[A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door YORAMRW » za 03 feb 2018, 23:03

^^ Hele mooie foto's!

Als ik het zo zie hadden heel wat geld aan palen kunnen besparen en de oude palen verder uit elkaar kunnen zetten om daar de LED-armaturen aan te hangen

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » zo 04 feb 2018, 9:29

^^

Waarschijnlijk zullen de bestaande palen tijdens de onderhoudsperiode aan het einde van hun economische levensduur komen en moeten de palen alsnog vervangen moeten worden. Om die reden kiest Heijmans ervoor om de gehele verlichting compleet te vervangen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Steyn_E » zo 04 feb 2018, 13:00

^^
Zo kun je ook je complete nieuwe systeem aansluiten zonder dat het oude uit hoeft. Zit je nooit zonder licht.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door boe! » do 08 feb 2018, 21:07

Afslag 9a (De Witte Bergen) is nu zichtbaar op de bewegwijzering.
Afbeelding

Afbeelding

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » zo 11 feb 2018, 22:39

Ah komt er eindelijk een baan bij daar! Nu hopen dat iedereen in de rechter rijstrook straks ook netjes eentje naar rechts opschuift.

Willy84
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 20:16

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Willy84 » ma 12 feb 2018, 18:15

Ja, schuiven doen ze wel na 300/400 meter als het Appje klaar is. :dyn_hyp:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » di 13 feb 2018, 9:57

Is er eigenlijk een reden waarom het lepel-en-vorkje verdwenen is? Vond die situatie altijd een van de uitzonderingen waar die specifieke aanduiding wel op z'n plek was.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door boe! » di 13 feb 2018, 11:52

^^ Dat zal wel op een servicebord komen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door boe! » wo 21 feb 2018, 20:45

Nog meer nieuwe borden.

Afstandenbord na Eemnes:
Afbeelding

Afslag Amersfoort-West:
Afbeelding

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door DjIdee » wo 21 feb 2018, 23:34

^^

Wordt dat portaal nog vervangen? Anders hadden ze hem daar ook wel aan kunnen ophangen....

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Snelwegfreak » do 22 feb 2018, 6:20

^^ Dat kan niet. Dat is een signaleringsportaal en daar kan geen bewegwijzering aan (misschien een heel klein bordje, maar niet dit). Dan hadden ze er dus een nieuw combiportaal moeten plaatsen. Ik kan me voorstellen dat ze die kosten niet wilden maken ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » do 22 feb 2018, 9:48

^^ en dat had misschien ook betekend dat de camera anders geplaatst had moeten worden (inclusief opnieuw uitrichten, zichtvalidatie etc), allemaal meer moeite dan een los bord plaatsen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Durashift » di 06 mar 2018, 14:25

boe! schreef: do 08 feb 2018, 21:07 (..)

Afbeelding
Afgelopen 2 nachten de wegwerkers druk bezig gezien op dit stukje afrit/verbindingsweg.
Flink wat barriers neergezet, witte belijning verwijderd, de vluchtstrook werd stevig schoongeboend. Vermoedelijk om te dienen als rijstrook de komende tijd?

Men was ook bezig met de portalen, naar mijn idee juist om de oude eraf te halen.. maar kennelijk hangen er net nieuwe. ;)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door DjIdee » di 06 mar 2018, 14:51

^^

Gisteravond laat moest ik al een stuk over de vluchtstrook. Net voor de invoeger ga je weer de reguliere rijstrook op

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » wo 07 mar 2018, 22:18

Inderdaad, de banen zijn daar iets verlegd. Best wel wat gehobbel nu. Ben wel benieuwd waarom die slinger er nu zit. Is er links daar werk te doen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door mavas » do 08 mar 2018, 8:33

Binnenkort komt er een 4-0 systeem op de A1 bij afrit Bunschoten. Wordt ook wel interessant om te zien hoe het verkeer daar op gaat reageren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Newton
polderweggetje
Berichten: 30
Lid geworden op: do 02 aug 2012, 19:24
Locatie: Vathorst

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Newton » do 08 mar 2018, 10:18

^^ Zijn er op dit punt geen 5 rijstroken? 3 ri. Apeldoorn en 2 richting Eemnes

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » ma 12 mar 2018, 20:17

^^
Wat is een 4-0 systeem?

Het wordt tijd dat de verbreding in westelijke richting gerealiseerd wordt. Elke ochtend en avond staat het daar nog vast. Ik kom er bij bij Amersfoort-West (stukje binnendoor vanaf Amersfoort-Noord om een stuk file op de A1 te ontwijken), en dan schiet het nog niet echt op.

Ik zag nu wel waarom die barriers er staan op de parallelbaan bij Eemnes: de parallelbaan wordt een stukje richting de hoofdrijbaan verbreed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Chris » ma 12 mar 2018, 20:25

Berrychello schreef: ma 12 mar 2018, 20:17Wat is een 4-0 systeem?
4 rijstroken op één rijbaan, met dus een slinger naar de andere kant. In Duitsland zie je dat overal, in Nederland niet zo veel.

Alleen al de slinger, smalle rijstroken en verlaagde maximumsnelheid is vaak al goed voor congestie terwijl het aantal rijstroken hetzelfde blijft. Ter plaatse rijden circa 100.000 voertuigen dus het effect op de doorstroming kan wel groot zijn, afhankelijk van hoe het exact is vormgegeven. Een scherpe S-bocht zal problematisch zijn.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » ma 12 mar 2018, 20:33

In westelijke richting kan het haast niet langzamer rijden, maar dat is wel bijzonder ja! En inderdaad, er liggen nu 2+3 stroken en natuurlijk de op/afritten. Ik ben benieuwd!

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » di 13 mar 2018, 9:14

Ik denk dat men eerder een 3 + 2 systeem gaat opzetten.
De verbreding van het viaduct richting KNP Hoevelaken is al gereed en men is nu druk bezig om de doorsteken en de rijbaanverbreding in de middenberm (rijbaan richting KNP Hoevelaken) af te werken. De fundering ligt er al in. In dat geval is er meer dan voldoende ruimte om een 4+2 systeem op te zetten, want in de uiteindelijke situatie krijgt het viaduct 4 rijstroken + 1 invoegstrook.

Verder verwacht ik dat de invoegstrook vanuit afrit Bunschoten over het nieuwe gedeelte van het viaduct richting Hilversum geleid gaat worden.
In dat geval komt het oude deel vrij en kan men dit gedeelte opvijzelen, landhoofden en pijlers verhogen en de toeleidende rijbanen opbreken en op de nieuwe hoogte aanleggen.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » di 13 mar 2018, 20:17

De invoegstrook vanaf Bunschoten ri Eemnes wordt nu in de binnenbocht verbreed. Het lijkt er inderdaad op dat die op het nieuwe viaduct uit gaat komen zeer binnenkort. De doorsteken in de middenberm tussen beide rijbanen zijn al geasfalteerd. Het zou dus kunnen dat ze binnenkort om het huidige viaduct (baan ri Eemnes) heen willen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan doen en wat de hinder gaat zijn.

Thv afslag Eembrugge is de berm al afgegraven voor een verg laagje asfalt. Wel gek dat dit zo plaatselijk is: op het stukje weg richting Eemnes zie je in de berm nog niets aan wegwerkzaamheden.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » za 17 mar 2018, 18:15

Dit weekend diverse nachtafsluitingen.
Maar echt verschil zag ik vandaag niet tov woensdag. Noordbaan wat meer puin naast weg. Zuid steeds minder werkzaamheden, op de Eembrug na nu overal wel 3 reguliere stroken en een veel te brede vluchtstrook.

Henkuh
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 17 mar 2018, 19:32

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Henkuh » za 17 mar 2018, 19:34

Meeste werkzaamheden die dit weekend gepland stonden zijn afgelast i.v.m. weerstomstandigheden

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Rogier » ma 26 mar 2018, 12:57

Vandaag over het wegvak gereden en inmiddels heeft men het ZOAB t.h.v. afrit Spakenburg-Bunschoten (tijdelijk) door de versterkignslaag vervangen en het lijkt inderdaad een 4-0 systeem te worden. Een deel van de tijdelijke markering is al geplaatst en volgens mij wordt binnenkort beide rijbanen naar 1 zijde verplaats. Ik denk dat dit in het weekend van 8 - 9 april gaat gebeuren. Op Van A naar Beter staat namelijk een afsluting van de A1 t.h.v. deze afrit gepland.

Waarschijnlijk wordt de rijbaan richting Amersfoort vanaf KNP Eemnes voor een paar maanden naar 2 rijstroken teruggebracht, zodat men de verbreding in de middenberm kan gaan uitvoeren (en het zeer slechte ZOAB).

Verder is de A27 bij Hilversum in de weekenden van 27 mei tot en met eind juni regelmatig afgesloten om de viaducten bij Bilthoven en Hilversum te slopen (3 weekenden) en om de ZOAB deklagen aan te brengen. Dit houdt volgens mij ook in dat de verbreding van A27 rond juni \ juli afgerond zal zijn.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » ma 26 mar 2018, 18:15

Ik hoop niet op een versmalling naar twee stroken in oostelijke richting. Scheelt me dagelijks toch een minuut of tien.
Overigens zijn er in westelijke richting ook gele lijnen getrokken. Drie stroken wordt dat, maar bij Eembrugge stoppen de gele lijnen.
Vanochtend heeft men geasfalteerd op de parallelweg bij knp Eemnes. Die verbreding kan dus snel open verwacht ik. Ook hangen er tussen Eembrugge en Eemnes nieuwe borden. Je ziet al duidelijk dat daar vier stroken gepland zijn.

vithar
polderweggetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 22:31

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door vithar » di 27 mar 2018, 7:58

Volgens van A naar Beter staat het ophogen van het noordelijke viaduct gepland voor de weekenden van 6 t/m 9 en 13 t/m 16 april. Tijdens deze weekenden zal overdag dan waarschijnlijk een 2+2 op de rijbaan richting Amersfoort worden gerealiseerd (gezien de rijbaanstop op vrijdagavond 6 april en de 2 beschikbare rijstroken daarna richting Amersfoort); 's nachts is de rijbaan richting Amsterdam dicht. Ik verwacht op werkdagen dus geen versmalling van 3 naar 2 richting Amersfoort.

Gezien de reeds aangebrachte gele belijning links en rechts van de rijbaan richting Amsterdam, zullen waarschijnlijk vanaf 16 april er 3 versmalde rijstroken beschikbaar zijn richting Amsterdam (en voor de positieve denkers onder ons: als de werkzaamheden voorspoedig gaan, wellicht al vanaf 9 april). De reden dat deze gele lijnen op bepaalde plekken nu nog onderbroken zijn (zoals bij de brug over de Eem), is omdat op die plekken de rijstroken nog iets meer richting middenberm zullen opschuiven en ze nu alleen rechte gele lijnen hebben getrokken; zie als voorbeeld de gele belijning richting Amersfoort: deze is ten hoogte van de brug over de Eem ook wat meer richting middenberm gelegd.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Berrychello » wo 28 mar 2018, 8:10

^^
Dat zou wel mooi zijn! Want doordeweeks terug naar 2+2 is niet wenselijk en dat zou ook vreemd zijn.

Ik ben wel benieuwd tot waar de 3 rijstroken ri Amsterdam komen, want thv Eembrugge lijkt dit nog niet te passen. En ook daar wijkt de 'krijtstreep' voor de gele lijn ineens helemaal naar rechts, alsof daar ook de gehele rijbaan opschuift.

vithar
polderweggetje
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 22:31

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door vithar » wo 28 mar 2018, 13:10

^^ Ze zullen pas 3 rijstroken richting Amsterdam openstellen vanaf oprit Bunschoten als ze ook 3 versmalde rijstroken over de brug over de Eem kunnen leggen: anders moet het terug naar 2 rijstroken en zou je effectief niets winnen aangezien er geen afritten zijn tussen oprit Bunschoten en de brug waardoor het verkeersaanbod ter hoogte van de brug net zo hoog is als bij de oprit Bunschoten (waar het nu ook 2 rijstroken is). Sterker nog: de files zouden dan alleen maar erger worden aangezien 3 -> 2 rijstroken meer zal stokken dan de oprit Bunschoten (die ook nog eens opstelplaats is voor het verkeer dat niet direct kan invoegen op de A1).

Ze zouden er hoogstens voor kunnen kiezen om tussen de oprit Eembrugge en knooppunt Eemnes alvast 3 rijstroken te openen: dit zou wel een kleine doorstroom-verbetering geven, alhoewel het weinig tot geen files zou schelen (tussen afrit Eembrugge en knooppunt Eemnes staan namelijk bijna nooit files).

De reden dat ze richting Amersfoort indertijd wel alvast 3 rijstroken hadden tussen het knooppunt Eemnes en de afrit Eembrugge, terwijl het over de brug nog met 2 rijstroken ging, was omdat er daardoor bij afrit Eembrugge verkeer af kon voordat het terugging naar 2 rijstroken. Hierdoor had je een (iets) lager verkeersaanbod na afrit Eembrugge (veel scheelde het overigens niet).

In het verleden liepen er overigens 3 reguliere rijstroken over de brug (2 voor de A1 en 1 voor de oprit VZP en afrit Eembrugge. Ze hebben de oprit/afrit afgezet om werkterrein te creeeren voor de samenvoeging van het A1 viaduct met het Oversteek viaduct. Ik ga er vanuit dat deze samenvoeging inmiddels zo ver gevorderd is dat ze het werkterrein kunnen verkleinen zodat er 3 versmalde rijstroken over de brug gaan passen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A001] Eemnes - Hoevelaken: verbreding 2x4

Bericht door Boerenkool » wo 28 mar 2018, 20:47

Er komen drie stroken lijkt me. Links staat er iets van 20 cm links van de witte lijn een gele lijn, rechts wel 1m40 ofzo van de rechterlijn af. De goede opletter kan ook midden op de recherstrook al een streepjeslijn herkennen die op een logische plek ligt voor een extra gele lijn. Bij de brug hield de rechterlijn ineens op. Je kan goed zien dat de brug dus breder gebruikt moet worden dan.

Gelukkig begreep iedereen hoe je moest rijden want eigenlijk gaat geel natuurlijk boven wit en heb je dus nu een rechterbaan van wel 5 meter breed die ineens rechts 1.5.m inspringt zonder schuine lijn of waarschuwing. Maar iedereen houdt de witte lijnen nog aan.
Laatst gewijzigd door Boerenkool op wo 28 mar 2018, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie