[A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » vr 20 okt 2017, 10:57

Ik heb dat wel in de stukken gelezen, OTB, TB of vragenbeantwoording ofzo.

De andere viaducten over de weg gaan ook allemaal weg. Aansluiting Maarssen hoort er net niet bij, fietsviaduct is al weg, wildviaduct is nieuw en de viaducten van de aansluiting van Hilversum gaan ook weg.

Viaducten onder de weg worden ook verbreed, mogelijk gaat t met een fasering waarna ze ook t oude deel versterken(laagje beton er bij of plaat erover ofzo.
Misschien laten ze het wel zo, als de rechterstrook over een nieuw deel zou gaan heb je daar de zwaarste belasting met vrachtwagens en de meeste autos op een nieuw stuk.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5802
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 okt 2017, 12:03

Kenmerkend voor dit stuk weg waren altijd de turqoise accenten op kunstwerken.
Die komen na de ombouw zeker niet meer terug?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Rogier » vr 20 okt 2017, 15:54

^^

Misschien is dat waar, maar dan is mijn vraag ook waarom deze viaducten in de afgelopen 5 jaar van nieuwe voegen en asfalt voorzien zijn.
Verder zijn de viaducten van de A28 tussen Den Dolder en Utrecht niet versterkt en zijn de viaducten van de A6 tussen KNP Muiderberg en de Hollandse Brug ook niet versterkt. Deze viaducten zijn in dezelfde tijdsperiode gebouwd en lijken sterk op elkaar.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » vr 20 okt 2017, 16:26

Ik deel die vragen ja.

Het komt denk ik ook voor een deel uit het oude compromis met de Regio. Zij hadden ook geld en het rijk bood geld aan voor een plan om onderliggende wegen te verbeteren.
De conclusie van de regio was : laten we de snelweg maar gewoon verbreden. Alle wegen lopen door kernen en natuurgebieden. Wel willen we dat een latere OV verbinding naar Almere niet onmogelijk wordt!
Nou zijn ze die al ongeveer aan het bouwen en komt die pas noord van de spoorlijn er bij maar de reservering heeft t overleeft. Misschien wel ook omdat die 4 stroken snel nodig kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Via » vr 20 okt 2017, 17:22

Schelpenpaadje schreef:Kenmerkend voor dit stuk weg waren altijd de turqoise accenten op kunstwerken.
Die komen na de ombouw zeker niet meer terug?
Dat is volgens mij ooit een plan geweest van RWS om alle kunstwerken in de toenmalige huisstijl geel-blauw te gaan verven. Buiten dit traject is dat volgens mij nooit verder doorgevoerd inderdaad.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » za 21 okt 2017, 13:37

Enkele van de plaatjes bij de verschoven viaducten van de N234.

Afbeelding
Zicht vanaf het zuidelijke viaduct aan de westzijde.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Het zuidelijke viaduct.

Afbeelding
Zuidelijke viaduct, rijbaan richting Bilthoven.

Afbeelding
De rijbaan vanuit Hilversum.

Afbeelding
Vanaf de westzijde van het noordelijke viaduct gezien.

Afbeelding
Vanaf het zuidelijke viaduct
Paar drive-by foto's tussen Bilthoven en Hilversum:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dit stukje is nog in oude staat, alleen langs het spoor is men bezig momenteel.

Afbeelding
Tijdelijk routebevestigingsbord

Afbeelding
Hier lag het fietsviaduct over de A27 heen.

Afbeelding
Afbeelding
Tijdelijke rijstrookindeling bij aansluiting Hilversum.
edit: Nu kreeg ik ze wel op flickr geupload.

Smacks
woonerf
Berichten: 71
Lid geworden op: za 25 jun 2016, 22:03

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Smacks » za 21 okt 2017, 18:04

^^
Mooie overzicht :top:
De blauwe (turquoise) band gaf aan de verschillende viaducten tot Huizen eenheid en het zag er gewoon beter uit.
Zal in het nieuwe ontwerp hoog waarschijnlijk niet terug komen.
Volgens de tekening met de impressie van het nieuwe viaduct komt er ook geen middenpijler, wat ik wel weer mooier vind.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Jackbauer1350 » zo 22 okt 2017, 21:57

Ik ben benieuwd of de nieuwe viaducten van aansluiting Hilversum, Bilthoven en de fietsbrug bij Zwaluwenberg hetzelfde uiterlijk krijgen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » di 24 okt 2017, 17:29

Aansluiting Bilthoven voor en na het verschuiven van de viaducten.
Afbeelding
:arrow: Het bijbehorende nieuwsbericht

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door timmie_1606 » zo 29 okt 2017, 12:30

Die ovotonde is nu al bijna een rotonde

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » wo 01 nov 2017, 20:36

Timelapse van de verschuiving van de viaducten.
Link

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door RSK » wo 01 nov 2017, 20:48

Deze dagen is men druk aan het asfalteren op de rechter rijbaan ter hoogte van de afgebroken fietsbrug bij de Zwaluwenberg. Ook is daar vandaag een mal voor een betonnen pilaar verrezen in de middenberm, vermoedelijk voor het nieuwe viaduct. Verder naar het zuiden zijn over een behoorlijke lengte de geluidsscherm-houders geïnstalleerd. Ten zuiden van de N234 zit er zelfs al een groot aantal vaalrode platen in.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Seat » ma 13 nov 2017, 8:46

Ook bij Hollandsche Rading is een start gemaakt met geluidswering aan de westzijde, gelijk aan die bij Groenekan. De viaducten worden verbreed. Toch ongebruikelijk, dat een viaduct dat eigenlijk breed genoeg is voor 2x3 toch aangepast wordt in het kader van ruimtereservering. Zo te zien wordt er aan beide zijden een metertje aangeplakt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Kaaiman » ma 13 nov 2017, 9:06

^^ Wellicht was dat viaduct aan groot onderhoud toe en was het 't meest economisch om 'm juist op dit moment te verbreden. Maar erg logisch klinkt het mij ook niet in de oren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door RSK » ma 13 nov 2017, 9:11

Sterker: de geluidsschermen zijn al bijna klaar. Inmiddels staat er ook een betonnen pilaar voor het fietsbruggetje bij de Zwaluwenberg. Bij het viaduct N234 is men nu bekisting aan het plaatsen voor de middensteun. Overigens wordt er de laatste tijd weer behoorlijk gecontroleerd op snelheid richting Eemnes, tussen het ecoduct en de afrit Hilversum.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door BeervVtV » za 18 nov 2017, 10:11

Ik reed vanochtend heen en weer tussen Eemnes en Utrecht. Wat me vooral opviel was de afrit naar de A1 vanuit Hilversum. De bewijzering gaaf aan dat het een taper uitvoeger zou worden (zoals het altijd was). Maar op de belijning was te zien dat er een extra rijstrook bij kwam aan de uitvoegse kant(rechterkant rijbaan) ipv een taper. En die belijning zag er wel vrij definitief uit. Hierdoor moest ik nu flink in de ankers om nog uit te kunnen voegen, aangezien een auto op de uitvoegstrook niet een strook naar rechts opschoof. Ik hoop dat ze dit (weer) terug gaan zetten tot de oorspronkelijke taper.
Spits, het stomste moment van de dag.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » za 18 nov 2017, 11:44

^^ het tracebesluit toont de huidige markering als de uiteindelijke situatie:
Afbeelding
de borden die je noemt geven inderdaad nog de situatie met taper aan:
Afbeelding

Beetje slordig, maar ik kan het met voorstellen dat ze niet hierom het wegvak al gaan sluiten om de bebording te vervangen.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Seat » za 18 nov 2017, 18:35

Beter zou zijn als de markering, anders dan in het tracébesluit, eentje met een taper zou zijn.
Met name het verkeer dat richting Amsterdam gaat, zal de uitvoegstrook en daarna de linkeruitvoegstrook gaan gebruiken, en dat verhindert de doorstroming.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door sven_engelen » za 18 nov 2017, 18:38

Het aangeven van een extra rijstrook met een taperpijl wordt vaker gedaan dan je denkt...
Svenlo

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door verfmeer95 » za 18 nov 2017, 21:36

Seat schreef:Beter zou zijn als de markering, anders dan in het tracébesluit, eentje met een taper zou zijn.
Met name het verkeer dat richting Amsterdam gaat, zal de uitvoegstrook en daarna de linkeruitvoegstrook gaan gebruiken, en dat verhindert de doorstroming.
De extra rijstrook komt er 600 meter voor het puntstuk al bij. Als je daar een taper aanlegt zal dat des te meer verwarring veroorzaken, doordat verkeer dat op de rechteruitvoegstrook zit naar links wil, terwijl puntstukuitvoegers de linkeruitvoegstrook op willen. Dat gaat dus botsen. Dan is het beter om een kleine capaciteitsreductie te accepteren, dan om de verkeersveiligheid in gevaar te brengen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » zo 19 nov 2017, 12:02

Uitvoegende tapers ervaar ik niet echt als onveilig.
Voor links moet je wat meer lef hebben lekker snelheid hebben of kunnen opbouwen maar dat kunnen die gebruikers ook. Mensen die op zeker spelen nemen hem toch meteen en die kijken later wel of en wanneer ze inhalen.
Invoegende tapers vind ik als concept veel gevaarlijker, daar zou t bij inschattingsfouten echt spannend kunnen worden. Maar ik zie dat eigenlijk ook nooit door het zelfcorrigerend systeem dat wijfelaars of voorzichtigen de rechterbaan kiezen.

Ik denk dat hier t grootste deel trouwens naar Amersfoort gaan. Amsterdam is voor weinigen logisch. Vanuit Utrecht-de Bilt neem je de N230-A2, vanuit Hilversum ga je via N201 of A1 Hilversum-Noord, vanuit Baarn ga je daar de A1 op. En onder Utrecht kies je sowieso bij Everdingen voor A2. Dus alleen voor wat mensen in Bilthoven is dat logisch. Of als je naar een Gooise bestemming gaat en je woon in Hilversum dicht bij de A27 oprit ofzo.
In mijn beleving gaan er voor iedere auto richting Amsterdam minstens 4 naar Amersfoort.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door DjIdee » zo 19 nov 2017, 12:08

^^

Hangt er vanaf, de uitvoegende taper op de RingZuid van Groningen bij het Europaplein (vanaf Julianaplein) is superlink... Juist omdat het meeste verkeer daar linksaf of rechtdoor gaat, en dus de linkerstrook van de afrit moet hebben.
Dat leidt tot 2 gevaren:
1: terugslag direct op hoofdrijbaan, ipv stukje uitvoegstrook
2: mensen die vanaf de uitvoegstrook de 2e rijstrook van de taper oprijden.... Als je dan net de taper wil pakken :shutup:

https://www.google.nl/maps/@53.2101475, ... 6656?hl=nl

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door boe! » zo 19 nov 2017, 12:17

Boerenkool schreef:Ik denk dat hier t grootste deel trouwens naar Amersfoort gaan. Amsterdam is voor weinigen logisch. Vanuit Utrecht-de Bilt neem je de N230-A2, vanuit Hilversum ga jr via N201 of A1 Hilversum-Noord, vanuit Baarn ga je daar de A1 op. En onder Utrecht kies je sowieso bij Everdingen voor A2. Dus alleen voor wat mensen in Bilthoven is dat logisch. Of als je naar een Gooise bestemming gaat en je woon in Hilversum dicht bij de A27 oprit ofzo.
In mijn beleving gaan er voor iedere auto richting Amsterdam minstens 4 naar Amersfoort.
Het zuiden van Almere is ook sneller via de A1. Daarnaast is Amersfoort ook niet zo'n logische bestemming vanaf de A27 omdat je de A28 al gehad hebt. Een verhouding 1:4 lijkt mij dan ook wat overdreven.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Lekkere Kwal » zo 19 nov 2017, 12:25

Zeker als de verbreding af is lijkt me N230 totdat die ongelijkvloers is een weinig logischer alternatief. Ik zie het gebied rond de Heuvelrug toch eerder de A27 en A1 richting Gooi&Vechtstreek en Amsterdam nemen dan de N230 en de A2. Met name als je richting Gooi&Vechtstreek moet is de A2 geen fantastisch alternatief. Ook is de relatie richting Amersfoort ook niet schrikbarend aangezien het niet-lokale verkeer eerder de A28 had gepakt. Ik zet in op 1:2.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door verfmeer95 » zo 19 nov 2017, 12:47

Boerenkool schreef:Uitvoegende tapers ervaar ik niet echt als onveilig.
Voor links moet je wat meer lef hebben lekker snelheid hebben of kunnen opbouwen maar dat kunnen die gebruikers ook. Mensen die op zeker spelen nemen hem toch meteen en die kijken later wel of en wanneer ze inhalen.
Invoegende tapers vind ik als concept veel gevaarlijker, daar zou t bij inschattingsfouten echt spannend kunnen worden. Maar ik zie dat eigenlijk ook nooit door het zelfcorrigerend systeem dat wijfelaars of voorzichtigen de rechterbaan kiezen.
Normaal zijn uitvoegende tapers ook niet gevaarlijk, omdat ze vlak bij het puntstuk liggen. Als ze verder weg komen te liggen worden ze veel gevaarlijker. Daarom komt dat in Nederland ook niet voor.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Piles » zo 19 nov 2017, 16:22


Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Seat » ma 20 nov 2017, 9:55

^^ Dat is een goed voorbeeld van een lange uitvoegende taper. Grootste probleem is dat de weggebruikers anders op de linkeruitvoegstrook blijven rijden ('rechtdoor'). De doorgetrokken streep dwingt uitvoegers om ruimte te maken voor nieuwe uitvoegers.

Voor de situatie voor knooppunt Eemnes zou je moeten weten hoeveel verkeer welke kant op gaat. Mijn gevoel zegt dat die verhouding nagenoeg 1:2:1 is (Amsterdam-Almere-Amersfoort)... en je de vier stroken daarop kunt inrichten. Maar met gevoel kunnen we weinig, dus ik ga op zoek naar cijfers!

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Boerenkool » ma 20 nov 2017, 11:17

De enige volledig 2 strooksrelatie is nu Amersfoort-Utrecht en de enige aanpassing die ze nu doen aan de verbindingsbogen is dat Utrecht-Amersfoort nu ook 2 strooks wordt. Dat zal toch wel een reden hebben.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Seat » ma 20 nov 2017, 16:38

Dat heeft meer te maken met de doorvoercapaciteit op de A1. Nu die stroomafwaarts richting Amersfoort verbetert, kan de capaciteit op het knooppunt worden vergroot. Vroeger was de relatie Utrecht->Naarden ook volledig tweestrooks (vandaar het brede viaduct), en dat is versmald om de bottleneck bij afrit 9 (Hilversum Noord, van 4 naar 2 rijstroken destijds) te verminderen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5802
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A027] Utrecht - KP Eemnes: verbreding

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 nov 2017, 19:17

Bestaan er eigenlijk ook plannen voor een extra rijstrook tussen Eemnes en Huizen?

Ook dat zou geen overbodige luxe zijn en de extra capaciteit op de A27 en A1 laat dat straks ook wel toe lijkt me.

Tot Almere Haven/N305 zou nog mooier zijn, maar dan zou je de Stichtsebrug moeten verbreden of daar de vluchtstroken opofferen.

Plaats reactie