[A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Snelwegfreak » wo 26 sep 2018, 12:11

Peter schreef: wo 26 sep 2018, 11:54Wat dat is deel van het probleem, dat te weinig mensen de parallelstructuur nemen.
Dat heeft een reden. Het probleem is juist de parallelstructuur an sich én de afritten die in de spits vollopen, wat terugslaat.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Chris » wo 26 sep 2018, 12:56

Ik kwam bij toeval dit artikel van 9 januari 1978 (!) tegen over dat de A4 binnen enkele jaren naar 8 rijstroken verbreed moet worden. Nu 40 jaar later is het zo ver. :lol:

Afbeelding
Rijksweg Den Haag - Leiden moet tweemaal zo breed worden 1978 by European Roads, on Flickr

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Peter » wo 26 sep 2018, 13:40

Snelwegfreak schreef: wo 26 sep 2018, 12:11Dat heeft een reden. Het probleem is juist de parallelstructuur an sich én de afritten die in de spits vollopen, wat terugslaat.
Als je nu in de file staat heb je vrijwel geen voordeel als de parallelbaan neemt, daar je hoogstens vlak voor het splitsingspunt rechts de file voorbij kan. Dan loop je het risico verderop in de file te komen terwijl de hoofdrijbaan hier wel doorstroomt. En dus neemt iedereen de hoofdrijbaan die er niet af hoeft. Als je eerder reeds de file voorbij kan (verlenging afrit), dan heb je meer voordeel om de parallelbaan te nemen.Volgens mij valt het wel mee met files op de parallelbaan. Het zou wel helpen als de afrit naar de N11 een vrije rechtsaffer zou zijn (vanuit zuid uiteraard).
Uiteraard is de enige goede oplossing een derde strook op de hoofdrijbaan en een vierde door het aquaduct. Maar ja: trage procedures...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » vr 12 okt 2018, 11:42

Er nemen nog steeds wel een aantal mensen de parallelstructuur...In zuidwaartse richting zie ik bv best wel vaak vrachtwagens dat doen 's middags. Maar inderdaad dat loopt vaak verderop vast omdat je terug naar 1 strook moet.

Inmiddels zijn de werkzaamheden zo gevorderd dat in beide richtingen de linkerstrook klaar is, het verkeer deze gebruikt en de rechterstrook afgekruist is. Opvallend is dat in noordwaartse richting de 4e strook doorgaat tot de parallelstructuur Leiden (en daar naadloos overgaat in de 2 doorgaande en 2 uitvoegende) terwijl in zuidwaartse richting na de parallelstructuur eerst een stuk 3 strooks zit van 1km en daarna de 4e trook pas begint (ongeveer op het startpunt van de trajectcontrole).

Omdat de parallelstructuur feitelijk ook over 2 stroken beschikt, maar in het eind afvalt tot 1, had je toch ook toch de parallelstructuur op 2 stroken kunnen houden en zo 2+2 laten overgaan in 1x4? Precies het tegenovergestelde als noordwaarts?
(De hoofdstructuur op 3 laten had natuurlijk ook gekund, maar dat vereist een heel stuk uitbreiding en dus vergunningen - valt zeker buiten de scope van deze verbreding).
Of wordt de parallelstructuur straks nog verder zuidwaarts doorgetrokken ivm de nieuwe aansluiting / knooppunt

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » vr 12 okt 2018, 11:48

^^ dat laatste klopt, van https://www.mirtoverzicht.nl/projecten/rijnlandroute
4. verlenging van de parallelstructuur van de A4 tussen de bestaande aansluiting N206/Zoeterwoude-Dorp en het nieuw aan te leggen knooppunt Hofvliet (inclusief de aanleg van knooppunt Hofvliet);

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » vr 12 okt 2018, 13:19

Maar goed, dat zou nog tot 2022 kunnen duren.... En dat geldt evengoed voor de noordwaartse richting.... En daar ligt de strook dus wel tot het einde.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Willem » vr 12 okt 2018, 14:39

In noordwaartse richting stroomt het bij Leiden nu al beter door doordat de afvallende rijstrook verdwenen is.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Snelwegfreak » vr 12 okt 2018, 19:18

Vanuit Leidschendam is de afvallende rijstrook links ook opgedoekt. Nu is nog tijdelijk de rechterrijstrook afgestreept tot vlak voor Leiden. Men rijdt dus op rijstroken 1 tot en met 3. Op de meest rechter staan nu de geleidebakens.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Jeff » za 13 okt 2018, 12:15

Gaat de snelheid op dit wegvak definitief terug naar 100 km/h voor de gehele dag?
Of is deze maatregel alleen zolang er aan de uitbreiding gewerkt wordt ?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door hoevenpe » za 13 okt 2018, 12:19

^^ volgens mij was dit tijdelijk

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Durashift » zo 14 okt 2018, 2:30

Snelwegfreak schreef: wo 26 sep 2018, 12:11
Peter schreef: wo 26 sep 2018, 11:54Wat dat is deel van het probleem, dat te weinig mensen de parallelstructuur nemen.
Dat heeft een reden. Het probleem is juist de parallelstructuur an sich én de afritten die in de spits vollopen, wat terugslaat.
Mwah, in de ochtendspits heb ik nu toch een paar keer ervaren dat het juist vóór de splitsing file rijden is doordat het verkeer (ook vrachtverkeer) 2 banen naar links moet opschuiven. Zou mij niet verbazen als kaartupdates van navigatiesystemen hier een rol in spelen.

Maar goed, als je het eenmaal weet ga je (ik) niet helemaal naar links als je ook via de paralellbaan rechtdoor richting A'dam kan. (bij een hoge verkeersintensiteit maar nog geen file).

Daarnaast is deze constructie ook niet uniek... op de A1 na Baarn (richting Eemnes) is hetzelfde nu aan de hand.. 2 banen moeten opschuiven (vrachtverkeer) om de hoofdrijbaan naar A'dam te behouden.. :roll:

Helaas kan je hier niet goed inschatten of de paralellstructuur file vrij is én er zitten 2 bochten in die de snelheid eruit halen.. maar bij druk verkeer is het wel een veiliger optie om gewoon de rechterbaan aan te houden en op de afrit daarna slechts 1 baan op te hoeven schuiven, vind ik.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Wouter N14 » di 16 okt 2018, 12:04

Op de snelweg A4 is vandaag een vierde rijstrook tussen Vlietland en Leidschendam in de richting Den Haag geopend. Het verbreden van de weg zou aanvankelijk pas in december klaar zijn, maar omdat het werk sneller verliep dan verwacht kan het verkeer nu al over de vierde strook.
ad.nl, 16-10-2018.

Half november gaat richting Amsterdam open.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Riis » wo 17 okt 2018, 14:33

Helaas, vrachtwagens moeten 2 banen opschuiven, niet ideaal. Zou het niet ontzettend veel helpen als het vrachtverkeer 'gewoon' over de parallelbaan wordt geleid, of er in ieder geval met borden wordt aangegeven dat beide opties mogelijk zijn? Nu moeten ze 2 banen opschuiven en aan het einde van de parellelbanen weer naar rechts opschuiven.

Overigens staat het er in de file goed vol met mensen die op de afrit zo ver mogelijk willen doorrijden om de hoofdrijbaan op te kunnen schieten... :nuts: Dat dat soort mensen niet de slimsten zijn wordt hiermee denk ik wel bewezen, zeker als ze dagelijks over deze weg rijden. Als totale schapen focussen op de borden terwijl ze er net zo makkelijk over de parallelbaan langs kunnen 'schieten'.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door H. » do 18 okt 2018, 7:08

Wouter N14 schreef: di 16 okt 2018, 12:04
Op de snelweg A4 is vandaag een vierde rijstrook tussen Vlietland en Leidschendam in de richting Den Haag geopend. Het verbreden van de weg zou aanvankelijk pas in december klaar zijn, maar omdat het werk sneller verliep dan verwacht kan het verkeer nu al over de vierde strook.
ad.nl, 16-10-2018.

Half november gaat richting Amsterdam open.
Die 4e rijstrook komt er aan de linkerkant erg abrupt bij trouwens. Hij "begint gewoon", eerst zie je tijdens het rijden nog een berm en dan, haaks op de rijbaan, begint het asfalt van de nieuwe rijstrook en gaat de kantlijn over in een 3-9 lijn tussen rijstrook 1 en 2. Ben benieuwd of ze nog markering gaan aanbrengen om deze overgang wat vloeiender te maken, bijvoorbeeld op de manier zoals vroeger bij Leidschendam de 3e rijstrook op de hoofdrijbaan begon.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » do 18 okt 2018, 12:01

Gisteren viel het me ook al op dat we opeens op alle 4 stroken reden. Daarvoor schoof je nog allemaal 1 strook naar links op, (met een geel bord erbij) nu komt er links abrupt een strook bij. De lijnen sluiten ook niet echt op elkaar aan. Komt een beetje als prutswerk over. Vooral omdat er dus nog een km mist die de andere kant op wel een extra rijstrook heeft gekregen. Hoop dat ze snel de parallelstructuur doortrekken met 2 stroken voor de missende km.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Willem » do 18 okt 2018, 12:08

Die tijdelijke kronkel hadden ze beter kunnen laten liggen, dan was de overgang duidelijker geweest. Nu rij je buiten je schuld opeens op twee rijstroken tegelijk.

vhal
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 21 jan 2015, 16:09

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door vhal » vr 19 okt 2018, 13:53

Het viel mij op dat in zuidelijke richting de belijning slecht zichtbaar is op het asfalt als het zonlicht in deze maanden laag staat. Misschien komt dat ook wel door het nieuwe asfalt wat 'ingereden' moet worden, het glimt nogal.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door H. » do 01 nov 2018, 6:24

Ik dacht dat er ook al 4 rijstroken richting Amsterdam beschikbaar waren, of heb ik vorige keer niet goed gekeken? De 4e rijstrook (rechterrijstrook) richting Amsterdam is momenteel nog afgezet met schildjes, tot aan afrit 6/7, aan het einde van de trajectcontrole.

-edit-

Blijkbaar heb ik het verkeerd gezien en is alleen de afvallende rijstrook bij Leidschendam verwijderd, en gaat de 4e rijstrook half november open.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » ma 05 nov 2018, 11:31

Vanochtend een onverwachte nieuwe situatie . Komend vanuit Delft / Leidschendam richting Leiden zijn barriers geplaatst tussen de 3 => 2 doorgaande stroken en de 2 invoegende stroken vanuit Prins Claus plein / oprit Leidschendam. Deze barriers lopen ca 1km door en pas daarna worden de 2 maal 2 rijstroken samengevoegd tot 4 rijstroken. Daar valt de rechterstrook nog steeds af, maar nu een km verderop. Een paar km daarna komt de rechterstrook er weer bij.

Mij is het een raadsel waarom deze situatie (tijdelijk?) is gecreëerd. Er is ook markering op de rijbanen gemaakt en die moet er straks allemaal weer af lijkt me. Of is dit een permanente situatie? De parallelstructuur was nu in elk geval leeg en de hoofdrijbaan vol: het nadeel van de parallelstructuren - suboptimaal gebruik van ruimte. Al is dat hier juist wel gunstig, want dat vermindert de druk op de bottleneck verderop bij Leiden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Snelwegfreak » ma 05 nov 2018, 11:44

Ik kan zo geen reden bedenken, anders dan dat ze daar nog werkzaamheden moeten uitvoeren. Zoiets doet men niet voor de lol.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Willem » ma 05 nov 2018, 12:28

Het zou daardoor wel eens beter kunnen doorstromen. Nu heb je kort achter elkaar eerst de linkerrijstrook op de hoofdrijbaan die afvalt en direct daarna de invoeger. Door dat wat te scheiden heb je niet twee stromen die tegelijk bij elkaar invoegen.

ThisRulez
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 15:40

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door ThisRulez » di 06 nov 2018, 8:07

Als het weer mee blijft zitten gaan vrijdagochtend de 4 nieuwe rijstroken op HRL open. De barrier is geplaatst om 's nachts genoeg veilige ruimte te creëren voor de wegwerkers om de deklaag tussen 43.400 - 42.700 aan te brengen.

WoutdeWegenbouwer
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 dec 2014, 11:09

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door WoutdeWegenbouwer » di 06 nov 2018, 8:52

Blijft een beetje rommelig overkomen die 4e rijstrook ligt al geheel klaar. die deklaag hadden ze beter aan kunnen brengen met een barrier tussen rijstrook 2 en 3 (over grote lengte) zodat tijdens het werk er altijd 2 rijstroken beschikbaar waren en er niet gewisseld hoefde te worden.

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Riis » do 08 nov 2018, 9:17

De barriers zijn wat mij betreft een prima idee, en kan op veel meer plaatsen in Nederland worden toegepast (of in de vorm van een doorgetrokken streep). Iedereen kan zo rustig zijn positie op de weg bepalen in plaats van dat iedereen zo snel mogelijk naar de gewenste rijbaan wilt. Als de werkzaamheden klaar zijn en de rechterrijstrook weer vrij komt (en we dus 4 banen hebben) mogen ze wat mij betreft die barriers (of een doorgetrokken streep..) laten liggen.

Als men nu alleen nog de trucks over de parallelbaan laat rijden scheelt dat ook heel veel bewegingen en rem-acties op de A4, en de parallelbaan kan dat volgens mij makkelijk verwerken samen met het overige verkeer. Het enige probleem is dat dat tot slot zal dat natuurlijk weer problemen geven bij de mensen die vanaf de N11 willen invoegen richting Amsterdam, maar die moeten 'gewoon' met >90 km/u aan komen rijden en niet met <60 km/u omhoog komen sukkelen en de auto voor de truck te gooien. Fileprobleem A4 Zoeterwoude-Rijndijk opgelost.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door sanderl » do 08 nov 2018, 9:35

De parallelbaan staat dagelijks helemaal vast. Hoezo oplossing? :dontknow:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » do 08 nov 2018, 9:41

Snelle invoegers worden vanzelf langzame invoegers als het op de rijbaan niet doorstroomt. Het vliegertje zou alleen op gaan als de langzame invoegers de hoofdoorzaak van de files zouden zijn, wat natuurlijk niet zo is.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » do 08 nov 2018, 13:56

Alle vrachtverkeer via de parallelstructuur zou wel voorkomen dat de rechterbaan = vrachtwagens massaal voor de structuur een baan naar links schuift en erna weer naar rechts. Echter ik denk dat er niet voldoende capaciteit is parallel. Die staat inderdaad nu al vast. En dat komt door het invoegen aan het einde terwijl er maar 1 strook beschikbaar is - daardoor valt het stil en is er zo'n slechte doorstroming dat er nauwelijks capaciteit is.

HEt probleem is een tekort aan capaciteit bij Leiden en het wordt verergerd door een parallelstructuur. 2 + 1 < 3 in dit geval.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Lekkere Kwal » do 08 nov 2018, 20:26

^^ lijkt me juist niet handig. Een vrachtwagen kost makkelijk tientallen seconden om weer op snelheid te komen, vandaar dat je er in files vaak grote gaten voor ziet ontstaan. Dat is soms handig voor een treintje invoegers, maar als het er vol zit met vrachtwagens is het langer geblokkeerd en kom je er uiteindelijk ook nauwelijks meer tussen.

WoutdeWegenbouwer
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 dec 2014, 11:09

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door WoutdeWegenbouwer » do 08 nov 2018, 21:19

ik bedoelde een soort 2-2 systeem op één rijbaan zodat er op 2 rijstroken gewerkt kan worden en die andere 2 beschikbaar zijn tijdens de werkzaamheden. Buiten de werktijden zijn er 4 rijstroken beschikbaar voor het gehele werkvak. Als 1 helft gerealiseerd is kan de barrier iets verplaatst worden en kan de ander helft uitgevoerd worden. Zo hebben we rijksweg A4 tussen Schiphol en Hoofddorp (2-2) en de rijksweg A10 oost tussen Amstel en Watergraafsmeer (1-2) uitgevoerd. Werkt veiliger en geeft het autoverkeer veel meer rust, nu was het rommelig.

ThisRulez
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 15:40

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door ThisRulez » vr 09 nov 2018, 8:10

Vanochtend is ook de 4de rijstrook op HRL vrijgegeven

Plaats reactie