[A004][N014][N211] Den Haag: Poorten en Inprikkers

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Peter » vr 23 nov 2012, 14:21

Nu het om een rijksweg gaat, lijkt mij de lobby voor flitskasten eenvoudig, zeker als de opbrengst hoog zal zijn. Bij de Hubertustunnel komen straks ook kasten als de Vmax 70 wordt. Maar daar kan je makkelijk 120 rijden. Die fysieke eis (weginrichting) wordt alleen voor Vmax 30 zones toegepast bij mijn weten.

Wat Harry voorstelt (1 strook in de doorgaande richting) zal geen tot nauwelijks capaciteit toevoegen. Ik denk dat de doorgaande N14 lichten op drukke momenten (met 2 stroken) 40-50% op groen staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door chriskrusz » vr 23 nov 2012, 17:19

mavas schreef:
PS Alternatief zou kunnen zijn alsnog een VRI te handhaven en dan de oprit ook 2 stroken te geven, zoals je wel bij meer tunnels ziet. 75% doorgaand groen en 20% opritgroen bijvoorbeeld. Dan heb je geen invoegstrook nodig.
Lijkt me veel beter. Ook de capaciteit is nog best aardig bij zulke locaties en de veiligheid is er prima.
Dus dan bouw je een ongelijkvloerse kruising ter vervanging van een kruispunt met een VRI, om er daarna alsnog een VRI neer te zetten?

Het lijkt me dan beter om als het nodig is gewoon de rechter rijstrook af te kruisen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Peter » vr 23 nov 2012, 18:33

Het gaat erom filewerking te verminderen door de capaciteit van de kruispunten te vergroten. Het doel is niet de doorstroming (gemiddelde snelheid zonder filewerking) te verhogen. Op stille uren zou je kunnen overwegen de rechterbaan van de N14 en de linkerbaan van de opritten af te kruisen en de VRI buiten werking te zetten. Iets soortgelijks gebeurt bij onder andere de Maastunnel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Rene » vr 23 nov 2012, 19:17

mavas schreef:want een flitskast wordt niet geplaatst door de wegbeheerder, maar door het OM.
Een wegbeheerder kan wel zelf flitskasten plaatsen. Alleen zonder overeenkomst met het OM rollen er geen bonnen uit. Maar je kunt zo'n kast wel degelijk plaatsen - het zal zeker een effect hebben omdat veel weggebruikers bij zo'n ding liever 'het zekere voor het onzekere nemen'.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Haaglanden: parallelstructuur & inprikkers

Bericht door Wouter N14 » ma 18 feb 2013, 14:56

Madhollander schreef:Behelst dit plan ook het aanleggen van de Sijsling-methode om dat idiote weefvak tussen a4 en a12 aan te pakken ?
Zo niet, iemand enig idee hoe het hiermee staat ?
Project wordt derde kwartaal 2013 aanbesteed en volgend jaar uitgevoerd. Het staat overigens los van het Poorten & Inprikkers-verhaal.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door boe! » di 04 nov 2014, 21:37

^^ Dit is intussen wat concreter geworden.

Hier de situatie voor en na de aanpassing.

Hier het persbericht dat RWS vandaag heeft uitgebracht. De Sijslingvariant wordt mei 2015 in gebruik genomen.
Rijkswaterstaat start in november 2014 met het aanpassen van het weefvak van de A4 tussen het knooppunt Ypenburg en het Prins Clausplein richting Den Haag. De twee verkeersstromen vanaf de A13 en de A4 richting Den Haag en Utrecht worden gescheiden om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren. Het plan om de doorstroming hier te verbeteren werd bedacht door Henk Sijsling, een betrokken inwoner uit Den Haag

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door verfmeer95 » di 04 nov 2014, 21:47

Ik vraag me af, is de andere kant ook zo problematisch? Of zijn er daar geen grote kruisende stromen?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door harry » di 04 nov 2014, 21:53

Eindelijk. De laatste jaren zie ik dagelijks files op die plek, dus het zal tijd worden.
Dat plan werd al direct na opening van de "breiwerken" voorgesteld, maar Rijkswaterstaat vond het toen geen goed idee. Ze durfden waarschijnlijk niet toe te geven dat ze er zelf niet aan hadden gedacht...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door chriskrusz » wo 05 nov 2014, 1:16

verfmeer95 schreef:Ik vraag me af, is de andere kant ook zo problematisch? Of zijn er daar geen grote kruisende stromen?
Lijkt me niet, het probleem aan deze kant is dat A4->A12 Zoetermeer moet weven met A13->A12 Den Haag. De andere kant op kan A12 DH->A13 rechts blijven rijden, en A12 ZM->A4 kan links blijven rijden.

Nu vraag ik me wel af hoeveel verkeer in de toekomst over het nieuwe stuk A4 gaat rijden ipv de A13. Het zou kunnen dat deze oplossing door een nieuwe distributie van de verkeersstromen een beetje overbodig wordt (verkeer A13->DH wordt A4->DH).

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Willem » wo 05 nov 2014, 12:08

In de andere richting staat inderdaad vrijwel nooit file.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3562
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door verfmeer95 » wo 05 nov 2014, 12:56

chriskrusz schreef:
verfmeer95 schreef:Ik vraag me af, is de andere kant ook zo problematisch? Of zijn er daar geen grote kruisende stromen?
Lijkt me niet, het probleem aan deze kant is dat A4->A12 Zoetermeer moet weven met A13->A12 Den Haag. De andere kant op kan A12 DH->A13 rechts blijven rijden, en A12 ZM->A4 kan links blijven rijden.

Nu vraag ik me wel af hoeveel verkeer in de toekomst over het nieuwe stuk A4 gaat rijden ipv de A13. Het zou kunnen dat deze oplossing door een nieuwe distributie van de verkeersstromen een beetje overbodig wordt (verkeer A13->DH wordt A4->DH).
A4->A12 ZM is allemaal lokaal verkeer, waarvoor de A4 MD weinig veranderd (Hooguit verkeer vanuit Delft-Zuid dat nu A4-A20 naar Utrecht neemt). A13-A4 zou wel kunnen verminderen, maar de vraag is of dat genoeg is, omdat het alleen voor verkeer vanaf het Kethelplein reistijdverkorting oplevert, en verkeer vanaf het Terbregseplein via de oude route gaat rijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door mavas » za 06 dec 2014, 13:45

N211 Wippolderlaan - Voorbereidingsfase

De N211 (Wippolderlaan) ontsluit samen met de N222 (Veilingroute) de zuidzijde van de Haagse regio en de gemeente Westland met haar agro-logistieke bedrijventerreinen. De Wippolderlaan is 1 van de drukste provinciale wegen in de Randstad en in de toekomst wordt nog meer verkeer verwacht. Dit heeft een negatief effect op de doorstroming van (vracht)verkeer van en naar de A4, Den Haag en het Westland. Om de doorstroming en de leefbaarheid te verbeteren wordt de N211 aangepast. Tussen de Laan van Wateringse Veld en de Veilingroute (N222) wordt de weg verbreed. De 2 kruisingen worden ongelijkvloers gemaakt.

N211 Wippolderlaan
Het Rijk, de provincie Zuid-Holland en Stadsgewest Haaglanden hebben na de MIRT Verkenning Haaglanden diverse maatregelen afgesproken om de regio Haaglanden leefbaar en bereikbaar te houden. Deze maatregelen zijn vastgelegd in een bestuursakkoord.
Het aanpassen van de N211 (Wippolderlaan) is het eerste project dat wordt uitgewerkt. De provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor de uitvoering en werkt hierbij nauw samen met Rijkswaterstaat, Stadsgewest Haaglanden en de gemeenten Westland, Midden-Delfland en Den Haag.

Kaartje N211 Wippolderlaan
http://www.zuid-holland.nl/kaartje_webs ... i_2014.pdf

Verbreden N211 Wippolderlaan naar 2x3 rijstroken
De N211 is nu ingericht met 2x2 rijstroken. Uit verkeerskundig onderzoek is gebleken dat de weg verbreed moet worden naar 2x3 rijstroken tussen de kruisingen met de Laan van Wateringse Veld en de N222 (Veilingroute).

Ongelijkvloerse kruisingen
De kruisingen van de N211 met de Laan van Wateringse Veld en de N222 (Veilingroute) zijn nu gelijkvloers. Deze kruisingen worden ongelijkvloers gemaakt, waardoor het verkeer van de N211 wordt gescheiden van het overige verkeer.

Voorbereidingsfase
Het project bevindt zich in de voorbereidingsfase. In deze fase worden varianten ontwikkeld voor de ongelijkvloerse kruisingen. Per kruising wordt uiteindelijk één voorkeursvariant gekozen, gebaseerd op de scope en randvoorwaarden van het project. Dit zijn onder andere:
verkeerskundig oplossend vermogen
verkeersveiligheid
ruimtelijke inpassing in de omgeving
effect op natuur en milieu
omgevingsbelangen
financiën
Inmiddels zijn verschillende ontwerpvarianten in kaart gebracht. Momenteel houdt de provincie zich bezig met het verder detailleren van deze varianten. Ook kijkt de provincie naar een zorgvuldige inpassing van de varianten in de omgeving.

Planning
De huidige projectfase (voorbereidingsfase) wordt afgesloten met een besluit van de prvincie over de uitvoering van de voorkeursvarianten. Dit Uitvoeringsbesluit wordt naar verwachting half 2015 verwacht.

Na de voorbereidingsfase start de uitvoeringsfase. In deze fase worden de ontwerpen verder uitgewerkt en ruimtelijk ingepast tot een definitief ontwerp. Voor de aanleg van de weg moeten bestemmingsplannen van gemeenten worden aangepast. De ontwerpbestemmingsplannen liggen te zijner tijd 6 weken ter inzage. Hierop is inspraak mogelijk. Op de websites van de betreffende gemeenten is hierover dan meer informatie te vinden.

De precieze planning van het project is onder andere afhankelijk van het verloop van de bestemmingsplanprocedures. Naarmate het project vordert, wordt de planning hier gedetailleerder aangegeven.
http://www.zuid-holland.nl/overzicht_al ... gsfase.htm
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Lekkere Kwal » za 06 dec 2014, 14:11

^^ Eindelijk. Ik heb dat traject altijd al onlogisch gevonden vanaf dag 1 dat het opgeleverd werd. Met name het eindigen van de Veilingroute op een normaal kruispunt terwijl het gros naar de A4 wil heb ik nooit begrepen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Wouter N14 » za 06 dec 2014, 14:30

Er had een A54 moeten komen, dat heeft tot ongeveer 1996 in de plannen gestaan. Uiteindelijk werd het een Veilingroute met haakse aansluitingen op de Wippolderlaan en een normale aansluiting op de A4...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18212
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door mavas » zo 07 dec 2014, 13:17

^^ Je ziet het bij veel wegen terug, die lang op de rijkswegenlijst stonden, maar na 1993 uiteindelijk toch naar de provincies gingen. N261,N23,N201/A80,N280/N68,N279,N381,N69,N11-west, etc. allemaal voorbeelden van wegen waar al lange tijd doorstromingsproblemen zijn, maar waar door de overdracht naar de provincies het lange tijd heeft geduurd voor er iets aan wordt gedaan.

Ik heb me wel eens afgevraagd of de aanpak voortvarender zou zijn geweest als het rijk nog steeds die wegen in beheer zou hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Chris » zo 07 dec 2014, 13:25

De afgelopen 20 jaar is er eigenlijk heel weinig geïnvesteerd in provinciale wegen. Het is van de laatste paar jaar dat er meerdere projecten komen om nieuwe stroomwegen aan te leggen. Maar in provincies als Overijssel of Gelderland gebeurt echt praktisch niks qua verbeteringen van provinciale wegen. Ze zijn vooral druk geweest om overal rotondes aan te leggen.

Het kromme is dat juist provincies nu de enige overheden zijn met een flinke bestedingsruimte vanwege de verkoop van aandelen van energiebedrijven. Bijvoorbeeld Overijssel heeft € 1,4 miljard verdiend aan de verkoop van de aandelen van Essent. Dat is bijna 3 keer zoveel als de totale begroting. Met de spaarrente zo laag zou je denken dat het wijs is om een deel van dat geld te investeren in infrastructuur (dus niet het dekken van terugkerende tekorten op bepaalde beleidsterreinen). Maar dat doen ze niet. Het is 5 jaar geleden dat Overijssel die € 1,4 miljard verdiend heeft en sindsdien is er eigenlijk helemaal niks in het wegennet geïnvesteerd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door boe! » zo 07 dec 2014, 13:46

Dit soort bedragen staan meestal op spaarrekeningen. Van de rente-inkomsten worden vaak lopende uitgaven gefinancierd. Op het moment dat je een deel van dat spaargeld gaat gebruiken voor investeringen dan blijven er minder rente-inkomsten over, waardoor voor bepaalde terugkerende uitgaven geen geld meer is. Daarom durft men deze spaarpotjes vaak niet aan te spreken. Het is een situatie waar meerdere provincies en gemeentes mee te maken hebben.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door kees » zo 07 dec 2014, 15:08

Dat is wel zo, Boe! maar daar is het meestal niet nodig om het hele bedrag apart te zetten.
Een deel van het bedrag kan wel degelijk in infrastructuur gestopt worden, zeker ook als je bedenkt dat het rendeert als er minder files staan of dat het gebied op een andere manier economisch aantrekkelijker kan worden. Voor het vestigingsklimaat is een goede infrastructuur van essentieel belang.
De provincie Noord-Brabant heeft ook de nodige Essent-gelden gekregen.
Hier een lijst waar dat aan besteed is:
http://www.onderzoeksredactie.nl/artike ... pendeerde/

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door boe! » zo 07 dec 2014, 15:31

kees schreef:Dat is wel zo, Boe! maar daar is het meestal niet nodig om het hele bedrag apart te zetten.
Tsja, als je 4,7 mld. binnenhaalt, kan je gemakkelijk een deel investeren. Een vergelijking met Overijssel (1,4 mld.) gaat al mank, laat staan de paar miljoen waarover een gemeente beschikt.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door kees » zo 07 dec 2014, 23:36

In 2 opzichten zit je ernaast, Boe!
Ten eerste ging het mij erom dat je niet het hele bedrag opzij hoeft te zetten om het gemis aan dividendgelden te compenseren. Dan doet het bedrag er natuurlijk niet toe, want dat moet je dan niet met andere provincies vergelijken, maar met de inkomsten voor verkoop.
Ten tweede gaat het om een bedrag dat Noord-Brabant vanaf 2000 voor Essent heeft gekregen, dus de dividenden van de jaren voor de verkoop en de opbrengsten van de verkoop bij elkaar opgeteld. Noord-Brabant heeft voor de verkoop van Essent 2.8 miljard gekregen, nog altijd het dubbele van Overijssel, maar het is dan wel een eerlijker perspectief.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Peter » ma 08 dec 2014, 4:22

Er is ook pushback geweest van de regering over het besteden van de Essentgelden. De investeringen vallen onder uitgaven in het huishoudboekje, en daarmee onder het tekort op de begroting dat onder de 3% moet blijven. Het is aan de andere kant verstandig het geld snel uit te geven, liefst in investeringen die weer geld of besparingen opbrengen, daar het Rijk "rijke" provincies dreigt te korten op hun budget (een soort vermogensbelasting dus).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Madhollander » wo 10 dec 2014, 20:58

wat gaat dit kwa aansluiting op de A4 precies oplossen ?
Wordt de oprit richting Delft ook 2 baans of blijft dit een enkelbaans oprit. Ik neem aan dat als de A4 straks open is dat veel van het verkeer vanuit Den Haag en het Westland niet langer via de A13 zal gaan rijden maar de A4 op zal gaan willen. Dan kan je het stukje N211 wel een extra rijbaan geven maar dan blijft aan het eind van dat stukje men nog steeds terecht komen op die belachelijke verbouwde aansluiting op de A4 en de Harnaschpolder (2 baans). Naar mijn mening zal je voor een fatsoenlijke verkeersafwikkeling Richting de A4/Harnaschpolder in eider geval de oprit richting Delft (A4) 2 baans moeten maken. Zo lang het verkeer vanaf de N211 moet gaan staan wachten voor het kruisende verkeer vanuit de Harnaschpolder richting a4 richting delft, blijf je die terugslag hebben naar de N211. Rechtsaf vrij richting A4 lijkt me hier een cruciale rol spelen.

Daarbij ben ik ook heel benieuwd naar de soort ongelijkvloerse kruising die ze willen gaan maken tussen de Kruisingen.
Voorlopig staan er een aantal gedrochten tussen (voornamelijk voor de kruising met de laan van het wateringse veld). En ook het halve klaverblad voor de veilingroute geef ik 0% kans van slagen, belachelijk ding... Ook het idee om de N211 op maaiveldniveau te houden en dan de op en afrit via een viaduct te laten lopen. Daar hebben ze nooit genoeg ruimte voor aldaar. Vooral het stukje langs Van Vliet/Shanks is veel te smal (en misschien zelfs te kort) om een fatsoenlijk viaduct op neer te zetten zonder enorme belachelijke grondwerken en kunstwerken. Lijkt mij in ieder geval handiger om de N211 ter hoogte van de Veilingroute omhoog (of omlaag) te gooien en de N222 er onderdoor (of op maaiveld overheen) te laten lopen. Lijkt me voor Van Vliet/Shanks en het achterliggende industriegebied kwa verkeer (en dan vooral vracht- en zwaar verkeer) een betere aansluiting.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Mark » wo 09 sep 2015, 14:50

Nieuws van PZH over de verbreding van de N211/Wippolderlaan.
Provincie Zuid-Holland schreef:GS Zuid-Holland: verbreed Wippolderlaan

Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid-Holland hebben hun voorkeur uitgesproken over de manier waarop de Wippolderlaan (Wateringen) wordt verbreed en aangepast. Deze keuze leggen ze voor aan Provinciale Staten, die hierover dit najaar een beslissing nemen. De N211 is met de huidige 71.000 motorvoertuigen per dag de drukste provinciale weg van Zuid-Holland. Dit leidt tot verkeershinder en onveilige situaties op de Wippolderlaan, een onderdeel van de N211. Bovendien wordt de komende jaren een forse verkeersgroei verwacht.

In 2012 was al besloten om de Wippolderlaan te verbreden naar 2x3 rijstroken, en om 2 ongelijk­vloerse kruisingen aan te leggen, bij de N222 Veilingroute/Wateringveldseweg en bij de Laan van Wateringse Veld. Hoe die kruisingen er precies uit komen te zien, was nog niet beslist. GS maken daarin nu een keuze. Zo wordt voorgesteld om de N211 met een viaduct over de N222 te laten lopen; de kruisende N222 blijft dan op maaiveldhoogte.

De kosten voor dit project worden begroot op ruim 42 miljoen euro. Afhankelijk van de snelheid van grondverwerving en de doorlooptijd van ruimtelijke procedures zal het project tussen 2020 en 2022 gereed zijn.
Op de website van de provincie is een kaartje te vinden van de toekomstige situatie. De verbreding van de N211 en het ongelijkvloers maken is een goede zaak, maar wordt het Harnaschkruispunt, de aansluiting met de A4, ook nog aangepast in de toekomst of niet?

jms
dorpsstraat
Berichten: 237
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 10:38
Locatie: Groningen

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door jms » wo 09 sep 2015, 15:23

Ik ben ook niet heel enthousiast over de krappe Haarlemmermeeraansluiting die gerealiseerd gaat worden bij de te verbreden veilingroute, een vrij rechtsaffertje Veilingroute zuid>Wippolderlaan west had geen kwaad gekund.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Kaaiman » wo 09 sep 2015, 16:03

Jammer dat er planologisch nooit ruimte vrij is gehouden voor een fatsoenlijke uitbreiding van de wegen daar, lees: A54. Niet dat er per se een A54 zou moeten komen, maar wel ruimte om dat ooit te realiseren zonder al te veel af te hoeven breken c.q. te proppen (zoals nu gebeurt). :?

Overigens zou ik die nieuwe aansluiting Laan van Wateringse Veld vormgeven met een klaverlus, zodat je meer ruimte hebt om de Harnaschknoop ooit nog eens vloeiend te maken of meer opstelruimte te geven. Bovendien scheelt het conflicterende verkeersstromen. Ja, dit is waarschijnlijk duurder. Maar ik hoop dat 'ie tenminste onderzocht is...

Vergelijking:
SPOILER: TOON

Origineel:
Afbeelding

Kaaimans alternatief:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Vinny » wo 09 sep 2015, 20:15

Zuid-Holland he. Overigens is jouw variant wel ruimteintensiever volgens mij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Willem » wo 09 sep 2015, 21:11

Met het vloeiender en deels ongelijkvloers maken van de Harnaschknoop (verbinding Wippolderlaan - Amsterdam) zou je een flink deel van de huidige filevorming kwijt raken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Wouter N14 » di 10 jan 2017, 13:30

**stofstof**

Ein-de-lijk een beetje schot in de zaak:
Met een groot aantal maatregelen gaat Rijkswaterstaat de files tussen Delft en Den Haag te lijf. De werkzaamheden beginnen in 2021, vijf jaar eerder dan gepland
Dit bevestigt de Westlandse verkeerswethouder Bram Meijer. ,,Het rijk heeft de start van de werkzaamheden onlangs nog uitgesteld, maar gaat toch meteen aan de slag als de aanpassingen aan de Wippolderlaan (N211, red.) klaar zijn''. Het werk aan de N211 begint in 2019 en duurt tot 2021 of 2022. In het gunstigste geval begint het werk aan de A4 in 2021.
ad.nl, 10-1-2017


En uit de papieren editie, kaartje heb ik nog niet digitaal gevonden:
Het aantal rijbanen (zie het kaartje hieronder) wordt aan beide kanten uitgebreid en er komt een parallelle structuur (1), wat betekent dat verkeer minder hoeft in te voegen. Op de N14 komen ongelijkvloerse kruisingen (2). De Wippolderlaan wordt verbreed tot 2 keer 3 rijstroken met 2 ongelijkvloerse kruisingen (3) en ook bij de Erasmusweg komt een fly-over (4).

Bij een aantal aansluitingen wordt verder de capaciteit van de wegen verruimd. Dat gaat om de op- en afrit van de A4-N14 van en naar Leiden (5a), de afrit A4-A13 vanuit Den Haag-zuid (5b), de afrit A4 Plaspoelpolder vanuit Den Haag-zuid (5c), de op- en afrit A4-N211 van en naar Delft-Zuid (5d) en de op- en afrit A4-Prinses Beatrixlaan (5e).

Daarnaast wordt het zogenoemde weefvak op de A13 richting Delft en Rotterdam nog verbreed (6) en komt er extra capaciteit voor het verkeer op de Prinses Beatrixlaan in Rijswijk, met twee ongelijkvloerse kruisingen
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Jackbauer1350 » di 10 jan 2017, 14:01

De kruisingen van de N14 ongelijkvloers maken wordt een uitdaging met die twee kruisingen tussen de tunnels in. Die met de Bezuidenhouteseweg ombouwen zal minder problematisch zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004][N014][N211] Haaglanden: poorten & inprikkers

Bericht door Wouter N14 » di 10 jan 2017, 14:16

^^ Absoluut, wordt een enorme operatie. Ook omdat er nu een tramtunnel ligt die de N14 kruist, deze tunnel wordt verwijderd en dan gaat de tram weer gelijkvloers en de N14 er onderdoor.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie