[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 30 mei 2017, 13:09

Dat de Stelling op de werelderfgoedlijst staat is op zichzelf natuurlijk waardevol.
Welke andere voordelen heeft dit behalve bescherming en bekendheid/aanzien?

Het onderhoud en behoud van de Stelling worden betaald door nationale en lokale overheden en instanties en niet door Unesco toch? Natuurlijk zal een deel van die gelden voortvloeien uit de Unesco-status maar als Nederland één van beide tracés wil doorzetten dan kunnen verdere gevolgen van een verlies van de status beperkt blijven.

Ik kan me niet voorstellen dat hierdoor in één klap twee van de drie varianten van tafel verdwijnen. Het klinkt meer als een opmaat naar een voorkeur voor één van beide varianten en het afdwingen van een betere inpassing. Het belang van de verbinding is niet voor niets in een eerder stadium onderkend.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » di 30 mei 2017, 22:43

Widejo schreef:Oei, dat is waar mogelijk een stevige tegenvaller. UNESCO heeft namelijk bij opzettelijke aantasting van het erfgoed het recht om de Stelling niet meer als werelderfgoed te zien. Dat zou een flinke financiele tegenvaller opleveren voor het financieren van onderhoud en behoud van de Stelling. Ik weet niet of Provincie Noord-Holland en het Rijk daar op zitten te wachten.
Maar wie zit er te wachten op het behoud van al die oude vervallen forten. Dat kost vermogens. Dat belastinggeld kun je net zo goed direct in de Noordzee fl*kkeren.

Nee, neem dan 1 of 2 markante elementen uit de Stelling, financier dat gewoon met Nederlands geld, en als de Unesco gaat dreigen, lekker de status laten afnemen. Op een handjevol Kultur-activisten na is er geen groot draagvlak onder de bevolking om al die 19e eeuwse bomvrije kazernes persé werelderfgoedstatus te laten hebben.

Wat niet wegneemt dat ik persoonlijk niet zal rouwen als het project voorlopig strandt.
Onder dit gesternte heb ik liever geen project dan een slecht project.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » di 30 mei 2017, 22:56

Alle drie de varianten hebben zo hun onderdelen waarom ze het niet zouden kunnen worden:
- Heemskerkvariant is verkeerskundig niet op de toekomst voorbereid en heeft nu de Unesco tegen
- Golfbaanvariant is duurder, maar verkeerskundig de beste oplossing en in de toekomst met aanpassingen vloeiend te maken. Unesco is tegen deze variant samen met veel bewoners. De voorkeur van de provincie ligt niet bij deze variant omdat deze variant duurder is.
- De Nulplusvariant heeft nauwelijks doorstromingswinst, is ingrijpend qua maatregelen en daardoor erg duur. Ook erg veel weerstand vanuit de omgeving.

Het project mag van mij doorgaan als het de Golfbaanvariant wordt. Als het een van die andere varianten, mag het project van mij ook wel stranden.

De grote vraag is wat er gaat gebeuren als het project inderdaad strand.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door fonsoy » wo 31 mei 2017, 15:19

Het project gaat niet stranden - de provincie heeft al besloten dat de verbinding aangelegd wordt. Je hebt natuurlijk altijd tegenstanders bij nieuwbouw. Ik neem aan dat de provincie zoiets niet zomaar zegt.
In ieder geval, dat hoop ik :woop:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 31 mei 2017, 16:00

De provincie? De gedeputeerde van de provincie heeft dit aangegeven ja, maar dat is meer een voornemen dan dat het een zekerheid is. Uiteindelijk moet het financieel wel allemaal haalbaar zijn én moet ook provinciale staten er nog mee instemmen. Beide voorwaarden zijn nog geen zekerheidjes.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » di 20 jun 2017, 12:46

19 juni (de dag des oordeels) is inmiddels geweest en hoor niks over een gekozen variant.
Dit artikel is het enige wat ik op twitter kan vinden en die kan ik niet eens openen :nothanks:

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door keokiracer » di 20 jun 2017, 12:49

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » di 20 jun 2017, 13:47

Ik heb gisteravond ook lopen zoeken op allerlei websites, maar inderdaad niks kunnen vinden.

