[A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » di 10 apr 2018, 23:00

Aan de westkant zweeft ie al maanden in het luchtledige. Ik denk dat ze dat zand voor de oprit van het nieuwe viaduct nodig hadden?

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » wo 11 apr 2018, 8:37

Oprit Hilversum ri Eemnes gaat nu over het nieuwe viaduct. De VRI staat aan en dat werkt opzich prima. Je ziet wel dat het vrij druk is daar. Dus ik ben benieuwd naar de uiteindelijke situatie. Een VRI is dan ook nodig maar is qua doorstroming niet ideaal. We zullen zien hoe dat loopt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » wo 11 apr 2018, 9:11

Enkele plaatjes die RSK heeft geschoten van de tijdelijke kruising bij de aansluiting Hilversum:

Afbeelding
voorwaarschuwingsseinen komende vanaf de A27 vanuit Utrecht

Afbeelding
Tijdelijke geregelde kruising voor het verkeer vanuit
Hilversum richting Eemnes.

Afbeelding
De nieuwe toerit richting Eemnes.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » wo 11 apr 2018, 9:47

Berrychello schreef: wo 11 apr 2018, 8:37 Oprit Hilversum ri Eemnes gaat nu over het nieuwe viaduct. De VRI staat aan en dat werkt opzich prima. Je ziet wel dat het vrij druk is daar. Dus ik ben benieuwd naar de uiteindelijke situatie. Een VRI is dan ook nodig maar is qua doorstroming niet ideaal.
Gelukkig is de VRI in de uiteindelijke situatie alleen voor de op- en afrit van de A27 Re (dus vanaf Utrecht en ri. Eemnes). Als de geen stugge 50-50 groentijd inprogrammeren maar een dynamische groentijd op basis van aanbod komt dat wel goed denk ik.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » wo 11 apr 2018, 18:47

Dashcam opname van de VRI, het viaduct en de nieuwe oprit:
Link

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » wo 11 apr 2018, 19:30

Best wel vloeiend bochtje vanaf het viaduct naar de toerit.
Helaas tijdelijk.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Rein » wo 11 apr 2018, 21:09

oh god, die haaientanden op 0:54 :facepalm:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door mavas » wo 11 apr 2018, 21:47

^^ Wat klopt daar niet aan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » wo 11 apr 2018, 22:11

^^ misschien mis ik iets, maar er is daar toch geen kruisende weg? Alleen een afslaande richting.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Rein » wo 11 apr 2018, 22:49

^^ Dat dus.

Haaientanden en bord :B6: ziet op voorrang verlenen aan verkeer op een kruisende weg.

In dit geval is er geen kruisende weg en is er dus ook niemand om voorrang aan te verlenen. Wel moet je het rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan, maar dat is een heel ander soort regel. Haaientanden en bord :B6: horen daar niet, zijn juridisch fout, zeggen wellicht iets over de onkunde van degene die dit bedacht heeft en kunnen (al dan niet theoretisch) leiden tot verwarring.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » wo 11 apr 2018, 23:08

Ik kijk nergens meer van op: https://earth.app.goo.gl/RAJiT

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Berrychello » wo 11 apr 2018, 23:14

Leuk filmpje. Ik heb ook een dashcam maar nog geen idee hoe ik er fatsoenlijk beelden van af haal :D
De invoegstrook vond ik trouwens best kort! Met. Jouw snelheid merk je dat niet, maar sochtends rijdt het daar aardig door.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » do 12 apr 2018, 19:12

Inderdaad vind ik ook. Hopelijk tijdelijk. Iets verderop de busoprit is veel ruimer opgezet met ook heel nieuw asfalt en strepenwerk. Dat verschil valt op.

De drukke oprit moet dan in gevoesmatig iets van 3 autolengtes hem op een drukke rechterbaan zetten terwijl je pas laat echt goed zicht hebt en pas je voor t invoegen gewenste snelheid kan bepalen.

Edit: ziet er nu wel iets ruimer uit. Hij lijkt of is langer nu die barrier weg is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Hajo » do 12 apr 2018, 19:58

Rein schreef: wo 11 apr 2018, 22:49Haaientanden en bord :B6: ziet op voorrang verlenen aan verkeer op een kruisende weg.

In dit geval is er geen kruisende weg en is er dus ook niemand om voorrang aan te verlenen. Wel moet je het rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan, maar dat is een heel ander soort regel. Haaientanden en bord :B6: horen daar niet, zijn juridisch fout, zeggen wellicht iets over de onkunde van degene die dit bedacht heeft en kunnen (al dan niet theoretisch) leiden tot verwarring.
Het leidt juist tot verwarring als die haaientanden en :B6: er niet staan. Wie gaat dan voor? Wij weten dat dat het rechtdoorgaande verkeer is, maar weet iedereen dat? Bovendien gaat het hier ook om een nieuwe verkeerssituatie die gewenning vraagt. Ook die nieuwe verkeerssituatie kan verwarrend overkomen. Verder kun je het ook nog zien als een soort backup, mocht de VRI uitvallen. Kortom: die haaientanden en bord :B6: staan er daar niet voor niets.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Rein » do 12 apr 2018, 21:37

^^

Huh? Heb jij mijn uitleg niet (goed) gelezen?

- dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde voor gaat zou iedereen moeten weten. Als je dat niet weet, dan zal je ook de betekenis van haaientanden niet weten.
- ook als de VRI uitvalt zeggen de haaientanden hier helemaal niks, noppes, nada. Er is immers geen kruisende weg waarvoor die voorrang geldt.

Hier haaientanden en een bord :B6: plaatsen is totaal absurd en onzinnig. Wat dat betreft had men net zo goed het bord :J8: of het bord :J9: of het bord :J11: op deze plek kunnen plaatsen. Die borden zijn op deze plek net zo onzinnig, nutteloos en voer voor verwarring.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » do 12 apr 2018, 21:41

Het is niet verwarrend. Je moet kiezen tussen voorrang geven en voorrang geven. Er zullen weinig weggebruikers zijn die de verkeerde keuze maken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » do 12 apr 2018, 23:15

Hajo schreef: do 12 apr 2018, 19:58 Het leidt juist tot verwarring als die haaientanden en :B6: er niet staan. Wie gaat dan voor? Wij weten dat dat het rechtdoorgaande verkeer is, maar weet iedereen dat?
Je bent een wegwijzer gepasseerd met een pijl linksaf voor jouw doel, het voorsorteervak bevat een pijl naar links, het betreffende verkeerslicht is een pijl naar links, je moet ook echt je stuur naar links draaien. Vervolgens steek je een baan over met verkeer dat jou nadert... Als dat dan niet duidelijk is als een afslaande richting die rechtdoorgaand verkeer voor moet laten dan weet ik het ook niet :nuts:

Daarnaast herhaal ik mijn punt dat :B6: inhoudt dat je verkeer op de kruisende weg voor moet laten gaan. Er is daar geen kruisende weg, de tegemoetkomende baan is dezelfde weg, immers anders moet er een berm van (dacht ik) 5 meter tussen zitten. De hele regel van 'rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang' en z'n broertje 'korte bocht gaat voor lange bocht' hebben juist allebei betrekking op situaties die op dezelfde weg plaatsvinden en zijn dus niet bedoeld om met :B6: dan wel haaientanden te regelen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » do 12 apr 2018, 23:29

Het is gewoon een kruisingsvlak daar horen die haaientanden inderdaad niet.

Bij een kruising als deze staan ook geen haaientanden voor verkeer dat hier linksaf slaat.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door verfmeer95 » do 12 apr 2018, 23:40

^^ Maar hier wel voor zowel de tegengestelde rijbaan als het fietspad. Bij bredere middenbermen zie ik ze overal in Nederland toegepast worden. Het is niet strikt noodzakelijk maar wel een makkelijke herinnering aan verkeer van alle kanten. Het wegnemen van onduidelijkheid is de makkelijkste manier om de doorstroming te verbeteren en die haaientanden zijn daar een perfect voorbeeld van.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » vr 13 apr 2018, 8:42

^^ maar ook bij dat voorbeeld is er een haakse situatie, dus dan krijg je al de afweging of er een zijweg bestaat of dat het alleen afslaand verkeer betreft. Ook is het een combinatie van fietspad met berm wat eerder voor onduidelijkheid zorgt voor verkeer op de rijbaan..

Om beide redenen is het niet te vergelijken met het kruispunt waar het nu over gaat. Daar speelt een afslaande richting op een rijbaan (geen fietspad en niet haaks) bij een VRI met alleen verkeer op de tegemoetkomende rijbaan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Rein » vr 13 apr 2018, 9:25

verfmeer95 schreef: do 12 apr 2018, 23:40Het wegnemen van onduidelijkheid is de makkelijkste manier om de doorstroming te verbeteren en die haaientanden zijn daar een perfect voorbeeld van.
Vraag is of dit (vermeende) wegnemen van onduidelijkheid niet juist leidt tot (andere) onduidelijkheid.

Dit is er ook zo eentje. Een uitritconstructie met haaientanden. Je zou kunnen zeggen dat als gevolg van de haaientanden er meer kans is dat automobilisten stoppen voor verkeer dat over het fietspad rijdt. Echter: het creëert juist ook weer onduidelijkheid of er nu sprake is van een kruising (nl. vanwege de haaientanden) of een uitrit. Bij een uitrit moeten bestuurders overstekende voetgangers voorrang verlenen, bij een kruising juist niet. En in dit geval?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » vr 13 apr 2018, 9:52

^^ naar mijn idee is het bij het fietspad geen uitrit omdat het wegdek van de brug vloeiend aansluit op dat van het fietspad.

Het feit dat ze vanaf de rijbaan (afslaand verkeer) geen haaientanden bij hets fietspad hebben geplaatst bevestigt juist de stelling dat je die casus niet met haaientanden hoeft 'te beschermen'.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Hajo » vr 13 apr 2018, 13:48

@ Rein: je moet hier fietsers voor laten gaan. Voetgangers officieel niet, maar het is wel zo netjes.

Terug naar die situatie bij de A27: de haaientanden en de :B6: staan er om de situatie te verduidelijken. Stel ze staan er niet. Dan kan het bij een ongeval niet helemaal duidelijk zijn wie nu de schuldige is. Uiteraard gaat rechtdoorgaand verkeer voor, maar die haaientanden en :B6: zorgen nu net voor dat extra beetje meer duidelijkheid. Dat het hier geen echt kruisingsvlak betreft, doet er niet toe. Het gaat om een extra verduidelijking van de verkeerssituatie. Zo van: let op, tegemoet komend verkeer gaat voor!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » vr 13 apr 2018, 22:06

Lekkere Kwal schreef: do 12 apr 2018, 23:15Er is daar geen kruisende weg, de tegemoetkomende baan is dezelfde weg
Dat vind jij. Uitgaande van de toekomstige situatie is linksaf de doorgaande rijbaan. De af- en toerit naar Utrecht is dan de zijweg.
immers anders moet er een berm van (dacht ik) 5 meter tussen zitten.
Is dat een verplichting of een richtlijn?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » za 14 apr 2018, 9:36

boe! schreef: vr 13 apr 2018, 22:06 Dat vind jij.
Dat is het nu, er komt verkeer tegemoet dat geen :B6: heeft. Feit, geen mening. Zie ook hieronder.
Uitgaande van de toekomstige situatie is linksaf de doorgaande rijbaan. De af- en toerit naar Utrecht is dan de zijweg.
Nee, in de toekomstige situatie is er geen aparte toerit van/naar Utrecht. Al het verkeer richting A27 gaat dan linksaf, conflictvrij, dus geen 'doorgaand/afslaand' ten opzicht van een andere richting. Verkeer van de A27 passeert dat verkeer aan de noordkant, waar nu al het verkeer rijdt vanuit Eemnes.

Maar zelfs al zou die situatie gebouwd worden waarbij ri. Eemnes 'doorgaand' is, dan hoort daar :B5: of :B1: met Afbeelding bij. En :B6: voor de richting vanuit Utrecht. Dan gaan verkeerstekens boven verkeersregels en vervalt 'verkeer op de doorgaande weg heeft voorrang'.
immers anders moet er een berm van (dacht ik) 5 meter tussen zitten.
Is dat een verplichting of een richtlijn?
Er bestaat jurisprudentie over situaties waar <5 meter door de rechter als dezelfde weg werd gerekend, en >10 meter als een aparte weg. Daartussen is een grijs gebied en via richtlijnen van bijvoorbeeld CROW lost men dat op door expliciete verkeerstekens of bijvoorbeeld een uitritconstructie te gebruiken, of uberhaupt die bermbreedte te vermijden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Via » za 14 apr 2018, 11:20

Afgelopen donderdag kwam ik weer over de A27 ma een paar weken en ik vond dat ze veel waren opgeschoten. Het zal niet lang meer duren voor er 3 volwaardige rijstroken beschikbaar zijn. Wat wordt eigenlijk de maximumsnelheid hier?

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » za 14 apr 2018, 18:45

Vermoedelijk uiteindelijk 130. Ze hebben alle geluidsonderzoeken enzo al vast met 130 gedaan. Als de weg klaar is zullen ze dat besluiit dan wel nemem

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » di 17 apr 2018, 9:22

Toen ik gisteravond over het nieuwe viaduct bij Hilversum reed kon ik nog net zien dat de rijbaan van de oude aansluiting ri. Eemnes (met de 'duik' direct na het oude viaduct) al was verwijderd. Ik neem aan dat men nu de richtingen van/naar Utrecht gaat aanleggen bij het nieuwe viaduct en pas na de ingebruikname de oude A80 kunstwerken gaat slopen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Via » di 17 apr 2018, 17:28

Moet dat noordelijke bestaande viaduct niet eerst weg om die verbindingen te kunnen maken?

Btw: het blijft 120 km/h volgens de nieuwe hectometerpaaltjes zag ik net...

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » di 17 apr 2018, 18:40

De oude 270 bocht voor de oprit van Hilversum richting Noord, die uitkomt op t "A80 viaduct" wordt druk gesloopt. Resterend beetje talud aan t begin al stukken lager.

Plaats reactie