[A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Jurjen » do 29 okt 2015, 14:26

En heeft vooral nut voor verkeer naar de A12 en zal dus weinig bijdragen aan de drukte bij Leidschendam.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door verfmeer95 » do 29 okt 2015, 20:05

Ik denk dat exroosje vooral last heeft van het feit dat meer mensen van de parallelbaan weten, en die ook gaan gebruiken. Als er vaak files op de hoofdrijbaan staan, zou ik ook voor de parallelbaan kiezen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » do 05 nov 2015, 14:16

Ik doelde ook vooral op die Sijslingvariant.

Als die er voor zorgt dat het verkeer makkelijker doorstroomt naar het Prins Clausplein vanuit A13 en A4 omdat deze stromen elkaar niet meer hoeven kruisen, dan is het toch logisch dat het verkeer bij de eerstvolgende bottleneck opstroopt - het einde van de parallelstructuur leidschendam.

En ja, het wordt natuurlijk ook steeds populairder bij de reguliere gebruikers. Heel veel vrachtwagens doen dit zodat ze verderop niet naar rechts hoeven.

Leidschendam is feitelijk qua parallelstructuur aantrekkelijker als Leiden, omdat deze niet in 1 strook eindigt. Iedereen die wat vaker Leiden heeft geprobeerd is er wel eens tegenaan gelopen dat de parallelstructuur aantrekkelijk lijkt maar aan het einde vastloopt, terwijl het verkeer op de hoofdrijbaan dan al lang weer lekker doorrijdt.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Jurjen » do 05 nov 2015, 16:53

^^ Toen ik daar vorig jaar bijna wekelijks langskwam met rijles (half 5 's middags op donderdag) was de weeffile nooit zo erg dat daarmee het verkeerd naar de A4 echt gehinderd werd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door harry » do 05 nov 2015, 17:08

exroosje schreef:Ik doelde ook vooral op die Sijslingvariant. Als die er voor zorgt dat het verkeer makkelijker doorstroomt naar het Prins Clausplein vanuit A13 en A4 omdat deze stromen elkaar niet meer hoeven kruisen
Die variant zorgt er toch alleen voor dat verkeer richting de A12 elkaar niet meer hoeft te kruisen?
Ik rijd dagelijks van A13 naar N14 en mijn route is niet veranderd.

Volgens mij is het probleem dat het verkeer vanuit de A4 richting Leiden van 3 stroken naar 1 strook gaat, terwijl het verkeer vanuit de A12 (Voorburg en Zoetermeer) ieder 1 strook houdt, tot aan Leiden aan toe.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Peter » vr 06 nov 2015, 6:45

Ik begrijp je niet, Harry. Bedoel je dat de hoofdbaan A4 na de afslag naar de N14 maar 2 stroken heeft, waarvan er eentje afvalt na de samensmelting met de parallelbaan, die 2 stroken toevoegt (4>3, straks 4) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Starlet » vr 06 nov 2015, 8:31

Dat bedoelt Harry, ik denk dat hij uit probeert te leggen dat als je op de hoofdrijbaan rijdt, dat indien je niet van rijstrook wisselt (tenzij je moet) dat er 1 rijstrook van de A4 overblijft. Als je een rijstrook van de parallelbaan af kunt laten vallen voordat deze samenvoegt met de hoofdrijbaan geef je de hoofdrijbaan een extra rijstrook.

Overigens neem ik vaan de parallelbaan. Deze is gewoon sneller en geeft mij de optie om over Stompwijk te rijden.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » vr 06 nov 2015, 9:46

Dat klopt,
Uiteindelijk ga je van 3 hfd + 2 par naar 2 hfd + 2par naar 3hfd.
Alle stroken vallen links af dus de mensen op de hoofdrijbaan moeten doorvoegen naar rechts.
Overigens heeft de parallelstructuur aan het einde nog een invoeger vanuit Leidschenveen, maar dat past er normaliter makkelijk bij.

Had het verkeer vanuit A13 en A4 richting de A4 voor de Sijsling variant helemaal geen last van terugslag van de file ontstaan door het kruisen van verkeer richting de A12? Oftewel heeft dat voor jou niets verbeterd Harry?

De Stompwijk variant nemen heb ik ook wel eens overwogen, maar ik ben dan wel bang bij Leiden vast te lopen op N206 voor de oprit naar de A4 en de parallelstructuur. Richting den Haag wel eens gedaan bij een ongeval op de A4.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door harry » vr 06 nov 2015, 16:15

exroosje schreef:Had het verkeer vanuit A13 en A4 richting de A4 voor de Sijsling variant helemaal geen last van terugslag van de file ontstaan door het kruisen van verkeer richting de A12? Oftewel heeft dat voor jou niets verbeterd Harry?
Ik ga tegenwoordig vroeger naar huis, met dus meer kans op file.
Voorheen kon ik de file richting Zoetermeer nét omzeilen als ik na 18:00 vertrok. Tegenwoordig heb ik bijna nooit last van het verkeer richting Zoetermeer, ook niet om 17:30.

Waar ik wél last van heb is verkeer dat de parallelbaan richting Leiden neemt (en toch niet de afrit Leidschendam). Die staan samen met mij een tijdje in de file op die ene strook...
Als de file naar Leiden al bij Ypenburg begint en mijn geduld op is neem ik wel eens de A12, afrit Voorburg, en dan binnendoor richting de N14.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Sendis » do 10 mar 2016, 7:28

Er is weer een heleboel geld verspild en is er dus weer werk aan de winkel:

http://m.ad.nl/ad/m/nl/1012/Nederland/a ... temId=5585

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Snelwegfreak » do 10 mar 2016, 7:51

Wordt neem ik aan alleen maar erger als straks de Rijnlandroute erop aangesloten is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Wouter N14 » do 10 mar 2016, 8:54

Heel indrukwekkend zijn de maatregelen niet:
Daarom komen er borden en de markering op de weg wordt aangepast zodat de weggebruiker meer informatie krijgt. Ook verschuiven de strepen van drie naar twee rijstroken op de hoofdrijbaan richting Den Haag. Zo kunnen bestuurders langer van de derde rijstrook gebruikmaken.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3085425 ... p-de-schop
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Rein » do 10 mar 2016, 8:58

Het stukje A4 bij Leiden/Leiderdorp is natuurlijk een gigantische flessenhals, zeker als je kijkt naar de rest van de A4 tussen Amsterdam en Rotterdam. Ook bijvoorbeeld 's avonds laat moet je daar flink van het gas af, omdat er op die te smalle rijbaan altijd slakken voor je neus zitten. Het enige wat echt soelaas zal bieden is er op beide richtingen een rijstrook bij te leggen. Dat kost wellicht wat tijd (en een beetje geld), maar zolang dat niet gebeurt lost het probleem niet op.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door H. » do 10 mar 2016, 11:50

Wouter N14 schreef:Heel indrukwekkend zijn de maatregelen niet:
Daarom komen er borden en de markering op de weg wordt aangepast zodat de weggebruiker meer informatie krijgt. Ook verschuiven de strepen van drie naar twee rijstroken op de hoofdrijbaan richting Den Haag. Zo kunnen bestuurders langer van de derde rijstrook gebruikmaken.
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3085425 ... p-de-schop
Crosspost:

De afstreping van 3 naar 2 rijstroken komt dus verder richting Den Haag te liggen. Dat betekent wel dat er extra asfalt moet worden aangebracht, er ligt nu geen asfalt na het verdrijvingsvlak: https://www.google.nl/maps/@52.1394378, ... 312!8i6656

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door chriskrusz » do 10 mar 2016, 14:47

Doet u mij maar dan een stukje verder t/m waar er weer een rijstrook bij komt vlak na de splitsing A4/A12.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door hoevenpe » do 10 mar 2016, 16:39

In ieder geval dan zover doortrekken dat als het deel Leiden - Den Haag 2x4 is het netjes aansluit en er in zuidelijke richting altijd 3 rijstroken HRB zijn...

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door exroosje » do 10 mar 2016, 16:58

Dromen mag altijd. Maar ik denk dat het over een paar 100m gaat om de zaak minder onoverzichtelijk te maken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door RSK » do 10 mar 2016, 18:54

Voor de zoveelste keer vanmiddag even de data uit INWEVA erbij gehaald. :dyn_hyp:

Gegevens voor de hoofdrijbaan richting Den Haag, intensiteit gestapeld uitgesplitst naar voertuigklasse:

Afbeelding

Duidelijk te zien dat de avondspits hier het grootste probleem is. Maar juist op dat moment van de dag is het aandeel vrachtverkeer al aan het dalen. Tussen 15:00 en 18:00 ligt er een piek rond 3400 mvt per uur. Zou je vrachtverkeer (in de spits) naar de parallelbaan verbannen, dan verschuift je piek wat naar achteren. Maar je blijft tegen de 3100 mvt per uur zitten. De parallelbaan zou dat overigens wel kunnen hebben:

Afbeelding

Is het idee om de hoofdrijbaan te voorzien van een :C7: eigenlijk al eens naar voren gekomen? Een wondermiddel is het niet, maar het zou wellicht het gebruik van de rechterrijstrook op de hoofdrijbaan kunnen bevorderen; mensen zitten nu eenmaal niet graag achter een vrachtwagen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Snelwegfreak » do 10 mar 2016, 18:59

Het is vooral interessant te kijken wáár de files ontstaan. Ik heb zo'n vermoeden dat de afstreping een grote boosdoener is.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door RSK » do 10 mar 2016, 19:05

^^ Die afstreping zal zeker meespelen, maar 3400mvt op 2 rijstroken moet prima kunnen; dat is 1700mvt per uur per rijstrook. De A12 bij Bodegraven heeft een veel bredere spits met op de top 1750mvt per uur per strook. Met minder rijstroken is je relatieve capaciteitsverlies door onderbenutting van de rechterrijstrook al snel een stuk groter, simpelweg omdat er maar één rijstrook is waar alle rechtsmijders heen kunnen. Veel mensen rijden nog liever tegen een slagboom aan dan dat ze tussen de vrachtwagens gaan rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Snelwegfreak » do 10 mar 2016, 19:08

Ik denk dat je dan toch het effect van een afstreping onderschat. Het gaat niet enkel om aantal motorvoertuigen per rijstrook. Het ritsen, ertussen prakken, remmen, afstand vergroten, et cetera. Dát veroorzaakt problemen. En dan deze specifieke afstreping richting Rotterdam, welke qua horizontaal en verticaal alignement bijzonder ongelukkig is ontworpen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Rogier » do 10 mar 2016, 19:38

Ik snap niet waarom men niet voor 3 rijstroken gaat kiezen.
Voor de aanpassingen van het wegvak moet men toch een omgevingsvergunning aanvragen, zodat dit werk pas in 2017 opgestart kan worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Rene » do 10 mar 2016, 22:43

Ongeveer 80% van het verkeer is daar doorgaand. Bij een volle aanvoer van 3 stroken is dan 2 op de hoofdbaan van het parallelbaanstelsel te weinig. Die afstreping is dan funest, want je levert aanzienlijk meer dan 20% van de capaciteit in. Dat je stroomafwaarts van die afstreping een intensiteit meet die wel past is logisch, maar dat zegt niet dat dat het totale verkeersaanbod is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Peter » vr 11 mar 2016, 3:15

Rogier schreef:Ik snap niet waarom men niet voor 3 rijstroken gaat kiezen.
Voor de aanpassingen van het wegvak moet men toch een omgevingsvergunning aanvragen, zodat dit werk pas in 2017 opgestart kan worden.
Voor het verlengen van de 3e strook is alleen een omgevingsvergunning nodig. Voor het doortrekken van de strook tot na het bijkomen van de parallelbaan moet het hele TB/MER circus van stal ook al gaat het maar om 1 km op bestaand zandbed (uitbreiding tussen twee aansluitingen). En dan zit je in 2021 of zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door captain007 » vr 11 mar 2016, 7:56

^^ Lijkt mij geen slecht plan om dat circus toch maar alvast op te starten. Vroeg of laat moet men er namelijk toch aan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Peter » vr 11 mar 2016, 9:38

Het kan lastig zijn om procedurele overlaps te creeren met de 4+4 uitbreiding Ldam-Leiden en de N434 aansluiting denk ik. Je kan alleen de uitvoering versnellen (kort deeltraject) na een groen procedureel licht.

(over)lapmaatregelen zouden veel sneller moeten kunnen. In dit geval dus Europesche overregulering of wellicht over-interpretatie van RvSt van Europese regels.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door Starlet » vr 11 mar 2016, 12:05

In de avonduren staat er nu aan het einde van de parellelrijbaan ri Den Haag file. Ik zie niet in hoe het gaat helpen om het vrachtverkeer te verbieden op de hoofdrijbaan, behalve dat er mogelijk minder bestuurders zullen kiezen voor een sluiproute langs/via de parallelbaan. Het zal dus een soort van ontmoedigingsbeleid zijn.
De snelste route in de spits is de parallelrijbaan en dan keren op de rotonde bij afrit 7 en weer terug de A4 op richting Den Haag.... Veel bestuurders maken hier gebruik van.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door sanderl » vr 11 mar 2016, 12:45

In de ochtend staat de parallelbaan ook helemaal vast. Het is dus echt niet zo dat die baan voldoende capaciteit heeft zoals hier wordt gesuggereerd. Vrachtverkeer naar die baan dwingen heeft zin om de hoofdrijbaan te ontlasten. De fuik op de parallelbaan maak je er echter alleen maar groter mee, maar dat is een afweging die je zou kunnen maken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door RSK » vr 11 mar 2016, 13:10

^^ Heeft het slechte doorstromen van de parallelbaan niet vooral te maken met de slechte afvoer naar de N206 de stad in? Want daar sta je soms een eeuwigheid in de rij voor de verkeerslichten en het Lammeschansplein.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: [A004] Leiden - Den Haag: verbreding naar 2x4

Bericht door sanderl » vr 11 mar 2016, 13:42

Het probleem op de parallelbaan is dat de afvoer richting Den Haag te weinig capaciteit heeft. Hier werd gezegd dat maar weinig verkeer bij de splitsing Hoofdrijbaan-Parallelbaan de parallelbaan neemt, dan klopt. Er komt echter zoveel verkeer bij op de parallelbaan vanuit Leiden richting Den Haag dat één strook niet voldoet daarvoor. Dat is de flessenhals waardoor de parallelbaan ook vast staat.

Edit: Bij de aanleg van de Rijnlandroute is het overigens juist dát knelpunt op de parallelbaan dat wél aangepakt wordt. De aansluiting met de hoofdrijbaan wordt dan 2 strooks.

Plaats reactie