[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 30 okt 2005, 15:00

Je hoort mij ook niet zeggen dat die weg er per sé niet moet komen. Misschien is aanleg op maaiveldniveau t.h.v. het Naardermeer zelfs wel een betere oplossing. Met schermen en asfalt kun je aan de geluidshinder een heleboel doen. Fijn stof zit daar toch al zat in de lucht, dus een betere doorstroming van het verkeer door aanleg van deze weg kan daar alleen maar een positieve bijdrage aan leveren.
Rainier

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 30 okt 2005, 15:34

Waar hebben we het over: http://img415.imageshack.us/img415/474/dscf02003mk.jpg

Mooi toch? En wat nou aantasting Naardermeer? Het deel na het knooppunt richting A9 kun je verdiept aanleggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2005, 16:11

Ik heb ook even beter op de kaart gekeken en pas hierbij mijn mening aan. De A6-A9-verbinding kan gewoon op maaiveld worden aangelegd, met een tunnel onder de Vecht en een aquaduct onder het Amsterdam-Rijn-Kanaal.

De verbinding is juist belangrijk voor de relatie Almere-Amsterdam Z.O.-Amstelveen-Schiphol. En die verbinding is belangrijker dan een IJmeerbrug die Almere met het centrum van Amsterdam verbindt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 30 okt 2005, 21:17

Wicher schreef:Als er een tunnel moet worden aangelegd zal daarvoor water moeten worden weggepompt, met een GROTE kans dat daarmee het waterpeil in het naastgelegen Naardermeergebied meezakt. JUIST bij een gebied als dit is dat een ernstig probleem.
Tuurlijk. Er ligt al sinds mensenheugenis een spoorlijn dwars door het gebied heen, met gevolgen voor de waterstand.
Toen de A1 werd aangelegd, werd pal langs het gebied een cunet gegraven en de waterstand aangepast. Oh-oh-oh wat heeft dat grote effecten gehad in de jaren '50 (of toch niet ?). In de jaren '70 werd het knooppunt Muiderberg aangelegd. Weer werden de nodige cunetten gegraven. En weer ging alles goed.

Tijd dus dat paal en perk wordt gesteld aan de zin en vooral onzin over de "mogelijke grote gevolgen van de aanleg van de A6 op de natuur in het Naardermeer".

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 30 okt 2005, 21:28

Oké, mijn bedoeling was ook niet te zeggen DAT er een probleem zou zijn. Enkel dat zeggen 'hij loopt er niet dwars doorheen DUS er is geen probleem' te simpel gedacht is / kan zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 30 okt 2005, 21:56

Waarom zou een snelweg die er niet eens doorheen loopt ondertunneld moeten worden, maar een ouwe (drukke) spoorlijn kan er wel gewoon DWARS doorheen lopen?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 31 okt 2005, 9:59

Ik kan mij uiteraard vergissen, maar zat het niet zo?

De spoorlijn werd aangelegd toen het Naardermeer nog niet bestond. Het gebied werd in de jaren '60 van de vorige eeuw aangewezen als stortplaats van huis- en industrieel afval uit Amsterdam en omgeving. Het meer ontstond toen er grond werd afgegraven. De bedoeling was het daarna met zand vol te storten zodat het afval geen of in ieder geval minder risico voor het grondwater zou opleveren. De grond werd wel afgegraven, maar een opleving in milieu bewustzijn, men vond verbranden toch beter, verhinderde de voltooiing van het project. Het afgegraven deel werd een meer waar al gauw de natuur vrij spel had, met het huidige natuurgebied als resultaat.

Mijn kaart:
laat een topografische weergave van het gebied zien. Zoals duidelijk te zien is, wordt bij een eventuele doortrekking van de A6 naar de A2 het natuurgebied niet bedreigd, laat staan doorsneden. De voorgestelde weg ligt ten noorden van het gebied. Als knp. Muiderberg wordt aangepast zoals ik op die kaart heb aangegeven, een vlinderdas, neemt het knp. ook weinig ruimte in. Wat zeggen jullie daarvan? :P

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 31 okt 2005, 10:16

Op dit traject rijden sowieso 4 intercity's (Amersfoort - Amsterdam en Amersfoort - Schiphol) per uur en 2 sneltreinen plus de treinen tussen Utrecht en Almere.

@Hajo: De plannen voor de vuilstort dateren al van veel eerder, namelijk eind negentiende, begin twintigste eeuw. Natuurmonumenten is destijds vanwege deze plannen opgericht. Het Naardermeer was het eerste Natuurmonument. De spoorlijn was er toen al, want die dateert van rond 1870.

Overigens vraag ik me af of er ten tijde van de aanleg van de A1 (laat staan de spoorlijn) wel zoveel onderzoek is gedaan naar de effecten op de natuur door de aanleg van deze infrastructuur. In die tijd werd daar m.i. niet zoveel aandacht aan besteed.
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 31 okt 2005, 10:18

Hajo schreef:Ik kan mij uiteraard vergissen, maar zat het niet zo?

De spoorlijn werd aangelegd toen het Naardermeer nog niet bestond. Het gebied werd in de jaren '60 van de vorige eeuw aangewezen als stortplaats van huis- en industrieel afval uit Amsterdam en omgeving. Het meer ontstond toen er grond werd afgegraven. De bedoeling was het daarna met zand vol te storten zodat het afval geen of in ieder geval minder risico voor het grondwater zou opleveren. De grond werd wel afgegraven, maar een opleving in milieu bewustzijn, men vond verbranden toch beter, verhinderde de voltooiing van het project. Het afgegraven deel werd een meer waar al gauw de natuur vrij spel had, met het huidige natuurgebied als resultaat.
Voor zover ik weet is het Naardermeer een mislukte inpoldering. De kwel bleef te erg. De polderbemaling werd gestaakt omdat het teveel geld kostte, en het Naardermeer werd daardoor een natuurlijk meer, niet ontstaan door turfwinning of zandwinning.
Het Naardermeer is een polder geweest tussen 1623 en 1629, en aan het eind van de 19e eeuw.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 31 okt 2005, 10:39

Er gaan hier nu zoveel verschillende verhalen de rondte doen, dat ik maar even op google gekeken heb.
resultaat:

http://www.tgooi.info/naarderm.htm
Het Naardermeer is een natuurlijk meer, en niet zoals de overige plassen in de regio door vervening ontstaan.
Het stond in open verbinding met de Vecht, tot het meer werd afgedamd, in de 14e eeuw.

Tussen 1623 en 1629 is het drooggelegd, doch vrij spoedig daarna weer onder water gezet om Amsterdam te beschermen tegen oprukkende Spaanse troepen (80-jarige oorlog).

Aan het eind van de 19e eeuw werd een poging gedaan het meer opnieuw droog te leggen.
Dit mislukte: de toestroom van kwelwater vanuit het Gooi was zo groot dar er niet tegen te malen viel (qua kosten).

In 1904 wilde de gemeente Amsterdam het Naardermeer dempen met huisvuil uit de stad.
Vele burgers kwamen hiertegen in opstand, waarop het gemeentebestuur bakzeil haalde.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Naardermeer
In tegenstelling tot veel wateren in de omgeving is het Naardermeer een natuurlijk meer, en niet ontstaan door vervening (voor turfwinning) of door afgraving voor zandwinning. Tussen 1623 en 1629 werd het drooggelegd, maar in 1629 werd het weer onder water gezet om Amsterdam te beschermen tegen oprukkende Spaanse troepen. Aan het eind van de 19e eeuw werd een poging gewaagd het meer opnieuw droog te malen, maar het bleek te duur om het kwelwater tegen te houden.

Aan het begin van de 20 eeuw liet de gemeente Amsterdam haar oog vallen op het gebied. Het zou zijn gaan dienen als vuilstortplaats, ware het niet dat daar veel verzet tegen bestond.

http://www.nai.nl/polders/nl/polders/naardermeer.html
Het Naardermeer is een geslaagd en vroeg voorbeeld van een droogmakerij die is geëvolueerd tot natuurgebied. Drie keer is het gebied geheel of gedeeltelijk drooggemaakt, maar vanwege de zoute kwel werd in 1886 besloten deze pogingen te stoppen.

Hhttp://home.tiscali.nl/werff/link/naardermeer.htm
et Naardermeer is een natuurlijk meer, in de buurt van - zoals de naam al doet vermoeden - Naarden. Dit in tegenstelling tot de andere Vechtplassen die voor turf zijn uitgegraven. Het meer stond vroeger in open verbinding tot de Vecht, tot het werd afgedamd in de 14e eeuw.
Later heeft men het meer drooggelegd, maar tijdens het beleg van 's-Hertogenbosch in 1629 deden de Spanjaarden een inval over de Veluwe en toen werd gelast het meer weer onder water te laten lopen, tot meerdere veiligheid van Muiden, Weesp en Amsterdam.
In 1883 is er nog een poging gedaan om het meer droog te leggen, maar doordat men moest blijven pompen, vanwege de constante aanvoer van water, stegen de kosten boven de baten en na een jaar is besloten om ook deze poging op te geven.

In de daarop volgende jaren groeide het Naardermeer uit tot een bekend natuurgebied, waar men ook uit het buitenland op af kwam.
Groot was dan ook de ontsteltenis van o.a. Jac.P.Thijsse en E.Heimans toen bleek dat de gemeente Amsterdam in 1904 van de plas een vuilstortplaats wilde maken.
Gelukkig ging dit niet door.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » ma 31 okt 2005, 22:44

Ik kan me herinneren dat de ondertunneling van de Betuwelijn onder de Pannerdens kanaal achteraf niet bepaald goed voor het milieu bleek. Wat precies het geval is weet ik niet, maar men moet een keer afstappen van het idee dat een tunnel altijd beter is. Zeker in het westen van het land waar de grond al drassig is en ingrepen in de bodem meer gevolgen kunnen hebben dan de zgn. 'milieukenners' voorzien. Ik zeg: maak lekker een snelweg op maaiveld, voor mijn part op een talud, maar zeker niet onder het maaiveld.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

A1 A6 A9 : Visualisaties project Schiphol-Amsterdam-Almere

Bericht door Rene » do 10 nov 2005, 20:34

Hierbij een aantal visualisaties die door Rijkswaterstaat zijn gemaakt voor de voorlichtingsavonden die in oktober zijn gehouden:

De Hollandsebrug, en de situatie na een mogelijke verbreding:
Afbeelding
Afbeelding

De A1 westelijk van Muiden, en de situatie in een mogelijke variant van het stroomlijnalternatief:
Afbeelding
Afbeelding

De Gaasperdammerweg nu, en in een mogelijke variant van het stroomlijnalternatief. Let ook op het Cisco-gebouw...
Afbeelding
Afbeelding

Knooppunt Holendrecht nu, en in een mogelijke variant van het verbindingsalternatief met tunnel
Afbeelding
Afbeelding

Knooppunt Muiderberg nu, en in een mogelijke variant van het verbindingsalternatief met tunnel
Afbeelding
Afbeelding

De Vechtbrug in de A1 bij Muiden, en een aquaduct in een variant van het stroomlijnalternatief
Afbeelding
Afbeelding

De A9 in Amstelveen nu, en met uitbreiding (zowel stroomlijn- als verbindingsalternatief)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op di 27 mar 2007, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » do 10 nov 2005, 20:40

Mooie plaatjes!
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 10 nov 2005, 21:35

Erg mooi :)

Laat ook zien dat de theorie van MD over het "dwars doorsnijden van het Naardermeernatuurgebied" ook gelijk de prullenbak in kan :D

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 11 nov 2005, 0:54

Chrizz schreef:Erg mooi :)

Laat ook zien dat de theorie van MD over het "dwars doorsnijden van het Naardermeernatuurgebied" ook gelijk de prullenbak in kan :D
Dat wou ik net zeggen :lol:
Wat een fantastische foto's! Echt geweldig.

Wat me opvalt:
- De A6 die een beetje naar links afbuigt na de Hollandse Brug.
- Maar liefst 9 rijstroken richting Amsterdam, en "maar" 5 de andere kant op.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 11 nov 2005, 8:43

mavas schreef:- Maar liefst 9 rijstroken richting Amsterdam, en "maar" 5 de andere kant op.
Dit is een variant met een 4-strooks wisselbaan (4-4-4), waarbij de noordelijke baan reeds is gesplitst in 2 richtingen.
Er is voor het stroomlijnalternatief ook een 5-2-5-variant, die overigens kansrijker lijkt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 11 nov 2005, 8:51

Leuke plaatjes!

Wanneer komt er een visualisatie van de A4 door Delfland? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 11 nov 2005, 9:26

Overigens zijn er plannen om de polder tussen Muiden en Weesp te gaan volbouwen met huizen. Hopelijk hebben ze daar rekening gehouden met een verlegde A1.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 11 nov 2005, 9:27

En daar hoor je die milieu jongetjes niet over zeker?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 11 nov 2005, 9:28

Het zijn milieuvriendelijke woningen :lol:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 11 nov 2005, 9:47

In 1 woord:
SCHITTEREND!

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 11 nov 2005, 11:05

Schitterend. :D
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 11 nov 2005, 11:11

Overigens nog vergeten te zeggen dat ze heel mooi zijn +'

Wat mijn wel opvalt hier is dat de A1 zich splitst in 2 richtingen. Waar komen deze 2 weer bij elkaar?

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 11 nov 2005, 11:43

René: stond er ook iets bij over de kosten van elke mogelijke optie? Ik moet zeggen dat ik de verbrede A9 niet zó'n impact vind hebben t.o.v. de bestaande situatie. Alleen zal Cisco Systems een vleugel moeten inleveren...:mrgreen: Ook de extra rechtstreekse verbindingsstrook voor knp. Diemen langs ziet er mooi uit. Grappig: heel in de verte kan ik op die foto mijn flat zien staan... :shock:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 11 nov 2005, 13:03

Erg mooie visualisaties! Dit soort platen mogen ze wel vaker maken.
Mark schreef:Wat mijn wel opvalt hier is dat de A1 zich splitst in 2 richtingen. Waar komen deze 2 weer bij elkaar?
Nee, links is de A9, Gaasperdammerweg. Iets verderop in de foto (na het kanaal) zie je Kp Diemen liggen.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 11 nov 2005, 14:06

Prachtige plaatjes. Op zich ziet die Stroomlijnvariant er niet zo gek uit. Is het nu de bedoeling dat dit wordt gerealiseerd naast of in plaats van de A6-A9?
Rainier

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 11 nov 2005, 14:11

http://www.autosnelwegen.nl/asw/forum/A6/01b.jpg

Op de achtergrond is een splitsing zichtbaar...Wat is hier de bedoeling van..?
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » vr 11 nov 2005, 14:13

@ Mark, de linkse richting gaat naar de Gaasperdammerweg (A9), de rechtes richting vervolgt zijn weg naar KP Watergraafsmeer (A1) ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » vr 11 nov 2005, 14:14

Lijkt mij de splitsing voor de richtingen Amsterdam en Hilversum/Amersfoort op de A1.
Rainier

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 11 nov 2005, 14:24

Riva schreef:Prachtige plaatjes. Op zich ziet die Stroomlijnvariant er niet zo gek uit. Is het nu de bedoeling dat dit wordt gerealiseerd naast of in plaats van de A6-A9?
In plaats van.
Uit het blote hoofd heb je o.a. het stroomlijnalternatief (waarbij bestaande wegen verbreed worden), het verbindingsalternatief (waarbij de A6-A9 wordt aangelegd), het benuttingsalternatief (waarbij er met strookjes wordt geschoven) en natuurlijk de verplichte nummertjes (nul- en meest-milieuvriendelijk-alternatief).

zie ook deze pdf

Plaats reactie