[A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jul 2016, 8:53

Vinny schreef:
Wouter N14 schreef:Vrije rechtsaffer Almere > Luchthaven scoort enorm goed op verkeersveiligheid en doorstroming-uitstoot. Twee punten waar politici toch slappe knieën van zouden moeten krijgen. Waarom dan toch weer een bekrompen floplossing? :s
Bij Roelofarendsveen had of heb je een rotondebypass als je van de A4 komt. Je kunt met 70 km/h het dorpje binnen knallen.
Ik zie alleen vanuit het dorp naar de snelweg zo'n bypass: https://www.google.nl/maps/@52.1995556, ... 56!6m1!1e1

Ook op topotijdreis.nl zie ik niet dat er een bypass is geweest die vanaf de snelweg het dorp in gaat.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Vinny » za 23 jul 2016, 8:58

Ja, tijdens een fasering van vroegere werkzaamheden waarschijnlijk. Ik kan hem me wel goed herinneren, het viel erg op. Maar Roelofarendsveen is niet een bestemming waar ik veel te zoeken heb...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Wouter N14 » za 23 jul 2016, 10:38

^^ Ik heb daar veel gereden tijdens de ombouw van de A4 10-15 jaar geleden maar wat jij beschrijft herken ik niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Jackbauer1350 » za 23 jul 2016, 17:39

Zelf wat zitten freubelen om bepaalde verbindingen vloeiender te krijgen. De relaties Amsterdam -> Lelystad Airport v.v. gaan nu conflictvrij. Gestippeld een eventuele toekomstige uitbreiding als normale geïntegreerde aansluiting. De boog Lelystad Airport -> Amsterdam zou moeten passen tussen de vaart en de A6 in, vergeleken met de bogen van knooppunt Almere. Wellicht dat het mogelijk is die boog onder de A6 door te maken omdat een toekomstige doorlopende weg (Warandedreef) naast de A6 ook over de Lage Vaart heen moet. Als het niet past zal de A6 of de Lage Vaart wat uitgebogen moeten worden.
De Larserweg/Verbindingsweg is hier nu doorgaand waarbij de Larserweg van/naar Lelystad hier ongelijkvloers op aansluit met een conflictvrije verbinding Harderwijk richting Lelystad/A6. De wegen van Lelystad Airport en toekomstige bedrijventerreinen komen in dit geval op een parallelweg uit die ongelijkvloers op de Verbindingsweg aansluiten. (Eventueel zouden die parallelweg en Verbindingsweg ook van plek kunnen wisselen, scheelt viaducten).

Maar goed, dit is uiteraard velen malen duurder dan wat er echt komt te liggen. Wellicht dat een soortgelijke gedachte wel heeft gespeeld maar o.a. om die reden snel naar de prullenmand is verwezen.
harry schreef:^^ Dan moet alle verkeer Lelystad-Amsterdam dus een blokje om... :nothanks:
Inderdaad handiger om aansluiting 10 te laten bestaan wat ik hier dan ook zo hou. Met wellicht een vrij rechtsaffer Lelystad Airport richting noorden de A6 op.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Vinny » za 23 jul 2016, 20:21

Wouter N14 schreef:^^ Ik heb daar veel gereden tijdens de ombouw van de A4 10-15 jaar geleden maar wat jij beschrijft herken ik niet.
Ik heb daarnet even op mijn laptop op SV gekoekeloerd en ik denk dat ik het euvel gevonden heb:
https://goo.gl/maps/E8VkvMmPXB12

Ik zat op de bijrijdersstoel en mij viel dus de rijbaanscheiding op. Kennelijk had de chauffeur al gezien dat er geen verkeer van links kwam want we reden met 70 km/h pardoes het Veenderveld in. Ik zat echt te kijken van: Oeps? :rofl2:
(maar inderdaad geen vrije rechtsaffer wat ik dus ten onrechte zo onthouden heb)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Vinny » za 23 jul 2016, 20:28

Jackbauer schreef:Inderdaad handiger om aansluiting 10 te laten bestaan wat ik hier dan ook zo hou. Met wellicht een vrij rechtsaffer Lelystad Airport richting noorden de A6 op.
Ik denk eigenlijk meer aan een oplossing die ze in Maastricht bouwen (knp. Europaplein). Ik denk dat dat wel zoden aan de dijk zet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Widejo » ma 25 jul 2016, 12:21

^^
Een haarlemmermeeraansluiting is voldoende. Peperdure aansluitingen voor een luchthaven die gaat floppen is overdreven.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jul 2016, 14:07

^^ Dat jij tegenstander bent is prima, maar hoe weet jij zo zeker dat die luchthaven gaat floppen? :hm:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Lekkere Kwal » ma 25 jul 2016, 15:57

Lelystad is onderdeel van de Schiphol group en mag dus best verlies draaien. Het is onderdeel van het plan om calamiteiten op Schiphol mede op te vangen (zie Zaventem) en vakantiedrukte te spreiden. Het is geen Groningen dat voor veel geld is uitgebreid en waar men nu aan 't zweten is omdat de vraag uitblijft.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Widejo » ma 25 jul 2016, 16:05

^^
Omdat er vrijwel geen enkele maatschappij is die concreet plannen heeft om vanaf Lelystad lijndiensten op te starten. Het zou dan alleen gaan om zomercharters die dan moeten wijken van Schiphol. Dan hebben we het over een aantal Transavia-vluchten, Corendon-vluchten en TUIfly-vluchten. Daarvan heeft alleen Transavia geen afkeurende reactie op gegeven.

Tot zo ver de 'verlichting' van Schiphol. Op tijdstippen/slots die er totaal niet toe doen voor het intercontinentaal verkeer aangezien deze zomercharters meestal tegen het begin van de nacht of zeer vroeg op de ochtend vertrekken.

Ik als reisagent heb nog geen directe aanleidingen gezien mbt Lelystad Airport die er op duiden dat er binnen 3 jaar na oplevering veel voordelen zijn zowel voor Schiphol als voor de Nederlandse economie.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 jul 2016, 17:05

Widejo schreef:^^
Omdat er vrijwel geen enkele maatschappij is die concreet plannen heeft om vanaf Lelystad lijndiensten op te starten. Het zou dan alleen gaan om zomercharters die dan moeten wijken van Schiphol. Dan hebben we het over een aantal Transavia-vluchten, Corendon-vluchten en TUIfly-vluchten. Daarvan heeft alleen Transavia geen afkeurende reactie op gegeven.
Ook voor de lowcost-maatschappijen kan het best interessant zijn om vanaf Lelystad te vliegen. Wel dicht bij Amsterdam, maar een stuk goedkoper dan Schiphol.

Als het ook kan vanaf Brussel Charleroi, Frankfurt Hahn, Düsseldorf Weeze, Milano Bergamo en Paris Vatry, zoals Ryanair het allemaal noemt, dan moet het vanaf Amsterdam Lelystad ook wel kunnen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Widejo » ma 25 jul 2016, 17:18

^^
Zeker, maar flink ten koste van Eindhoven en ook voor Rotterdam/Den Haag leggen zulke ontwikkelingen in Lelystad geen windeieren. Tevens heeft Ryanair aangegeven de voorkeur te hebben voor een uitbreiding van een klein aantal 'main' bestemmingen binnen hun netwerk vanaf Schiphol. Het is niet de visie van Ryanair op dit moment om Lelystad te ontwikkelen als basis (zoals Charleroi/Weeze/Eindhoven).

Om het offtopic gedeelte af te sluiten had het argument 'calamiteitenluchthaven' ook door Rotterdam/Den Haag prima opgevangen kunnen worden. Zowel Eindhoven als Rotterdam/Den Haag interresanter kunnen worden als vakantiecharterluchthaven dmv een opwaardering van de Security (zodat ook bestemmingen buiten EU/Schengen en risicobestemmingen op grotere schaal mogelijk is) denk aan Antillen en de Cariben.
Hamburg, meine Perle

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door waldo79 » ma 25 jul 2016, 18:06

Voordat het vliegveld is aangepast zijn we jaren verder en kan de markt er heel anders uitzien. Ik zou het initiatief niet vooraf helemaal de grond inboren.

Verder moet je het ook een kans geven. En de vrees voor Rotterdam? Volgens mij is dat vliegveld aan een opknapbeurt toe.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Wouter N14 » ma 25 jul 2016, 18:49

^^ De hal is een paar jaar geleden al gerenoveerd, dus volgens mij valt dat mee. Een groter probleem is uitbreiding van het aantal vluchten, dat op heel veel weerstand stuit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Widejo » ma 25 jul 2016, 19:30

^^
Zowel op Rotterdam/Den Haag als op Eindhoven is de laatste jaren op en rondom de luchthavens veel vernieuwd. Het is juist Schiphol die een flinke opknapbeurt nodig heeft. Gelukkig is dit ook door de regering eindelijk ingezien en gaat het treinstation de komende jaren flink op de schop. Maar ik zie dat geld van zowel het Rijk als de Schiphol Group zelf liever in Schiphol gestoken worden dan in een luchthaven bij Lelystad dat een paar vakantiecharters over moet nemen en voor calamiteiten garant moet staan. Want Heathrow heeft maar 2 landingsbanen en die verwerkt een groffe 18 miljoen passagiers meer op jaarbasis. Dus aan de capaciteit ligt het niet.
Hamburg, meine Perle

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 jul 2016, 23:32

Widejo schreef:Een haarlemmermeeraansluiting is voldoende. Peperdure aansluitingen voor een luchthaven die gaat floppen is overdreven.
Als er binnenkort een wegenforummer zo af en toe eens op Lelystad zal landen, moet de infrastructuur er omheen natuurlijk wel van hoogwaardige kwaliteit zijn. Zo'n hoge eer krijgt een betrekkelijk klein vliegveld niet vaak. :dyn_hyp:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Lekkere Kwal » di 26 jul 2016, 10:05

Widejo schreef:^^
Zeker, maar flink ten koste van Eindhoven en ook voor Rotterdam/Den Haag leggen zulke ontwikkelingen in Lelystad geen windeieren. Tevens heeft Ryanair aangegeven de voorkeur te hebben voor een uitbreiding van een klein aantal 'main' bestemmingen binnen hun netwerk vanaf Schiphol. Het is niet de visie van Ryanair op dit moment om Lelystad te ontwikkelen als basis (zoals Charleroi/Weeze/Eindhoven).

Om het offtopic gedeelte af te sluiten had het argument 'calamiteitenluchthaven' ook door Rotterdam/Den Haag prima opgevangen kunnen worden. Zowel Eindhoven als Rotterdam/Den Haag interresanter kunnen worden als vakantiecharterluchthaven dmv een opwaardering van de Security (zodat ook bestemmingen buiten EU/Schengen en risicobestemmingen op grotere schaal mogelijk is) denk aan Antillen en de Cariben.
Rotterdam is niet georienteerd op nachtvluchten en wil geen grote groei meer doormaken, daarnaast is het ook geen onderdeel van de Schiphol group. Nogmaals: Lelystad dient de Schiphol group, niet het algmeen nut (het blijft tenslotte commercie). Daarnaast heeft Eindhoven als nadeel dat je noord-Nederland niet goed uit Eindhoven kan bedienen. Groningen is daarvoor te simpel (enkel Tui etc.), Lelystad kan daadwerkelijk vluchten van Schiphol overnemen.
Widejo schreef:^^
Want Heathrow heeft maar 2 landingsbanen en die verwerkt een groffe 18 miljoen passagiers meer op jaarbasis. Dus aan de capaciteit ligt het niet.
En de hoogste landingsrechten van Europa zo ongeveer. Lekkere appel met peer vergelijking als je het eerst over vakantievluchten hebt.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Widejo » di 26 jul 2016, 11:06

Lekkere Kwal schreef: Rotterdam is niet georienteerd op nachtvluchten en wil geen grote groei meer doormaken, daarnaast is het ook geen onderdeel van de Schiphol group. Nogmaals: Lelystad dient de Schiphol group, niet het algmeen nut (het blijft tenslotte commercie). Daarnaast heeft Eindhoven als nadeel dat je noord-Nederland niet goed uit Eindhoven kan bedienen. Groningen is daarvoor te simpel (enkel Tui etc.), Lelystad kan daadwerkelijk vluchten van Schiphol overnemen.

En de hoogste landingsrechten van Europa zo ongeveer. Lekkere appel met peer vergelijking als je het eerst over vakantievluchten hebt.
Hoe kom je er bij dat Rotterdam/The Hague geen onderdeel is van de Schiphol Group? De Schiphol Group is eigenaar van Schiphol, Rotterdam/The Hague en Lelystad en is daarbij grootaandeelhouder (51%) van Eindhoven Airport. Tevens is de Gemeente Rotterdam een van de 4 aandeelhouders van de Schiphol Group. Maar Schiphol is aantrekkelijk voor vakantieverkeer wegens de bereikbaarheid per trein en vanwege het grote aanbod. Deze USP's gaan verdwijnen bij een verplaatsing naar Lelystad en gaat er voor zorgen dat er toch voor vakantieverkeer meer naar Eindhoven gekeken gaat worden voor de lijn ten zuiden van Utrecht/Arnhem. (kijkende naar de commercie; waar zijn grotere inwoneraantallen en is de concurrentie sterker?) Het diepe zuiden heeft ook nog de keuze uit Düsseldorf en Brussel als alternatieven.

Geen enkele luchthaven in Nederland heeft "nachtvluchten". Hoogstens landingen tussen 12 uur 's nachts en 2 uur 's nachts. Dat met name vakantiecharters zijn (Corendon/TUI). Geen enkele grote luchthaven in Europa (op Istanbul na) heeft "nachtvluchten". Dat is ook niet perse de oplossing voor een groei. Tevens is Schiphol Group voor 92% in handen van overheden (De Nederlandse Staat, Gemeente Amsterdam en Gemeente Rotterdam) en maar voor 8% in handen van een commerciële partij (Aéroports de Paris). Het draait dus niet alleen om commercie maar zeker ook om het algemene nut. En in dat opzicht, spreek ik uit dat het algemene nut en het commerciële winstgejaag beide niet geholpen zijn met Lelystad Airport en dat geld beter gestoken kan worden in de geplande uitbreiding en vernieuwing van Schiphol en in verdere verbeteringen in Eindhoven en Rotterdam. (Aansluiting van Rotterdam/The Hague Airport op RandstadRail bijvoorbeeld).

De vergelijking met Heathrow is dat Heathrow met minder landingsbanen, meer vliegbewegingen, vrijwel geen vakantieverkeer en geen nachtvluchten ook tot de max zit maar nog altijd veel meer passagiers verwerkt als Schiphol. Het excuus dat er geen groei mogelijk is op Schiphol door de aanwezigheid van vakantieverkeer/charters is dus lariekoek. Daarbij is het geen schande om Schiphol in één rijtje te noemen met Heathrow. Schiphol hoort in dat rijtje.

Samenvattend denk ik dat een Haarlemmermeeraansluiting voldoende is op termijn. Aangezien ik niet denk dat Lelystad binnen een 5-tal jaren überhaupt meer dan 2 miljoen passagiers gaat verwerken is een peperdure aansluiting richting Lelystad Airport vrijwel onnodig. Ook de ontwikkeling van nabijgelegen industrieterreinen ten behoeve van de luchthaven is daarom ook geen garantie, wat ook een uitgebreide aansluiting niet goedpraat.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jul 2016, 11:25

Widejo schreef:Maar Schiphol is aantrekkelijk voor vakantieverkeer wegens de bereikbaarheid per trein en vanwege het grote aanbod. Deze USP's gaan verdwijnen bij een verplaatsing naar Lelystad en gaat er voor zorgen dat er toch voor vakantieverkeer meer naar Eindhoven gekeken gaat worden voor de lijn ten zuiden van Utrecht/Arnhem. (kijkende naar de commercie; waar zijn grotere inwoneraantallen en is de concurrentie sterker?)
Eindhoven is net zo goed niet direct per trein bereikbaar, en dat geldt ook voor Rotterdam/The Hague. Voor de meeste kleinere luchthavens in Europa eigenlijk.

Maar de directe bussen van het station van Eindhoven naar de luchthaven rijden frequent en worden volgens mij ook goed gebruikt. Dan kan vanaf Lelystad natuurlijk ook, en als station Lelystad Zuid wat al 28 jaar in ruwbouw gereed is eindelijk eens wordt afgebouwd is het natuurlijk nog makkelijker.
Het diepe zuiden heeft ook nog de keuze uit Düsseldorf en Brussel als alternatieven.
Düsseldorf is voor Oost-Nederland ook een alternatief, en voor Noord-Nederland is Bremen ook een alternatief. Vanaf Groningen ben je dikwijls sneller in Bremen dan op Schiphol.

Lelystad is wel duidelijk gunstiger gelegen voor de noordelijke Randstad en zo'n beetje de hele noordelijke helft van Nederland. Vanaf Zwolle, Groningen, Amsterdam, Almere, Enschede, Apeldoorn, Utrecht, Amersfoort, Alkmaar, etc. is Lelystad dichterbij dan Eindhoven. Ik denk dat er zeker wel potentieel is.

Ik vind Eindhoven een fijne luchthaven, maar als ik in de toekomst net zo goed vanaf Lelystad zou kunnen vliegen doe ik dat natuurlijk liever. Scheelt me vanaf Zwolle in vergelijking met Eindhoven toch een klein uurtje rijden, en het is ook dik een half uur dichterbij dan Schiphol.
En in dat opzicht, spreek ik uit dat het algemene nut en het commerciële winstgejaag beide niet geholpen zijn met Lelystad Airport en dat geld beter gestoken kan worden in de geplande uitbreiding en vernieuwing van Schiphol en in verdere verbeteringen in Eindhoven en Rotterdam. (Aansluiting van Rotterdam/The Hague Airport op RandstadRail bijvoorbeeld).
Zoveel verkeer is er toch ook weer niet vanaf Rotterdam/The Hague? En zit men daar wel te wachten op verdere uitbreiding?
Samenvattend denk ik dat een Haarlemmermeeraansluiting voldoende is op termijn. Aangezien ik niet denk dat Lelystad binnen een 5-tal jaren überhaupt meer dan 2 miljoen passagiers gaat verwerken is een peperdure aansluiting richting Lelystad Airport vrijwel onnodig. Ook de ontwikkeling van nabijgelegen industrieterreinen ten behoeve van de luchthaven is daarom ook geen garantie, wat ook een uitgebreide aansluiting niet goedpraat.
Los gezien van deze argumentatie kun je je afvragen waarom een nieuwe aansluiting in een gebied waar toch ruimte genoeg is op deze manier wordt uitgevoerd. Dat had toch beter gekund. Zeker dat bij de halve aansluiting die in eerste instantie wordt aangelegd de stroom Amsterdam -> Lelystad Airport de stroom Lelystad Airport -> Amsterdam kruist verdient geen schoonheidsprijs.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 26 jul 2016, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Lekkere Kwal » di 26 jul 2016, 11:45

Widejo schreef:Hoe kom je er bij dat Rotterdam/The Hague geen onderdeel is van de Schiphol Group? De Schiphol Group is eigenaar van Schiphol, Rotterdam/The Hague en Lelystad en is daarbij grootaandeelhouder (51%) van Eindhoven Airport.
Oeps mijn fout inderdaad, ik ging er altijd vanuit dat dat direct eigendom van Rotterdam en de Staat was, maar dat gaat dus alsnog door de Schiphol Group heen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 jul 2016, 13:55

Widejo schreef:Geen enkele luchthaven in Nederland heeft "nachtvluchten". Hoogstens landingen tussen 12 uur 's nachts en 2 uur 's nachts. Dat met name vakantiecharters zijn (Corendon/TUI). Geen enkele grote luchthaven in Europa (op Istanbul na) heeft "nachtvluchten".
Onzin. Er zijn meerdere luchthavens in Europa die nachtvluchten verwerken. Schiphol is daar ook één van. Het aandeel op Schiphol is wel gering. Volgens de Nederlandse luchtverkeersleiding is het dagelijkse aandeel slechts 2,7% tussen 22:30 en 6:00 uur.

In Duitsland is luchthaven Leipzig een bekend voorbeeld waar betrekkelijk veel nachtvluchten plaatsvinden. Het betreft hier weliswaar uitsluitend vrachtverkeer, maar dat zijn toch ook echt nachtvluchten. Op Frankfurt mogen echter ook gemiddeld 150 nachtvluchten per nacht tussen 22 en 6 uur doorgevoerd worden. En op die manier zullen verder nog meer voorbeelden in Europa te noemen zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Rein » di 26 jul 2016, 14:05

SnarfFlevoland schreef:Het aandeel op Schiphol is wel gering. Volgens de Nederlandse luchtverkeersleiding is het dagelijkse aandeel slechts 2,7% tussen 22:30 en 6:00 uur.
Dit betreft in hoofdzaak charters die tussen 5 en 6 uur vertrekken of die tussen 22:30 en ca 2 uur landen. In de late avond en vroege ochtend zijn er daarnaast enkele landende respectievelijk vertrekkende continentale vluchten.

Voor chartermaatschappijen zijn dit overigens wel essentiële vluchten om hun exploitatie rond te krijgen. Door vanaf ca 5 uur tot (na) middernacht te vliegen kan eenzelfde vliegtuig drie (of soms wellicht 4) retourvluchten per etmaal maken, hetgeen al lastiger wordt als men alleen zou mogen vliegen van bijvoorbeeld 7 uur tot 22 uur. Van Transavia landen bijvoorbeeld vannacht van 12 uur tot ca 2:30 in totaal 24 vluchten, ook Corendon en TUI laten dan verschillende vluchten landen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jul 2016, 14:07

^^ Volgens mij komen enkele nachtvluchten ook in de vroege uurtjes aan op Schiphol. Twee jaar geleden ging ik naar Muscat en toen heb ik ook gekeken voor de KLM-vlucht, ik meen dat die om 05:20 in Amsterdam aankwam. Tegenwoordig komt die pas na zevenen aan.
SnarfFlevoland schreef:In Duitsland is luchthaven Leipzig een bekend voorbeeld waar betrekkelijk veel nachtvluchten plaatsvinden. Het betreft hier weliswaar uitsluitend vrachtverkeer, maar dat zijn toch ook echt nachtvluchten. Op Frankfurt mogen echter ook gemiddeld 150 nachtvluchten per nacht tussen 22 en 6 uur doorgevoerd worden. En op die manier zullen verder nog meer voorbeelden in Europa te noemen zijn.
Leipzig is een belangrijke hub voor DHL en kent inderdaad veel vrachtvluchten die 's nachts vertrekken of aankomen. Datzelfde geldt voor Luik waar TNT een belangrijke hub heeft en ook die vluchten zijn vooral 's nachts.

Aan de andere kant zul je misschien toch iets moeten om te kunnen concurreren. In Dubai gaat het gewoon de hele nacht door. Mijn vlucht vanaf Amsterdam kwam in Dubai aan om 00:15 en mijn aansluitende vlucht naar Muscat vertrok om 02:45, met aankomst in Muscat om 03:55.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 jul 2016, 16:16

Wie grootse interesse heeft om het vliegverkeer op Schiphol in de gaten te houden kan 's nachts natuurlijk structureel flight radars gaan bijhouden. Dan weet je meteen hoeveel nachtvluchten van en naar Schiphol worden doorgevoerd.
Coen Tunnel schreef:Leipzig is een belangrijke hub voor DHL en kent inderdaad veel vrachtvluchten die 's nachts vertrekken of aankomen.
Sterker nog: Het is de belangrijkste hub van DHL in Europa. Het is verder ook de thuisbasis van European Air Transport Leipzig (dochterfirma Deutsche Post DHL) en AeroLogic (samenwerking DHL + Lufthansa Cargo). In z'n totaliteit is Leipzig de vijfde luchthaven van Europa m.b.t. vrachtverkeer en is vooral in de nachtelijke uren actief. Overdag is het relatief rustig.

Lelystad lijkt me opzich ook een goede kandidaat om flink in vrachtverkeer te investeren. Daarvoor kan Schiphol de vrijgekomen capaciteit beter gebruiken voor het groeiende passagierverkeer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Piles » di 26 jul 2016, 16:25

Gezien het aandeel bloemen wat vanuit Aalsmeer weggevlogen wordt lijkt me Lelystad niet echt handig...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door waldo79 » di 26 jul 2016, 16:28

^^Dat kan op Schiphol blijven 8-)

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Widejo » di 26 jul 2016, 16:37

^^
Die 2,7% aan nachtvluchten is zo gering dat ik daar niet op doelde. Het ging mij meer om de 24/7 geopende luchthavens zonder beperkingen. En beperkingen heeft Frankfurt Airport zonder twijfel, tevens is er effectief in de nacht (tussen 23.00 uur en 05:00 uur, het 150-vluchten per nachtsysteem is weer opgeschort sinds 2012) een vluchtverbod op Frankfurt Airport. Maar een 24/7 luchthaven voor vrachtverkeer is natuurlijk van een andere categorie dan een 24/7 luchthaven voor alle soorten vliegverkeer.

Lelystad is zeker een kandidaat om vrachtverkeer over te nemen van Amsterdam. Maar dan ontstaat er in principe een concurrent voor Maastricht/Aachen, die zijn visie verschoven heeft naar het vrachtverkeer als concurrent voor Liège Airport.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jul 2016, 16:51

SnarfFlevoland schreef:Lelystad lijkt me opzich ook een goede kandidaat om flink in vrachtverkeer te investeren. Daarvoor kan Schiphol de vrijgekomen capaciteit beter gebruiken voor het groeiende passagierverkeer.
Dan moet de landingsbaan in Lelystad wel flink verlengd worden. Die is nu 2400 meter lang.

Nu vliegen er vanaf Maastricht (2750 meter lang) ook wel Boeing 747-400 freighters, Cargolux heeft dat ook jaren gedaan en pas sinds vorige maand is alles naar Amsterdam verplaatst. Maar die 747's kunnen vanwege de korte landingsbaan in Maastricht niet volgeladen vertrekken. Ook Airbus A330's vertrekken nog steeds vanaf Maastricht (van Turkish Airlines), alsmede A310's (van Royal Jordanian). Maar ook daar zitten beperkingen aan. Zo interessant is Maastricht dus blijkbaar ook niet.

Wil je er serieus werk van maken en Lelystad ook gebruiken om vrachtverkeer over te nemen van Schiphol, dan zal de baan in Lelystad toch zeker een kilometertje langer moeten worden zodat ook de grotere vrachtvliegtuigen er kunnen opstijgen en landen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Widejo » di 26 jul 2016, 16:53

^^
Onder het mom van "calamiteitenluchthaven" zou de baan überhaupt verlengt moeten worden om de A380's op te kunnen vangen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] Almere - Lelystad naar 2x3

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jul 2016, 16:58

^^ Theoretisch kan een A380 nog uitwijken naar Eindhoven, al kan het dan misschien wat krap worden, die baan is 3000 m lang. Een A380 zal nu normaliter wel uitwijken naar Düsseldorf of Brussel, als het nodig moet zijn, want daar zijn ook specifiek faciliteiten voor dat type toestel.

Plaats reactie