[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

juupke
dorpsstraat
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 31 jan 2016, 12:11
Locatie: Het diepe Zuiden

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door juupke » di 12 dec 2017, 16:43

sven_engelen schreef: di 12 dec 2017, 15:43 Wellicht dat dat met een vorkbord zo'n 1100 meter van tevoren opgelost zou kunnen worden.
Exact zo'n vorkbord staat er al, hoor!
Never drink and drive

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 dec 2017, 14:44


Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door sven_engelen » wo 13 dec 2017, 14:48

^^ :oops:
Svenlo

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Groningen » di 22 mei 2018, 19:46

Voor de omwonenden is er nog een mooie bijkomstigheid bij het gereedkomen van de tunnel:
De aanleg van de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht heeft ertoe geleid dat de waarde van de huizen rondom de tunnel met ruim 220 miljoen euro is toegenomen. De winst die dit zou opleveren voor de huiseigenaren bedraagt een kwart van de totale kosten van de tunnel, wat een hoger bedrag is dan verwacht.

De toename komt doordat de tunnel de leefbaarheid in de omgeving heeft verhoogd, blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau. Er is nu minder geluidsoverlast en een verbeterde luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.

De prijzen van de huizen die binnen 500 meter van de tunnel staan, stijgen met gemiddeld 7,1 procent. Van 500 tot 1000 meter is de gemiddelde toename 4,2 procent. Volgens het CPB is het bedrag van 220 miljoen geen volledige schatting omdat er niet is gekeken naar huizen buiten een straal van 1 kilometer.

In Nederland is nog niet eerder op deze manier onderzoek gedaan naar de maatschappelijke kosten en opbrengsten van soortgelijke projecten. Wanneer deze onderzoeksmethode vaker wordt toegepast, kan vastgesteld worden of zo'n tunnel overal in het land een positief effect kan hebben op de omgeving.

Huizenprijzen stijgen met bijna 9 procent
Verder maakten het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster bekend dat de Nederlandse koopwoningen in april bijna 9 procent duurder zijn geworden in vergelijking met vorig jaar. Wel bleek dat er in de afgelopen maanden minder huizen zijn verkocht, het gaat om een daling van 6 procent.
https://nos.nl/artikel/2233049-huiseige ... unnel.html
Met minder verkeer (vrijwel) letterlijk voor de deur was het wel te verwachten dat de leefbaarheid toeneemt, maar dit effect is toch wel sterk.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » di 22 mei 2018, 19:51

^^ Reken er maar op dat diegene die de deal voor het bouwen van huizen tekende, heel goed hiervan op de hoogte was.
#succesverhaal
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Schelpenpaadje » di 22 mei 2018, 22:32

^^ Wie bedoel je precies? De woningen in een straal van 1km van de tunnel stonden er al, met allerlei verschillende eigenaren. De bouwers van destijds profiteren niet van de tunnel, of ze moeten er nog vastgoed in bezit hebben.

Ik vind de stijging trouwens helemaal niet zo schokkend, gezien de gemiddelde jaarlijkse landelijke stijging van de huizenprijzen. Je kunt de prijsstijging niet volledig toeschrijven aan de komst van de tunnel. Alleen van het verschil tussen die 7,1% en 4,2% kun je zeggen dat de tunnel daarin waarschijnlijk wel een rol speelt.

Dit nieuws doet me trouwens denken aan een uitzending van de NPO jaren geleden, toen de tunnel alleen nog op de tekentafel bestond. Omwonenden waren bang dat rond de tunnelmonden en ventilatiekokers alsnog veel uitstoot zou zijn. Benieuwd of de man die daarin aan het woord was er nog woont en zo ja hoe hij nu tegen de tunnel aankijkt.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » wo 23 mei 2018, 0:06

^^ Ik bedoel degene die met de deal van de WAtunnel de bouwgronden verworven heeft om nu en straks op te gaan verdienen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door captain007 » wo 23 mei 2018, 8:13

Ze hebben wel mazzel gehad met de aantrekkende markt. Een paar jaar geleden was het nog een heel ander verhaal toen er op veel plekken nog massaal fors afgeboekt moest worden op grond, omdat de verwachte opbrengst veel lager lag dan was ingeboekt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 mei 2018, 10:17

Naturist schreef: wo 23 mei 2018, 0:06Ik bedoel degene die met de deal van de WAtunnel de bouwgronden verworven heeft om nu en straks op te gaan verdienen.
Ja nogal wiedes... dat was een belangrijk deel van de afspraak. Consortium krijgt bedrag x van overheid voor bouw van tunnel en mag daarna de vastgoedontwikkeling doen. Hoe dacht jij anders dat het consortium er geld aan kon verdienen? :roll:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Basjuh1981 » wo 23 mei 2018, 12:32

Tja, huizenprijzen...Het is maar net wat de gek er voor geeft.

Over een paar jaar zijn huizen weer niet te verkopen. Er wordt weer een mooie bubbel gecreëerd.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » wo 23 mei 2018, 13:02

Seat Ibiza schreef: wo 23 mei 2018, 10:17
Naturist schreef: wo 23 mei 2018, 0:06Ik bedoel degene die met de deal van de WAtunnel de bouwgronden verworven heeft om nu en straks op te gaan verdienen.
Ja nogal wiedes... dat was een belangrijk deel van de afspraak. Consortium krijgt bedrag x van overheid voor bouw van tunnel en mag daarna de vastgoedontwikkeling doen. Hoe dacht jij anders dat het consortium er geld aan kon verdienen? :roll:
Niets mis met verdienen, en ik gun de winst 't consortium van harte.
Bedoelde alleen dat iemand binnen dat bedrijf dit goed ingeschat heeft. ;)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 mei 2018, 13:06

Naturist schreef: wo 23 mei 2018, 13:02Bedoelde alleen dat iemand binnen dat bedrijf dit goed ingeschat heeft. ;)
Mwah, de inschatting van ontwikkelingen op de woningmarkt voor een termijn van bijvoorbeeld 10 jaar is tamelijk lastig. De vraag naar woningen in Maastricht stagneert al een aantal jaren en daarom zijn ook bij de diverse plannen voor het A2-gebied de aantallen te bouwen woningen naar beneden bijgesteld.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » wo 23 mei 2018, 14:42

^^ Ach, als de aantallen omlaag gaan, gaan de prijzen gewoon omhoog.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Boerenkool » wo 23 mei 2018, 21:53

Niet automatisch. Je moet t er ook voor kunnen vragen. Het is duidelijk geen Randstad.
In Limburg zijn de huizenprijzen duidelijk lager en is er het en der zelfs een soort van overschotten.
Nou is Maastricht nog een relatief populaire stad in de omgeving, in Heerlen kunnen ze nieuwbouw of huur al af en toe nauwelijks kwijt ook niet tegen veel.lagere prijzen.

Amstelveen, die kunnen pas spijt hebben. Die hebben zo n tunnel toch niet aangedurfd bang de huizen niet kwijt te kunnen.
In die omgeving kun je onderhand al 10.000 euro vragen voor een kliko.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Rein » wo 23 mei 2018, 22:21

Ik weet niet of men in Amstelveen spijt heeft, maar op het moment dat de gemeente terugkrabbelde ten aanzien van de ondertunneling van de A9 stond men behoorlijk met de rug tegen de muur. Met de kennis van toen was een bijdrage van 100 miljoen euro voor de ondertunneling volstrekt onverantwoord. Dat de situatie door de aangetrokken huizenmarkt nu anders is dan in 2013 is duidelijk, maar dat kon en mocht men op dat moment niet voorzien.

Temlin
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 23:09

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Temlin » do 24 mei 2018, 0:24

Rein schreef: wo 23 mei 2018, 22:21 Ik weet niet of men in Amstelveen spijt heeft, maar op het moment dat de gemeente terugkrabbelde ten aanzien van de ondertunneling van de A9 stond men behoorlijk met de rug tegen de muur. Met de kennis van toen was een bijdrage van 100 miljoen euro voor de ondertunneling volstrekt onverantwoord. Dat de situatie door de aangetrokken huizenmarkt nu anders is dan in 2013 is duidelijk, maar dat kon en mocht men op dat moment niet voorzien.
Achteraf kijken is dan ook wel het makkelijkste wat er is. Maar gokken met belastinggeld mag gewoon niet, het was en is met de kennis van toen het enige juiste besluit van Amstelveen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door verfmeer95 » do 24 mei 2018, 0:32

Ja, het had net zo goed een tweede Delft kunnen worden, waarbij de huizencrisis ervoor zorgde dat ze miljoenen verloren.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Boerenkool » do 24 mei 2018, 19:44

Ik begreep t besluit toen ook goed. Ook al zou t nu heel anders uitgepakt hebben. Een overheid is ook geen durfspeculant, dit was ook een te groot bedrag ten opzichte van de gemeentefinanciën. Mij staat ook vaag bij dat ze het ook hebben proberen te verkopen en dat er niemand die gok wou nemen.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door EtienneM » vr 08 jun 2018, 22:27

Er zijn op de Groene Loper (bovenop de Koning Willem-Alexandertunnel) enkele 'hectometerpaaltjes' geplaatst. Ik weet niet zeker of ze een functie hebben of dat ze als herinnering zijn geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Kaaiman » za 09 jun 2018, 7:56

Lijkt mij iets te maken te hebben met tunnelveiligheid, dan wel -onderhoud.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Wouter N14 » za 09 jun 2018, 8:25

Meest zinvolle dat ik kan bedenken is het lokaliseren van lekkage :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Piles » za 09 jun 2018, 9:30

Kaaiman schreef: za 09 jun 2018, 7:56 Lijkt mij iets te maken te hebben met tunnelveiligheid, dan wel -onderhoud.
Op de Leidse Rijn tunnel ben ik ze nog nergens tegen gekomen, dus ik denk eerder dat het decoratief is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Schelpenpaadje » za 09 jun 2018, 11:39

Schelpenpaadje schreef: di 22 mei 2018, 22:32 Dit nieuws doet me trouwens denken aan een uitzending van de NPO jaren geleden, toen de tunnel alleen nog op de tekentafel bestond. Omwonenden waren bang dat rond de tunnelmonden en ventilatiekokers alsnog veel uitstoot zou zijn. Benieuwd of de man die daarin aan het woord was er nog woont en zo ja hoe hij nu tegen de tunnel aankijkt.
Ik doelde op deze aflevering van Zembla uit 2011:
http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... embla.html

Vanaf 24 minuten gaat het over de A2 in Maastricht.

Nu kun je van deze uitzending van alles vinden, maar wat bij mij vooral bleef hangen was de bestuurlijke logica dat de uitstoot over de gehele lengte van de tunnel verdwijnt. Omwonenden en deskundigen wezen erop dat in het plan voorbij is gegaan aan de uitstoot in de tunnel, die ongefilterd wordt uitgeblazen bij de tunnelmonden. De overheden schermden in reactie op dit commentaar met modellen en normen die niet overschreden zouden worden.

Nu de tunnel in gebruik is zou je zeggen dat bij de tunnelmonden gemeten moet kunnen worden wie er gelijk heeft. En of de verbetering van de luchtkwaliteit echt een succes genoemd mag worden.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 jun 2018, 12:32

Zembla geeft vaak erg eenzijdige belichting van zaken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Rein » za 09 jun 2018, 13:15

Nee, Zembla geeft altijd een eenzijdige belichting van zaken.

Dat is blijkbaar de strategie van dat programma. Een (al dan niet terecht) standpunt innemen en daarna alleen maar zaken laten zien die dat standpunt doen bevestigen. Ik vind dat een erg vervelende vorm van journalistiek en kijk er dan ook vrijwel nooit naar.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door evos » zo 10 jun 2018, 18:40

Maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord, waar de uitstoot van het verkeer in de tunnel dan wel blijft.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » zo 10 jun 2018, 19:30

^^ Plakt tegen de wanden en plafonds?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Boerenkool » ma 11 jun 2018, 20:02

Het is ook beetje een misverstand. Het lijkt handig om gewoon een afzuigkapfiltertje na een pijp te doen. Als dat kan moet je t ook doen. Edoch is de ventilatie meestal door de autowind zelf, iewat geholpen met wat doorblazers. Dus de hele tunnelmond is uitgang en dat is moeilijk filteren.
Overigens lijkt het me evident dat de uitstoot flink afneemt. Er zullen paar autos meer rijden, maar je bent nu wel af van al dat stationair draaiende file enwachtverkeer. En van al dat gerem waarbij de remvoeringsdeeltjes ronddwarrelen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 11 jun 2018, 20:27

Dat het heel veel scheelt geloof ik zeker! Het is alleen jammer dat de uitstoot zich verzamelt bij de in- en uitgangen. Door de concentratie dáár profiteren de mensen in de directe omgeving niet van de tunnel, of zijn er misschien wel op achteruit gegaan.
SPOILER: TOON

Reacties als dat Zembla te eenzijdig bericht had ik wel verwacht (vandaar de "je kunt er van vinden wat je wilt"). Gelukkig hoef je niet te kijken, of je kijkt met het besef dat er ook niet-onthulde feiten kunnen bestaan die voor het tegenovergestelde pleiten en vormt je eigen mening.

Op zich tikt deze uitzending wel een interessant maatschappelijk vraagstuk aan, namelijk of de zorgplicht van de overheid verder gaat dan het voldoen aan normen.
Bestuurders die pleitten dat de uitstoot van de gehele tunnellengte als sneeuw voor de zon zou verdwijnen bekijken de zaak net zo goed eenzijdig, de waarheid ligt op zijn minst ergens in het midden.

Misschien is dit een oplossing ;)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op ma 11 jun 2018, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Vinny » ma 11 jun 2018, 20:31

De uitstoot verdwijnt natuurlijk niet. Het is de inname die minder wordt omdat de vuile lucht beter wordt afgevoerd en door een hoge schoorsteen in de hogere luchtlaag komt en daardoor op de grond voor minder vervuiling zorgt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie