[A009] SAABA-B: Spitsstroken Badhoevedorp - Velsen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

A9: Velsen - Rottepolderplein

Bericht door Vinny » zo 29 okt 2006, 22:13

Heeft iemand een idee of dit stuk snelweg op de nominatie staat om verbreed te worden? Het is buitengewoon filegevoelig, en de rest van de A 9 is een stuk breder.

Verder vind ik de weefvakken tussen Raasdorp en Rottepolderplein behoorlijk oncomfortabel, maar dat terzijde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 okt 2006, 0:50

Vinny, volg je het nieuws niet meer ofzo? ;) Je moet toch weten dat er een spitsstrook zal komen op dat stuk van de A9. Alleen wanneer is onbekend, vanwege de luchtkwaliteit is dit uitgesteld. Ik hoop zelf dat deze strook er binnen 2 jaar komt want het is niet te houden in de spits.

Grappig, dat van die weefstroken had ik ook al eens eerder gemeld. Met 120 km/h vind ik het niet zo fijn, ik had liever 100km/h als Vmax gehad daar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 okt 2006, 8:53

Vinny, volg je het nieuws niet meer ofzo?
Het lukt me niet meer om alles te volgen. Ik ben van half elf 's ochtends tot half elf 's avonds weg (aan het werk). Hierdoor ontgaat mij soms wel wat. Gelukkig gaat men hier wat aan doen. Al denk ik dat een spitsstrook niet voldoende is. Zeker de Brug over Zijkanaal C is smal en voorzien van slecht wegdek.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 30 okt 2006, 9:14

mavas schreef:Met 120 km/h vind ik het niet zo fijn, ik had liever 100km/h als Vmax gehad daar.
Ik niet. Gaat buiten de spits prima daar met 120 km/h. In de spits mag je blij zijn als je de 60 haalt...
Volgens mij is het probleem op zondag vooral dat er dan teveel mensen op de snelweg rijden die er amper komen. Daar moet je geen algemene snelheidslimiet op aanpassen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 okt 2006, 9:30

Maar René, wij probeerden op de A 5 te komen. Het valt erg op dat veel mensen op de rechterrijstrook blijven hangen, hoewel de A 9 drie rechtdoorgaande rijstroken krijgt. En vervolgens moet je je zelf gewoon op de uitvoegstrook ri. A 5 opboksen. Ruimte krijg je echt niet... :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 30 okt 2006, 9:33

Het weefvak tussen N205 en A5 is heeeeeel lang. Daar heb ik nu nooit geen moeite mee. Gewoon mikken op een gaatje en desnoods de snelheid wat opvoeren om daar gebruik van te kunnen maken.
De weefvakjes tussen A200 en N205, die willen nog wel eens een beetje turbulent zijn. Maar geen reden om de Vmax naar 100 te verlagen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 30 okt 2006, 9:35

Tja. Turbulentie op de A 9. Je kunt er een boek over schrijven. En gisteren stond er dus ook nog een file... :roll:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 30 okt 2006, 19:07

mavas schreef:Alleen wanneer is onbekend, vanwege de luchtkwaliteit is dit uitgesteld.
Is op dat wegvak ook niet een busstrook? Staat me iets van bij. En zo ja, wordt die dan opgeofferd of blijft die bestaan?
De autogordel: een band voor het leven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 30 okt 2006, 19:42

^^ Nee, alleen bij KP Badhoevedorp ligt een klein stukje voor de Zuid-tangent.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Wouter N14
Moderator

Re: A9: Velsen - Rottepolderplein

Bericht door Wouter N14 » vr 28 sep 2007, 22:13

Momenteel vinden er dus werkzaamheden plaats aan dit wegvak. Ik moet zeggen dat de aannemer die voor de bebakening heeft gezorgd dit niet echt netjes heeft gedaan. Bij Akersloot (ri. Amsterdam) staat een hele verzameling omleidingsborden. Met een te kleine letter waardoor de informatie niet echt helder overkomt. De belangrijkste informatie wordt herhaald op een tweede bord, maar deze staat nogal dicht op de eerste.

Slechter vind ik de bebakening bij de werkzaamheden zelf. Na de Wijkertunnel gaan de twee stroken over naar de andere rijbaan met een flinke slinger. De snelheid wordt netjes via de signaalgevers afgebouwd, maar er staat maar één amateuristisch bord A1, weliswaar in een frame, maar a) niet retroreflecterend, b) niet in de juiste letter en formaat en c) nogal laat, namelijk vlak voor de samenkomst met de A22. Dat die invoegstrook erg kort is staat ook niet aangegeven. Vervolgens staat er een barrier dwars over de rijbaan om het verkeerde naar de andere rijbaan te geleiden, maar deze barrier is niet voorzien van bebakening of reflecterende materialen (de slinger wordt van te voren wel goed twee keer aangekondigd). Ook ontbreekt gele belijning. In België bijvoorbeeld zouden ze achter die barrier allemaal pijlschilden neerzitten als ook gele flitslampen. Vervolgens moet het verkeer lange tijd over de smalle rijbaan rijden. Deze kent twee uitritjes naar resp. de A200 en de N205. Deze waren gisteren allebei afgesloten, maar dit werd slecht kenbaar gemaakt. Zo was op de splitsingsborden de afbuigende pijl niet afgeplakt, waren de bestemmingsborden zeer summier afgeplakt en werd de 'uitgang' alleen afgesloten met wat lullige kegeltjes. Met direct daarachter een auto van een wegwerker (hoezo veilig werken?). Daar waar je kunt uitvoegen naar de N205 kan je ook kiezen om voor de andere rijbaan te kiezen. Dit was gisteren dus ook afgesloten, maar vorige week zag ik dat ook hier geen gele markering was aangebracht en dat je dus zelf maar je weg moest zien te vinden in het woud van rood-witte afzetbakens.

Hoe erg het nou allemaal is weet ik ook niet, maar het viel mij gewoon op dat het hier minder zorgvuldig was gedaan dan anders.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 28 sep 2007, 22:31

Ach, je wilt echt niet weten wat ik in de afgelopen weken allemaal al ben tegengekomen op dat wegvak...
(Overigens zonder dat dit tot ernstige ongevallen heeft geleid).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 29 sep 2007, 0:04

^^ dus het (de onzorgvuldige bebakening) heeft dus wel tot ongevallen geleid? Verbaasd mij niet. Maar het zag er gisteren gelukkig wel bijna klaar uit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 29 sep 2007, 0:29

Nee, er zijn wel ongeevalletjes geweest, maar voor zover ik weet niet door markering/bebakening.
Hoewel die af en toe bepaald niet uitblonken in duidelijkheid.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 30 sep 2007, 13:52

Mag ik weten welke aannemer daar aan het werk is/zijn? En dan weet ik vrijwel meteen ook de bordenboer die verantwoordelijk is voor die manco's.

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » za 12 sep 2009, 23:42

Waardoor ontstaan er in de spits vaak files op dit traject. Door de brug over het Zijkanaal C? Door de scherpe knik in de hoofdrijbaan van de A9 ter hoogte van de afrit N205? Door de kortere weefvakken tussen de N205 en de A200, en andersom? Of doordat men vanuit de richting A9 Badhoevedorp, na de afrit N205, moet ritsen van 3 naar 2 rijstroken?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 13 sep 2009, 1:29

Simpelweg door capaciteitstekort.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 13 sep 2009, 12:47

... maar de punten die winwamreus noemt maken het natuurlijk wél erger ten opzichte van een aansluitingloze snelwegsituatie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 13 sep 2009, 12:49

Nee, de bocht is ruim genoeg voor 140, de brug C heeft verkeerskundig gezien totaal geen relatie met de files.
En ritsen is niet het probleem, maar de versmalling zèlf. Dus capaciteitstekort.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 13 sep 2009, 12:58

Best absurd dat het gedeelte KP Rottepolderplein-Zuid - KP Velsen nog altijd 2+2 is. Het is de enige doorgaande snelweg tussen de agglomeratie rond Velsen en Amsterdam, zeker zolang de A8 nog ontbreekt.

Is de verbreding opgenomen in de spoedwet wegverbreding?

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 13 sep 2009, 13:38

^^ Ja, er komen spitsstroken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 13 sep 2009, 16:53

Ach ja, waarom ook fatsoenlijk uitbouwen als het ook hatseflats kan... :wall:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 14 sep 2009, 14:10

Voor aanleg van spits- en plusstroken zijn de procedures aanmerkelijk korter dan voor een reguliere verbreding. Ideetje: die verkorte procedures voor de aanleg van die spits- en plusstroken ook van toepassing verklaren op een reguliere verbreding. :idea:
Donateur Vereniging Wegenforum

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 14 sep 2009, 17:38

Die procedures van spits- en plusstroken zijn niet korter, dat moet jij toch onderhand wel weten :mrgreen:

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » ma 14 sep 2009, 21:17

^^

Niet meer... daarom worden nu bij verbredingen ook weer de 'gewone' stroken aangelegd omdat deze veiliger en op de langere termijn volgens mij ook gewoon goedkoper zijn. Een tijdje terug was het echter wel sneller, en daar 'zitten' we nu dus op diverse trajecten mee...

Rein
2x3 autosnelweg

Re: A9: Velsen - Badhoevendorp

Bericht door Rein » wo 07 jul 2010, 21:11

Vanaf 13 juli wordt gestart met de werkzaamheden om spitsstroken aan te leggen op de A9 tussen KP Badhoevedorp en KP Velsen. In eerste instantie werkt men aan het deel tussen KP Badhoevedorp en KP Raasdorp. De voorbereidende werkzaamheden zijn de laatste weken al bezig. Zo zijn er o.a. wat bomen gekapt en een paar geluidschermen weggehaald.
rws.nl schreef:

ERNSTIGE VERKEERSHINDER A9 TUSSEN KNOOPPUNT BADHOEVEDORP EN KNOOPPUNT RAASDORP
13 JULI TOT EN MET 6 AUGUSTUS 2010

Rijkswaterstaat voert van 13 juli tot en met 6 augustus 2010 werkzaamheden uit aan de A9 tussen knooppunt Badhoevedorp en knooppunt Raasdorp. De werkzaamheden zijn nodig voor de aanleg van een spitsstrook op de plek van de vluchtstrook. Tijdens de werkzaamheden zijn er versmalde en gesplitste rijstroken en geldt een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur. Houd met name in de spits rekening met extra reistijd. Rijkswaterstaat raadt weggebruikers aan in deze periode de A9 bij Badhoevedorp tijdens de spits te mijden.
Bron

Tijdens de werkzaamheden zal de verbindingsboog van de A4 naar de A9 richting Alkmaar zijn afgesloten. Verkeer vanaf Amsterdam en Schiphol richting Alkmaar wordt daarom omgeleid via een tijdelijke verbindingsboog van de A4 (noord) naar de A5. Zoals bij de meesten bekend is het normaal gesproken niet mogelijk vanaf de noordkant van de A4 de A5 op te gaan. Ik ben van de week langs deze tijdelijke boog gekomen en moet zeggen dat hij mij wel erg krap lijkt aangelegd. De enige rijstrook lijkt heel erg smal en de knik vanaf de uitvoegstrook vanaf de A4 naar de oprit naar de A5 is erg krap. Omdat de A5 haaks staat op de A5 zal deze knik een hoek hebben van ca 60 graden. Mijn indruk is dat het verkeer, zeker vrachtwagens, tot bijna stapvoets zal moeten afremmen. En dat op een snelweg..........

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 jul 2010, 11:35

Rein schreef:een tijdelijke verbindingsboog van de A4 (noord) naar de A5.
Aha. Wij vroegen ons al af (in een ander topic) waar die boog voor diende.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 08 jul 2010, 12:39

^^ Waar ik dus al het antwoord op gaf enige dagen later. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 jul 2010, 12:52

^^ Tja, soms kan ik alle topics niet bijhouden en op andere momenten kan ik ze niet terugvinden...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

evos
verkeersader

Bericht door evos » do 08 jul 2010, 14:01

Rein schreef:Mijn indruk is dat het verkeer, zeker vrachtwagens, tot bijna stapvoets zal moeten afremmen. En dat op een snelweg..........
... met Vmax=120 op die afrit (en dat rij ik daar ook, nou ja, 110). Ik neem aan dat ze daar wel een Vmax=70 zullen instellen.

Merkwaardig trouwens, dat de tijdelijke (oranje) wegwijzer voor die afrit naast Haarlem/Alkmaar ook Beverwijk vermeldt. Die naam komt op de A5/A9 pas weer terug bij knp. Velsen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 08 jul 2010, 20:09

Hier een link naar de street view pagina met de plek waar de betreffende tijdelijke verbindingsboog is neergelegd. Je bent hier op de afrit Hoofddorp vanaf de A4 en op wat op de foto de vluchtstrook is, is nu een tijdelijke uitvoegstrook neergelegd voor het verkeer dat van de tijdelijke verbindingsboog naar de A5 gebruik gaat maken. Recht voor je zie je de kruisende A5 en vlak daarvoor begint de verbindingsboog en gaat hij met een scherpe knik naar rechts om even verderop in te voegen op de A5.