[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Boerenkool » do 22 jun 2017, 21:59

Onder het lange inpassingsviaduct, dan wel boven de landtunnel op de gekozen variant komt een golfbaan waar je in ruil voor je bijdrage voor de verwerving van de gronden dan kan golfen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » do 22 jun 2017, 22:31

Ik heb wel een vermoeden dat de provincie dat geld ergens vandaan haalt. Zoals ook met de N23 was er meer geld nodig dan begroot en dat haalde de provincie ineens tevoorschijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » do 29 jun 2017, 22:53

Vandaag heeft de Commissie Mobiliteit van de Provincie Noord-Holland over de A9-A9 verbinding gesproken. De uitkomsten hiervan weet ik niet, maar het propagandakanaal van de Heemskerkse NIMBY's schrijft er hier iets over.

Interessanter dan dat is dat de provincie hier allemaal documenten over de verbinding heeft geplaatst waaronder (voorlopige) ontwerpboeken van de verschillende alternatieven.

Ontwerpboek Golfbaanalternatief

Ontwerpboek Heemskerkalternatief

Ontwerpboek Nulplusalternatief

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Coen Tunnel » do 29 jun 2017, 23:32

^^ Waarom zijn bij de Golfbaanvariant de vloeiende conflictvrije knooppuntvarianten voor het knooppunt A8/A9 afgevallen en kiest men voor een halfklaverblad met conflicten? :nuts: Voor de Heemskerkvariant voorziet men in ieder geval in een extra lusje om een conflict te vermijden. Het lijkt er op alsof de provincie er alles aan wil doen om de Golfbaanvariant niet te gunstig voor te stellen en zodoende bij de door de provincie zo gewenste en veel duurdere Heemskerkvariant uit te komen. :neenee:

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door fonsoy » do 29 jun 2017, 23:57

Dit wordt gewoon een tweede knooppunt Terschuur (A1/A30) of Hooipolder. Erg jammer en een gemiste kans. Er zitten ook geen vrije rechtsbewegingen bij en wat me ook opvalt is de krappe bocht van de aansluiting, terwijl die met een veel grotere boogstraal kan. Dan bedoel ik de haakse bocht die het meest dichtbij beverwijk ligt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » vr 30 jun 2017, 8:10

Even afpellen: men wil het weefvak tussen deze aansluiting en KP Beverwijk niet te kort maken. Daarom is aan de oostzijde alleen een klaverlus in het noordoostelijke kwadrant mogelijk. Omdat daardoor een gelijkvloers kruispunt ontstaat, een ontwerpkenmerk van een niet-stroomweg, is het niet veilig om verkeer vanaf de autosnelweg via een vloeiende boog op dat kruispunt aan te laten komen. Men zou immers kunnen denken dat men nog steeds op een autosnelweg rijdt, en dus geen conflicten hoeft te verwachteb. Daarom is een haakse knik nodig, om de weggebruiker erop te attenderen dat de autosnelweg verlaten wordt en men dus rekening moet houden met gelijkvloerse kruisingen.

Vanuit ontwerprichtlijnen is het wel te verdedigen. Maar je kunt je natuurlijk wel afvragen of de richtlijnen op dit punt niet te streng zijn c.q. in dit geval ook strikt gevolgd dienen te worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 jun 2017, 10:47

Dus omdat men voldoende ruimte wil voor weefbewegingen tussen KP Beverwijk en een toekomstige afrit naar de A8, wordt gekozen voor een halfklaverblad met alle nadelen van dien, zoals de kans op terugslag tot op de A9?

Een mogelijke oplossing voor het weefvak is een parallelbaan tussen KP Beverwijk en de A8. Dit vereist in KP Beverwijk geen nieuwe kunstwerken als je verkeer vanaf de A9 al vóór het knooppunt laat afsplitsen en uitvoegend verkeer vanaf de A22 er met een extra rijstrook bij laat komen.

