[A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

[A001][A028] Reconstructie knooppunt Hoevelaken + verbreding A1 en A28

Bericht door Frits » di 01 feb 2011, 20:08

Verbouwing knooppunt Hoevelaken in gevaar

AMERSFOORT - De gemeentes Amersfoort, Leusden en Nijkerk zijn woedend op Rijkswaterstaat omdat de kosten voor de verbouwing van knooppunt Hoevelaken veel hoger zijn dan de 800 miljoen die Rijkswaterstaat heeft begroot.

In een gezamelijke persconferentie sloegen de drie gemeentes vanmiddag de noodklok: om het plan van de gemeentes uit te voeren, is nog zo'n 150 tot 300 miljoen extra nodig.

Nu moet een afgeslankte versie van de verbouwing van knooppunt Hoevelaken worden uitgevoerd. Dat betekent dat er waarschijnlijk meer geluidsoverlast voor omwonenden komt en dat de afslag bij Hoevelaken wordt opgeheven.

Op knooppunt Hoevelaken kruisen de A1 en de A28. Daarom is dit een belangrijk punt voor de doorstroming van het verkeer in midden-Nederland.

Bron: RTV Utrecht
De autogordel: een band voor het leven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door boe! » di 01 feb 2011, 20:16

Het plan van de gemeentes? Volgens mij heeft Nijkerk een variant voorgesteld, Amersfoort en Leusden bij mijn weten niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » di 01 feb 2011, 20:26

Voor wat betreft geluidsoverlast zal RWS hoe dan ook aan de wetten moeten voldoen, dus veel poot om op te staan hebben de gemeenten niet volgens mij. Dat het wat minder luxe uitgevoerd wordt is goed te begrijpen in deze tijden van bezuiniging, belangrijker is dát het uitgevoerd wordt - binnen de wettelijke kaders.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door nederland24 » di 01 feb 2011, 21:03

Is het afslag Hoevelaken dan zo'n belangrijke afslag? Volgens mij heeft die afrit meer nadelen dan voordelen. Amersfoort zelf heeft al genoeg afslagen en bij Hoevelaken en omgeving wonen nou ook niet heel veel mensen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » di 01 feb 2011, 21:13

Die afrit is nog behoorlijk druk, de kruisende weg verwerkt meer dan 20.000 voertuigen per etmaal. Afsluiten is een optie, maar dan moet de verbinding tussen Hoevelaken en de aansluiting Amersfoort beter worden (met een ongelijkvloerse spoorkruising).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door boe! » di 01 feb 2011, 21:54

nederland24 schreef:Is het afslag Hoevelaken dan zo'n belangrijke afslag? Volgens mij heeft die afrit meer nadelen dan voordelen. Amersfoort zelf heeft al genoeg afslagen en bij Hoevelaken en omgeving wonen nou ook niet heel veel mensen.
Deze afslag is de toegang voor Hoevelaken, Hooglanderveen en Nijkerkerveen (in totaal 15.000 inwoners) en dan laat ik alle Amersfoorters (met name de mensen uit Vathorst) die deze afslag gebruiken buiten beschouwing. Als de Hanzetunnel tussen Vathorst en Hoevelaken af is, ontstaat er zelfs een korte rechtstreekse verbinding tussen deze afslag en Vathorst, waardoor het verkeer eerder toeneemt dan afneemt.
Chris schreef:Afsluiten is een optie, maar dan moet de verbinding tussen Hoevelaken en de aansluiting Amersfoort beter worden (met een ongelijkvloerse spoorkruising).
Die nieuwe verbinding met ongelijkvloerse kruising komt er.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » ma 04 apr 2011, 18:40

De minister geeft wat info over de aansluiting Hoevelaken in een kamerstuk:

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... 1-a30.html

Het komt er kortweg op neer dat de aansluiting Hoevelaken niet gehandhaafd kan blijven met het huidige budget. Een normale aansluiting kost € 20 - 25 miljoen, maar het behoud van de aansluiting Hoevelaken gaat circa € 70 miljoen kosten, terwijl het knooppunt Hoevelaken en aansluitende weginfrastructuur al € 150 - 300 miljoen duurder uitvalt dan oorspronkelijk geraamd. De boog vanaf Utrecht naar Apeldoorn wordt tweestrooks, waardoor verkeer vanuit Amsterdam en Zwolle binnen 200 meter een zeer drukke verbinding moeten oversteken door 3 rijstroken op te schuiven. Dit wordt zowel verkeersveilig als congestiegevoelig als onacceptabel gezien.

Als de aansluiting Hoevelaken komt te vervallen (wat waarschijnlijk het geval is), dan zijn er vanuit Hoevelaken desondanks nog 3 aansluitingen waar gebruik van gemaakt kan worden; A28-Amersfoort, A1-Amersfoort-Noord en A28-Amersfoort-Vathorst. Die laatste twee via de nieuwe Hanzetunnel.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door captain007 » ma 04 apr 2011, 18:43

^^ Prima alternatief inderdaad waar ik nog niet over nagedacht had (waarschijnlijk de inwoners van Hoevelaken ook niet ;) ). Dat betekent overigens wel dat het trace van de A1 op dat punt voor een behoorlijk lange tijd geen op/afrit heeft. Tussen aansluiting Amersfoort Noord en de aansluiting Barneveld (A30) zit toch zo'n 12 km wat behoorlijk lang is voor Nederlandse begrippen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door nederland24 » ma 04 apr 2011, 18:46

^^Vanuit het oosten moet je dan behoorlijk omrijden. Kunnen ze de afslag dan niet een paar km naar het oosten verplaatsen. Eventueel met een omlegging van het spoor of de snelweg. Tussen Barneveld en Amersfoort wonen behoorlijk veel mensen, die dan geen afslag meer hebben op de A1.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door boe! » ma 04 apr 2011, 18:52

^^ Behoorlijk veel mensen? 15.000, 20.000 afhankelijk van hoe groot je het verzorgingsgebied definieert. Ik vind dat niet bijzonder veel.
captain007 schreef:Prima alternatief inderdaad waar ik nog niet over nagedacht had (waarschijnlijk de inwoners van Hoevelaken ook niet ).
Dat weten de Hoevelakers heus wel, maar ze willen koste wat het kost 'hun' afrit behouden.
Laatst gewijzigd door boe! op ma 04 apr 2011, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » ma 04 apr 2011, 18:53

Het is niet mogelijk om binnen een redelijke kostprijs een nieuwe aansluiting tussen het knooppunt Hoevelaken en Barneveld te realiseren. Tussen Hoevelaken en Terschuur loopt de spoorlijn pal naast de A1. Verder richting Barneveld zijn twee verzorgingsplaatsen, en bovendien is eventuele ruimte al nodig voor een toekomstige verbreding naar 2x3 rijstroken.

Als de verbinding tussen Hoevelaken en Amersfoort met een ongelijkvloerse spoorkruising wordt verbeterd dan lijkt me de omrijfactor via de aansluiting Amersfoort nihil.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door nederland24 » ma 04 apr 2011, 18:55

boe! schreef:^^ Behoorlijk veel mensen? 15.000, 20.000 afhankelijk van hoe groot je het verzorgingsgebied definieert. Ik vind dat niet bijzonder veel.
captain007 schreef:Prima alternatief inderdaad waar ik nog niet over nagedacht had (waarschijnlijk de inwoners van Hoevelaken ook niet ).
Dat weten de Hoevelakers heus wel, maar ze willen koste wat het kost 'hun' afrit behouden.
Het vierkant tussen de A28, de A12, de A30 en de N301. Die hebben dan geen afslag naar de A1 en moeten dus via Amersfoort om richting Amsterdam te komen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Peter » ma 04 apr 2011, 19:06

Ik acht het niet onmogelijk dat men de afslag Hoevelaken uiteindelijk behoudt voor verkeer van en naar de oostelijke A1. Daarvoor gelden eerdergenoemde ritsbezwaren niet en de spoorlijn ligt ook niet in de weg. Dan hoeft alleen verkeer van de zuidelijke A28 maar om te rijden. De rest kan zoals eerder genoemd eerder afslaan en met hoogstens beperkt tijdsverlies binnendoor.

PS De ongenummerde afrit Europaweg van de N7 in Groningen komende vanuit de N46 is ook nog steeds open, ook al had deze allang gesloten moeten worden nadat de nieuwe oostelijker afrit 38 was opengesteld. Dus alles blijft mogelijk....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door captain007 » ma 04 apr 2011, 19:09

@Nederland24: Je moet kijken naar de groep mensen die nu gebruik maakt van deze aansluiting. Dat is vrijwel alleen Hoevelaken zelf. Wanneer je in Terschuur woont is via de aansluiting Barneveld sneller. Nijkerkeveen kan gewoon gebruikmaken van aansluiting Amersfoort Vathorst bij de A28. Wat dat betreft valt het nog best mee en zijn de enige "gedupeerden" de Hoevelakers zelf en dat zijn er zo'n 10.000 plus de enkele honderden in het buitengebied.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » ma 04 apr 2011, 19:11

Klopt, deze aansluiting heeft vrijwel geen achterlandfunctie. Het buitengebied rond Stoutenburg is in de spits zelfs verboden gebied voor doorgaand verkeer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door sirdanilot » di 05 apr 2011, 19:51

Het lijkt mij het beste om de afrit in de richting A1-Oost gewoon open te houden, dit veroorzaakt geen weefbewegingen. Verkeer richting A28-Zuid kan via afrit 8, verkeer richting noord via afrit Vathorst. Verkeer richting Amsterdam moet wel omrijden via afrit 8 of vathorst (of Amersfoort-Noord op de A1).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door boe! » di 05 apr 2011, 20:10

sirdanilot schreef:Het lijkt mij het beste om de afrit in de richting A1-Oost gewoon open te houden
Dat betekent dat het verkeer vanuit Amsterdam twee rijstroken moet oversteken om de afrit te bereiken. Het kan dus beter andersom: richting Apeldoorn dicht, richting Amsterdam open.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Vinny » di 05 apr 2011, 21:38

Ik neem aan dat Sirdanilot bedoeld: de afrit uit de richting Apeldoorn naar Hoevelaken en vanuit Hoevelaken de oprit in de richting Apeldoorn ;)

Het staat er wat onhandig, maar dat ligt natuurlijk ook aan de teminologie "afrit" ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » ma 12 sep 2011, 21:24

De Hanzetunnel onder het knooppunt Hoevelaken begint nu vorm te krijgen. De Nijkerkerstraat is al omgelegd, en verkeer vanaf Hoevelaken rijdt straks rechtdoor naar Amersfoort-Vathorst in plaats van Nijkerk zoals vroeger. Er komt een VRI en geen (turbo)rotonde. De nieuwe tunnel oogde mij nogal claustrofobisch, erg smalle rijbanen en een vrij scherpe bocht die vrij steil de tunnel in gaat. Tevens zag ik dat de tunnel voldoende oostwaarts is doorgetrokken om nog een extra rijbaan van de A28 eroverheen te kunnen bouwen met 2 rijstroken en vluchtstrook.

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door boe! » ma 12 sep 2011, 22:06

Foto's van 7 augustus.

Blik op de Hanzetunnel vanuit Hoevelaken. Rechts het fietspad. Midden en links de twee rijbanen voor gemotoriseerd verkeer.
Afbeelding

Dit is het kruispunt gezien vanuit de tunnel: linksaf gaat naar Nijkerk, rechtdoor naar Hoevelaken en rechts zal nog wel een bedrijventerrein komen. Toen nog zonder verkeer en de Nijkerkerstraat in de achtergrond lag nog op de oude plek.
Afbeelding

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door hoevenpe » ma 12 sep 2011, 22:22

Aan de ene kant wil men de aansluiting Hoevelaken sluiten, maar deze nieuwe tunnel zorgt wel voor de kortste verbinding tussen de A1 en Vathorst zo via precies die aansluiting...
Lijkt me toch dat straks half vathorst er juist bij Hoevelaken af wil?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » di 13 sep 2011, 9:32

Alleen voor de oostelijke helft van Vathorst en alleen vanuit Apeldoorn is deze route sneller dan via de aansluiting Amersfoort-Vathorst op de A1 of A28, maar het verschil zal vrij beperkt zijn. Het grotere voordeel is denk ik dat Hoevelaken en Amersfoort-Vathorst nu beter verbonden worden dan voorheen, en het nieuwe industrieterrein van Amersfoort in de oksel van het knooppunt Hoevelaken (ten zuidoosten) beter bereikbaar is vanuit Vathorst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » di 01 nov 2011, 19:37

De Hanzetunnel wordt vrijdag opengesteld.

http://nijkerk.nieuws.nl/nieuws/44331/h ... or_verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door jelger » di 01 nov 2011, 20:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door boe! » vr 04 nov 2011, 20:28

Foto's van de Hanzetunnel gemaakt door een fotograaf van De Hoevelaker.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » vr 04 nov 2011, 20:33

Ik heb idee dat het doorzicht in die bocht naar beneden slecht is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door keokiracer » vr 04 nov 2011, 20:42

^^ Inderdaad, het doet me denken aan deze onderdoorgang in BoZ. Vooral de bosjes maken het hier erg. Als er iets net na die bocht gebeurd is (soms staat er file en de onderdoorgang wil nog wel eens blank staan) wens ik je succes...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Via » za 05 nov 2011, 19:11

Grappige tunnel met die betegeling. Misschien houdt dat graffitispuiters wat tegen.

Overigens zie ik hier wel RONA-markering. Op een of andere manier ziet een doorgetrokken kantstreep er op zo'n nieuwe weg toch meer 'afgewerkt' uit als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Chris » vr 25 nov 2011, 19:09

Najaarsoverleg MIRT schreef:Er wordt een gezamenlijk traject ingegaan met als uitkomst het vastleggen van alle benodigde afspraken die nodig zijn om de vroegtijdige aanbesteding bij Knooppunt Hoevelaken tot een succes te maken. Uitgangspunt voor dit traject zijn de doelstellingen voor bereikbaarheid en inpassing uit de startnotitie Knooppunt Hoevelaken. Deze afspraken worden vastgelegd in een Finale Bestuursovereenkomst.

Doel van dit traject is een oplossing voor Knooppunt Hoevelaken te krijgen die maximaal verkeersoplossend vermogen koppelt aan een maximale kans op realisatie van extra wensen. De voorgestelde versoberingsmaatregelen geven Rijk en regio het vertrouwen dat realisatie van tenminste een adequate set functionele eisen binnen het beschikbare budget haalbaar is.
* Regio en Rijk committeren zich in de Strategische Bestuursovereenkomst aan het bovengenoemde vervlechtingsproces, waarvan de uitwerking wordt vastgelegd in de Finale Bestuursovereenkomst. Daarmee accepteren regio en Rijk vooraf de uitkomst van het aanbestedingstraject. Het vervolg bestaat dan alleen nog uit het uitwerken van deze keuze tot (ontwerp-) Tracebesluit.
* Regio en Rijk beseffen dat de kans dat extra wensen opgenomen worden in de aanbiedingen van marktpartijen reeel wordt als daarvoor (extra) financiele middelen beschikbaar worden gesteld.
* Er is zicht op cofinanciering door de regiopartijen. Welke partijen bijdragen, de hoogte van de bijdragen en de voorwaarden daarvoor worden uiterlijk op 1 april 2012 duidelijk. Dit wordt opgenomen in de Finale Bestuursovereenkomst.
* De regio is verantwoordelijk voor het wegen van de regionale wensen (gewilde functionaliteiten die niet in het eisenpakket zitten). Het Rijk doet dit voor de rijkswensen. Uiteindelijk worden beide sets wensen samengevoegd. Rijkswaterstaat ondersteunt de regio bij dit wegingsproces met het leveren van feitelijke informatie.
* De samenstelling van de (bestuurlijke) Stuurgroep voor Knooppunt Hoevelaken blijft ongewijzigd (i.c. vertegenwoordigers van het Rijk, de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort). In voorkomende gevallen kunnen andere partijen uitgenodigd worden.
* De inzet op vroege marktbetrokkenheid betekent dat de projectplanning verandert. Het Tracebesluit wordt, door de vervlechting met de aanbesteding, nu voorzien voor medio 2016 en Start Realisatie voor 2017. Voor de openstelling blijft de planning gehandhaafd op 2020.
* Bovenstaande afspraken worden vastgelegd in een Strategische Bestuursovereenkomst; deze wordt op korte termijn ondertekend en daarna voorgelegd aan de gemeenteraad van Amersfoort en Provinciale Staten van Utrecht.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A001] Verbouwing knooppunt Hoevelaken

Bericht door Kaaiman » ma 28 nov 2011, 10:22

^^ Nog 'even' in de file staan dus...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie