[A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding 2x3 / 2x4

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door boe! » vr 23 jun 2017, 18:20

De A1 wordt verbreed met extra rijbanen
Rijbanen of rijstroken? Als zelfs Rijkswaterstaat het niet begrijpt ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » vr 23 jun 2017, 21:27

Goed nieuws, dit! :top:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Naturist » za 24 jun 2017, 0:23

boe! schreef:
De A1 wordt verbreed met extra rijbanen
Rijbanen of rijstroken? Als zelfs Rijkswaterstaat het niet begrijpt ...
Parallelstructuren? :duck:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Kaaiman » za 24 jun 2017, 8:27

Een speciale rijbaan alleen voor vrachtverkeer? Dat was wel een hersenspinsel in de vooronderzoeken meen ik. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017, 16:00

Het ontwerp-tracébesluit is hier te downloaden: http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx

Uit de plankaarten blijkt;

* de recent gerealiseerde weefvakken tussen Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen worden 2x3 rijstroken.
* de A1 krijgt 2x3 rijstroken doorgaand door het knooppunt Beekbergen
* tussen Beekbergen en Voorst komt een korte parallelstructuur (maximaal 12 rijstroken, 4x3).
* verbindingswegen aansluiting Voorst worden verlegd
* aansluiting Twello krijgt ovale rotondes
* aansluiting Deventer krijgt een 5e verbindingsweg voor verkeer van Zutphen naar Apeldoorn (vrije rechtsaffer)
* aansluiting Lochem krijgt een kluifrotonde met bypasses
* aansluiting Markelo krijgt rotondes zonder bypasses
* andere aansluitingen blijven nagenoeg ongewijzigd
* op het traject Beekbergen - Deventer worden enkele kunstwerken vervangen of verbreed
* op het traject Deventer - Azelo geen nieuwe kunstwerken

Ik denk trouwens dat dit het grootste tracébesluit qua verbreding van één enkele snelweg is. Het omvat 55 kilometer snelweg.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Naturist » vr 30 jun 2017, 22:44

^^ Ik had een voorzienende blik:
* tussen Beekbergen en Voorst komt een korte parallelstructuur (maximaal 12 rijstroken, 4x3).
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door hoevenpe » vr 30 jun 2017, 22:54

Goed om te zien dat men nu gelijk voor permanente rijstroken gaat en niet zo'n A12 gedrocht realiseert.

Eigenlijk zou mij nu gelijk moeten door pakken en Barneveld Apeldoorn ook 2x3 maken anders wordt dat straks een flessenhals.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 23:05

De hele A1 tot :KP: Buren en misschien wel :AS: Oldenzaal zou minimaal 2x3 rijstroken moeten hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017, 23:09

Ik ben wel tevreden dat er nu al zo'n lang stuk van de A1 aangepakt wordt. Het gaat hier om 55 kilometer autosnelweg dat verbreed wordt. Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om alleen Deventer-Oost - Rijssen aan te pakken of zo, maar de hele corridor wordt integraal verbreed zonder allerlei spits/plusstroken, met ook nog 2x3 doorgaand door het knooppunt Beekbergen dus geen 'A12 scenario' waarbij je teruggaat naar 2x2 ter plaatse van knooppunten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 23:26

Inderdaad erg netjes dat dit zo grootschalig en gelijk goed wordt aangepakt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Kaaiman » za 01 jul 2017, 11:09

Ik vraag me af of het ook doorgaand 2x3 zou zijn geworden als de viaducten geen ruimtereservering hadden gehad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » za 01 jul 2017, 11:45

Zo zeg! :wow: Ik hoop wel dat ze de verbreding in 1 keer aanpakken. Waarbij het aannemelijk is dat dit 55 km lange wegvak tijdens de uitvoering van de werkzaamheden wordt opgeknipt. Bijvoorbeeld in 5 delen van 11 km. En zowel bij :KP: Apeldoorn als :KP: Azelo beginnen en naar elkaar toe werken. Dat gaat volgens mij het snelst.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » za 01 jul 2017, 12:42

^^ hoe groter het werkgebied, hoe meer je specifieke taken tegelijkertijd kan uitvoeren. Dat scheelt juist ten opzichte van op 2 locaties beginnen en gaandeweg naar elkaar toe werken. Als er bij 1 locatie een probleem optreed dan kan je met jouw idee niet even op een ander deel van het traject doorwerken terwijl het probleem wordt opgelost, tenzij je massaal alleen op de andere locatie verder gaat. Bij een verdeeld traject kan je op sommige punten alvast met geluidschermen beginnen, daar weer met damwanden, ergens anders weer uitstellen ivm een grondprobleem. Ook kunnen delen makkelijk samenwerken: als er ergens zand wordt afgegraven kan het bij een ander deel gelijk weer gebruikt worden. Dat ze bij de kanaaltunnel nou op jouw manier hebben gewerkt is goed te verklaren, maar bij wegenprojecten is het niet handig ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Hajo » za 01 jul 2017, 12:54

Aha. Dank voor deze uitleg. Bovenstaande had ik mij niet gerealiseerd. Dan wordt het meer een "wandelende Baustelle", zeg maar.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Rogier » za 01 jul 2017, 13:12

Kaaiman schreef:Ik vraag me af of het ook doorgaand 2x3 zou zijn geworden als de viaducten geen ruimtereservering hadden gehad.
Volgens mij heeft het centrale viaduct in KNP Beekbergen geen ruimte voor een extra rijstrook, als men het viaduct niet in de middenberm verbreed. Op de tekeningen is volgens mij te zien dat men voor het viaduct de vluchtstrook ingesnoerd. Wel is de middenberm volgens mij redelijk breed uitgevoerd. Verder is is het realiseren van de verbreding tussen KNP Azelo en Deventer-Oost kinderspel. Hier en daar geluidsschermen plaatsen en de ruimtereservering in de middenberm van asfalt voorzien. Ook vind ik de veranderingen tussen Deventer-Oost en KNP Beekbergen redelijk meevallen. De meeste viaducten moeten iets verbreed worden en een aantal viaducten die over de A1 lopen moeten vernieuwd worden. Wel worden de afritten stevig aangepast en moet bij afrit Voorst de boel flink aangepast worden, omdat hier 2 nieuwe viaducten voor de parallelbanen gebouwd moeten worden.

Hopelijk wil Gelderland zijn overtollige centen gebruiken om de verbreding van de A1 tussen afrit Barneveld en Apeldoorn mogelijk te maken. Een belangrijk deel van het wegvak is toch op de verbreding voorbereid of is makkelijk uit te voeren (zonder grootschalige vervanging van viaducten).

peezet
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 22:33

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door peezet » zo 02 jul 2017, 23:47

Op de A58 bij de aansluiting op de Sloeweg zag je dat ze het viaduct moesten verstevigen omdat er een andere gewichtsverdeling kwam omdat de uitvoeger over de vluchtstrook kwam te liggen. De A1 is ongeveer uit dezelfde tijd dus ik hoop dat ze dat hier niet overal hoeven te doen. Viaduct aan de Stelleweg is met staal verstevigd en ziet er niet meer uit in mijn ogen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Peter » ma 03 jul 2017, 9:33

Lekkere Kwal schreef:^^ hoe groter het werkgebied, hoe meer je specifieke taken tegelijkertijd kan uitvoeren.
Toch zal men in de praktijk eerst beginnen met de bouwwerken die veel tijd kosten (viaducten vernieuwen of verbreden) of plekken waar de ondergrond moet inklinken (zal wel meevallen op dit stuk: weinig klei en veen). Daarnaast zal men vermoedelijk beginnen op stukken die weinig overlast voor de huidige weg (of kruisende wegen) vormen, waar men goedkoop van maandag t/m vrijdag 8:00-16:00 kan klussen. Dan kan men daarna in ploegendienst de feitelijke 3e strook aanleggen (met wegsmallingen en verspringingen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » ma 03 jul 2017, 10:18

^^ natuurlijk, maar dat is mogelijk doordat je over het gehele traject verschillende werkzaamheden kan uitvoeren. Dus terwijl je bij een paar delen met slappe bodem aan de inklinking werkt begin je op andere delen met je 9-tot-5 werkzaamheden. En weer op andere punten ga je misschien al nachtwerk doen voor zaken die het verkeer storen en nu in de vakantietijd het minste overlast geven. Dat is allemaal niet echt praktisch uitvoerbaar als je slechts aan de 2 uiteinden zou beginnen (waar mijn reactie op gericht was).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Peter » ma 03 jul 2017, 11:18

Aan de uiteinden beginnen kan nuttig zijn als je de uitbreiding (zandpakket) als werkweg (voor aanvoer zand) wilt benutten en dan naar het midden werken. Dat lijkt hier niet zo heel nodig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » ma 03 jul 2017, 12:10

Om hierboven beschreven reden wordt in Nederland meestal over langere afstand voor een 4:0-systeem gekozen, om een volledig werkvak te hebben waarbinnen zo efficiënt mogelijk gewerkt kan worden.

In Duitsland daarentegen kiest men er wel vaak voor om met kortere werkvakken te werken van bijvoorbeeld 5 of 6 kilometer. Zoals enkele jaren geleden op de Duitse A5 ten zuiden van Karlsruhe. Enig idee waarom dit is? Is dit vanwege het tragere Duitse bouwtempo, of is het juist één van de redenen voor de doorgaans langere bouwtijd t.o.v. die in ons land?

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Tachi » ma 03 jul 2017, 13:56

^^ Zeer vermoedelijk zorgt Duits bouwrecht voor de lage snelheid en niet zozeer de bouwmethode. :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » ma 03 jul 2017, 14:29

Schelpenpaadje schreef:In Duitsland daarentegen kiest men er wel vaak voor om met kortere werkvakken te werken van bijvoorbeeld 5 of 6 kilometer. Zoals enkele jaren geleden op de Duitse A5 ten zuiden van Karlsruhe. Enig idee waarom dit is? Is dit vanwege het tragere Duitse bouwtempo, of is het juist één van de redenen voor de doorgaans langere bouwtijd t.o.v. die in ons land?
In Duitsland lijkt 7 kilometer zo'n beetje de maximum lengte te zijn die ze in 3 maanden kunnen aanpakken. Dan wordt in 3 maanden de ene helft gerenoveerd en in de 3 maanden daarna de andere helft. Per jaar kan er dus 7 kilometer gerenoveerd worden. Meestal zijn er dan 2 of 3 trajecten van 5-7 km waar ze dan bezig zijn per jaar. Zodoende zit je jarenlang met overlast op een route, elk jaar weer een paar kilometer verderop.

Ik heb het dan over groot onderhoud. Verbredingen duren uiteraard langer (meestal 2-3 jaar per deeltraject).

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Boerenkool » ma 03 jul 2017, 20:39

Maar DL heeft veel betonwegen, of asfalt over beton. En kunstwerken hebben veel minder marges voor het huidig zware wegverkeer.
Bij een betonweg kan je niet zomaar een strook asfalt er aan plempen. En dat beton is vaak nog uit het Rijk en niet van de Bondsrepubliek. Dat moet integraal vernieuwd worden. En dat kan je alleen.met tenminste plaatbreedtes. Dus een verbreding is veel complexer.
En dan is er nog de financiele component, NL geeft per hoofd van de bevolking meer uit aan hoofdwegen.
En vooral, Nederland leent handig. DL betaalt die hele weg uit de lopende begroting en betaald er voor, NL laat het een bank betalen en betaalt jaarlijks huur. Dan hoef je veel minder ieder jaar ongeveer even veel te begroten, er kan prima eens een veel duurder project bij zitten.
En omdat onderhoudsrisicos 25 jaar ofzo bij bouwers liggen vernieuwen die daar waar nodug meteen maar vast tijdens de bouwfase. Met dat soort contracten heeft Nl afgelopen 10 jaar het halve land in een keer verbreed ( en ja daardoor kunnen we decennia minder per jaar aan wegen uitgeven omdat dat al gebeurd is. Maar dat hoeft dan ook minder.
In de jaren 90 had je in NL ook nog nauwelijks wegenbouw en duurde alles ook veel langer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Rogier » ma 03 jul 2017, 21:18

^^

Volgens de Europese regels mogen PPS projecten niet gebruikt worden om korte termijn uitgaven aan infrastructuur uit de begroting te halen. Dit geintje probeerde Belgie om de R1 rondom Antwerpen compleet te maken, maar vervolgens werd men door de rechter teruggefloten.

Ook in Nederland hebben de oudere snelwegen (grote delen van de A12 Bunnik - KNP Velperbroek) een oude betonverharding onder het huidige asfaltpakket liggen. Echter deze oude verharding is in veel gevallen aan stukken geslagen en als een soort ongebonden fundering voor het nieuwe asfaltpakket gebruikt. Verbreding is dan in veel gevallen zonder problemen uit te voeren (zie de verbredingen van de A12 in de afgelopen paar jaren).

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Boerenkool » za 08 jul 2017, 21:41

Belgen doen t ook anders dan in Nl, hun manier mag niet.
Belgen hebben de neiging echt PPS en te.maken maar dan met semioverheidsbedrijven. Dan geeft een consortium de opdracht voor de weg en leent het geld buiten de begroting. Maar dat consortium is vaak dabn bija de helft staat, en binnen de andere helft bij de "bedrijven" zitten dan allerlei bedrijven die grotendeels van de Vlaamsr of federale overheid zijn of nogal gelieerd. Voor de vorm zit er een bevriende bank bij die dan ook t geld inbrengt en net te goede voorwaarden heeft, nauwelijks risico maar toch rente relatief duur, zoiets.
De bedrijven lopen vrijwel 0 risico omdat vergoeding bekend is en overheid wel betaald. Dan is het eigenlijk gewoon een indirecte overheidslening die je even op een BV parkeert.Dat is heel anders dan dit.soort projecten tegenwoordig in NL, in NL participeert de overheid niet. De overheid besteet aan en meerdere consortia strijden tegen elkaat op criteria van kosten, oplossend vermogen en bouwhinder. De bouw-bankcombinaties financieren, bouwen en ontwerpen de weg dan helemaal, het blijft een jaar of 15 a 20 soort van eigendom inclusief onderhoudsplicht en de overheid betaalt enkel de huur en een begin/eindbetaling. Voor hinder gelden boetes. Of er wordt zelfs alleen betaald per tijd beschikbaar. Als de weg eerder klaar is heb je echt extra termijnen en bij herasfalteren krijg je over die tijd niks of minder want minder beschikbaar.
Als je het zo doet lopen die consortia daadwerkelijke marktrisicos, zoals de BAM die honderden miljoenen verloor op inschattingsfouten en te optimistisch inschrijven en dan zelf veel meer geld kwijt zijn voor de bouw dan gehoopt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Chris » za 08 jul 2017, 21:53

Chinese provincies leggen ook snelwegen aan via zo'n semi-overheidsbedrijf, waardoor deze schuld buiten de boeken wordt gehouden. Dat gebeurt op veel vlakken, er wordt wel gesteld dat de Chinese staatsschuld eigenlijk twee keer zo hoog is als de officiële cijfers.

De uitbreiding van de A1 is volgens mij geen PPS, maar een reguliere design & construct contract. Het wordt ook voorgefinancierd door Overijssel en Gelderland.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » za 08 jul 2017, 21:56

^^ Gek dat Overijssel wel de beurs trekt voor een verbreding van de A1, maar projecten als een volledige opwaardering van de N35 minder voortvarend worden opgepakt.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Boerenkool » zo 09 jul 2017, 12:14

Vind ik helemaal niet gek.A1 en N35 zijn qua intensiteiten onvergelijkbaar. De A1 is als een levensader voor steden als Deventer en voor Twente. Hun businessmodel is in hoge mate " hier goedkope grond, werknemers die niet zeuren en je bent zo in de randstad". Belangrijke delen werkgelegenheid zitten in distributie maar ook in allerhande staalspecials die te precies zijn om bulk in China te halen en iedere ochtend vertrekt een stoet bouw en klusbedrijven naar de Randstad.
De onderlinge handel en contacten tussen Twente en Zwolle zijn beperkt, ze hebben beide wel min of meer dezelfde voorzieningen en winkels. De N35 is ook niet echt doorgaand want Zwolle hangt aan de A28 en noord-zuid is er de A50.
Het is dus voor een behoorlijk deel verkeer van de plaatsen tussen Zwolle en Twente in.
Na een upgrade gaat er niet ineebs verkeer van Twente via Zwolle naar de randstad ofzo. Naar de NO Polder of Friesland hoeven er ook niet veel en naar Groningen/Frirsland pak je denk ik al snel de N34 vanuit Twente of de Autobahn 31. Maar die stromen zijn beperkt tov de A1.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » zo 09 jul 2017, 12:50

Het lijkt me echt te simpel gedacht dat de economie in de provincie alleen draait op "levensaders" met de randstad.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A001] Apeldoorn - Hengelo: verbreding

Bericht door sven_engelen » zo 09 jul 2017, 12:55

Inderdaad, de provincie betaalt tevens ook voor het verbeteren van eigen infrastructuur.
Svenlo

Plaats reactie