[A022] Renovatie Velsertunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door GuteFahrt » zo 08 jan 2017, 16:11

Rogier schreef:Mooie foto's en hopelijk hebben jullie het leuk gehad.
Wil ik mij bij aansluiten. :) Puike fotoserie, Rein! :top: Zelf ook menig maal op de A22 gereden maar meestal ging ik er voor de tunnel af. Al ben ik er ook wel doorheen gereden naar de zuidkant van het Noordzeekanaal op weg naar IJmuiden...

Bovenop reed ik ook weleens, is wel een leuk weggetje daar bij die volkstuintjes langs. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Jackbauer1350 » zo 08 jan 2017, 16:30

Was zeker een geslaagde meeting. Het weer viel vandaag ook erg mee, op de heenweg het eerste stuk mist. Maar na Amstelveen klaarde het op.
Versnaperingen waren deze keer niet gratis (koffie, koek)
Er stonden ook andere snacktentjes. Wel vrij prijzig maar ieder geval wel een beker overheerlijke erwtensoep weggewerkt.

Ook enkele plaatjes gemaakt in en rond de tunnel:

Afbeelding20170108_110815 by DutchRoadMovies, on Flickr
SPOILER: TOON

A22 aan de noordzijde richting de tunnel.
Afbeelding20170108_101319 by DutchRoadMovies, on Flickr


Afbeelding20170108_110401 by DutchRoadMovies, on Flickr

Je mag niet al te snel in de tunnel.
Afbeelding20170108_113028 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding20170108_112248 by DutchRoadMovies, on Flickr

Uitgang zuidzijde.
Afbeelding20170108_111149 by DutchRoadMovies, on Flickr

Afbeelding20170108_105318 by DutchRoadMovies, on Flickr

Calamiteitenbuis die nu opgedeeld is in aparte secties.
Afbeelding20170108_104820 by DutchRoadMovies, on Flickr

Aan de zuidzijde staan nog enkele ossekopjes met twee verschillende armaturen.
Afbeelding20170108_112502 by DutchRoadMovies, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door harry » zo 08 jan 2017, 17:42

Palance schreef:Afrit 2b??
Is dit de eerste afrit in Nederland met een b als suffix?
Ik ben benieuwd waar Attietattie die andere gezien heeft. :)

Ook bijzonder: vanuit het noorden is er wél een afrit 2. De kaartenmakers moeten hier dus in principe 3 afritnummers noemen op bijna dezelfde plek...

Ik had trouwens ook 2a en 2b andersom verwacht. Vanuit het zuiden loopt de nummering op, en de volgorde is nu: 1, 2b, 2a (ook al zitten 2b en 2a eigenlijk op 1 plek).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door RSK » zo 08 jan 2017, 17:48

Ergens is het ook wel absurd dat men op een wegnummer met maar twee afritnummers met suffices moet gaan werken. Waarom kon men er niet afrit 2, 3 of voor mijn part 4 van maken? Het is zo ongeveer de enige weg in ons land waar je de luxe hebt dat je niet in de knoei komt met andere afritten...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 jan 2017, 19:53

^^ Het is één dubbele afrit, met één uitvoer voor beide afritten. In die zin wel logisch, maar had het dan 2 en 2a genoemd. Of alleen 2. Bij :AS: 5 van de A9 (Amstelveen) is er van Alkmaar -> Diemen eenzelfde situatie en daar wordt gewoon één afritnummer gebruikt.
harry schreef:Ik had trouwens ook 2a en 2b andersom verwacht. Vanuit het zuiden loopt de nummering op, en de volgorde is nu: 1, 2b, 2a (ook al zitten 2b en 2a eigenlijk op 1 plek).
Zoiets is er op de A15 ook: 29, 30a, 30.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Basjuh1981 » zo 08 jan 2017, 20:39

keokiracer schreef:^^ Zoals? Er zijn inderdaad een hoop afritten met een suffix, maar dat is eigenlijk altijd afrit X + afrit Xa, niet afrit Xa en afrit Xb.
Afrit 23a op de A12 is er een.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door keokiracer » zo 08 jan 2017, 20:42

^^ De A7 alleen al kent er een stuk of 5 met 'a' als suffix.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Rein » zo 08 jan 2017, 20:49

GuteFahrt schreef:
Rogier schreef:Mooie foto's en hopelijk hebben jullie het leuk gehad.
Wil ik mij bij aansluiten. :) Puike fotoserie, Rein! :top:
Er staan nog veel meer foto's in mijn Flickr album. Ook anderen hebben vermoedelijk fraaie series gemaakt.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Mark » zo 08 jan 2017, 22:18

Plaatjes van mijn zijde.

Afbeelding
01. We starten aan de noordzijde van de Velsertunnel. Aankondiging voor de afslagen na de tunnel.
SPOILER: TOON

Afbeelding
02. Het lamellenbord vanaf de zijkant. Opvallend is het niet-afgeronde tunnellengte bordje.

Afbeelding
03. Richting de tunnel.

Afbeelding
04. Geen objectbord bij de tunnel.

Afbeelding
05. De veelbesproken calamiteitendoorgang en het "streepje" wat het verkeer de juiste richting op moet sturen terug de juiste rijbaan op.

Afbeelding
06. Hectometerpaaltje.

Afbeelding
07. Bordjes met de afrit 2a en 2b. Bij de opening doet men een proef met tolheffing om de renovatiekosten terug te dringen, vandaar het tolhuisje en de slagboom. Voor de lange files die zullen komen heeft men een dixi geplaatst.

Afbeelding
08. De borden in de tegenrichting (op de baan waarop men loopt) lijken nogal uit het lood te hangen, zeker als je het vergelijkt met de signaalgevers.

Afbeelding
09. Opmerkelijk bij dit project is dat men de signaalgevers alleen puur in/tegen de tunnel heeft vervangen. De rest is nog van oude generatie. Zelfs het smoezelige achtergrondschild is niet schoongemaakt en verraadt de leeftijd van deze bakken.

Afbeelding
10. Zicht op de tunnelmonden. Het opgeknapte "Velser tunnel" bord is prominent in beeld.

Afbeelding
11. De veelbesproken borden links voor als het verkeer in de andere buis richting Alkmaar rijdt. De signaalgever in de middenberm geeft aan dat men door de middenberm moet steken.

Afbeelding
12. Zware balken moeten de tunnel beschermen tegen aanrijdschade...

Afbeelding
13. ...en knipperlichten moeten de hoogrijder ook nog waarschuwen. Voor de rest is het aanzicht een wereld van verschil ten opzichte van de donkere bedoeling van vroeger. en uiteraard werd iedereen welkom geheten.

Afbeelding
14. In de tunnel, het eerste deel. Het dak ziet er mooi gerenoveerd uit.

Afbeelding
15. Enorme ventilatoren voor de zuivere lucht en afvoer van het vervuilde.

Afbeelding
16.

Afbeelding
17. Een kijkje in de vluchthaven. Men is hier afgestapt van het principe van een doorlopende vluchtbuis maar men heeft vijf plekken aangebracht waar men naartoe kan vluchten. Dit omdat er aan de uiteinden van de vluchtbuis veel trappen beklommen moesten worden om boven te komen. Bij calamiteiten in de ene buis, kan men naar de haven vluchten. De andere buis wordt dan leeggehaald zodat de mensen daar dan weer verder kunnen.

Afbeelding
18. Ongeveer op het diepste punt van de tunnel.

Afbeelding
Velsertunnel - Motorway A22 by Mark van der Meer, on Flickr
19.

Afbeelding
20. En we lopen weer de tunnel uit.

Afbeelding
21. De zuidzijde van de tunnel. Een van de knipperlichten hangt al op half zeven. Opvallend is ook dat aan de linkerbuis niet zo'n hoogtebord en knipperlichten zijn bevestigd, ondanks dat er ook hier verkeer in noordelijke richting kan rijden in sommige gevallen.

Afbeelding
22. Heel opvallend om te zien is dat de lijnverlichting hier gewoon is gebleven. Dat benadrukt dat men puur aan de tunnel heeft gewerkt en niet meer.

Afbeelding
23. In de verte komt het verkeer vanaf de N208 de snelweg op via een tijdelijke boog.

Afbeelding
24. Ook hier wegwijzers op de andere rijbaan om het verkeer te begeleiden.

Afbeelding
25. Afgesloten verbinding naar de N208, waarvan het eerste stukje nog de A208 is.

Afbeelding
26. Vialislampjes op de beweegbare barrier.

Afbeelding
27. Een rariteitje aan de lijnverlichting.

Afbeelding
28. Einde

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Attietattie » zo 08 jan 2017, 23:09

^^ Vette foto's (wéér!) Mark! Ik kan me voorstellen dat Vialis erg blij wordt van zo'n foto. Kan je ze best aanbieden.

Ik zal abuis zijn wat betreft de B-toevoeging. Ik meende er wel een paar te kennen, maar heb er geen kunnen vinden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Kaaiman » ma 09 jan 2017, 11:37

Als het verkeer in bijzondere situaties door de tegengestelde tunnelbuis mag rijden, dan neem ik aan dat van de A22 deels een eenrichtingsweg wordt gemaakt met een verkeerscirculatie via de calamiteitenbogen in KP Beverwijk en KP Velsen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door JJK » ma 09 jan 2017, 11:40

^^ Lijkt me wel inderdaad

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Robonus » ma 09 jan 2017, 13:14

Wat me opviel was dat er op de borden stond dat er 22 nieuwe ventilatoren geplaatst waren. In de buis waar we doorheen liepen waren er 2x6, dus 12. Zouden er dan in de andere buis 2x5 zijn? Waarom daar 2 stuks minder?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door mavas » ma 09 jan 2017, 13:18

^^ Sterker nog, er zal nooit en te nimmer meer 2-richtingverkeer in de buis toegepast worden. De aanname kan je dus veranderen in een feit ;)
Het omzetten van het verkeer naar de andere tunnelbuis zal wel enige tijd in beslag nemen, iets van een uur ofzo voor het verkeer er overheen kan, want niet alleen het verkeer op de A22 heeft er mee te maken, ook het verkeer op de toeritten bij Beverwijk zal weggeleid moeten worden en de toeritten zullen fysiek afgezet moeten worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door duikgek89 » ma 09 jan 2017, 17:01

^^ Wat is dan precies het idee? De Wijkertunnel gewoon open houden en de Velsertunnel als een soort wisselbaan alleen in de spitsrichting? Want waarom zou je anders de ene richting omleiden en de andere dicht gooien?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Snelwegfreak » ma 09 jan 2017, 17:03

Beheer en onderhoud?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door harry » ma 09 jan 2017, 17:08

Richting zuiden liggen er twee rechtsaf-lusjes die blijven bestaan: U69 en U70. Verkeer van noord naar zuid kan dan via de knooppunten Beverwijk en Velsen omrijden.
Richting noorden kan dit niet, want de tijdelijke linksaf-lussen in de knooppunten zullen verdwijnen.
Daarom zal er bij een calamiteit altijd 1 tunnelbuis richting noorden gebruikt worden, terwijl het verkeer richting zuiden moet omrijden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door captain007 » ma 09 jan 2017, 19:54

Dan doe ik ook nog maar een duit in het zakje met mijn foto's en dan een kleine repo van de details die ik hier nog niet voorbij heb zien komen.
SPOILER: TOON

In de kasten die naast het vorkbord staan voor de aansluiting N202/N208 zitten speciale openingen die gebruikt kunnen worden om lokaal de slagbomen te bedienen:
Afbeelding
DSC_0017.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Omdat ter hoogte van de verplaatsbare barrier geen middenberm is moet het regenwater ergens naartoe kunnen. Wie goed kijkt ziet openingen tussen het beton waar het regenwater kan worden opgevangen:
Afbeelding
DSC_0022.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Dilatatievoeg in de tunnelbak:
Afbeelding
DSC_0037.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De streepjes geven aan waar de detectielussen liggen. Zoals tegenwoordig gebruikelijk liggen deze niet meer in de deklaag maar in de laag daaronder:
Afbeelding
DSC_0045.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De enige standaard LED model signaalgevers vinden we bij de tunnelportalen. Voor de rest is het allemaal de oude meuk gebleven om kosten te besparen:
Afbeelding
DSC_0055.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

In het open gedeelte voor de feitelijke tunnel is verlichting aan de bovenzijde aangebracht, alleen deze was niet ingeschakeld:
Afbeelding
DSC_0061.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Aan de wanden zijn kleine LED armaturen geplaatst en grote. De grote zullen wel gebruikt worden bij werkzaamheden:
Afbeelding
DSC_0063.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Aparte betonnen structuur:
Afbeelding
DSC_0064.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

In de tunnel hangen dit model camera's:
Afbeelding
DSC_0069.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr


LED signaalgevers voor in de tunnel. Deze kunnen de beeldstanden X, 50, 70, 80 en 90 tonen:
Afbeelding
DSC_0075.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Net zoals de meeste andere LED signaalgevers die er in NL hangen zijn deze van de firma Swarco, geproduceerd in Oostenrijk:
Afbeelding
DSC_0077.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Aan zowel de noord als zuidzijde hangen GSM antennes van T-Mobile:
Afbeelding
DSC_0089.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Pal daarnaast een KPN/Vodafone antenne:
Afbeelding
DSC_0090.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Speakers in de tunnel:
Afbeelding
DSC_0100.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Apparaat om de luchtkwaliteit in de tunnel te kunnen meten:
Afbeelding
DSC_0104.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

In de vluchtruimte werd zichtbaar dat men asbest heeft gebruikt in de voegen van de moten. Deze naden zijn allemaal afgedicht, omdat dit niet meer kan worden verwijderd:
Afbeelding
DSC_0115.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De vluchtdeuren zijn aan de binnenzijde elektronisch vergrendeld. Via deze kastjes kunnen de deuren vanuit de verkeerscentrale ontgrendeld worden zodra de andere buis vrij is gegeven:
Afbeelding
DSC_0119.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

De vluchtruimtes zijn voorzien van een apart ventilatiesysteem wat is gescheiden van het systeem in de tunnelbuizen zelf:
Afbeelding
DSC_0121.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Zoals we op deze mislukte foto zien is er ook DAB+ in de tunnel aanwezig:
Afbeelding
DSC_0179.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Nog een antenne bij het zuidelijke tunnelportaal:
Afbeelding
DSC_0156.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Om de nieuwe ventilatiesystemen te kunnen monteren heeft men een deel van de betonnen structuur eruit gesloopt. Omdat die ook een constructieve functie hebben, heeft men extra steunbalken moeten plaatsen:
Afbeelding
DSC_0147.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Als afsluiter:
Afbeelding
DSC_0138.jpg by Jeroen van Lieshout, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door GuteFahrt » ma 09 jan 2017, 20:32

^^ Dit oog voor detail van jou kan me ook wel weer bekoren. Klasse gedaan! Vanuit de huiskamer door u allen een hele mooie impressie gekregen van deze tunnel met alles erop en eraan. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Wouter N14 » ma 09 jan 2017, 22:16

captain007 schreef:Aan de wanden zijn kleine LED armaturen geplaatst en grote. De grote zullen wel gebruikt worden bij werkzaamheden
En bij calamiteiten neem ik aan. Mooie serie ook!
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door duikgek89 » ma 09 jan 2017, 22:22

harry schreef:Richting zuiden liggen er twee rechtsaf-lusjes die blijven bestaan: U69 en U70. Verkeer van noord naar zuid kan dan via de knooppunten Beverwijk en Velsen omrijden.
Richting noorden kan dit niet, want de tijdelijke linksaf-lussen in de knooppunten zullen verdwijnen.
Daarom zal er bij een calamiteit altijd 1 tunnelbuis richting noorden gebruikt worden, terwijl het verkeer richting zuiden moet omrijden.

Ah, duidelijk. Dankjewel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Rein » di 10 jan 2017, 15:08

Komende vrijdag beginnen de werkzaamheden om tot heropening van de tunnel over te kunnen gaan (mits het weer niet teveel tegenwerkt).
RWS schreef:Werkzaamheden voor openstelling Velsertunnel van start

Rijkswaterstaat start vrijdagavond 13 januari 2017 om 20.00 uur met werkzaamheden op de A22 en de N208 ter hoogte van de Velsertunnel én de A9. Deze werkzaamheden zijn nodig om de openstelling van de Velsertunnel op 16 januari voor de ochtendspits mogelijk te maken.

De werkzaamheden betreffen onder meer het weghalen van 2 tijdelijke verbindingswegen aan de zuidkant van de tunnel (A22 en N208), omdat deze de toegang tot de tunnel blokkeren. Tot in het voorjaar is Rijkswaterstaat geregeld bezig met herstel van het oorspronkelijke wegennet rondom de Velsertunnel. Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren, vinden er verschillende afsluitingen van wegen plaats tot en met 19 januari:

N208 gehele weekend afgesloten vanaf Velserbroek
Op vrijdag 13 januari sluit Rijkswaterstaat vanaf 20.00 uur de N208 af richting Velsertunnel vanaf de toerit Velserbroek om de 2 tijdelijke verbindingswegen (keerlussen) direct ten zuiden van de Velsertunnel te verwijderen. Het verkeer richting Alkmaar rijdt dan om via Haarlem en knooppunt Rottepolderplein. IJmuiden blijft bereikbaar via de gemeentelijke wegen en via de A9/A22. Deze situatie duurt tot de openstelling van de Velsertunnel.

Zaterdagnacht 14 januari A9/Beverwijk-Oost afgesloten
Op zaterdag 14 januari is de toe- en afrit A9/Beverwijk-Oost in beide richtingen afgesloten tussen 23.00 en 05.00 uur. Ook de calamiteitenboog van de A22 naar de A9 is afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via Heemskerk.

Zondagnacht 15 januari knooppunt Beverwijk en Velsen (deels) afgesloten
Op zondag 15 januari is het knooppunt Beverwijk 1 nacht afgesloten tussen 20.00 en 05.00 uur. Beverwijk en de A9 blijven bereikbaar via de toe- en afrit A9/Beverwijk-Oost. In knooppunt Velsen wordt de tijdelijke verbindingsweg (keerlus) van de A22 naar de A9 definitief afgesloten en is ook de calamiteitenboog dicht. Verkeer vanuit IJmuiden naar de Wijkertunnel en andersom, rijdt via knooppunt Rottepolderplein.

Maandagnacht 16 januari knooppunt Velsen afgesloten
Op maandag 16 januari is knooppunt Velsen afgesloten tussen 21.00 en 05.00 uur. Verkeer vanaf Rottepolderplein met bestemming IJmuiden en andersom rijdt dan via de Wijkertunnel, de aansluiting Beverwijk-Oost en de Velsertunnel.

Woensdagnacht 18 januari A22 tussen Beverwijk en knooppunt Beverwijk afgesloten
Op woensdag 18 januari is de A22 tussen 21.00 en 05.00 uur afgesloten tussen Beverwijk en knooppunt Beverwijk. Verkeer richting Alkmaar rijdt naar de A9 via de toerit Beverwijk-Oost.

Verkeer moet rekening houden met een langere reistijd. Gele borden geven de omleidingsroutes aan.

Verbindingswegen
Op het moment dat de Velsertunnel open gaat, zijn alle tijdelijke verbindingswegen (keerlussen) afgesloten. De calamiteitenbogen worden vanaf dan alleen gebruikt bij calamiteiten en onderhoud in de Velsertunnel. De 3e rijstrook in de Wijkertunnel is teruggebracht tot vluchtstrook. Op maandag 16 januari is knooppunt Beverwijk nog beperkt beschikbaar in noordelijke richting. Hierdoor krijgt verkeer op de A22 richting Alkmaar te maken met hinder in de avondspits.

Weersafhankelijk
Het moment van opening is afhankelijk van het weer. Bij slechte weersomstandigheden schuift de openingsdatum op omdat de werkzaamheden dan uitgesteld moeten worden. Meer informatie vindt u op de projectpagina A22: renovatie Velsertunnel.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door fonsoy » di 10 jan 2017, 16:09

Het lijkt me wel wat om die derde rijstrook in de Wijkertunnel als spitsstrook te bewaren.
Dit is wel handig om in geval van een calamiteit eenvoudig wat capaciteit toe te voegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door mavas » di 10 jan 2017, 17:41

^^ Daar je natuurlijk niks aan als het aansluitende deel van de A9 weer 2 rijstroken wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Basjuh1981 » do 12 jan 2017, 17:19

keokiracer schreef:^^ De A7 alleen al kent er een stuk of 5 met 'a' als suffix.
Daar kom ik niet :p

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door mavas » do 12 jan 2017, 17:56

Heeft iemand eigenlijk al vooraankondigingsborden gezien over de komende afsluitingen op de A208, A22 en A9? Ik nog niet. En dat terwijl de wegafsluitingen morgen al zijn toch?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Rein » vr 13 jan 2017, 10:27

oh oh......
RTVNH schreef:Het is nog maar de vraag of de Velsertunnel maandagochtend open kan. "Door het weer van het komende weekend kan het nog wel eens spannend worden of we maandag halen", aldus regiomanager van Rijkswaterstaat Ilker Taner.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Rogier » vr 13 jan 2017, 11:28

Ik zou persoonlijk het werk opschorten voor minimaal 2 weken, omdat het koude weer naar verwachting 1 - 2 weken gaat duren.
Dit risico moet je niet willen lopen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door Rein » vr 13 jan 2017, 23:32

Willem (op 21 december 2016) schreef:Uiteindelijk heb ik het idee dat het met de extra filevorming wel is meegevallen.
Het Haarlems Dagbad heeft de ANWB gevraagd welke gevolgen de afsluiting van de Velsertunnel qua files heeft gehad. In de ochtendspits viel de filelast wel mee volgens de ANWB. De avondspits daarentegen leverde plek vier op in de avondspits-toptien. Wat dat betreft had de afsluiting van de Velsertunnel toch wel behoorlijke implicaties, zeker als in ogenschouw wordt genomen dat de gevolgen zich uitstrekten tot op de ring van Amsterdam en dus ook voor vertraging zorgde voor automobilisten die niet eens in de buurt van de Velsertunnel moesten zijn.
haarlemsdagblad.nl schreef: [...]
,,De langdurige afsluiting van de Velsertunnel heeft niet geleid tot enorme verkeersproblemen op de A9 en op de wegen in de IJmond’’, meldt Arnoud Broekhuis van ANWB Verkeersinformatie.

[...]

Volgens de ANWB nam de filezwaarte aan de noordkant van de Wijkertunnel in de ochtendspits met ongeveer tien procent toe. [...]

In de avondspits verliep de doorstroming noordwaarts echter fors minder. Het knelpunt tussen Badhoevedorp-Velsen haalde plek vier in de avondspits-toptien. [...] De langste file stond op de A9 Amstelveen richting Alkmaar op 8 november. ,,Om kwart voor zes was de file van knooppunt Holendrecht tot knooppunt Velsen 35 kilometer lang. De oorzaak was regen’’, aldus Broekhuis.

In veel andere gevallen ontstonden de grote files na ongevallen of meerdere ongevallen na elkaar. Op woensdag 16 november bijvoorbeeld. Rond drie uur gebeurde er een ongeluk op de A9 voor de Wijkertunnel richting Alkmaar. Daarbij waren een vrachtwagen, een busje, een kleine toerbus en meerdere personenwagens betrokken.

[...]
Ook op 7 november levert een probleem op de A9 forse vertraging op, ook op de ring A10. ,,Er was zand weggespoeld onder het wegdek waardoor het fundament onder het asfalt was verzwakt’’, weet Broekhuis. ,,Dat leverde twintig kilometer file op en ook forse vertragingen rond Amsterdam.”
[...]

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A022] Renovatie Velsertunnel

Bericht door mavas » za 14 jan 2017, 11:34

Ik denk dat het bericht wel wat nuance vereist. In de ochtendspits is veel verkeer toch alternatieven gaan zoeken. Waaronder de N246 en de A8. Die waren dan ook al bijzonder druk vroeg in de ochtend. Ik vermoed dat de ANWB dit niet heeft meegenomen in het "onderzoek", men heeft denk ik alleen naar de A9 zelf gekeken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie