[A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht

Bericht door Hajo » vr 13 nov 2020, 19:02

Schelpenpaadje schreef:
vr 13 nov 2020, 16:20
^^ Als de verbreding van de A27 succesvol wordt tegengehouden door de provincie of gemeente kom ik die tramrails er hoogstpersoonlijk weer uit breken.
Dan kom ik je helpen. ;)

De titel van het artikel is stemmingmakerij. Het is een motie, pas als die is aangenomen zal de provincie dat signaal aan Den Haag doorgeven. Waarbij ik mij afvraag of de provincie daar wel over gaat. Volgens Kaaiman niet, en volgens mij heeft hij gelijk.
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 13 nov 2020, 20:29

^^ Ook al gaat de provincie er niet over, je ziet toch meestal wel dat het Rijk niet heel hard tegen de betrokken lagere overheden in wil gaan. Hun medewerking wordt toch wel wenselijk geacht. Ook al zijn de tijden voorbij dat een lagere overheid een snelweg tegen kan houden (A4 Schiedam), mede daarom zie je toch wel redelijk uitgebreide convenanten rondom een groter infra-project. Dus helemaal zonder betekenis is zo'n stap vanuit de provinciale politiek zeker niet. In de tussentijd denk ik ook dat we nog behoorlijk ver zijn van een echte blokkade-houding. Er zal nog wel genoeg constructief te overleggen zijn ...

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 13 nov 2020, 20:38

Als provincie voor A27 gaat liggen, kun je een rijksbijdrage voor de NRU ook vergeten. Zoek het maar uit :nuts:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 13 nov 2020, 21:16

Er zal nog genoeg te koehandelen zijn. Laten we vooral ook niet vergeten dat er nog verkiezingen aankomen. Een klein bommetje en dit project gaat over de verkiezingen heen, en wie weet of de landelijke vrienden van deze provinciale fracties dan in de formatie aan tafel zitten. En de gebruikte bewoordingen dienen misschien ook wel om de lokale kiezers alvast lekker op te zwepen.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 13 nov 2020, 21:58

DjIdee schreef:
vr 13 nov 2020, 20:38
Als provincie voor A27 gaat liggen, kun je een rijksbijdrage voor de NRU ook vergeten. Zoek het maar uit :nuts:
Het rijk wil juist niet meer geld voor die NRU uittrekken, de 2 partijen in het provinciale college vinden nu dat dan de verbreding van de A27 ook niet hoeft door te gaan, omdat beide delen een soort van integraal onderdeel zijn.
Op zich vind ik daar wel iets voor te zeggen, als de betrokken partijen afspreken dat tramrails, A27 en NRU verbetering één pakket vormen om de doorstroming en bereikbaarheid te verbeteren.

Nu is de praktijk toch vooral dat die tram bedoeld is voor USP vervoer.. wat er momenteel niet al te veel is, natuurlijk.
Heeft weinig met de bereikbaarheid van Utrecht als geheel van doen, mijn inziens.

Knoop Rijnsweerd moet wel een keer aangepakt worden in noord-zuidelijke richting. Andersom is het wel prima geregeld, nu de 27 richting Hilversum breed genoeg is.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 14 nov 2020, 14:35

^^
Dat bedoel ik, trek de rijksbijdrage aan de NRU er maar helemaal uit. Gemeente en Provincie (eigenaren), zoek het maar uit :nothanks:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 17 nov 2020, 16:40

Rijksoverheid schreef: Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht getekend. Op het traject van ruim 20 kilometer komen extra rijstroken. Daarnaast krijgt de A27 tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd gescheiden rijbanen. Zo rijdt het verkeer straks vlotter en veiliger door.

De Ring Utrecht wordt ook wel ‘de draaischijf van Nederland’ genoemd. Het verkeer dat er vanuit diverse richtingen samenkomt neemt ook op de langere termijn toe. Hierdoor ontstaan files die zorgen voor vertragingen en toenemende hinder voor de omgeving.

Verkeersveiligheid en leefkwaliteit
De aanpassing van de A27/A12 Ring Utrecht komt de verkeersveiligheid en leefkwaliteit ten goede. Zo hoeft het verkeer minder van rijstrook te wisselen en komt er een nieuwe, veiligere verbindingsboog van de A28 naar de A27. De leefbaarheid voor omwonenden verbetert op een aantal plekken dankzij stiller asfalt en extra, hogere of langere geluidschermen. Er wordt extra natuur aangelegd. Over de snelweg A27 bij landgoed Amelisweerd komt een groene overkapping die de verbinding tussen stad en het landgoed verbetert.

Nieuw tracébesluit
Als gevolg van de zogenoemde PAS-uitspraak op 29 mei 2019, heeft de Raad van State in juli 2019 geoordeeld dat het toenmalige Tracébesluit voor Ring Utrecht niet in stand kon blijven. Een nieuw tracébesluit was nodig. Hiervoor zijn de stikstofeffecten van het project in kaart gebracht en ecologisch beoordeeld. Voor de mogelijk significante effecten wordt o.a. gebruik gemaakt van de stikstofruimte uit het stikstofregistratiesysteem. Het gaat om ruimte die door de generieke snelheidsverlaging is gecreëerd. De resterende effecten worden gecompenseerd met nieuwe natuur. Naast de juridisch noodzakelijke compensatie wordt er extra natuur aangelegd. Ook zijn de verkeersgegevens geactualiseerd zodat het tracébesluit op de meest recente gegevens berust. De geluidsmaatregelen zijn ongewijzigd, inclusief de bovenwettelijke maatregelen.

Terinzagelegging
Het tracébesluit en alle bijbehorende documenten worden op woensdag 2 december 2020 gepubliceerd en liggen daarna 6 weken ter inzage. Van 3 december 2020 tot en met 12 januari 2021 is beroep bij de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State mogelijk maar enkel voor hen die eerder een zienswijze op het ontwerp-tracébesluit hebben ingediend. Dit geldt ook voor belanghebbenden die redelijkerwijs niet kan worden verweten dat zij eerder geen zienswijze naar voren hebben gebracht.

Rijkswaterstaat bereidt de komende periode de aanbesteding van de verschillende contracten voor. Volgens de huidige planning wordt de nieuwe A27/A12 in 2029 opengesteld.

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: [A012][A027][N230] Planstudie ring Utrecht • nieuw tracébesluit

Bericht door Hajo » di 17 nov 2020, 17:34

Berrychello
stadsweg

Bericht door Berrychello » wo 18 nov 2020, 18:25

Tenenkrommend item bij EénVandaag nu. De interviewer last wel erg merken dat ie tegen de verbreding is.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 18 nov 2020, 18:46

^^ Ja, inderdaad. Stelde drie keer dezelfde vraag: "Waarom drukt u het nu dan toch door?", niet luisterend naar de minister. :neenee:

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 19 nov 2020, 8:16

^^ En er was flink in het interview geknipt, had ik de indruk.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » vr 20 nov 2020, 8:56

Motie vanuit PS Utrecht is ingetrokken blijkbaar:
„Waarom zou je zo veel geld uitgeven aan deze weg? Er zijn toch wel belangrijkere uitdagingen in deze tijd?”, vraagt Statenlid Julie d’Hondt (PvdA) zich af. Zij diende een motie in om de minister te vragen naar alternatieven te zoeken. Die heeft ze woensdag tot haar teleurstelling in moeten trekken, door de aankondiging van de minister.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/11/19/is ... g-a4020712
Mevrouw d'Hondt zal op dit moment sowieso wel iets anders aan d'r hoofd hebben :surrender:

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 20 nov 2020, 9:07

„Waarom zou je zo veel geld uitgeven aan deze weg? Er zijn toch wel belangrijkere uitdagingen in deze tijd?”, vraagt Statenlid Julie d’Hondt (PvdA) zich af
Aldus de vrouw die boos is op Jip en Janneke. Wat een ironie weer :facepalm:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » vr 20 nov 2020, 9:10

^^ :lol:

Overigens is er weer een expert gevonden die ook een mening heeft...
Verhoef (hoogleraar vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam): „Een van de nadelen van het uitbreiden van wegen is dat je het geld kwijt bent. Als de vraag naar verkeer verandert, kun je niet het asfalt weer oprollen en die 1,2 miljard uitgeven aan iets anders.”
Ja einstein, dat geldt voor zo'n beetje alles... :facepalm:

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 nov 2020, 9:37

^^ Eén van de voordelen van het uitbreiden van wegen is dat het de economie stimuleert. De extra belastinginkomsten en verminderde kosten voor sociale voorzieningen die dit oplevert kun je weer uitgeven aan iets anders.

Hierbij aanvaard ik tevens het ambt van hoogleraar vervoerseconomie.
Ik zie af van bloemen en een ceremonie, geef dat geld maar aan de voedselbank.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 20 nov 2020, 9:53

^^
Ah, 'in deze tijd als argument. Mooi moment om ook de investeringen in nieuw OV flink terug te schroeven dus, dat is ook helemaal achterhaald door de pandemie.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 nov 2020, 10:01

Ds79m schreef:
vr 20 nov 2020, 9:07
„Waarom zou je zo veel geld uitgeven aan deze weg? Er zijn toch wel belangrijkere uitdagingen in deze tijd?”, vraagt Statenlid Julie d’Hondt (PvdA) zich af
Aldus de vrouw die boos is op Jip en Janneke. Wat een ironie weer :facepalm:
Gelukkig gaat de PvdA in de provinciale staten van Utrecht ook dáár niet over :top:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 20 nov 2020, 10:04

Wat ik totaal niet begrijp is dat die compleet uit z'n verband gerukte uitspraak over Jip en Janneke hier nu ook weer zo nodig moet worden aangehaald. Wat heeft het te maken met de discussie over (snel)wegen? :neenee:
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 20 nov 2020, 12:07

Via schreef:
vr 20 nov 2020, 9:53
^^
Ah, 'in deze tijd als argument. Mooi moment om ook de investeringen in nieuw OV flink terug te schroeven dus, dat is ook helemaal achterhaald door de pandemie.
Sterker nog: met de sterk teruggelopen reizigersaantallen kunnen de subsidies die OV bedrijven krijgen ook wel naar rato worden gekort. :yes:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 20 nov 2020, 14:43

T-hijs schreef:
vr 20 nov 2020, 10:04
Wat ik totaal niet begrijp is dat die compleet uit z'n verband gerukte uitspraak over Jip en Janneke hier nu ook weer zo nodig moet worden aangehaald.
Men vindt het nodig om iemand met wie men het niet eens is, aan te vallen. Met welke kulargumenten dan ook.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 20 nov 2020, 15:20

Het probleem is vooral dat de Jip en Janneke-uitspraak van mevrouw D’Hondt uit verband gerukt is. Want ze heeft niet meer gedaan dan zeggen dat het man-vrouw-beeld uit de Jip en Janneke-boeken niet meer van deze tijd is, zonder een consequentie daarvan te bepleiten. Een beeld dat ik, als iemand die vrijwel dagelijks uit die verhalen voorleest, ook wel herken trouwens. Maar als ze daadwerkelijk op dezelfde dag had gepleit tegen deze snelweg “want we hebben belangrijkere dingen in deze tijd” én tegen Jip en Janneke in bibliotheken, mag je in antwoord op het laatste van mij best zeggen “en dát vind je dan belangrijker in deze tijd?!?” De ironie-opmerking van Ds79m begrijp ik dan maar langs die lijn. Maar goed, dat is dan wat mij betreft gebaseerd op een misverstand van wat mevrouw gezegd heeft.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 20 nov 2020, 15:58

^^
Ik ben het met je eens, eh..., geloof ik. Als jij het hebt bedoeld zoals ik het lees... Eh... Nou ja, dat dus... :?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 20 nov 2020, 17:23

Pino schreef:
vr 20 nov 2020, 15:20
Het probleem is vooral dat de Jip en Janneke-uitspraak van mevrouw D’Hondt uit verband gerukt is. Want ze heeft niet meer gedaan dan zeggen dat het man-vrouw-beeld uit de Jip en Janneke-boeken niet meer van deze tijd is, zonder een consequentie daarvan te bepleiten. Een beeld dat ik, als iemand die vrijwel dagelijks uit die verhalen voorleest, ook wel herken trouwens. Maar als ze daadwerkelijk op dezelfde dag had gepleit tegen deze snelweg “want we hebben belangrijkere dingen in deze tijd” én tegen Jip en Janneke in bibliotheken, mag je in antwoord op het laatste van mij best zeggen “en dát vind je dan belangrijker in deze tijd?!?” De ironie-opmerking van Ds79m begrijp ik dan maar langs die lijn. Maar goed, dat is dan wat mij betreft gebaseerd op een misverstand van wat mevrouw gezegd heeft.
Nou ja goed, die mevrouw had die problemen natuurlijk vrij eenvoudig kunnen voorkomen door zich niet zo druk te maken over Jip en Janneke. Als je eerst roept dat er belangrijkere zaken zijn dan investeringen in infrastructuur die nog decennia mee moet, is het vrij merkwaardig dat je daarna blijkbaar wel tijd hebt om dit onzinverhaal in te studeren. Als je dat dan doet, moet je niet mekkeren als je een draai om de oren krijgt als het nog eens over die infrastructuur gaat.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 20 nov 2020, 17:43

^^
Heb je de hele context bestudeerd? Dan weet je waarschijnlijk ook dat anderen (o.a. enkele FvD-politici) er een onzinverhaal van hebben gemaakt, door het volledig uit z'n verband te rukken, om maar weer lekker zo'n achterlijke links-extremistische politicus te kunnen framen.

Wat mij betreft doet dat in het kader van de rondweg om Utrecht absoluut niet ter zake. Ze heeft blijkbaar meerdere aandachtsgebieden, zoals veel meer politici dat hebben.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 nov 2020, 19:35

En sommige uitspraken hier moet je ook met een korreltje zout nemen. Ik kon de context ook niet goed plaatsen, maar het lijkt nu verklaard.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 20 nov 2020, 20:07

^^

In ieder geval is mij, mede op basis van het fragment met de Jip en Janneke uitspraak ("Maar Jip en Janneke, dat kan gewoon echt niet meer") , volledig duidelijk in welk hoekje ik deze dame moet stoppen. Iedereen mag een mening hebben, maar een mening van deze vrouw kan me (nu) volledig gestolen worden. En haar mening over de verbreding van de A27 ook.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 20 nov 2020, 20:39

^^ Dat laatste zeker, en ik maak me weinig illusies over het hoekje waarin ze opereert. Maar zie het los van het fragment, want dat is een naaistreek.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 nov 2020, 22:12

Ik vond het fragment wel grappig. Blijkbaar hebben ze bij de PvdA nog steeds niet door dat identiteitspolitiek bedrijven vooral populistisch-rechts in de kaart speelt. Het gematigd pragmatisme onder Wim Kok mis ik op zulke momenten wel behoorlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 02 dec 2020, 10:52

Het nieuwe tracébesluit: https://www.platformparticipatie.nl/pro ... luit-2020/

Wijzigingen op het ontwerptracébesluit

Het ontwerptracébesluit 2016 en het daarbij behorende milieueffectrapport 2016 zijn de basis voor het tracébesluit 2020. Ten opzichte van het ontwerptracébesluit 2016 zijn enkele aanvullingen/wijzigingen doorgevoerd op de volgende thema’s:

* Stikstof: in het nieuwe tracébesluit 2020 is voor de effecten van stikstof op Natura 2000 een zogeheten passende beoordeling opgesteld. Op basis van deze beoordeling zijn mitigerende en compenserende maatregelen in het besluit opgenomen.
* De wijzigingen tussen het ontwerptracébesluit en het tracébesluit uit 2016 naar aanleiding van de ingediende zienswijzen en de wijzigingen uit het tracébesluit 2018, zijn meegenomen in het tracébesluit 2020.
* De voorkeursbouwmethode bemalen met schermwand ter plaatse van de verdiepte ligging A27 is beschreven.
* De verkeersgegevens zijn geactualiseerd, waaronder de verwerking van de consequenties van het kabinetsbesluit van november 2019 over de verlaging van de maximum snelheid tussen 06.00-19.00 uur op autosnelwegen.
* Het stillere asfalt, de hoogte en lengte van de geluidschermen uit het ontwerptracébesluit en de in de Bestuursovereenkomst (BOK) opgenomen aanvullende bovenwettelijke geluidmaatregelen zijn de basis voor het tracébesluit 2020. De vormgeving van de geluidschermen is op onderdelen gewijzigd (rechtopstaand in plaats van 10 graden achterover). Hierdoor kunnen ze aan beide zijden met beplanting worden uitgevoerd (groene schermen). Tevens is het ruimtebeslag hiermee kleiner. Daarnaast zijn kleine aanpassingen van de locatie of de wijze van uitvoering van enkele schermen en aanvullende maatregelen om geluideffecten gelijk te houden aan het ontwerptracébesluit 2016 in het tracébesluit opgenomen.
* Een aantal overige wijzigingen, veelal afkomstig vanuit het omgevingsproces met andere overheden of eigenaren van aangrenzende percelen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 02 dec 2020, 12:47

Goed nieuws, maar daarmee zijn we er nog lang niet. Er zal ongetwijfeld ook tegen dit nieuwe tracébesluit protest worden aangetekend. Met een gang naar de Raad van State. Voordat die dan weer uitspraak heeft gedaan, zijn we weer een jaar verder.