[A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door fonsoy » za 09 sep 2017, 20:26

Ik ben het wel met je eens, maar dat stuk tussen Bunschoten en Eemnes vertoont de hardnekkigste files die ik ken. Echt onvoorstelbaar, zelfs in de zomervakanties staat het er meestal vast :nuts:
Het stuk Eemnes - Bunschoten is natuurlijk een grotere flessenhals dan de 2x2 bij Amersfoort. Je verplaatst inderdaad een deel van het probleem, klopt, maar ik denk dat het er wel stukken beter op wordt.

Uiteindelijk wordt het probleem toch wel verplaatst naar de A1 in het gooi. Die 2x2 met spitsstrook gaat voorlopig niet aangepakt worden i.v.m. de hoge kosten.

Willy84
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 20:16

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Willy84 » zo 10 sep 2017, 1:37

Voor dat stuk is is overigens al een eerdere studie verschenen. Dat gaat inderdaad een ingewikkeld verhaal worden.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Hajo » zo 10 sep 2017, 16:02

^^ Volgens mij gaat 2x3 bij Bussum net passen, maar bij een grotere verbreding wordt het lastig. Dan moet er gesloopt worden of de weg moet onder de grond. Een soort Maastricht oplossing zeg maar.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » zo 10 sep 2017, 17:44

Ik zie nog eerder de A30 doorgetrokken worden naar Almere dan grootschalige sloop langs de A1 door het Gooi.

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door YORAMRW » zo 10 sep 2017, 18:18

Door het Gooi tussen KNP Muiderberg en KNP Eemnes zou er een tunnel van maken inderdaad een heel goed idee zijn. Los van het prijskaartje maken ze er wat mij betreft gelijk een boortunnel van, zodat de A1 heel breed kan worden, en zodat ze in een rechte lijn onder Naarden-Bussum door van KNP Muiderberg naar KNP Eemnes kunnen.
De oude A1 dwars door het Gooi kan dan worden hernoemd tot N1 en aan beide kanten voor de tunnelingang als Haarlemmermeer aansluiten op de nieuwe A1, en afgewaardeerd worden tot 2x2 met 80-vmax of op het huidige tracé worden ondertunneld op de Maastricht-manier maar dan net zoals bij de 2x2-80-vmax-optie ook met de afritten behoudend

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door nederland24 » zo 10 sep 2017, 18:30

^^ 100km/u past dan beter bij het wegbeeld. Opzich is het wel een goed idee, dat je doorgaand verkeer richting Amersfoort en verder scheidt van het regionale verkeer in 't Gooi. De huidige weg wordt dan waarschijnlijk ook een stuk rustiger.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Chris » zo 10 sep 2017, 19:14

Er is een aparte thread over de A1 door het Gooi: viewtopic.php?f=269&t=16182

waterval
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: di 22 apr 2008, 10:36

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door waterval » ma 11 sep 2017, 15:25

dolfg schreef:Heb het gevoel dat het geluidsscherm bij Baarn wel erg dicht op de weg staat. Kan ma amper voorstellen dat hier straks 4 rijstroken gaan passen. Ik ben zodoende op zoek naar een plattegrond van de nieuwe situatie. Wordt de middenberm misschien gebruikt als wegdek?
Bij de brug over de Eem is de verbreding wel veel groter.
Ik kan iig nergens een goede plattegrond van de nieuwe A1 vinden. Waarschijnlijk zoek ik verkeerd...
Volgens mij gaan ze inderdaad tussen Baarn en Bunschoten de middenberm gebruiken om de verbreding te realiseren. Maar in de fasering zullen altijd drie rijstroken beschikbaar zijn. Dus ze leggen eerst alles helemaal naar kantasfalt naar rechts voor ze starten met de middenberm.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » ma 11 sep 2017, 23:58

Het zuidelijk stuk tussen Bunschoten en Amersfoort Noord was ook eigenlijk niet gepland als verbreding. De weg zou van 4 naar 2 gaan.
Ik heb ingesproken dat er ruimte was om met 3 stroken door te gaan naar Amersfoort Noord of zelfs knp Hoevelaken. Dat dat deel welliswaar later aan bod kwam, maar dat het vrijwel zeker een verbreding is en dat nu aangelegd asfalt dus eigenlijk nooit zonde is.
Meerdere mensen hebben hints gemaakt over de te verwachten bottleneck en wellicht zijn ze bij Rijkswaterstaat ook wel niet helemaal gek. Ineens verscheen toen in het project Beter Benutten een derde strook daar. Bleek ook niet eens heel duur al gingen ze een heel viaduct verhogen ineens.
Noorden is gewoon denk ik niet aan de orde geweest. Ik en andere insprekers hadden denk ik niet verwacht zo veel voor elkaar te krijgen, er is geen oneindig geld en van 4 naar 2 is erger dan van 2 naar 4.
Ik denk ook dat een paar slimme vogels binnen RWS al heel wat moeite hebben gedaan om die zuidkant ongepland al snel naar 3 stroken te krijgen.
En dat hielp ook direct. Voorheen waren de files veel vaker tot Hoevelaken. En stond t ook voor Bunschoten nog r vast. De derde strook stroomopwaarts zuigt als t ware verkeer uit de versmalling. Mensen houden hun opgefokte gedrag nog even in om na bunschoten gelijk links te schieten en alles lekker voorbij te gaan

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door captain007 » di 12 sep 2017, 7:30

Boerenkool schreef:Bleek ook niet eens heel duur al gingen ze een heel viaduct verhogen ineens.
Het viaduct over het spoor is compleet vervangen bij de verbreding. Zal aan de andere zijde ook moeten gebeuren.

VWCaddy
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 7:58
Locatie: Gelderland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door VWCaddy » di 12 sep 2017, 21:21

Zolang de ombouw van het knooppunt Hoevelaken nog niet gereed is zo het ideaal zijn als er tot die tijd een spitsstrook op de noordelijke rijbaan gerealiseerd kan worden, eventueel met 80 kmh.

Zou het mogelijk zijn om baan t.h.v. het viaduct met Brenninkmeijerlaan 3 rijstroken te belijnen?
Uiteraard is dat dan zonder vluchtstrook.
De huidige vluchtstrook is al aan de krappe kant, maar aan de linkerkant valt ook nog wat decimeters te winnen.

Ik schat dat de breedte rond de 10 a 10,5 meter is.

Dan zou je van rechts naar links 3,5m, 3,25m, 3,25meter kunnen belijnen.
Wellicht dat de vangrail nog iets opgeschoven kan worden.

Ben benieuwd of dit gaat lukken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » di 12 sep 2017, 22:52

^^ Die ruimte zie ik niet echt. De vluchtstrook ontbreekt nu al, met drie smalle rijstroken blijft de veiligheid en doorstroming niet geweldig.

Het naar voren halen van de verbreding van dit viaduct lijkt me ook kosteneffectiever dan in plaats daarvan extra te investeren in een tijdelijke spitsstrook.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » wo 13 sep 2017, 6:47

Het probleem is dat tegen de tijd dat de procedure voor deze verbreding gereed is, de werkzaamheden voor het eigenlijke project al opgestart zijn.
In dat geval is het misschien slimmer om gewoon aan de aannemer te vragen of het mogelijk is om bij het begin van deze werkzaamheden de rijbaan richting Amsterdam alvast op 3 versmalde rijstroken te zetten, zoals bij de A6 al gebeurd is en ook bij de verbreding van de A1 tussen Bunsschoten en KNP Hoevelaken gebeurde. Op het oude viaduct passen 3 rijstroken, maar de maximumsnelheid was destijds volgens mij 90 of zelfs 70 km\uur.

Newton
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 02 aug 2012, 19:24
Locatie: Vathorst

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Newton » wo 13 sep 2017, 11:24

Boerenkool schreef:Het zuidelijk stuk tussen Bunschoten en Amersfoort Noord was ook eigenlijk niet gepland als verbreding. De weg zou van 4 naar 2 gaan.
Ik heb ingesproken dat er ruimte was om met 3 stroken door te gaan naar Amersfoort Noord of zelfs knp Hoevelaken. Dat dat deel welliswaar later aan bod kwam, maar dat het vrijwel zeker een verbreding is en dat nu aangelegd asfalt dus eigenlijk nooit zonde is.
Meerdere mensen hebben hints gemaakt over de te verwachten bottleneck en wellicht zijn ze bij Rijkswaterstaat ook wel niet helemaal gek. Ineens verscheen toen in het project Beter Benutten een derde strook daar. Bleek ook niet eens heel duur al gingen ze een heel viaduct verhogen ineens.
Noorden is gewoon denk ik niet aan de orde geweest. Ik en andere insprekers hadden denk ik niet verwacht zo veel voor elkaar te krijgen, er is geen oneindig geld en van 4 naar 2 is erger dan van 2 naar 4.
Ik denk ook dat een paar slimme vogels binnen RWS al heel wat moeite hebben gedaan om die zuidkant ongepland al snel naar 3 stroken te krijgen.
En dat hielp ook direct. Voorheen waren de files veel vaker tot Hoevelaken. En stond t ook voor Bunschoten nog r vast. De derde strook stroomopwaarts zuigt als t ware verkeer uit de versmalling. Mensen houden hun opgefokte gedrag nog even in om na bunschoten gelijk links te schieten en alles lekker voorbij te gaan
Mooi stukje nuancering, we vergeten wel eens wat er wel bereikt is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 sep 2017, 11:32

^^ Zeker, zeer verdienstelijk!
En ik heb het vermoeden dat als toen was voorzien dat KP Hoevelaken vertraging op zou lopen, het ook meteen aanpakken van de noordkant ook best een serieuze kans had gemaakt.
Rogier schreef:Het probleem is dat tegen de tijd dat de procedure voor deze verbreding gereed is, de werkzaamheden voor het eigenlijke project al opgestart zijn.
Het probleem met dit soort argumenten is dat ze vanzelf waarheid worden naarmate de tijd verstrijkt. Zo lang niemand iets doet (RWS/politiek) kun je het hier vanzelf op schuiven. Er zou/had gehandeld moeten worden op het moment dat het nog wel winst oplevert.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » wo 13 sep 2017, 13:40

Er zit wel een gedachte achter hoor. Staat ook ergens beschreven.
RWS is bang dat verbreden zonder totaalplan elders veel ellende geeft, op de toch al overbelaste verbindingsbogen en de al zwaar belaste stukken A28 Maarn-Nijkerk vv en A1 Hoevelaken-Barneveld.
Een file is ook niet per definitie een capaciteitstekort op de weg zelf. Vaak is het ook gewoon de wachtrij voor een bottleneck verder op.
In het plan komt er tzt ook een totaalvisie ook met waarshijnlijk 2 ×4 op de 4 aansluitende wegen naar t knooppunt.
Op het moment van planning was nog niet eens duidelijk of het 4 keer 2 of 2 keer 4 werd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Chris » wo 13 sep 2017, 13:58

Boerenkool schreef:Op het moment van planning was nog niet eens duidelijk of het 4 keer 2 of 2 keer 4 werd.
Een belangrijke nuance is dat inderdaad. Men wilde indertijd zoveel mogelijk vasthouden aan het stokpaardje 'scheiden van doorgaand en lokaal verkeer'. Nadat dat niet overal goed uitpakte werd vaker voor één rijbaan gekozen in plaats van een parallelstructuur. Dat had natuurlijk behoorlijk wat gevolgen voor het ruimtebeslag en de inrichting van de infrastructuur op zowel de A1 als A28.

Daar bovenop kwamen de voortdurende vertragingen van de aanpak van het knooppunt Hoevelaken. In het MIRT 2010 werd nog uitgegaan van een realisatie tussen 2016 en 2020. In het meest actuele MIRT 2017 is dat opgeschoven naar de periode 2021-2025. Dat is toch een volle 5 jaar later dan destijds van uit werd gegaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 sep 2017, 14:28

Boerenkool schreef:Er zit wel een gedachte achter hoor. Staat ook ergens beschreven.
RWS is bang dat verbreden zonder totaalplan elders veel ellende geeft, op de toch al overbelaste verbindingsbogen en de al zwaar belaste stukken A28 Maarn-Nijkerk vv en A1 Hoevelaken-Barneveld.
Een file is ook niet per definitie een capaciteitstekort op de weg zelf. Vaak is het ook gewoon de wachtrij voor een bottleneck verder op.
In het plan komt er tzt ook een totaalvisie ook met waarshijnlijk 2 ×4 op de 4 aansluitende wegen naar t knooppunt.
Op het moment van planning was nog niet eens duidelijk of het 4 keer 2 of 2 keer 4 werd.
Zoals ook door anderen benoemd staan er regelmatig invoegfiles. Hier staat niet alleen verkeer in dat over de A1 door het Gooi moet. Ook verkeer dat er bij de volgende afrit (Amersfoort-Noord en/of Bunschoten) af moet. Door de aanstaande extra capaciteit tussen Bunschoten en Maarssen geldt straks voor nog veel meer verkeer dat zij hier zinloos stilstaan.

Ik snap dat men probeert de druk op knelpunten elders wat te doseren, maar als mede door verkeer richting Vathorst, Kattenbroek en de IKEA files terugslaan tot in KP Hoevelaken en op de A28 met als argument dat het anders misschien op de A1 harder vastloopt, dan is dat toch wel wrang.

Met de kennis van nu (ruime tijd tussen oplevering Eemnes-Bunschoten en ombouw KP Hoevelaken) had een andere afweging gemaakt kunnen worden. En naar mijn idee is zo'n nieuwe afweging nog steeds wel de moeite waard.

Als die buffering hier zo heilig is dan zou een weefstrook tussen KP Hoevelaken en Amersfoort-Noord mogelijk al veel goeds kunnen betekenen zonder al te veel ellende elders.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » wo 13 sep 2017, 14:38

Die invoeger vanaf knp Hoevelaken westwaarts had er wat mij betreft al 15 jaar anders gelegen. Dat die boog niet nu ruimer kan betekent een korte invoeg op de parallelweg maat die korte invoeger op de hoofdbaan is niet meer van nu, vooral die vluchtstrookinsnoering direct er na leidt tot veel voorzichtiger traag of juist tot veel te lomp voorgooien. Beide gevallen geven leuke remgolven.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » ma 18 sep 2017, 19:27

De situatie is dit weekend weer iets veranderd, maar ik snap niet helemaal waarom. In richting oost is vanaf de VZP (net voor Bunschoten) de belijning aangepast zodat daar nu ook drie rijstroken beschikbaar zijn. En een max snelheid van 90, waar dus helemaal niemand zich aan houdt...
Ben benieuwd of de derde rijstrook tussen Eembrugge en Bunschoten ook snel gecreëerd kan worden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 sep 2017, 19:37

^^ waarom? om de doorstroming the bevorderen lijkt me. Die 90 is standaard voor alle 3-strooks trajecten bij de A27 en dit project. Je blijft lijkt me met de brug over de Eem zitten die geen mogelijkheid biedt om eraan te werken en tegelijkertijd 3 stroken open te stellen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Chris » ma 18 sep 2017, 19:39

Drie rijstroken al tijdens de beginfase van werkzaamheden was een voorstel van het consortium. Uit berekeningen bleek dat 3 smalle rijstroken met 90 km/h beter door zou stromen dan 2 bredere rijstroken met 100 km/h. We zullen zien hoe het uitpakt.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » ma 18 sep 2017, 19:40

Nog steeds zoveel +90? Ik hoorde hem al paar keer op de radio als flitslocatie en op de werkvakken van de A27 hoor ik de laatste tijd veel controle.
Je zou denken dat velen de boete al op de mat hebben. Of zien ze echt die 90 borden niet?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Hajo » ma 18 sep 2017, 19:45

^^ Lijkt mij stug.

Het betreft een tijdelijke situatie, het is nog niet de eindsituatie. Bovendien wordt er aan de weg gewerkt. De boetebedragen liggen bij wegwerkzaamheden hoger dan normaal. Zo'n 10 % hoger geloof ik.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door boe! » ma 18 sep 2017, 19:48

20%. Volgens mij was het vroeger het dubbele.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » ma 18 sep 2017, 21:18

^^

En (gedeeltelijk) terecht (ook al vind ik de boetebedragen zelf wat te hoog). Er wordt op het traject ook gewerkt.
Overigens moeten de 3 viaducten \ bruggen eind februari verbreed zijn.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » di 19 sep 2017, 10:11

Hierbij m'n dashcamopname van gisternamiddag op het betreffende stuk A1 ri. Amersfoort met de 3 stroken vanaf de Slaag:
Link

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door YORAMRW » di 19 sep 2017, 16:33

^^ Het blijft me verwonderen hoe ze daar 4 rijstroken en een vluchtstrook in gaan krijgen. Rechts tussen de bestaande vluchtstrook en het nieuwe geluidsscherm lijkt nog maar 1 strook te passen, en in de middenberm is ook vrij weinig ruimte over. Bijna alsof de A1 daar een beetje naar het noorden gaat opschuiven.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Jackbauer1350 » di 19 sep 2017, 16:47

^^ Die middenberm heeft iets meer ruimte dan je op het eerste gezicht zou denken.
Jackbauer1350 schreef: Afbeelding
De A1 richting Eemnes. Links zijn net de werkzaamheden te zien voor de verbreding. Aan die zijde is al een deel van de geluidswand geplaatst.

Afbeelding
De A1 kijkend richting Amersfoort. Links de inmiddels gesloten VZP De Haar die nu dienst doet als opslagterrein.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » di 19 sep 2017, 21:55

Op het filmpje hierboven zie je ook weer hoe hard er op de A1 wordt gereden bij die versmalde rijstroken. Op de A27 begint het iets minder te worden met het hard rijden. Pas reed ik nog met 92kmu de meest linker rijstrook op om iemand voorbij te gaan. Een dame in een Fox moest toen aardig in de ankers, die reed toch wel rond de 120 ofzo. Toen ik aan de kant ging, ging ze er ook weer stevig vandoor. Dat zijn pittige boetes lijkt me, als je dan geflitst wordt; 30 te hard bij wegwerkzaamheden.

Plaats reactie