[A024] Blankenburgverbinding (Maasdeltatunnel)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

SuHwak
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 15:39

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door SuHwak » wo 19 okt 2016, 14:15

hoevenpe schreef:Zit trouwens een forse snelheidsverlaging in, tussen Maassluis en Vlaardingen is het nu nog permanent 130 en dat wordt 100.
Nogal onnodig gezien het wegbeeld... :s
Richting Rotterdam is het wegbeeld prima, maar richting Hoek van Holland is de weg dusdanig dat de afstand tussen mijn kruintje en het dak van m'n auto, zeker op die snelheid, regelmatig erg klein is. Ik hoop dat ze dat ook meteen ff aanpakken als ze daar toch bezig zijn.

Én er ligt een gecombineerde op- (Vlaardingen) en afrit (BP Tankstation) ín die bocht. Gecombineerd met het relatief langzame vrachtverkeer (wat met de opening van de A24 nog meer zal worden) levert het soms gevaarlijkere situaties op dan me lief is.

Na het knooppunt (richting HvH) mag van mij de snelheid wel weer meteen naar 130 aub.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Basjuh1981 » do 20 okt 2016, 17:29

Het lijkt mij verstandig om dat stuk te verbreden naar 2x3 en gelijk goed tot aan Westerlee. Er is soms geen doorkomen aan met die niet-doorijdende, linksplakkende figuren op de weg.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door verfmeer95 » do 20 okt 2016, 18:26

^^ Tot de Blankenburgtunnel is qua verkeer genoeg, en in zowel het Westland als Midden-Delfland is er een grote weerstand tegen nieuwe wegen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Lekkere Kwal » vr 21 okt 2016, 9:34

Basjuh1981 schreef:Het lijkt mij verstandig om dat stuk te verbreden naar 2x3 en gelijk goed tot aan Westerlee. Er is soms geen doorkomen aan met die niet-doorijdende, linksplakkende figuren op de weg.
Zodat je wat, misschien 30 seconden eerder bij de rotonde bent? Zoiets wordt alleen aangelegd als het een knelpunt betreft, volgens mij is dat nog niet het gaval.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Basjuh1981 » za 22 okt 2016, 13:08

Lekkere Kwal schreef:Zodat je wat, misschien 30 seconden eerder bij de rotonde bent? Zoiets wordt alleen aangelegd als het een knelpunt betreft, volgens mij is dat nog niet het gaval.
Nee, zodat ik minder rechts hoef in te halen :)
verfmeer95 schreef:^^ Tot de Blankenburgtunnel is qua verkeer genoeg, en in zowel het Westland als Midden-Delfland is er een grote weerstand tegen nieuwe wegen.
Midden-Delfland weet ik dat ze auto-hatend zijn. Als ik kijk naar hoe de wegen in het Westland de laatste jaren veranderd zijn, klopt het wel met die weerstand. Ik begrijp die weerstand alleen niet, aangezien er nogal wat vrachtverkeer door het Westland rijdt. Wat voornamelijk veroorzaakt wordt door de tuinbouw.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door verfmeer95 » za 22 okt 2016, 13:47

^^ Die tuinbouwers zijn ook erg gehecht aan hun grond. De afgelopen jaren zijn er voor woonwijken, bedrijventerreinen en nieuwe wegen al heel wat hectares glastuinbouw verloren gegaan. Bij Westerlee heeft er ook een tijdje een spandoek "Het Westland wordt vermoord" aan een kas gehangen.
Het idee is dat de glastuinbouw een vitaal onderdeel is van de Westlandse cultuur. Als die verdwijnt dat wordt het Westland niet veel meer dan een Haagse/Rotterdamse buitenwijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » za 22 okt 2016, 13:53

Westland heeft wel veel inwoners (105.000) en eigenlijk geen hoogwaardige infrastructuur. Alleen de laatste 2 kilometer van de A20 en voor de rest alleen maar enkelbaans provinciale wegen met heel veel rotondes. Maar ja, de gemeente is eigenlijk nagenoeg volledig bebouwd. Voor betere infrastructuur moet je al snel kassen gaan slopen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door waldo79 » za 22 okt 2016, 13:56

En de N211 bij Wateringen dan? Die is met 2x2 rijstroken uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Willem » za 22 okt 2016, 23:29

^^ Het hangt af wat je definitie van hoogwaardig is, maar in ieder geval heeft de Wippolderlaan (= N211) nog best veel VRI's achter elkaar. Alleen tussen de N222 en de Erasmusweg is een wat langer stuk zonder VRI's.

Zonder de sloop van kassen etc. kun je in het Westland inderdaad geen wegen bouwen. Aan de Tweepleinenweg, de verlenging van de Veilingroute naar de N213 en alle mega-rotondes om die wegen op elkaar aan te sluiten kun je al zien hoeveel oppervlak dat vraagt. Nog meer wegen zou betekenen dat het Westland een grote asfaltvlakte wordt, zonder plek om te wonen of te werken (= tuinbouw). En dat is ongewenst. In zekere zin zit er nu niets anders op dan de slechte bereikbaarheid accepteren.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Basjuh1981 » zo 23 okt 2016, 15:16

Chris schreef:Westland heeft wel veel inwoners (105.000) en eigenlijk geen hoogwaardige infrastructuur. Alleen de laatste 2 kilometer van de A20 en voor de rest alleen maar enkelbaans provinciale wegen met heel veel rotondes. Maar ja, de gemeente is eigenlijk nagenoeg volledig bebouwd. Voor betere infrastructuur moet je al snel kassen gaan slopen.
Het Westland volgebouwt? Volgens mij valt dat wel mee. Er is nog genoeg groen. Het probleem, wat je ook in andere gemeenten ziet, is dat er woonwijken uit de grond gestampt wordt, maar dat de infrastructuur niet meegroeit. Ik ben al blij met de N213 tussen Poeldijk en Den Haag dat daar nog ingehaald mag worden. Voor de rest is het vervelend rijden in het Westland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » zo 23 okt 2016, 16:26

Basjuh1981 schreef:Het Westland volgebouwt? Volgens mij valt dat wel mee. Er is nog genoeg groen.
Kijk maar eens op satellietbeelden. Bijna alles wat geen bebouwde kom is staat vol met kassen, met hooguit wat versnipperde onbebouwde gebieden en de duinen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Basjuh1981 » zo 23 okt 2016, 16:49

Maar kassen is in feite landbouwgrond, vergelijkbaar met een stuk weiland waar koeien op grazen. Dus geen woningen of winkels.

Ik heb het Westland nooit als druk bebouwd ervaren. Terwijl er nu minder tuinbouw in het Westland is dan ruim 10 jaar geleden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Kaaiman » zo 23 okt 2016, 17:23

Jullie zitten in ieder geval een heel eind van de Blankenburgtunnel... :blabla:

Voor de wegen in het Westland zijn aparte topics: 3-in-1-project en N211 als onderdeel van Poorten & Inprikkers Haaglanden.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op zo 23 okt 2016, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 okt 2016, 17:27

^^ Wil je berichten gewoon melden via de meldknop? Laat dit soort berichten en acties alsjeblieft aan de moderatoren over. Die zijn daarvoor :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Palance » zo 23 okt 2016, 17:34

Een moderator kan toch zelf ingrijpen op eigen initiatief? 2 postings eerder doet er een nog zelf mee in de discussie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Vinny » zo 23 okt 2016, 20:58

Het is hier geen kleuterschool. Off-topic gaan is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de betreffende gebruiker zelf. Op het moment dat de moderatoren vinden dat het uit de hand loopt dan kan er gesplitst worden. Daar is momenteel geen enkele aanleiding toe!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SuHwak
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 15:39

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door SuHwak » wo 05 apr 2017, 12:25

Ik ben benieuwd hoe de hellingspercentage van de BBT zich verhoud met die van de Benelux Tunnel, omdat de BBT nog iets dieper gaat liggen dan de Benelux? Ik kan zo snel even niet terug vinden wat de hellingspercentage is van de Beneluxtunnel, behalve dan de fietstunnel, die oploopt tot 5%, maar vraag me niet de link daarvan terug te vinden...

Wat betreft de Blankenburgtunnel:
Hoofdkenmerken Blankenburgtunnel
De Blankenburgtunnel heeft 2 x 3 rijstroken, een gesloten lengte van 945 m en is voorzien van een middentunnelkanaal (vluchtgang en dienstgang). Binnen de Blankenburgtunnel is sprake van een hellingspercentage van 4,5% aan de noordzijde en 4% [8] aan de zuidzijde.
En hadden we al een discussie gehad over de scherpe 270° bocht die vrachtwagens moeten maken om van A20->A4 richting Amsterdam te gaan. Tevens hoeveel (vracht)wagens per abuis een afslag te vroeg de A4 weer richting de Benelux nemen, en vervolgens er (hopelijk?) achter komen dat ze bij Vlaardingen Oost moeten gaan omkeren? Ik zie nu namelijk al eens auto's halsoverkop weer terug komen op de A20, met.... bijzondere situaties tot gevolg. :wijsvinger:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door waldo79 » wo 05 apr 2017, 15:15

Wat dat laatste betreft: vind ik nogal vergezochte redenering om te verwachten dat veel vrachtverkeer verkeerd gaat rijden 8-)

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Widejo » wo 05 apr 2017, 16:45

^^
Bewegwijzering zou die problemen moeten oplossen. Met "zuidelijke" doelen als Bergen op Zoom, Rotterdam-Zuid en Europoort lijkt mij het onmogelijk dat (vracht)verkeer richting Amsterdam die afrit neemt.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Mark » wo 05 apr 2017, 19:02

waldo79 schreef:Wat dat laatste betreft: vind ik nogal vergezochte redenering om te verwachten dat veel vrachtverkeer verkeerd gaat rijden 8-)
Toch vind ik de zorgen om dat klaverlusje niet geheel onterecht. Het is nu een vrij rustige relatie in het KP Kethelplein (van A20 west -> A4 noord), maar het zou vrij druk kunnen worden. Er is gelukkig bovenaan wel de nodige ruimte om in te voegen en zolang er tolheffing zal zijn, zal het niet druk worden, maar het lijkt mij wel iets om in de gaten te houden.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door rene154 » wo 07 jun 2017, 18:04

Blankenburgtunnel mogelijk meer dan een jaar vertraagd:

http://www.ad.nl/rotterdam/blankenburgt ... ~ad0aa6a8/

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Ds79m » wo 07 jun 2017, 18:41

^^ Ah, weer 1 van de geneugten van de EU dus. :emo:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » wo 07 jun 2017, 18:57

Ik denk dat dit om het 'PAS' (programma aanpak stikstof) gaat. Daarvoor heeft de Raad van State een paar weken geleden zogenoemde 'prejudiciële vragen' aan het Europese Hof aan gesteld.

Blijkbaar is de situatie dan anders dan bij de A2 's-Hertogenbosch - Eindhoven en de Buitenring Parkstad Limburg waar indertijd ook dergelijke 'prejudiciële vragen' aan het Hof gesteld werden in het kader van stikstofdepositie. Maar volgens mij is dat toen op een andere manier opgelost (in elk geval bij de A2, bij de BPL weet ik niet meer zeker hoe dat zat).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Vinny » wo 07 jun 2017, 20:20

Waarschijnlijk is de achtergrondconcentratie vanwege de haven hoger. Ik denk dat men aannemelijk dient te maken dat de uitstoot wordt verplaatst richting minder kwetsbare gebieden. De weg loopt grotendeels door haven- en industriegebied dus milieuvervuiling is daar minder erg dan in een natuurgebied of een stedelijke omgeving.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door hurricane » wo 07 jun 2017, 21:13

Slecht nieuws :(

Heb het AD artikel doorgelezen.
Betekend dit dat zodra ook maar iemand bij een inspraak van RvS rept over stikstof, het oordeel wordt doorgeschoven naar Europa?
Immers Nederlandse rechters gaan er niet over volgens het artikel :?

Dan kunnen we onze borst natmaken in de toekomst over projecten waarbij mensen een zienswijze indienen aangaande stikstof...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » wo 07 jun 2017, 21:31

Op zich gaat de Nederlandse rechter er wel over, maar het pijnpunt is of het PAS wel in overeenstemming is met de Europese Habitatrichtlijn. Als dat het geval is zal de Nederlandse rechter toetsen of het plan in strijd is met het PAS.

In een groot aantal procedures bij de Afdeling bestuursrechtspraak hebben bezwaarmakers aangevoerd dat het PAS in strijd is met de Europese Habitatrichtlijn. Voor een antwoord op die vraag is uitleg over de Europese Habitatrichtlijn nodig. Vragen over de uitleg van een Europese richtlijn mag de Afdeling bestuursrechtspraak niet zelf beantwoorden, omdat die uitleg vervolgens leidend is voor rechters in alle lidstaten van de Europese Unie. De Afdeling bestuursrechtspraak is daarom genoodzaakt deze vragen voor te leggen aan het Hof van Justitie in Luxemburg.

https://www.raadvanstate.nl/pers/persbe ... egory_id=8

Het is mij echter niet met zekerheid bekend of de bezwaren tegen het plan van de Blankenburgtunnel over het PAS gaan. De media zijn er niet specifiek over en hebben het alleen over stikstof en op de site van de Raad van State kan ik anders dan het bovenstaande niets terugvinden over specifiek de Blankenburgtunnel. Het zal wel ter zitting aan de orde gekomen zijn?

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door hurricane » wo 07 jun 2017, 21:57

^^
Kan dan een uitspraak van het Hof van Justitie in Luxemburg gebruikt worden voor andere projecten waarbij gesteld wordt dat het PAS in strijd is met de Europese Habitatrichtlijn? Of moet iedere keer de gang naar Luxemburg worden gemaakt?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Vinny » wo 07 jun 2017, 22:17

Europese afspraken hierover zijn in de regel niet bindend. Meestal is slechts een onderbouwing vereist waarbinnen wordt afgekaart dat een project geen extra negatieve gevolgen heeft voor de Europese flora en fauna.

Ik baseer me hier echter op formele kennis van ongeveer tien jaar oud. De hele regelgeving omtrent milieu en omgeving is een nogal bewegelijk. Zulke zaken zijn vaak implementaties van internationale of supranationale afspraken. Het klimaatakkoord van Parijs omvat ook nogal wat veranderingen "op de werkvloer".

Je kunt natuurlijk de negatieve kanten van een jaar uitstel benadrukken, je kunt het ook van de zonzijde zien. Automobiliteit is veel minder vervuilend dan ettelijke decennia geleden, en dat is vooral te danken aan dit soort afspraken. Om maar eens een CDA-leuze te parafraseren: Een wereld om door te geven aan de volgende generatie. Dat houdt in dat de groei van de economische activiteit (waaronder mobiliteit) en de bevolking geen weerslag meer heeft op de toekomstige generaties.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Boerenkool » wo 07 jun 2017, 22:48

Als je naar een gewone rechter gaat dan zal hij het oordeel van de Hoge Raad en EU hof afwachten.
Tenminste, als het aannemelijk is dat een uitspraak daar invloed heeft. Dan zal er wel sprake van moeten zijn dat stikstof toeneemt in habitatgebieden en dat elders via het PAS wordt gecompenseerd.
Ik heb wel enige hoop, het europees hof kent rechters benoemd uit alle landen. Dus gemiddeld wat linkser en christendemocratischer als NL zelf. Veel rechters kijken met een half oog naat effecten in hun eigen land en zijn dan wel geneigd een Haagse uitleg te willen volgen muts goed onderbouwd. Bijvoorbeeld als Den Haag stelt dat door de tunnel uitstoot op de A15 flink daalt wat gemiddeld meer habitatgebieden helpt dan dat er beschadigd worden. Ook kan Den Haag aanvoeren dat het welliswaar habitatgebieden zijn, maar dat ze dat zijn vanwege de weidevogels en dat stikstof het gras alleen maar harder laat groeien en die vogels dus helpt.

Bovendien is PAS een soort kopie van het NSL, en dat heeft vele toetsingen doorstaan. Dat gaat over fijnstof ipv stikstof en daar komt het rijk goed weg met "lokaal hoger maar landelijk minder", het zogeheten salderen

Europees recht gaat boven nationaal recht en overruled dat desnoods.
Echter is Europa met grote katholieke gebieden minder legalistisch, dat is een wat protestants verschijnsel. Regels zijn regels!. Europees recht is meer door Zuid Europa beinvloed en daar geldt nog sterker dan in Nl de redelijkheid en billijkheid. Oftewel, ook als het niet klipt maar je hebt aantoonbaar goed alles afgewogen en een ogenschijnlijk minst slechte keuze gemaakt dan kom je daar vaak mee weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A024] Blankenburgtunnel (NWO)

Bericht door Chris » do 20 jul 2017, 15:21

Rijkswaterstaat schreef:A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund aan consortium Ballast Nedam, DEME en Macquarie

Rijkswaterstaat heeft het voornemen om het publiek-private samenwerking (PPS)project A24 Blankenburgverbinding te gunnen aan BAAK Blankenburg-Verbinding, een consortium van Ballast Nedam, DEME en Macquarie. Het project bestaat uit zowel het ontwerp, de realisatie als het beheer en onderhoud gedurende 20 jaar van bestaande en nieuwe infrastructuur.

De opdracht heeft een totale nominale projectomvang van circa 1 miljard euro, inclusief 20 jaar beheer en onderhoud na beschikbaar komen van de nieuwe infrastructuur.

Na deze voorlopige gunning kan de andere inschrijver in de zogenoemde Alcatel-periode bezwaar maken tegen dit voornemen van Rijkswaterstaat. Als er geen bezwaren worden ingediend, volgt hierna de definitieve gunning.
Ballast Nedam is een bekend Nederlands bouwbedrijf. DEME ken ik zo niet, volgens Wikipedia is het een Belgisch bedrijf en doen ze normaal vooral offshore en baggeren. Macquarie is een grote Australische investeerder die regelmatig grote concessies financiert.

Plaats reactie