[A001][A006][A009] Schiphol - Amsterdam - Almere

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 08 dec 2005, 21:53

Veel in LA zijn voor het laatst eind jaren zeventig - begin jaren tachtig voor het laatst verbreed. Sinds die tijd en LA enorm gegroeid.
Je zal ook de wegen niet gemakkelijk extra kunnen verbreden. De knooppuntconfiguraties zijn daarvoor simpelweg niet toegerust, en een "plaatselijke" verbreding zal totaal geen effect sorteren (zeg maar van 10 naar 12 rijstroken); dat is de wet van de vermindere meeropbrengsten (ds79m?).
Bovendien zullen in zo'n geval hele stadswijken gesloopt moeten worden, en dat is ook (of liever gezegd juist) niet haalbaar. Merk op dat het stadsbestuur nu inzet op de verbetering van het OV. Dat is heel makkelijk, want er was ook geen OV, dus ja dan kun je het wel verbeteren ja... :P,
in ieder geval zijn er een heleboel Multimodiale transferia gebouwd, vaak geintegreerd met bestaande knooppunten. Ik zal kijken of ik een plaatje kan uploaden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » vr 09 dec 2005, 17:34

Ik was pas bij mijn vriend in Amsterdam geweest en ik denk dat die verbinding wel nodig is. Maar volgens mijn vriend ging de aanleg niet door omdat het te duur werd. Ze hadden nu plannen om op de snelwegen in Amsterdam tol te gaan heffen.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » vr 09 dec 2005, 20:03

snelwegracer schreef:Ik was pas bij mijn vriend in Amsterdam geweest en ik denk dat die verbinding wel nodig is. Maar volgens mijn vriend ging de aanleg niet door omdat het te duur werd. Ze hadden nu plannen om op de snelwegen in Amsterdam tol te gaan heffen.
Dat ga je toch niet menen! Tolwegen op de autosnelwegen in Amsterdam (lijkt me knap als ze dat op de A10 voor elkaar krijgen!)...onze hoofdstad, één van de belangrijkste steden van Europa en een intercontinentaal verkeersknooppunt. En daar wil men dan tol gaan heffen? Ronduit belachelijk! :cry:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » vr 09 dec 2005, 23:19

Volkstribuun schreef:
snelwegracer schreef:Ik was pas bij mijn vriend in Amsterdam geweest en ik denk dat die verbinding wel nodig is. Maar volgens mijn vriend ging de aanleg niet door omdat het te duur werd. Ze hadden nu plannen om op de snelwegen in Amsterdam tol te gaan heffen.
Dat ga je toch niet menen! Tolwegen op de autosnelwegen in Amsterdam (lijkt me knap als ze dat op de A10 voor elkaar krijgen!)...onze hoofdstad, één van de belangrijkste steden van Europa en een intercontinentaal verkeersknooppunt. En daar wil men dan tol gaan heffen? Ronduit belachelijk! :cry:
Ik hoop dat de ANWB en de Telegraaf weer in de oude rol terugkeren en dit soort initiatieven keihard gaan aanpakken.

De ANWB heeft altijd gezegd dat het geld van de kilometerheffing terug naar de automobilist moet. Dit moet in de vorm van aanleg van nieuwe wegen zijn. Als het geld in algemene middelen verdweent, dan zal de ANWB zich tegen verzetten.

Overigens lijken deze plannen sprekend op de plannen van Netelenbos om rekening rijden ingevoerd te krijgen. Ook deze plannen zijn gelukkig afgeschoten.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 10 dec 2005, 11:04

Bedenk wel dat heel veel wegenprojecten in het ROA-gebied zijn komen te vervallen omdat er geen geld meer voor is, nu de kilometerheffing is uitgesteld/vervallen! :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » za 10 dec 2005, 11:07

tol heffen op bestaande (en dus betaalde) infrastructuur is met nieuwe wetgeving onmogelijk geworden. Er mag alleen op nieuwe wegen worden beprijsd met tol. Dat dit amendement natuurlijk is ingediend om tolheffing in de praktijk onmogelijk te maken moge duidelijk zijn...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 10 dec 2005, 12:28

Vinny schreef:Bedenk wel dat heel veel wegenprojecten in het ROA-gebied zijn komen te vervallen omdat er geen geld meer voor is, nu de kilometerheffing is uitgesteld/vervallen! :roll:
Er is geld genoeg. Het wordt alleen aan andere zaken besteed. :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 11 dec 2005, 14:11

Er is geld genoeg. Het wordt alleen aan andere zaken besteed.
NEE NEE EN NOG EENS NIET
Het ROA heeft geen geld!!!!!!!!

Het ROA mag slechts subsidies voor infrastructurele projecten doorsluizen van de landelijke overheid aan de regionale wegbeheerders (zijnde over het algemeen de provincie en de gemeenten). Er is een fors investeringsprogramma opgezet om het geld (inkomsten) uit de kilometerheffing dat direct via het ROA naar de wegbeheerders zou vloeien om te zetten in leuke wegenplannen. Dat geld krijgt het ROA niet en dus zijn veel investeringen weer geschrapt. Nogmaals ik ben zijdelings bij het proces betrokken geweest, dus kom niet aan met het verhaal dat het aan andere zaken besteed wordt!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 11 dec 2005, 14:38

Er is geld genoeg, het wordt alleen aan andere zaken besteed. Als het ROA bepaalde inkomsten niet zal krijgen, betekent dat dus niet dat er geen geld is. Dat betekent alleen dat de inkomsten van de kilometerheffing er niet zullen zijn. Dat betekent dat er geen lastenverzwaring voor de lokale automobilist is, waardoor deze meer zal besteden op andere punten, waardoor het via directe en indirecte belastingen alsnog bij de overheid terechtkomt. Blijkbaar vloeit dat geld niet terug naar het ROA, dus wordt het aan andere zaken besteed.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 11 dec 2005, 15:19

waardoor deze meer zal besteden op andere punten, waardoor het via directe en indirecte belastingen alsnog bij de overheid terechtkomt.
Nou, we leven nog niet in het Stalingrad aan de Noordzee hoor Peter, zo erg is het nog steeds niet! ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 11 dec 2005, 15:30

Vinny schreef:
waardoor deze meer zal besteden op andere punten, waardoor het via directe en indirecte belastingen alsnog bij de overheid terechtkomt.
Nou, we leven nog niet in het Stalingrad aan de Noordzee hoor Peter, zo erg is het nog steeds niet! ;)
Nee nee, het was niet verwijtend aan de overheid bedoeld :D

Het was meer een constatering van wat er dan zou gebeuren ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Nu is ook Europa al tegen de A6-A9

Bericht door Alain » wo 21 dec 2005, 10:37

Nog meer signalen dat de weg er wel nooit zal komen, ditmaal uit Brussel/Straatsburg:
De Volkskrant van 21 december 2005 schreef:‘Snelweg A6-A9 mag niet door natuurgebied’
Van onze verslaggever

DEN HAAG - De aanleg van een nieuwe snelweg tussen Almere en Schiphol, de A6-A9, is niet toegestaan als daardoor het natuurgebied rond het Naardermeer wordt aangetast. Dat stelt eurocommissaris Dimas van Milieu in antwoord op vragen van GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk.

Dimas vindt rekeningrijden een mogelijke ‘haalbare alternatieve oplossing’ voor de A6-A9. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat dit een uitstekend wapen is tegen de files tussen Almere en Schiphol. De effecten zijn groter dan de aanleg van een snelweg.

De natuur in en rond het Naardermeer wordt beschermd door de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn. Ook maakt het gebied deel uit van het Europese netwerk van natuurgebieden, Natura 2000. Een nieuwe snelweg is alleen mogelijk als daarmee een ‘groot openbaar belang’ is gemoeid en er geen goede alternatieven zijn, aldus Dimas.

Minister Peijs van Verkeer neemt begin volgend jaar een besluit over de A6-A9. Rijkswaterstaat onderzoekt twee varianten: een (deels ondertunnelde) nieuwe snelweg of een uitbreiding van het bestaande wegennet. Peijs liet zich eerder positief uit over een nieuwe snelweg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 21 dec 2005, 10:55

Weer een bewijs van de bemoeizucht van Europa.

De Europese Economische Gemeenschap: dat was goed. Komen tot één economische markt.
Vrijheid van reizen en transport: ook dat konden burgers en bedrijfsleven wel waarderen.
De euro: die heeft zich nog altijd niet bewezen, want voor veel burgers blijft een wrange nasmaak.
De enorme regelzucht van de inmiddels zichzelf omgedoopte "Europese Unie" en een daaruit voortvloeiende afname van de Nederlandse soevereiniteit: daar hebben steeds meer mensen grote moeite mee. Hoe lang duurt het nog voor de wal het schip zal keren :?:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 21 dec 2005, 16:40

René schreef:De enorme regelzucht van de inmiddels zichzelf omgedoopte "Europese Unie" en een daaruit voortvloeiende afname van de Nederlandse soevereiniteit: daar hebben steeds meer mensen grote moeite mee. Hoe lang duurt het nog voor de wal het schip zal keren :?:
De NEE tegen de Grondwet sprak toch boekdelen? En wat blijkt, we kunnen opeens met een miljardje minder toe... :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 21 dec 2005, 18:46

De EU moet zich niet met die A6/A9 bemoeien. Dat is een Nederlandse zaak, geen Europese. :evil:

En opnieuw wordt er beweerd dat de voorgestelde weg door het Naardermeer gebied gaat. Dat is dus absolute onzin: ik heb het sterke vermoeden dat de tegenstanders dit volkomen ONJUISTE feit hebben verzonnen om hun zaak (nee tegen deze verbinding) nog sterker te kunnen bepleiten.

Een ieder die kan kaartlezen ziet dat het tracé ten noorden van het natuurgebied loopt, niet er dwars doorheen. Het natuurgebied wordt helemaal niet aangetast :!:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 21 dec 2005, 22:23

De weg loopt er wel degelijk doorheen; het gedeelte 'ten noorden van' het Naardermeer is namelijk ook al een beschermd natuurgebied. Dat is dus niet gelogen, het is een feit.
Ik ben ook tegen de weg, om de simpele reden dat ik vind dat je 1) niet alles moet laten wijken voor mobiliteitsgroei/economische groei (ik vind andere zaken belangrijker) en 2) het uiteindelijke probleem natuurlijk niet in het woon-werkverkeer zélf ligt, maar in de ruimtelijke ordening van dit land. Almere als overloopgemeente voor Amsterdam inrichten en alle werkgelegenheid in Amsterdam houden, is een grote fout (geweest).

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » do 22 dec 2005, 2:02

als het indelen van Almeren als overloop van Amsterdam een grote fout is (geweest), dan is er nog steeds geen reden om die (gemaakte) fout niet zodanig op te lossen dat er geen dagelijkse files van rond de 10 km. staat uit twee richtingen...

[overkoepelend]
Ik ben benieuwd wat de structuurvisie Zuiderzeelijn én het programma Noordvleugel in juni 2006 voor besluit gaan opleveren... Hopelijk een A6/A9 en een nieuwe OV-verbinding...
[/overkoepelend]
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 22 dec 2005, 7:06

Hajo schreef:De EU moet zich niet met die A6/A9 bemoeien. Dat is een Nederlandse zaak, geen Europese. :evil:
Dat de weg een Nederlandse zaak is is niet relevant. Het is niet vanwege de weg dat de EU zich ermee bemoeit, maar vanwege de aantasting van de Europese natuur. Volgens de huidige verdragen is dat dus WEL een Europese zaak.
Een ieder die kan kaartlezen ziet dat het tracé ten noorden van het natuurgebied loopt, niet er dwars doorheen. Het natuurgebied wordt helemaal niet aangetast :!:
Zoals Alargule al zegt: het Natuurgebied Naardermeer is (terecht) groter dan alleen het meer zelf. Ten tweede wil het feit dat de weg niet door het natuurgebied gaat nog niet per definitie zeggen dat het gebied dus niet aangetast wordt.

Kijk, ik weet niet wat het beste is, maar de stelligheid van sommige mensen hier is m.i. niet op z'n plaats.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 22 dec 2005, 9:12

Wicher schreef:Het is niet vanwege de weg dat de EU zich ermee bemoeit, maar vanwege de aantasting van de Europese natuur.
Zolang de EU grootschalige verwoesting van het landschap voor bruinkoolafgravingen in dagbouw toestaat, moet je bij mij niet aankomen met die onzin. Want in verhouding daarmee stelt het aanleggen van een dun lintje asfalt over of zelfs onder wat weilandjes natuurlijk helemaal niets voor.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 22 dec 2005, 9:57

Jaja, daar hebben jullie wel gelijk in, maar dat heeft hiermee natuurlijk niks mee te maken. Houd de discussie dus aub zuiver.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 22 dec 2005, 10:05

Ik probeer het ook zuiver te houden. De EU moet zich gewoonweg niet bemoeien met nationale zaken waarvan de impact nihil is in vergelijking met grootschalige projecten elders die de EU wel toestaat. In die zin ben ik weer terug bij mijn vraag waar Dimas zich in vredesnaam mee bemoeit.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 22 dec 2005, 10:10

Wel, blijkbaar is 'men' van mening geweest dat bepaalde natuurgebieden wel een Europese zaak zijn. Of dat terecht is is geen eenvoudige discussie, als je daarover wilt discussieren kan het beste een nieuw onderwerp worden geopend. Simpelweg stellen dat het niet de zaak van de EU is is te simpel.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » do 22 dec 2005, 11:46

Wicher schreef:Wel, blijkbaar is 'men' van mening geweest dat bepaalde natuurgebieden wel een Europese zaak zijn. Of dat terecht is is geen eenvoudige discussie, als je daarover wilt discussieren kan het beste een nieuw onderwerp worden geopend. Simpelweg stellen dat het niet de zaak van de EU is is te simpel.
Mee eens. Bovendien wordt door diegenen die in deze discussie roepen dat het geen Europese aangelegenheid is (waar ik me overigens wel enigszins in kan vinden), 'vergeten' te vermelden dat het dus wél een Nederlandse aangelegenheid is. En daar vind ik dat aspecten als het milieu en natuurgebieden wel degelijk een rol van betekenis spelen. En nee, het is geen Nimbyisme, ook al woon ik op ca. 5 km van de geprojecteerde weg.

Als Nederland en de EU zich zo in bochten wringen om de uitstoot naar beneden te krijgen en dit willen bereiken dmv het plaatsen van roetfilters, zie ik niet in waarom auto's over een jaar of 10, 15 een stuk schoner en stiller zullen zijn dan nu. Dan kun je ook gewoon de bestaande wegen stroomlijnen, zonder een natuurgebied te moeten aantasten voor 'een lintje asfalt'.

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Bericht door Albert Einstein » do 22 dec 2005, 22:31

De keverdijkse polder is opzich erg interessant (want DAAR zou de A6-A9 door moeten gaan), maar zeker niet uniek. Het lijkt behoorlijk op de rest van het groene hart. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet precies weet of het een natuurgebied daar is...

Probleem blijft echter het vervoer tussen Almere en Amsterdam. Almere wil niet verder groeien als er niet wat gedaan wordt aan de infrastructuur. Dan is het kwestie van kijken naar alternatieven:

De A1 zou in principe verbreed kunnen worden. Wel moet er dan een brug / aquaduct bij de Vecht komen en een brug over het Amsterdam Rijn kanaal. Probleem wordt echter de verdere verkeersafwikkeling.

De gaasperdammerweg zou misschien 2x3 kunnen worden, maar dat blijft een weg die dicht langs bebouwing loopt. Volgens mij kent de gaasperdammerweg wel een vluchtstrook ook bij viaducten, dus 2x3 zou wat dat betreft dus mogelijk moeten zijn.

De A10 oost aanpakken blijft lastig. Wellicht de vluchtstrook als spitsstrook inrichten.

Dan kom ik uit op een A1 die zoveel als nodig is verbreed kan worden, een A9 die 2x3 kan worden en een A10-oost die 2x4 zou kunnen worden.

Ik denk dat een verbreding van de A1 al een hele hoop (zeker op relatief korte termijn) zou kunnen helpen. De files staan namelijk op dit moment 's ochtens voor knp Muiderberg en 's avonds voor knp Diemen. Een A1 van 4x3 (of iets als 2x5) zou redelijk wat zoden aan de dijk kunnen zetten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 22 dec 2005, 22:38

Met 5-2-5 of 4-4-4 is het op de A1 nog steeds niet voldoende. Er is méér nodig als je Almere naar 400.000 inwoners wilt brengen (nu zijn het er nog 175.000).

Degenen die geen doorgetrokken A6 willen, mogen van mij eens aangeven waar ze dan wel die 225.000 mensen willen huisvesten, en wat voor impact dàt heeft. Zowel de woningbouwlocatie als de daarvoor noodzakelijke infrastructuur.

Het is altijd zo makkelijk om nee te zeggen tegen benodigde infrastructuur maar wel ja te zeggen tegen woningbouw in Almere. :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 22 dec 2005, 22:51

René schreef:Het is altijd zo makkelijk om nee te zeggen tegen benodigde infrastructuur maar wel ja te zeggen tegen woningbouw in Almere.
En dan nog eens alle bedrijven aan de zuidas in Amsterdam willen vestigen... :roll:
Is het nou echt zo moelijk om wat bedrijven in Almere te vestigen? Dan verdelen de stromen zich ook beter...

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 23 dec 2005, 13:33

^ Precies, en dat is nu mijn hele punt wanneer ik stel dat het uiteindelijke probleem niet in de verkeersstromen zélf ligt, maar in de ruimtelijke ordening(splannen) voor de noordvleugel van de Randstad. Als je Almere überhaupt al 400.000 inwoners wil geven, moet je het ook een commercieel centrum geven dat voor voldoende werkgelegenheid zorgt. Met andere woorden: je kunt 100 A6-A9's bouwen, maar dat zal nog niet genoeg zijn voor een slaapstad van 400.000 (de grootte van Den Haag!) inwoners. Figuurlijk gesproken, dan. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 23 dec 2005, 15:07

Eens. Gewoon een mooi bedrijventerrein in Almere aanleggen.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 23 dec 2005, 15:53

Nou, 'een mooi bedrijventerrein' lijkt mij bij lange na niet voldoende. Wel iets dat in de buurt komt van de Zuidas.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 24 dec 2005, 11:27

Dan nog heeft Almere niet genoeg uitstralen. Dat is heel moeilijk in te plannen.

Plaats reactie