[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Chris » vr 23 okt 2015, 17:43

Kaart 10 uit het tracébesluit suggereert wel een behoorlijke ruimtereservering aan weerszijden van de wisselbaan. Ik weet niet in hoeverre die ruimte gebruikt gaat worden voor de constructie van het aquaduct. Deze ruimte tussen de wisselbaan en hoofdrijbanen is over het gehele tracé aanwezig tussen Diemen en Muiderberg.

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door captain007 » vr 23 okt 2015, 19:45

^^ In het TB van 2013 is een dwarsdoorsnede te vinden:
Afbeelding

Er lijkt dus wel wat ruimte, maar je hebt ook voor het doorzicht en de redresseerstrook al wat ruimte nodig.

Maximiliaan1
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 4:38

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Maximiliaan1 » vr 23 okt 2015, 23:56

Gentlemen, dank. Lijkt er zelfs nog ruimte te zijn voor een zesde rijstrook op de hoofdrijbanen? Of tart dat alle veiligheidsnormen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Coen Tunnel » za 24 okt 2015, 0:01

^^ Als de bus niet op de vluchtstrook hoeft zou dat inderdaad moeten kunnen. 2x6 met (in dat geval iets smallere) vluchtstroken lijkt te kunnen passen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Vinny » za 24 okt 2015, 19:23

Er is totaal geen reden waarom de bus op de vluchtstrook zou moeten rijden. Bovendien heeft de A 1 gewoon een parallelweg waar het streekvervoer eventueel overheen kan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door hurricane » za 24 okt 2015, 20:29

Een update m.b.t. het aquaduct, sinds korte tijd vaart de scheepvaart nu langs de oostzijde.
Men gaat straks (of is inmiddels bezig) met het heien van damwanden voor het bouwen van de bouwkuip aan de westzijde :top:

Hier nog een mooie luchtfoto die ik tegen kwam afkomstig van RWS instagram.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Chris » za 24 okt 2015, 20:52

Daar komen straks dus 19 rijstroken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door RSK » zo 25 okt 2015, 0:55

Met dank aan diegenen die de doorgetrokken A6 hebben tegengehouden... Ik blijf dat onvoorstelbaar kortzichtig vinden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door DjIdee » zo 25 okt 2015, 14:36

Beide hebben voor- en nadelen. Afhankelijk van waar je woont, of als gebruiker, waar je woont en werkt.

Als ik behoorlijk file vrij in 020 kan komen, en er weer weg, maakt het mij niet uit of ik bij Muiderberg rechtdoor ga, of via de huidige oplossing. En met de huidige locatie in Zuid-Oost is dit zelfs beter. Muv de A9 werkzaamheden straks dan, maar ach, ben toch behoorlijk op tijd. (en weer weg)

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Taurus » zo 25 okt 2015, 20:11

Ik ben het wel met RSK eens, een doorgetrokken A6 richting Holendrecht met minstens 2x3 rijstroken was beter geweest. Dat zou voor een betere splitsing van het verkeer gezorgd hebben zodat al het verkeer vanuit de richting Hilversum en Almere dat naar Schiphol, Haarlem of verder moet helemaal niet meer langs Amsterdam hoeft. Bovendien had die doorgetrokken A6 ruimschoots om het Naardermeer heen gelegd kunnen worden. De huidige oplossing vind ik ook erg omslachtig.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Alain » ma 26 okt 2015, 9:22

Het Naardermeer is symbool komen te staan voor het verzet tegen de A6/A9, maar er zou wel meer mooi landschap ten zuiden van Amsterdam zijn doorsneden door deze weg. Ik ben zelf blij dat deze weg er niet is gekomen, en men voor bundeling en verbreding van de bestaande route heeft gekozen.

Maar de hele discussie over de A6/A9 nu nog gaan voeren is letterlijk water door de Vecht. En het Gein.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2015, 9:23

De doorgetrokken A6 was politiek simpelweg een onhaalbare kaart. Ook al gaat die weg langs/onder/om het Naardermeer heen, de weerstand was gewoon te groot en een tunnel zat er ook niet in. Hoe goed het voor het wegennet ook zou zijn, het was geen realistische optie. Dan ben ik wel blij met wat er nu komt, al had men bij KP Holendrecht de A9 ook wel mogen stroomlijnen. Vooral van west naar oost is het natuurlijk niet ideaal met die klaverlus. Best zonde dat daar niks aan wordt gedaan terwijl er op andere plekken wel allemaal dingen worden verbeterd, niet alleen op de route Holendrecht-Diemen-Muiderberg-Almere maar ook bij KP Badhoevedorp. Eigenlijk krijg ik het idee dat KP Holendrecht zelf vergeten wordt.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Alain » ma 26 okt 2015, 9:42

Volgens mij wordt het knooppunt wel degelijk uitgebreid met extra rijstroken? Althans, zo meen ik het op afbeeldingen voorbij te hebben zien komen.

Idealiter trek je de A9 ten westen van Holendrecht rechtdoor, maar dan offer je de Ouderkerkerplas en als je het echt goed wilt doen een deel van de bebouwing van Ouderkerk a/d Amstel op. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waarom dat niet haalbaar is...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door RSK » ma 26 okt 2015, 12:58

Alain schreef:Idealiter trek je de A9 ten westen van Holendrecht rechtdoor, maar dan offer je de Ouderkerkerplas [...] op. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waarom dat niet haalbaar is...
Misschien een beetje flauw om hier een kip-ei-discussie te starten, maar de Ouderkerkerplas is destijds ontstaan door zandwinning voor de aanleg van... de A9. Ik vind het een beetje raar dat wanneer iets op onnatuurlijke wijze ontstaat en er één zeldzame vogel landt, het gelijk een natuurgebied is.

Als het de bedoeling is om doorgaand verkeer langs Amsterdam over de A9 te sturen, dan ontkom je er (indachtig de politieke onhaalbaarheid van een doorgetrokken A6) mijns inziens niet aan om op zijn minst Holendrecht te stroomlijnen. Anders blijft iedereen gewoon over de A10 rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Rein » ma 26 okt 2015, 13:01

Een soort van oplossing zoals bij het nieuwe KP Badhoevedorp lijkt me wel wat, waarbij beide snelwegen een stukje bijna parallel aan elkaar lopen en dan de ene over de andere heen gaat, maar de vraag is of dit gezien de krappe ruimte bij Holendrecht goed in te passen zou zijn.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Alain » ma 26 okt 2015, 13:51

RSK schreef:
Alain schreef:Idealiter trek je de A9 ten westen van Holendrecht rechtdoor, maar dan offer je de Ouderkerkerplas [...] op. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waarom dat niet haalbaar is...
Misschien een beetje flauw om hier een kip-ei-discussie te starten, maar de Ouderkerkerplas is destijds ontstaan door zandwinning voor de aanleg van... de A9. Ik vind het een beetje raar dat wanneer iets op onnatuurlijke wijze ontstaat en er één zeldzame vogel landt, het gelijk een natuurgebied is.

Als het de bedoeling is om doorgaand verkeer langs Amsterdam over de A9 te sturen, dan ontkom je er (indachtig de politieke onhaalbaarheid van een doorgetrokken A6) mijns inziens niet aan om op zijn minst Holendrecht te stroomlijnen. Anders blijft iedereen gewoon over de A10 rijden.
Je citeert wel selectief. Ook die woonwijk is een sta-in-de-weg en misschien nog wel een grotere dan de Ouderkerkerplas. Verder heeft de geschiedenis nu eenmaal veel gevoel voor ironie. Ik zeg ook niet dat ik het er allemaal mee eens ben, maar met de huidige configuratie zullen we het voorlopig even moeten doen. Extra viaducten aanleggen om de boel meer te stroomlijnen is technisch natuurlijk mogelijk, maar zal behoorlijk wat voeten in de aarde hebben en veel geld kosten. Ik ken de achterliggende berekeningen niet, maar bij een project waarbij landtunnels, een nieuwe brug over het ARK, negentien rijstroken naast elkaar en het breedste aquaduct ter wereld niet worden geschuwd, wogen de baten van een stroomlijning van Holendrecht kennelijk niet op tegen de kosten. Of het geld was gewoon op, dat kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2015, 14:05

RSK schreef:Als het de bedoeling is om doorgaand verkeer langs Amsterdam over de A9 te sturen, dan ontkom je er (indachtig de politieke onhaalbaarheid van een doorgetrokken A6) mijns inziens niet aan om op zijn minst Holendrecht te stroomlijnen. Anders blijft iedereen gewoon over de A10 rijden.
Daar ben ik het mee eens. Nu is het al een onaantrekkelijke route van de A1 naar de A4, met twee klaverlussen bij Diemen en Badhoevedorp en dat geslinger bij Holendrecht. De andere kant op heb je die klaverlus bij Holendrecht. Dat gedoe heb je allemaal niet als je via de A10 rijdt, die bovendien korter en doorgaans ook sneller is. Waarom zou ik dan de A9 nemen?
Rein schreef:Een soort van oplossing zoals bij het nieuwe KP Badhoevedorp lijkt me wel wat, waarbij beide snelwegen een stukje bijna parallel aan elkaar lopen en dan de ene over de andere heen gaat, maar de vraag is of dit gezien de krappe ruimte bij Holendrecht goed in te passen zou zijn.
Met het juiste budget kan er veel.
Alain schreef:Extra viaducten aanleggen om de boel meer te stroomlijnen is technisch natuurlijk mogelijk, maar zal behoorlijk wat voeten in de aarde hebben en veel geld kosten. Ik ken de achterliggende berekeningen niet, maar bij een project waarbij landtunnels, een nieuwe brug over het ARK, negentien rijstroken naast elkaar en het breedste aquaduct ter wereld niet worden geschuwd, wogen de baten van een stroomlijning van Holendrecht kennelijk niet op tegen de kosten. Of het geld was gewoon op, dat kan natuurlijk ook.
Mja. Ik vind het wel een onvolkomenheid. Van alles wordt aangepakt, maar Holendrecht blijft zoals het is.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Alain » ma 26 okt 2015, 14:24

Verbreding bestaande viaducten, nieuwe bypasses en viaducten...althans, zo heb ik begrepen dat men het knooppunt gaat aanpakken. Dat het niet ideaal is: helemaal mee eens. Maar dat er niets gebeurt is volgens mij wat al te negatief verwoord.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door RSK » ma 26 okt 2015, 14:35

Alain schreef:Je citeert wel selectief. Ook die woonwijk is een sta-in-de-weg en misschien nog wel een grotere dan de Ouderkerkerplas.
Natuurlijk citeer ik selectief. En wel omdat je eenvoudiger om die woonwijk dan om die plas heen kunt.
Coen Tunnel schreef:Mja. Ik vind het wel een onvolkomenheid. Van alles wordt aangepakt, maar Holendrecht blijft zoals het is.
[...]
Met het juiste budget kan er veel.
Stel nou dat er een flink budget los te praten is (bijvoorbeeld door het opdoeken van de Zuidasdok-plannen) en je wilt het politiek ook nog kunnen verkopen met het aanleggen van extra natuur en recreatiegebied. Dan heb ik nog wel een aardig idee om zowel de omgeving als het knooppunt Holendrecht zelf flink onder handen te nemen.

Afbeelding

De aansluiting die nu in de zuidelijke helft van het knooppunt verwerkt is, heb ik gereduceerd tot een halve aansluiting voor verkeer van en naar de A2-zuid. Daarom heb ik de verbindingen A2-zuid/A9-oost ook naar het midden gebracht: dat verkeer heeft aansluiting 3 niet nodig. De A9 kan naar believen met een naviduct door de plas heen, zodat je het natuurgebied visueel aaneengesloten houdt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2015, 14:44

^^ Kijk, dit lijkt er al een stuk meer op. :top:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Alain » ma 26 okt 2015, 14:50

Tja, het zou kunnen werken. Ik ben alleen wel benieuwd hoe je de hoofd- en parallelbaanstructuur van de A9-Gaasperdammerweg hierin wilt verwerken. Ook het wegvallen van de directe aansluiting van de s111 op de A9 ten westen van het knooppunt zal de druk op die andere aansluiting s111 op de A9-Gaasperdammerweg doen toenemen.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Piles » ma 26 okt 2015, 16:35

Reactie van Rijkswaterstaat op mijn eerder gestelde vraag (de plannen m.b.t. verbindingsweg A2 vanuit Utrecht ri A9 Amstelveen):
Het eerste knelpunt dat u noemt is inderdaad niet opgenomen in het programma SAA. Momenteel vindt er een modelstudie plaats om te onderzoeken of verbreding van het viaduct over de A2 in de verbindingsweg van de A2 naar de A9 haalbaar is. Als dit haalbaar is zal aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu verzocht worden om de realisatie uit te laten voeren in het SAA-project A9 Amstelveen (2020 - 2024).
Hopelijk is er dan nog ruimte om dingen te doen aan knp Holendrecht, na de aanpassingen die vanuit het huidige SAA-project gedaan worden...
RSK schreef:Met dank aan diegenen die de doorgetrokken A6 hebben tegengehouden... Ik blijf dat onvoorstelbaar kortzichtig vinden.
A1 / A9 wordt vast een prachtige weg, maar met name een backup-verbinding zou erg welkom zijn. Van/naar Almere is nu nog steeds maar 1 weg. Als daar iets gebeurt heb je niks aan 7 banen (als er 3/4/5 afgesloten zijn...).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2015, 16:46

^^ De meest logische omweg is nu 33 km langer tot aan Holendrecht (vanaf KP Almere over de A27, N230 en A2). Je zou natuurlijk de N230 kunnen ombouwen tot autosnelweg of ongelijkvloerse autoweg. De extra omrijtijd zal dan, als er geen file staat op de route A27-N230-A2, een minuut of 20 zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Chris » ma 26 okt 2015, 18:13

Op 30 november gaat het verkeer vanaf 5 uur 's ochtends over de nieuwe Hollandse Brug.

Factsheet: https://bezoekerscentrum.rijkswaterstaa ... 131035.pdf

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door RSK » ma 26 okt 2015, 18:14

Voor een back-up in het netwerk zou een betere uitbouw van de N201 natuurlijk ideaal zijn, maar ik zie nog eerder mijn Holendrechtplan in uitvoering komen dan dat het OWN in Nederland ergens opgewaardeerd wordt...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door harry » ma 26 okt 2015, 19:48

RSK schreef:Ik vind het een beetje raar dat wanneer iets op onnatuurlijke wijze ontstaat en er één zeldzame vogel landt, het gelijk een natuurgebied is.
Voor de goede orde: of iets een natuurgebied is staat los van hoe het ontstaan is.
Als alleen natuurlijk ontstane gebieden zouden meetellen, heeft Nederland geen natuurgebieden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door RSK » ma 26 okt 2015, 20:44

^^ Toegegeven, daar heb je een punt. Een betere vraag is dan of iedere vierkante meter die op een zeker moment tot 'natuurgebied' verklaard wordt, dat tot in eeuwigheid moet blijven. Kennelijk is de natuur heel goed in staat om ook door menselijk toedoen veranderde of ontstane gebieden weer 'over te nemen'. Kijk bijvoorbeeld naar de Oostvaardersplassen of (nog extremer) de omgeving Tsjernobyl.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Alain » ma 26 okt 2015, 20:51

We kunnen wel wat kernafval in de Ouderkerkerplas dumpen...geeft zo mooi licht 's nachts :twisted:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door harry » ma 26 okt 2015, 22:01

RSK schreef:Een betere vraag is dan of iedere vierkante meter die op een zeker moment tot 'natuurgebied' verklaard wordt, dat tot in eeuwigheid moet blijven.
Nee. Daarom is er ook een verschil tussen natuurgebied en beschermd natuurgebied. Lang niet iedere vierkante meter natuurgebied is beschermd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Bericht door Naturist » ma 26 okt 2015, 23:14

RSK schreef:^^ Toegegeven, daar heb je een punt. Een betere vraag is dan of iedere vierkante meter die op een zeker moment tot 'natuurgebied' verklaard wordt, dat tot in eeuwigheid moet blijven.
Dat geldt voor heel veel natuurgebieden, maar laat dit gebied nu net reden tot oprichting van de vereniging Natuurmonumenten geweest zijn.
Voor die leden -en daar maakten Ega en ik ook een tijdje deel van uit- is het alsof hun kroonjuwelen te grabbel gegooid zouden worden.
Natuurmonumenten zijn vaak best bereid om te onderhandelen over hun verworven gronden, maar dit gebied was en zal nooit verhandeld worden.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie