[A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Boerenkool » di 20 jan 2015, 19:37

De spitsstrook komt van de A7 en loopt in de bocht naar de A8 door om vervolgens langs de A8 te lopen en op te houden bij Zaaanstad zuid waar hij aan zal sluiten op de uitvoegstroken voor de Coentunnel aldaar. Dit alles zal over de spitsstroken lopen.

Kaarten en verkeerseffectenberekeningen zijn hier te zien http://www.platformparticipatie.nl/proj ... ocumenten/

Ik zag ook al wat aparts. Ze hebben een vluchthaven uit het plan gehaald, die wordt geintegreerd in de bestaande parkeerplaats. Het eerste vak krijgt een vlucht/pechstatus. :nuts:

Nee dat is lekker, met je lekke band de verzorgingsplaats speciaal naar dat plekje, de wildparkerende vrachtwagenchauffeur vriendelijk even verzoekend op te tiefen.. B( :facepalm:
Hier gaan nog veel mensen zich over verbazen.
Dat is nu echt doorgeschoten richtlijninterpretatie. Netjes om de zoveel meter een pechhaven en verder niet nadenken.
Leg gewoon asfalt neer waar het wel kan, er kan vast wel een lapje asfalt bij in of uitvoegstrook of elders.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amster

Bericht door Rene » di 20 jan 2015, 20:26

^^
Probleem is dat men daar een paar jaar geleden een ENORM geluidscherm heeft neergezet, zonder goed naar de toekomst te kijken.
Daarbij is een strook asfalt verloren gegaan (die als vluchtstrook had kunnen dienen), en het scherm is zowat bovenop de geleiderail gezet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Purmerend - Amsterdam

Bericht door Chris » wo 04 feb 2015, 14:52

Rijkswaterstaat schreef:Rijkswaterstaat verstrekt opdracht aanleg spitsstrook A7

Rijkswaterstaat heeft woensdag 4 februari 2015 bouwbedrijf BAM opdracht gegeven de spitsstrook op de A7, van Purmerend-Zuid tot en met knooppunt Zaandam, aan te leggen. De aanleg van de spitsstrook is onderdeel van het project ‘Aanleg Spitsstroken A7/A8’ van het landelijk programma Beter Benutten. Met de aanleg van spitsstroken gebruiken de weggebruikers de vluchtstrook bij drukte als extra rijstrook. Hierdoor worden de bestaande wegen beter benut en verbetert de doorstroming.

Rijkswaterstaat heeft de aanbesteding van het Design & Construct-contract uitgevoerd volgens Best Value Procurement (BVP). BVP is een aanpak die uitgaat van de meeste waarde voor de laagste prijs. Doordat opdrachtnemer zelf kan bepalen hoe deze het project realiseert, maakt Rijkswaterstaat optimaal gebruik van de expertise van de marktpartij.

Nu het contract gegund is kan BAM direct aan de slag met de voorbereidingen voor de aanleg van de spitsstrook. De eerste werkzaamheden zijn al voor de zomervakantie zichtbaar. Naar verwachting wordt de spitsstrook voor het einde van het jaar opengesteld voor het verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Chris » do 26 feb 2015, 14:10

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... hoorn.html

Het startdocument voor de MIRT-verkenning is ter inzage gelegd. Het plangebied is uitgebreid tot Hoorn-Noord en heet nu de 'Corridorstudie Amsterdam-Hoorn'. Gepland is om begin 2017 een voorkeursbeslissing te nemen. De € 300 miljoen komt sowieso pas na 2023 beschikbaar.

Ik denk overigens niet dat € 300 miljoen voldoende is om de A7 helemaal tot Hoorn-Noord naar 2x3 rijstroken te verbreden. Technisch zal het niet zo complex zijn, maar het zijn wel veel extra kilometers ten opzichte van de oorspronkelijke begrenzing van Purmerend-Noord.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » do 26 feb 2015, 16:40

Ik denk dat het gebied is uitgebreid omdat er nu al tussen N243 en Hoorn-Noord (N302) een doorstromingsprobleem is. Als je de problemen alleen bij Purmerend oplost, dan creëer je dus een nog groter probleem bij Hoorn. Dat wil je natuurlijk tegelijkertijd oplossen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » di 24 mar 2015, 12:41

Er zijn geen beroepen ingediend tegen de spitsstrook Purmerend --> Zaandam, waarmee het TB onherroepelijk is geworden.
Laatst gewijzigd door Rene op di 24 mar 2015, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door waldo79 » di 24 mar 2015, 12:50

Daar ga jezelf gemak van ondervinden :yes:

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door JJK » wo 25 mar 2015, 7:13

Waarom zie ik op het TB dat de rechter rijstrook van HRL opgebouwd wordt tot spitsstrook terwijl dat in de huidige situatie gewoon een rijstrook is?

EDIT: grapje, verkeerd gekeken :geeuw:

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door renevisscher » ma 30 mar 2015, 16:34

Ik zit nu nog eens het tracé besluit door te kijken. Valt me toch op dat de nieuw te bouwen spitsstrook op de A8 Rechts (Richting Purmerend dus) eigenlijk 100 meter te laat begint. Liefst had ik gezien dat 5 hier door zou lopen als zijnde spitsstrook. Dus kijkende voor de verzorgingsplaats en na de verzorgingsplaats zou je dan krijgen:
Rijstrook 1+2 -> A8 Rijstrook 1+2
Rijstrook 3+4+5 -> A7 Rijstrook 1+2+Spitsstrook

Ik denk dat als je dat zou doen er een stuk minder file op de A8 voor knooppunt Zaandam zal komen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » ma 30 mar 2015, 19:16

^^
Oh, dat heb ik destijds van heel dichtbij ook vrij hard geroepen. Want de afstreping van 5 naar 4 stroken is de primaire filebron op dat wegvak.
Maar als men het niet wil horen, dan zij het maar zo. :geeuw:

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door renevisscher » vr 03 apr 2015, 13:43

Ja daarom, dit is echt een file die er steeds vaker staat, andere optie zou eventueel nog zijn om de invoeger van de oprit 1 (Zaanstad Zuid/Oostzaan) als spitsstrook door te laten gaan. Punt blijft in iedergeval in mijn ogen dat je voor het laten afvallen van de linker rijstrook de spitsstrook al beschikbaar wil hebben, voor de verzorgingsplaats dus en niet er na. Aan de andere kant denk ik dat diezelfde verzorgingsplaats dan wel in de weg ligt wat dus wellicht een flinke investering zou vragen om een en ander passend te krijgen, terwijl het al een vrij krappe en kleine verzorgingsplaats is. Ook wordt het dan wellicht te lastig om vanaf de verzorgingsplaats bij druk verkeer nog richting de A8 voor te sorteren. (3 ipv 2 rijstroken oversteken binnen een kilometer).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » vr 03 apr 2015, 15:11

Vluchtstrook loopt door langs de verzorgingsplaats, dus dat zal wel meevallen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Chris » ma 24 aug 2015, 15:19

Rijkswaterstaat schreef:Aanleg spitsstroken voor vlottere doorstroming A7 en A8 van start

Rijkswaterstaat is gestart met de aanleg van spitsstroken op de vluchtstroken van de A7 en A8 tussen Purmerend-Zuid en Oostzaan. Door inzet van de spitsstroken worden de A7 en de A8 beter benut, waardoor het verkeer vlotter kan doorstromen van en naar Amsterdam.

Rijkswaterstaat stelt de spitsstroken voor het einde van het jaar open voor het verkeer.

De bestaande spitsstrook op de A7, tussen knooppunt Zaandam en Purmerend-Zuid wordt verlengd tot op de A8. Richting Amsterdam legt Rijkswaterstaat een spitsstrook aan tussen Purmerend-Zuid en Oostzaan. In totaal gaat het om elf kilometer nieuwe spitsstrook.

De aanleg van de spitsstroken omvat onder meer de bouw van nieuwe pechhavens, informatieportalen en nieuwe cameramasten en het frezen en asfalteren van het bestaande wegdek van de A7. Deze asfalteringswerkzaamheden vinden plaats in september en oktober, waarbij de A7 ’s nachts is afgesloten. Op de A8 richting Amsterdam wordt een bestaand geluidsscherm verplaatst om ruimte te maken voor een pechhaven. Om veilig te kunnen werken wordt hier een tijdelijke barrière geplaatst en geldt er op dit stuk een snelheidsbeperking van 90 km/u.
http://rws.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarc ... start.aspx

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » ma 24 aug 2015, 22:43

Coentunnel Company is al bijna klaar met de aanpassingen op haar beheergebied. De wisselbewegwijzering, camera's en spitsstrookmarkering op de A8-Li en A8-Re zijn al aangebracht - maar eindigen abrupt bij de beheergrens.

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Freak187 » di 15 sep 2015, 11:01

Rene schreef:^^
Oh, dat heb ik destijds van heel dichtbij ook vrij hard geroepen. Want de afstreping van 5 naar 4 stroken is de primaire filebron op dat wegvak.
Maar als men het niet wil horen, dan zij het maar zo. :geeuw:
Maar is er geen sprake van voortschrijdend inzicht? Dus dat ze zien dat het verkeer vastloopt daar. Je kon het van te voren zien aankomen, maar goed daar is blijkbaar niks mee gedaan. Maar ik hoop (als dagelijkse weggebruiker van de A8/A7) dat hier iets mee gedaan wordt. Is er hoop?

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Freak187 » do 26 nov 2015, 17:02

Is er trouwens een harde datum omtrent de openstelling van de spitsstrook? Ik lees overal eind 2015, maar kan dat iets concreter?
Deze weg schreeuwt trouwens om een permanente uitbreiding. Ik stond vanochtend weer een kwartier te wachten voordat ik überhaupt bij de doseerlichten van oprit Purmerend-Zuid kwam. De weg is gewoon vol. En de file begint al om een uurtje of 05.30 in de ochtend. Dus andere tijden gaan werken is niet eens een optie.
Hoorn en Purmerend zijn gigantisch gegroeid, maar de 2x2 rijbanen (met nu een spitsstrook) zijn nooit meegegroeid. Volgens mij kun je makkelijk een 2-tal rijbanen in het midden (dus middenberm opofferen) neerleggen. Maar ik zal wel te simpel denken.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Jurjen » do 26 nov 2015, 22:11

^^ Vanaf 2023 gaat de schop de grond in voor een definitieve verbreding naar 2x4 tot Purmerend en 2x3 tot Hoorn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » do 26 nov 2015, 23:01

^^
Er is in het geheel nog geen besluit genomen.

(En 2x3 tot Hoorn is denk ik een utopie, want dat vereist een extra brug over het NH-Kanaal bij Purmerend inclusief verlegging van rijbanen en verplaatsen van sportvelden en/of geluidswallen; een duur grapje, en het geld is zéér beperkt.)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Jackbauer1350 » do 26 nov 2015, 23:26

^^ Dan kan je haast beter meteen die rare knik eruit halen en de A7 verleggen zodat deze ten westen van de Karwei het kanaal oversteekt. Dus vanaf Zaandam eerst een stukje over het oude tracé (Oude Provincialeweg). Dan ter hoogte van de kruising met de Laan der continenten af laten buiten richting het kanaal om aan de noordzijde weer op de bestaande weg aan te sluiten.
Vereist wel wat onteigeningen en heraanleg van de aansluitingen 4 en 5

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door JJK » vr 27 nov 2015, 7:49

Rene schreef:^^
Er is in het geheel nog geen besluit genomen.

(En 2x3 tot Hoorn is denk ik een utopie, want dat vereist een extra brug over het NH-Kanaal bij Purmerend inclusief verlegging van rijbanen en verplaatsen van sportvelden en/of geluidswallen; een duur grapje, en het geld is zéér beperkt.)
Het beperkte geld is al jaren zichtbaar in de aanleg, of beter gezegd uitstel van de A8

EDIT: de steunpunten van een tweede brug over het NH kanaal staan er gelukkig al :shutup:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Kaaiman » vr 27 nov 2015, 8:28

Rene schreef:(En 2x3 tot Hoorn is denk ik een utopie, want dat vereist een extra brug over het NH-Kanaal bij Purmerend inclusief verlegging van rijbanen en verplaatsen van sportvelden en/of geluidswallen; een duur grapje, en het geld is zéér beperkt.)
Het weglichaam is toch al lang op 2x4 voorbereid ter plaatse? (Ver)plaatsen van een paar geluidwerende schermen en je bent ruimtelijk gezien klaar lijkt me. Het lijkt me onnodig om buiten het bestaande weglichaam te treden, ook niet tijdens de bouw van de tweede brug. :dontknow:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » vr 27 nov 2015, 8:50

^^
De bestaande vaste brug is van een type dat niet even met een strookje kan worden verbreed. Het dwarsprofiel t.p.v. de brug kent geen vluchtstroken en 'benutten' is dus niet mogelijk. Dus als je wat wilt (2x3 met weef-/invoeg-/uitvoegstroken en vluchtstroken t.p.v. de brug), moet je er een nieuwe brug naast bouwen, en dan zal de richtingbaan naar het noorden compleet naar het oosten opgeschoven moeten worden - en dat heeft gevolgen voor de afstand tussen de weg en de wijk Weidevenne, kwadrant Europa. Verder is de A7 tussen de afritten 5 en 8 wel voorbereid op 2x3, maar de vele viaducten over het OWN moeten dan ook worden verbreed. Kortom: wil je met een verbreding noordelijker dan afrit 4 gaan, dan moet de portemonnee flink open. Ik denk dat de kans dat dat laatste gaat gebeuren dan ook niet zo heel erg groot is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Kaaiman » vr 27 nov 2015, 9:08

Ergo: het planologische probleem is enkel milieuhinder; de ruimte is er in principe wel. Voor de rest is het probleem vooral van civieltechnische aard: aanpassing/nieuwbouw kunstwerken.

Me dunkt dat inderdaad voor dat laatste probleem de buidel flink open zal moeten. Ik tel rond de 20 kunstwerken die dan verbreed zouden moeten worden tussen de N244 en de N302, vooral bruggen. Dat wordt inderdaad een dure grap. Het zal dan wel op spitsstroken uitdraaien, denk ik, want de vluchtstrook is wel overal aanwezig.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op vr 27 nov 2015, 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » vr 27 nov 2015, 9:13

Het probleem is een taakstellend totaalbudget, waarin een complete aanpassing van knooppunt Zaandam uiteraard prioriteit heeft. Als er niet structureel meer geld wordt uitgetrokken, dan zie ik persoonlijk een verbreding noordelijk van afrit 4 van de A7 niet gebeuren. En zelfs als er wel structureel meer geld zou komen, dan moet verbreding van de A7 Purmerend-Hoorn gaan concurreren met aanpassing van de A8 tussen knooppunt Zaandam en Westzaan (inclusief aanpassing van de aansluitingenstructuur en OWN-structuur met ongelijkvloerse kruising van OWN en de Zaanspoorlijn, iets wat de gemeente Zaanstad héél graag wil). Als er al boven Purmerend verbreed wordt, dan zou je eerst denken aan het gedeelte tussen de afritten 7 en 9, omdat daar de problematiek van het verkeer van de Westfrisiaweg speelt voor de A7.

Problematiek van infrastructuur is meestal financieel-bestuurlijk, en dat is vaak een stuk lastiger dan zaken als ruimte en civieltechniek.

In principe kan er nog tot alles worden besloten, en het hangt in belangrijke mate af van de regionale bestuurders en de landelijke politiek.
Ook die verbreding noordelijk van Purmerend is altijd nog gewoon een optie. Alleen vrees ik niet zo'n kansrijke optie.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Piles » vr 27 nov 2015, 12:50

Freak187 schreef:Is er trouwens een harde datum omtrent de openstelling van de spitsstrook? Ik lees overal eind 2015, maar kan dat iets concreter?
Dat kan:
A7 spitsstrook 7 december open

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » vr 27 nov 2015, 13:43

Dan mogen ze wel doorwerken, want de bewegwijzering en de RVV-kantelwalspanelen waren eergisteren in elk geval nog lang niet op orde.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door nederland24 » ma 30 nov 2015, 13:41

Rene schreef:Het probleem is een taakstellend totaalbudget, waarin een complete aanpassing van knooppunt Zaandam uiteraard prioriteit heeft. Als er niet structureel meer geld wordt uitgetrokken, dan zie ik persoonlijk een verbreding noordelijk van afrit 4 van de A7 niet gebeuren. En zelfs als er wel structureel meer geld zou komen, dan moet verbreding van de A7 Purmerend-Hoorn gaan concurreren met aanpassing van de A8 tussen knooppunt Zaandam en Westzaan (inclusief aanpassing van de aansluitingenstructuur en OWN-structuur met ongelijkvloerse kruising van OWN en de Zaanspoorlijn, iets wat de gemeente Zaanstad héél graag wil). Als er al boven Purmerend verbreed wordt, dan zou je eerst denken aan het gedeelte tussen de afritten 7 en 9, omdat daar de problematiek van het verkeer van de Westfrisiaweg speelt voor de A7.

Problematiek van infrastructuur is meestal financieel-bestuurlijk, en dat is vaak een stuk lastiger dan zaken als ruimte en civieltechniek.

In principe kan er nog tot alles worden besloten, en het hangt in belangrijke mate af van de regionale bestuurders en de landelijke politiek.
Ook die verbreding noordelijk van Purmerend is altijd nog gewoon een optie. Alleen vrees ik niet zo'n kansrijke optie.
Ook het beleid is niet goed op orde in Nederland. Voor dure, grote infrastructuurprojecten wordt meestal wel geld opzij gelegd, maar voor simpele wegverbredingen om de urgente capaciteitsproblemen op te lossen is meestal niet voldoende geld. Terwijl je voor ongeveer 2 miljard prima de A1, de A7, de A15 de A58 en de A67 kan verbreden. Ik ben groot voorstander van de nieuwe A4 en de nieuwe A15, maar de urgente problemen worden daarmee niet aangepakt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Wouter N14 » ma 30 nov 2015, 20:25

^^ Moest ik van het weekend ook aan denken toen ik over de A20 reed. Er zijn de laatste jaren heel veel prachtige en zeer dure projecten uitgevoerd, die ook zeker de doorstroming hebben bevorderd, maar in de (ruime) Randstad zijn er tal van wegen die al járen geleden verbreed hadden moeten zijn naar minimaal 2*3.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door nederland24 » ma 30 nov 2015, 22:01

^^Ik ben groot voorstander voor het bouwen van een robuuster netwerk en voor de lange termijn ook heel handig, maar voor de kortere termijn, blijf je de dagelijkse files natuurlijk wel houden. De balans is een beetje zoek.

kees100
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door kees100 » di 01 dec 2015, 10:59

Rene schreef:Het probleem is een taakstellend totaalbudget, waarin een complete aanpassing van knooppunt Zaandam uiteraard prioriteit heeft. Als er niet structureel meer geld wordt uitgetrokken, dan zie ik persoonlijk een verbreding noordelijk van afrit 4 van de A7 niet gebeuren. En zelfs als er wel structureel meer geld zou komen, dan moet verbreding van de A7 Purmerend-Hoorn gaan concurreren met aanpassing van de A8 tussen knooppunt Zaandam en Westzaan (inclusief aanpassing van de aansluitingenstructuur en OWN-structuur met ongelijkvloerse kruising van OWN en de Zaanspoorlijn, iets wat de gemeente Zaanstad héél graag wil). Als er al boven Purmerend verbreed wordt, dan zou je eerst denken aan het gedeelte tussen de afritten 7 en 9, omdat daar de problematiek van het verkeer van de Westfrisiaweg speelt voor de A7.

Problematiek van infrastructuur is meestal financieel-bestuurlijk, en dat is vaak een stuk lastiger dan zaken als ruimte en civieltechniek.

In principe kan er nog tot alles worden besloten, en het hangt in belangrijke mate af van de regionale bestuurders en de landelijke politiek.
Ook die verbreding noordelijk van Purmerend is altijd nog gewoon een optie. Alleen vrees ik niet zo'n kansrijke optie.
Richting Hoorn had de (oude) oprit 7 doorgetrokken kunnen worden naar afrit 8 (er zat alleen een verzorgingsplaats tussen oprit en volgende afrit).
Dit had vertraging door invoegend verkeer op de A7 kunnen verminderen (voor relatief weinig geld).

Nu met de nieuwe oprit 7 (1 km zuidelijker) is de invoegstrook eigenlijk nog korter (ging bij de oude situatie over in de uitvoegstrook naar de verzorgingsplaats). Dus geen verbetering.
Verder is ook de doorstroming via de provinciale weg van Alkmaar naar Edam (en terug) verslechterd (uit eigen ervaring). Alleen de province Noord-Holland denkt nog dat de doorstroming is verbeterd.

Plaats reactie