[A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Smacks
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 jun 2016, 22:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Smacks » di 04 jul 2017, 0:01

Ondanks dat ik op de nieuwe situatie was voorbereid was ik toch bijna verrast.
Het vrachtverkeer wat dreigt over de lijn te gaan vergt bijna alle aandacht waardoor de verkeersaanwijzingen van de nieuwe indeling gemist worden.
Met koerswijzigingen op het laatste moment tot gevolg, ik zie daar nog wel een ongelukje of wat gebeuren. :duck:
De combinatie van de witte en gele belijning maakt het ook niet allemaal duidelijker.

Maar de 90km max zit dichtbij de maximale doorvoersnelheid van 70km plus 50% meer rijstrook, minus de verwarring moet toch uiteindelijk een plus opleveren. Mooi dat wanneer de grote werkzaamheden nog moeten beginnen er al effect is (en niet alleen door een afname van verkeer door de vakantie want vorig jaar was aan het begin van de vakantieperiode ook nog dikke file). :woop:

Overigens vind ik het jammer dat deze verbreding (3 rijstroken tussen Utrecht Noord en Bilthoven en het stuk tussen Hilversum en de A1) niet eerder is uitgevoerd. Had zoveel uitgemaakt en het kostte alleen een stukje berm. :dontknow:
Laatst gewijzigd door Smacks op di 04 jul 2017, 0:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » di 04 jul 2017, 7:29

Het is best smal inderdaad, met gekke slingers er in. Maar fijn dat het kan! Nu nog hetzelfde doorvoeren op de A1 tot Bunschoten (ander topic) binnen hetzelfde project.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Via » di 04 jul 2017, 17:47

Nieuwe bewegwijzering voor dit stuk staat al klaar bij de aannemer in Schijndel zag ik vandaag.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door RSK » di 04 jul 2017, 18:29

Ondertussen zijn rond de aansluiting Hilversum al diverse betonnen funderingen aangelegd, vermoedelijk voor portalen. Daarnaast is de oude bewegwijzering rond de VZP's Voordaan en Nijpoort al behoorlijk aan het verdwijnen, om vooralsnog vervangen te worden door gele borden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Vegi » di 04 jul 2017, 18:33

T-hijs schreef:Ho ho... Even afwachten! Op meer routes leek het vandaag rustiger dan normaal... Op basis van één middagspits kun je nog geen conclusies trekken... :yes:
Je had gelijk, vandaag stond er vooral file voor de afrit Bilthoven en knooppunt A1 - A27 waardoor het probleem een paar km is verschoven.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » do 06 jul 2017, 21:41

Ziet er rommelig uit met witte en gele markering, alleen op de punten waar het werkvak begint is de reguliere markering zwart gemaakt.
Link

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door orionpax » do 06 jul 2017, 23:32

Ben benieuwd hoe duidelijk de belijning met slecht weer in de avond is

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Hajo » vr 07 jul 2017, 16:06

^^ Ben er vanmiddag nog langs geweest. De werkzaamheden zijn nu echt begonnen.

Gele belijning gaat altijd boven witte belijning, maar in de avond en 's nachts met slecht weer kan het verwarrend zijn als het niet goed zichtbaar is. Misschien komt er nog al dan niet tijdelijke verlichting.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 977
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door T-hijs » vr 07 jul 2017, 16:09

Of misschien halen ze de witte belijning nog weg of misschien...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » vr 07 jul 2017, 22:10

Er staat nu ook een betonnen afscheiding rechts langs de weg. Eerste ochtend paar dagen geleden zaten er meteen 6 autos tegn( al.lees ik ook de lezing dat die tegen die auto knalden)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Hajo » vr 07 jul 2017, 22:13

Boerenkool schreef:(...) betonnen afscheiding (...)
Yep, soms zelfs met een scherm erop zodat je niet kunt zien wat zich daarachter afspeelt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » vr 07 jul 2017, 22:29

Zoals te zien vanaf 2m30 in de video. Ook zo lekker dicht tegen de rijstrook aan.
Kan mij voorstellen dat mensen daar even van schrikken. Zeker wanneer je net achter een vrachtwagen zit.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Hajo » vr 07 jul 2017, 23:13

^^ Valt wel mee, denk ik.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » za 08 jul 2017, 20:47

Ik heb een brede bus en ervaar het niet als smal. Er zijn veel ergere plekken waar je regulier heel smal rijdt. De Maasbrug bij Den Bosch, de lekbrug bij Vianen noordwaarts, de brug van Gorinchem, de A2 in Limburg op het spitsstrookdeel. Dat zijn ook allemaal van die plekken waar je wisselend vlagen wind vangt en het wegdek niet geheel egaal is dus daar ben je hele tijd je stuur aan het corrigeren om een rechte lijn aan te houden
Vooral de lekbrug bij Vianen noordwaarts op de spitsstrook rijdt wat dat betreft niet erg lekker.
Op zich is rijden met aan beiden kanten paar cm naast spiegel niet heel moeilijk, maar als de wind je geregeld naar links duwt of kuilen je naar rechts of inhalers vlagen wind geven of wegnemen dan wordt sturen werk.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » do 13 jul 2017, 22:10

Deze week met de regen viel me op dat je op de middelste strook veel last van aquaplaning hebt.
En vandaag viel me op dat er toch harder gereden wordt dan 90. Dat kan niet echt met die rare slingers.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door RSK » zo 16 jul 2017, 11:35

Een opvallende ontwikkeling is de afgelopen pakweg twee weken gaande geweest bij de oprit van Hilversum naar het noorden. Er is een compleet dijklichaam aangelegd wat vanaf het huidige viaduct een perfecte enkelstrooks oprit (zonder vluchtstrook) zou kunnen zijn. Het lijkt erop dat hier straks een tijdelijke oprit komt, zodat men op de bestaande oprit het landhoofd kan aanleggen van de nieuwe aansluiting. Het centrale viaduct daarvan komt namelijk een stukje noordelijker te liggen (ter hoogte van km 93,6). Ik vroeg me eerder al wel af hoe ze de fasering zouden doen qua aanleg en afbraak van de verbindingsbogen, maar die vraag lijkt inmiddels dus beantwoord.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Smacks
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 jun 2016, 22:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Smacks » zo 16 jul 2017, 11:57

^^
Ik zag het ook, en had daar dezelfde gedachte bij.
Het landhoofd van het nieuwe viaduct ligt nog wel behoorlijk vrij van de bestaande oprit maar ik denk dat de nieuwe oprit vanaf het nieuwe viaduct naar de oprit van de A27 hoger ligt en dit in 1 keer aangepakt wordt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door RSK » zo 16 jul 2017, 12:31

Voor wie meer visueel is ingesteld, heb ik een korte schets gemaakt aan de hand van de 3D-visualisatie:

Afbeelding

In rood het de nu aangelegde grondwerken voor een tijdelijke oprit, in geel de locatie waar het nieuwe viaduct ongeveer komt. Zodra dat klaar is, kan verkeer van Hilversum richting noorden over het nieuwe viaduct geleid worden, en kunnen oude viaduct en tijdelijke oprit worden opgeruimd zodat de afrit kan worden geconstrueerd. Verkeer van en naar Utrecht kan in deze fasering dus nog iets langer 'genieten' van het knooppunt, al zal er zonder tijdelijk viaduct op een gegeven moment wel een tijdelijke extra gelijkvloerse kruising moeten komen om verkeer uit de richting Utrecht te laten kruisen met verkeer van Hilversum naar Eemnes (wat in de uiteindelijke situatie natuurlijk ook het geval gaat zijn aan de oostkant van het nieuwe viaduct).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » zo 16 jul 2017, 21:54

Viel mij ook al op! Wordt wel een scherpe knik bovenaan, en ik zie nog geen ruimte voor een invoegstrook.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door DjIdee » zo 16 jul 2017, 22:38

Is het geen weg puur voor bouwverkeer. Via de afgezette rijstrook op het bestaande viaduct kun je zo zonder conflicten daar komen.
Er moet nogal wat materiaal die kant op.

Ik zie dergelijke tijdelijk bouwwegen namelijk ook op de A6 (middenberm Almere Buiten Oost bv vanaf het viaduct en bij Almere Buitenwest aan de noord-west kant) om zo bouwverkeer zo weinig mogelijk te laten kruisen met regulier verkeer.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » za 22 jul 2017, 22:49

Voor bouwverkeer ligt verderop een mooie 'afrit', met veel rijplaten.
Deze nieuwe weg ziet er wat mij betreft iets te netjes uit voor een weg voor werkverkeer en hij loopt ook naar de snelweg toe. Werkverkeer moet juist in het terrein naast de snelweg zijn, want daar komt het nieuwe viaduct straks uit.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » wo 26 jul 2017, 22:42

Bij de aansluiting Hilversum zijn ze thv de 'snup' veel zand aan het afgraven. Via een bouwweg wordt dit met dumpers noordelijk gebracht, waar het met een soort lopende band over de afrit naar het terrein wordt vervoerd waar de nieuwe aansluiting komt te liggen.
Ook hebben ze gisteren de laatste bomenrij tussen de snelweg en de locatie van de nieuwe aansluiting weggehaald.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » vr 28 jul 2017, 17:45

Nu is ook op de oprit richting zuid de tweede rijstrook over een deel verdwenen om ook.daar te vergraven en 80 ingesteld. Jammer, was leuk stukje 130.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 407
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » wo 09 aug 2017, 21:48

Dat bord 80 viel me ook al op. Het is op de A1 en A27 goed letten op de borden en niet meer op je intuïtie rijden: die linker rijstrook gaat er net in een flauwe linkerbocht onder het viaduct uit, dus is lastig te zien.

En wat wordt er nog steeds hard gereden bij de werkzaamheden op de A27! Als ik 95-98 op de GPS rij, word ik zeer regelmatig met een flink snelheidsverschil ingehaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » wo 09 aug 2017, 21:58

Bij werkzaamheden wordt wel vaak te hard gereden vind ik. En dan bedoel ik in situaties waar je echt gewijzigde verkeersvoering hebt met verlegde rijstroken en/of afzettingen direct langs de rijstrook. Zelfs als je 15-20 boven de maximumsnelheid rijdt wordt er nog veel gedrukt en met vrij groot snelheidsverschil ingehaald. Terwijl de maximumsnelheid bij wegwerkzaamheden in Nederland meestal niet laag is in vergelijking met sommige andere landen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » do 10 aug 2017, 12:10

Valt inderdaad op dat de Vmax de laatste jaren vrij schappelijk is bij wegwerken op/langs de snelwegen. Op de A6 is het nu 100 km/u langs de werkzaamheden.
Ook de A12 tussen Ede en Grijsoord mocht je 100 km/u langs de wegwerkzaamheden tijdens de verbreding. Af en te werd een stukje op 90 gezet omdat er dan tijdelijk wat smallere stroken beschikbaar waren.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door martien » wo 16 aug 2017, 13:00

De eerste NBA-wegwijzer is ook al bij de afrit Bilthoven in richting Hilversum geplaatst. Wat mij opviel was dat de afrit twee rijstroken krijgt gezien het aantal afgeplakte pijlen.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Seat » do 24 aug 2017, 9:05

De onderstaande foto heb ik uit een nieuwsbericht over een aanrijding (alweer op die plek...) gehaald.

Afbeelding

Heel opvallend zou het niet moeten zijn, omdat de twee rijstroken ook al in het ontwerp waren ingetekend ;)

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door RSK » do 07 sep 2017, 8:07

Even de update der motorrijdende Hilversumforens. Het tempo zit er stevig in, zo heb ik de afgelopen twee weken het talud vanaf de bestaande weg richting het nieuw aan te leggen viaduct bij Hilversum met de dag zien groeien. Inmiddels is het nagenoeg klaar, op een kleine del na (komt daar nog een eco-tunnel wellicht?).

Een ander punt waar het opvallend hard gaat, is het stuk tussen Utrecht-Noord/Maarssen en Bilthoven. Daar zijn de afgelopen week de vangrails geplaatst, en inmiddels ligt er vrijwel overal een dikke laag asfalt. Alleen de toplaag ontbreekt nog, zo op het oog zou je zeggen dat het daar binnen twee weken open moet kunnen.

Aan de andere zijde is men vooral met ontbossing in de weer. Ook worden er allemaal betonnen voeten geplaatst aan de kant van het spoor. Een geluidsscherm, vermoed ik. Beetje merkwaardig dat die dan tussen spoor en weg in komen. Je zou zeggen dat ze nuttiger zijn als ze ook gelijk de herrie van het spoor wegnemen... Overigens is men daar ook wel aardig bezig aan het stuk tussen Nijland en Afrit 31. Dat is alleen nogal aan het zicht onttrokken.

Dat even kort over de stand van zaken. Voor het stuk benoorden Hilversum mag zich een andere reporter melden. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » do 07 sep 2017, 21:22

^^ Daar hangen inmiddels nieuwe borden bij knp Eemnes. Zie dit topic voor de plaatjes.
Verder staan er tussen Hilversum en knp Eemnes al enkele LED-lichtmasten. De oude stonden er ook nog deze avond maar die zullen wel snel verwijderd worden. De nieuwe masten en LED-armaturen zijn hetzelfde type als op de A2 tussen Holendrecht en Amstel.

Plaats reactie