[A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » ma 10 jul 2017, 21:19

^^
Opzich een prima oplossing zo, de file verschuift een stukje naar het oosten. Een extra rijstrook daar was niet heel lastig (berm is breed), dus waarom is dit niet jaren eerder gedaan? Het scheelt toch iets.

Ben benieuwd of en wanneer tijdens de werkzaamheden er 3 stroken tot aan Bunschoten zullen zijn, dat zal de files echt oplossen op dat stuk.

vithar
polderweggetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 22:31

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door vithar » do 13 jul 2017, 20:49

^^ Waarschijnlijk is dat pas mogelijk nadat de verbreding van de brug over de Eem klaar is in febrauri 2018: de huidige brug is niet breed genoeg voor 3 versmalde rijstroken plus de invoegstrook van de oprit Eembrugge. Eventueel zouden ze de invoegstrook kunnen inkorten tot net voor de brug, maar dat is dan wel een korte afstand na de 180 graden bocht.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » do 13 jul 2017, 22:07

Inderdaad. Invoegstrook is onlangs al iets ingekort. Tot voor de brug wordt te kort ja.
Wel jammer, want een baantje erbij zou wel fijn zijn.

Valt me wel op dat er door velen aardig harder gereden wordt dan 90...

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » vr 14 jul 2017, 22:52

Ze zijn een aardige bouwkeet cq kantoor aan het bouwen bij die afgesloten vzp.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door boe! » ma 07 aug 2017, 14:06

Als ik het nieuwe vorkbord bij Baarn mag geloven, dan wordt de afslag Bunschoten-Spakenburg omgedoopt in Amersfoort-West.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Afrit13 » ma 07 aug 2017, 20:59

Naar mijn mening is dat vrij logisch, de stad ligt (tegenwoordig) tegen de snelweg aan. Daarnaast bestaan Amersfoort-Noord en Amersfoort-Zuid ook. :AS: 8 op de A28 (Amersfoort) zou wellicht kunnen worden hernoemd naar Amersfoort-Oost.

waterval
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 apr 2008, 10:36

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door waterval » vr 11 aug 2017, 8:21

En als de gemeente op termijn begint met Vathorst-west, dan zal dat ook wel willen aansluiten hierop...

Newton
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 02 aug 2012, 19:24
Locatie: Vathorst

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Newton » vr 11 aug 2017, 14:01

Zal eerst de vuilnisbelt weg moeten..

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door boe! » vr 11 aug 2017, 14:05

^^ Die blijft liggen. De weg gaat ten noorden van de vuilnisbelt langs als de gemeente Bunschoten daarmee akkoord wil gaan, want het grootste deel van het tracé komt op hun grondgebied te liggen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Jackbauer1350 » do 17 aug 2017, 21:19

Vorderingen bij de aansluiting Amersfoort-West:

Afbeelding
De pijlers zjn inmiddels gereed
Afbeelding

Afbeelding
Bekisting voor het brughoofd.

Afbeelding
De ruimte tussen de twee viaducten wordt ook benut.
Afbeelding
Zuidzijde. Hier is mooi te zien dat het nieuwe deel aan het bestaande viaduct wordt bevestigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 21:21

Mooie update, dat gaat wel redelijk snel daar volgens mij.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Jackbauer1350 » vr 08 sep 2017, 0:58

Ook bij de aansluiting Baarn is men druk bezig met de aanpassing van de bruggen over de Eem en de viaducten over de N414.
Locatie op SV zoals het er voorheen uitzag: https://goo.gl/maps/2k2a9C6n9BR2

Enkele foto's uit de reeks die ik deze avond heb geschoten. De hele reeks staat in dit album. (foto's 19 t/m 46)

Afbeelding
Zuidzijde van het viaduct over de N414. In de middenberm een pijler die al gereed is. Ook het landhoofd in de achtergrond
vordert al aardig.

Afbeelding
Bewapening voor het oostelijke landhoofd aan de zuidzijde.

Afbeelding
Vanaf de rotonde bij de N414 met de toe-/afrit aan de noordzijde van de A1.

Afbeelding
Gezien vanaf De Oversteek. (parallelweg langs de A1 over de Eem.)

Afbeelding
Brug over de Eem A1 westzijde vanaf De Oversteek.

Afbeelding
De sleuf met bewapening die nu zichtbaar is stond de geleiderail die de parallelweg De Oversteek scheidde van de snelweg.

Afbeelding
De A1 richting Eemnes. Links zijn net de werkzaamheden te zien voor de verbreding. Aan die zijde is al een deel van de geluidswand geplaatst.

Afbeelding
De A1 kijkend richting Amersfoort. Links de inmiddels gesloten VZP De Haar die nu dienst doet als opslagterrein.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » vr 08 sep 2017, 7:39

^^ Leuke foto's. Ik denk dat men bij deze viaducten geen prefabliggers gaat gebruiken, maar dat men ter plaatse een dek gaat aanleggen.
Anders kan ik die (tijdelijke) tussen steunpunten (stalen buizen) niet verklaren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 8:14

Loopt dit project daadwerkelijk tot aan KP Hoevelaken?

Vanaf het knooppunt gaan de vijf rijstroken richting Eemnes nu nog terug naar twee. Ik stond hier laatst op een zondagmiddag nog in de file. Voor een verbreding zullen kunstwerken moeten worden uitgebreid maar werkzaamheden heb ik nog niet kunnen besporen. Of valt dit stuk onder het project KP Hoevelaken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 8:18

Het gedeelte Bunschoten - Hoevelaken - Barneveld wordt inderdaad als onderdeel van het knooppunt Hoevelaken aangepakt. De reconstructie van het knooppunt betreft niet alleen dat, maar ook de verbreding van in totaal 30 kilometer van de A1 en A28.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 8:35

Jammer, had door de topictitel gehoopt dat het tenminste tot voorbij Amersfoort-Noord zou gaan. Dat zal nog wel even duren dan, gezien de vertraging van het project Hoevelaken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2017, 9:57

^^ De titel slaat op het feit dat dit topic twee project behelst, zoals beschreven in de OP (startpost):
Chris schreef:A1 Knooppunt Eemnes - Knooppunt Hoevelaken

Dit topic is een voortzetting van Eemnes - Hengelo die is hernoemd naar Apeldoorn - Hengelo.

Dit topic omvat twee projecten:

* A1 Eemnes - Bunschoten (2x4)
* A1 Bunschoten - Hoevelaken (4x2?)
Het project wat nu steeds besproken wordt is het eerste, wat dus de oude flessenhals van 2x2 gaat opheffen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 10:35

Dat begrijp ik. Het blijft spijtig dat in dit project nog niets wordt gedaan aan het deel tussen de invoeger van de rangeerbaan en Bunschoten (of in elk geval tot Amersfoort-Noord). De zuidbaan is een paar jaar geleden wel verbreed, maar de noordbaan blijft een flessenhals voor de afvloeiing vanaf KP Hoevelaken.

Een aanpak hiervan afzonderlijk van de ombouw van KP Hoevelaken was prima mogelijk geweest. Als de verbouw van KP Hoevelaken nog lang op zich laat wachten dan hoop ik dat iemand op het idee komt om de verbreding van dit stukje A1 naar voren te halen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2017, 11:30

^^ daar zou wel een groot nut tegenover moeten staan. Op dit moment staat dat knelpunt op plaats 34, terwijl Eembrug-Eembrugge op 14 staat. Je moet toch ergens een grens trekken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 12:40

Eembrugge wordt op dit moment toch opgelost?

Voor 1 extra rijstroken tussen KP Hoevelaken en Amersfoort-Noord hoeft maar 1 viaduct verbreed te worden. Vanwege het verkeer dat er daar afgaat haalt dat al wat druk van de ketel.
Met een insnoering t.h.v. de Heideweg kunnen dat er zelfs 2 zijn. Of je legt de afrit naar Amersfoort-Noord onder het rechter veld van dit viaduct door i.c.m. een weefvak vanaf KP Hoevelaken.

Tot de afrit Bunschoten kom je nog 3 kunstwerken tegen, waarvan je voor 1 extra rijstrook eigenlijk alleen het Reiniertunneltje hoeft te verbreden en het viaduct Zevenhuizerstraat te vervangen.

Dit zijn allemaal werkzaamheden die in de allereerste planningen al klaar hadden kunnen zijn. De uitvoering zal nu niet eerder dan 2021 starten. Dat betekent dat verkeer komend vanaf KP Hoevelaken nog minstens 4 jaar van 5 naar 2 rijstroken terug moet, terwijl met beperkte middelen de capaciteit met tenminste 50% kan worden uitgebreid.

Natuurlijk wordt er op de achtergrond vast hard gewerkt aan dit project, maar met een beetje goede wil moet het toch mogelijk zijn om in elk geval tussen KP Hoevelaken en Amersfoort-Noord vast wat extra capaciteit te creëren? Nogmaals, we hebben het hier over de verbreding van 1 viaduct en 1,5km asfalt. Terwijl de zuidbaan hier alweer ruime tijd wél de beschikking heeft over het dubbele aantal rijstroken. Met een betere afstroming verbeter je de doorstroming en maak je ook het huidige knooppunt veiliger. Het is allemaal werk dat toch uitgevoerd zal worden en wat dus alleen maar iets naar voren gehaald hoeft te worden (of eigenlijk: minder uitgesteld).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2017, 13:17

^^ alles had al gisteren gedaan kunnen zijn. Je gaat echter als Ministerie geen geld spenderen waar het nog niet nodig is, al is het 100 meter asfalt en een wegwijzer. Het moet wel een daadwerkelijke urgentie hebben om zoiets af te gaan splitsen, waardoor je weer een nieuw projectteam bij RWS ontwikelt met wellicht een aanpassing van de aanbesteding (Hoevelaken is al aanbesteed namelijk). Het is niet zoiets als alvast je oprijlaan bestraten terwijl het terras volgend jaar wel komt. Ik zie die urgentie eerlijk gezegd niet, je noemt enkel argumenten waarom het al had gekund met een open geldkraan.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » vr 08 sep 2017, 14:20

^^

En terecht dat men hier nog niets aandoet. Je bent zo 0,5 - 1 miljoen euro aan procedurekosten kwijt, terwijl de aanpassingen van het project KNP Hoevelaken over 5 - 7 jaar klaar moeten zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 15:44

Als het de moeite van afsplitsen niet waard is, waarom is dan een paar jaar geleden wél de zuidbaan als apart project aangepakt? Daarvoor gelden toch precies dezelfde argumenten?

Misschien was de situatie op de zuidkant veel nijpender. Is dat een reden om dit niet toch te overwegen? 5 tot 7 jaar is een flinke termijn en men houdt nu al rekening met 2025. Ik ben in elk geval blij dat ik niet dagelijks op de A1 rijdt of voor wonen of werken aangewezen ben op één van de aansluitingen aan dit stuk snelweg.

In de huidige aanpak van Hoevelaken werken de gekozen aannemer en RWS samen aan het ontwerp van het knooppunt alvorens tot realisatie over te gaan. Binnen de al gegunde aanbesteding zou je volgens mij prima opdracht kunnen geven om de uitvoering van dit stukje A1 naar voren te halen.

Natuurlijk zit er een prijskaartje aan, maar hier staat ook een betere doorstroming en veiligheid tegenover. Daar profiteren gebruikers van nog ver voordat het werk aan het knooppunt begint. En tijdens de ombouw van het knooppunt is dit vast klaar.

Normaal gesproken is het absoluut een voordeel om de aanleg of verbreding van een snelweg te koppelen aan de bouw of verbouw van een knooppunt, maar hier pakt die keuze redelijk ongelukkig uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Chris » vr 08 sep 2017, 15:59

De zuidkant is verbreed omdat er anders een afstreping van 4 naar 2 rijstroken zou ontstaan bij Bunschoten. De genoemde versmalling van 5 naar 2 rijstroken vanaf het knooppunt Hoevelaken werkt niet op dezelfde manier door (althans, qua uurintensiteiten per rijstrook). Uiteraard zou het stukken beter zijn geweest als die reconstructie van het knooppunt Hoevelaken en de verbreding van de A1 en A28 niet steeds weer werd uitgesteld.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » vr 08 sep 2017, 16:01

Schelpenpaadje schreef:Natuurlijk zit er een prijskaartje aan, maar hier staat ook een betere doorstroming en veiligheid tegenover.
Ik heb laatst een BMW 5-serie gekocht want ik had een auto nodig. Daar zat wel een prijskaartje aan, maar daar stond ook het gemak van niet hoeven fietsen/bussen tegenover. Ik volg nog steeds niet waarom dit specifieke, plaats 34 knelpunt, opeens uitgelicht wordt om naar voren gehaald te worden en andere tot-2025-knelpunten niet. Er zijn zelfs knelpunten die niet eens in het MIRT zijn opgenomen...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door captain007 » vr 08 sep 2017, 18:29

Dit project moet je als onderdeel zien van een grotere corridoraanpak, waarbij de driehoek Amersfoort, Hilversum en Utrecht wordt aangepakt. Als je dat niet als corridor doet dan verschuif je gewoon het probleem en voorspel ik je dat het in no-time wel in de top 10 staat.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » vr 08 sep 2017, 23:22

Erg visionair allemaal, maar het verkeer dat zich de komende zeven jaar nog vanaf de vijf rijstroken in KP Hoevelaken via twee strookjes naar Bunschoten moet persen heeft daar helemaal niks aan.

Voorbij Bunschoten zijn zowel de A1 als de A27 straks wel verbreed. Verkeer vanaf KP Hoevelaken heeft daar weinig aan zo lang de boel rond Amersfoort-Noord blijft opstropen.
In de jaren dat er wordt voorbereid voor KP Hoevelaken is dat gewoon te verhelpen. Door ook dit in de ijskast te zetten en te houden worden de eventuele voordelen van opknippen vanzelf door de tijd ingehaald.

Tot zover de corridoraanpak.

dolfg
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 06 mar 2016, 11:28

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door dolfg » za 09 sep 2017, 11:46

Heb het gevoel dat het geluidsscherm bij Baarn wel erg dicht op de weg staat. Kan ma amper voorstellen dat hier straks 4 rijstroken gaan passen. Ik ben zodoende op zoek naar een plattegrond van de nieuwe situatie. Wordt de middenberm misschien gebruikt als wegdek?
Bij de brug over de Eem is de verbreding wel veel groter.
Ik kan iig nergens een goede plattegrond van de nieuwe A1 vinden. Waarschijnlijk zoek ik verkeerd...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Piles » za 09 sep 2017, 11:54

^^ http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx
Daar staat het tracébesluit met bijbehorende kaarten

https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... index.aspx
Hier staan nog wat visualisaties.

Newton
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 02 aug 2012, 19:24
Locatie: Vathorst

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Newton » za 09 sep 2017, 17:50

Schelpenpaadje schreef:Erg visionair allemaal, maar het verkeer dat zich de komende zeven jaar nog vanaf de vijf rijstroken in KP Hoevelaken via twee strookjes naar Bunschoten moet persen heeft daar helemaal niks aan.
Zaterdagmiddag 15:30 stond hier inderdaad een invoegfile en dat is geen uitzondering.

Ik snap niet dat ze bij de uitbreiding aan de zuidzijde niet meteen het spoorviaduct aan de noordzijde op de nieuwe breedte hebben heraangelegd. De procedure moest toch al doorlopen worden en de aannemer is al ter plaatse. Dan hadden ze van de invoegstrook een weefvak tot aan Amersfoort-Noord kunnen maken. Dit totdat de verbreding tussen Bunschoten en knp Eemnes een feit is. Daarna kunnen er makkelijk 3 doorgaande stroken van gemaakt worden. Zoals gezegd, op het spoortviaduct na zijn alle viaducten knp. Hoevelaken en Amersfoort-Noord al voorbereid.

Plaats reactie