De kosten van een oplossing voor het weefvak vallen in het niet bij de dure inpassingsmaatregelen van de Heemskerkvariant.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 jun 2017, 11:56

Kaaiman schreef:Even afpellen: men wil het weefvak tussen deze aansluiting en KP Beverwijk niet te kort maken. Daarom is aan de oostzijde alleen een klaverlus in het noordoostelijke kwadrant mogelijk. Omdat daardoor een gelijkvloers kruispunt ontstaat, een ontwerpkenmerk van een niet-stroomweg, is het niet veilig om verkeer vanaf de autosnelweg via een vloeiende boog op dat kruispunt aan te laten komen. Men zou immers kunnen denken dat men nog steeds op een autosnelweg rijdt, en dus geen conflicten hoeft te verwachteb. Daarom is een haakse knik nodig, om de weggebruiker erop te attenderen dat de autosnelweg verlaten wordt en men dus rekening moet houden met gelijkvloerse kruisingen.
Daarvoor hebben we verkeerslichten, voorwaarschuwingsseinen en je kunt ook denken aan ribbelstroken zoals in Frankrijk (bandes rugueuses) of Spanje (bandas sonoras). Genoeg redenen om verkeer op zo'n situatie te attenderen zonder een scherpe knik te maken.

Bij :KP: Hooipolder rijdt verkeer op de A59 kaarsrecht zonder knikken of chicanes op de verkeerslichten af, maar wordt je middels allerlei toeters en bellen er toch duidelijk op geattendeerd dat je een kruispunt nadert.
Schelpenpaadje schreef:Een mogelijke oplossing voor het weefvak is een parallelbaan tussen KP Beverwijk en de A8. Dit vereist in KP Beverwijk geen nieuwe kunstwerken als je verkeer vanaf de A9 al vóór het knooppunt laat afsplitsen en uitvoegend verkeer vanaf de A22 er met een extra rijstrook bij laat komen.

De kosten van een oplossing voor het weefvak vallen in het niet bij de dure inpassingsmaatregelen van de Heemskerkvariant.
Precies dat, maar met een vloeiend knooppunt voor minder geld dan de Heemskerkvariant zou dat de Golfbaanvariant natuurlijk overduidelijk de beste optie maken, en dat is volgens mij niet wat de provincie beoogt. Daarom komt men met het halfklaverblad en doet men alsof het echt niet anders kan. Er is domweg geen politieke wil om voor een duurzame oplossing te kiezen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » vr 30 jun 2017, 12:36

Het is trouwens niet alleen dat weefvak denk ik. Ook speelt mee dat er een lang viaduct moet worden gemaakt. Extra verbindingsbogen daarop laten aantakken vergt extra overspanningen.

Ik heb al eerder eens gepleit voor een vloeiende trompetboog aan de westzijde en een halve Haarlemmermeer zoals bij de N36 Almelo aan de oostzijde. Echter, hoe krapper de bocht naar de A8, des te langer moet het deel langs de A9 worden en hoe korter wordt dus het weefvak.

Verder denk ik dat 'de Golfbaanvariant moet zo onaantrekkelijk mogelijk worden' in dit stadium niet meer zo van toepassing is. Ik krijg toch de neiging om te zeggen dat de Golfbaanvariant sinds het begin van het provinciale planvormingsproces nog nooit zó gunstig en eerlijk is bekeken, waar deze variant eerder door de regio steeds met woorden werd afgeserveerd ten gunste van de Heemskerkvariant. Dat is waarschijnlijk voor een groot deel te danken aan het oordeel van de commissie-MER die stelde dat de Golfbaanvariant ten onrechte was afgevallen in de beoordeling.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » vr 30 jun 2017, 13:28

Ik raakte op facebook een beetje in een discussie met "Houdt Broekpolder Leefbaar" over de stellingen die ze hebben. O.a. dat bij de golfbaanvariant het slechter wordt voor Beverwijk dan het nu voor Krommenie is. En het "8 meter hoge viaduct"

Afbeelding
Hierop zie je dat de invloed voor Zaanstad (rood) toch echt veel groter is dan voor Beverwijk (blauw).

En dat 8m hoge viaduct is een NAP maat, Ik heb even over het AHN een profiel getrokken en de hoogte van het KW uitgezet. de woningen aan de rand liggen al bijna op 3m +NAP dus die hoogte valt relatief ook ontzettend mee. Ook al een non-argument dus...
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » vr 30 jun 2017, 14:12

Coen Tunnel schreef:^^ Waarom zijn bij de Golfbaanvariant de vloeiende conflictvrije knooppuntvarianten voor het knooppunt A8/A9 afgevallen en kiest men voor een halfklaverblad met conflicten? :nuts: Voor de Heemskerkvariant voorziet men in ieder geval in een extra lusje om een conflict te vermijden. Het lijkt er op alsof de provincie er alles aan wil doen om de Golfbaanvariant niet te gunstig voor te stellen en zodoende bij de door de provincie zo gewenste en veel duurdere Heemskerkvariant uit te komen. :neenee:
Het ontwerpboek van de Heemkserkvariant (maart 2017) is inmiddels achterhaald. De krappe indirecte 3/4 lus is door RWS met de grond gelijk gemaakt en is vervangen door een een directe fly-over. Daarom is de Heemskerkvariant ook zoveel duurder uitgekomen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » vr 30 jun 2017, 14:36

Robonus schreef:Ik raakte op facebook een beetje in een discussie met "Houdt Broekpolder Leefbaar" over de stellingen die ze hebben. O.a. dat bij de golfbaanvariant het slechter wordt voor Beverwijk dan het nu voor Krommenie is.

Hierop zie je dat de invloed voor Zaanstad (rood) toch echt veel groter is dan voor Beverwijk (blauw).
Ik denk dat je Heemskerk bedoeld. Het hele blauwe deel ligt namelijk in de gemeente Heemskerk. Beverwijk begint er net ten zuiden van. In Beverwijk zouden ze helemaal geen last krijgen van de nieuwe weg, welke variant het ook wordt.
Robonus schreef: En dat 8m hoge viaduct is een NAP maat, Ik heb even over het AHN een profiel getrokken en de hoogte van het KW uitgezet. de woningen aan de rand liggen al bijna op 3m +NAP dus die hoogte valt relatief ook ontzettend mee. Ook al een non-argument dus...
Goed punt, ik kan me heel goed voorstellen dat de gemiddelde actievoerder in die wijk zich dit niet realiseert. En de lokale media die heeft al helemaal geen idee.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Steyn_E » vr 30 jun 2017, 15:02

Schelpenpaadje schreef: Een mogelijke oplossing voor het weefvak is een parallelbaan tussen KP Beverwijk en de A8. Dit vereist in KP Beverwijk geen nieuwe kunstwerken als je verkeer vanaf de A9 al vóór het knooppunt laat afsplitsen en uitvoegend verkeer vanaf de A22 er met een extra rijstrook bij laat komen.

De kosten van een oplossing voor het weefvak vallen in het niet bij de dure inpassingsmaatregelen van de Heemskerkvariant.
Had m al eens getekend: Afbeelding
Best te doen lijkt me zo, en qua doorstroming op de A9 ook veruit de beste oplossing.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door verfmeer95 » vr 30 jun 2017, 15:19

^^ Op de A22 gaat dat inderdaad wel lukken. Daar ligt er ruimtereservering bij het viaduct over de A9. Ik vraag me alleen af of het op het viaduct van de A9 over de St. Aagtendijk wel past. Daar zal namelijk nog wel een weefstrook bij moeten en volgens mij is daar niet genoeg ruimte voor.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 jun 2017, 15:37

^^ Als dat een probleem is, dan kun je in plaats van een verbreding van dat tunneltje ook kiezen voor een vlechtwerk in de verbindingsboog A22->A9. Kan de uitvoegstrook vanaf de A9 naar de A8 later beginnen en kun je verkeer vanaf de A22 ook rechts laten invoegen op deze verbindingsweg.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » vr 30 jun 2017, 15:52

Interessant in de ontwerpboeken zijn de verschillende afgevallen aansluitingsvormen: Heemskerkvariant vanaf blz. 128 (66 in de PDF) Golfbaanvariant vanaf blz. 126 (65 in de PDF).

Er zijn voor de Golfbaanvariant vrijwel alleen trompetvarianten onderzocht, waaronder RWS-varianten voor 50 km/h, 70 km/h en 100 km/h. Daarnaast was er nog een referentieontwerp.

Mij lijkt de variant 'RWS 50 km/h verhoogd' de beste combi tussen betaalbaarheid, landschappelijke impact en verkeerskundig voordeel. Wat betreft het referentieontwerp lijkt me de oostelijke helft ook een prima optie (compacte oplossing).

Verder trouwens mooie luchtige viaductontwerpen! :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door hoevenpe » vr 30 jun 2017, 16:33

Het verschil tussen de variant met 70km/h lijkt me beperkt, dan is dat veel beter voor de doorstroming.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » vr 30 jun 2017, 18:03

Die ontwerpboeken zijn dus al weer achterhaald.

Ik ben erg benieuwd naar de definitieve ontwerpen, met name van de nieuwe Heemskerkvariant.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » vr 30 jun 2017, 19:00

Coen Tunnel schreef:Voor de Heemskerkvariant voorziet men in ieder geval in een extra lusje om een conflict te vermijden. Het lijkt er op alsof de provincie er alles aan wil doen om de Golfbaanvariant niet te gunstig voor te stellen en zodoende bij de door de provincie zo gewenste en veel duurdere Heemskerkvariant uit te komen. :neenee:
Dat lusje is dus al afgevallen door aangeven van RWS, zoals enkele berichten hiervoor is gemeld. De Heemskerkvariant is dus niet goedkoper geworden, maar vele tientallen miljoenen duurder.
Verkijk je dus niet op die ontwerpboeken, de ontwerpen zijn dus gewijzigd!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » za 01 jul 2017, 15:20

mavas schreef:Die ontwerpboeken zijn dus al weer achterhaald.

Ik ben erg benieuwd naar de definitieve ontwerpen, met name van de nieuwe Heemskerkvariant.
Plaatje van oud en nieuw ontwerp Heemskerk variant
Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » za 01 jul 2017, 15:42

Dat is niet het volledige plaatje als ik de berichten zo lees. ;) Er zal ook iets veranderd zijn tussen Heemskerk en Uitgeest, bijvoorbeeld toevoeging van een parallelbaan, want anders kan ik die hoge prijs niet verklaren. De hoge prijs zal hem niet alleen maar in die fly-over zitten, dat geloof ik niet. Ik vermoed dat er nog een extra viaduct wordt aangelegd in zuidelijke richting bij aansluiting Uitgeest zodat het verkeer naar Heemskerk en de nieuwe N8 op tijd kan voorsorteren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » di 04 jul 2017, 21:14

Ik dacht dat er in het Haarlems dagblad stond dat 4 juli het definitieve besluit genomen zou worden. Ik kan er nog niks over vinden dus dat zal wel weer een loze uitspraak zijn geweest?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » di 04 jul 2017, 21:37

Ik weet het ook niet. Ik heb in ieder geval wel het volgende gelezen:
Commissie Mobiliteit & Financiën van provincie Noord-Holland schreef: Over het voorlopig voorkeursalternatief moeten Gedeputeerde Staten nog een besluit nemen.

Over dit besluit vergadert de commissie naar verwachting in haar vergadering van 11 september of de uitloopvergadering 14 september.
Kortom: voor 11 september zullen de Gedeputeerde Staten moeten zeggen wat ze willen, zodat op 11 (en eventueel 14) september de Commissie erover kan vergaderen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » wo 05 jul 2017, 7:30

En daarna zullen Provinciale Staten waarschijnlijk nog een besluit moeten nemen, aangezien de trits meestal Ambtelijk advies - GS - Statencommissie - PS is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » wo 05 jul 2017, 7:55

Ik heb gisteren ook de hele dag het nieuws gecontroleerd op alle mogelijke sites, maar ook helemaal niks gelezen.
Jammer. Nu moeten we zelfs tot 11 september wachten :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 12 jul 2017, 17:02

Gedeputeerde Staten NH durft niet te kiezen: vandaag hebben ze aangegeven nu geen voorlopige keuze te maken. Men laat eerst nog wat onderzoeken uitvoeren waarna eind dit jaar een definitieve keuze wordt gemaakt. Vanaf 17 juli kan er ingesproken worden.

Meer info

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rogier » wo 12 jul 2017, 20:03

^^

Tja, de provincie heeft waarschijnlijk geld teveel voor nog meer overbodige onderzoeken.
Inmiddels denk ik dat er meer dan genoeg informatie aanwezig is om een keuze te maken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » wo 12 jul 2017, 21:40

Er staan inmiddels 2 nieuwe documenten online:
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... _A8_A9.org
https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... _A8_A9.org

In het eerste document staat deze passage:
• Nul-plusalternatief: € 230 miljoen;
• Heemskerkalternatief: € 445 miljoen;
• Golfbaanalternatief: € 265 miljoen.

Dit prijskaartje is wel heel anders dan een paar weken geleden bekend werd. Dat scheelt bijna 200 miljoen met de Heemskervariant!!!!!!!! Nou dan zou ik wel weten welke variant ik moet kiezen...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 12 jul 2017, 21:49

Maar blijkbaar is het financiële argument dus verre van doorslaggevend en spelen er andere zaken ook een rol, een belangrijkere rol zelfs. Meer dan waarschijnlijk zijn dat (1) de weerstand die er in Heemskerk/Beverwijk is tegen de Golfbaanvariant en (2) de vermoedelijke weerstand van UNESCO vanwege de doorsnijding van de Stelling van Amsterdam.

Over punt (1) is nog wel overheen te komen, wellicht met nog wat extra jinpassingsmaatregelen erbij. Punt (2) is een lastige. Ik vermoed dat men het niet zo maar aandurft om de werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam op het spel te zetten. Men zal pas met de Golfbaanvariant willen instemmen wanneer er geen formele njet vanuit UNESCO komt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » wo 12 jul 2017, 22:15

Interessant aan de laatste versie van de aansluiting met de A9 in de Heemskerkvariant is de totale verbouwing van de oostelijke aansluiting met de N203 en de verbreding met extra weef/in/uitvoegstroken. Om het weefvak tussen het Heemskerktracé en de N203 op te rekken, worden de verbindingswegen enkele hectometers richting het noorden verplaatst. Ook dit zal, naast de fly-over, extra kosten met zich meebrengen.

Ook de aansluiting van de Golfbaanvariant op de A9 is enigszins bijgeschaafd, al betreft het hier enkel wijzigingen in de aantallen rijstroken in de verbindingswegen en de weefvakken richting KP Beverwijk en de aansluiting Heemskerk, die een dubbele uitvoeger krijgt.

Er komt dus 5+5 te liggen tussen KP Beverwijk en het Golfbaantracé, waarvan per rijbaan 2 weefstroken, en 4+5 tussen het Golfbaantracé, waarvan richting zuiden 1 weefstrook en richting noorden 2 weefstroken.

Zie de pagina's 100 en 101 van de eerstgenoemde PDF.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie