[A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

vithar
polderweggetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 22:31

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door vithar » zo 25 jun 2017, 23:04

Chris schreef:Er is een apart topic over de verbreding van de A1: viewtopic.php?f=8&t=18517
Ah, ok; aangezien A27/A1 verbreding 1 project is, en dat andere topic tot aan Hoevelaken staat (terwijl het tot aan Bunschoten is) ging ik er vanuit dat de A1 ook onder dit topic viel. Ik ga aan de slag in het andere topic :top:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » ma 26 jun 2017, 21:14

Een crosspost uit dit topic waar ik enkele foto's heb geplaatst van de aansluiting Hilversum (33) waar men momenteel flink bezig is.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Hier is deze beter te zien. Inmiddels is de boel kaal gekapt vanwege de verbreding van de A27 en aanpassing van deze aansluiting.
Hetgeen wat hier te zien is op de foto's is eind 2018 verleden tijd.

Afbeelding

Afbeelding
De verbindingslus gezien van bovenop het talud.

Afbeelding
Afbeelding
Overblijfselen van de aanzet van de zogenaamde "A80" of wellicht beter gezegd de geplande omgelegde N201.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » ma 26 jun 2017, 21:36

^^ wat jammer dat ze dat zo vroeg weg hebben gehaald. Ik had stilletjes gehoopt om het in de vroegere staat te kunnen bezichtigen nadat de lus was afgesloten.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door YORAMRW » ma 26 jun 2017, 22:42

Ik vind het überhaupt zeer spijtig dat ze zo nodig de oude lussen met taluds volledig moeten verwijderen.
Als het aan mij lag zouden ze enkel de oude lussen fysiek afknippen van de A27 en met vangrails ontoegankelijk ervan maken, de spanning daar van verlichting en andere installaties halen, desnoods de viaducten slopen om mogelijk loslaten en vallen op de A27 van beton en lantaarnpalen over enkele decennia te voorkomen, en in het uiterste geval het asfalt van de taluds afslopen om plantengroei bovenop de taluds mogelijk te maken.

Maar ja, dat kan niet doorgaan want op de plek van de taluds komt een waterinfiltratiesysteem, en het is vast een stuk minder kostbaar om het zand van de taluds te gebruiken voor de nieuwe afrit Hilversum dan om van een andere plek nieuw zand ervoor te halen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » ma 26 jun 2017, 23:17

Al zou het gebied niet voor de waterinstallatie gebruikt worden, dan lijkt het me ook niet dat ze in een natuurgebied op ontbindend betonwerk zitten te wachten, laat staan de groeibeperkende funderingen van het wegdek. Het krijgt ook een beetje een Waals aangezicht om zulke deplorabele zaken in het landschap te houden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Kaaiman » ma 26 jun 2017, 23:24

De schoonheid van het verval in plaats van de Nederlandse aanharkmentaliteit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door YORAMRW » ma 26 jun 2017, 23:40

Lekkere Kwal schreef:Al zou het gebied niet voor de waterinstallatie gebruikt worden, dan lijkt het me ook niet dat ze in een natuurgebied op ontbindend betonwerk zitten te wachten, laat staan de groeibeperkende funderingen van het wegdek. Het krijgt ook een beetje een Waals aangezicht om zulke deplorabele zaken in het landschap te houden.
Dat is grappig, de situatie bij de Nijhoffbrug en oude Waalbrug bij Zaltbommel was ook al wat bij mij in me opkwam toen ik hier aan dacht. (Of je bedoelde natuurlijk Wallonië met Waals, dat is eigenlijk veel aannemelijker bedenk ik nu achteraf)

Natuurlijk laat je met het niet afbreken van de oude lussen menselijke sporen achter in de natuur, wat in feite als een soort vervuiling gezien kan worden (zeker door de diehard geitenwollensokken), maar beton kan als het goed is prima aan de natuur worden overgelaten, net zoals metaal zoals vangrail en aluminium lantaarnpalen welke waarschijnlijk pas over een jaar of 50 een probleem kunnen vormen als er constructieve roest is gevormd in de palen, waardoor ze mogelijk omvallen of de polyethyleen armaturen loslaten.

Maar buiten het feit dat het niet echt kwaad kan om oude stukken snelweg te laten liggen, heeft de oude aansluiting ook een aanzienlijke historische waarde, voornamelijk als het allerlaatste SNUP van de A80. En om niet te vergeten had het natuurlijk een goudmijntje voor urban explorers kunnen worden, als mogelijk één van de enige stukjes verlaten snelweg in Nederland.

