[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A024] Maasdeltatunnel

Bericht door boe! » di 31 okt 2017, 19:53

Nog enkele (nietszeggende) namen:
Gemeente Vlaardingen schreef:De minister van Infrastructuur en Milieu heeft de gemeenten Rotterdam en Vlaardingen verzocht om in samenspraak te komen tot een naam voor de tunnel onder Het Scheur. Per brief aan de minister maakt het college van B&W kenbaar te kiezen voor de naam Maasdeltatunnel. Aan de infrastructurele werken die geheel op Vlaardings grondgebied liggen, heeft het college de volgende namen gegeven:

het viaduct Rijksweg 24 - Maassluissedijk: Dirkviaduct
het viaduct Rijksweg 24 - spoorweg: Othildeviaduct
de Landtunnel: Hollandtunnel
het knooppunt Rijksweg 24 - Rijksweg 20: Flardingaplein

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » di 31 okt 2017, 19:59

Wat een gruwelnamen.... Maar de gemeente gaat volgens mij niet over de naamgeving van knooppunten. Dat is afhankelijk van de bewegwijzering. Ik denk niet dat er echt Flardingaplein (my god wat slecht!) op de bewegwijzering komt daar.

Madhollander
dorpsstraat
Berichten: 199
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 21:21
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Madhollander » di 31 okt 2017, 20:00

Mark schreef:Wat een compleet nietszeggende naam. Blankenburgtunnel is een begrip in de regio, sinds de jaren 70 wordt deze naam al gebruikt voor de tunnel. Vrijwel iedereen weet welke oeververbinding dat moet worden en zal zijn.
KNIP

nietszeggend inderdaad. Rolt niet lekker van de tong. Zal in de volksmond gewoon de blankenburgtunnel blijven.
Ik denk dat er in Vlaardingen wat mensen waren die (nu de verbinding er zeker komt) vonden dat er dan maar een stempel door Vlaardingen op gedrukt moest worden. En dan kan de tunnel natuurlijk niet naar een in de jaren 60 onteigend en opgeheven dorp vernoemd worden. Dan liever een vage, samen "overeengekomen" naam...

Wordt het nu "Knooppunt Maasdelta" (A20) :wall:
Chris schreef:Ik denk niet dat er echt Flardingaplein (my god wat slecht!) op de bewegwijzering komt daar.
:wow: Die is slecht zeg :wow:
hebben ze kleuterklassen namen laten verzinnen. :neenee:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Palance » di 31 okt 2017, 20:14

Mee eens, het is in deze regio een totaal nietszeggnde naam, in tegenstelling tot Blankenburg. Ik snap niet dat minstens 2 personen bij 2 gemeentes dat verzinnen en ik ben vooral benieuwd waarop het gebaseerd is. En waarom er überhaupt een naamswijziging nodig zou zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Dweep » di 31 okt 2017, 20:29

Zoals door velen eerder gemeld, Blankenburgtunnel is diep ingeworteld in de mens.
En waarom niet een verdwenen dorp in ere houden op deze manier?

Maasdeltatunnel, gaan we dan de Maastunnel, met bijna gelijke naam omdopen als deze uit de renovatie komt?

Men is echt de weg kwijt met naamgevingen...
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Hajo » di 31 okt 2017, 21:34

^^ Dat kun je wel zeggen, ja. :nuts:

Victory Boogie Woogie Tunnel... :rofl2: Welke grapjas heeft die naam verzonnen?

Gewoon de nu bekende namen gebruiken. Voorstellen voor de knooppunt namen:

A20 - A24: Vlaardingen
A15 - A24: Europoort

:nothanks:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Jackbauer1350 » di 31 okt 2017, 21:41

^^ De knooppuntnamen Maeslant (A20xA24) en Blankenburg (A15xA24) zijn vooralsnog de werknamen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Schelpenpaadje » di 31 okt 2017, 21:55

Er is in de buurt inderdaad al een tunnel naar de maasdelta vernoemd: de Maastunnel.

Als je wilt verwijzen naar het water, maak er dan de Scheurtunnel van. Is aan de naam ook meteen te zien dat er een snelweg doorheen loopt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Hajo » di 31 okt 2017, 21:55

^^ :rofl2:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Jackbauer1350 » di 31 okt 2017, 22:05

Schelpenpaadje schreef:
Als je wilt verwijzen naar het water, maak er dan de Scheurtunnel van. Is aan de naam ook meteen te zien dat er een snelweg doorheen loopt :mrgreen:
Dat is de goden verzoeken. Stel dat de tunnel gaat scheuren. :mrgreen:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door keokiracer » di 31 okt 2017, 22:07

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Mark » do 02 nov 2017, 11:05

De nieuwe naam voor de Blankenburgtunnel valt (gelukkig zou ik bijna zeggen) bij meer mensen niet goed. Maar het blijkt allemaal calimerogedrag te zijn van de gemeente Vlaardingen.
AD.nl schreef:Een flater? Welnee, die nieuwe naam is juist een hele vooruitgang, vindt de Vlaardingse verkeerswethouder Ruud van Harten (ChristenUnie/SGP): ,,De naam Blankenburgtunnel heeft toch helemaal niks met Vlaardingen te maken? We hebben het over een gehucht in Rozenburg. Dan zegt Maasdeltatunnel meer.’’
Het is wat dat betreft jammer dat de gemeente Rozenburg niet meer bestaat, welke is geannexeerd door Rotterdam een paar jaar terug. De gemeente Rotterdam heeft zijn poot hier duidelijk niet stijf genoeg gehouden.

Het volledige artikel: https://www.ad.nl/rotterdam/verbazing-o ... ~adc37d92/

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 nov 2017, 13:53

En wat heeft Maasdeltatunnel met Vlaardingen te maken?

De naam Scheurtunnel zou perfect zijn. Nota bene is de naam van Het Scheur dankzij dit project weer op de kaart verschenen, nadat deze rivier na rechttrekkingen onterecht was omgedoopt tot een deel van de Nieuwe Waterweg.

Meer over het Scheur en diens naam:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Scheur_(rivier)

De tunnel vernoemen naar dit specifieke onderdeel van de Maasrijndelta zou in de gehuchten, dorpen en steden op beide oevers toch op instemming moeten kunnen rekenen ;)

Wat mij betreft mag het gewoon Blankenburgtunnel blijven trouwens. Een mooie naam die al is ingeburgerd. Maar als het per se anders moet, kom dan met iets beters.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Pino » do 02 nov 2017, 14:35

Chris schreef:Wat een gruwelnamen.... Maar de gemeente gaat volgens mij niet over de naamgeving van knooppunten. Dat is afhankelijk van de bewegwijzering. Ik denk niet dat er echt Flardingaplein (my god wat slecht!) op de bewegwijzering komt daar.
Als ze Knooppunt Tiglia hebben aanvaard, zou ook Knooppunt Flardinga mogelijk moeten zijn toch? De eerste historische naam voor het naastgelegen dorp vond ik een enorme flater, maar kun je Vlaardingen weigeren wat ze Tegelen hebben gegeven?

Het is natuurlijk ook wéér een recept voor een naam die op verkeersinformatie verkeerd gaat worden uitgesproken. Flardinga aan flarden, zeg maar. Maar goed, we zakten wat dit betreft al langer diep weg. Het ooit geventileerde idee om met herkenbaardere knooppuntnamen te komen is feitelijk gesneuveld met het betrekken van gemeenten in de naamkeuze.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » do 02 nov 2017, 14:42

Ik denk dat de bevoegdheden van de gemeente niet verder gaan dan de straatnaam. De bewegwijzering en de daarbij horende knooppuntnamen zullen bij Rijkswaterstaat / NBd liggen. Knooppunt Maeslant is de werknaam tot nu toe.

Eigenlijk vind ik dat naamgeving van grote, herkenbare objecten in het rijkswegennet niet bij gemeenten horen te liggen. Een viaduct over een rijksweg okay, maar een grote brug, tunnel of knooppuntnaam is iets wat bij de wegbeheerder hoort te liggen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Pino » do 02 nov 2017, 15:41

^^ Dat kan ik alleen maar met je eens zijn. Maar zelfs als die bevoegdheid formeel bij RWS of NBd ligt, zien we de laatste tijd toch dat gemeenten van alles vinden over naamgeving en bewegwijzering, en Rijkswaterstaat geen zin heeft om zich keihard op te stellen. Ze hebben de gemeente immers nog voor andere dingen nodig; het past binnen een geest van bestuurlijk samenwerken etc. Maar dan kom je dus wel uit op een punt dat de Gemeente Vlaardingen namen uitzoekt die de rol van Vlaardingen in de geschiedenis van Holland moeten onderstrepen. De geschiedenis doet het wat dit betreft erg goed in de naamgeving: Limes-aquaduct, Tacitusbrug, Knooppunt Tiglia. Dat het je voor geleiding helemaal niets helpt, is kennelijk van ondergeschikt belang. En dat in een tijd waarin knooppunten meer dan ooit verschijnen op DRIPs en rechtdoorborden ... :facepalm:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Boerenkool » do 02 nov 2017, 15:46

Ik vind "Scheurtunnel" ook verwarrend als er net als in de tunnel van Maastricht trajectcontrole komt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Pino » do 02 nov 2017, 16:14

In de Rijnmond wordt 'Scheur' ook nog wel vrij regelmatig gebruikt als verwijzing naar het vrouwelijk geslachtsdeel. Lijkt me ook om die reden geen geschikte naam voor deze tunnel.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Piles » do 02 nov 2017, 16:22

^^ In het geval van tunneldoseren heet iedere tunnel bij mij 'die kuttunnel',dus zo gek is dat niet.

Mag ik dit zeggen? #metoo

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Boerenkool » do 02 nov 2017, 16:22

Grappig, in Brabant is het eerder mond of kont.

De Katholieke Universiteit Brabant heet daarentegen niet zomaar naar Brabant ipv naar Tilburg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Palance » do 02 nov 2017, 16:26

Chris schreef:Knooppunt Maeslant is de werknaam tot nu toe.
En nu maar hopen dat er niet een één of andere nitwit verzint dat die tunnel Maesdeltatunnel moet gaan heten :facepalm:
Piles schreef:In het geval van tunneldoseren heet iedere tunnel bij mij 'die kuttunnel',dus zo gek is dat niet.
Doet me denken aan dit stripje :)
SPOILER: TOON

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door jelger » do 02 nov 2017, 19:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 nov 2017, 21:04

Pino schreef:
Chris schreef:Wat een gruwelnamen.... Maar de gemeente gaat volgens mij niet over de naamgeving van knooppunten. Dat is afhankelijk van de bewegwijzering. Ik denk niet dat er echt Flardingaplein (my god wat slecht!) op de bewegwijzering komt daar.
Als ze Knooppunt Tiglia hebben aanvaard, zou ook Knooppunt Flardinga mogelijk moeten zijn toch? De eerste historische naam voor het naastgelegen dorp vond ik een enorme flater, maar kun je Vlaardingen weigeren wat ze Tegelen hebben gegeven?
Tiglia toont aan dat dit vaak is hoe het gaat met naamgeving in de maasdelta ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Mark » vr 03 nov 2017, 10:59

Het begint inmiddels een hele soap te worden. Ook de locoburgemeester Eerdmans van Rotterdam zit niet op de naam Maasdeltatunnel te wachten. Hij laat weten in het AD dat Rotterdam blijkbaar helemaal niet om die naam heeft gevraagd en 'Blankenburgtunnel' wilt behouden om Rozenburg tegemoet te komen. Vlaardingen associeert die naam echter weer met een tunnel die aan hun opgedrongen is. De gemeente Vlaardingen had eerst de naam 'Hollandtunnel' opgegeven maar daar zag Rotterdam niks in. Hollandtunnel is nu de naam die staat voor de Aalkeettunnel.

Dit wordt ongetwijfeld nog vervolgd :D.

Artikel op AD.nl

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door jelger » vr 03 nov 2017, 11:02

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op ma 08 mar 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Rein » vr 03 nov 2017, 11:12

Die tunnel ligt toch zo ongeveer half-half onder het grondgebied van Vlaardingen en Rotterdam. Ik neem, gezien de ophef, aan dat Vlaardingen formeel het bevoegd gezag krijgt over de tunnel (en daardoor meent alleen over de naam te kunnen beslissen)? Blijkbaar ligt de tunnel dan nog net wat meer onder Vlaardings grondgebied dan onder Rotterdams terrein.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door jelger » vr 03 nov 2017, 11:52

Ik voel een Nederlands compromis aankomen: "Maasdelta Blankenburgtunnel"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Palance » vr 03 nov 2017, 13:40

Misschien was "blank" not-done dankzij de Zwarte Pietendiscussie :duck:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Feder » vr 03 nov 2017, 14:15

Flardingaplein??? Een plein is in mijn beleving een gelijkvloerse verharde open ruimte tussen gebouwen waar doorgaans meerdere straten samenkomen, zoals een marktplein. Een knooppunt van snelwegen met ongelijkvloerse verbindingen en zonder direct aangrenzende bebouwing kan je toch niet een plein noemen?! (Daarom vind ik onder meer het Prins Clausplein zo'n stomme naam)

Wat doen de Duitsers het op dit gebied goed! Daar wordt aan knooppunten (meestal) een naam gegeven die het voor de meeste weggebruikers meteen duidelijk maakt waar het knooppunt ligt. Bremerkreuz, Dreieck Leer, Kreuz Köln-Ost, Dreieck Hamburg-Nordwest. Wat een verademing vergeleken bij die moeilijk te plaatsen en soms kneuterige Nederlandse namen als Tiglia, Euvelgunne of Oudenrijn. We kunnen het wél in Nederland (vooral in Noord Nederland komen normale knooppuntnamen voor, zoals knp. Assen/Drachten/Hoogeveen/Heerenveen/Joure/ Zuidbroek/Emmeloord), maar als het aan mij ligt komt er snel een 'knooppuntenomnoemingscommissie' die een einde maakt aan de meeste huidige Nederlandse knooppuntnamen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Alfa » vr 03 nov 2017, 14:26

Tegenwoordig wil men zo nodig creatief doen met namen. Je zou ervoor pleiten om namencommissies gewoon af te schaffen. Werknamen van projecten zijn wel meestal goede, logische namen. Het is pas als naamcommissies er zich mee bemoeien dat je bij dingen als Maasdeltatunnel of Victory Boogie Woogietunnel komt. Naamcommissies worden immers bevolkt door 'creatieve geesten' die geen genoegen nemen met normale namen.

Waar is trouwens de tijd dat nog gewoon naar personen genoemd werd?

Plaats reactie