Ik vind dit wel een hele interessante:
De Nulplusvariant is de goedkoopste; gerekend wordt met een bedrag van 286 miljoen euro. De Golfbaanvariant zou 380 miljoen euro gaan kosten en de Heemskerkvariant 445 miljoen euro.
Van de varianten die over een nieuw trace gaan, is de Golfbaanvariant dus de goedkoopste! :woop: Dat wist ik nog niet. Ik dacht altijd dat de Heemskerkvariant de goedkoopste was, maar dat is dan kennelijk door wijzigingen in het trace veranderd. Dat zou ook wel eens een goede reden kunnen zijn om voor de Golfbaan te kiezen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » di 20 jun 2017, 14:25

Je zit alleen wel met die UNESCO-soap. Maar dat geldt voor beide nieuwe tracés toch?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » di 20 jun 2017, 14:58

Inderdaad, het Unesco-gebeuren geldt voor beide traces.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » di 20 jun 2017, 15:02

Ja, al gaat de weg bij de Golfbaanvariant vrij dicht langs een fort en bij de Heenskerkvariant meer door open land. Maar bij die laatste wil men wel het landschap sparen door een tunneltje aan te leggen. Het kostenverschil kan ook deels komen omdat de Golfbaanvariant volledig over grond van het Rijk heen gaat en de Heemskerkvariant deels niet.

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Erwin » wo 21 jun 2017, 20:53

Gisteren verscheen onderstaand bericht op de site van het Noord Hollands Dagblad.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/zaa ... r-golfbaan

Vandaag stond er ook een 2 pagina's groot stuk in de papieren versie maar die kan ik niet delen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Steyn_E » wo 21 jun 2017, 21:15

Ontwerpje waarbij de aansluiting A9/N8 wel vloeiend kan:
Afbeelding
Volgens mij best haalbaar, zal niet bijzonder veel duurder zijn dan het huidige ontwerp, waarbij het viaduct aardig breed zal moeten zijn om de opstelstroken en dergelijke kwijt te kunnen. Bovendien gunstiger voor de wijk, minder uitstoot door optrekkend/afremmend verkeer en minder geluidshinder.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 21 jun 2017, 21:38

Alleen de Golfbaanvariant levert in euro’s uitgedrukt meer op dan de aanleg ervan kost. Hiermee is de beslissing over een verbinding tussen de snelwegen A8 en A9 wel heel ingewikkeld geworden.
:s Je kan wel zien hoe de regionale krant door bepaalde lobbygroepen is bewerkt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 21 jun 2017, 22:00

Erwin schreef:Vandaag stond er ook een 2 pagina's groot stuk in de papieren versie maar die kan ik niet delen.
De pagina's zijn onder meer via deze tweet te lezen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » wo 21 jun 2017, 22:05

Het schetsontwerp was niet verkeersveilig, zodat Rijkswaterstaat aanvullende eisen stelde aan de Heemskerkvariant.
Hierdoor is de Heemskerkvariant dus ineens duurder geworden. Ik hoop dat een bekende medewerker van RWS die ook op dit forum zit, hiervoor heeft gezorgd. :top:
Maar los daarvan, de Heemskerkvariant had natuurlijk enkele zeer korte weefstroken en scherpe bogen in het ontwerp zitten, dat wil je als overheid gewoon niet aan de weggebruiker geven.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » wo 21 jun 2017, 22:43

Rein schreef:
Alleen de Golfbaanvariant levert in euro’s uitgedrukt meer op dan de aanleg ervan kost. Hiermee is de beslissing over een verbinding tussen de snelwegen A8 en A9 wel heel ingewikkeld geworden.
:s Je kan wel zien hoe de regionale krant door bepaalde lobbygroepen is bewerkt.
Precies. Terwijl door deze rekensom juist eenvoudiger is geworden.

Het artikel noemt ook alleen dat de nulplus weinig extra uitstoot kent. Een vergelijking tussen Golfbaan en Heemskerk wordt op dit punt niet vermeld. Ook nogal typisch.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » wo 21 jun 2017, 22:44

Is al eerder door iemand van RWS-WNN aangekaart.

