[A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door chriskrusz » wo 14 nov 2018, 12:17

Reuzenberenklauw eroverheen uitzaaien zodat de duizendknoop geen licht meer krijgt, kan niet misgaan.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Hajo » wo 14 nov 2018, 12:36

^^ Vlammenwerper... :mrgreen:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » wo 14 nov 2018, 12:44

captain007 schreef: wo 14 nov 2018, 11:45 ^^ Als duizendknoop al door beton heen kan gaan door het gewoon kapot te drukken, dan gaat een doek ook niet helpen. Punt is ook dat de wortels tot 7 meter diep kunnen groeien, dus dit is echt een lastige plantensoort. Overigens is dit een landelijk probleem, want er zijn behoorlijk wat locaties (ook langs andere snelwegen) waar deze planten helaas groeien. En een ander punt is dat als je het op zijn beloop laat de verspreiding heel hard gaat.
Vreemd dat als je op maatregelen tegen duizendknoop zoekt in Google, het plaatsen van wortelschermen wel degelijk als remmende maatregel wordt voorgesteld. Nogmaals, regulier worteldoek zal weinig uithalen. Andere woekeraars zoals heermoes hebben daar ook geen moeite mee. Ik denk dan aan kunststof schermen van enkele millimeters dik zoals die bijvoorbeeld ook worden gebruikt om bamboe in te perken.

Werkt het zichzelf een weg door gesloten beton of door openingen/scheuren in beton? Dat is wel een essentieel verschil.

Als het probleem zich beperkt tot de A27 en het daar terecht is gekomen door de aanvoer van zand/grond, dan zullen de wortels nu nog geen 7 meter diep zitten. Met schermen kun je wellicht tijdelijk de horizontale verspreiding tegenhouden of afremmen, zodat je over een kleiner gedeelte hoeft te bestrijden of afgraven. Al zou je dit niet langs de volledige projectgrens doen maar rondom specifieke particuliere percelen dan zou het al kunnen schelen voor de af te handelen schade. RWS geeft aan verantwoordelijk te zijn dus je wilt -waar mogelijk- voorkomen dat de schade verder oploopt.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door chriskrusz » wo 14 nov 2018, 12:54

Schelpenpaadje schreef: wo 14 nov 2018, 12:44 Werkt het zichzelf een weg door gesloten beton of door openingen/scheuren in beton? Dat is wel een essentieel verschil.
Door openingen/scheuren/naden in het beton.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » wo 14 nov 2018, 13:16

Met maaien is het spul met moeite weg te krijgen maar dan moet er wel elke paar weken gemaaid worden om te zorgen dat de plant via nieuw gevormd blad niet genoeg zonlicht kan opnemen. Wordt dit maar lang genoeg vol gehouden dan raken de wortels op een gegeven moment uitgeput en sterven af. De aanhouder wint dus. En zeker er voor zorgen dat die troep volgend jaar niet tot bloei komt.
De ellende is dat elk deel van de plant kan uitgroeien tot een nieuwe plant. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de paardenbloem en andere planten met penwortels. Elk stukje wortel dat achter blijft loopt gewoon weer uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » wo 14 nov 2018, 15:37

Afsluitend persbericht:
Rijkswaterstaat schreef:Minister Van Nieuwenhuizen opent megaproject verbrede A27/A1

Op 14 november 2018 opende minister van Infrastructuur en Waterstaat Van Nieuwenhuizen de verbrede A27/A1 van aansluiting Utrecht-Noord, knooppunt Eemnes en aansluiting Bunschoten-Spakenburg.

Over een totale lengte van ruim 23 km is de snelweg A27 verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken en de snelweg A1 van 2x2 naar 2x4 rijstroken. Rijkswaterstaat realiseerde dit project in iets meer dan een jaar tijd. Door de verbreding van de A27 en A1 is de doorstroming van en naar Utrecht en Amersfoort aanzienlijk verbeterd. Op voorheen ernstige fileknooppunten kan nu zonder vertraging worden doorgereden.

De minister verrichtte de openingshandeling door het puzzelstukje van de A27/A1 te plaatsen in de draaischijf van Midden-Nederland. Ook overhandigde zij de puzzelstukjes Knooppunt Hoevelaken (A28/A1) en Ring Utrecht (A27/A12) aan gedeputeerde Dennis Straat en wethouder van de gemeente Amersfoort Hans Buijtelaar en aan de projectmanagers van de vervolgprojecten.

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie 3Angle kijken samen ook terug op een geslaagd project. Er zijn mooie resultaten geboekt, voor de weggebruikers, maar ook voor de omgeving en natuur. De winst voor de weggebruiker is evident: zij hebben er extra rijstroken bijgekregen, waardoor de doorstroming en daarmee de reistijd is verbeterd. Niet alleen nu het project is gerealiseerd, maar ook tijdens de bouw werd al extra capaciteit beschikbaar gesteld met het toepassen van een slimme bouwmethode. Tijdens de werkzaamheden waren meteen 3 smallere rijstroken beschikbaar met een maximumsnelheid van 90 km/h (3x90-maatregel). Hierdoor werd de hinder voor de automobilisten beperkt.

Daarnaast is geïnvesteerd in het vervangen en aanbrengen van nieuwe geluidschermen en is over het gehele traject stiller asfalt aangebracht om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Maar ook aan de natuur is gedacht. Een belangrijke barrièrewerking van de A27 is verminderd door de aanleg van een grote faunatunnel Monnikenberg.
>> https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... 27-a1.aspx

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » do 04 jul 2019, 20:29

Het kan dan wel geopend zijn, maar de spitsstrook is nog steeds altijd dicht.

Verder valt te melden dat het veilig maken door de gestroomlijnde inprikker van Hilversum te slopen niet geheel gelukt is. Er gebeuren veel meer ongelukken dan voorheen en ook flinke. Meestal te hard rijden en dan de bocht niet kunnen maken en diorschieten het talud af. En geregeld kleine kopstraart omdat er mensen 100 willen rijden en mensen zich aan de 50 houden of wat er boven en dat past niet echt in het verwachtingspatroon van sommige mensen.
Nou is de 50 wel belachelijk weinig behakve in de bochten, daar is het nog veel.

De A27 rijdt nu lekker door, maar filevrij is hij nuet geworden 's Ochentds staat t vaak vanaf Bilthoven Noord vast omdat knp Rijnsweerd t niet aankan. Smiddags vaak file tusseb hilversum en KNP eemnes, het afvallen van de rijstrook en de dynamiek geven frequent file.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » do 04 jul 2019, 20:37

Boerenkool schreef: do 04 jul 2019, 20:29Verder valt te melden dat het veilig maken door de gestroomlijnde inprikker van Hilversum te slopen niet geheel gelukt is. Er gebeuren veel meer ongelukken dan voorheen en ook flinke.
Maar wat is er zo bijzonder aan de vormgeving van de afslag Hilversum t.o.v. andere afslagen dat er bij Hilversum zoveel ongelukken gebeuren? Volgens mij is het een vrij normale afslag.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » do 04 jul 2019, 20:43

De bochten zijn relatief scherp en hebben wat tegenverkanting. En de mensen rijden lomp ondat t vroeger kon.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door T-hijs » do 04 jul 2019, 20:44

Een van de redenen is volgens mij dat de inrichting niet overeenkomt met de maximumsnelheid van 50 km/u. Als ik daar iets boven de 50 rij, word ik werkelijk aan alle kanten voorbijgereden...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.


boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » vr 05 jul 2019, 8:41

T-hijs schreef: do 04 jul 2019, 20:44 Een van de redenen is volgens mij dat de inrichting niet overeenkomt met de maximumsnelheid van 50 km/u. Als ik daar iets boven de 50 rij, word ik werkelijk aan alle kanten voorbijgereden...
Maar als de mensen harder rijden dan 50 km/u, dan vliegen ze blijkbaar de bocht uit. Dan past de snelheid toch wel bij de weginrichting?
Wat ik afleid uit de artikelen zijn weggebruikers die vastzitten in oude gewoontes, rijden met hun ogen in hun broekzak en er geen rekening mee houden met het feit dat de wegsituatie of het wegbeeld ook wel eens kan veranderen.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door T-hijs » vr 05 jul 2019, 9:17

Geen idee hoe dat dan bij die mensen werkt. Ik zie dat het anders is dan vroeger en ik zie een maximumsnelheid van 50. Dan zorg ik dat ik op de teller onder de 60 blijf...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door waldo79 » vr 05 jul 2019, 10:52

Maar als je daar komt aanrijden zie je toch al dat je daar niet met hoge snelheid kunt doorrijden. Overigens bereiken mij amper berichten over ongevallen daar.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » vr 05 jul 2019, 13:43

Ik vermoed dat het ook wat erger lijkt omdat die paar die van het talud af zijn gereden dan opvallen in het nieuws. Van diegenen die op andere afslagen gewoon de vangrail rammen hoor je meestal niks.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door waldo79 » vr 05 jul 2019, 15:30

Moet zeggen dat al wat ik over die aansluiting hoor slechts de berichten op dit forum zijn. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het nieuws in het Gooi niet volg :yes:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » vr 05 jul 2019, 22:01

De ongelukken komen mij over als gevalletjes waar heel wat signalen gemist zijn.
Ik zou ook niet meteen de weg de scjuld willen geven.
Maar het is wel een feit dat Hilversum een pracht van een inprikker had en dat die wegmoest vooral omdat het onveilig zou zijn. Terwijl er vrijwel nooit wat gebeurde. En nu is het geregeld raak.

De vangrail in elders is wel n goed punt. Ik verbaasde me hier al eerder dat die er zo weinig staan. En nog steeds. Mooie ruime wegen met flauwe bochten en vier stroken waar je ineens een90 gradenbocht hebt en dan geen vangrail, maar meteen een talud, dat is ook niet erg vergevingsgezind. Nb: Streetview geeft nog allerlei faseringen in beeld en toen waren de bichten vloeiender dan nu.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » vr 05 jul 2019, 22:14

Boerenkool schreef: vr 05 jul 2019, 22:01De vangrail in elders is wel n goed punt. Ik verbaasde me hier al eerder dat die er zo weinig staan. En nog steeds. Mooie ruime wegen met flauwe bochten en vier stroken waar je ineens een90 gradenbocht hebt en dan geen vangrail, maar meteen een talud, dat is ook niet erg vergevingsgezind.
Ik verbaas me ook wel eens over dat soort zaken in Nederland, waar alles toch vooral dichtgetimmerd lijkt te zijn, maar in vergelijking met het buitenland op best wel veel gevaarplekken geleiderails ontbreken.

Bijvoorbeeld hier in knooppunt Beekbergen. Als je uit de bocht vliegt kom je meteen van het talud af en vervolgens in het tegenverkeer terecht.

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » vr 05 jul 2019, 22:40

Was veiligheid dan de reden dat het knooppunt weg moest? Ik had eerder het idee dat het was om extra compensatieruimte te winnen (later bleek zelfs de mogelijkheid te ontstaan om de waterzuivering te verplaatsen) en om de stromen deels te ontvlechten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door jelger » za 06 jul 2019, 0:12

Voor de detailbfreak. De provinciepaal (Utrecht) aan zuidkant knp Eemnes is enige tijd geleden van de oostberm naar de middenberm verhuisd. Ik moet er wel ergens een foto van hebben, maar misschien staat ie ook wel ergrns op interweb.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » za 06 jul 2019, 20:52

Aansluiting Hilversum blijft een gek ding hoor. Ik rij ook harder dan 50, iedereen rijdt er zo rond de 80. Maar als je dan naar Utrecht gaat, kom je wel een haakse bocht tegen. En richting Almere gaat het invoegen niet echt snel. Je moet flink doortrappen wil je onderaan een snelheid hebben die past bij het verkeer op de snelweg. Daarnaast heb ik me ook al eens vergist in de bocht vanaf Almere naar Hilversum; dat ie krap is wist ik wel, maar ik ging er toch een keer te hard doorheen.
Bij de vorige aansluiting waren er ook ongevallen, maar stond overal vangrail langs dus dan was het gevolg wat minder heftig.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Via » zo 07 jul 2019, 10:29

Kom er vrijwel wekelijks langs en verbaas me ook telkens over de low-budget uitstraling van die afrit. Hier en daar wat geleiderails erbij zou geen kwaad kunnen, maar dan zal het vast wel weer teveel een 'verkeersuitstraling' krijgen ofzo...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Hajo » zo 07 jul 2019, 12:02

^^ Je kunt er akelig verrast worden, ja. Maar de overweging is vast dat als je je netjes aan de vmax 50 houdt, er niets aan de hand is. Zij die dat negeren hebben pech. "Er staat toch niet voor niets 50?"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Vinny » zo 07 jul 2019, 21:48

Via schreef: zo 07 jul 2019, 10:29 Kom er vrijwel wekelijks langs en verbaas me ook telkens over de low-budget uitstraling van die afrit. Hier en daar wat geleiderails erbij zou geen kwaad kunnen, maar dan zal het vast wel weer teveel een 'verkeersuitstraling' krijgen ofzo...
Hilversum is geen onbeduidend dorp. Het is een stad met bijna 100.000 inwoners. En de afrit langs de A 27 vormt wel de hoofdaanvoerroute. Blijkbaar ontgaan veel beleidsmakers dat zodat er wordt bezuinigd op de vierkante centimeter. :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door DjIdee » zo 07 jul 2019, 22:08

^^ vooral ook ontmoedigingsbeleid (zie je ook in de stad) en vergaande regelgeving (niet vloeiende overgang van hwn naar own)...
Als je dan ook nog mooie sier kan maken met een stukje natuur (wellicht ook wel wisselgeld voor 2x3, met ruimtereservering voor 2x4 (gewoon asfaltdraaien))

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » ma 08 jul 2019, 11:27

In de communicatie rond de ombouw werd veiligheid vooral benadrukt. Dat zat in mijn hoofd Edoch in het tracebesluit ligt de nadruk veel meer op ruimtebeslag.

Voorlopig os het probleem voor de helft opgelost, stad in haal je zelfs de 50 niet door het afsluiten rotonde Utrechtse weg/Gijsbrecht is de zwaar overbelaste hoofdroute naar t Mediapark dicht en moet alles via Diependaalselaan, oosteind en Soestdijkerstraatweg. Muurvast, de wachtrij begon al een stuk de snelweg op.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Kaaiman » ma 08 jul 2019, 13:28

Wat ik hier voorbij heb zien komen, is dat 2x3 met vluchtstroken niet onder de oude viaducten over de A27 zou passen. Daarbij was het centrale kunstwerk in het geplande knooppunt inmiddels natuurlijk vrij nutteloos geworden omdat latere doortrekking al decennia geen optie meer was.

In mijn optiek had men beter een trompetaansluiting kunnen maken. Dat zou wel wat extra bos gekost hebben, maar had alsnog ruimte gescheeld ten opzichte van de oude situatie. Dan had de ombouw een conflictvrije aansluiting opgeleverd. Vmax voor de gehele inprikker had op 70 km/u gedimensioneerd moeten zijn en het was nog een prima oplossing geworden ook.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 jul 2019, 13:34

^^ Een wat krapper kwartklaverblad met vmax 50 was zelfs beter geweest dan wat er nu ligt aan de oostkant.

Ter referentie: :AS: Drachten-Centrum van de A7

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » za 14 sep 2019, 21:59

Rijkswaterstaat verwacht dat de bestrijding van de Japanse duizendknoop in taluds langs de verbrede A27 zo'n vier jaar in beslag zal nemen. Daarna wordt er nog vier jaar op toegezien dat de invasieve exoot echt verdwenen is. De exacte methode moet nog worden bepaald. De gekozen aanpak bepaalt ook de kosten van het opruimen van de woekerende planten. RSS verzekert dat er geen gif gebruikt zal worden. Tegelijk met de operatie wordt ook de biodiversiteit langs de weg versterkt.

Bron en meer: AD (betaalmuur)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Durashift » zo 15 sep 2019, 3:01

Berrychello schreef: za 06 jul 2019, 20:52 Aansluiting Hilversum blijft een gek ding hoor. (..) Maar als je dan naar Utrecht gaat, kom je wel een haakse bocht tegen. (..) Daarnaast heb ik me ook al eens vergist in de bocht vanaf Almere naar Hilversum; dat ie krap is wist ik wel, maar ik ging er toch een keer te hard doorheen.
(..)
Mee eens.

Plaats reactie