[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Lekkere Kwal » di 15 jan 2019, 10:13

^^ als er zoals gezegd aan beide kanten een bouwdok verschijnt kan men dus 2 elementen tegelijk bouwen :idea:

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1015
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door LennyKravitz » wo 16 jan 2019, 23:55

Chris schreef: ma 22 okt 2018, 20:43
Jeff schreef: ma 22 okt 2018, 20:32Verder zag ik nog niets dat op een (hypermodern) tolplein leek
Veel meer dan dit heb je niet nodig:

Afbeelding
E6-44 by European Roads, on Flickr

Kun je uitleggen hoe dit werkt?
- Hoe werkt dit voor "niet vaste klanten die dagelijks door de tunnel gaan"? Dus voor iemand uit Lutjebroek die toevallig door de tunnel rijdt?

Bij de Westerscheldetunnel en Kiltunnel heb je gewoon tolpoorten. Waarom zou dat hier anders zijn?

Zonder de gissen... is er ook maar iets bekend over hoe men dit wil aanpakken?
Laatst gewijzigd door LennyKravitz op wo 16 jan 2019, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
It aint over 'till it's over...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door verfmeer95 » wo 16 jan 2019, 23:58

^^ Die krijgt de rekening via de post.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1015
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door LennyKravitz » do 17 jan 2019, 0:06

^^

Mag dat zomaar? Privacywetgeving? 't Is ook geen boete? Dus welke instantie gaat dit doen? En mag deze bij de kentekendatabase met persoonsgegevens? Hoe werkt het met buitenlandse kentekens? Als ik in een maand 3 keer door de tunnel rijd, krijg ik dan voor die luttele euro's dan 3x post? Moet ik de porto betalen? Dus duurder? vragen, vragen...

Echt ik vind het allemaal maar erg tricky en bovendien vraag ik me af of dit een beetje in het rond gissen is op een forum... want echt iets bekend lijkt er niet te zijn toch?

Waarom zou men geen schaduwtol heffen zoals bij de Velsertunnel?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Snelwegfreak » do 17 jan 2019, 6:17

Voor Noorwegen geldt dat je na een maand of 3 tot 4 je een brief binnenkrijgt van Euro Parking Collection plc. Deze is keurig volledig in het Nederlands en bevat een compleet overzicht van welke passages je wanneer gemaakt hebt. Betalen gaat met de creditcard. Ik vind het een geweldig systeem.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Mark » do 17 jan 2019, 7:00

LennyKravitz schreef: do 17 jan 2019, 0:06 ^^

Mag dat zomaar? Privacywetgeving? 't Is ook geen boete? Dus welke instantie gaat dit doen? En mag deze bij de kentekendatabase met persoonsgegevens? Hoe werkt het met buitenlandse kentekens? Als ik in een maand 3 keer door de tunnel rijd, krijg ik dan voor die luttele euro's dan 3x post? Moet ik de porto betalen? Dus duurder? vragen, vragen...

Echt ik vind het allemaal maar erg tricky en bovendien vraag ik me af of dit een beetje in het rond gissen is op een forum... want echt iets bekend lijkt er niet te zijn toch?

Waarom zou men geen schaduwtol heffen zoals bij de Velsertunnel?
Dat is allemaal al lang en breed vastgelegd in de wet "Tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15", aangenomen eind 2015 in de Eerste Kamer.
Artikel 8 (vastleggen persoonsgegevens en andere gegevens)
1. Onze Minister kan gegevens vastleggen van motorrijtuigen die over een wegvak als bedoeld in artikel 3, tweede lid, hebben gereden, voor het innen van het toltarief en het opleggen en invorderen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 10, eerste lid.
2. De gegevens, bedoeld in het eerste lid, zijn:
a. het kenteken van het voertuig;
b. de locatie en de het tijdstip van de vastlegging;
c. de foto-opname van het voertuig;
d. de kenmerken van het motorvoertuig die de hoogte van de tolheffing bepalen.
3. Als het toltarief niet binnen de termijn op grond van artikel 7, derde lid, onder a, is betaald, is Onze Minister bevoegd de gegevens verder te verwerken door deze te koppelen aan de naam, het adres en de woonplaats van de kentekenhouder.
4. De gegevens, bedoeld in het tweede en derde lid, worden bewaard:
a. gedurende een termijn van drie maanden na betaling van het toltarief;
b. totdat, voor zover van toepassing, een onherroepelijke bestuurlijke boete is betaald, of
c. gedurende de termijn, bedoeld in artikel 5:45 van de Algemene wet bestuursrecht, waarbinnen een bestuurlijke boete kan worden opgelegd.
Zie: https://www.internetconsultatie.nl/tolh ... 15/details, https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... tolheffing en https://www.wegenwiki.nl/Maasdeltatunnel#Tol

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » do 17 jan 2019, 8:42

Snelwegfreak schreef: do 17 jan 2019, 6:17 Voor Noorwegen geldt dat je na een maand of 3 tot 4 je een brief binnenkrijgt van Euro Parking Collection plc. Deze is keurig volledig in het Nederlands en bevat een compleet overzicht van welke passages je wanneer gemaakt hebt. Betalen gaat met de creditcard. Ik vind het een geweldig systeem.
Zou het het mooist vinden (ook vanuit een oogpunt van efficiëntie) als je de mogelijkheid zou krijgen je ook online aan te melden en zo af te rekenen. Conform Dart Charge en Pedemontana Lombarda-model. Waarbij het natuurlijk ook zo zou moeten zijn dat je deze betalers een vroeg-betaal-korting geeft ter hoogte van de portokosten van een papieren rekening. Dit zou meteen ook een logisch platform zijn voor abonnementshouders: geen kastje maar alles op basis van kentekenherkenning en automatische incasso met korting voor wie zich op de website daarvoor heeft aangemeld.

Voor de gelegenheidsbezoeker zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als je ook kunt afrekenen met het telepéage-kastje dat best wel wat Nederlanders inmiddels hebben. Lijkt een kwestie van zelfde technologie gebruiken en afspraken met de buitenlandse aanbieders van die kastjes over kostenomslag en doorbetaling van geïncasseerde bedragen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Schelpenpaadje » do 17 jan 2019, 9:24

^^ Zo'n online systeem is inderdaad het mooist en voordeligst voor zowel de gebruiker als de exploitant.

Gewoon zo lang mensen een machtiging voor automatische incasso of credit card opgeven een kleine korting geven.
Waarbij je in plaats van met abonnementen ook met staffels kunt werken, waardoor herhaaldelijk gebruik vanzelf goedkoper wordt voor de gebruiker.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » do 17 jan 2019, 9:42

^^ Alleen korting voor doorlopende SEPA-machtiging, zou ik zeggen. Zo laten tolmaatschappijen hun badge-klanten ook betalen. Als je met creditcard betaalt, ontvangt de ontvanger van het geld zijn betaling pas na enkele maanden en met een courtage. Aan een machtiging zijn natuurlijk ook kosten verbonden voor de incassant, maar die zijn veel lager.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Schelpenpaadje » do 17 jan 2019, 10:19

Goed punt. Die afweging zou aan de exploitant zijn. Je kunt er ook voor kiezen om een korting te geven voor het storten van een krediet waarmee het gebruik wordt verrekend. Mogelijkheden te over.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Chris » do 17 jan 2019, 16:23

Het systeem zoals jullie het beschrijven (kentekenregistratie, automatische incasso) is ook precies wat gepland is bij de Blankenburgtunnel en A15. Er komen geen fysieke tolpleinen.
  • Vanwege de samenstelling van het verkeersaanbod (mix van veelgebruikers en incidentele gebruikers), een vast tolbedrag per passage (geen kilometerheffing) en de beperkte omvang van de twee tolwegen wordt een systeem op basis van wegkantregistratie door middel van kentekenplaatherkenning het meest geschikt geacht voor de met dit wetsvoorstel beoogde tolheffing.

    Omdat de tolheffing op slechts twee schakels in het wegennetwerk zal plaatsvinden, is het te belastend om elke weggebruiker die gebruik wil maken van de betreffende wegen te verplichten tot het aanschaffen van een on-board unit of tag.

    Om het betalen van tol zo eenvoudig mogelijk te maken, kan er een account worden aangemaakt, zodat het betalen van tol automatisch verloopt en niet vergeten kan worden.

    Mede vanuit privacy-overwegingen wordt het, naast het betalen via een gebruikersaccount, ook mogelijk om een eenmalige betaling te verrichten. In dat geval is het openen van een gebruikersaccount niet nodig. Als het toltarief niet binnen de betaaltermijn wordt betaald, ontvangt een kentekenhouder waarvan de woon- of verblijfplaats bekend is, een betalingsherinnering (aanmaning). De kentekenhouder kan dan de verschuldigde tol alsnog voldoen. Als de tol niet wordt betaald, worden de gegevens overgedragen aan de handhaving en kan een bestuurlijke boete worden opgelegd.
>> https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 189-3.html

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5778
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Schelpenpaadje » do 17 jan 2019, 17:47

De fysieke rekening wordt gelijk een "betalingsherinnering (aanmaning)" genoemd.
Zijn hierop gelijk extra (administratie/incasso)kosten of een hoger tarief van toepassing om de hogere kosten te compenseren?

Het scheelt al dat de herinnering pas na enige tijd verstuurd wordt, zodat (in theorie) meerdere passages in dezelfde brief/herinnering vermeld kunnen worden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Lekkere Kwal » do 17 jan 2019, 19:16

^^ tja het zou ook wat raar zijn als je gratis op de pof over een tolweg kan rijden en nog netjes een brief krijgt per keer om dan t.z.t. eens kan gaan betalen. Dan krijg je mensen ook niet aan het nemen van een account met automatische afschrijving, je kan dan immers zonder bijkomende kosten de rekeningen afwachten (beter gezegd, op kosten van de tolheffing zelf). Bedenk wel dat dit systeem weer scheelt dat je niet bij het tolplein hoeft te staan en geen badge in je auto hoeft te plaatsen. De enige verplichting is dat je zelf zorgt dat je er ook voor betaalt, voor- of achteraf.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Chris » do 17 jan 2019, 19:36

Men vergelijkt het met parkeerbelasting. Daar ben je ook zelf verantwoordelijk voor het betalen ervan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Pino » do 17 jan 2019, 20:56

^^ Betekent dat laatste ook dat degene die het laat aankomen op nagezonden facturen meteen administratiekosten voor zijn kiezen krijgt? Wat dan natuurlijk meteen de "korting" oplevert voor de abonnee met machtiging en vrijwillige online-betaler.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Lekkere Kwal » do 17 jan 2019, 22:14

^^ ja, je betaalt extra voor er schriftelijk aan herinnerd te worden dat je geen tol hebt betaald.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Boerenkool » do 17 jan 2019, 22:16

Overdragen aan handhaving?
Wordt een niet betalende Poolse vrachteagen dan op een signaleringslijst gezet en ineens door een politewagen aan de kant gezet als hij langs een anprcamera reed?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door jelger » do 17 jan 2019, 22:53

Voor Nederlandse belastingplichtige kentekens gewoon verrekenen via de MRB incasso.

Kleine opslag voor overige kentekens t.b.v. de extra administratieve (afhandelings)kosten. Maar net als met de wildgroei aan vignetten of verschillende milieuzones heb ik met dergelijke tolheffing helemaal niets. Dit kunnen we toch gewoon uit de pot middelen betalen? We betalen met z'n allen genoeg, alle (openbare, niet-private) wegen zouden gewoon voor ons inclusief moeten zijn.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Lekkere Kwal » vr 18 jan 2019, 10:09

^^ Je zegt daar twee keer 'gewoon' maar die beide zaken zijn in werkelijkheid niet zo 'gewoon'. De MRB is een taak van de belastingdienst, niet van het Ministerie waar de vergoeding naartoe moet gaan (nl het Infrastructuurfonds). Om dezelfde reden wordt de verkeershandhaving ook niet met de MRB verrekend maar los uitgevoerd door het CJIB. En parkeergelden door de betreffende gemeente. Het is dus juist 'gewoon' om daar een aparte verwerking voor op te zetten die niet meer en niet minder hoeft te doen waar het voor is ingesteld. In wezen niet anders dan wat een tolplein-organisatie zou doen, alleen wordt het nu anders ingevuld (en is door het elektronische karakter ook goedkoper), en zodra de tolheffing wordt beëindigd kan deze organisatie ook weer in rook opgaan. Omgekeerd wil je ook niet dat als de MRB zou worden opgeheven of verhuisd wordt je opeens het zijtaakje van de tolheffing nog daarbij zou hebben.

Het idee dat alle wegen inclusief zouden moeten zijn forceert automatisch dat je ook een lager financieel plafond per project hebt, want betaald door iedereen en dan is de afweging sterker gestuurd richting versobering. Zoals beargumenteerd geeft de tolheffing extra ruimte voor het project en aangezien de doelgroep bereid is om tol te betalen zonder dat je een aanmerkelijk deel kwijtraakt (wat bijvoorbeeld bij de A13/A16 niet het geval bleek) kan je dus juist dat idee loslaten. In werkelijkheid is dat dus ook het 'gewone': dat je tol als stok achter de deur hebt in dit soort gevallen en dat je niet vastzit aan een inclusiviteitsprincipe.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door jelger » vr 18 jan 2019, 12:07

Ik ben helemaal voor financiële versobering wat dat aangaat.

Ajaxcied10
polderweggetje
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 8:50

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Ajaxcied10 » do 31 jan 2019, 9:46

Laten we alsjeblieft slim zijn en het hele betalingstraject uitbesteden aan het cjib. Zij hebben de middelen, de infrstructuur en toegang tot de europese databases.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Lekkere Kwal » do 31 jan 2019, 10:03

^^
Organisaties betrokken bij de handhaving en het toezicht

De uitvoering zal door publieke partijen plaatsvinden. Het gaat om de volgende werkzaamheden:

• Indien het toltarief niet tijdig geheel wordt betaald kan de kentekenhouder een bestuurlijke boete opgelegd krijgen. Voor het opleggen van de bestuurlijke boete is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de beoogde uitvoeringsorganisatie. Voor de feitelijke verzending en invordering van bestuurlijke boetes is het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) de beoogde uitvoeringsorganisatie. Bij de handhaving zal het kenteken worden verrijkt met de naam, het adres en de woonplaats (NAW-gegevens) van de kentekenhouder. De verrijking zal plaatsvinden via de RDW, waarbij zoveel mogelijk wordt aangesloten bij de dan geldende standaard werkwijze;

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Basjuh1981 » do 31 jan 2019, 16:05

Krijg je dan op je afschrift ook te maken met administratiekosten à € 9,-?

renetje
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 21:27

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door renetje » za 02 feb 2019, 13:31

Ajaxcied10 schreef: do 31 jan 2019, 9:46 Laten we alsjeblieft slim zijn en het hele betalingstraject uitbesteden aan het cjib. Zij hebben de middelen, de infrstructuur en toegang tot de europese databases.
het liefst wel met andere enveloppen ,anders schrik ik mij aldoor de pluris ;)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Boerenkool » zo 03 feb 2019, 12:08

Basjuh1981 schreef: do 31 jan 2019, 16:05 Krijg je dan op je afschrift ook te maken met administratiekosten à € 9,-?
Dat denk ik wel, nog meer zelfs. Ze hebben t over "bestuurlijke boetes". Dus het zal wel naheffing+boete wegen niet uitzichzelf betalen+administratiekosten zijn.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Dweep » wo 20 feb 2019, 13:54

Cool idee.
De Thomassentunnel werden meen ik bij scheepswerf Verolme gebouwd... die is letterlijk om de hoek 8-)
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Bluemoon23 » do 21 feb 2019, 18:22

Snelwegfreak schreef: do 17 jan 2019, 6:17 Voor Noorwegen geldt dat je na een maand of 3 tot 4 je een brief binnenkrijgt van Euro Parking Collection plc. Deze is keurig volledig in het Nederlands en bevat een compleet overzicht van welke passages je wanneer gemaakt hebt. Betalen gaat met de creditcard. Ik vind het een geweldig systeem.
Klopt, van de week toevallig binnen gekregen van mijn trip afgelopen Juli in Noorwegen
Ik had mij nergens voor aangemeld, maar ze weten je keurig te vinden :lol:

Ook voor een Zweedse brug kreeg ik een rekening van wel €0,62.........

Riis
woonerf
Berichten: 83
Lid geworden op: do 19 jan 2017, 10:02

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Riis » vr 01 mar 2019, 8:02

Is dat dat dan niet achteraf een vervelende verrassing als je op die manier een 'naheffing' krijgt terwijl je niet weet wat je te wachten staat? € 0,62 is niet veel maar er zullen vast wel trajecten zijn die aardig in de papieren kunnen lopen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Snelwegfreak » vr 01 mar 2019, 8:11

De tarieven staan langs de weg aangegeven. Je weet dus wat je kunt verwachten.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A024] Blankenburgverbinding (Blankenburgtunnel)

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 mar 2019, 13:48

Riis schreef: vr 01 mar 2019, 8:02 Is dat dat dan niet achteraf een vervelende verrassing als je op die manier een 'naheffing' krijgt terwijl je niet weet wat je te wachten staat? € 0,62 is niet veel maar er zullen vast wel trajecten zijn die aardig in de papieren kunnen lopen.
En je kunt je vooraf ook informeren op internet over de toltarieven.

Maar in Noorwegen heb je vaak toch geen tolvrij alternatief, dus dat soort kosten zul je hoe dan ook moeten incalculeren.

Plaats reactie