[A008] Westzaan - Beverwijk

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » wo 12 jul 2017, 22:42

Dit plaatje zegt genoeg lijkt:
Afbeelding
Bron: https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... tingen.pdf
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door hoevenpe » wo 12 jul 2017, 23:10

^^
Waarom dan geen vrije verbinding van de A/N8 naar de A9-noord? :facepalm:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » do 13 jul 2017, 7:23

Misschien om de toestroom te kunnen regelen zonder extra TDI?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » do 13 jul 2017, 8:41

Ik zit die Notitie A9 aansluitingen eens door te lezen. Interessante kost en zeker het lezen waard! Met naast de landschapsarchitectonische ontwerptekeningen ook een aantal technische ontwerptekeningen voor de liefhebbers. ;)

Opvallend vind ik de vele benodigde aanpassingen aan de A9 in de Heemskerkvariant:
  • Verzorginsplaatsen vervallen! (net als in Golfbaanvariant)
  • Fly-over in plaats van lus
  • 2x5 tussen Heemskerktracé en N203
  • Verlegging westelijke verbindingswegen aansluiting N203 naar het noorden
  • Stapsgewijze trechter van 5 naar 2 rijstroken tussen :AS: N203 en :AS: Akersloot, waardoor de gehele oostelijke rijbaan door Uitgeest verbreed moet worden.
Ondanks deze aanpassingen wordt gesteld dat deze variant nog steeds niet volledig aan de eisen van Rijkswaterstaat voldoet. De volgende terugvalopties zijn daarom geformuleerd:
  • De aansluiting N203 Uitgeest (afrit 10) opheffen, Uitgeest ontsluiten via een nieuwe ontsluitingsweg bij aansluiting Akersloot.
  • Instellen van een dosering vanaf de nieuwe verbindingsweg richting de A9 (uiteraard in de avondspits).
De tweede en derde opties zijn nog niet onderzocht, omdat deze tevens (grote) verkeerskundige gevolgen hebben en de MKBA beïnvloeden.

Wat betreft de Golfbaanvariant: het noordoostelijk kwadrant van de aansluiting met de A9 ligt inderdaad wel erg dicht bij het UNESCO-fort en beperkt daarmee het vrije schootsveld. Een halve Haarlemmermeeraansluiting of trompet zou minder invasief zijn. Ik ben benieuwd wat het zou moeten kosten als die aansluiting alsnog een halve Haarlemmermeer of (compacte) trompet zou worden, met een nieuwe verbindingsweg oostelijk langs KP Beverwijk. Dat zal ongetwijfeld duurder worden, maar vast niet de exorbitante kosten van de Heemskerkvariant evenaren.

Ik vermoed dat de kritiek van UNESCO zal zijn dat de Golfbaanvariant te dicht bij het fort ligt. Mogelijk zal men proberen door aanpassing van die aansluitingsvorm toch draagvlak bij UNESCO te krijgen. Dat betekent dan wel dat de kosten voor aanpassing van de A9 omhoog gaan, vanwege die verbindingsweg langs KP Beverwijk.

Kortom: als UNESCO akkoord kan gaan met de Golfbaanvariant, zij het wellicht met aanpassing van de aansluiting om de impact op het fort te minimaliseren (trompet/halve Haarlemmermeer/omklappen van de oostelijke lus; verbindingsweg langs KP Beverwijk), verwacht en hoop ik dat de provincie gaat kiezen voor de Golfbaanvariant.

Een keuze voor de Heemskerkvariant lijkt een bodemloze put te worden met allerlei dure kunstgrepen om de doorstroming op de A9 op peil te houden, en heeft nog als enige voordeel dat het tracé de Stelling van Amsterdam minder aantast en de golfbaan niet opengetrokken hoeft te worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » do 13 jul 2017, 8:48

Ik heb de notitie niet helemaal gelezen, maar op basis van bovenstaande kan je vaststellen dat er inderdaad heel veel neveneffecten aan de Heemskerkvariant zitten. Het vervallen van de aansluiting met de N203 en een verbeterde aansluiting Akersloot, zou in wezen ook tot gevolg moeten hebben dat er een nieuwe weg tussen de nieuwe aansluiting Akersloot en Castricum, een doorgetrokken N513, aangelegd zou moeten worden. Zo'n geintje levert weer een extra kostenpost van zeg 50 miljoen euro op. En zo zijn er dus veel meer van dit soort implicaties. Elke oplossing levert weer een nieuwe uitdaging op.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rene » do 13 jul 2017, 9:41

Kaaiman schreef:Wat betreft de Golfbaanvariant: het noordoostelijk kwadrant van de aansluiting met de A9 ligt inderdaad wel erg dicht bij het UNESCO-fort en beperkt daarmee het vrije schootsveld.
Die vrije schootsveld discussie speelt al jaren. Het is echt zo'n non-discussie. De stelling bestaat uit heel veel fortificaties, en bij veel van de forten is het vrije schootsveld al decennia geleden verloren gegaan. Het dient verder ook geen doel, want er wordt niet geschoten. Echt een discussie die de zaak nodeloos verzwaart. Als de UNESCO de stelling echt aan het hart zou gaan, dan zou ze wel verordonneren dat de forten die in slechte staat verkeren voor een bepaalde datum opgeknapt MOETEN zijn, omdat anders de werelderfgoedstatus vervalt. Maar dat doen ze ook niet...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » do 13 jul 2017, 10:01

^^ Maar als het verkeerskundig een betere aansluitingsvorm kan opleveren, zou het wel een welkom ondersteunend argument kunnen zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door JJK » do 13 jul 2017, 14:23

Rein schreef:Punt (2) is een lastige. Ik vermoed dat men het niet zo maar aandurft om de werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam op het spel te zetten. Men zal pas met de Golfbaanvariant willen instemmen wanneer er geen formele njet vanuit UNESCO komt.
Dat is bij de aanleg van de op- en afritten van de A4 bij de N201 ook niet erg geweest voor UNESCO. Daar werd de stelling (Geniedijk) ook doorkruist.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » di 18 jul 2017, 11:35

Kaaiman schreef:Ik zit die Notitie A9 aansluitingen eens door te lezen. Interessante kost en zeker het lezen waard!
Opvallend vind ik het treurige niveau van de ontwerp-tekeningen van Megaborn.
Duidelijk te zien dat ze met Civil 3D zijn gemaakt (terwijl snelwegontwerp eigenlijk altijd nog in MX wordt gedaan) en daarnaast is niet eens de moeite genomen om de C3D corridors goed weer te geven. Hierdoor krijg je allemaal dwarsstreepjes. Tevens is de alignmentinformatie zo rommelig dat deze niet meer te lezen valt en is de stijlgrootte niet aangepast naar schaal waardoor de markering rommelig wordt.

Voor een werkoverlegje voldoet het misschien maar voor in een officieel rapport is het zwaar onder de maat.

Afbeelding
Laat ik het zo zeggen, als ik zoiets zo opleveren ben ik m'n baan kwijt :geenlach:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 23 aug 2017, 13:29

Er wordt een speciale commissievergadering belegd van Provinciale Staten over de A8-A9 verbinding en wel op 7 september. Eigenlijk zou dit als punt worden meegenomen in een bredere vergadering op 11 september, maar nu wordt er een extra vergadering ingelast over alleen dit onderwerp.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » wo 23 aug 2017, 15:14

Robonus schreef:Laat ik het zo zeggen, als ik zoiets zo opleveren ben ik m'n baan kwijt :geenlach:
Is het niet zo dat toevallig alle lagen van het programma open staan en daar een printscreen van is gemaakt? Ik denk dat de ontwerper best goed werk heeft afgeleverd en dat er verschillende lagen zijn gebruikt, voor elk onderdeel 1 laag.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » do 24 aug 2017, 9:40

Zo'n ontwerp bestaat inderdaad uit heel veel lagen, en of er dan een printscreen gemaakt wordt of een PDF maakt niet zo veel uit. Het uitzetten van al die dwarsstreepjes is 2 muisklikken. Je kan 'm in een soort van presentatie-stand zetten zodat er een duidelijk overzicht ontstaat. Nu kan je op die rommelige delen niet eens zien hoeveel rijstroken er in een rijbaan zitten (en bijv. wel of geen vluchtstrook).

Als je een afbeelding gebruikt voor in een officieel rapport, en je kan niet eens zien wat de rijstrokenconfiguratie is, of wat de boogstralen voor toe- en afritten zijn, vindt ik dat nogal amateuristisch ;)

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Erwin » zo 27 aug 2017, 23:01

Op het beoogde trace van de A8-A9 ligt onder het nieuwe sportcomplex een betonnen constructie met een lengte van ca. 90 m. Heeft iemand een idee wat dit is? heeft het mogelijk te maken met de beoogde doortrekking van de A8 die in het verleden niet is doorgegaan? In de ontwerpboeken zie ik er zo niks over staan.

https://www.google.nl/maps/@52.4847871, ... a=!3m1!1e3

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Mark » zo 27 aug 2017, 23:08

Het ligt vlak naast het ooit geplande knooppunt met de Stamweg / rijksweg 16. Ik denk aan een duiker, maar waarbij de nieuwe slootjes nooit zijn gegraven.

Erwin
woonerf
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 20:23
Locatie: Noord-Holland

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Erwin » zo 27 aug 2017, 23:09

Sorry, te vroeg gevraagd. Ik heb het antwoord al gevonden.
Omdat het beton bij twee experts van Duitse werken geen herkenning op riep is Co Stronck
een buurtonderzoek gestart, als het ware. Onlangs is hij samen met Emiel ter plekke gaan
kijken en navraag gaan doen bij de eigenaar van het weiland.
De eigenaresse vertelde dat het met de weg naar de Coentun nel te maken had en een
doorvoer van een waterleiding is. Het bouwsel is ongeveer 30 jaar geleden gemaakt. Dat is
best leuk om te weten, maar niet waar de heren op gehoopt hadden.
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuws ... f-89/#ART5

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1097
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Robonus » ma 28 aug 2017, 9:52

Dat is wel interessant ja, flinke constructie.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Kaaiman » ma 28 aug 2017, 16:17

Ligging op de kadastrale kaart:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » vr 08 sep 2017, 11:52

Gisteren was de commissievergadering van provinciale staten over de A8-A9 verbinding.

Opmerkelijk is dat Gedeputeerde Post aangaf dat gedeputeerde staten eigenlijk op 12 juli 2017 een besluit had willen nemen om voor de Golfbaanvariant te gaan, maar dat minister Bussemaker (OCW) de dag ervoor dringend had geadviseerd de keuze uit te stellen omdat eerst duidelijkheid verkregen zou moeten worden inzake de mening van Unesco vanwege de werelderfgoedstatus van de Stelling van Amsterdam.

In oktober zal de werelderfgoed-ambtenaar die de Stelling in zijn/haar pakket heeft op werkbezoek komen.

Meer info

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » vr 08 sep 2017, 12:00

Goed nieuws! De provincie wordt dus toch verstandig!

De resultaten van de aantasting van het Unescogebied zijn toch ook al bekend voor alle varianten? Dan had die beslissing dus al lang gemaakt kunnen worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door fonsoy » vr 08 sep 2017, 12:06

Zeker goed nieuws :woop:

Nu hopen dat het draagvlak op alle fronten voldoende blijkt. En met een beetje mazzel komt er alsnog een trompet i.p.v. dat halfklaverblad bij Heemskerk.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door mavas » vr 08 sep 2017, 12:08

^^ Heb je ingesproken dan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 12:19

Hopelijk komt men eruit met Unesco.

En wie weet betekent deze vertraging ook goed nieuws voor een fatsoenlijke aansluiting op de A9. Het zou mooi zijn als het aanstaande regeerakkoord hiervoor ook nieuwe mogelijkheden zou bieden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2017, 12:29

^^ hoe zie je dat laatste voor je? Dit is toch een Provinciale aangelegenheid?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » vr 08 sep 2017, 12:31

Nou, een leuke bijdrage van het Rijk zou wel welkom zijn lijkt me. Tot nu toe heeft het Rijk de boot steeds afgehouden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2017, 12:35

^^ al het geld is welkom, maar hoe zie je het voor je dat het Regeerakkoord de A8 gaat behandelen? Het komt niet eens in een File Top voor, het is geen heet hangijzer ergens, het is een project van de Provincie om de lokale bereikbaarheid vooruit te helpen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 12:46

Als het nieuwe kabinet extra geld beschikbaar zou stellen voor knelpunten en nieuwe verbindingen dan zouden daaruit best de meerkosten voor een fatsoenlijke aansluiting van kunnen worden gedekt.

Het is mooi dat de provincie dit project doorzet, maar ze hebben duidelijk een zetje nodig om de aantakking goed uit te voeren. Het rijk heeft ook belang bij een degelijke en toekomstvaste aansluiting op de A9. Op de totale kosten van het project zou het om een beperkte bijdrage gaan.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door fonsoy » vr 08 sep 2017, 13:07

mavas schreef:^^ Heb je ingesproken dan?
Dat heb ik niet gedaan. Omdat mijn wens voor een conflictvrije aansluiting reeds bekend is bij de provincie. Bovendien is het ook een wens van de meeste deelnemende gemeenten.

Ik vraag me dan af wat de toegevoegde waarde ervan is :p

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Boerenkool » wo 13 sep 2017, 13:54

Toch kan t handig zijn. Eenmaal ingezette paden laten zich vaak slecht bijsturen. Bij grote veranderingen moeten dan ook vaak procedures opnieuw en dan vreest men vertraging of een nieuwe kakofonie.
Maar als ze kunnen doen alsof t geen nieuwe keus is, maar een gevolg van de inspraak, dan hoeft er minder op nieuw. Je geeft ze een alibi om iets te doen wat ze mischien zelf al uit voortschrijdend inzicht willen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door Rein » wo 27 sep 2017, 22:33

Voor degenen die nog hun zienswijze willen geven op de voorgestelde alternatieven voor de A8-A9 verbinding: de zienswijze moet uiterlijk komende zondag (1 oktober) ingestuurd worden. Dit kan per post, e-mail of een wegformulier.

Zie ook hier.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A008] Westzaan - Beverwijk

Bericht door YORAMRW » wo 27 sep 2017, 22:34

Ik heb vernomen dat de plannen voor dit project misschien de prullenbak ingaan. Klopt dat, of is dit gewoon weer zo'n voor waar gepresenteerde geitenwollensokkendroom?

Plaats reactie