Misschien is in verval laten raken niet de meest ideale manier om het laatste A80-SNUP te behouden, maar beter dan helemaal wegvagen naar mijn mening.
En het is inderdaad ook maar de vraag of we altijd maar alles moeten aanharken op zijn Nederlands, in plaats van soms gewoon over te gaan op laten liggen als het toch niet in de weg ligt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » ma 26 jun 2017, 23:54

Al laten ze de taluds gewoon lekker liggen en halen ze alleen de viaducten, meubulair, de rijbanen en de funderingen weg. Dan hou je evengoed nog een mooi spoor in het landschap over.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door YORAMRW » di 27 jun 2017, 0:24

^^ @Jackbauer1350 Dat is zeker waar, en naast als spoor van het SNUP zou het ook gelijk mooi dienen als een extra geluidsbarrière voor de omwonenden, en als nog betere goede optie voor natuurcompensatie, want taluds = meer oppervlakte = meer ruimte om bomen te planten (bovenop de taluds waar het asfalt is weggehaald, want op de zijkanten zaten al bomen).

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » di 27 jun 2017, 14:06

Lekkere Kwal schreef:^^ wat jammer dat ze dat zo vroeg weg hebben gehaald. Ik had stilletjes gehoopt om het in de vroegere staat te kunnen bezichtigen nadat de lus was afgesloten.
Ik weet niet of er nu extra bouwhekken staan, maar vroeger konmje er gewoon te voet/fiets komen via de Maartensdijkseweg, vanuit de Utrechtse weg

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » di 27 jun 2017, 14:07

^^ Zo ben ik er gekomen om de foto's die in m'n post van gisteren staan te maken. Maar het ging Lekkere Kwal er meer om dat het asfalt van die ongebruikte uitloper al is opgebroken en dus niet meer te bewonderen is.

Overigens is het nu die kaalslag er is gepleegd nog makkelijker om op het talud te komen.

Willy84
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 20:16

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Willy84 » di 27 jun 2017, 21:10

De hele lus van de afrit Hilversum die weggehaald wordt dient als ruilmiddel voor het verwijderen van groen elders. Overigens worden alle bomen herplant of, als dat niet in de directe nabijheid mogelijk is, wordt een geldbedrag betaald waarmee elders bomen kunnen worden geplant.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 jun 2017, 21:36

Dus ter compensatie van het verdwijnen van groen elders, werden de bestaande bomen op het talud gekapt en wordt de boel afgegraven, zodat de natuur hier helemaal opnieuw moet beginnen? Logisch wel.
:denk:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » di 27 jun 2017, 21:38

Klinkt meer alsof de echte compensatie is dat een zuidelijke randweg om Hilversum zo nog lastiger wordt gemaakt...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » di 27 jun 2017, 22:16

Schelpenpaadje schreef:Dus ter compensatie van het verdwijnen van groen elders, werden de bestaande bomen op het talud gekapt en wordt de boel afgegraven, zodat de natuur hier helemaal opnieuw moet beginnen? Logisch wel.
:denk:
Zoals gezegd begint de natuur hier niet opnieuw. De waterzuivering bij het Laarderwasmeer wordt naar deze locatie verplaatst. De daarmee vrijkomende grond kan daardoor bij het natuurgebied Zuiderheide worden gevoegd.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » di 27 jun 2017, 23:12

Bij mijn weten is het niet de waterzuivering zelf maar de infiltratievijvers. Die lagen onder de weg over Anna's Hoeve op een plek waar straks huizen kome. Het weer schone water laten ze daar in t grondwater afzakken.
Niet echt een natuurreden dus. Maar natte natuur is sowieso hip.
De aannemer haalt al een tijdje vrijwel al t niet direct nodige zand weg daar, tot en met de tweede stroken.
Dat zal wel onmiddelijk heringezet worden, er liggen nu stroken zand verder op langs de A1 als voorbelasting.

Dit soort slim hergebruiken heeft tot een scherpe inschrijving geleid, ik meen dat er een meevaller van 40 a 50 miljoen was. Tja, de snup was ook niet als te beschermen ding genoemd, dan is t ook vogelvrij.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door T-hijs » wo 28 jun 2017, 6:41

Kan iemand mij uitleggen waarom er zo sentimenteel gedaan wordt over die snup en waarom dat ding zou moeten blijven? Nederland is een klein en vol land, dat steeds voller wordt. Dan is het woekeren met de ruimte. Ik persoonlijk snap wel dat dat ding moet wijken voor iets dat meer van algemeen (gebruiks-)nut is.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door mavas » wo 28 jun 2017, 9:39

Het 'volle' is een gecreeerde volheid. Als we alleen maar laagbouw blijven bouwen in de huizenbouw en industrieterreinen maken we het onszelf gewoon moeilijk.
Het weghalen of laten liggen van SNUP heeft geen effect op het vrijkomen van bouwgrond elders.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 jun 2017, 10:12

Dit ^^

Daarnaast moet elke ontwikkeling ontworpen worden. Ruimtelijke ontwikkeling en in het bijzonder natuur mogen nauwelijks toevallig of door een samenloop van omstandigheden ontstaan ("aanharkmentaliteit").

In dit land is (bijna) alle natuur nep. Tegelijk is natuur en ecologie overal om ons heen, zelfs tot in de stad. Natuur is veel meer dan een groot bos of heideveld met een hek eromheen. Het is goed dat bij een groot project als dit ook keuzes voor de natuur worden gemaakt. Maar kies je dan voor meer ruimte van hetzelfde, of voor diversiteit door toevallige omstandigheden?

Natuurlijk is het mooi dat de ruimte efficiënt wordt gebruikt. Maar is het eindresultaat hier per se beter? Zowel voor de natuur als de verkeersafwikkeling in en rond Hilversum weet ik dat nog niet.

Smacks
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 jun 2016, 22:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Smacks » wo 28 jun 2017, 10:23

De natuurbelangen worden wel tegenstrijdig uitgevoerd.
Het was vrij simpel om op de bestaande infrastructuur een baantje bij te plakken.
De reservering lag er klaar voor 95% (taluds, viaducten en zelfs de portalen waren er op berekend.)
Meer dan 30 jaar heeft deze reservering er gelegen terwijl er al die tijd sprake was van behoorlijke files. :facepalm:
Nu het eindelijk gaat gebeuren wordt niet de reservering verzilverd maar wordt er tegen zeer hoge kosten weer een reservering voor een 4de strook aangelegd. Bijna alle viaducten moeten worden aangepast of zelfs vernieuwd worden en omdat de taluds verbreedt moeten worden is de impact op de natuur enorm doordat alles tot aan de voet van het talud gekapt moet worden. Het kappen is nog lang niet klaar, er komt nog een tweede fase.
En ik heb begrepen dat de reservering voor de 4de strook is uitonderhandeld voor een mogelijke toekomstige vrije busbaan maar daar kan ik niets concreets over vinden dus wanneer iemand daar iets meer over weet. En ja het viaduct van de snup had nog mooi dienst kunnen doen met een ecologische waarde, vleermuizenhotel (zoals onder de A6) of een berengrot ofzo :mrgreen:
En ja wanneer zal de reservering van de 4de strook gebruikt gaan worden? weer zo'n 30 jaar? :s Een nieuwe SNUP?
Laatst gewijzigd door Smacks op wo 28 jun 2017, 10:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Smacks
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 jun 2016, 22:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Smacks » wo 28 jun 2017, 10:27

Nog even wat info over de aanleg van de Ecopassage.
Gezien de werkzaamheden die nu gaande zijn snapte ik niet wat de aannemer van plan is.
Maar nu is dat duidelijk en eigenlijk wel een mooie oplossing.

Ecopassage faunatunnel Monnikenberg
De faunatunnel wordt nieuw gebouwd net ten zuiden van de spoorlijn Hilversum-
Amersfoort. De doelsoorten voor de faunatunnel zijn ree, das, boommarter, kleine
zoogdieren, vleermuizen, reptielen en amfibieën. Het te verplaatsen geluidsscherm bij de
Stad God s loopt aan de noordzijde over de faunatunnel. De inrichting van de
toegangsgebieden voor het wild wordt samen met het Gooisch Natuurreservaat ontworpen.

De tunnel wordt gefaseerd gebouwd. In fase 1 wordt de bestaande rijweg verlegd richting de
huidige middenberm, om zodoende de buitenste delen van de tunnel te kunnen realiseren.
In fase 2 wordt de rijweg naar buiten verlegd, over de gerealiseerde tunneldelen uit fase 1 .
Zo kunnen de binnenste delen van de tunnel gerealiseerd kunnen worden. De tunnel wordt
gefundeerd op een combiwand. Dit is een wand van stalen buispalen en damwandplanken
die worden geheid en getrild.

Hoe beperken wij hinder
Door de bouw van de tunnel gefaseerd uit te voeren, wordt het snelwegverkeer niet
gehinderd.

Verwachte realisatie: juli 2017 t/m januari 2018

Smacks
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 jun 2016, 22:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Smacks » wo 28 jun 2017, 10:33

En de voorbereidingen voor de belijning van de 3 versmalde rijstroken staan op het asfalt.
Van de aansluiting van de N230 (Utrecht Noord) tot aan de afslag N234 (Bilthoven) en van voor de oprit van Hilversum tot aan de A1.
Ik verwacht dat de ondanks de versmalde rijstroken en de max 90, de doorstroming tijdens de spits beter wordt dan nu.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Chris » wo 28 jun 2017, 10:38

Op de 2x2 A27 rijden nu zo'n 90.000 voertuigen per dag. Daar is niet heel veel verkeersgroei voor nodig om 2x3 ook verzadigd te laten zijn. Vanaf pakweg 120.000 voertuigen zou een verbreding naar 2x4 rijstroken noodzakelijk worden. En met de geplande groei van Almere en de alsmaar stijgende huizenprijzen in Utrecht zal dat waarschijnlijk al op niet al te lange termijn nodig zijn.

Op de A2 tussen Everdingen en Deil is een verkeersgroei van 25.000 - 30.000 voertuigen geregistreerd in slechts 10 jaar tijd. In 2006 reden daar 100.000 voertuigen per dag op 2x2 rijstroken, nu 130.000 - 135.000 voertuigen op 2x4 tussen Culemborg en Deil. Zo snel kan dat gaan.

Smacks
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 jun 2016, 22:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Smacks » vr 30 jun 2017, 21:02


T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door T-hijs » ma 03 jul 2017, 13:14

Vanochtend mocht ik over de A27 "naar boven" en was de nieuwe tijdelijke weginrichting een feit. Vanaf de afrit naar de N230 tot de afrit Bilthoven liggen nu drie versmalde rijstroken. Idem tussen oprit Hilversum en knooppunt Eemnes. Verwarrend voor sommigen was wel dat ook de witte strepen er nog liggen. Ik had een vrachtauto voor me rijden die besloot dat de witte strepen de beste optie waren; daardoor bezette hij rijstrook 2 en 3 tegelijk. Ik was er rond 6.30 uur, dus echt druk was het nog niet. Geen idee hoe het daarna is geweest, maar ik kan me voorstellen dat de nieuwe situatie (afvallende rijstrook 3 bij afrit Bilthoven en wederom bij knooppunt Eemnes) toch nog tot wat lastminutekoerswijzigingen heeft geleid.

Weet iemand of de witte strepen in de komende nachten nog worden verwijderd?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door RSK » ma 03 jul 2017, 13:26

^^ Die afvallende stroken mogen inderdaad wel iets duidelijker aangegeven worden. Ik had bij Bilthoven zowat een vrachtwagen op schoot.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Vegi » ma 03 jul 2017, 17:58

Ook ik reed rond 16:30 naar het noorden en had bijna een vrachtwagen op schoot :nuts:
Ze geven die afvallende rijstroken pas erg kort van tevoren aan.
Overigens is er tijdens deze spits naar het noorden bijna geen vertraging geweest, wat dat betreft lijkt het me een goede zet :top:

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door T-hijs » ma 03 jul 2017, 18:36

Ho ho... Even afwachten! Op meer routes leek het vandaag rustiger dan normaal... Op basis van één middagspits kun je nog geen conclusies trekken... :yes:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » ma 03 jul 2017, 19:05

De vakantieperiode breekt ook weer aan. Dan is het weer een aantal weken wat rustiger.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » ma 03 jul 2017, 19:46

Ik zag vanmorgen allerlei acties
Het bord 90 staat ongeveer op de plek waar vroeger het bord 90 bij regen stond, en dat vinden mensen nooit op hun weer slaan. Dus mensen raakten toch nog beetje verrast door de smallere stroken, en vooral dat de derde strook uitboegstrook wordt. Dus denken er wat" wat doet die klojo op de middenbaan met 100, hier is toch al de 120zone, gaan ze dan maar rechts voorbij, want links durfden mensen door de nabije vangrail niet heel hard en moeten in paniek alsnog last minute invoegen.
Op zich staan er meerdere rijstrookindelingborden maar je zag geen pijlen of blokkenlijnen.

Plaats reactie