[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Escapos
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 11 jun 2010, 17:56

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Escapos » za 21 jan 2017, 17:08

Mijn dank is groot! :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Coen Tunnel » za 21 jan 2017, 19:03

^^ Aan deze gekromde slootjes is te zien waar het knooppunt gepland was.
Rein schreef:Nu deze drie alternatieven nader zijn uitgewerkt is het wel heel verleidelijk om te stellen dat men de Golfbaanvariant 'expres' slecht naar voren heeft doen komen. Dit zal de provincie natuurlijk ontkennen, maar wat mij betreft komt men daar niet mee weg. Ik verwacht dat men uitgebreid toelicht hoe en waarom men het alternatief op die manier heeft uitgewerkt.
De provincie wil de Golfbaanvariant niet en vertikt het om de Golfbaanvariant als serieuze optie te zien, zoveel is nu wel duidelijk.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » za 21 jan 2017, 22:20

Kaaiman schreef:De Golfbaanvariant biedt ter plekke van het A16-knooppunt prima ruimte voor een VZP. De grond is al van het Rijk. Prachtig uitzicht voor de bezoekers op het oer-Hollandse veenweidelandschap. ;)
Uiteraard is die locatie al eens bekeken. Maar het aantal klanten is daar naar verwachting wel lager dan bij de locatie Akermaat/Twaalfmaat. Je mist namelijk het doorgaande A9-verkeer, en langs de korte A8 zitten al wel VZP's.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Boerenkool » zo 05 feb 2017, 19:43

Kan er niet een constructie als de afrit Nieuwegein op de A27? Daar hebben ze aangetakt op de op en afritten van de vzp/pomp en de rest buitenom gelegd.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » ma 06 feb 2017, 6:48

Dat zou je kunnen op één van de 2 inloopavonden deze week:

Heemskerk
Datum: 7 februari
Tijd: 19.00 – 21.00 uur
Locatie: gemeentehuis Heemskerk, Maerten van Heemskerckplein 1, Heemskerk

Assendelft
Datum: 9 februari
Tijd: 19.00 – 21.00
Locatie: Partycentrum De Admiraal, Dorpsstraat 1056, Assendelft

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Wouter N14 » ma 06 feb 2017, 8:54

Boerenkool schreef:Kan er niet een constructie als de afrit Nieuwegein op de A27? Daar hebben ze aangetakt op de op en afritten van de vzp/pomp en de rest buitenom gelegd.
Idem op de A12 bij Harmelen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » wo 08 feb 2017, 6:20

De eerste inloopavond bij het gemeentehuis van Heemskerk was erg druk bezocht.

Afbeelding

Er was verder weinig nieuwe informatie t.o.v. wat in de ontwerpboekjes vermeld stond.
Wel nog even de kans gehad om weer even een woordvoerder te spreken. hij vermeldde dat hij ook liever een verknoping ziet in plaats van een aansluiting. Graag had hij gezien dat het rijk mee zou betalen aan een robuustere situatie maar dat dat er nu eenmaal even niet in zit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » wo 08 feb 2017, 7:10

Die boodschap dat men het Rijk wilde laten meebetalen meende ik ook te kunnen opvangen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » wo 08 feb 2017, 8:21

Dit is nou typisch zo'n geval waarbij een motie in de Tweede Kamer om financieel bij te dragen aan een goede verknoping en het om niet inbrengen van gronden een behoorlijke stap in het proces zou kunnen zijn. Zeker als dit geld afhankelijk zou worden gemaakt van een tracékeuze voor de Golfbaanvariant omdat die uit Rijksoogpunt de beste optie is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 08 feb 2017, 9:26

^^ Inderdaad. Misschien dat de verkiezingen nog wat gaan veranderen? Al zullen partijen daar nu niet op vooruit willen lopen omdat het niet echt een thema is waarmee je zieltjes kunt winnen in die regio.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 08 feb 2017, 10:10

^^ Ik denk dat je je daarin vergist. Met uitzondering van de direct aanwonenden van het nieuwe tracé (ongeacht welke het wordt), zal vrijwel iedereen in de ruime regio de aanleg van deze missing link verwelkomen.

Als er een incident gebeurt bij één van de tunnels of verder richting Rottepolderplein, staat het in heel noord Kennemerland overal muurvast. Richting A8 rijden is nu amper een alternatief vanwege de dramatische passage door Krommenie. In Krommenie zelf zal men ook erg blij zijn als de Heemskerk- of Golfbaanvariant wordt aangelegd (maar zal men zeer ontevreden zijn bij de 0-plus variant), omdat de huidige weg dwars door de kom loopt en zeer zwaar overbelast is.

Ik verwacht niet dat de aanleg van deze verbinding echt een verkiezingsthema zal zijn, maar een beetje aandacht van wat landelijke politici (zoals Barbara Visser van de VVD die zelf uit Zaanstad komt) zou natuurlijk alleen maar welkom zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 08 feb 2017, 10:25

Ik was gisteravond bij de informatieavond aanwezig en het was inderdaad erg druk. Zo druk dat je op een gegeven moment amper bij de op tafels liggende tekeningen en impressies kon komen. Gaandeweg de avond werd het wat rustiger en op een gegeven moment waren er vooral nog wat 'die hards' uit de wijk grenzend aan de A9 (Broekpolder) over (en ik dan ;) ).

Deze mensen waren erg over de zeik en de meesten leken erg verrast over het feit dat de Golfbaanvariant toch weer op tafel lag en dan helemaal met voorgestelde uitwerking hiervan. Ze beklaagden zich over onder meer de te verwachten extra geluidsoverlast en geuroverlast en zelfs het feit dat bij aanleg van de Golfbaanvariant de geluidswal een paar meter hoger zou moeten worden waardoor ze minder zonlicht in hun tuin verwachten.

Een man van de provincie gaf aan veel mensen gesproken te hebben die totaal geen idee hadden dat de plek waar nu de VZP's liggen feitelijk (ooit) een ruimtereservering was voor een knooppunt.

Hieronder wat plaatjes van hoe de aansluiting/knooppunt er uit zou komen te zien bij de huidige plannen. De getekende aansluiting is duidelijk niet conflictvrij, terwijl dat (in mijn ogen best had gekund). Op mijn vraag waarom de aansluiting vanaf de A9 zuid naar de nieuwe weg niet vanaf het zuiden direct aansluit (maar via een boog aan de noordkant aansluit) werd aangegeven dat hiervoor geen ruimte was vanwege het KP Beverwijk verderop. Ik ben geen expert, maar dat is natuurlijk wel wat raar als je bedenkt dat er op dit moment op die plek een weefvak met afrit naar de VZP ligt en dat geen enkel probleem is. Daarbij zal de hoeveelheid verkeer vanaf de A22 en al helemaal vanaf de A9 zuid in de richting van de A8 relatief zeer beperkt zijn. Wanneer die aansluiting wel aan de zuidkant zou aansluiten, zou het hele knooppunt conflictvrij kunnen worden afgewikkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 08 feb 2017, 10:30

Hieronder wat impressies van de Heemskerkvariant. Bij deze variant komt onder meer een klein tunneltje in de Kilzone, onderdeel van de Stelling van Amsterdam. Verder opvallend dat er hier twee rijstroken vanaf de nieuwe weg richting de A9 noord gaan, terwijl dat bij de Golfbaanvariant maar één is.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 08 feb 2017, 10:34

Tenslotte nog een paar plaatjes van de gedachtes over de 0-Plus variant. De aansluiting die te zien is, is de aansluiting met de N246. Verkeer vanaf Uitgeest (A9) gaat met een fly over de N246 op richting A8. Verkeer de andere kant op zou via de bestaande bogen moeten blijven gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Wat lastig te zien, maar de gedachte is dat de nieuwe weg vlak boven/naast de bestaande weg komt.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Jackbauer1350 » wo 08 feb 2017, 10:45

Twee wegen boven elkaar. Vergelijkbaar met de Viaduct Basisweg zeker.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door fonsoy » wo 08 feb 2017, 10:49

Mooie platen.
Het lijkt me dat het Heemskerk-alternatief veel duurder zou moeten zijn dan het Golfbaan-alternatief, gezien de benodigde kunstwerken (aquaduct, verdiepte ligging). Het Heemskerk-alternatief wordt veel 'beter' uitgewerkt dan het Golfbaan-alternatief. De relatie Alkmaar - Assendelft en v.v. is zelfs conflictvrij uitgewerkt.
Verder is het wel jammer dat er bij het nul-plus-alternatief maar in één richting een fly-over is voorzien van de N246 richting de N203. Dat lost dus weinig op qua doorstroming, omdat dit punt volgens mij de flessenhals is van het hele traject.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » wo 08 feb 2017, 10:49

Naast elkaar. Het viaduct ligt in die variant vrijwel direct parallel aan de spoorlijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » vr 10 feb 2017, 11:32

Lokale partijen in Zaanstad zien de 0-plus variant, zoals nu uitgedacht, totaal niet zitten. Tot voor kort waren een aantal partijen (SP, GL, PvdA, ROSA) voorstander van deze variant, maar nu in de voorlopige uitwerking de weg op een viaduct wordt gelegd zijn ze, wellicht niet verrassend, tegenstander geworden. Eigenlijk ziet niemand deze variant nog zitten.

Meer info.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door hoevenpe » vr 10 feb 2017, 11:38

Bizar trouwens dat de Heemskerk variant wel een vrije beweging A9N>A8 krijgt maar geen vrije beweging A8>A9N...
Terwijl dat nou juist de makkelijkste verbinding is.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door fonsoy » vr 10 feb 2017, 18:18

Rein schreef:Lokale partijen in Zaanstad zien de 0-plus variant, zoals nu uitgedacht, totaal niet zitten. Tot voor kort waren een aantal partijen (SP, GL, PvdA, ROSA) voorstander van deze variant, maar nu in de voorlopige uitwerking de weg op een viaduct wordt gelegd zijn ze, wellicht niet verrassend, tegenstander geworden. Eigenlijk ziet niemand deze variant nog zitten.

Meer info.
Wat dan wel vreemde gedachtegang is van de groene partijen. Ze [GL, ROSA en SP] hebben liever géén wegenaanleg dan deze nul plus-variant. Liever dus een file voor de deur dan een autoweg ver weg van huis. :facepalm:

In het nieuws worden interessante maar onzinnige argumenten aangehaald om de hele boel vanaf de Coenbrug ondergronds te laten verdwijnen.
Er schijnt echter wel wat om te doen te zijn, betreffende geluidsoverlast. Zie ook: http://www.noordhollandsdagblad.nl/stad ... ug-vordert_
Het is een beetje offtopic, maar zal die brug ook niet onderhand aan het einde van zijn levensduur raken?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » vr 10 feb 2017, 21:16

Die Coenbrug kan nog met gemak 50-70 jaar mee (indien fatsoenlijk onderhouden).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 feb 2017, 22:00

Bij het lezen van de naam 'Kilzone' moet ik steeds aan een computerspel denken:

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » zo 12 feb 2017, 21:06

Heemskerk en (naar verluid) de andere IJmond gemeenten zijn voorstander van de Heemskerkvariant. Wanneer het uiteindelijk de Golfbaanvariant zou worden, dan wil men een andere aansluiting dan nu is bedacht.

Overigens wekt de wethouder van Heemskerk de suggestie dat de woonwijk Broekpolder nooit zou zijn gebouwd wanneer er (indertijd) enig zicht op een aansluiting bij de Golfbaan zou zijn geweest. Vind ik wat raar (en is 20 jaar later makkelijk praten en je eigen straatje schoonvegen natuurlijk), want de VZP's die daar liggen, liggen daar natuurlijk niet voor niets. Het is overduidelijk een ruimtereservering voor een doorgetrokken A8.
Wethouder Heemskerk in NHD schreef:„Telkens werd het weer van de agenda gehaald vanwege de hoge kosten. Voordat de Broekpolder werd ontwikkeld, is contact geweest met het rijk en de provincie en de vraag gesteld of er nog ontwikkelingen waren op dat gebied. We kregen toen te horen dat dit niet meer aan de orde was, dus werd de Broekpolder gebouwd.” Tot ongeveer vijf jaar geleden was het rustig.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Wouter N14 » zo 12 feb 2017, 21:29

Die verbinding stond 50 jaar geleden al ingetekend op kaarten, en dan doorlopend om Beverwijk heen. Die wethouder moet niet piepen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » zo 12 feb 2017, 22:24

Ik bedacht me nog dat dat halfklaverblad in de Golfbaanvariant vooral een besparing is om niet KP Beverwijk aan te hoeven passen met een verbindingsweg vanaf de A9 langs het knooppunt naar de N8 en een aftakking vanaf de A22 naar de N8. Anders zou het weefvak langs de A9 veel te kort worden.

Met zo'n klaverlus win je toch weer een meter of 300-400 ten opzichte van een directe verbindingsboog, wat dus de aanleg van aparte verbindingwegen vanuit het zuiden scheelt en daarmee behoorlijk wat kosten. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » ma 13 feb 2017, 8:24

Weefvaklengten is iets wat betrekkelijk is. Neem nu het asymmetrische weefvak op A10-Li tussen toerit 13 en KP Watergraafsmeer. In totaal slechts 500 meter lang, wat volgens de normen véél te kort is voor de combi 4+1>3+3. (4+1>3+2 = 975 m aldaar bij Vo=90). Toch functioneert het behoorlijk goed. Dat komt ook omdat de Nederlandse normen m.b.t. weven nogal ruim zijn vergeleken met de gemiddelde feitelijke weefafstand zoals die in het verkeer gebruikelijk voorkomt.

Voor de combi 2+2>3+1 staat bij Vo=120 een minimum van 600 m manoeuvreerlengte (2x300m maatgevende rijstrookwisseling), en in de ROA "750m bewegwijzeringsafstand". Dat laatste is echter geen wet van Meden en Perzen, want ook kortere weefvakken zijn nog bewegwijzerbaar. 600m weefvaklengte is door de verbindingsweg vanaf de A22 eerder in te haken op de A9 zeker maakbaar. Kortom: als men wíl, is in overleg met RWS best een weefvak te maken dat (hoewel het niet volledig aan de richtlijnen voldoet) zeker niet onveilig is, zonder een verbindingsweg om het hele knooppunt Beverwijk aan te hoeven leggen (hoewel dat laatste wel beter is).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » ma 13 feb 2017, 8:53

Als vooral budget het probleem is, zie ik er persoonlijk wel wat in om de Golfbaanvariant aan te leggen met een halfklaverblad als provisorium, voorbereid op een trompetknooppunt met al dan niet wat krappere directe verbindingsbogen en een bypass voor KP Beverwijk. Maar dus eerst de huidige geldzak vooral besteden aan een toekomstbestendig tracé.

Als de N8 er dan ligt, kan deze met de eerstvolgende beleidscyclus opgenomen worden in het hoofdwegennet waarbij beheer en onderhoud overgedragen kan worden aan RWS (grond blijft wat mij betreft dus rijkseigendom). Het knooppunt aanpassen is mijns inziens van later zorg. Ik kan me zo voorstellen dat als de N8 toch tot HWN wordt verklaard het Rijk ook meer urgentie ziet in aanpassing van het knooppunt omdat het haar eigen wegennet betreft.

Wat dat betreft hoop ik toch op een meer coöperatieve instelling van het Rijk (in gronden en financiën) dan tot nu toe aan de dag is gelegd. En zoals ik al eerder zei denk ik dat een motie in de Tweede Kamer hiervoor een belangrijke stap zou kunnen zijn. Want waarom wel een paar miljoen bijgelegd voor een 2x2 N33-midden die verder provinciaal wordt gefinancierd, en ook een forse bijdrage aan de Rijnlandroute dat verder een provinciaal project is?

Ten aanzien van de rechtsaffer vanaf de N8 naar de A9 in de Heemskerkvariant: mogelijk is die VRI-geregeld om de belasting van het weefvak te kunnen reguleren? Dat zou namelijk een pijnpunt vanuit RWS kunnen schelen en daarmee deze variant bevoordelen. Niet qua doorstroming in z'n totaliteit, maar wel een belangrijk bezwaar van RWS tegen deze variant.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » ma 13 feb 2017, 8:56

Wat mij betreft komt er gewoon helemaal niks als het niet meteen goed is.
Laat die hele verbinding dan voorlopig nog maar een flink aantal jaar achterwege.
Er is hier geen sprake van een enorm capaciteitsprobleem.
Daarom beter niets dan iets slechts.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » ma 13 feb 2017, 9:12

Rene schreef:Kortom: als men wíl, is in overleg met RWS best een weefvak te maken dat (hoewel het niet volledig aan de richtlijnen voldoet) zeker niet onveilig is, zonder een verbindingsweg om het hele knooppunt Beverwijk aan te hoeven leggen (hoewel dat laatste wel beter is).
De hoeveelheid verkeer vanaf de A9 zuid naar de N8 oost lijkt mij zeer beperkt. Dat is uitsluitend verkeer dat bij Beverwijk Oost de A9 op is gegaan en wellicht een heel klein beetje verkeer dat bij KP Rottepolderplein de A9 op is gekomen (al denk ik dat vanuit deze hoek het meeste verkeer richting Zaanstreek via de A5 en de A8 zal rijden). Om voor dit beetje verkeer een extra strook om KP Beverwijk aan te leggen lijkt mij zonde van het geld.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » di 14 feb 2017, 11:15

Het gaat niet om de omvang van de verkeersstroom. Het gaat erom dat je met een halfklaverblad:
- onnodig een gelijkvloers kruispunt introduceert
- haakse bochten moet neerleggen voor de verbinding tussen twee functionele stroomwegen: niet duurzaam veilig
- door de halfklaverbladvorm aan de westzijde je een hoger talud nodig hebt dichter op de geluidswal, wat gevolgen voor het geluid heeft richting de Broekpolder. Bij een knooppunt kun je immers direct na het viaduct een boog met horizontaal èn verticaal alignement inzetten.

Wie een beetje nadenkt, snapt dat een halfklaverblad in de Golfbaanvariant pure waanzin is. Verkeersonveiligheid gecombineerd met hogere waarden voor geluidemissie dan mogelijk zou zijn. En het kan dus ook zonder aparte rijbaan om KP Beverwijk heen. Die afwijking op de richtlijn is veel kleiner dan al het andere wat gepresenteerd wordt...

Plaats reactie