[A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door boe! » za 10 nov 2018, 18:56

^^ Dat is niet het enige proefballonnetje. Er is door de gemeenteraad ook al geopperd om de maximumsnelheid op de A1 te verlagen naar 100 km/u vanwege de uitstoot.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Schelpenpaadje » za 10 nov 2018, 19:00

Raar dat uitgerekend het CDA, toch de boerenpartij bij uitstek, aandringt op een strenge toepassing van stikstofregels.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Berrychello » zo 11 nov 2018, 14:33

Idioot toch? Eerst de stad uitbreiden rondom één van de belangrijkste verkeersaders van het land, en dan gaan zeuren. Bij Maarssenbroek zag je hetzelfde.

Mooie plaatjes overigens, op de vorige pagina. Maar komt aansluiting 8 (Amersfoort) op de A28 te vervallen? Daar lijkt het namelijk op. En een nieuwe onderdoorgang vanaf de Outputweg naar de Energieweg? Dan wordt aansluiting Hoevelaken best druk.
edit: ik zie op de site nu dat aansluiting 8 blijft. Ziet er eigenlijk best logisch uit zo bij elkaar.

AlbertP
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: di 11 okt 2016, 19:04

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door AlbertP » zo 11 nov 2018, 14:41

Op deze afbeelding lijkt de aansluiting nog bestaan, we zien in ieder geval de oostelijke toegangsweg.
Chris schreef: do 04 okt 2018, 15:12 [...]
Tussen Leusden en knooppunt Hoevelaken komt richting Zwolle een parallelstructuur
Afbeelding
[...]
Edit: als je naar links sleept op de voorpagina van knooppunt-hoevelaken.nl kun je zien dat de aansluiting niet veranderd is. Je ziet ook dat de kruising met de Outputweg versimpeld wordt met die onderdoorgang, de Outputweg wordt alleen nog maar voor verkeer richting centrum en lijkt een fietspad ernaast te krijgen.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Seat » ma 12 nov 2018, 11:54

Schelpenpaadje schreef: za 10 nov 2018, 19:00 Raar dat uitgerekend het CDA, toch de boerenpartij bij uitstek, aandringt op een strenge toepassing van stikstofregels.
Misschien volgen ze de tactiek van het eerst groter maken van het probleem, zodat er sneller een doorbraak wordt geforceerd? Want als de vergunning van aanpak van bijvoorbeeld knooppunt Hoevelaken niet wordt teruggehaald, dan is dat een mooi precedent voor de landbouwgerelateerde vergunningen, die dan ook hun geldigheid zouden moeten behouden.

Ik las overigens vanochtend in datzelfde AD dat de zonnepanelen in het knooppunt voorlopig niet doorgaan omdat onbekend is welk effect de panelen hebben op geluid.

https://www.ad.nl/amersfoort/overleg-ov ... ~ae296ceb/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » ma 15 apr 2019, 18:31

Een gunning voor zowel de planuitwerking en realisatie in één contract blijkt toch geen goed idee te zijn. Het contract met de combinatie A1/28 wordt ontbonden.
Kamerbrief schreef:Geachte voorzitter,
Met deze brief informeer ik u over mijn besluit ten aanzien van het project Knooppunt Hoevelaken A28/A1. Ik heb besloten het contract met de combinatie A1/28, aan wie het project medio 2015 is gegund, te ontbinden, nadat de combinatie haar werkzaamheden met betrekking tot het Tracébesluit in goede orde heeft afgerond.

Bij aanlegprojecten zijn er drie fases: een verkenningenfase, een planstudiefase en een realisatiefase. De verkenningenfase wordt afgerond met een voorkeursbesluit dat wordt uitgewerkt tijdens de planstudiefase. Tijdens de planstudie schakelt RWS ingenieursbureaus in voor het uitvoeren van de verschillende verkeerskundige en milieutechnische onderzoeken. Deze onderzoeken vormen de basis voor het door de minister van I&W en BZK te nemen (planologische) besluit. In geval van de aanleg of verbreding van hoofdwegen gaat het hierbij om (Ontwerp-)Tracébesluiten. In deze fase liggen de risico’s bij Rijkswaterstaat. De realisatie van het werk wordt daarna apart aanbesteed. Bij de grote projecten vormen bouwbedrijven vaal combinaties. Dergelijke grote, complexe projecten worden door RWS meestal met een zogenaamd D&C (Design en Construct) op de markt gezet. Na gunning liggen de risico’s bij de marktpartij.

Het project A28/A1 Knooppunt Hoevelaken is anders opgezet. Hier is zowel de planstudie als de realisatie in één contract op de markt gezet. In 2011 is gekozen voor een innovatieve manier om maximaal de creativiteit en de expertise van de markt te benutten. Door het maken van slimme keuzes tijdens de planstudie zou er meer gerealiseerd moeten kunnen worden dan op voorhand gedacht. Het resultaat van de inschrijving was een aanbiedingsontwerp met daarin, naast de verplichte eisen, vrijwel alle rijk- en regiowensen opgenomen.

Zowel Rijkswaterstaat als de Combinatie zijn tot de conclusie gekomen dat deze innovatieve contractvorm, die voor het eerst werd toegepast, achteraf gezien niet de juiste is geweest.


De onzekerheden en risico’s die per definitie gepaard gaan met planstudies en de doorwerking daarvan voor de realisatiefase, alsmede de lange periode tussen de aanbesteding en de werkelijke start van de uitvoering, zijn door beide partijen vooraf onvoldoende ingeschat.

De Combinatie heeft die risico’s en wijzigingen voor de realisatiefase, die voor rekening van de opdrachtgever, zouden komen vervolgens geprijsd en kwam daarbij veel hoger uit dan de prognoses van Rijkswaterstaat. Partijen hebben gezocht naar oplossingen en zich tot het uiterste ingespannen om er samen uit te komen. Helaas bleek een redelijke en billijke oplossing niet mogelijk binnen het contract. Daarvoor bleven de verschillen tussen de partijen te groot en is er in onderling overleg besloten om het contract te ontbinden, nadat de combinatie haar werkzaamheden met betrekking tot het Tracébesluit in goede orde heeft afgerond.

Door het Tracébesluit nog af te ronden wordt voor nu een verdere vertraging voorkomen. Actuele prognose is dat het Tracébesluit voorjaar 2020 kan worden vastgesteld. Dan zal ook de aanbesteding starten. Ik zal u op een later moment informeren over de wijze waarop de realisatie opnieuw wordt aanbesteed. Hierover wil ik eerst met de bestuurlijke partners in overleg treden.
Kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... hoevelaken

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Durashift » di 16 apr 2019, 23:44

Lopen er nog meer van dit type contractvorm in NL?

Leest een beetje alsof toekomstige, nu al bekende, verliezen tijdens de realisatiefase alvast worden in-geprijsd richting de overheid?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Schelpenpaadje » wo 17 apr 2019, 7:53

Nog meer vertraging :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 10:15

Durashift schreef: di 16 apr 2019, 23:44Lopen er nog meer van dit type contractvorm in NL?
Bij mijn weten is dit de enige. Het contract is in 2015 al gegund.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Snelwegfreak » wo 17 apr 2019, 10:49

Ik las op LinkedIn dat bij de rivierverruiming Nederrijn en de tunnel A2-Maastricht ook dergelijke contractvormen zijn gebruikt. Het komt dus wel voor.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 11:01

Die van de Nederrijn weet ik zo niet, maar A2 Maastricht was een design-build contract (ook wel design & construct genoemd). 'design' slaat daarbij op het technisch ontwerp, niet op de planuitwerking voor de procedures zoals bij knooppunt Hoevelaken.

In Nederland is design-build volgens mij het instapcontract voor grotere projecten. In sommige landen maken ambtenaren of consultancies het technisch ontwerp en voert een bouwbedrijf dat uit. Dat gebeurt in Nederland volgens mij nauwelijks, omdat in Nederland de bouwbedrijven deze expertise zelf hebben (of inkopen).

Zie ook: https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk ... index.aspx

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Boerenkool » wo 17 apr 2019, 19:49

Dat is niet alleen omdat de bedrijven die ontwerpers zelf hebben. Het is ook een bewuste strategie om biuwkosten in de hand te houden. Vroeger en in het buitenland liepen bouwkosten altijd enorm uit de hand. Er was altijd wel iets niet goed voorzien in de tekening of planning en dat zijn dan meerkosten.
Door alleen het eindproduct af te nemen (zoveel jaar weg met tenminste deze bescjikbaarheid en deze capaciteit) leg je alle ontwerprisicos en kansen bij de bouwer.
Initiieel liep dat heel erg goed. Bouwers gingen nadenken over mogelijke besparinhen en versnellibgen en in NL waren ineens de wegen te vroeg af nt aanbestedingsmeevallers.
Maar er zijn er wat overmoedig geweest. Bijvoorbeeld de BAM die een aanbieding van cricra 300 miljoeb onder de verwachting deed voor de A15 Rotterdam en toen circa 300 miljoen tegenvaller had en bijna omviel. Contract bleek vrij waterdicht en de overheid kon dat geld lekker in tolvrij maken van de A16 steken.
De BAM denkt nu wel na en wil niet meer zoiets meemaken. Kunnen ze ook niet meer.
Ik vraag me af of ze echt wel zon punt hadden om er onderuit te komen. Ik denk dat de overheid zijn knopen geteld heeft en gedacht heeft " ik kan nu nog opnieuw aanbesteden anders wordt het jaren vertraging vol discussies en ineens misschien wel een faillissement. Ze willen de tekeningen nu delen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Via » do 18 apr 2019, 22:09

Chris schreef: wo 17 apr 2019, 11:01 Die van de Nederrijn weet ik zo niet, maar A2 Maastricht was een design-build contract (ook wel design & construct genoemd). 'design' slaat daarbij op het technisch ontwerp, niet op de planuitwerking voor de procedures zoals bij knooppunt Hoevelaken.

In Nederland is design-build volgens mij het instapcontract voor grotere projecten. In sommige landen maken ambtenaren of consultancies het technisch ontwerp en voert een bouwbedrijf dat uit. Dat gebeurt in Nederland volgens mij nauwelijks, omdat in Nederland de bouwbedrijven deze expertise zelf hebben (of inkopen).

Zie ook: https://www.rijkswaterstaat.nl/zakelijk ... index.aspx
A2 Maastricht had dit ook, al heette het daar vervlechtingsprocedure. Daar werd het overigens geroemd vanwege het creatieve idee van een gestapelde tunnel.

Inmiddels is de markt veranderd en hebben bouwers geen zin meer om grote risico's naar zich toe te trekken zonder dat deze worden afgeprijsd. Ik denk dat we toch weer meer 'standaard' D&C gaan zien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » vr 22 nov 2019, 10:17

Voortgang:
Knooppunt Hoevelaken (A1/A30)
Zoals in de brief aan uw Kamer van 15 april jl. (Kamerstuk 29 385, nr. 99) en in de antwoorden van 3 juni jl. op de Kamervragen van de leden Von Martels, Geurts en Slootweg (Kamerstuk 2873, aanhangsel) aangegeven, wordt voor project Knooppunt Hoevelaken gestuurd op het vaststellen van het Tracébesluit in voorjaar 2020. Als gevolg van de recente uitspraak van de Raad van State over het PAS moet een project-specifieke onderbouwing voor stikstof in de vorm van een passende beoordeling en ADC-toets met compensatieplan voor het project worden gemaakt. Dit project is één van de zeven projecten aangewezen door het kabinet die gebruik kunnen maken van de snelheidsverlaging om te voldoen aan de stikstofnormen. Het onzeker of vaststelling van het Tracébesluit in voorjaar 2020 nog haalbaar is. Door het ontbinden van het contract met de combinatie CA1|28 moet de realisatie van het project Knooppunt Hoevelaken opnieuw worden aanbesteed. Het opstarten van een nieuwe aanbestedingsprocedure kost tijd. Openstelling van het project in 2025 is daarmee niet realistisch meer. Bij de vaststelling van het Tracébesluit kan met meer zekerheid worden aangeven wat een realistische uitvoeringsplanning wordt.
Het project Verkenning A1/A30 Barneveld ligt op schema om bij het Bestuurlijk Overleg MIRT van 2020 een voorkeursalternatief te presenteren. Daarmee is 2023 nog altijd het streven voor de start van de realisatie. Gekeken wordt of er zich kansen voordoen voor gelijktijdige aanpak van de A1/A30 en knooppunt Hoevelaken, met als uitgangspunt dat dit niet mag leiden tot verdere vertraging.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ezeggingen

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Hajo » ma 25 nov 2019, 12:01

De vertraging door de stikstof problematiek bedraagt één tot drie jaar, begreep ik. Dus dit project is op z'n vroegst pas in 2026 of uiterlijk 2028 gereed. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » za 30 nov 2019, 12:25

De aanpak van het knooppunt Hoevelaken is nu één van de meest vertraagde projecten van Nederland van de laatste 10 jaar.

Ik heb er nog even het MIRT van 2010 bij gezocht:

Tijdschema mijlpalen
Tracébesluit: 2013
Start realisatie: 2016
Oplevering: 2020


Inmiddels is het bijna 2020 en lijkt het dat de start pas rond 2023 is. En dit project wordt in wezen niet gehinderd door gebrek aan geld of onoverkomelijke milieu-issues. De vertraging is al ontstaan nog voordat stikstof een juridisch knelpunt werd.

Dit waren de ontwikkelingen:

Oorspronkelijk zou in de jaren 2010-2011 een Milieu-effect rapportage (MER) worden opgesteld evenals het Ontwerp-tracébesluit (OTB). Inzage zou plaatsvinden in 2011. In 2011 of 2012 zou de publicatie van het tracébesluit volgen, waarna dit in 2012 onherroepelijk moest worden.

In 2011 is besloten het project anders aan te pakken, door de marktpartijen eerder te betrekken en naar een voorkeursoplossing te werken. De planprocedure is daardoor tijdelijk stilgelegd. Het ontwerp-tracébesluit is daarna meermaals vertraagd, en is uiteindelijk op 4 oktober 2018 ter inzage gelegd. Op 15 juni 2015 is het project gegund aan de combinatie A1|28. Deze combinatie zou zowel de planuitwerking als de realisatie uitvoeren. Men is echter tot de conclusie gekomen dat beide zaken in één contract niet de juiste oplossing is geweest, het contract met de combinatie A1|28 is in 2019 ontbonden nadat de planuitwerking was afgerond. De oorspronkelijke planning van uitvoering in de periode 2021-2025 bleek daarna niet haalbaar meer. De start van de uitvoering is daarmee al bijna 10 jaar vertraagd.


Deze innovatieve manier van aanbesteden is toch wel een behoorlijke misser geweest. Inmiddels heeft de vaststelling van het tracébesluit al 8-9 jaar vertraging opgelopen. In het MIRT 2020 is te zien dat er al € 105 miljoen is uitgegeven aan dit project terwijl er nog geen schop de grond in is gegaan.

En ik vraag mij ook af of de opgeleverde planuitwerking van de combinatie A1|28 nog wel voldoende bruikbaar is, met name op het stikstofdossier. Bovendien krijg je problemen als de gebruikte gegevens (bijvoorbeeld het verkeersmodel) verouderd zijn en dit opnieuw doorgerekend moet worden. Dit is wel vaker een probleem gebleken, dat een procedure 1-2 jaar vertraging oploopt omdat een nieuwe versie van het NRM doorgerekend moet worden (en daarbij ook alle milieuonderzoeken). Dus een tracébesluit in 2020, dat zou ook zomaar eens eind 2020 kunnen zijn. Of nog later. We gaan het zien...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Hajo » za 30 nov 2019, 12:54

^^ Dat riekt naar Duitse toestanden... :roll:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Rogier » za 30 nov 2019, 17:19

Hier is gewoon incompetent gehandeld. Al een paar jaar geleden kon je al nagaan dat het project vertraging gaat oplopen en dat de bedrijven van dit project af willen i.v.m. te grote risico's. Dan had men er beter aangedaan om het project weer meteen bij RWS te leggen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Durashift » za 30 nov 2019, 17:47

.. toch heb ik het idee dat de filedruk vanaf de A1 (oostkant) naar de A28 (ri Utrecht) qua file wel meevalt. Ik rijd daar nu wat regelmatiger in de ochtend, zo tussen 7 en 8 uur .. en dan staat het voor het knooppunt niet heel erg vast (zoals ik mij van vroeger wel herinner). Zal ook wel komen doordat het voor de invoeger van de A30 al opstroopt.. waardoor het verkeersaanbod wat meer verdeeld wordt.

A1 / A30 vanaf Hoevelaken naar Barneveld is meer een probleem, denk ik. Staat daar zowel in de ochtend als middag lekker 'vast'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » za 30 nov 2019, 18:06

Hoevelaken - Barneveld is de #3 van de file top 50.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Schelpenpaadje » za 30 nov 2019, 18:46

Kijkend hoe lang dit nog gaat duren, lijkt het me verstandig om de A1 tussen :KP: Hoevelaken en :AS: Bunschoten van een extra rijstrook te voorzien, zoals jaren geleden de zuidbaan al voortijdig verbreed is. Er hoeft maar één kunstwerk voor te worden verbreed. Dit zou de doorstroming op dit deel en de toeleidende wegen flink ten goede komen.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op zo 01 dec 2019, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door boe! » za 30 nov 2019, 18:49

Tussen Eemnes en Bunschoten? Ik neem aan dat je niet Eemnes bedoelt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Durashift » za 30 nov 2019, 21:50

Huh? Daar ligt toch net 2x4?

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Berrychello » za 30 nov 2019, 22:04

Hij bedoelt vast tussen Hoevelaken en Barneveld. Al los je de drukte daar niet mee op: die tweede rijstrook de A30 op wordt voor mijn gevoel te weinig gebruikt. Daardoor is de capaciteit laag en straalt de file terug tot Hoevelaken.
Wel jammer dat Hoevelaken zo vertraagt. Bedrijven in de omgeving moeten al wel wijken voor het nieuwe knooppunt.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door rene154 » zo 01 dec 2019, 9:59

Chris schreef: za 30 nov 2019, 18:06 Hoevelaken - Barneveld is de #3 van de file top 50.
De kern van die file (1 rijstrook naar de A30) zit niet in de projectscope van de ombouw van knooppunt Hoevelaken. Alhoewel met 4 rijstroken op de A1 zal het doorgaande verkeer wel minder gehinderd worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Schelpenpaadje » zo 01 dec 2019, 10:20

boe! schreef: za 30 nov 2019, 18:49 Tussen Eemnes en Bunschoten? Ik neem aan dat je niet Eemnes bedoelt.
Klopt, ik bedoelde tussen :KP: Hoevelaken en :AS: Bunschoten, excuses. Bij deze aangepast.

De reconstructie van het knooppunt en andere omliggende verbredingen blijven nodig. Ten westen van het knooppunt komen nu vijf rijstroken bij elkaar, gevolgd door een kort stuk van twee rijstroken. Zodra het daar stokt slaat het terug tot in het knooppunt en verder. Aangezien het viaduct over het spoor later toch wel verbreed wordt, moet dit stukje verbreding toch naar voren gehaald worden...
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op zo 01 dec 2019, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » zo 01 dec 2019, 10:22

rene154 schreef: zo 01 dec 2019, 9:59
Chris schreef: za 30 nov 2019, 18:06 Hoevelaken - Barneveld is de #3 van de file top 50.
De kern van die file (1 rijstrook naar de A30) zit niet in de projectscope van de ombouw van knooppunt Hoevelaken. Alhoewel met 4 rijstroken op de A1 zal het doorgaande verkeer wel minder gehinderd worden.
Dat klopt, maar er is kennelijk wel de wens om de reconstructie van het 'knooppunt Barneveld' gelijktijdig met het knooppunt Hoevelaken uit te voeren.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Durashift » zo 01 dec 2019, 11:55

Lijkt mij ook wenselijk. Stel dat Hoevelaken, hoe dan ook, eerst gereed moet.. dan wordt de druk op 'Barneveld' nog groter in de avondspits.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Chris » di 12 mei 2020, 12:23

De minister heeft een overzicht van tracéwetplichtige projecten naar de kamer gestuurd: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... t-tabellen

In Q3 2020 wordt een tracébesluit verwacht. Dus in de zomer. Hopelijk kan dit project dan eindelijk eens starten, van alle projecten van na 2009* is dit toch wel het meest vertraagd in de planvorming en uitvoering.

* 2009 is het jaar dat het NSL in werking trad, waarmee de problemen met luchtkwaliteit procedureel werden opgelost. In de planvorming van projecten in Nederland is dit daarom een belangrijke scheidslijn, daarna ging alles veel voortvarender (tot het stikstofdebacle begon).

Newton
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 02 aug 2012, 19:24
Locatie: Vathorst

Re: [A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Newton » zo 17 jan 2021, 16:55

En weer is er vertraging op dit project:
A28/A1 Knooppunt Hoevelaken:
Over de gevolgen van stikstof op het project Hoevelaken is uw Kamer eerder
geïnformeerd (Kamerstuk 35300A, nr. 69). Het Tracébesluit is voorzien de eerste
helft van 2021. Wanneer het Tracébesluit ondertekend is kan dit project opnieuw
aanbesteed worden. De verwachte openstelling van dit project is 2028-2030
bron:
https://www.a28a1knooppunthoevelaken.nl ... nload=true p.15

Plaats reactie