[N033][N034] Verkeersplein Gieten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

[N033][N034] Verkeersplein Gieten

Bericht door Kaaiman » do 28 jan 2010, 11:48

Plannen
Het huidige verkeersplein bij Gieten wordt de komende jaren omgebouwd. De N34 en het verkeersplein zelf blijven gelijkvloers op maaiveldniveau, maar de N33 zal onder het verkeersplein door gaan, natuurlijk met op- en afritten. Ten oosten van het verkeersplein blijft de weg nog een stukje verdiept.

Op de website van de N34 is al een 3D-impressie (bolfoto) te zien hoe het verkeersplein er in de toekomst uit zal gaan zien.
Natuurlijk is er ook een plankaart (PDF).

De reconstructie van het verkeersplein maakt geen deel uit van de verdubbeling van de N33. Daarom staat de N33 ook enkelbaans ingetekend, hoewel er duidelijk wel rekening wordt gehouden met de 2e rijbaan. Derhalve zal de uitvoering van deze reconstructie ook eerder aanvangen dan de verdubbeling van de N33. Een preciezere planning heb ik niet kunnen vinden.

OV-knooppunt
In het zuidoostelijke kwadrant komt een OV-knooppunt. Voor het OV zal dit een behoorlijke verbetering betekenen (vooral voor de Q-liners), want nu moeten alle bussen nog door het centrum van Gieten, wat allemaal niet erg ruim bemeten is.

Ik heb ook ergens gelezen dat er vanaf dat OV-knooppunt een rechtstreekse Q-liner moet gaan rijden naar Assen. Als ze dat een beetje gunstig in de dienstregeling zetten, moet dat volgens mij een behoorlijke reistijdwinst moeten kunnen opleveren op de verbindingen Emmen - Assen v.v. en Stadskanaal - Assen v.v.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x3 autosnelweg

Re: N33/N34: Verkeersplein Gieten

Bericht door Peter » do 28 jan 2010, 12:09

Er is al het nodige geschreven onder het kopje N33 (en ook reconstructie N34). Wellicht dit topic hierna toe verplaatsen ?

Zowel het OV-knooppunt als de tunnel hebben vertraging opgelopen door bezwaren, onteigeningen en ambtelijke molens. Q-liner 300 stopt niet langer in het centrum van Gieten, maar op de op- en afritten van de afslag Gieten (omdat de 5 minuten tijdswinst al waren ingeklopt in de dienstregeling uitgaande dat het knooppunt er al zou liggen). Er is ook een betonplatenhalte aangelegd voor de lijnen 10, 28 en 59, zodat de overstap eenvoudiger is.

Ik hoop dat men toch al in februari/maart begint met bomen en struiken kappen. Anders volgt er een kapverbod door het broedseizoen en kan men pas tegen (praktijk: na) de zomer beginnen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 28 jan 2010, 12:10

Ik wist niet dat er een initiele fasering kwam waarbij de N33, ondanks de ruime ruwbouw, eerst enkelbaans onder de rotonde doorgeleid wordt. De kosten voor het inrichten van de tweede baan komen dan in het project verdubbeling N33 te zitten neem ik aan.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 jan 2010, 12:23

Ik denk dat er al direct 2+2 asfalt in de onderdoorgangen komt, met een tijdelijk vluchtstrook (links of rechts). Veel aan te passen is er dan niet in later stadium.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 28 jan 2010, 12:56

Peter schreef:Er is al het nodige geschreven onder het kopje N33 (en ook reconstructie N34). Wellicht dit topic hierna toe verplaatsen?
Voor het overzicht ben ik een nieuw topic begonnen, omdat het verkeersplein een project apart is en niet bij de fasering van noch de N33, noch de N34 hoort. Dat je aangeeft dat in beide topics al het een en ander erover is geschreven is des te meer een indicator van zeer verspreide informatie, waardoor het mijns inziens goed is om dit project een eigen plekje te geven. Ik heb ervoor gekozen om het bij de N33 te plaatsen, omdat dat feitelijk de weg is die wordt aangepast in dit project.

Historie
Het verkeersplein dateert trouwens al 1962 en is waarschijnlijk gelijktijdig met de takken in noordelijke, oostelijke en zuidelijke richtingen geopend. De huidige N34 totaan Gasselte bestond toen net (geopend op 24 december 1959), terwijl aan de noordzijde van het verkeersplein de N34 werd doorgetrokken tot waar deze het oude tracé van de rijksweg 34 weer zou kruisen, om zo Eext van het doorgaand verkeer te ontdoen.
De oostelijke tak van de N33 is op Drents grondgebied in zijn geheel in 1962 geopend.
De westelijke tak kwam tijdelijk uit op de oude rijksweg 34 Gieten - Eext, tot op 19 mei 1971 de N33 Rolde - Gieten werd opengesteld.

Op de plankaart zie je trouwens delen van de tweede rijbaan al liggen: daar wordt met markering gewoon een toe/afrit op geverfd. :)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 25 aug 2015, 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 jan 2010, 13:22

Er zijn meer dingen met het plein gebeurd. Zo heeft de rotonde 2 rijstroken gekend (jaren 80?) met een 2+2 aansluiting op de N34 tak naar Gieten. Vermoedelijk is er ook nog een tijdje een aftakking naar Eext geweest, dan wel oversteken op de N34 en N33 vlak bij de rotonde (resten daarvan zijn pas recent verwijderd bij aanleg fietstunnel). Ik zou wel eens foto's willen zien van de 60er en 70er jaren. Hoe het precies in elkaar heeft gezeten is mij nooit duidelijk geworden en mijn vroegste kennismaking was rond 1990.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 28 jan 2010, 13:42

Dat stuk 2+2 tussen het verkeersplein en Gieten is al zo sinds de aanleg. Nu je het zo over een dubbelstrooks verkeersplein hebt... ik meen me daar heel heel heel vaag een foto van te herinneren.

Die aftakking naar Eext vanaf het verkeersplein zelf kan ik alleen terugvinden op de topkaart van 1982, voor de rest nergens. Het lijkt haast om een erfaansluiting te gaan...

Oversteken over de N33 zie ik niet op de topkaarten, maar een oversteek op het dubbelbaans stukje N34 wel, maar op de topkaart van 1982 niet meer (daar is die kwartaansluiting al).

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 jan 2010, 17:22

Vermoedelijk kon lokaal verkeer de reeds bestaande N34 oversteken (Eexterweg met vervolg Gieterweg) in ieder geval totdat de N33 Rolde-Gieten in gebruik werd genomen. Een deel van de afgestoten Eexterweg (klinkers tussen dubbele bomenrij) ligt er nog, vlak bij waar nu de bouwkeet staat. Wellicht heeft de N33 ook nog een tijdje een oversteek gehad. Geen idee.

Voor fietsers willen gemeente en provincie een fietsbrug over de N33 aanleggen, opdat fietsers tussen Gieten en Eext niet helemaal om hoeven rijden via Eexterhalte en de oude route kunnen volgen.

De N34 sloot ooit met 2 stroken aan op de rotonde. Dat is er later één geworden nabij de rotonde, waarbij de 2+2 bij de VRI zijn behouden (en pas recent verwijderd).

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 31 jan 2010, 22:24

Kaaiman schreef:Ik heb ook ergens gelezen dat er vanaf dat OV-knooppunt een rechtstreekse Q-liner moet gaan rijden naar Assen. Als ze dat een beetje gunstig in de dienstregeling zetten, moet dat volgens mij een behoorlijke reistijdwinst moeten kunnen opleveren op de verbindingen Emmen - Assen v.v. en Stadskanaal - Assen v.v.
Mwa, vraag ik me af. De snelste route naar Emmen is nu met lijn 24 tot aan Borger (via Rolde en Papenvoort) en dan de Qliner 300 naar Emmen. Via Gieten kan er wel beter doorgereden worden, maar het zijn flink wat extra kilometers.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 01 feb 2010, 8:48

Ik zou eerder een Q-liner Assen-Veendam(-Stadskanaal) verwachten, zeker op het moment dat Veendam weer personentreinen krijgt (2011 ?). De huidige uursdienst van lijn 10 (via binnenweggetjes) is een behoorlijk minderwaardige verbinding.

Rudolf
woonerf

Bericht door Rudolf » di 02 feb 2010, 13:10

Goede zaak dat ze het verkeersplein eerst aan gaan pakken, dit is in mijn ogen ook het grootste knelpunt van de N33. De bouwkeet staat al klaar vlak bij de rotonde ten oosten van de N34 richting Gieten.

Peter
2x3 autosnelweg

Start OV-knooppunt Gieten

Bericht door Peter » wo 10 feb 2010, 13:30

Start OV-knooppunt Gieten
DVHN | Gepubliceerd op 10 februari 2010, 13:17
Gieten -
De provincie gaat komende maandag van start met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van het knooppunt voor openbaar vervoer in Gieten langs de N33. Die werkzaamheden bestaan uit het ophogen en bewerken van de grond, het aanleggen en dempen van sloten en het kappen van bomen.

Saillant detail is dat ongeveer 20 Gietenaren die naast het aan te leggen knooppunt wonen donderdag voor de Raad van State staan. Zij zijn fel tegen de huidige plannen op die plek. De bewoners hekelen de kaalslag die ontstaat door de kap van bomen en vrezen geluidsoverlast.
Die bewoners (maar 2 straten van mijn huis vermoedelijk) hebben dan kennelijk geen voorlopige voorziening aangevraagd. Kunnen ze vermoedelijk alsnog doen. Ik weet niet of ze opkomen tegen de bestemmingsplanverandering of de kapvergunning of beide. Ik denk dat geluidsoverlast alleen maar minder wordt in de nieuwe situatie. De bosrand (50-70 meter breed) houdt niet veel tegen. Alleen jammer voor mensen die korte wandelingen met de hond maakten. Nu moeten die 500 meter verder lopen (maar dan zit je wel echt in het bos).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 feb 2010, 13:44

Ik ken die hoek wel, bij dat tunneltje bij de Eexterweg heb ik nog eens tellers geplaatst. Akoestisch gezien hebben bomen officieel geen invloed overigens. In wettelijk verplichte onderzoeken worden ze niet ingebracht, ze vallen onder het akoestisch absorberend gebied (net zoals gras). In werkelijkheid zal het met name in de zomer wel enigzins dempen, maar in het winter staan ze niet in blad waardoor de demping minder is.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 25 feb 2010, 2:59

Er schijnt een zaak te lopen of te hebben gelopen bij de Raad van State vanwege bewoners die klagen over geluidsoverlast. De ombouw had al eind 2009 moeten beginnen, maar dat is nu dus vertraagd.

Op 11 februari heeft de RvS de zaak behandeld; ik weet alleen niet of er al een uitsrpaak is.

Verder staat op de website van de provincie Drenthe het volgende GS-besluit van 19 januari 2010:
Overeenkomst uitvoering contractbegeleiding reconstructie verkeersplein Gieten (kruising N33/ N34)
GS stemt in met overeenkomst uitvoering contractbegeleiding reconstructie verkeersplein Gieten
De reconstructie van het verkeersplein wordt door Rijkswaterstaat ter hand genomen, terwijl de provincie het OV-knooppunt aanlegt. Ik kan aleen nergens iets vinden vanuit Rijkswaterstaat over de reconstructie.

Verder vond ik nog dit, met een terinzagelegging tot april, dus tot die tijd zal er nog wel geen aanvang worden gemaakt met de reconstructie.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 25 feb 2010, 8:36

De uitspraak van RvSt wordt pas half maart verwacht: te laat voor aanvang van broedseizoen. De provincie mag kappen (geen voorlopige voorziening) maar heeft besloten te wachten op de uitspraak. Als de provincie wil kan er ook wel in het broedseizoen gekapt worden. Er zullen niet al te veel broedende of zeldzame vogels zijn doordat er maar weinig volwassen bomen staan, er veel verkeerslawaai is en er erg veel honden lopen. Een ontheffing Flora en Fauna kan de provincie zichzelf geven...

Naar verwachting zal de provincie wachten met kappen tot na de bouwvak en daarvoor hoogstens werken aan de gronden waar geen bomen staan. Denkbaar dat ze eerder wel bosschages ruimen waar geen kapvergunning voor nodig is.

Er zijn sinds twee weken wel aannemers (van RWS) bezig, die voornamelijk bezig lijken met de voorbereiding van het verleggen van kabels en greppels. De route van de werkzaamheden (houtjes met rode kop) zijn ook opnieuw uitgezet. Ik weet niet of alle gronden intussen onteigend zijn. Denkbaar dat RWS wel zijn deel laat kappen voor half maart.

Mascotte
woonerf

Bericht door Mascotte » do 25 feb 2010, 23:06

Peter schreef:Ik zou wel eens foto's willen zien van de 60er en 70er jaren
deze foto bijvoorbeeld ? > http://www.geheugenvangieten.nl/fotoalb ... bum028.htm
... ? ...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 26 feb 2010, 1:12

Uit het fotoalbum van Heino Wierenga worden we gewaar dat de rotonde op 9 april 1962 werd geopend. Hier was de rotonde nog in aanbouw.
Hmm, opmerkelijk. Ik ging uit van een jaar of 1 à 2 eerder op basis van kaartmateriaal.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 26 feb 2010, 9:10

Mascotte schreef: deze foto bijvoorbeeld ?
Die bijvoorbeeld. Hartelijk dank. Inderdaad heeft de Eexterweg dus zowel de N34 als de later aangelegde N33 gekruist. Met de drukte van nu (en voorrang van rechts) zouden op deze rotonde en de oversteken erg veel ongelukken gebeurd zijn. Maar met 1 auto per minuut (of zoiets) kon je de rotonde vast met 80 km/h nemen.....

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 feb 2010, 10:51

Peter schreef:kon je de rotonde vast met 80 km/h nemen.....
Maar dan heb je geen tijd voor je flikkerlicht of je uitgestoken richtingaanwijzers! :)
http://www.geheugenvangieten.nl/fotoalbum/hetalbum028.htm schreef:Er moet altijd linksom op worden gereden; dus tegen de zonneloop in en men doet goed ook zoveel mogelijk links te houden met uitgestoken richtingaanwijzer of flikkerlicht links zolang u 't rondje draait. U steekt de rechter uit als u bij de richting komt die u op wilt.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 26 feb 2010, 11:38

En vindt maar eens tijdig een flikker die tijdig een lampje aandoet of zijn hand (of andere onderdelen) uit het raampje steekt ...

PS. Tegen de zonneloop in. Een statement die mij niet veel helpt.

N342
autoweg

Bericht door N342 » vr 26 feb 2010, 12:14

^^
Zonneloop = oost-zuid-west-noord, tegenwoordig zouden we dat 'met de klok mee' noemen.
*11-08-2017 L.M.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 26 feb 2010, 12:35

Maar dan alleen op het noordelijk halfrond....

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 26 feb 2010, 13:02

N342 schreef:tegenwoordig zouden we dat 'met de klok mee' noemen.
Die uitdrukking raakt ook vrij snel verouderd sinds er steeds minder klokken met echte wijzerplaten zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 26 feb 2010, 13:16

Ik denk dat de wijzerplaat (voor wand- en kerkklokken) nog heel lang meegaat en daarmee de uitdrukking ook. Nu loopt het aantal kerkgebouwen wel terug, maar minder hard dan het aantal actieve kerken. Wellicht dat we de moslims kunnen vragen een klok aan de minaret te hangen.

Een verdwenen uitdrukking is wel "een nummer draaien" voor de telefoon. Nu kiezen of drukken....

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » ma 01 mar 2010, 15:23

Toch zou ik eerst een nummer kiezen, voor ik dat nummer ga drukken ;)

Feder
verkeersader

Bericht door Feder » vr 12 mar 2010, 0:46

Aanvang werkzaamheden OV knooppunt en Verkeersplein Gieten

Vanaf vrijdag 12 maart start de provincie Drenthe met de werkzaamheden langs de N33 en de N34 bij het verkeersplein Gieten en het toekomstige OV-knooppunt. Deze werkzaamheden zijn nodig voor de reconstructie van het verkeersplein Gieten. Het verkeersplein wordt ongelijkvloers met viaducten en toe- en afritten, waarbij de N33 onder de N34 doorgaat. Tijdens de werkzaamheden geldt een snelheidsbeperking van 70 km/uur. Het verkeer moet rekening houden met een langere reistijd. De provincie Drenthe voert de werkzaamheden voor de reconstructie van het verkeersplein Gieten in opdracht van Rijkswaterstaat uit.

Dagelijks ervaren honderden automobilisten en vrachtverkeer hinder en vertraging bij het verkeersplein Gieten. Het gaat hier om een naar Drentse maatstaven groot knelpunt dat in het belang van verkeersveiligheid en een goede doorstroming van verkeer een voortvarende aanpak vraagt. Provincie en Rijkswaterstaat hebben er daarom voor gekozen om de juridische procedure gelijk op te laten lopen met de projectvoorbereiding. De gekozen locatie van het OV-knooppunt aan het verkeersplein is afgestemd met vele belanghebbenden.

Bij de Raad van State is beroep ingesteld tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan. Uitspraak wordt eind maart 2010 verwacht. Op 4 maart 2010 is het verzoek om een voorlopige voorziening door de Raad van State verworpen. In het belang van het oplossen van dit belangrijke verkeersknelpunt start de provincie Drenthe nu op 12 maart de werkzaamheden die bestaan uit graafwerkzaamheden, het aanleggen en dempen van sloten en het kappen van bomen. In relatie tot het naderende broedseizoen heeft een onafhankelijke deskundige de afgelopen dagen een broedvogelinventarisatie uitgevoerd. Er zijn geen nestelende vogels aangetroffen.
(bron: http://www.provincie.drenthe.nl/actueel ... mIdt=39113)

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 12 mar 2010, 8:23

Een gelukje dat de winter zo lang duurde (afgelopen weekend nog een dik pak sneeuw in Gieten) en de vogels ook nog "de sneeuw uit de boom kijken". Zaterdag maar eens kijken of er al wat gezaagd is.

Het verkeersplein zelf was al Vmax 50 met Vmax 70 in de aanlopen. Wellicht worden de Vmax 70 bordjes een paar honderd meter verschoven ?

Ik wist overigens niet dat de provincie ook de tunnel ging bouwen (althans: de regie). Logisch dat je verschillende activiteiten op het zelfde punt (tunnel en OVknooppunt) bij één instantie legt, maar toch...

Rudolf
woonerf

Bericht door Rudolf » vr 12 mar 2010, 21:17

Ik ben vandaag over het verkeersplein gereden. Er zijn inmiddels veel baakschilden langs beide kanten van de N33 in beide richtingen geplaatst over zeker honderd meter lang. De rijplaten liggen al klaar langs de weg en er staan 3 graafmachines klaar om te beginnen met de werkzaamheden.

Eindelijk actie :)
Peter schreef: Het verkeersplein zelf was al Vmax 50 met Vmax 70 in de aanlopen. Wellicht worden de Vmax 70 bordjes een paar honderd meter verschoven ?
Dat is (nog) niet gedaan, Vmax is nog steeds hetzelfde. Wellicht wordt dit aangepast als er echt word begonnen met de aanpak van het verkeersplein zelf..

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » zo 14 mar 2010, 18:20

Dagblad van het Noorden, 14 maart 2010 schreef:Protest tegen bomenkap Gieten

GIETEN -

Bij Gieten wordt morgenochtend een protestactie gehouden tegen de bomenkap.

Het doel is om die kap stil te leggen. GroenLinks heeft sympathisanten opgeroepen om daar met zoveel mogelijk mensen bij te zijn.

Op de hoek van de N33-N34 wordt door de provincie twee hectare bos gekapt. Verleden week werd daarmee een begin gemaakt. De bomen moeten wijken voor nieuwe bushaltes.

Volgens tegenstander Mike Dorst is de provincie in overtreding als de kap morgen doorgaat. "Op 15 maart begint het broedseizoen en de Boswet verbiedt dan om bomen te kappen."
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 14 mar 2010, 19:13

GroenLinks die tegen de aanleg van een OV-voorziening is? :roll: