Die gedachte heb ik dus ook.
Ik heb eens een keer in Spa meegemaakt dat de Waalse eigenaar van een eetgelegenheid met andere Nederlandse gasten honderuit Nederlands sprak maar tegen ons deed alsof ze ons niet begreep.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
Seat schreef:De reden die ik hoorde was dat de Walen inderdaad Luik niet begrijpen omdat ze hun eigen stad zelf Liège noemen. Dus misschien praktisch gezien wel een goede reden om Luik te vertalen naar Liège, maar het is natuurlijk absurd als Walen het woord Luik niet begrijpen.
Het zijn echt niet de Walen die niet weten dat Luik hetzelfde is als Liège. Het zijn de Fransen die dit niet weten. En laat die nu juist massaal Maastricht bezoeken in het weekend en in meestal enigzins bedwelmde toestand weer terug willen rijden richting Liège (hetgeen ze dus niet terug vinden op de bebording). Je wil echt niet weten hoeveel zoekende auto's met Franse kentekens je ziet rijden op de uitvalswegen rond Maastricht.
Leuk als die bedwelmde gasten dan straks in een tunnel terechtkomen.
(Subtiele poging de boel weer ontopic te sturen - voor Belgische exo- en endoniemen zijn andere draden)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Ben er idd. ook wel blij mee dat er nu eindelijk eens iets aan deze bottleneck gedaan wordt.
Heb me ook vaak lopen ergeren aan die stoplichten.
Als er iemand even niet de groene golf snelheid in acht hield had je ze gelijk allemaal tegen.
Gelukkig komt daar nu een einde aan, en het werd hoog tijd ook.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
Seat schreef:De reden die ik hoorde was dat de Walen inderdaad Luik niet begrijpen omdat ze hun eigen stad zelf Liège noemen. Dus misschien praktisch gezien wel een goede reden om Luik te vertalen naar Liège, maar het is natuurlijk absurd als Walen het woord Luik niet begrijpen.
Het zijn echt niet de Walen die niet weten dat Luik hetzelfde is als Liège. Het zijn de Fransen die dit niet weten. En laat die nu juist massaal Maastricht bezoeken in het weekend en in meestal enigzins bedwelmde toestand weer terug willen rijden richting Liège (hetgeen ze dus niet terug vinden op de bebording). Je wil echt niet weten hoeveel zoekende auto's met Franse kentekens je ziet rijden op de uitvalswegen rond Maastricht.
Over die bedwelmde fransen, ik vind de nieuwe oprit niet echt geslaagd als je vanuit de richting centrum komt. Een beetje hard aan komen rijden en je ligt zo in de bouwput. Overigens is het eerste stukje van het project al opgeleverd, het onderste deel van de afrit ligt op zijn definitieve plek en definieve belijning met NBA servicebord. Eens kijken of ik deze week nog een rondje met fototoestel kan maken.
Het viel mij die oprit ook op dat in de eerste bocht naar rechts (waar je dus ook rechtdoor de bouwput in kunt vliegen) de verkanting 'andersom' ligt. Het laagste punt van de weg ligt in de buitenbocht ipv de binnenbocht, waardoor je dus nog makkelijker de bouwput inrijdt...
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"
Het gaat er niet om hoe ter plaatse bekenden er rijden, maar hoe ter plaatse onbekenden de bocht nemen. Ook voor de verbouwing van het knooppunt begonnen was, was dit al een verraderlijk scherpe bocht. Als ik me niet vergis is er ook al eens een voertuig rechtdoor geschoten en op de snelweg beland, omdat vangrails ontbreekt rechts naast het viaduct. Nu de bocht nog scherper is geworden en de verkanting dus ook verkeerd om ligt, is de kans op het missen van deze bocht alleen maar groter geworden.
Nu we het toch over veiligheid hebben: ik vind de situatie met de 'slingers' ter hoogte van het Europaplein ook behoorlijk gevaarlijk. Verkeer wordt nu over één rijbaan met 2x2 stroken zonder fysieke scheiding in het midden geleid. De snelheid is verlaagd naar 50 km/u, maar iemand die op de automatische piloot komt aanvliegen vanuit zuidelijke richting, kan makkelijk verrast worden door de gewijzigde situatie en zo op de weghelft voor de tegengestelde richting terecht komen. Ook ontbreken duidelijke (knipper)pijlen als je in zuidelijke richting weer terug geleid wordt naar de juiste weghelft, wat de kans op spookrijden onnodig vergroot.
Dit heeft er jaren lang zo bijgelegen. Als je niet oplet kwam je op de baan van de tegenliggers, en bovendien lag de slinger in tegen-verkanting. Helaas zijn er doden gevallen als gevolg van deze inherent onveilige situatie. De weg is nu 2x2 waarmee de onveilige situatie is opgeheven. Het is jammer dat wegbeheerders ook bij tijdelijke situaties niet altijd even scherp op dit soort details letten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Frame schreef:En dus passen we gewoon onze snelheid aan heren?
Uiteraard, maar zoals Seat Ibiza al zegt, als je er voor het eerst komt is het best een verraderlijke bocht.
Die slingers heb ik mij ook over verbaasd dat daar nog geen ongelukken zijn gebeurd, maar dat geldt ook voor de slinger bij de Scharnerweg die er al een tijdje ligt. Ook daar wordt heus wel harder dan 50 km/u gereden.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"
frame schreef: En dus passen we gewoon onze snelheid aan heren? Een oprit is niet het zelfde als een startbaan, toch?
Mwa... Je wordt geacht op een toerit toch snelheid te maken om met een fatsoenlijke snelheid te kunnen invoegen. Ik kan me goed voorstellen dat iemand compleet verrast wordt door een afwijkende verkanting.
Klopt, maar het is wel helemaal aan het begin van de toerit, nog voor de T-splitsing met de Gerardusweg. Er is nog voldoende ruimte om snelheid te maken.
Wilko schreef:Mja, wie moeten er vooral naar Luik? De Luikenaars. En welke taal spreken die? Precies, Frans. Dus eigenlijk wel een goed idee om het er in het Frans op te zetten, al zal er vast wel een richtlijn zijn die zegt dat het eigenlijk niet mag.
De bewegwijzeringsrichtlijn schrijft juist voor dat de taal van de plaats van bestemming wordt gehanteerd. Aangezien Luik Franstalig is, staat er voortaan Liège en niet meer Luik.
Hetzelfde geldt voor andere plaatsnamen, zoals Aachen (voorheen: Aken). Op dit plaatje zie je dat op de bestaande bewegwijzering nog niet consistent wordt gewerkt: Brussel, Paris, London op één wegwijzer.
Wat klopt er dan niet aan dat bord? Brussel is toch Nederlands (dat de Franse variant er niet op staat snap ik, maar is ook niet nodig aangezien Brussel tweetalig is). Paris is gewoon Frans en London is Engels.
De umlaut ziet er heel erg raar uit, verder lijkt het bord me volkomen volgens de richtlijnen geplaatst. Luik schittert overigens door afwezigheid hier. Het staat er niet op in het Nederlands én niet in het Frans...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Frame schreef:En dus passen we gewoon onze snelheid aan heren?
Uiteraard, maar zoals Seat Ibiza al zegt, als je er voor het eerst komt is het best een verraderlijke bocht.
Die slingers heb ik mij ook over verbaasd dat daar nog geen ongelukken zijn gebeurd, maar dat geldt ook voor de slinger bij de Scharnerweg die er al een tijdje ligt. Ook daar wordt heus wel harder dan 50 km/u gereden.
Het wordt helemaal leuk als het nog glad gaat worden, een glijpartij is dan voldoende om de hele snelweg in beide richtingen te versperren.
Autorun schreef:
Hetzelfde geldt voor andere plaatsnamen, zoals Aachen (voorheen: Aken).
Ik heb vorige week veel in Zuid-Limburg rondgereden. Er zijn nog altijd aardig wat wegwijzers met Aken erop.
Heeft iemand een foto van die nieuwe oprit? Toen ik hem vorige week zag leek het mee te vallen, maar ja, vanuit een volle lijnbus heb je niet echt heel goed zicht op die oprit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Palance schreef:Heeft iemand een foto van die nieuwe oprit?
Nee, lukt mij ook niet om die te maken (rijden en fotograferen op bochtig stuk weg is niet de ideale combinatie...)
Een van de onderdelen van het totale plan die het eerst worden uitgevoerd, is de aanleg van de verbindingsweg naar de Beatrixhaven. In het kader daarvan moet ook aansluiting 1 op de A79 worden aangepast. Het bestaande viaduct is te smal en wordt daarom verbreed met een fiets-/voetgangersbrug. De aanleg daarvan gaat nu van start. Zie de info met bijbehorende afbeelding hier.
Autorun schreef:
Hetzelfde geldt voor andere plaatsnamen, zoals Aachen (voorheen: Aken).
Ik heb vorige week veel in Zuid-Limburg rondgereden. Er zijn nog altijd aardig wat wegwijzers met Aken erop.
Hee da's interessant, ik dacht toch echt dat die in rap tempo aan het verdwijnen waren. Ik weet er eentje in Brunssum (link) en misschien dat er rond Vaals nog wat staan maar bijv. de N278 en N281 stadsautobaan hebben geen enkel Aken bord meer.
Het is een beetje off topic, maar waarom staat er bij de laatste SV link op de ene handwijzer drie bestemmingen (waarvan Epen en Aken op één regel) en op die daaronder maar één (Maastricht)?
Inmiddels ligt er een mooi lapje asfalt in de zuidoosthoek bij De Geusselt, waar voorheen de geluidswal en een hoop bomen stonden. De verlegging van het kruispunt is nabij..
In de Nieuwsbrief stond vandaag een mooie afbeelding van de geplande werkzaamheden aan het Koningsplein, waar de wandendak-methode wordt toegepast. Klik hier.
Avenue2 (Strukton en Ballast Nedam) leverde vorige week de twee ecoducten Bunderbosch en Kalverbosch op. Deze ecoducten overspannen op twee plaatsen de A2 ter hoogte van Meerssen/Bunde; Bunderbosch aan de westzijde en Kalverbosch aan de oostzijde.
Om overstekende dieren te beschermen tegen verblindende weg- en autoverlichting plaatsten de bouwbedrijven lichtschermen. Staatsbosbeheer, de gemeente Meerssen en Rijkswaterstaat zullen de ecoducten en de natuur op en rond deze oversteekplaatsen beheren.
De ecoducten zijn het eerste zichtbare resultaat van het project A2 Maastricht, waarbij Rijkswaterstaat, de gemeenten Maastricht en Meerssen en de provincie Limburg, met behulp van een tunnel de verkeersdoorstroming op de A2 en de bereikbaarheid van Maastricht willen verbeteren.
Een van de twee ecoducten over de A2 . (Copyright: Avenue2)