[A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding 2x3 / 2x4

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Rogier » di 05 nov 2013, 8:15

^^

Dit project zou voor de bouwers geen enkele effecten hebben.
In dat geval kan men beter het onderhoudswerk naar voren halen.
Met name bij sommige provincies en gemeentes is er genoeg achterstallig onderhoud om de wegenbouwers voorlopig van voldoende werk te voorzien.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Peter » di 05 nov 2013, 8:24

Het gaat met name matig bij de civiele bouw. Bouwers als de BAM die viaducten, kantoren, tunnels, etc bouwen. Klein onderhoud aan provinciale en gemeentelijk wegen (her-asfalteren, riool vervangen, stoepranden zetten, etc) wordt vaak door kleine lokale aannemers gedaan. Ik geloof niet dat daar ook een grote dip in zit (tot nu toe).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Rogier » di 05 nov 2013, 9:39

^^

Juist hier zit de grote dip.
Veel gemeentes hebben fors op het onderhoud bezuinigd. Daarnaast worden tegenwoordig nauwelijks nog nieuwe wijken bouwrijp gemaakt.
Het rijk heeft verhoudingsgewijs minder bezuinigd. Verder was in de afgelopen 2 - 3 jaar een investeringspiek te zien, omdat er een aantal achterstallig investeringen ingehaald werden.
(A28 Amersfoort - Utrecht had oorspronkelijk al in 2007! klaar moeten zijn).

P.S. Misschien is het slimmer om deze posts naar Mobiliteitsbeleid Rutte II te verplaatsen, omdat het anders in deze topic te off topic wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » di 05 nov 2013, 12:58

ACT-F schreef:Dat hoop ik ook, want 2017 is nog best wel ver weg, terwijl lokale wegenbouwers op het randje van afgrond zitten. Kan een deel van het geld niet eerder beschikbaar gesteld worden zodat het drukste gedeelte Deventer-Oost - Rijssen, of voor mijn part tot Holten of Lochem, alvast verbreed kan worden?
2017 is vrij snel als je in beschouwing neemt dat er nog geen procedures doorlopen zijn.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door nederland24 » di 05 nov 2013, 18:34

Ze kunnen toch wel alvast beginnen met de procedures?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door boe! » do 27 mar 2014, 14:11

De verbreding start in 2017 en vindt plaats in twee fases. Fase 1 wordt uitgevoerd in de periode 2017-2019 en bevat de drukste trajecten, fase 2 vindt plaats in de periode 2024 - 2026.

Fase 1
- Verbreding Voorst -Twello naar 2x4
- Verbreding Twello - Deventer naar 2x4 (maximumsnelheid wordt 100 km/u op de IJsselbrug)
- Verbreding Deventer-Oost - Rijssen naar 2x3

Fase 2
- Verbreding Apeldoorn-Zuid - Beekbergen naar 2x3
- Verbreding knooppunt Beekbergen - Voorst naar 2x3 + 2x2 (parallelbanen)
- Verbreding Deventer - Deventer-Oost naar 2x3
- Verbreding Rijssen - knooppunt Azelo naar 2x3

Bron: Rijkswaterstaat Oost-Nederland
:arrow: Nieuwsbericht RTV Oost
Laatst gewijzigd door boe! op do 27 mar 2014, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door waldo79 » do 27 mar 2014, 14:16

De verbreding is over een relatief lange periode uitgesmeerd. De prioritering lijkt me prima: de urgentste stukken het eerst :write:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door captain007 » do 27 mar 2014, 14:28

In ieder geval zeer gunstig dat eerst het fuik bij Deventer-Oost wordt opgelost. Bij Rijssen is het denk ik al een stuk rustiger dus dan zal de ellende wel minder groot zijn dan nu bij Deventer-Oost het geval is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » do 27 mar 2014, 15:11

Apart dat dit nu in het nieuws komt als zijnde "nieuws". Dit was in oktober al bekend.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door captain007 » do 27 mar 2014, 15:21

^^ Hier was het in ieder geval nog niet gemeld, dus voor mij is dit wel "nieuws" :p

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door boe! » do 27 mar 2014, 16:06

De startdatum was bekend, de fasering nog niet.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Taurus » do 27 mar 2014, 16:14

Goede zaak dat het er nu aan zit te komen, al mag van mij vandaag de schop nog de grond in. Wel jammer dat het nog zo lang duurt voordat de overige delen worden aangepakt. Het gedeelte ten oosten van Deventer is het makkelijkst omdat het wegprofiel en de kunstwerken al zijn voorbereid op 2x3.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » do 27 mar 2014, 17:14

boe! schreef:De startdatum was bekend, de fasering nog niet.
Die fasering staat toch al sinds 31 oktober 2013 op de Wegenwiki. (zie ook hier)

De verbreding wordt in twee fases uitgevoerd;

fase 1: verbreding Twello - Deventer-Oost naar 2x4 rijstroken en Deventer-Oost - Rijssen naar 2x3 rijstroken. Vanaf 2017.
fase 2: verbreding Beekbergen - Twello naar 2x4 rijstroken en Rijssen - Azelo naar 2x3 rijstroken. Vanaf 2024.


Anyway, het was niet mijn intentie om daar een uitgebreide discussie over te starten ;) Het komt wel vaker voor dat zaken die al enige tijd bekend zijn weer als nieuws naar buiten wordt gebracht. Goed om te lezen in elk geval dat die planning van start in 2017 nog steeds staat.

Dan mogen ze overigens wel eens beginnen met het voorbereiden van een OTB. De laatste jaren blijkt dat het lastig is om in één jaar zowel een OTB/MER als definitief TB te publiceren. Met name de publicatie van een OTB/MER laat langer op zich wachten dan gepland.


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door Chris » wo 18 jun 2014, 10:19

Rijkswaterstaat schreef:Minister ondertekent ontwerp-tracébesluit A1 Apeldoorn-Zuid - Beekbergen

Minister Schultz Van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het ontwerp-tracébesluit A1 Apeldoorn-Zuid - Beekbergen ondertekend. Het traject van de A1 tussen Apeldoorn-Zuid en Beekbergen wordt verbreed met extra rijbanen tussen de in- en uitvoegstroken. In het knooppunt Beekbergen wordt een fly-over aangelegd voor het verkeer vanuit Deventer richting Arnhem.

Minister Schultz Van Haegen: 'De drukte op de A1 zorgt al jaren voor een knelpunt in de spits. Met deze maatregel zal het verkeer veel vlotter doorstromen en verbetert de verkeersveiligheid op de A1 ter hoogte van Apeldoorn aanzienlijk.'

Tussen Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen wordt aan beide zijden van de A1 een extra rijstrook gemaakt die bestemd is voor in- en uitvoegend verkeer. Daardoor stroomt het verkeer beter door.

Ook op knooppunt Beekbergen stroomt het verkeer niet goed door. Om verkeer van de A1 uit de richting Deventer beter te laten doorstromen naar de A50 richting Arnhem wordt er een fly-over gemaakt. Deze komt in de plaats van de huidige verbindingslus. Als gevolg van deze fly-over zijn er ook aanpassingen nodig aan de westzijde van de A50 waar de fly-over op de A50 uitkomt. Daar komt een extra rijstrook.

Op een deel van het wegvak Apeldoorn-Zuid - knooppunt Beekbergen, op de verbindingsweg vanuit Zwolle richting Amersfoort en op een deel van de nieuwe verbindingsweg vanuit Deventer richting Arnhem komt tweelaags ZOAB. Op het wegvak Apeldoorn-Zuid - knooppunt Beekbergen komt eveneens tweelaags ZOAB, oftewel extra geluidsarm asfalt.

Met het project is 36 miljoen euro gemoeid. De werkzaamheden starten in 2016.
Het OTB ligt vanaf morgen ter inzage.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door Chris » do 19 jun 2014, 10:24

Dit wordt de nieuwe 2-strooks verbindingsweg vanaf Deventer richting Arnhem. Vmax=50 km/h.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door waldo79 » do 19 jun 2014, 11:15

Dit wordt een krappere verbindingsboog dan die op knooppunt Valburg voor de relaties Eindhoven - Tiel en Bemmel - Eindhoven? Kan me er moeilijk een beeld bij vormen :|

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door captain007 » do 19 jun 2014, 11:21

^^ Ja zeker krapper, want die bogen hebben een vadvies van 70 km/h. Nu kan je gemiddeld door een klaverlus nu ook al niet harder als er veel vrachtverkeer op zit dus door de extra rijstrook zal de gedachte wel zijn dat de doorstroming dan in ieder geval soepeler is. Overigens als ik dit zo bekijk, dan kan men later altijd nog nieuwe kunstwerken in de A1 bouwen mocht men de lus ruimer willen maken. Dan laat je de verbindingsweg vanuit het noorden naar Deventer pas na het kunstwerk uitvoegen. Iets soortgelijks heeft men in knooppunt Valburg gedaan om een extra veld van een kunstwerk uit te sparen.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door Koesj » do 19 jun 2014, 12:52

^^ Het nieuwe viaduct voor de lus Deventer - Arnhem krijgt een krappe boogstraal dus een eventuele latere verruiming heeft weinig zin. Dit is gewoon een budgetoplossing waarbij capaciteit inderdaad het hoofduitgangspunt lijkt.

Ik heb een drietal kaarten uit het OTB even aan elkaar geplakt voor een beter overzicht (en om de plannen in OSM te plaatsen), klikkerdeklik:

Afbeelding

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door Taurus » do 19 jun 2014, 13:34

Ik vind het maar een halfslachtige oplossing. Zo te zien moet het kunstwerk van de A1 over de A50 ook aangepast worden. Doe het dan meteen goed en bouw een tweede kunstwerk zodat je een ruime verbindingsboog krijgt. Dit wordt op termijn gewoon weer een bottleneck. Het enige pluspunt is de tweede rijstrook.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door captain007 » do 19 jun 2014, 13:36

^^ Volgens mij is dat alleen de aanpassing van het talud onder het kunstwerk. Een relatief eenvoudige klus die niet enorm veel kost ten opzichte van een drietal nieuwe kunstwerken (2x hoofdrijbaan + rangeerbaan) bouwen die je anders nodig zou hebben.

Edit, het talud links wordt dan gewoon afgegraven en damwanden bij het landhoofd geplaatst:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door Chris » do 19 jun 2014, 13:43

Aanpassing van de westelijk landhoofden van kunstwerk De Maten

Alleen het landhoofd wordt dus aangepast.

Ik had ook liever een reguliere flyover gezien, maar dat is uiteraard een stuk duurder. Zoiets als dit:
Afbeelding
(voorbeeld: knooppunt I-29 / I-94 in Fargo, North Dakota).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A001] Apeldoorn-zuid – knooppunt Beekbergen

Bericht door Mark » do 19 jun 2014, 16:06

Beekbergen gaat dus een soort van halve klavermolen worden.

De geplande boog doet mij denken aan de voormalige bogen in het oude KP Vaanplein, een windmolen knooppunt (op de luchtbeelden nog te herkennen). Deze waren behoorlijk krap te noemen en zorgden in ieder geval voor de A15 <> A29 relaties voor wat beperkte doorstroming, vandaar dat het knooppunt ook nu ruimere bogen heeft gekregen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » vr 12 dec 2014, 14:19

Het voornemen tot een MER voor de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn-Zuid en het knooppunt Azelo is ter inzage gelegd: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx

In het voornemen staat beschreven welke voorkeursoplossing in het milieueffectrapport en het tracébesluit onderzocht en uitgewerkt gaat worden. Dit voorkeursalternatief bestaat uit:
* Het toevoegen van een extra rijstrook tussen Apeldoorn-Zuid en Azelo
* Het ombouwen van de aanwezige spitsstroken tot permanente rijstroken


de notitie reikwijdte en detailniveau

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Myquandro » vr 09 jan 2015, 8:06

Ik heb zojuist op wegenwiki gelezen over de plannen voor de verbreding en was vooral benieuwd naar de beleving die er gaat zijn met het aantal vrachtwagens. Er staat te lezen dat het aantal vrachtwagens een niveau van 2500 vrachtwagens per twee uur per richting zal bereiken op sommige momenten in 2020. Hiermee ben ik even gaan rekenen en ik kom tot een opmerkelijke conclusie.

Ten eerste de berekeningen.
De eerst berekening die ik deed was om te berekenen wat de gemiddelde tijd tussen vrachtwagens zou zijn. Daarvoor deel ik 2500 door 2 (aantal vrachtwagens per uur) en dan door 3600 (aantal per seconde) welke waarde ik dan tot de macht -1 doe. Het resultaat is 2,88 seconde per vrachtwagen gemiddeld. Dit lijkt me nog mee te vallen, maar aangezien dit een gemiddelde is in die twee uur zullen er ook momenten zijn dat er minder tijd zit tussen vrachtwagens.

De tweede berekening gaat uit van een nog enigszins veilig afstand tussen vrachtwagens om van rijstrook van een linker rijstrook via de rechter rijstrook naar een afrit te gaan of andersom. Hierbij ligt deze grens voor mij gevoelsmatig bij zo'n 50m, als de afstand tussen vrachtwagens korter wordt dan begint het behoorlijk onveilig aan te voelen. Bij minder dan 30 meter ga ik serieus overwegen om de afslag over te slaan en een afrit later om te keren. Om even die 50m aan te houden en daar 20m bij op te tellen voor de lengte van de vrachtwagen kom ik uit op 70m. Bij een snelheid van 22,2 m/s (80km/h) betekent dit een tijd van 3,15 seconde per vrachtwagen gemiddeld. Dit is dus al meer dan wat er gemiddeld is bij 2500 vrachtwagens per 2 uur. Reken ik met die 30m tussen vrachtwagens dan kom ik op 2,25 seconde per vrachtwagen.

Als ik hier naar kijk dan kom ik al gauw tot de conclusie dat het aantal vrachtwagens zo hoog is dat het verlaten of oprijden van de snelweg problematisch wordt. Dit zal dan ofwel niet kunnen of een gevaarlijke manoeuvre zijn en het lijkt me dan ook een kwestie van tijd voordat er ongelukken gebeuren omdat er verkeer stilstaat op een afrit of vluchtstrook die niet gezien wordt omdat vrachtwagens het zicht blokkeren.

Ik ben benieuwd of de conclusie die ik trek klopt of niet en als deze klopt wat hier de mening over is. Is de keuze voor verbreding ipv aanleggen van een speciale weg/baan voor vrachtwagens dan niet spelen met mensenlevens. Wat ik in deze vooral wil begrijpen is waarom er voor verbreding wordt gekozen terwijl mij dit vanuit veiligheidsoogpunt zeer onverstandig lijkt. Is het enkel een kwestie van geld?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door RSK » vr 09 jan 2015, 8:52

^^ Interessante rekensom. Om het probleem met de vrachtwagens op te lossen, zou je eigenlijk de afrit moeten laten beginnen in het midden van de twee meest rechtse rijstroken, en de rechtse strook vervolgens 'buitenom' laten lopen om na de oprit weer bij de rest te laten komen. In ieder geval hoeven bestaande kunstwerken minder snel verbreed te worden.

Misschien komt een dergelijk systeem beter tot zijn recht dan de doelgroepenstroken rond Terbregseplein, want daarbij denk ik nog wel eens dat deze zijn doel voorbij schiet. Sleutel in het succes zal zijn of men de situatie goed kan aangeven. Anders krijg je taferelen zoals bij de parallelstructuur in Leiden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Rene » vr 09 jan 2015, 9:22

Een snelwegrijstrook kan 1800-2150 pae/uur verwerken.

1250 vrachtwagens/uur gemiddeld is omgerekend in pae circa 1875 pae/uur, bij 1,5 vrachtwagen = 1 pae.
Kortom: dan zit je op het omslagpunt dat 1 rijstrook niet meer voldoende is voor de vrachtwagens.

1 vrachtwagen die 80 km/h constant rijdt, legt 80 km rijstrook af in één uur tijd. In 1 uur passeren 1250 vrachtwagens.
De lengte van die 1250 vrachtwagens is (bij allemaal LZV's van 25m): 31,25 km, op 80 km rijstrooklengte.
Dat betekent dat de afstand tussen elke LZV ongeveer 40 meter zal bedragen, circa 3-4 strepen op de weg dus.

Dat lijkt niet veel lengte, en er wordt al snel gesproken over een "muur", maar dat is nog wel voldoende voor een personenvoertuig om doorheen te weven naar een linkerstrook of naar een uitvoegstrook. In druk spitsverkeer is voor veel weggebruikers een gaatje van 12-18 meter vaak al voldoende om tussen verkeer door te laveren. De kans dat het met treintjesvorming van vrachtwagens af en toe niet meer zal lukken, neemt uiteraard wel toe naarmate de intensiteit meer naar de maximale capaciteit kruipt.

Echter de nodige vrachtwagens zijn ook geen 25m lang, maar slechts de helft. De kans is dus groot dat het gemiddeld hiaat veel groter is dan die 3-4 strepen, en veel meer richting de 6 deelstrepen gaat.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Myquandro » vr 09 jan 2015, 10:13

Het zal voldoende zijn om "tussendoor te laveren", maar veilig is anders. Daarnaast zal de kans op kleinere tussenruimtes groter worden bij drukker verkeer en dan is het wachten tot het moment dat het zo druk wordt dat op de rechter rijstrook de tussen ruimte te klein wordt voor zelfs de meest ervaren bestuurder om tussendoor te laveren en als er dan een vrachtwagen de snelweg op moet zullen de vrachtwagens die al op de snelweg rijden in zo'n drukke situatie een baan naar links moeten opschuiven.

Een idee waar ik mee speel is om een vrachtwagenstrook voor doorgaand verkeer in de middenberm te plaatsen met uitwisselingspunten bij KP Beelbergen en KP Azelo (of KP Buren ze ook weg te houden van het stuk tussen Azelo en Buren). Dat zou een prima alternatief zijn voor vrachtwagens die naar Duitsland of Enschede moeten. Dit zou dan mogelijk met een 2+1 constructie kunnen om vrachtwagens wel de mogelijkheid te geven elkaar in te halen, als je dit zou willen gezien de lengte van het traject.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Rene » vr 09 jan 2015, 10:38

40-70 meter tussenruimte is in de praktijk helemaal niet zo onveilig. In de spits is een volgafstand van 15-20 meter bij 100-120 km/h vrij normaal in de hele Randstad, en daar zit ook het nodige vrachtverkeer op. 2-3 keer zoveel tussenruimte zie ik dan ook helemaal niet als een groot probleem. Fijn is het zeker niet, dat is wat anders. Maar intrinsiek onveilig ? Nee.

Doelgroepstroken kosten nodeloos capaciteit. Met 2x3 ben je veel flexibeler, tegen veel lagere kosten.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Myquandro » vr 09 jan 2015, 15:31

Wanneer wordt het dan wel onveilig? Bij 3000 vrachtwagens per 2 uur (~35m tussen vrachtwagens) bij 3500 vrachtwagens per 2 uur (~25m per vrachtwagen). Als na 2020 het aantal vrachtwagens blijft stijgen zullen die waardes op een gegeven moment bereikt worden en gezien dit gemiddeldes zijn zullen er kleinere gaten tussen zitten. En in mijn beleving zit de onveiligheid niet zozeer in de korte afstand tot de vrachtwagen tijdens het passeren van die rijstrook maar het zeer beperkte zicht op wat zich afspeelt op de afrit. Als er een auto langzamere rijdt op een afrit vanwege een wat scherpere bocht of omdat er een auto met pech staat dan zal dat niet altijd op tijd opgemerkt worden en door de korte afstand tussen alle vrachtwagens is het ook niet mogelijk om even te accelereren danwel vertragen om een betere plek te hebben voor het uitvoegen.

Ik snap best dat een aparte rijstrook voor vrachtwagens duurder is, maar het zou zonde zijn om er over 10 jaar achter te komen dat we een aantal mensenlevens heel duur betaald hebben door voor een goedkopere oplossing te kiezen. Maar als alle rekenmethodes aantonen dat een tussenafstand van 40m gemiddeld veilig genoeg is en dat de winst van een speciale vrachtwagenstrook niet opweegt tegen de meerkosten van die oplossing dan ga ik daarin mee.

Plaats reactie