Ab85
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 12:48

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Ab85 » do 22 jun 2017, 12:56

Er zit net een uur geleden een stemming geweest. De uitslag is 4-3 voor de golfbaanvariant. En de 0 plus optie is afgevallen.

Deze partijen hebben VOOR de Heemskerkvariant gestemd:
Beverwijk, Heemskerk en Uitgeest

En de rest op de golfbaanvariant dus ook Velsen!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Mark » do 22 jun 2017, 12:57

Wat voor stemming was dit?

Ab85
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 12:48

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Ab85 » do 22 jun 2017, 12:59

Om de voorlopige voorkeursvariant te stemmen en dat dit het advies is voor GS. De raadsleden van De IJmond gemeentes zijn woedend op Velsen dat ze als nog voor de golfbaanvariant gekozen hebben.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 jun 2017, 13:01

Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 22 jun 2017, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » do 22 jun 2017, 13:01

Mark schreef:Wat voor stemming was dit?
Stuurgroep ofzo neem ik aan?

Nut van zo'n stemming lijkt me beperkt, aangezien niet ieder stuurgroeplid even belangrijk is (in de praktijk). Ik mag toch aannemen dat de stem van het Rijk in de praktijk wat zwaarder zal wegen dan de stem van de gemeente Velsen waar de weg niet eens in de buurt komt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » do 22 jun 2017, 14:00

Het is in ieder geval winst dat geen enkele partij de Nulplus-variant ziet zitten. Er is dus breed bestuurlijk draagvlak voor een nieuw tracé door de polder.

Voor de rest is het bij de gemeenten vooral voorspelbaar NIMBY-gedrag. De gemeenten waarvan tracéalternatieven binnen de eigen gemeentegrenzen vallen, stemmen voor het alternatief dat het minst in hun buurt ligt. Op zich niet onterecht, maar voor een regionale hoofdverbinding en afweging door het provinciaal bestuur zou dit niet doorslaggevend moeten zijn. De rest van de partijen stemt kennelijk dus vooral op probleemoplossend vermogen, afgezet tegen de kosten. Hopelijk doet de provincie dat nu ook.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » do 22 jun 2017, 14:12

^^

en daarna moeten ze nog even bekijken hoe ze het geld bij elkaar gaan scharrelen.

Ik meen dat de provincie iets van 100 miljoen euro voor de verbinding heeft gereserveerd, maar er is meer dan drie keer zoveel nodig om de weg aan te kunnen leggen. En aangezien het Rijk tot nu toe niet wil bijdragen en de bijdrages van de lokale overheden druppels op een gloeiende plaat zijn is het erg interessant om te kijken hoe dit gefinancierd gaat worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door waldo79 » do 22 jun 2017, 19:31

Misschien crowdfunding :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jffry101
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 12:03

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Jffry101 » do 22 jun 2017, 19:55

En dan met perk een privestrook voor alle funders?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Hajo » do 22 jun 2017, 21:42

^^ :yes:

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door YORAMRW » do 22 jun 2017, 21:54

Godzijdank dat de nulplusvariant afvalt. Als ze niet, of de Heemskerkvariant, of de golfbaanvariant zouden kiezen, mag het project wat mij betreft stranden.

Ab85
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 12:48

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Ab85 » do 22 jun 2017, 21:57

Rein schreef:^^

en daarna moeten ze nog even bekijken hoe ze het geld bij elkaar gaan scharrelen.

Ik meen dat de provincie iets van 100 miljoen euro voor de verbinding heeft gereserveerd, maar er is meer dan drie keer zoveel nodig om de weg aan te kunnen leggen. En aangezien het Rijk tot nu toe niet wil bijdragen en de bijdrages van de lokale overheden druppels op een gloeiende plaat zijn is het erg interessant om te kijken hoe dit gefinancierd gaat worden.
Ik weet wel dat er te kort geld is. Dacht dat de provincie samen met de gemeente iets van +/- 170 miljoen op de plank had liggen, echter is er ook +/- 17,5 miljoen die alleen aan de Heemskerkvariant uitgegeven mag worden.

Plaats reactie