[A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding 2x3 / 2x4

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Upquark
woonerf
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 24 mei 2009, 21:55
Locatie: Apeldoorn

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Upquark » vr 06 apr 2018, 21:32

Ik rij elke dag de 'goede' kant op ('s ochtends Apeldoorn -> Hengelo, 's middags v.v.), en zowel op de heen- als terugweg is het de andere kant op dra-ma-tisch. Bij iets minder weer staat het soms zelfs tussen Azelo en Lochem vast. 's Middags tussen Beekbergen en Deventer-Oost standaard één lange stoet, en vervolgens tot Azelo ook nek-aan-nek rijden.

Gaat zo'n verbreding hier nu echt helpen, ook op langere termijn?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door waldo79 » za 07 apr 2018, 8:43

De intensiteiten liggen rond maximaal 100.000 voertuigen over het gehele traject, waarbij het deel ten westen van Deventer drukker is. De geplande verbreding volstaat vooralsnog alhoewel de 2x3 tussen Azelo en Buren niet overhoudt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » za 07 apr 2018, 9:26

Het volume aan vrachtverkeer is zo hoog dat je in de praktijk zal zien dat al het autoverkeer op de twee linker rijstroken blijft.

Ik hoop dat er wel een inhaalverbod voor vrachtwagens blijft gelden, in elk geval tussen 6-19 uur. Het zou zonde zijn dat na zo'n verbreding de doorstroming nog steeds slecht blijft. Als je geen inhaalverbod instelt zul je zien dat er continu vrachtwagens op de middelste rijstrook rijden waardoor de rest alsnog over de linkerrijstrook geperst wordt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door duikgek89 » za 07 apr 2018, 10:04

Rechts blijft dan wel de muur van vrachtwagens in stand. Wat dat betreft is misschien ook wel wat te zeggen voor 2x4, al is de intensiteit misschien wat te laag om die investering te rechtvaardigen daar die puur het rijcomfort zou dienen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door captain007 » ma 09 apr 2018, 11:44

Inmiddels is bekend dat fase 1 Apeldoorn - Azelo voorlopig is gegund aan Heijmans.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » ma 09 apr 2018, 18:35

Voor € 127 miljoen. Dit contract omvat al meer dan de helft van de kilometers van de totale uitbreiding, die voor € 429 miljoen in het MIRT staat. Is dat een aanbestedingsmeevaller, of is het deel rond Voorst / Beekbergen zoveel duurder? Daar wordt wel het verst buiten het bestaande profiel gebouwd, maar de kunstwerken van het knooppunt zelf blijven ongewijzigd. Ik kan me haast niet voorstellen dat de rest (inclusief plankosten) dan nog € 300 miljoen moet kosten.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Boerenkool » ma 09 apr 2018, 21:12

Misschien dat men bij Rijkswaterstaat verondestelde dat de brug bij Deventer versterkt moest, maar ziet Heymans dat anders.

Dat kan riskant zijn, bij de aanbesteding van het stuk A15 bij Rotterdam was de meevaller ongeveer even groot als de extra onverwachte kosten waar later een dispuut over kwam en wat die bouwer vrijwel nekte.

Edit: ik herrinner me ineens dat de verbreding op sommige plekken in meer fases gaat. In deze fase wordt een stuk, ik geloof bij Deventer 2 keer 3 door t asfalteren van de reservering. In een latere fase wordt dat dan 2 keer 4 en dan zullen er ineens alsnog kunstwerken aangepast moeten en eigendommen verworven moeten worden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Rogier » ma 09 apr 2018, 21:53

Chris schreef: ma 09 apr 2018, 18:35 Voor € 127 miljoen. Dit contract omvat al meer dan de helft van de kilometers van de totale uitbreiding, die voor € 429 miljoen in het MIRT staat. Is dat een aanbestedingsmeevaller, of is het deel rond Voorst / Beekbergen zoveel duurder? Daar wordt wel het verst buiten het bestaande profiel gebouwd, maar de kunstwerken van het knooppunt zelf blijven ongewijzigd. Ik kan me haast niet voorstellen dat de rest (inclusief plankosten) dan nog € 300 miljoen moet kosten.
Dit is alleen de aanneemsom van de aanbesteding. De 427 miljoen euro omvat ook alle andere kosten (grondverwerving, enz). Deze kosten moeten ook niet onderschat worden.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door ACT-F » ma 16 apr 2018, 18:53

Chris schreef: za 07 apr 2018, 9:26 Het volume aan vrachtverkeer is zo hoog dat je in de praktijk zal zien dat al het autoverkeer op de twee linker rijstroken blijft.

Ik hoop dat er wel een inhaalverbod voor vrachtwagens blijft gelden, in elk geval tussen 6-19 uur. Het zou zonde zijn dat na zo'n verbreding de doorstroming nog steeds slecht blijft. Als je geen inhaalverbod instelt zul je zien dat er continu vrachtwagens op de middelste rijstrook rijden waardoor de rest alsnog over de linkerrijstrook geperst wordt.
Dat is ook mijn grootste vrees. De handhaving is nu al pet, dus ik verwacht bij een eventuele voortzetting van het inhaalverbod het niet veel gaat uitmaken. Het liefst zie ik dat het internationale vrachtverkeer geweerd wordt tijdens de spits d.m.v een spitsvignet dat alleen maar op jaarbasis is af te nemen à €500 al dan niet aangevuld met een korting op de MRB.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » vr 22 jun 2018, 15:10

Volgens de voortgangsrapportage van tracéwetplichtige projecten die de minister naar de Tweede Kamer heeft gestuurd is een tracébesluit nog steeds gepland in Q2 2018. Het tweede kwartaal is nog 1 week, dus het tracébesluit zal dan zeer binnenkort worden vastgesteld.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » ma 25 jun 2018, 19:07

En daar is 'ie. Het tracébesluit voor de verbreding van de A1. Volgens mij is dit qua kilometers het één na grootste tracébesluit van deze eeuw.
Rijkswaterstaat schreef:Beroep instellen tegen het tracébesluit en saneringsbesluit A1 Oost

Rijkswaterstaat wil de snelweg A1 tussen Apeldoorn en Azelo de komende jaren gaan verbreden. Voor deze weg heeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat op 12 juni 2018 het tracébesluit (TB) A1 Apeldoorn-Azelo en het saneringsbesluit (SB) A1 Lochem-Azelo vastgesteld.

Vanaf 27 juni tot en met 8 augustus liggen het tracébesluit en saneringsbesluit inclusief alle bijlagen ter inzage en kunnen belanghebbenden beroep instellen bij de Raad van State. Belanghebbenden die eerder een zienswijze hebben ingediend op het Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo of het Ontwerpsaneringsbesluit A1 Deventer-Azelo ontvangen hierover in de week van 27 juni een brief van de directie Participatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Zij kunnen van 28 juni tot en met 8 augustus 2018 beroep aantekenen tegen het tracébesluit en saneringsbesluit bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Hajo » ma 25 jun 2018, 19:21

^^ Een kilometer 50 - 60 schat ik zo? :wow:

Ik neem aan dat men niet tegelijk over die hele afstand aan het werk gaat, maar dat het in segmenten wordt verdeeld. Hoe gaat dat er uit zien? Werkt men vanuit :KP: Azelo en Apeldoorn naar elkaar toe, bijvoorbeeld?

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Boerenkool » ma 25 jun 2018, 19:30

Gaat in fases. Bij Azelo t laatst. Eerst rond Deventer 3 stroken en later naar 4.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » ma 25 jun 2018, 19:49

  • fase 1: verbreding Twello - Deventer-Oost naar 2x4 rijstroken en Deventer-Oost - Rijssen naar 2x3 rijstroken. Vanaf 2018.
  • fase 2: verbreding Beekbergen - Twello naar 2x4 rijstroken en Rijssen - Azelo naar 2x3 rijstroken. Vanaf 2024.
Fase 1 is al gegund aan Heijmans dus. En dat omvat ook meteen ruim 30 kilometer van de A1.

Bobbje
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 20:01

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Bobbje » di 26 jun 2018, 8:49

Mooizo! Alleen jammer dat het tot 2024 duurt voordat alles aangelegd wordt. Ik meende dat er een motie was ingediend voor versnelde aanlegging van het tracé, inclusief aanpak van het gedeelte tussen :KP: Azelo en :KP: Buren. Want daar zal de intensiteit ook wel toenemen als er 1 rijstrook extra aan capaciteit wordt opgevoert. Zeker met de vele wissel bewegingen op dit wegvak. Weet je ook toevallig hoe het daarmee staat?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Lekkere Kwal » di 26 jun 2018, 16:27

Bobbje schreef: di 26 jun 2018, 8:49 Ik meende dat er een motie was ingediend voor versnelde aanlegging van het tracé, inclusief aanpak van het gedeelte tussen :KP: Azelo en :KP: Buren. Want daar zal de intensiteit ook wel toenemen als er 1 rijstrook extra aan capaciteit wordt opgevoert. [...] Weet je ook toevallig hoe het daarmee staat?
Die motie uit december is een motivering om een aanpak te onderzoeken, niet per se een aanleg, en dan nog specifiek voor het trace Azelo-Buren geweest omdat het nog niet in de MIRT aanwezig is en dus ook geen aanpaksplanning had. Zover mij bekend is er nog geen nieuws uit het ministerie daar over verschenen. Ook in de kamerbrief getiteld kortetermijnaanpak files wordt het trace niet genoemd. Dat wil zeggen dat men nog de eerste stap aan het voorbereiden is (waarschijnlijk een Startbeslissing).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » wo 27 jun 2018, 10:26

De verwachte verkeersintensiteiten op het hoofdwegennet in het plangebied:

Afbeelding

De N35 heeft dan ook zeker een upgrade nodig. Momenteel is dat een simpele GOW-80.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » wo 27 jun 2018, 12:43

Met het tracébesluit is ook fase 1 definitief gegund aan Heijmans:
Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat gunt fase 1 uitbreiding A1 Apeldoorn-Azelo aan Heijmans

Rijkswaterstaat gunt fase 1 van de uitbreiding van de A1 Apeldoorn–Azelo definitief aan Heijmans. De gunning betreft onder andere het ontwerpen en realiseren van de verbreding van de snelweg A1.

De opdracht is gegund op basis van de Best Value-aanpak. Deze aanpak gaat uit van de meeste waarde voor een reële prijs. Heijmans levert haar meerwaarde in het beheersen van de belangrijkste risico’s, het minimaliseren van hinder en het maximaliseren van de bijdrage aan duurzaamheid en inpassing van het project in de omgeving.

Heijmans krijgt de opdracht voor €127,3 miljoen. De openstelling van fase 1 is in het najaar van 2020 gepland. Heijmans start nu met de voorbereidingen voor de realisatie van het werk, zoals ontwerptekeningen en de aanvraag van vergunningen. De realisatie van de wegverbreding staat vanaf het voorjaar van 2019 gepland. Komend najaar vindt naar verwachting al wel asfaltonderhoud plaats, en onderhoud en reparaties aan diverse viaducten op het gedeelte Rijssen-Azelo.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Steyn_E » wo 27 jun 2018, 16:47

Netjes hoor, straks 2x4 op de drukste plaatsen. Daar hoeven ze in ieder geval voorlopig niet (en misschien wel nooit) meer aan te denken. De A50 tussen Apeldoorn en Arnhem lijkt mij wel een zorgenkindje, inmiddels meer dan 110.000 mvt/etm op 2x2 + spitsstroken.

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Pindaklaas » wo 27 jun 2018, 19:41

Vanmiddag reed ik rond twaalf uur van Arnhem richting Apeldoorn. Blijkbaar begon de avondspits toen al. De spitsstroken werden geopend...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door nederland24 » wo 27 jun 2018, 23:41

^^Die spitsstroken zijn doordeweeks meestal geopend tussen ongeveer 06:00 en 19:00.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Boerenkool » do 28 jun 2018, 8:57

Voor de liefhebbers: de documentatie onderzoeken en kaarten

http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door ACT-F » ma 03 sep 2018, 16:15

8 augustus was de laatste beroepsmogelijkheid. Zijn er bezwaren ingediend? En zo ja, wanneer doet de Raad van State een uitspraak?
Meer bitumen!

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Lekkere Kwal » ma 03 sep 2018, 17:30

^^ maakt dat uit? Het project is al gegund aan Heijmans en die gaat in 2019 pas beginnen met de aanleg zelf. Er moet wel iets heel bijzonders worden ingediend om dat nog substantieel te vertragen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door ACT-F » ma 03 sep 2018, 17:39

In 2019 pas? :schrikreactie: Ik lees op de site van RWS dat het eind 2018 zou zijn. Weet je ook wanneer in 2019?

Gevonden, voorjaar 2019. Duurt lang B(

https://www.heijmans.nl/nl/nieuws/heijm ... orn-azelo/
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Chris » za 01 dec 2018, 12:37

Provincie Overijssel schreef:Kansen voor het gebruik van het gebied rond de A1 in beeld

De provincie Overijssel, de gemeenten Wierden, Hof van Twente, Rijssen-Holten en Almelo en het waterschap Vechtstromen hebben de kansen in beeld gebracht voor het verbeteren van het gebied rond de A1. Door het aanleggen van nieuwe natuur en fiets- en wandelroutes en faunapassages genieten straks niet alleen de weggebruikers, maar ook de inwoners en recreanten van een nog aantrekkelijker landschap.

Met de uitvoering van de maatregelen is 14 miljoen euro gemoeid. De provincie heeft hiervoor 6 miljoen euro gereserveerd. De gemeenten spannen zich in om hiervoor de komende jaren de vereiste gemeentelijke cofinanciering te realiseren. Daarnaast wordt bekeken of Rijks- en Europese fondsen voor cofinanciering kunnen worden ingezet. De uitvoering van de maatregelen is gelijktijdig met de verbreding van de A1 tussen Rijssen en Azelo. Rijkswaterstaat start hiermee in 2024. In 2028 zijn alle werkzaamheden uitgevoerd.

Met het planten of juist uitdunnen van bosjes, bomenrijen en singels en de aanleg van wateropvang gebieden wordt het landschap rond de A1 weer aantrekkelijk en klimaat adaptief. Hiermee ontstaat voor de weggebruikers een goed beeld van het Twentse landschap met verschillende doorkijkjes. Voor inwoners en recreanten zorgt het nieuwe groen voor het verminderen van geluid en zichthinder van het verkeer. Daarnaast wordt ook de beleving van het landschap versterkt doordat een goede inpassing van parkeerplaatsen en erven in het landschap mogelijk is. Nieuwe beplanting kan ook gebruikt worden als verbinding tussen (nieuwe) recreatieve en ecologische routes. Het versterkt daarmee ook de biodiversiteit.

Het versterken van de landschappelijke en recreatieve betekenis van het landschap rond de A1 vergroot de leefbaarheid, bijvoorbeeld door het plaatsen van een uitkijktoren bij ecoduct De Borkeld of door de realisering van een geluidscherm met een bosstrook in het verlengde van het bestaande scherm bij Enter.
Ik ben toch blij dat we in Nederland een fatsoenlijk landschapsplan hebben voor snelwegen. In het buitenland zie je maar al te vaak dat het een monotone rij begroeiing is. Soms lijkt het wel alsof men het zo saai mogelijk wil maken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Basjuh1981 » zo 02 dec 2018, 15:06

^^ Je moet je natuurlijk op het verkeer concentreren, niet op het landschap ;)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Naturist » ma 03 dec 2018, 17:53

Een minder monotone omgeving voorkomt ongelukken door het in slaap sukkelen.

Daar zal vast ook wel een officiële naam voor zijn.
:denk:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Basjuh1981 » di 04 dec 2018, 8:42

^^ Word geen slaaprijder! :D

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding - tracébesluit vastgesteld

Bericht door Snelwegfreak » di 04 dec 2018, 10:04

Naturist schreef: ma 03 dec 2018, 17:53Daar zal vast ook wel een officiële naam voor zijn.
Je bedoelt polderblindheid?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie