[N050] Hattemerbroek - Emmeloord

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » wo 31 mei 2006, 14:32

Weet iemand trouwens wat er bij de ombouw naar 2+1 gaat gebeuren met de gelijkvloerse aansluiting van VZP Zalkerbroek? Of is deze inmiddels al aangepast?
Toen ik een paar jaar geleden regelmatig op de N50 reed, was het tussen H'broek en Kampen heel druk. De laatste keer dat ik bij Zalkerbroek heb getankt, was het (in de spits) lastig en heel gevaarlijk om van de VZP linksaf richting Kampen te gaan.
Een gelijkvloerse aansluiting hoort natuurlijk hoe dan ook niet in een autoweg, maar in een 2+1 constructie lijkt het me helemaal ongelukkig.

En over de vraag of een 2+1 constructie zin heeft: je moet het zien als een oplossing om veilig en comfortabel te kunnen inhalen op een lange doorgaande 1+1 weg die genoeg capaciteit heeft.
Het eerste stuk van de N50 vind ik wat dat betreft een beetje een twijfelgeval, daar is 2+2 misschien beter op zijn plaats.
Toch is het een verbetering, ik had altijd een hekel aan die weg omdat je standaard het hele stuk met 70 achter een vrachtwagen/ caravan reed. Ik ging dan ook liever van Hattem naar Joure via de A28/A32/A7 als er geen file was.
Qua veiligheid denk ik niet dat 2+1 zonder barrier veel onveiliger is dan 1+1 zonder barrier. Bovendien zal ook het aantal inhaalongevallen niet scherp dalen als de weg 2+1 is, omdat er al jaren een inhaalverbod geldt, en ik nooit iemand dat zag negeren.
Wel zal het flink schelen als de rijstroken breder zijn dan bij de huidige autoweg. De rijbaan is (naar goed Nederlands gebruik) zo smal mogelijk, zodat vrachtwagens rakelings langs elkaar gaan, en een stuurfoutje grote gevolgen kan hebben.
Daar zijn dan ook de afgelopen jaren op de N50, N35 en N36 een aantal flinke ongelukken mee gebeurd.
Hopelijk neemt RWS een voorbeeld aan de B54, dát is zoals een autoweg hoort te zijn :D .

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 31 mei 2006, 16:32

N11-west schreef:Weet iemand trouwens wat er bij de ombouw naar 2+1 gaat gebeuren met de gelijkvloerse aansluiting van VZP Zalkerbroek? Of is deze inmiddels al aangepast?
Toen ik een paar jaar geleden regelmatig op de N50 reed, was het tussen H'broek en Kampen heel druk. De laatste keer dat ik bij Zalkerbroek heb getankt, was het (in de spits) lastig en heel gevaarlijk om van de VZP linksaf richting Kampen te gaan.
Een gelijkvloerse aansluiting hoort natuurlijk hoe dan ook niet in een autoweg, maar in een 2+1 constructie lijkt het me helemaal ongelukkig.
Och, een 2+1-alternerende weg heeft tussen de 3-strooksstukken per defintie overgangen met slechts 1+1. Je kan zo'n stuk makkelijk iets langer maken en daar de oversteek in aanbrengen. Geen punt lijkt me. Of je kan de extra rijstrook van de andere kant gebruiken als in- en uitvoegstrook.

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » wo 31 mei 2006, 18:50

Wicher schreef:Och, een 2+1-alternerende weg heeft tussen de 3-strooksstukken per defintie overgangen met slechts 1+1. Je kan zo'n stuk makkelijk iets langer maken en daar de oversteek in aanbrengen. Geen punt lijkt me. Of je kan de extra rijstrook van de andere kant gebruiken als in- en uitvoegstrook.
Dat komt min of meer neer op het handhaven van de bestaande (?)situatie dus, en die vond ik juist niet zo geslaagd.
Van 2 kanten komt een bijna ononderbroken stroom auto's snel aan rijden, en daar moet je je met snelheid 0 tussenwringen, zonder serieuze opstelruimte in het midden. Niet echt een wenselijke situatie op een autoweg. Vandaar dat ik me afvroeg of dit ook zou worden aangepakt.

In Duitsland vallen de 1+1 overgangen soms samen met een viaduct, als dat te smal is voor 3 stroken. Het zou me niet verbazen als dat ook bij de N50 wordt toegepast.

In ieder geval prima dat er nu iets aan de weg gebeurt. Googelen op "N50 ongeval" levert een behoorlijk treurig resultaat op. :(

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 mei 2006, 18:53

De N50 staat vaak 's avonds helemaal vast tussen Kampen en KP Hattemerbroek, een lengte van 14km. Alleen staat ie zelden tot nooit bij de fileberichten, maar ik heb de indruk dat het hier in het noorden wel vaker schort aan de berichten.

De A28 tussen KP Hattemerbroek en KP Lankhorst staat bijna elke spits helemaal vast. (lijkt met de dag erger te worden), en de A/N7 rond/in Groningen staat ook elke spits helemaal vast. Ook die hoor je zelden tot nooit in de berichten.

Het verkeer buiten de Randstad groeit overigens sneller (5 - 10%) dan in de Randstad (0 - 5%)

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » wo 31 mei 2006, 19:38

Chris schreef:De N50 staat vaak 's avonds helemaal vast tussen Kampen en KP Hattemerbroek, een lengte van 14km. Alleen staat ie zelden tot nooit bij de fileberichten, maar ik heb de indruk dat het hier in het noorden wel vaker schort aan de berichten.
Ik kan me nog goed herinneren dat we de oude weg (Was dat een rijksweg destijds? N50/ N35?) reden. Er stond nooit echt file, maar die nieuwe weg vonden we zo'n verbetering, eindelijk eens lekker opschieten! En het was er ZO heerlijk rustig... Ach, die goeie ouwe tijd. :D Mijn moeder gaat in de spits inmiddels soms weer over de oude weg.. omdat dat sneller is dan de file op de N50.

Dat van die fileberichten is niet alleen in het noorden zo... Regelmatig staat er op anwb.nl dat er 2 km bij Badhoevedorp staat, en dan sta je in werkelijkheid, op een paar km na van knp Amstel tot knp Burgerveen vast... en ook de file op de A44 tussen Leiden en Wassenaar wordt zelden gemeld.

asfaltrocker
polderweggetje

Bericht door asfaltrocker » wo 31 mei 2006, 20:35

Gemiste kans.

Het lijkt wel of iemand met lachwekkende weguitvindingen alles in het werk stelt om 2+2 te voorkomen.
Neem het tranentrekkende stuk tussen Ens en Emmeloord.
Pas was nog inhet nieuwsdat er voor een fractie meer 2+2 aangelegd kan worden. Maar nee, natuurlijk gebeurt dat niet.
Staan we over 5 jaar weer lekker in de file dankzij het korte-termijn denken van een aantalkortzichtige bomenknuffelaars :evil:

Kunnen we het kabinet van '60-'70 niet weer opgraven? :(
Mothertrucker

Bart
autoweg

Bericht door Bart » wo 31 mei 2006, 22:09

In de jaren 60 en 70 hoefden er geen m.e.r. te worden opgesteld... Sinds 1987 moet dat wel, dus zullen de tijden van de jaren 60 / 70 niet terugkeren. Dat de N50 tussen Ens en Emmeloord (nu) geen 2x2 wordt is natuurlijk volstrekt duidelijk: het project gaat daar gewoon niet over. Bovendien heeft het niet veel zin als niet het andere stuk ook 2x2 is. Daarnaast is de N50 niet heel druk, het is alleen ERG irritant als je achter een vrachtauto zit waar je zo'n 40 kilometer lang niet aan voorbij kunt. Met alternerend 2+1 is dat probleem opgelost. Een volledige A50 vind ik nu niet heel nodig.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 31 mei 2006, 22:32

Ik vind "irritantheid" een zeer discutabele reden om geld aan een bepaald project toe te kennen.
"Nut en noodzaak" zijn wat mij betreft meer steekhoudende begrippen. Wat mij betreft is verkeersveiligheid wel een reden om een weg (zoals de N 50) te verbreden. Zolang er een goede middenbermafscheiding komt dan vind ik het best :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 01 jun 2006, 10:56

Een gelijkvloerse kruising in een 2+1-weg is natuurlijk geen probleem, in Frankrijk zie je dat ook overal. Maar dat neemt niet weg dat ik het ook liever niet zie. En als het toch moet, het liefst door VRI's geregeld met ter plekke een maximumsnelheid van 70 km/h.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 jun 2006, 12:46

Een gelijkvloerse kruising in een 2+1-weg is natuurlijk geen probleem,
Ik ken gelijkvloerse kruisingen in 2+2 wegen. Zelfs ongeregelde. Ook in Nederland, maar gelukkig worden die meer en meer vervangen door rotondes of VRI-kruisingen, want dat is wel erg gevaarlijk.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 01 jun 2006, 19:16

Rotondes op 2x2-wegen, daar heb ik zo'n hekel aan! :shoot:

E6
dorpsstraat

Bericht door E6 » do 01 jun 2006, 21:07

N11-west schreef:Wel zal het flink schelen als de rijstroken breder zijn dan bij de huidige autoweg. De rijbaan is (naar goed Nederlands gebruik) zo smal mogelijk, zodat vrachtwagens rakelings langs elkaar gaan, en een stuurfoutje grote gevolgen kan hebben.
Te smalle rijstroken op een 1x2 weg zijn zeker niet goed, maar te brede rijstroken kunnen ook gevaarlijke situaties in de hand werken. Afgelopen zomer nog gezien op de E4 in Zweden: tegenliggers die inhalen op de middenstreep. Ook daar worden (uit veiligheidsoverwegingen) dat soort grappen en grollen omgebouwd tot 1+2 alternerend met een hekje ertussen.

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » do 01 jun 2006, 21:59

Klopt, dat was vroeger ook het probleem op de B54 tussen BAB1 en Steinfurt. Destijds was dat 1+1 met vluchtstroken. Langzame auto's gingen met één wiel op de vluchtstrook, en dan was er genoeg ruimte voor inhalers om in te halen zónder echt op de tegenliggende baan te komen. Dus op een gegeven moment werd er zelfs van twee kanten tegelijk ingehaald. Dat liep i.c.m. de idioot hoge snelheden weleens verkeerd. Daarom is er 2+1 van gemaakt.
Het stukje rond Ochtrup is volgens mij nog wel steeds 1+1 met vluchtstroken, maar dat is heel iets smaller.
Maar het is nogal een verschil met het wegprofiel van de N50/ N35/ N36... dat past denk ik 1,75x in de B54. Vergelijk in Google Earth maar eens de N35 ten zuiden van Glanerbrug met de B54 bij Ochtrup. En dan moet je ook nog bedenken dat de vluchtstroken nauwelijks te zien zijn. Het viel mij bij berichten over ongevallen op de N50 op dat er vaak stond "door een stuurfout/ onbekende oorzaak op de andere weghelft/ in de berm terecht gekomen". De weg is dermate smal, dat je bijv een passerende vrachtwagen heel erg goed voelt in je stuur.

M.b.t. de vraag of inhaalstroken terecht zijn vanwege "irritantheid" -zoals Vinny het noemt- wil ik opmerken dat een rijksweg, die is aangelegd met als hoofddoel een snellere verbinding met de N.O.P. en Friesland, waar je op 40 km niet echt kunt inhalen, niet aan zijn doel voldoet. Bovendien, iedereen die ik ken raakt echt diep gefrustreerd van een ritje over die weg, en dat is goed te zien aan het bumperkleven en het gevaarlijke snelle inhalen op het enig mogelijke plekje. (de VRI's bij Ens). Heel slecht natuurlijk van die bestuurders, maar wel heel invoelbaar. Ik weet niet of je er zelf weleens hebt gereden? Ik heb het in ieder geval na 30 km achter een caravan wel redelijk gehad :shoot: , terwijl ik toch altijd de rust zelve ben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 01 jun 2006, 22:04

Ik heb daar vorige week maandag van KP Emmeloord naar KP Hattemerbroek achter een werkauto gezeten, die ging 60 á 70. Dat schoot echt niet op. Als je daar een autosnelweg van maakt, halveer je zowat de reistijd tussen Zwolle en Emmeloord.

afstanden

KP Hattemerbroek - KP Heerenveen

via Emmeloord: 69km
via Meppel 64km

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 02 jun 2006, 10:51

Rotondes op 2x2-wegen, daar heb ik zo'n hekel aan!
Maar ViaHaaren, steek jij op de fiets maar eens een 2x2 weg over, en je snapt waarom onbeveiligde kruisingen op dergelijke wegen eigenlijk niet kan... :idea:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 02 jun 2006, 11:03

Vinny schreef:
Rotondes op 2x2-wegen, daar heb ik zo'n hekel aan!
Maar ViaHaaren, steek jij op de fiets maar eens een 2x2 weg over, en je snapt waarom onbeveiligde kruisingen op dergelijke wegen eigenlijk niet kan... :idea:
Ja, daarom moeten ze er van mij ook verkeerslichten neerzetten. ;)

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 28 aug 2006, 21:28

Inmiddels is er meer bekend over de vervanging van de Ramspolbrug. De N50 wordt als 2x2 rijstroken uitgevoerd en de brug wordt 7 meter hoog. Verder wordt waarschijnlijk de N50 tussen Ens en Emmeloord bij het eerste groot onderhoud (2010 - 2015) naar 2x2 omgebouwd. RWS hoeft hierbij alleen de vluchtstrook iets te verbreden.

Hieronder de kamerbrief

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... 163342.pdf

Bart
autoweg

Bericht door Bart » ma 28 aug 2006, 23:59

^^ klinkt goed allemaal!!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 29 aug 2006, 9:15

Maar de rest van de weg blijft dan 2+1?

Bart
autoweg

Bericht door Bart » di 29 aug 2006, 11:23

ja, kennelijk wordt de N50 van Emmeloord tot Ens 2x2 bij het eerste grote onderhoud. De Ramspolbrug wordt ook 2x2. De N50 tussen Ens en de Ramspolbrug wordt 1+1, tussen Ramspol en Zwolle wordt het alternerend 2+1. Hoewel, ik denk dat het nieuwste stuk N50, tussen de Ramspolbrug en Kampen, nog wel even 1+1 blijft en ook pas bij het eerste grote onderhoud wordt aangepast.

overdrive
verkeersader

Bericht door overdrive » di 29 aug 2006, 11:35

Gezien de veel hogere nood elders in het land vind ik twee 4-strooks auto(snel)wegen naar Friesland ook wel wat te veel van het goede. Als hoofdroute functioneert de A32 prima, deze snelweg is bij lange na nog niet 'vol'. En in hoeverre een eventuele uitbouw van de N50 de A28 tussen Zwolle en Meppel zal ontlasten is maar de vraag.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

N11-west
stadsweg

Bericht door N11-west » di 29 aug 2006, 11:42

Wel merkwaardig dat de Ramspolbrug en Ens-Emmeloord 2x2 worden, en het kleine stukje ertussen toch nieuw als 1+1 wordt gebouwd. Maak dan het hele stuk door de N.O.P. maar 2x2.

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » di 29 aug 2006, 13:07

Bart schreef:ja, kennelijk wordt de N50 van Emmeloord tot Ens 2x2 bij het eerste grote onderhoud. De Ramspolbrug wordt ook 2x2. De N50 tussen Ens en de Ramspolbrug wordt 1+1, tussen Ramspol en Zwolle wordt het alternerend 2+1. Hoewel, ik denk dat het nieuwste stuk N50, tussen de Ramspolbrug en Kampen, nog wel even 1+1 blijft en ook pas bij het eerste grote onderhoud wordt aangepast.
Wel goed lezen heh ;) . Tussen Ens en de Ramspolbrug wordt het 2x2, zo staat in de brief. Eindelijk wordt er eens iets toekomstvast besloten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 aug 2006, 13:34

overdrive schreef:Gezien de veel hogere nood elders in het land vind ik twee 4-strooks auto(snel)wegen naar Friesland ook wel wat te veel van het goede. Als hoofdroute functioneert de A32 prima, deze snelweg is bij lange na nog niet 'vol'. En in hoeverre een eventuele uitbouw van de N50 de A28 tussen Zwolle en Meppel zal ontlasten is maar de vraag.
Het zal de A28 niet echt ontlasten. Een groot deel van het verkeer op de A28 tussen Zwolle en Meppel komt uit Meppel, en van de dorpen en stadjes langs de afslagen tussen Zwolle en Meppel.

Dat is te zien aan de intensiteiten, die tussen Zwolle en Meppel tussen de 75.000 en 95.000 liggen, maar noordelijk en oostelijk van Meppel daalt meteen naar 30.000 of lager.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 29 aug 2006, 13:44

Maar voor verkeer wat nu van Hattemerbroek tot aan knooppunt Heerenveen rijdt kan het wel een goed alternatief zijn, toch?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 29 aug 2006, 13:45

Ja, maar dat is niet dermate veel. Meeste vrachtverkeer blijft de A28 volgen tot Groningen of via de A37 richting Duitsland.
De A32 heeft vrij weinig vrachtverkeer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 13:48

Ik denk dat de N 33 priorteit moet hebben. En een N 23 misschien ook wel: De Hanzesnelweg :P

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 29 aug 2006, 14:17

Een snelweg met N-nummer? :P

Maar inderdaad. RW23 moet er wat mij betreft gewoon komen. De Markerwaarddijk is een TE mooie verbinding om zomaar provinciaal te laten. ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 29 aug 2006, 14:22

Vinny schreef:Ik denk dat de N 33 priorteit moet hebben. En een N 23 misschien ook wel: De Hanzesnelweg :P
Uhhhm, ten opzichte van wat? Als het om echte prioriteiten gaat, ken ik ook nog wel een aantal wegen die daarvoor nog veel meer in aanmerking komen dan deze 2, en die liggen meestal niet in het noorden ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 14:26

Een snelweg met N-nummer?
:oops:
De N 23 is de naam van het project, dat ook daadwerkelijk in de pijpleiding zit :)