[A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Bartje
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 22 jan 2010, 23:28
Locatie: Zuiddorpe

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Bartje » do 28 okt 2010, 0:46

Ik kan het me wel voorstellen, dit stukje snelweg tussen Galder en St. Annabosch is een van de belangrijkste en drukste stukjes van de A58. Vraag is natuurlijk wanneer de daadwerkelijke uitvoering plaatsvindt als de pilot is voltooid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » do 28 okt 2010, 8:18

Een van de punten die m.i. in zo'n planstudie thuis hoort, is het alsnog in KP St. Annabosch realiseren van de directe verbindingsboog Antwerpen -> Utrecht (flyover). Anders heeft de hele verbreding denk ik ik toch niet zoveel zin.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door GrandmasterE » do 28 okt 2010, 13:52

^^ Helemaal mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat een flyover dan niet gebouwd zal gaan worden.
Het zou natuurlijk ook mooi zijn als de A58 TOTSO in knooppunt Galder verdwijnt. Hoe groot is de verkeersstroom eigenlijk richting Antwerpen?

Remco
stadsweg
Berichten: 494
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Remco » do 28 okt 2010, 15:45

In plaats van een fly-over zou ik liever een verbreding richting Tilburg (en verder naar Eindhoven) zien. Die verbindingsboog kan nog wel even mee. Het gedeelte richting Tilburg is al geheel voorbereid op 2x3, dus asfalteren met die hap!

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door GrandmasterE » di 28 dec 2010, 2:35

Hier is trouwens de startbeslissing van A58 Sint Annabosch - Galder: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... alder.html.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » di 28 dec 2010, 11:00

Wel goed om te lezen dat men voor beide knooppunten noodzaak ziet voor extra verbindingswegen. Gaat we twee halve sterren krijgen?

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door PW100 » za 01 jan 2011, 18:45

GrandmasterE schreef:Hier is trouwens de startbeslissing van A58 Sint Annabosch - Galder: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... alder.html.
Bedankt voor de link. :top:
Interessante passages - Geen Spitsstrook gedrochten, knooppunten worden uitgebouwd met extra fly-overs - Sint Annabosch wordt eindelijk compleet gemaakt?


LET OP: Mijn samenvatting . . . . !
Startbeslissing schreef:
Probleemoorzaak: Tekort aan capaciteit
Zoals in het vorig hoofdstuk is beschreven worden de problemen op de A58 veroorzaakt door een tekort aan capaciteit. Dit heeft effect op de reistijden op dit betreffende traject. Vanwege het feit dat er slechts één aansluiting ligt op dit traject (Ulvenhout), is het onwaarschijnlijk dat de capaciteit wordt verminderd door veel weefbewegingen van het verkeer. Een aandachtspunt is het relatief hoge percentage vrachtverkeer en de hiermee gepaard gaande colonnevorming. Tijdens de uitwerking van de verkenning zal dit aspect specifiek aandacht krijgen.

Oplossingsrichting: 2x3 tussen knooppunt Sint Annabosch en knooppunt Galder
Vanwege het ontbreken van gebiedsontwikkelingsplannen en het feit dat het probleem direct veroorzaakt wordt door een capaciteitstekort, is de oplossingrichting een relatief eenvoudige capaciteitsuitbreiding. Dit wil zeggen dat als oplossing gekeken wordt naar het vergroten van de capaciteit van de A58 met één rijstrook in beide richtingen tot 2x3 en een aanpassing van de vormgeving van de knooppunten.

De oplossingsruimte is zo beperkt omdat er geen directe parallelle verbindingen lopen, die extra capaciteit voor de A58 kunnen verzorgen. Daarnaast is door het beperkt aantal aansluitingen (1) de aanleg van een parallelstructuur ook niet zinvol. Tenslotte wordt met de reconstructie naar 2x3 rijstroken aangesloten op al voorziene maatregelen, die in het kader het Actieprogramma Wegen (onderdeel van de MobiliteitsAanpak) worden uitgevoerd.

Beschrijving voorkeursoplossing
De voorkeursoplossing is een uitbreiding van 2x2 rijstroken, naar 2x3 rijstroken (een rijstrook in beide richtingen, aan beide zijden en/of gebruik middenberm). Het plangebied loopt aan beide zijden langs de A58 vanaf knooppunt Galder naar knooppunt Sint Annabosch. Gekeken zal worden of de knooppunten aangepast moeten worden om de extra rijstrook goed af te kunnen wikkelen. Vanwege het ruime profiel van vrije ruimte langs de A58, zullen de noodzakelijke ingrepen in de directe omgeving van de A58 beperkt zijn.

Bij de uitwerking van de voorkeursoplossing zijn een aantal aandachtspunten:
• de brug over het riviertje de Mark. Bij het vervangen van deze brug moet rekening worden gehouden dat de Mark onderdeel is van de EHS;
• geluidshinder en mitigerende maatregelen;
• het plan om de Ecologische verbindingszone voor de Boomkikker te verplaatsen waardoor die onder de A58 doorgaat tussen de aansluiting Bavel en knooppunt Sint Annabosch.

Knooppunten
Uitgangspunt is dat in beide knopen een extra verbindingsboog inclusief kunstwerk nodig is om de doorstroming te verbeteren. Dit is gebaseerd op verkeerscijfers uit een statisch model. Bij gedetailleerde doorrekening met een dynamisch model kan blijken dat nog extra aanpassingen nodig zijn, mede in relatie tot de afstroming naar overige aan de knooppunten grenzende wegvakken.

Spitsstrook
De aanleg van een spitsstrook zou een alternatief kunnen zijn voor de aanleg van een volwaardige derde rijstrook. De aanleg van een spitsstrook heeft echter een aantal nadelen:
• de verkeersveiligheid neemt af, vanwege de smallere spitsstrook;
• een spitsstrook is in aanleg minder kosteneffectief dan een normale strook, vanwege de extra benodigde investeringen voor onder andere vluchthavens, signaleringsborden, camera’s en een aansluiting op een verkeerscentrale;
• de exploitatie is vervolgens ook duurder omdat vanwege veiligheid er extra verkeersmanagement noodzakelijk is.

Bovenstaande nadelen gecombineerd met het feit dat er voldoende ruimte aanwezig is om een volledige derde rijstrook te realiseren, leiden er toe
dat het spitsstrook alternatief verder niet wordt meegenomen in deze verkenning.


Kostenraming
Een raming op basis van kengetallen geeft inzicht in de omvang van deze verkenning. Het voorlopige richtbedrag voor de uitbreiding naar 2x3 rijstroken
bedraagt 114 miljoen euro (inclusief BTW, BLD en onvoorziene kosten, prijspeil 2010) met een betrouwbaarheid van 50%.

Doorkijk planuitwerking- en realisatiefase
De resultaten van de versneld doorlopen verkenning zullen, na het nemen van het definitieve voorkeursbeslissing, landen in een ontwerp tracébesluit (OTB). Naar verwachting kan het ontwerp-tracébesluit (OTB) binnen een jaar na het nemen van het voorkeursbesluit genomen worden. Het definitieve tracébesluit (TB) binnen zes maanden daarna. Dit betekent dat de realisatie na circa 2,5 jaar na het nemen van de startbeslissing zou moeten kunnen starten

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door sirdanilot » ma 03 jan 2011, 23:51

De huidige lussen in beide knooppunten zijn zéér krap, en het lijkt me dus zeer noodzakelijk om deze te vervangen door fly-overs. Ook buiten de spits komt dit de doorstroming, veiligheid en rijcomfort ten goede.

Het liefst zou ik ook knooppunt zoomland (aan de philip morrisfabriek in Bergen op Zoom) aangepast zien d.m.v. een fly-over. Maar ja, drie fly-overs voor één weg is natuurlijk geen kleine investering...

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door orionpax » di 04 jan 2011, 23:27

Indien bij knooppunt galder voor een fly-over gekozen wordt zou ik de suggestie willen doen dat de richtingen omgedraaid worden. Dus de richting A16Z is de afslag en de richting A16N is de hoofdrijbaan van de A58. Dit voorkomt een hoop gedoe met vrachtwagens die naar de linker rijstrook toe moeten.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door sirdanilot » wo 05 jan 2011, 0:24

^^ Volgens mij is dat duurder omdat je een grotere fly-over nodig hebt. Bovendien gaat er ook vrij veel verkeer (ook vracht) richting België.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: A58: verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door peejay » wo 05 jan 2011, 13:06

Om dat vrachtverkeer gaat het juist, dat kan dan rechts blijven.
Rij met je hart

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

[A058] Breda3

Bericht door keokiracer » zo 07 aug 2011, 15:28

*schop*

Knooppunt Galder gaat op de schop:
BN De Stem schreef:Knooppunt Galder wordt aangepast
vrijdag 05 augustus 2011 | 19:17 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 | 19:54

Rijkswaterstaat begint dit najaar met het verbeteren van knooppunt Galder, onder Breda.
Meer in- en uitvoegstroken verruimen de capaciteit op de verbindingsbogen en de hoofdrijbanen van de A16 en A58. Nu loopt de doorstroming voor het verkeer tussen Tilburg en Antwerpen op dit drukke traject vaak slecht. De geplande werkzaamheden beginnen in augustus en Rijkswaterstaat verwacht dat het project in november 2011 wordt afgerond. Tijdens deze periode geldt op het knooppunt een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur. Weggebruikers moeten rekening houden met verkeershinder en een langere reistijd.

Meer informatie over de werkzaam heden op http://www.vananaarbeter.nl.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door jan » zo 07 aug 2011, 15:34

^^ Men verdubbelt dus de verbindingswegen op de relatie Tilburg - Antwerpen?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door captain007 » zo 07 aug 2011, 15:37

^^ Dat wordt niet echt duidelijk en ik kan er verder ook nog niet veel over vinden. Het wordt wel wat krapjes her en der denk ik.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door boe! » zo 07 aug 2011, 15:48

:arrow: plaatje!
Rijkswaterstaat schreef:A16/A58: verruiming capaciteit knooppunt Galder; augustus-november
04-08-2011 | Noord-Brabant | persbericht

In de komende maanden verruimt Rijkswaterstaat de capaciteit van een aantal in- en uitvoegstroken in knooppunt Galder. Hierdoor wordt de doorstroming en veiligheid voor zowel het verkeer op de verbindingsbogen als op de hoofdrijbanen van de A16 en A58 verbeterd. Het verkeer van België richting Tilburg heeft nu moeite met zowel het uitvoegen vanaf de A16 als het invoegen op de A58. In omgekeerde richting heeft het verkeer op de A58 weinig ruimte om goed uit te voegen naar de A16 richting België. Door op deze drukke trajecten de wegcapaciteit uit te breiden, krijgt het verkeer hier meer ruimte om samen te voegen.

Hinder door werkzaamheden
De werkzaamheden vinden verspreid plaats over de periode augustus tot en met november. Alhoewel er tijdens de werkzaamheden altijd twee rijstroken open blijven voor het verkeer, zullen deze wel versmald en verschoven zijn. Ook geldt er een snelheidsbeperking van negentig kilometer per uur. In een aantal nachten wordt gedurende enkele uren een verbindingsboog van of naar de A16 of A58 afgesloten. Verkeer bij Galder moet daarom dit najaar rekening houden met extra verkeershinder en een langere reistijd.

Actieprogramma Wegen

De aanpassingen in knooppunt Galder vallen onder het landelijke Actieprogramma Wegen, onderdeel van de Mobiliteitsaanpak. Bij het Actieprogramma Wegen is sprake van 17 (regionale) pakketten die erop gericht zijn de doorstroming en veiligheid te verbeteren door middel van relatief eenvoudige maatregelen (‘quick wins’). Van de negen pakketten liggen er twee in Noord-Brabant, gerelateerd aan de A58 en de A67. De pakketten zijn opgesteld in samenwerking met provincie, SRE en gemeenten.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door jan » zo 07 aug 2011, 18:17

Hmm, alleen verlengde in- en uitvoegstroken dus, hoeveel zoden zet dat nou aan de dijk...

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door peejay » zo 07 aug 2011, 22:51

In het plaatje is de "verlengde invoegstrook richting Tilburg" getekend aan de linkerkant van de rijbaan. Dat zou dus kunnen betekenen dat de huidige invoegstrook vanuit de richting Antwerpen straks overgaat in de rechterrijstrook naar Tilburg, en dat verkeer op de huidige linkerrijstrook vanuit Dordrecht straks een strookje naar rechts moet opschuiven. Dat lijkt me wel goed voor de doorstroming.
Richting Antwerpen vraag ik me af of een langere uitvoegstrook iets toevoegt. Probleem is hier vooral het vele vrachtverkeer dat richting Antwerpen wil, en dat dus een beweging naar links moet maken. Die beweging blijft...
Rij met je hart

Bartje
dorpsstraat
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 22 jan 2010, 23:28
Locatie: Zuiddorpe

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Bartje » ma 08 aug 2011, 12:38

jan schreef:Hmm, alleen verlengde in- en uitvoegstroken dus, hoeveel zoden zet dat nou aan de dijk...
Dat ben ik met je eens maar het is volgens mij ook de bedoeling om in een later stadium 2 x 3 te maken tussen knooppunt Galder en knooppunt St. Annabosch.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » ma 08 aug 2011, 12:56

keokiracer schreef:vandaag over de A58 gereden BoZ-Roosendaal: hier een video (HD). Om even een impressie te geven :)
Link
Genomen 's middags net na 15:00. Was nog rustig, maar op de terugweg problemen bij knp. De Stok (camera was leeg :facepalm: )
Die weg kan ik dromen. Een paar jaar geleden doordeweeks elke dag (heen en terug) gezien. 8-)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » vr 12 aug 2011, 23:14

Berichtje over de werkzaamheden bij knp. Galder, lekker misleidende titel trouwens... :roll:
BN De Stem schreef:Werk op A16 naar de grens
vrijdag 12 augustus 2011 | 07:47 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 12 augustus 2011 | 07:48

BREDA - Rijkswaterstaat voert van vrijdag 19 augustus 21.00 uur tot woensdag 7 september 06.00 uur wegwerkzaamheden uit aan de A16 tussen de Belgische grens en knooppunt Galder. Er wordt gewerkt in de richting van Breda.
Om het werk uit te voeren worden de rijstroken op de A16 versmald en verschoven en geldt een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur. Daarnaast wordt de verbindingsweg van de A16 vanuit Antwerpen naar de A58 richting Tilburg een aantal nachten enkele uren afgesloten.

Het verkeer moet rekening houden met extra verkeershinder en een langere reistijd, ook in verband met terugkerend vakantieverkeer. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers goed geïnformeerd op weg te gaan en in geval van file een andere route te kiezen op het traject Antwerpen-Rotterdam.

Om er voor te zorgen dat het verkeer voortaan meer ruimte krijgt om uit te voegen naar de A58 richting Tilburg, wordt de uitvoegstrook op de A16 voor knooppunt Galder verlengd. Rijkswaterstaat wil zo zorgdragen voor een vlottere en veilige doorstroming van het verkeer.
Het is dus van(uit) de grens, en niet naar de grens. Op papier een klein verschil, in de werkelijkheid toch iets groter.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » vr 12 aug 2011, 23:16

Alleen bij Galder gebeuren er dingen. Bij Bergen op Zoom helemaal niets. :neenee:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » vr 12 aug 2011, 23:19

^^ Niet dat het bij Galder niet nodig is, maar ik snap je bezorgdheid. Ook bij BoZ moet de A58 verbreed worden en niet te vergeten de A4 bij Zoomland waar slechts één rijstrook is in zuidelijke richting. De A4/A58 wordt (nadat A4-Steenbergen is geopend) een file van Dinteloord tot Markiezaat... Maar deze discussie hebben we al vaker gehad ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » za 05 nov 2011, 21:34

*schop*

Zoals jullie weten gaat er op de A58 bij knp. Galder het een en ander veranderen:
  • In de richting Tilburg krijgt de verbindingsweg vanuit Antwerpen een eigen rijstrook (nu nog invoeger) en zijn er even 3 rijstroken. Pakweg een kilometer later gaat dan de linkerrijstrook eraf en blijven er 2 rijstroken over tot bij Tilburg
    Link
  • In de richting Vlissingen is de uitvoegstrook naar Rotterdam een stuk verlengd en zijn er NBA-borden verschenen. De borden zijn ook hier op Picasa te zien. Het meest opvallende aan de bebording vond ik dat het oude knooppuntbord er nog stond, terwijl er op 1400 meter ook een nieuwe is geplaatst.
    Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door keokiracer » zo 15 jan 2012, 20:02

*schopje*
ik, op 5 november 2011 schreef:In de richting Tilburg krijgt de verbindingsweg vanuit Antwerpen een eigen rijstrook (nu nog invoeger) en zijn er even 3 rijstroken. Pakweg een kilometer later gaat dan de linkerrijstrook eraf en blijven er 2 rijstroken over tot bij Tilburg
Hier het eindresultaat:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Verbreding Eindhoven-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » zo 15 jan 2012, 20:06

Toen ik daar langs kwam had ik file waar die linkerijstrook eraf ging en het was geen ongeluk en het weer zat ook niet tegen. :neenee:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda)

Bericht door Chris » wo 28 jan 2015, 12:01

De A58 langs de zuidkant van Breda is in 1989 opengesteld en inmiddels verzadigd met verkeer. Dagelijks persen zich 89.000 voertuigen over 2x2 rijstroken. In 2010 is een startbeslissing genomen om de A58 te verbreden. Uitgegaan wordt van een sobere verbreding naar 2x3 rijstroken. Momenteel is het project in de verkenfase. De voorkeursbeslissing wordt voorzien voor 2015.

Voor dit project is € 116 miljoen gereserveerd. De rijksmiddelen zijn vanaf 2023 beschikbaar. Rijkswaterstaat en regionale belanghebbenden zijn verenigd in 'InnovA58'.

website: http://www.innova58.nl/

Momenteel loopt de E-participatie over de zogenaamde 'Annevilleboom' in de middenberm van de A58 bij Ulvenhout. http://innova58.nl/deboom/default.aspx

De Anneville boom staat dichtbij een viaduct over de A58. Aanpassing van dit viaduct zou vele miljoenen kosten. Uitgangspunt is daarom dat het blijft zoals het nu is. Dat betekent wel dat behoud van de boom heel moeilijk of zelfs onmogelijk wordt.

Het Rijk heeft budget gereserveerd voor realisatie van de verbreding van de A58 in 2023. InnovA58 heeft de ambitie deze realisatie met 2 tot 5 jaar te versnellen. De weg zal dus in het meest gunstige geval vanaf 2018 kunnen worden gerealiseerd.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda

Bericht door H. » wo 28 jan 2015, 13:23

Wellicht de verbreding ter plaatse van de boom aan de rechterkant realiseren, met insnoering van de vluchtstrook t.p.v. het viaduct?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda

Bericht door Chris » wo 28 jan 2015, 13:30

Daar had ik ook aan gedacht. Ik weet alleen niet of ze dat willen omdat je dan een wat vreemde knik in de weg krijgt. Het zal ook wel duurder zijn dan alleen een strook asfalt in de middenberm erbij.

Ik kan niet inschatten hoeveel cultuur-historische waarde die boom heeft. Misschien is verplaatsen een optie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda

Bericht door captain007 » wo 28 jan 2015, 13:32

Ik denk het het handigste is om de boom met wortel en al uit te graven en te verplaatsen. Niet een standaardklus, maar wel al vaker vertoond.

H.
dorpsstraat
Berichten: 208
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 11:50
Locatie: Randstad

Re: [A058] verbreding St. Annabosch - Galder (zuidkant Breda

Bericht door H. » wo 28 jan 2015, 13:34

Chris schreef:
...
Het zal ook wel duurder zijn dan alleen een strook asfalt in de middenberm erbij.
...
Ongetwijfeld; er moeten dan ook werkzaamheden aan grondwallen/geluidsschermen plaatvinden. Ik krijg het idee dat ze daar bij het projectbureau niet zo'n zin in hebben:

Website InnovA58 schreef:Dat betekent wel dat behoud van de boom heel moeilijk of zelfs onmogelijk wordt.

Plaats reactie