daarnaast zou 2x3 tussen Zoomland en Markiezaat in de spits geen luxe zijn, maar dan moeten alle kunstwerken worden aangepast, naast grondaankopen en het benodigde asfalt. Tegen het kappen van het vele bos zullen ook wel bezwaren komen, daarentegen brengt houtkap momenteel geld op...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 nov 2011, 13:50

Hoezo afrit 28 is een draak van een afrit? Ik vind hem bijzonder nuttig. Ik kan mijn wegligging testen als ik binnendoor (via witte pomp) naar Zeeland wil rijden. Lekker laten liggen. Mogelijk alleen de bochten iets aanpassen.
:arrow: 1. De bochten zijn naar mijn idee veel te krap als je vanuit Roosendaal de snelweg af gaat bij die afrit en vice versa.
:arrow: 2. Als je van de Rooseveltlaan komt en de snelweg op wilt naar Roosendaal is de kans op botsingen wel erg groot. Je hebt daar zelfs geen stoplicht. :pukey:

Ik had er bijvoorbeeld liever een trompetje gezien, maar in Nederland zijn ze afschuwelijk slecht in geheel ongelijkvloerse afritten aanleggen.

Kortom, er zijn genoeg afritten die veel beter zijn. Afrit 29 zit bijvoorbeeld beter in elkaar, alhoewel daar ook de stoplichten ontbreken. :neenee:

Over het slopen van B.o.Z Centrum kan ik met jou meekomen.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 06 nov 2011, 14:10

^^Is het centrum van Bergen op Zoom dan zo lelijk. :hap:

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » zo 06 nov 2011, 14:20

Sorry, ik val nog onder de leeftijdscategorie dat ik een 'petje' mag dragen als bestuurder. :) Daarentegen laat mijn auto (Starlet) mbt tot wegligging te wensen over. De bochten die je omschrijft bij punt 1 neem ik dus met maximaal 60 km/h en versnellen om te kunnen invoegen is het pedaal op het metaal trappen en dan hopen dat 'ie' er zin in heeft. De bochtradius groter maken en de weg iets meer kantelen zou nuttig zijn.

Voor Zoomland lijkt mij dit de goedkoopste oplossing met de grootste verbetering. Want net als keokiracer voorzie ik files richting antwerpen, vooral als de beruchte bocht gehandhaafd wordt.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

- De aansluiting B-o-Z centrum op de Ruytershovenweg verschuift een 200m richting boz.
- landaankopen en kap van bomen zo minimaal mogelijk
- bestaande kunstwerken zoveel mogelijk handhaven
- optie aanwezig om (met extra kunstwerken) een afrit boz-centrum voor de A4 te kunnen maken (ivm capaciteit op bestaand kunstwerk), maar met mogelijke herintroductie van bottleneck.

Nadelen
- Mogelijke aquisitie van grond
- Procedures + geluidswerende maatregelen ter hoogte van de Schaepmanlaan ivm hoger wegniveau van de aansluiting aldaar
- Een duur kunstwerk ivm de hoogte (+2), en aangezien de A58 ingeklemd ligt zal er aan de zijde van de Ruytershovenweg betonnen ondersteuning van het wegdek nodig zijn ipv een zandlichaam.

Ik weet dat het een schets/idee is, maar wat vinden jullie ervan?
nederland24 schreef:^^Is het centrum van Bergen op Zoom dan zo lelijk. :hap:
Ja, voornamelijk door al die parkeermeters. ;)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 nov 2011, 14:25

^^ Ik denk niet dat er heel veel andere alternatieven zijn voor de Philip Morris bocht.

EDIT: knooppunt verplaatst naar desbetreffende thread.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op zo 06 nov 2011, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 06 nov 2011, 17:20

Hier hebben we een apart topic voor hè ;)
:arrow: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=269&t=5363

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » zo 06 nov 2011, 17:42

^^ Ik had het kunnen weten. Nu kan ik het zelf niet verplaatsen, dus hoop ik dat (voor de goede orde) dat iemand voor mij kan doen.
Overigens heb je hele mooie kaartjes weten te vinden. Die eigenlijk toch een redelijk droevig beeld schetsen. Toename van meer dan 50% op de A4 noord en tot maximaal 10% afname op de A58. Het rapport spreekt overigs van geen filevorming, dus dat is wel positief.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 10 nov 2011, 20:59

BN De Stem schreef:A4 nu ook bij Dinteloord uit de startblokken
dinsdag 08 november 2011 | 09:41 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 08 november 2011 | 11:31
Afbeelding
DINTELOORD - Het kostte Rijkswaterstaat meer moeite om alle gronden aan de Dinteloordse kant van de A4 te verwerven dan aan de Halsterse.
Dat verklaart waarom tot aan de zuidkant de streep asfalt al is doorgetrokken en bij Dinteloord pas eind vorige week aan het karwei is begonnen. Voordat de graafmachine de Prinslandse polder in trok, is eerst gezocht naar mogelijk achtergebleven explosieven. Nadat het gebied 'veilig' was verklaard, is het eerste grondwerk opgepakt. Parallel aan de Molenweg worden sloten uitgegraven, die de snelweg afbakenen en de waterhuishouding op orde brengen. Het gedeelte tussen de Dinteloordseweg en de Steenbergse Vliet is in 1998 al onherroepelijk verklaard. Dat geldt nog niet voor het tracé vanaf de Steenbergse Vliet tot aan Klutsdorp. In afwachting op de uitspraak van de Raad van State is al wel een begin gemaakt met het aquaduct. Rijkswaterstaat denkt de A4 nog altijd eind 2013 open te kunnen stellen.
Via een forumlid heb ik al vernomen dat ten noorden van Klutsdorp al een fabriekspand is gesloopt en dat er meerdere kassen al leeg staan. Als het weer morgen meezit even gaan kijken, maar Dinteloord is mij te ver hoor ;)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 10 nov 2011, 21:07

^^ Met de fiets is het toch goed te doen?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 10 nov 2011, 21:13

^^ Ja, maar er is nu zo weinig aan de hand daar. Geen zorgen hoor, als men wat verder is, zal ik heus eens een kijkje gaan nemen, maar meer dan dat er op de kleine foto in het artikel te zien is, is er niet. En dat vind ik niet de moeite waard.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 10 nov 2011, 21:15

^^ Het lijkt mij dat de werken aan het aquaduct straks interessanter zijn om te volgen. De bouw van kunstwerken vereist namelijk altijd bijzondere transporten en het nodige materieel. Wat mij betreft spannender om op de foto te zetten :)

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 10 nov 2011, 21:17

En minder ver weg :)
En als ik dan toch bij Steenbergen ga kijken, kan ik meteen ff 5 km verder rijden naar Dinteloord, ben ik toch in de buurt :yes:

paulv
polderweggetje

Bericht door paulv » vr 11 nov 2011, 13:49

Ik hou de werkzaanheden ook in de gaten...

Binnenkort heb ik weer wat tijd en zal weer eens wat foto,s maken

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 11 nov 2011, 15:29

Te laat :PP:
Net gemaakt, zal ze zo online posten.

Tip: Kijk ook eens hier, vrijwel alle kassen op de luchtfoto worden gesloopt, het verst zijn ze bij de kas waar de groene pijl op staat. Ik heb van de sloop foto's en een filmpje, maar daar gaat het heel snel dus als je overmorgen gaat ofzo zal er al veel veranderd zijn :top: