[A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding 2x3 / 2x4

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door VWCaddy » vr 28 jul 2017, 20:39

Coen Tunnel schreef:^^ Kan een bewuste keuze zijn om verkeer voor te laten sorteren. Je ziet dat wel vaker bij knooppunten.
Vanmiddag gezien in mijn autospiegels dat op de rechterstrook waar Zwolle stond nu een sticker is geplakt met Arnhem, beter gezegd dat Zwolle overgeplakt is met een sticker met zowel Zwolle als Arnhem. Het zag er wel een beetje prielerig uit.

Verder gisteren in het nieuws dat de Apeldoornse politiek zich nu ook roert over dit project. Een beetje laat als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jul 2017, 22:18

^^ Ik kwam er toevallig vandaag langs, ik wilde die nieuwe boog even uitproberen dus komende vanaf Zwolle had ik even een klein omweggetje over de N345 en A1 gemaakt. Het is in ieder geval wel duidelijk genoeg.

Jammer dat er nog wel een oud knooppuntbord staat en geen nieuw bord met het knooppuntsymbool.

Verder een fraaie verbindingsboog, de Vmax :A1-50: is wel aan de lage kant. 70 gaat zonder problemen. Maar een hele verbetering ten opzichte van de oude klaverlus.
VWCaddy schreef:Verder gisteren in het nieuws dat de Apeldoornse politiek zich nu ook roert over dit project. Een beetje laat als je het mij vraagt.
Wat hebben ze dan nu nog te melden? Waar heb je dit gelezen? Ben wel benieuwd. :)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door DjIdee » vr 28 jul 2017, 22:26

Even zoeken op de stentor levert 2 verhalen op:

Deventer en verder: http://www.destentor.nl/deventer/het-bo ... ~acff5e09/
Apeldoorn: http://www.destentor.nl/apeldoorn/colle ... ~a01eb03f/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » vr 28 jul 2017, 22:35

Ik maak me toch wel zorgen over de kwaliteit van het gemeentebestuur in Nederland. Je leest bijna dagelijks tenenkrommende onzin van wethouders en raadsleden over wegen en verkeer.

Men roept altijd dat het lawaai / luchtvervuiling enorm gaat toenemen door een verbreding. Een onderbouwing van die beweringen wordt echter nooit geleverd, maar de media kan niet snel genoeg die mensen een platform geven. Dat vervolgens de Raad van State dergelijke bezwaren keer op keer naar de prullenbak verwijst komt zelden specifiek in het nieuws.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jul 2017, 23:53

In de meeste gevallen zijn het inderdaad een stelletje incompetente droeftoeters, die niet gehinderd worden door enige kennis van het onderwerp waarover ze spreken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door duikgek89 » za 29 jul 2017, 8:42

Dat is zeker zorgelijk. Net zoals ik het zorgelijk vind dat de media die roeptoeters wel een platform geeft maar geen inhoudelijke diepgaande en feitelijk correcte items maakt waar objectief alle kanten belicht worden. Maar misschien komt dat omdat het niveau van de gemiddelde journalist tegenwoordig ook niet beter is...

Het jammer is wel dat het publiek, vaak ook niet gehinderd door enige kennis of logisch verstand, die onzin nog gaat geloven ook. En dan is de cirkel rond want die mensen stemmen later gewoon weer op hetzelfde soort idioten en blijven naar dezelfde media kijken...

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Demassel » za 29 jul 2017, 16:43

VWCaddy schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Kan een bewuste keuze zijn om verkeer voor te laten sorteren. Je ziet dat wel vaker bij knooppunten.
Vanmiddag gezien in mijn autospiegels dat op de rechterstrook waar Zwolle stond nu een sticker is geplakt met Arnhem, beter gezegd dat Zwolle overgeplakt is met een sticker met zowel Zwolle als Arnhem. Het zag er wel een beetje prielerig uit.

Verder gisteren in het nieuws dat de Apeldoornse politiek zich nu ook roert over dit project. Een beetje laat als je het mij vraagt.
Die zijn in de nacht van woensdag op donderdag overgeplakt.

Het "prielerig" komt imo omdat het andere bord nog de grotere letters heeft. Die andere zijn ivm de ruimte uiteraard wat verkleind.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » ma 31 jul 2017, 19:58

Ik ben regelmatig in de omgeving van Deventer, zoals ook gisteren. Dit keer de gelegenheid te baat genomen de nieuwe verbindingsboog te berijden.

Die :A1-50: is niet overbodig, een beetje automobilist kan de bocht ook wel met 70 km/h door, maar bij een kletsnat wegdek kan dat net te snel zijn. Vrachtwagens halen die snelheid al helemaal niet, als 30 ton vrachtwagen die bocht met 70 neemt, gaat-ie op z'n kant...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » di 01 aug 2017, 0:17

Hajo schreef:Die :A1-50: is niet overbodig, een beetje automobilist kan de bocht ook wel met 70 km/h door,
Ik ging er met 70 per uur doorheen, ik kende de bocht nog niet, maar ik had het idee dat het nog makkelijk harder kon. Ik werd door meerdere auto's ingehaald. Maar 70 zou daar in ieder geval een passende Vmax zijn.
maar bij een kletsnat wegdek kan dat net te snel zijn. Vrachtwagens halen die snelheid al helemaal niet, als 30 ton vrachtwagen die bocht met 70 neemt, gaat-ie op z'n kant...
En? :KP: Beekbergen heeft drie klaverlusjes waar geen bijzondere snelheidsbeperking geldt. Daar moet je ook niet met de Vmax door. Je beperkt de maximumsnelheid toch niet omwille van die paar keer dat er een kletsnat wegdek is? En je past de maximumsnelheid toch ook niet aan op basis van wat geschikt is voor zwaarbeladen vrachtwagens?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door mavas » di 01 aug 2017, 10:18

Inderdaad. Het is aan de weggebruiker zelf om de juiste snelheid te bepalen in elke omstandigheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » di 01 aug 2017, 12:10

^^ Deels mee eens, maar zo werkt dat niet in Nederland. Bovendien staat hier niet alleen :A1: maar ook :J3:
Die maatregel is "ter bescherming van de weggebruiker", hem erop wijzen dat het scherpe bocht is. En als je toch uit de bocht vliegt, kan men ook naar de :A1: wijzen. Eigen schuld want je reed sneller dan toegestaan.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Boerenkool » di 01 aug 2017, 13:20

Ergens is het ook wel een voordeel dat idioten die veel harder rijden dan ze kunnen beheersen dan zelf sneller terugvliegen in verzekeringstreden en de mensen die wel weten wat ze doen dan minder premiestijgingen krijgen.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door VWCaddy » di 01 aug 2017, 20:37

mavas schreef:Inderdaad. Het is aan de weggebruiker zelf om de juiste snelheid te bepalen in elke omstandigheid.
In ben in het verleden een paar keer geflitst op een bijna verlaten
bedrijventerrein in het weekend.
Dit heeft er bij mij toe geleid ik wat meer op de borden aan het letten was en dan op het gevoel af te gaan.
Helaas heb ik ook vervelende consequenties ervaren door in de slip te raken om een wegvak waar je ruim onder de toegestane snelheid al in de problemen kan komen
omdat er een asfaltrand in de weg zat.
Dat is dan inderdaad idioot ja.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » di 01 aug 2017, 23:56

Hajo schreef:^^ Deels mee eens, maar zo werkt dat niet in Nederland. Bovendien staat hier niet alleen :A1: maar ook :J3:
Die maatregel is "ter bescherming van de weggebruiker", hem erop wijzen dat het scherpe bocht is. En als je toch uit de bocht vliegt, kan men ook naar de :A1: wijzen. Eigen schuld want je reed sneller dan toegestaan.
De gemiddelde afrit van een halfklaverblad of klaverlus in een knooppunt is een stuk krapper en daar staan in de regel geen borden :J3: of snelheidsbeperkingen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » wo 02 aug 2017, 6:56

Boerenkool schreef:Ergens is het ook wel een voordeel dat idioten die veel harder rijden dan ze kunnen beheersen dan zelf sneller terugvliegen in verzekeringstreden en de mensen die wel weten wat ze doen dan minder premiestijgingen krijgen.
Voor de mensen die geen brokken maken is het nog altijd goedkoper als anderen dat ook niet doen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » wo 02 aug 2017, 19:29

Coen Tunnel schreef:
Hajo schreef:^^ Deels mee eens, maar zo werkt dat niet in Nederland. Bovendien staat hier niet alleen :A1: maar ook :J3:
Die maatregel is "ter bescherming van de weggebruiker", hem erop wijzen dat het scherpe bocht is. En als je toch uit de bocht vliegt, kan men ook naar de :A1: wijzen. Eigen schuld want je reed sneller dan toegestaan.
De gemiddelde afrit van een halfklaverblad of klaverlus in een knooppunt is een stuk krapper en daar staan in de regel geen borden :J3: of snelheidsbeperkingen.
Waar, maar het verschil is dat die scherpe bocht in :KP: Beekbergen vrij "plotseling" opdoemt. Je rijdt eerst door een flauwe bocht, dan ineens die scherpe bocht gevolgd door een redelijk rechtdoorgaand stuk weg. Als je niet op die scherpe bocht bent voorbereid, kan die bocht je lelijk verrassen. En kom je er pas achter dat die bocht scherper is dan je dacht, als je uit de bocht bent gevlogen...

Nee, die borden staan er niet voor niets en dat is maar goed ook.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door waldo79 » wo 02 aug 2017, 19:35

In een vergelijkbare situatie op knooppunt Valburg geldt 70 km. Wat maakt die snelheid daar dan wel acceptabel?

50 is alleen nodig als je totaal niet anticipeert.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » wo 02 aug 2017, 19:38

^^ Die bocht is waarschijnlijk iets minder scherp. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door waldo79 » wo 02 aug 2017, 19:43

Ik zag voorheen enkel wat klaverlussen op 50 gezet worden om wat motorrijders het rijbewijs afhandig te kunnen maken, maar over het algemeen gelden er weinig beperkingen op knooppunten.

Maar goed, wie weet kom ik binnenkort eens op Beekbergen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Vinny » wo 02 aug 2017, 22:16

Als ik de verbindingsboog op OSM bekijk is die toch wel behoorlijk krapper dan wat normaal in klaverturbines het geval is, Valburg is i.i.g. een stuk ruimer. Misschien is de limiet ook wel opgesteld voor automobilisten die te veel volgens een bepaald verwachtingspatroon handelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » do 03 aug 2017, 18:07

^^ Met je laatste zin sla je de spijker op zijn kop. ;)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door verfmeer95 » do 03 aug 2017, 19:35

Het is dan ook geen turbineboog maar een windmolenboog, die dingen zijn altijd krapper. Vergelijkbare bogen op knooppunt Vaanplein hebben altijd al adviessnelheid 50 gehad. Dan blijft alleen nog maar de vraag over waarom het geen adviessnelheid kon zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » do 03 aug 2017, 22:05

^^ Dat zou een prima oplossing zijn. De turbineboog in :KP: Hattemerbroek is ook :A1-100: met Vadvies 80. Hier zou je de boog op :A1-70: kunnen zetten met Vadvies :A4:.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » do 03 aug 2017, 22:10

Ik dacht dat de discussie over de gewone klaverlussen ging, maar het het gaat dus om de nieuwe verbindingsboog, daar had ik even overheen gelezen. In een klaverlus is het vanaf het wegbeeld wel af te lezen dat je er niet met 120 doorheen kan. Bij klaverlussen zie je in de praktijk dan ook geen snelheidsbeperking ook al moet je terug naar 60 km/h. Bij zo'n boog die niet zo veel voor komt en waar je ook vrij geleidelijk op af rijdt ligt het minder in de lijn der verwachting dat je daar niet met 90 doorheen kan of zo. Dan snap ik een snelheidsbeperking beter, alhoewel een adviessnelheid misschien ook had gekund.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » do 03 aug 2017, 22:26

^^ Dit is gevoelsmatig niet heel veel krapper dan de boog van de A2 vanuit Amsterdam naar de A9 richting Diemen in :KP: Holendrecht (Vmax 100, Vadvies 60) of de boog van de A12/A50 vanuit Arnhem naar de A50 richting Eindhoven in :KP: Grijsoord (Vmax 120, Vadvies 70). En dan is het bij :KP: Beekbergen naar mijn mening ook behoorlijk overzichtelijk. Ja, gedurende de bocht wordt de bocht scherper, maar dat heb je bij veel andere knooppuntbochten ook, ook bij sommige krappe turbinebogen (bv. :KP: Rijnsweerd, :KP: Ewijk). :A1-50: op een tweestrooks verbindingsweg vind ik een weinig realistische Vmax. :A1-70:, eventueel in combinatie met :A4:, is hier veel meer gepast.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » do 03 aug 2017, 22:56

^^ En dan denkt de chauffeur van 35 ton vrachtwagen er met 70 door te kunnen... BAM! En ineens ligt-ie op z'n kant. Hoe zou dat nou toch komen? :roll:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door keokiracer » do 03 aug 2017, 22:57

^^ Omdat de bestuurder een debiel is die niet weet dat vrachtwagens makkelijker kantelen dan personenauto's?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » do 03 aug 2017, 23:06

^^ Oké, oké. :surrender: ;)

Maar ik blijf erbij dat die :A1: prima is. :yes:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » do 03 aug 2017, 23:14

Hajo schreef:^^ En dan denkt de chauffeur van 35 ton vrachtwagen er met 70 door te kunnen... BAM! En ineens ligt-ie op z'n kant. Hoe zou dat nou toch komen? :roll:
Zoals al eerder gezegd hoef je de Vmax niet aan te passen voor de uitzonderingen. Dat zwaarbeladen vrachtwagens er misschien niet goed doorheen kunnen met 70 km/u moet nog niet betekenen dat de Vmax voor alle verkeer maar omlaag moet. En zoals gezegd, dan kun je toch een lagere adviessnelheid gebruiken?

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Boerenkool » vr 04 aug 2017, 21:48

Tja maar als een argument is dat een merendeel van de normale weggebruikers het makkelijk kan dan zou er op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht een V/Max van 160 ipv gelden.
En dan zeg ik niet voor die 50 te zijn, want zo gek is die redenering voor de A2 ook echt niet.

Plaats reactie