[A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Hajo » zo 04 nov 2018, 22:30

^^ Dat was weer een heerlijk stukje "objectief nieuws" van de NOS... :down:

Er was alleen maar een tegenstander van de verbreding aan het woord. Iemand die er in 1982 ook al bij was en destijds meebouwde aan de boomhutten in Amelisweerd als protest tegen de toenmalige aanleg van de A27.

Geen woord over het waarom van de verbreding, de inpassingsmaatregelen, geen voorstanders aan het woord (mensen die daar dagelijks in de file staan bijvoorbeeld), niemand van RWS, niemand van het ministerie (de minister bijvoorbeeld).

Prima stukje journalistiek weer. Not. :shutup:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door boe! » zo 04 nov 2018, 22:38

Hajo schreef: zo 04 nov 2018, 22:30
Geen woord over het waarom van de verbreding, de inpassingsmaatregelen, geen voorstanders aan het woord (mensen die daar dagelijks in de file staan bijvoorbeeld), niemand van RWS, niemand van het ministerie (de minister bijvoorbeeld).
Dat was ook niet de insteek van het item.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Rein » zo 04 nov 2018, 22:53

Hajo schreef: zo 04 nov 2018, 22:30 ^^ Dat was weer een heerlijk stukje "objectief nieuws" van de NOS... :down:
De kwaliteit en objectiviteit van de NOS is de laatste jaren extreem achteruit gegaan waarbij de internetredactie nog veel grotere dieptepunten weet te bereiken. Eenzijdige en mening opdringende berichtgeving lijkt meer regel dan uitzondering. Waar ik van huis uit mijn hele leven het NOS journaal heb gekeken, ben ik, vanwege het feit dat ik niet continu en structureel de eenzijdige visie van de NOS over me heen wens te krijgen, al geruime tijd helemaal gestopt met het kijken naar het NOS journaal. En ook Nieuwsuur en Buitenhof sla ik volledig over. Volg gerust mijn voorbeeld, dan hoef je je niet meer zo te ergeren en word je ook wat minder geïndoctrineerd. Er zijn genoeg andere nieuwsbronnen in deze wereld. :top:

Tot zover een stukje :offtopic:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Jackbauer1350 » zo 04 nov 2018, 23:40

Het item ging dan ook niet over de verbreding zelf maar over het protest. In dat opzicht kan ik het begrijpen dat niet het hele hoe en waarom van de verbreding werd belicht in dit item. Moest overigens wel weer proesten van dit zweverige type die hier aan het woord kwam.

Voor wie het item wil (terug)zien: https://nos.nl/l/t/2257938

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Lekkere Kwal » ma 05 nov 2018, 9:54

Ik kreeg juist sterk de indruk dat de 'activisten' een beetje te kijk werden gezet, omdat net als indertijd de procesvorming ze toch kan passeren. Volgens mij werd er toen zelfs geen compensatienatuur aangelegd (nu wel), maar ik heb me daar ook niet in verdiept.

Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat de NOS hier broddelwerk aflevert, vergeet niet dat Nieuwsuur meestal een item maakt over een bepaalde stelling, het probeert niet de stelling te toetsen of er een oordeel over te vellen.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Seat » ma 05 nov 2018, 12:14

Waar de NOS gebrekkige journalistiek pleegt, is als ze foutief spreken over ‘het verdwijnen van het laatste stukje bos’, of over bomen die verdwijnen zonder te noemen dat er meer bomen voor terugkomen. Of dat ze onvermeld laten dat er al een besluit is genomen en dat er alleen rondom het PAS nog een uitspraak volgt.

Ik heb Amelisweerd als omwonende als vast hardlooprondje en ik verwacht juist meer natuur en minder overlast in de nieuwe situatie. Verder is het natuurlijk een item over de vergrijzende bomenknuffelaars die wederom bakzeil halen en niet over het succes dat de A27 is (want wat als al dat verkeer door de stad over de Waterlinieweg had moeten blijven rijden...?) en dat brengen ze dan wel weer mooi in beeld.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Hajo » ma 05 nov 2018, 12:32

Als je jezelf voorstaat op objectieve journalistiek bedrijven, dien je naar mijn mening altijd zowel de voor- als tegenstanders aan het woord te laten. Zonder daarbij een oordeel te vellen, dat is aan de kijker.

Ik kijk overigens ook niet vaak meer naar het NOS journaal, noch naar Nieuwsuur. Het valt mij op dat als het zeker over het milieu of aanverwante onderwerpen gaat, zoals verkeer, de NOS er een mening op nahoudt die uit de linkse politieke hoek komt. Nuancering of objectiviteit is dan ver te zoeken.

Ik ben een groot fan van de Tagesschau, het Duitse 20.00 uur journaal "im Ersten" (ARD).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door boe! » ma 05 nov 2018, 12:36

Het valt mij op dat als het zeker over het milieu of aanverwante onderwerpen gaat, zoals verkeer, Hajo en vele anderen op dit forum er een mening op nahoudt die uit de rechtse politieke hoek komt. Nuancering of objectiviteit is dan ver te zoeken. Welke mening is nu gekleurd?

T-hijs
verkeersader
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door T-hijs » ma 05 nov 2018, 12:54

^^
:top:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Piles » ma 05 nov 2018, 13:19

Iedereen heeft recht op z'n eigen bubble :top:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Hajo » ma 05 nov 2018, 15:19

Er is een wezenlijk verschil of je als privé persoon politiek links dan wel rechts georiënteerd bent of dat we het over een politieke mening bij een journalistiek bedrijf hebben. Als persoon staat het je vanzelfsprekend vrij welke politieke richting je aanhangt, als journalistiek bedrijf overigens ook. Zo zijn er rechts- en links georiënteerde kranten bijvoorbeeld.

Als je je als journalistiek bedrijf er op beroept dat je ongenuanceerd, onafhankelijk en objectief nieuws brengt, zoals de NOS over zichzelf beweert, maar vervolgens bij bepaalde onderwerpen toch een bepaalde politieke voorkeur laat doorschemeren, of dat nu links of rechts is doet er niet toe, dan ben ik je mijn ogen niet objectief.

Objectief is “neutraal” waarbij een onderwerp van beide kanten wordt belicht en waarbij zowel voor- en tegenstanders in gelijke mate aan het woord komen. Het eindoordeel is vervolgens aan de kijker.

De NOS vind ik bij bepaalde onderwerpen zoals gezegd absoluut niet objectief, zo ook in het geval van de dieren bij de Oostvaardersplassen. Ook bij dat onderwerp is objectiviteit ver te zoeken.

Geef mij de Duitse Tagesschau maar. Jawohl! ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » ma 05 nov 2018, 15:31

De NOS wil te hip en teveel uitlegnieuws zijn. Waarbij de grens tussen opinie, analyse en berichtgeving vaak vaag is. Bepaalde onderwerpen die eigenlijk niet echt nieuwswaardig zijn worden heel erg gedramd, zeker op de internetredactie.

Je kunt in bijna elk nieuwsbericht over verkeersbeleid wel gaten schieten: onvolledig, te weinig context, te weinig nuance, teveel nadruk op bepaalde zaken, etc. Uit het oogpunt van "balans" krijgen activisten vaak een platform om zonder onderbouwing dingen te roepen. Terwijl diezelfde bezwaren in de rechtbank nooit stand houden: er is al jaren geen tracébesluit echt meer vernietigd. Ook verkeersbesluiten van bijvoorbeeld 130 km/h houden stand.

Maar goed, NOS kan je ook gewoon negeren. Sowieso kijken lang niet zoveel mensen daar naar als vaak gedacht wordt. Op een gemiddelde dag kijken zo 14 of 15 miljoen Nederlanders niet naar het 8-uurjournaal.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 05 nov 2018, 15:56

Er bestaat wel een verschil tussen het brengen van:

- Nieuws; objectieve feitelijke berichtgeving of opvattingen binnen een context van feiten en/of wederhoor

en

- Achtergronden bij het nieuws; in dit geval het volgen van tegenstanders in hun strijd tegen dit project

Deze reportage van Nieuwsuur behoort tot die laatste categorie. Deze vertelt het verhaal vanuit het perspectief van de actievoerders. Je kunt zowel wat vinden van dit verhaal als van de manier waarop Nieuwsuur iemand voor de camera dit verhaal laat doen zonder de andere kanten te belichten om het totaalbeeld te geven.

Op dezelfde manier maakte Nieuwsuur reportages over bijvoorbeeld Wilders die op campagne ergens een visje gaat eten en over aanhangers van de republikeinse en democratische partijen in de VS, zonder hierbij tegengeluiden te geven of een volledig en objectief beeld te willen schetsen. Er is volgens mij ook niet zoveel mis met het laten zien van de keerzijde van een infraproject. Net zo goed als er in het nieuwsblok, reguliere journaals en eventueel in de achtergrondrubrieken doorgaans ook aandacht wordt besteed aan de aanleiding en inpassing van dergelijke projecten.

Misschien had Nieuwsuur in de vergelijking met het verleden moeten melden dat er nu inderdaad gecompenseerd wordt. Misschien had het item 15 minuten moeten duren en hadden ook bestuurders en voorstanders aan het woord moeten komen. Dat is niet gebeurd, dit kan meerdere redenen hebben (kan zoiets simpels zijn als de beschikbare tijd in de uitzending) en het hoort juist bij een onafhankelijk medium om die afweging te maken.

Wat mij zelf enigszins verbaast is de timing van deze reportage. Het project was deze week niet in het nieuws. Hoewel het project voor sommigen omstreden is worden er geen grote zaken onthuld. En de inzagetermijn van het tracébesluit is ook al afgelopen. De context (meer feitelijke/bredere berichtgeving in het nieuws) die je vaak hebt bij Nieuwsuur-reportages ontbreekt, wat het duiden van de reportage wat lastig maakt. Ik begrijp het gevoel wel dat 'het publiek' misschien makkelijker meegaat met het verhaal van de tegenstanders door het ontbreken van die context. Het lijkt een reportage die al een tijdje op de plank lag en de uitzending ervan op dit specifieke moment meer een toevalligheid was dan opzet vanuit een bredere agenda.

Maakt dat Nieuwsuur en de publieke omroep automatisch een links bolwerk? Ik denk het niet. Er zijn ook voorbeelden waarbij je kunt opmerken dat de NOS en andere omroepen de laatste jaren juist een rechtsere, meer populistische koers varen. Veel onvrede bij de media is een erfenis van het wegvallen van de verzuiling en de opkomst van het internet en social media met bijbehorende 'alternative facts' en continue stroom aan meningen, commentaar en polarisatie.

Terug naar de Ring Utrecht? ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Rein » ma 05 nov 2018, 16:39

Schelpenpaadje schreef: ma 05 nov 2018, 15:56 Wat mij zelf enigszins verbaast is de timing van deze reportage. Het project was deze week niet in het nieuws. Hoewel het project voor sommigen omstreden is worden er geen grote zaken onthuld. En de inzagetermijn van het tracébesluit is ook al afgelopen.
Er was gisteren een (grote) fietsdemonstratie tegen de verbreding van de A27. Daarvan waren in de reportage ook beelden te zien. Wat timing betreft was men dus wel degelijk vrij actueel bezig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 05 nov 2018, 17:08

Dan verbaast de timing van die demonstratie me :mrgreen:

Wie nu nog invloed wil uitoefenen op het tracébesluit heeft zijn kans gemist.
Het zou bizar zijn als de politiek nu de plannen nog op zijn kop zou zetten of dat een fietsdemonstratie invloed heeft op juridische procedures. Maar hoop doet leven uiteraard.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » ma 05 nov 2018, 17:42

Naar verluidt doet het Europese Hof van Justitie deze week uitspraak over het PAS (Programma Aanpak Stikstof). Het PAS is onder andere gebruikt bij het tracébesluit voor de A27. Mocht het PAS niet in Europese wetgeving passen, dan zijn er wel andere mogelijkheden om het item stikstof in een tracébesluit te gieten. Mogelijk levert dat wel extra vertraging op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Chris » wo 28 nov 2018, 21:05

Vragen en antwoorden over de A27 bij Amelisweerd, en dan vooral de planning en de risico's van het werken in de foliepolder.
  • Vraag 1
    Kunt u toelichten hoe het staat met de voorbereidingen voor de aanbesteding en uitvoering van de A27 Lunetten Rijnsweerd?

    Antwoord 1
    De aanbestedingsdossiers van het project A27/A12 Ring Utrecht zijn in voorbereiding. De actuele planning is om in de eerste helft van 2019 te starten met de aanbesteding.

    Vraag 2
    Kunt u toelichten hoe groot de technische risico’s zijn voor de verbreding van 'de bak' (een onderdeel van de verdiepte ligging van de A27) in relatie tot de plastic folie en lekkage van het grondwater, verdroging van Amelisweerd en andere gebieden in de omgeving?

    Antwoord 2
    Tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd is de A27 in het verleden aangelegd in een verdiepte ligging, deels door middel van een betonnen bak en deels in een folieconstructie. De verbreding van de A27 is technisch complex met een aanzienlijk maar beheersbaar risicoprofiel. Om de verbreding op een beheersbare manier te kunnen realiseren, heeft Rijkswaterstaat diverse technische onderzoeken laten uitvoeren. Voor deze onderzoeken zijn verschillende externe kennisinstituten geraadpleegd. Om negatieve effecten op de omgeving te voorkomen zijn randvoorwaarden opgesteld die meegaan als eis in het contract van de aannemer. Daarnaast zijn tijdens de aanbesteding de omgevingseffecten onderdeel van de gunningscriteria. De randvoorwaarden zijn opgesteld in afstemming met de bestuurlijke partners in de regio.

    Vraag 5
    Wie is ervoor verantwoordelijk als het mis gaat: de aannemer of u? Is er een plan voor herstel van de folie als deze beschadigd raakt? Wie is daarvoor verantwoordelijk?

    Antwoord 5
    Een beheerste bouwmethode in de verdiepte ligging is een belangrijk onderdeel van het aanbestedingsproces. In de contractvoorwaarden zijn daarom diverse technische eisen opgenomen. Daarnaast wordt in het contract een risicoverdeling opgenomen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
    De aannemer zal worden gevraagd om in zijn aanbieding maatregelen op te nemen om de daarmee verband houdende risico’s te beheersen. De aannemer is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze maatregelen.
Alle vragen en antwoorden: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rijnsweerd

Tja, het zou wat zijn als dat folie toch doorboord wordt en de hele A27 onder een paar meter water komt te staan...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Rogier » do 29 nov 2018, 10:02

Men komt niet eens in de buurt van het folie. Het grootste risico is dat er te weinig tegendruk (gewicht) op het folie ligt, waardoor het folie kan gaan opdrijven. Volgens mij wil men dit voorkomen door spanningsbemaling (met retourbemaling) toe te passen. In dat geval wordt het grondwaterniveau rondom de verdiepte ligging verlaagd, zodat de druk op het folie verlaagd wordt en men de noodzakelijk aanpassingen kan gaan uitvoeren.

Overigens had ik het liefst gezien dat men de A27 op deze wijze veel meer verbreed had, zodat de weg meer op de toekomst voorbereid is.
Dit is mogelijk door de verdiepte ligging als een polderconstructie aan te leggen. In dat geval moet men bentonietwanden tot 60 meter diep maken, zodat men de verdiepte ligging van de omgeving afsluit (deze wanden gaan dan tot in de eerste kleilaag). Een soortgelijke bouwwijze heeft men in Antwerpen toegepast bij de bouw van de Kieldrechtsluis. Ook hier is de gehele bouwput op afstand d.m.v. van bentonietwanden van de omgeving afgesloten, zodat men de boel tot 20 meter diepte droog kon malen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Robbert297 » do 29 nov 2018, 14:16

Wellicht al bekend, maar hier een mooi PDF-document over de DDI die er zal gaan komen op de aansluiting met de Zuilense Ring.
Vandaag ook een presentatie gehad over de betreffende aansluiting. Inmiddels zijn we sinds 2016 al heel wat varianten verder.

Een stuk uit het document wat ook in de presentatie naar voren kwam. Juridisch gezien is er geen sprake van een kruisende weg op de betreffende DDI:
"Nabij het Viaduct over de A2 wordt verkeer, dat linksaf dan wel rechtdoor rijdt in de richting van het viaduct, naar de linkerzijde van de rijbaan geleid. Komende vanaf het viaduct over de A2 wordt het rechtdoorgaande verkeer weer teruggeleid naar de rechterzijde van rijbaan. Bij beide bewegingen is sprake van rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg. Haaientanden (en ook RVV bord B6) hebben de betekenis: ‘Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’. Formeel gezien is er geen sprake van een kruisende weg en hebben de haaientanden en bord B6 geen juridische status. Dit kan een klein risico met zich mee brengen bij aansprakelijkheidskwesties, op het moment dat er een ongeval plaatsvindt ten tijde dat de verkeerslichten buiten bedrijf zijn.

Zolang de verkeerslichten in bedrijf zijn gaan verkeerslichten boven verkeerstekens die de voorrang regelen (artikel 64, RVV 1990). Verkeerstekens gaan vervolgens boven verkeersregels (artikel 63, RVV 1990). Als de verkeerslichten buiten bedrijf zijn wordt de gedragsregel dus opgeheven door de geplaatste verkeerstekens. Ondanks dat er geen sprake is van een kruisende weg lijkt het toepassen van haaientanden en bord B6 de meest duidelijke optie op moment dat de verkeerslichten in storing zijn. Afdekongevallen en onzeker gedrag vormen dan een groot risico. Bij de overige voorrangssituaties bij de afritten van de A2 is wel sprake van een kruisende weg. Hier zijn geen risico’s te verwachten, omdat het een standaard situatie betreft."

Ook zal de DDI een geweldig resultaat opleveren:
"Uit de simulaties is gebleken dat de DDI een zeer robuuste oplossing betreft. Zelfs bij intensiteiten die 20% hoger liggen dan die in de huidige situatie, scoort de DDI nog altijd bijna drie keer beter dan de huidige configuratie."
Слава Україні

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door boe! » do 29 nov 2018, 18:58

Er is toch nog wat extra geld ter beschikking gesteld voor de Noordelijke Rondweg Utrecht. Met dit geld kan het Dunantplein ongelijkvloers worden gemaakt.
:arrow: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1854588/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » do 29 nov 2018, 19:03

^^ Die aansluiting zou al ongelijkvloers gemaakt worden. Dankzij het extra geld kan dat echter beneden het maaiveld.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Vinny » do 29 nov 2018, 20:02

Piles schreef: ma 05 nov 2018, 13:19 Iedereen heeft recht op z'n eigen bubble :top:
Het is wel belangrijk om over je eigen bubbel heen te kijken. De wereld is groter dan je eigen gelijk. ;)

Het is gewoon essentieel om zo veel mogelijk verschillende belangen af te wegen in een bepaald project. Ik moet wel zeggen: Nederland heeft de laatste jaren toch wel de zaak behoorlijk op orde. Er worden wat betreft de uitbreiding van het wegennet geen gekke dingen gedaan: wegen moeten volgens het wettelijk kader worden aangelegd (dus met een minimum aan geluidhinder bijvoorbeeld) en voor bijna elke boom wordt een eigen afweging gemaakt. Uiteindelijk zie je dat wanneer het draagvlak groot genoeg is, de schop in de grond gaat. Er zijn best wel wat leuke projecten geweest de afgelopen tijd. Ik zie niet in waarom dat bij de ring Utrecht ineens niet zou kunnen lukken. Het blijft wel de draaischijf van de nationale economie natuurlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Piles » do 03 jan 2019, 10:25

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... ijken.aspx
Interactieve kaart van het project A12/A27/A28 :top:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » do 03 jan 2019, 11:04

In Rijnsweerd vormen de waterpartijen straks een gek gezicht:
Afbeelding

In het bericht wordt tevens de keuze voor een gelijkvloerse oplossing aan de westkant van Rijnsweerd erkend:
"Ter hoogte van de Archimedeslaan verdwijnen de huidige wegen en komt ruimte vrij voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen."
Maar hopen dan dat deze grond duur kan worden verkocht.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Kaaiman » do 03 jan 2019, 11:46

Dat je de verbindingswegen stad-in niet al te vloeiend maakt, daar kan ik nog inkomen. Maar waarom je dan moedwillig een conflict creëert door een klaverlus toe te voegen, terwijl het ook met compacte rechte aansluitingen kan, dat snap ik echt niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Lekkere Kwal » do 03 jan 2019, 14:44

^^ Men creeert natuurlijk niet moedwillig een conflict, het conflict is een bijeffect/nadeel en niet een intentie. Maar hoe had je een rechte aansluiting voor je gezien? Volgens mij zit je met zoiets:
Afbeelding
dan met een ruimtetekort, want je hebt een taper nodig en in het tunneltje begint al het weerfvak waar je niet nog de slome invoegers (want men moet bij de oprit omhoog) tussen wilt hebben.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Rogier » do 03 jan 2019, 15:31

Mooi deze interactieve kaarten. Echter ik blijf het jammer vinden, dat men de A27 tussen KNP Rijnsweerd en KNP Lunetten niet steviger verbreden (polderconstructie, bentonietwanden van 40 - 50 meter diep). De huidige oplossing lijkt mij niet toekomstvast genoeg en een verdere verbreding zijn na deze aanpassingen veel lastiger uit te voeren. Verder is het folie bijna 40 - 45 jaar oud, als deze verbreding klaar is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door boe! » do 03 jan 2019, 17:38

Kaaiman schreef: do 03 jan 2019, 11:46 Dat je de verbindingswegen stad-in niet al te vloeiend maakt, daar kan ik nog inkomen. Maar waarom je dan moedwillig een conflict creëert door een klaverlus toe te voegen, terwijl het ook met compacte rechte aansluitingen kan, dat snap ik echt niet.
Dat biedt de mogelijkheid om vanaf De Uithof/Rijnsweerd een nieuwe directe verbindingsweg aan te leggen die aansluit op de T-splitsing.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door DjIdee » zo 06 jan 2019, 21:00

boe! schreef: do 03 jan 2019, 17:38
Kaaiman schreef: do 03 jan 2019, 11:46 Dat je de verbindingswegen stad-in niet al te vloeiend maakt, daar kan ik nog inkomen. Maar waarom je dan moedwillig een conflict creëert door een klaverlus toe te voegen, terwijl het ook met compacte rechte aansluitingen kan, dat snap ik echt niet.
Dat biedt de mogelijkheid om vanaf De Uithof/Rijnsweerd een nieuwe directe verbindingsweg aan te leggen die aansluit op de T-splitsing.
Dat kan wel eens erg wenselijk zijn. De huidige aansluiting is structureel overbelast. Vanaf hier een aansluiting maken op de Archimedeslaan kan het verkeer spreiden...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » ma 07 jan 2019, 12:09

Dat vergroot het aantal conflicten op dit punt wel exponentieel.
Moet je dat willen zo dicht op een knooppunt tussen twee snelwegen?
Worden er in elk geval vrije rechtsaffers toegepast bij dit kruispunt?

Plaats reactie