[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » di 13 sep 2016, 19:36

Die meneer van Wee lijkt een beetje het boegbeeld te zijn van de anti-autolobby. Bijna altijd als er een negatief nieuwsbericht komt over een wegenproject of wegenbeleid komt deze meneer aan het woord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » di 13 sep 2016, 20:06

Ik heb het rapport eens bekeken. Er wordt gesuggereerd dat het hele project gebaseerd is op modelcijfers uit 2006. In werkelijkheid maakt men ook gebruik van de NMCA (Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse) dat om de paar jaar geüpdate wordt. De laatste update is van 2013 en de volgende staat gepland voor 2017.

Daarnaast zijn alle genoemde groeiscenario's, zowel de oude uit 2006 als de nieuwe WLO met het zichtjaar 2030. In die van 2006 zit uiteraard het effect van de crisis niet in, in de nieuwe WLO wel. De crisis heeft enige tijd een dempend effect gehad op de groei van het verkeer. Recente cijfers van Rijkswaterstaat laten zien dat in de laatste jaren de groei weer dicht bij het oude 'Global Economy' scenario zit in Zuid-Holland. Dat komt neer op het hoge groeiscenario van het model WLO. Suggereren dat de tunnel onrendabel is omdat het verkeer afneemt is dus niet juist, alleen de groei is minder hoog dan het hoge groeiscenario uit 2006. Maar nog steeds wel hoog.

edit: de groei van de verkeersprestatie in West-Nederland-Zuid:
Afbeelding

Overigens is het component tolheffing maar ten dele relevant. Voor de horizon van het model maakt dit uit, omdat tolheffing een dempend effect heeft op het gebruik (de zogenaamde 'vraaguitval'). Echter de tunnel zal niet oneindig een tolweg zijn, wat betekent dat de capaciteit van de tunnel ook moet voldoen in de tijd ná de tolheffing. Daarom moet er toekomstvast gebouwd worden, en niet alleen een scenario in 2030, dat is slechts een jaar of 8 na ingebruikname, maar ook lang daarna.

Het tweede deel van het rapport vind ik zelf erg irrelevant, men stelt dat het milieuvoordeel gering is omdat de aanleg van de tunnel een kleine afname van de NOx-emissies betekent, wanneer afgezet tegen de uitstoot in de hele Randstad of zelfs heel Nederland. Natuurlijk is het effect van één tunnel op de totale NOx-emissies in heel Nederland te verwaarlozen. Dat is een open deur, ik zou niet weten wat voor nut het heeft dit in een rapport op te nemen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Wouter N14 » wo 21 sep 2016, 8:51

Het is kennelijk nog geen uitgemaakte zaak dat de tunnel Blankenburgtunnel gaat heten:
Het is direct een oplossing in het conflict tussen Rozenburg en Vlaardingen, de twee plaatsen waar de tunnel weer boven de Waterweg komt. Waar Rozenburg de naam Blankenburgtunnel wilde, ziet de overbuur meer in de Hollandtunnel. Beide vonden dat ze goede argumenten hadden: Blankenburg is een verdwenen dorpje bij Rozenburg, de Hollandtunnel verwijst naar de twee delen van Zuid-Holland die door de tunnel samenkomen.
En daarom ook is er een nieuw voorstel:
Weg met de naam Blankenburgtunnel. Noem hem de Rie Mastenbroektunnel. Voorzitter Frank Schellenboom van de gebiedscommissie Rozenburg vindt dat een van Neerlands succesvolste zwemsters ooit op de Olympische Spelen op deze manier moet worden geëerd.
AD, 21-9-2016.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door H. » wo 21 sep 2016, 9:19

Noem het gewoon de Rozenburgtunnel of Nieuwe Waterwegtunnel. Dan weet iedereen meteen waar de tunnel ligt wanneer hij op de verkeersinformatie is.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Mark » wo 21 sep 2016, 9:22

Persoonlijk vind ik Blankenburgtunnel beter passen. Het is een naam die inmiddels in de regio Rijnmond alom bekend is voor deze tunnel en een mooie historische verwijzing naar het verloren dorp. Past ook enigszins bij de Botlektunnel, wat ook een historische verwijzing is naar het verleden van het gebied (een waterloop). Persoonlijk zou ik de naam Rie Mastenbroek dan eerder verbinden aan een nieuwe stadsbrug in Rotterdam. Deze ligt in tegenstelling tot de Blankenburgtunnel echt in Rotterdam en zal Rotterdam kennende bovendien nog iconischer zijn ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » wo 21 sep 2016, 9:27

Ik zou ook graag zien dat het de Blankenburgtunnel blijft. De naam is inmiddels goed ingeburgerd rond dit project en is ook een makkelijke, begrijpelijke naam voor in de media.

Dat mensen van buiten de regio niet weten wat Blankenburg is, lijkt me niet zo'n belangrijk argument. Dat zal voor de meeste tunnelnamen in Nederland opgaan, zoals de Zeeburgertunnel, Vlaketunnel of Wijkertunnel.

Ik ben er sowieso geen voorstander van om tunnels of bruggen te vernoemen naar personen. Dat is al genoeg gebeurd. Infrastructuur hoeft geen politiek statement te worden, geografische namen zijn beter.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door RSK » wo 21 sep 2016, 9:58

Chris schreef:Infrastructuur hoeft geen politiek statement te worden
Toch gebeurt dat vaak wel. Zowel begin jaren '40 als medio jaren '40 zijn talloze naar personen vernoemde straten (niet zelden tweemaal) van naam gewisseld omdat de naam politiek niet lekker lag. Dat heb je met Dorpsstraat, Kerkweg en Torenlaan toch wat minder.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 sep 2016, 11:53

Chris schreef:Ik zou ook graag zien dat het de Blankenburgtunnel blijft. De naam is inmiddels goed ingeburgerd rond dit project en is ook een makkelijke, begrijpelijke naam voor in de media.

Dat mensen van buiten de regio niet weten wat Blankenburg is, lijkt me niet zo'n belangrijk argument. Dat zal voor de meeste tunnelnamen in Nederland opgaan, zoals de Zeeburgertunnel, Vlaketunnel of Wijkertunnel.
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten.
Ik ben er sowieso geen voorstander van om tunnels of bruggen te vernoemen naar personen. Dat is al genoeg gebeurd. Infrastructuur hoeft geen politiek statement te worden, geografische namen zijn beter.
Bij iemand die overleden is vind ik het op zich niet zo erg, maar of je er een snelwegtunnel naar moet vernoemen? Een straat of park prima, maar een snelwegtunnel is wel weer een stap verder.

Utrecht heeft eind dit jaar een Dafne Schippersbrug. Dat is erg opportunistisch, alleen omdat ze toevallig recent een paar goede resultaten heeft behaald. Ik zeg niet dat Dafne Schippers iets verkeerd heeft gedaan, maar feit is wel dat ze de snelste vrouw ter wereld is die niet op doping is betrapt, en dat er in de atletiek nog veel meer dan in sommige andere sporten (waaronder het zo verguisde wielrennen) doping wordt gebruikt. Wat als over een paar jaar zou blijken dat Dafne het niet eerlijk heeft gespeeld? Gaat Utrecht dan de brug hernoemen?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door duikgek89 » wo 21 sep 2016, 12:49

Dat snap ik dus ook niet.

Wat mij betreft hou je het bij historische personen, als je al personen in de naamgeving wil gebruiken. En dan alleen mensen die politiek neutraal zijn, bijvoorbeeld wetenschappers.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Seat Ibiza » wo 21 sep 2016, 13:53

Koning Willem-Alexandertunnel :feestjenee:
:denk:

ralphitz
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 13:44
Locatie: Breda

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door ralphitz » wo 21 sep 2016, 14:05

Blankenburgtunnel ligt ook lekker in de mond. En welke sporter wil naam nu echt verbinden aan een ondergrondse betonnen kolos in een industriegbied , vol met uitlaatgassen... :-/. Dat gezeik over naamgeving ook altijd. Hier kom je toch niet uit, of dalijk wordt het Nissewaardding, ofeen flauw samentreksel als Vlaarderburgtunnel. Keep it simple: Blankenburgtunnel.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Willem » wo 21 sep 2016, 14:28

ralphitz schreef:En welke sporter wil naam nu echt verbinden aan een ondergrondse betonnen kolos in een industriegbied , vol met uitlaatgassen... :-/.
Dan bekijk je het van de verkeerde kant. Het gaat om de eer dat een belangrijk infrastructureel element (brug, tunnel etc.) naar jou vernoemd is. Dat de omgeving niet zo bezienswaardig is doet aan die eer niets af. Er liggen nu eenmaal meer tunnels, bruggen etc. in dat soort gebieden dan op de Veluwe of in Zuid-Limburg.

ralphitz
woonerf
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 15 feb 2006, 13:44
Locatie: Breda

Re: RE: Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door ralphitz » wo 21 sep 2016, 14:43

Natuurlijk is het een eer. Dat staat buiten twijfel, maar dat beweerde ik dan ook niet. Het is echter niet zo dat zo'n iemand een keuze voorgelegd krijgt. Ik denk dat deze mensen het veel leuker vinden of hadden gevonden als hun naam aan een speeltuin, sportveld, sportvereniging, school of anderszins groen/blauws verbonden wordt. Denk aan het Van den Hoogenbandzwemstadion. Of zou hij het geweldig hadden gevonden dat in plaats daarvan hij een brief had gekregen van RWS dat een hardroepende, betrokken fan van hem, het geweldig vindt dat er een Pieter van den Hoogenbandrandweg N2 naar hem vernoemd zou worden. Think about it... geef Rie dus iets wat beter haar past en ons weggebruikers iets wat beter bij ons past...
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 21 sep 2016, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tapatalk-onderschrift verwijderd. Gelieve dit uit te zetten in je opties. Onnodige quote ook verwijderd: bij het reageren op een bericht direct boven je niet de quote-knop gebruiken, dank je wel.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door boe! » wo 21 sep 2016, 17:46

de Hollandtunnel verwijst naar de twee delen van Zuid-Holland die door de tunnel samenkomen
Wat een kulargument. Er liggen zoveel tunnels in Zuid-Holland die ook twee delen van Zuid-Holland verbinden en die ook geen Hollandtunnel heten. Waarom deze dan wel?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chrysa » wo 21 sep 2016, 19:56

Nog nooit gehoord van de Zeelandtunnel in de N62 en de Flevobrug in de A6? Om nog maar niet te spreken van de Limburgtunnel in de A73. :dyn_hyp:

Dat zouden allemaal logischere namen zijn dan de Hollandtunnel... De Zeelandbrug heb je dan weer wel, maar die verbindt dan tenminste nog twee gebieden met nauwelijks alternatief.

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Dweep » do 22 sep 2016, 12:04

Voorop gesteld laat dit de Blankeburgtunnel heten, maar Hollandtunnel is stroom op/afwaarts van de Beneluxtunnel niet zo heel gek.
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door captain007 » do 22 sep 2016, 12:10

Dan moeten ze er ook maar witte tegels aan de wanden plakken en groene amerikaanse bewegwijzering plaatsen 8-)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Jackbauer1350 » do 22 sep 2016, 12:49

Ach ja als namen als Victory Boogie Woogietunnel erdoor komen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Palance » do 22 sep 2016, 14:34

H. schreef:Noem het gewoon de Rozenburgtunnel of Nieuwe Waterwegtunnel. Dan weet iedereen meteen waar de tunnel ligt wanneer hij op de verkeersinformatie is.
Je hebt daar ook Het Scheur in de buurt liggen, tussen de Nieuwe Waterweg en de Maas in. Maar een Scheurtunnel zal weinig automobilisten trekken denk ik :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Schelpenpaadje » do 22 sep 2016, 15:10

^^
Genoeg automobilisten die wel houden van scheuren toch? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chrysa » do 22 sep 2016, 15:15

:dyn_hyp:

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Dweep » do 22 sep 2016, 20:40

Palance schreef: Je hebt daar ook Het Scheur in de buurt liggen, tussen de Nieuwe Waterweg en de Maas in. Maar een Scheurtunnel zal weinig automobilisten trekken denk ik :mrgreen:
:top: :rofl2:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Boerenkool » ma 26 sep 2016, 13:16

De Nacht Wacht Tunnel dan, geheel hip met over dreven en on juiste spaties geschreven?

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door nickdh » ma 26 sep 2016, 16:51

Nu we toch bezig zijn- Tweede Botlektunnel zou ook nog kunnen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Pino » ma 26 sep 2016, 18:03

^^ Zit je hier niet inmiddels in Europoort?

Linksom of rechtsom vind ik de meeste namen van bruggen en tunnels niet heel verhelderend voor iemand die die namen niet al in zijn systeem heeft zitten. Vernoem je naar een persoon, dan moet je maar raden waar dat kunstwerk zich zou kunnen bevinden, en dat geldt natuurlijk ook in situaties dat niet naar een persoon wordt vernoemd maar naar een organisatie (Beneluxtunnel) of een kunstwerk (Victory Boogie Woogietunnel). Vernoem je naar de rivier die het kunstwerk passeert, dan kom je onvermijdelijk terecht in een situatie dat zeker de grote rivieren grotere aantallen kunstwerken hebben. Lekbrug bij Vianen of Merwedebrug bij Gorinchem kan dan nog net, maar dat zijn dan weer lange namen die niet voor niets eerder onfficieel zijn gegroeid dan officieel zijn vastgelegd voor het kunstwerk in kwestie. Namen van landstreken hebben eenzelfde probleem als de namen van rivieren. Bedenk alleen maar hoe ver de Hollandsebrug en een eventuele Hollandtunnel uit elkaar zouden liggen. Neem je een aardrijkskundige naam vlakbij het bewuste kunstwerk, dan zijn die weliswaar uniek te koppelen aan de lokatie, maar voor een ter plaatse onbekende vaak niet te plaatsen. Alleen wie een beetje is ingelezen, is bekend met het Eiland van Brienenoord, het Keizersveer of Zeeburg. Met namen van wat grotere plaatsjes kom je vermoedelijk nog het dichtste bij: Moerdijkbrug, Velsertunnel, Hagestein.

De discussie is denk ik niet heel anders dan een discussie die we al eens eerder hebben gevoerd over knooppunten, die in de ogen van sommigen een herkenbaardere naam zouden moeten hebben. Mijn mening is hoe dan ook gelijk aan wat ik daarover heb gezegd in de bewuste discussie over knooppuntnamen: het is vooral belangrijk voor verkeersinformatie. Die informatie is primair gericht op ter plaatse bekenden die wel redelijk weten hoe en wat. En die met namen bekend zijn uit hun ervaring ter plaatse, als tegengesteld aan de herkenbaarheid van een aardrijkskundige naam.

Dus laat ieder zich volledig vrij voelen om met iets vaags te komen als de Victory Boogie Woogietunnel of de Koning Willem Alexandertunnel. In ieder geval vanuit een geleidingsperspectief. Naamgeving is daarmee gereduceerd tot een kwestie van smaak van de betrokken overheden, waarbij de recente geschiedenis van knooppuntnamen en namen van andere kunstwerken mij doet vrezen dat er iets uit de koker zal rollen dat niet beantwoordt aan mijn persoonlijke smaak. Dat is dan maar zoals het is ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Willem » ma 26 sep 2016, 20:37

Pino schreef: Met namen van wat grotere plaatsjes kom je vermoedelijk nog het dichtste bij: Moerdijkbrug, Velsertunnel, Hagestein.
Bij die plaatsen is het eerder andersom: deze vrij kleine plaatsen zijn zo bekend geworden omdat ze hun naam geleend hebben aan die tunnel of brug. Anders had (bijna) niemand de ligging van Moerdijk of Hagestein geweten.

Wat de Blankenburgtunnel betreft: deze komt nog in de Botlek uit. Europoort begint pas aan de andere kant van het Hartelkanaal, ten westen van de Calandbrug en -tunnel.
Laatst gewijzigd door Willem op ma 26 sep 2016, 20:41, 4 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Pino » ma 26 sep 2016, 20:59

Willem schreef:
Pino schreef: Met namen van wat grotere plaatsjes kom je vermoedelijk nog het dichtste bij: Moerdijkbrug, Velsertunnel, Hagestein.
Bij die plaatsen is het eerder andersom: deze vrij kleine plaatsen zijn zo bekend geworden omdat ze hun naam geleend hebben aan die tunnel of brug. Anders had (bijna) niemand de ligging van Moerdijk of Hagestein geweten.
Velsen en Moerdijk zijn tenminste ook nog bekend vanwege hun industrie. Allemaal zijn het hoe dan ook plaatsen die je eenvoudig op een kaart zou kunnen vinden. Wat met aardrijkskundige namen als Blankenburg (voormalig gehucht), Zeeburg (wijk van Amsterdam) of Brienenoord (eilandje) niet kunt zeggen. Wel leven dit soort plaatsen natuurlijk zwaar boven hun stand: ze zijn landelijk veel bekender dan hun omvang zou suggereren. Een status die ze mooi delen met kleine dorpjes waarnaar knooppunten zijn vernoemd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Vinny » ma 26 sep 2016, 23:25

Ik vind het belangrijk dat de naam van een kunstwerk herkenbaar is in de verkeersinformatie en makkelijk uit te spreken valt en goed in het gehoor ligt. Iets als knooppunt Europaplein klinkt leuk, maar er zijn er twee van die een slordige 300 km uit elkaar liggen. Niet heel handig dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door LennyKravitz » ma 26 sep 2016, 23:49

Wat een namendiscussie opeens.

Blankenburgtunnel was het, genoemd naar voormalig dorp in de buurt, mag het ook blijven... geen discussie nodig toch?

Als een gemeente of instantie hier nog over gaat zeuren, is er volgens mij vast niks belangrijkers om zich mee bezig te houden?
It aint over 'till it's over...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Pino » di 27 sep 2016, 0:02

^^ Op zich eens. Maar het hoort kennelijk nogal bij de moderne tijd dat betrokken gemeentes sterk hechten aan dit soort naamgeving. Bij Knooppunt Tiglia begon het fout te gaan. Vast een poging om goodwill te creëren onder de eigen inwoners (waar natuurlijk vaak best wat tegenstanders tussen zullen zitten). Nou goed, als dit privilege nodig is om de medewerking van gemeentes te verkrijgen, vind ik het een prijs die je wel moet kunnen betalen mits de naam binnen kaders past.
Vinny schreef:Ik vind het belangrijk dat de naam van een kunstwerk herkenbaar is in de verkeersinformatie en makkelijk uit te spreken valt en goed in het gehoor ligt. Iets als knooppunt Europaplein klinkt leuk, maar er zijn er twee van die een slordige 300 km uit elkaar liggen. Niet heel handig dus.
Bij knooppunten ontstaat wel eens verwarring tussen Leenderheide, Kerensheide en Zaarderheiken, evenals tussen Rottepolderplein en Kleinpolderplein. Twee Europapleinen zijn natuurlijk ook niet superhandig. Dat krijg je wanneer zo'n fijne gemeentelijke straatnaam ineens tot knooppuntnaam wordt gepromoveerd, al is het praktische verwarringsgevaar op deze enorme afstand denk ik wel nihil.

Waar ik denk dat het verzinnen van namen die eenieder meteen op de kaart kan plaatsen onmogelijk is, zou zeker wel gestreefd moeten worden naar het vermijden van namen die al te makkelijk zouden kunnen leiden tot verwarring met al bestaande namen op de lijst van knooppunten en grote kunstwerken. Terwijl je misschien in bredere zin ook geen naam wilt die een heel andere locatie suggereert (denk aan de discussie over afrit Lelystad aan de A28). Wat dit betreft kun je denk ik prima algemene principes formuleren voor de naamgeving van afritten, knooppunten én grote kunstwerken, die voor alle drie redelijk gelijkluidend zullen zijn.

Plaats reactie