[A004] SAABA-A: Spitsstrook Nieuwe Meer-Badhoevedorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

[A004] SAABA-A: Spitsstrook Nieuwe Meer-Badhoevedorp

Bericht door Palance » zo 07 nov 2010, 9:25

Er wordt goed werk gemaakt van de spitsstrook. Ik vond alleen de bewegwijzering richting Den Haag onduidelijk: Afrit Sloten is een tijdelijk bord (nog net te zien), en boven de (afgesloten) strook hangt een bord dat m.i. verre van compleet is (geen wegnummer, geen Amstelveen en alleen een vliegtuigsymbooltje).
Afbeelding
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Re: Spitsstrook De Nieuwe Meer-Badhoevedorp

Bericht door captain007 » zo 07 nov 2010, 11:09

Dat is ook gewoon het oude bord van de afrit Sloten waar ze wat popnagels hebben gebruikt. Lijkt mij dat hier nog wel een nieuw portaalbord zal moeten komen om files te voorkomen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 nov 2010, 12:44

Daar moet nog een nieuw bord komen, ja.
Verder stond daar oorspronkelijk een verdrijfpijl naar links, echter verderop kan nog geen kruis worden getoond, waardoor er geen kruis voor de pijlwagen stond...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 07 nov 2010, 21:46

Opmerkelijk trouwens die onderbroken spitsstrook markering net na De Nieuwe Meer en Sloten in de richting van Den Haag.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 nov 2010, 23:04

^^
Da's tijdelijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rein
2x3 autosnelweg

Re: [A004] SAABA-A: Spitsstrook Nieuwe Meer-Badhoevedorp

Bericht door Rein » di 10 mei 2011, 11:01

Vanmorgen zag ik op een kantelwalspaneel ter hoogte van waar de A4 zich splitst in een deel richting A10 Zuid en een deel richting A10 West de aanduiding staan van drie rijstroken (richting A10 Zuid) met het onderbord 'Spitsstrook Open'. Dit suggereerde dus dat de spitsstrook richting A10 Zuid open was. Echter, er waren geen andere 'indicatoren' voor een open spitsstrook aanwezig. Zo stonden boven de rijstroken geen groene pijlen en was het verkeer op het stuk weg tevoren (vlak na de oprit Sloten) al met een pijl en later een rood kruis naar links (op de twee normale rijstroken) gedirigeerd. Sowieso trok niemand zich iets van het bord 'Spitsstrook open' aan, want iedereen bleef keurig op de twee normale rijstroken rijden. Kortom: ik denk dat het een foutje was, maar het doet in ieder geval het vermoeden (of de hoop) leven dat de spitsstrook op niet al te lange termijn écht open gaat.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 10 mei 2011, 11:52

^^ Kan zijn dat je net in het proces van openstelling beland was.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 10 mei 2011, 17:31

Volgens de RWS twitter gaat ie uiterlijk 31 mei open.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 10 mei 2011, 21:10

Laten we het hopen! Ik denk dat vooral door de opening van de spitsstrook in de richting van Schiphol een groot positief effect zal hebben. Momenteel staat elke middag een gestage file op zowel de A10 Zuid binnenring als op de verbindingsweg van de A10 West richting A4. Die files zijn het afgelopen jaar alleen maar erger geworden door de vreemde configuratie als gevolg van de voorbereidende werkzaamheden voor de spitsstrook. Ik doel met name op de situatie bij de afrit Sloten waar verkeer komend vanaf de A10 west al meer dan een half jaar twee rijstroken naar links moet opschuiven (en daarvoor al moet ritsen) om op de meest rechterrijstrook van de A4 uit te komen. Door het daaruit voortkomende gefrommel en de pijlen en rode kruisen op de matrixborden wordt ook het verkeer komend vanaf de A10 Zuid afgeleid waardoor dit stagneert.

Voor de spitsstrook op de A4 richting de A10 alsmede op de A10 Zuid zelf ben ik heel benieuwd hoe dit uitpakt. Verkeer komend vanaf de A10 West dat er op de A10 Zuid bij de VU af wil zal na openstelling van de spitsstrook niet twee (zoals nu) maar drie rijstroken naar rechts moeten schuiven om op de uitvoegstrook te komen. Ik kan me voorstellen dat dit de doorstroming enigszins blijft belemmeren.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 10 mei 2011, 23:05

Mijn hoop is dat het verkeer dat vanaf de A2 de A10-Zuid op rijdt en het verkeer wat al op de A10 reed elkaar niet meer zo in de weg zullen zitten, dit leidt elke ochtend tot files op zowel de A2 als de A10.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 31 mei 2011, 8:03

Het spitsstrookje van ca een kilometer op de A4 tussen KP Badhoevedorp tot aan de splitsing richting A10 West en A10 Zuid was vanmorgen open! Het vervolg (het laatste stukje A4 en de A10 zuid) was nog niet geopend. Wel stond er een bord dat de spitsstrook op 31 mei (vandaag dus) in gebruik zou worden genomen. Wellicht later in deze ochtendspits of wellicht pas in de avondspits?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 31 mei 2011, 9:25

^^ Vandaar de kortere reistijd via de A4/A10/A1 naar knooppunt Diemen dan via de A9 op de DRIP. Scheelde dit nu echt veel qua reistijd? Ik had normaal gesproken altijd veel vertraging bij het oprijden van de A4 bij knooppunt Badhoevedorp, waardoor het in de praktijk altijd sneller was via de A9 naar Diemen te rijden. Ben benieuwd of het nu weer gunstiger is om via de A10 zuid te gaan rijden i.p.v. over de A9.

barnovens
polderweggetje

Bericht door barnovens » di 31 mei 2011, 9:38

Goed nieuws dat ook deze spitsstroken nu geopend zijn. Ik vond het wel opvallend dat de belijning tijdens de voorbereiding aangepast werd. In eerste instantie bleef de vluchtstrook bestaan en nu is de vluchtstrook een rijbaan geworden (voor rechtsafslaand verkeer) en is er in het midden een spitsstrook gecreerd.

Door alle drukte op de vluchtstrook gaan ze in juni en juli deze stukken opnieuw asfalteren op de A4/A10.

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/n ... _juli.aspx

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 31 mei 2011, 9:58

Ik weet niet of alleen dit deel spitsstrook nou zoveel doet voor de doorstroming. Het stuk spitsstrook op de verbindingsweg naar de A10 Zuid toe was namelijk dicht zodat al het verkeer zich alsnog op twee rijstroken moest proppen. Als echter ook die andere delen open zijn, dan lijkt me dat er voor KP de Nieuwe Meer in de ochtendspits feitelijk geen file meer zal hoeven staan.

Per saldo reed het verkeer vanmorgen nog wel met een redelijke snelheid door, op de invoeger vanaf de A9 naar de A4 toe was het zelfs zeer rustig te noemen. Dit kan deels door de geopende spitsstrook komen, maar ook door het feit dat ik nog vrij vroeg was (ca 7:30, terwijl het aldaar meestal pas rond 7:45 echt volloopt) en het elk jaar sowieso vanaf eind mei al wat rustiger wordt in de ochtendspits. Gisteren kon ik (zonder spitsstrook) ook gewoon filevrij doorrijden op dit stuk.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 mei 2011, 11:09

Vanochtend was de spitsstrook Amstel-->Nieuwe Meer-->Badhoevedorp (A10-Re-->A4-Re) volledig open.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 31 mei 2011, 11:11

De andere kant op was de spitsstrook op de A10 open, maar zoals te verwachten viel was die bijna helemaal leeg tot aan het weefvak tussen s109 en s108. Eigenlijk zijn die spitsstroken ondingen omdat een flink deel van de automobimutsen er geen gebruik van weet te maken. De aansluiting A2/A10 stroomde een stuk beter door, maar dat was eerder volgens mij ook al het geval omdat de taper daar verdwenen is.

Wat later reed ik op de A10 zuid de andere kant op en de spitsstrook was daar ook open. Ik ben benieuwd naar de avondspits van vandaag.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » di 31 mei 2011, 17:10

Rein schreef:Ik weet niet of alleen dit deel spitsstrook nou zoveel doet voor de doorstroming. Het stuk spitsstrook op de verbindingsweg naar de A10 Zuid toe was namelijk dicht zodat al het verkeer zich alsnog op twee rijstroken moest proppen. Als echter ook die andere delen open zijn, dan lijkt me dat er voor KP de Nieuwe Meer in de ochtendspits feitelijk geen file meer zal hoeven staan.

Per saldo reed het verkeer vanmorgen nog wel met een redelijke snelheid door, op de invoeger vanaf de A9 naar de A4 toe was het zelfs zeer rustig te noemen. Dit kan deels door de geopende spitsstrook komen, maar ook door het feit dat ik nog vrij vroeg was (ca 7:30, terwijl het aldaar meestal pas rond 7:45 echt volloopt) en het elk jaar sowieso vanaf eind mei al wat rustiger wordt in de ochtendspits. Gisteren kon ik (zonder spitsstrook) ook gewoon filevrij doorrijden op dit stuk.
Later die ochtend (8:30u) was het op die aansluiting wel druk, maar amper vertraging. Dat omdat de hoofdrijbaan A4 -> De Nieuwe Meer gewoon doorreed.
Ook de aansluiting A2->A10-Zuid was druk maar reed door. :top:

Nu, 17:10u is de omgeving van knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer zowaar filevrij! :top:
Maar.. de koplocaties van de files lijken zich te hebben opgeschoven richting het noorden bij de Coentunnel en afrit Volendam.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 31 mei 2011, 19:22

Vanavond ging het lekker met de open spitsstroken. Het begon eerst op de A1 waar de spitsstroken open waren en ik via de spitsstroken de file voor de A10 Noord op de linker 3 rijstroken kon ontwijken (handige feature, zo'n spitsstrook). Daarna op de A10 Zuid een geopende spitsstrook met zeer vlotte doorstroming (hoewel DRIP voor knooppunt Amstel nog aangaf dat er file stond op dat traject en al het verkeer via de A2/A9 naar Haarlem werd gestuurd). Vervolgens vlotjes de A4 op met geopende spitsstrook.
Op de A4 lijkt men het wel te snappen, op de A10 totaal niet en daar ben ik dus zeker 30/40 auto's gewoon rechts voorbij gereden. Het scheelt nu echt een dik kwartier qua reistijd voor mij. Ben benieuwd hoe het morgen en volgende week gaat.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 31 mei 2011, 21:03

Toen ik vanmiddag vanaf de A10 zuid richting A4 reed ging het bijna gruwelijk mis op de plaats waar de A10 west aanhaakt op de A4. Blijkbaar zat bij een aantal weggebruikers die vanaf de A10 west kwamen zo sterk in het patroon dat ze op een lege rijstrook aan hun linkerkant moeten invoegen, dat men totaal niet doorhad dat er dit keer geen sprake was van een lege rijstrook, maar van een redelijk gevulde spitsstrook (komend vanaf de A10 zuid). Zo'n 8 auto's zaten daardoor bijna op elkaar, uiteindelijk stonden ze volgens mij allemaal zo goed als stil (terwijl het verkeer op de rijstroken om hun heen lekker doorreed). Hopelijk gaat het de komende tijd beter.........

En ik blijf me er toch over verbazen dat zoveel mensen alle signalen (borden, groene pijlen, auto's) dat de spitsstrook open is totaal niet doorhebben....... Nou ja, kan ik tenminste lekker doorrijden op de spitsstrook terwijl anderen elkaar het even zuur maken met snijden, bumperkleven etc op de gewone rijstroken.

BTW nog een tipje voor RWS: aan het begin van de A4 (komend vanaf de A10 zuid) stond aan de rechterkant een blauw kantelwalspaneel met erop drie rijstroken getekend met door de rechterrijstrook een rode streep. Dit suggereert het einde van de spitsstrook, maar in dit geval was de spitsstrook gewoon geopend. Kortom: of het bord is stuk of er is een foutje gemaakt.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 31 mei 2011, 23:07

Ik reed rond 19:00 op de A10 zuid binnenring, door de invalshoek van de zon zag de zwartgemaakte oude belijning er bijna net zo wit uit als de nieuwe, en dat loopt allemaal kriskras door elkaar heen. Volstrekt onoverzichtelijk!

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 31 mei 2011, 23:10

^^ Dat was ook een van de zaken die mij in negatief opzicht opviel. Ik snap natuurlijk dat wegstralen asfaltschade oplevert, maar dit zou bij regen nog wel eens voor ongelukken kunnen zorgen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 31 mei 2011, 23:11

Is van tijdelijke aard. Er komt nog een mooi nieuw toplaagje zwart overheen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 31 mei 2011, 23:16

^^ Had het kunnen weten als ik de link een aantal posts eerder had geopend.... Maar goed vanaf vrijdag 22 juli zou dat probleem verholpen moeten zijn en dan zal er denk ik ook weer goed zichtbare thermoplast markering zijn aangebracht.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 31 mei 2011, 23:17

Vanavond rond 18.00 uur reed ik van Afrit RAI (Rivierenbuurt) richting Schiphol: stroomde goed door.

[EDIT: zie dat er in de tussentijd nog wat berichten zijn gepost: onderstaande is dus al gesignaleerd}
Wel was het behoorlijk chaotisch doordat de nieuwe belijning wel is toegevoegd, maar de oude niet (of niet goed) is verwijderd. Een wirwar aan lijnen (wellicht kwam het door de stand van de zon dat de verwijderde lijnen alsnog goed zichtbaar waren). Ben blij hierboven te lezen dat er nog geasfalteerd gaat worden.

Maar het blijft een rare spitsstrook met zoveel weef- en afslaande bewegingen.

Als de spitsstrook op de A4 richting Schiphol niet open is vind ik het moment van invoegen (van 3 naar 2 stroken) op het viaduct in een bocht vlak na KP De Nieuwe Meer erg onhandig en onoverzichtelijk.

Het bord waar Rein aan refereert viel me ook op (einde spitsstrook, terwijl deze gewoon open is).

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 31 mei 2011, 23:48

Wat erg handig zou zijn is een bypass voor afslag s109 voor verkeer wat op de A10 rijdt, voor de aansluiting met de A2. Dat weefvak wat daar nu ligt is namelijk altijd waanzinnig druk in de spits. Nu de taper weg is, is het ietsje beter geworden maar het is nog verre van optimaal. In de huidige SAA plannen lijkt er een dergelijke oplossing te zijn voor s113 bij de A1, al is dat (dacht ik) om geheel andere redenen zo bedacht. Ook de afslag Hoofddorp/Aalsmeer vanaf de A4 richting het zuiden begint voordat de A5 op de A4 aansluit en gaat onder de A5 door.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 01 jun 2011, 8:10

De dubbele belijning op de A4 en de A10 is inderdaad erg verwarrend. Zeker als je de zon tegen hebt ('s morgens A10 buitenring, 's avonds binnenring) zien de weggekalkte strepen en blokjes er op het oog 'gewoon' wit uit. Heel apart is dat als je dan in je achteruitkijkspiegel kijkt (dus van de zon af), je daar keurig zwartgemaakte strepen en blokken ziet. M.a.w.: als je echt niet meer weet waar je moet rijden, check even je achteruitkijkspiegel! :top:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 01 jun 2011, 8:45

Momenteel staan er dikke files op de A4 (richting Amsterdam) en de buitenring A10 west door een ongeval op de A10 Zuid ter hoogte van Oud Zuid. De rechterrijstrook is afgesloten. Nu gebeuren daar wel vaker ongevallen, maar mogelijk dat de veranderende wegsituatie (in werking zijnde spitsstrook in combi met de 'dubbele' belijning) wel aan het ongeval heeft bijgedragen (al is dat natuurlijk in dit stadium puur speculatief).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 01 jun 2011, 10:55

Aha. Het stond bij Bos en Lommer al vast vanmorgen. Daar staat normaal nooit een file in zuidelijke richting op dit tijdstip...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » wo 01 jun 2011, 13:40

Rein schreef:Momenteel staan er dikke files op de A4 (richting Amsterdam) en de buitenring A10 west door een ongeval op de A10 Zuid ter hoogte van Oud Zuid. De rechterrijstrook is afgesloten. Nu gebeuren daar wel vaker ongevallen, maar mogelijk dat de veranderende wegsituatie (in werking zijnde spitsstrook in combi met de 'dubbele' belijning) wel aan het ongeval heeft bijgedragen (al is dat natuurlijk in dit stadium puur speculatief).
Er stond een dikke file op de A2 (met terugslag ver op het vijfstrooksgedeelte tot aan Breukelen) vanwege invoegproblemen bij knooppunt Amstel richting A10-Zuid.
Daarnaast was er een ongeluk gebeurd op de invoeger van de A10-West -> A10-Zuid. Zowel de A10-West (voor zo ver ik kon kijken) als de A4 tot Schiphol liepen vast.

Het is inderdaad speculatief. En ook al zou de onduidelijkheid een oorzaak zijn, dan is het nog te vroeg om te oordelen dat het anders moet want misschien is volgende week iedereen gewend?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 01 jun 2011, 13:46

^^ Het was vanochtend in ieder geval rond half negen goed te merken. De reistijd naar knooppunt Diemen was via de A9 een flink stuk korter dan via de A4/A10/A1 als we de DRIP mochten geloven. Op de A2 zag ik toen nog geen file staan op dat stuk waar jij het over hebt, wel zag ik opstropend verkeer op de A2 dat de A9 richting Amstelveen op wilde rijden. Echter wordt dat veroorzaakt door het knelpunt bij de overgang van 4 naar 3 rijstroken op de A9.